POKLICNI TEČAJ

Izobraževalni program: GOSTINSKI TEHNIK

IZPITNI KATALOG

Sprejeto na 1.seji SS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 28. 3 1996

1. NAZIV IZPITNE ENOTE

GOSTINSKO POSLOVANJE

2. IZPITNI CILJI

Na izpitu ocenjujemo:

  • poznavanje metod dela na različnih poslovnih področjih v gostinskem podjetju,

  • sposobnost uporabe teoretičnega znanja pri reševanju praktičnih problemov,

  • poznavanje pomena gostinstva za turizem in za celotno gospodarstvo.

    3. ZNANJA, KI SE OCENJUJEJO

    Vsebine

    Znanja (cilji)

    Učna in delovna sredstva

     

    Kandidat zna

     

    GOSPODARSKA PANOGA GOSTINSTVO

  • opredeliti gostinstvo med gospodarske terciarne dejavnosti;

  • ve kaj je poslovni predmet gostinstva ter razmeji materialne in čiste gostinske storitve;

  • obrazložiti in opisati posamezne vrste gostinskih storitev (osnovne, dopolnilne, stranske in pomožne);

  • prikazati značilnosti gostinstva glede ,na ostale gospodarske dejavnosti in jih obrazložiti;

  • razložiti gospodarski in družbeni pomen gostinstva;

  • prikazati povezavo med gostinstvom in ostalimi dejavnostmi;

  • obrazložiti s pomočjo katerih podatkov ugotavljamo razvitost gostinstva (možen izračun teh podatkov );

  • razložiti pojme: potrebe, želje in pričakovanja gostov ter pojem dobrin in jih povezati s pojmom gostoljubnosti;

  • obrazložiti organiziranost gostinstva v naši državi;

  • razložiti »brez gostinstva ni turizma«;

  • opisati zakaj prihaja do integracij v gostinstvu in navede te povezave v praksi;

  • s pomočjo tečajne liste preračunati vrednost izbrane valute v vrednost druge valute ter obrazložiti pojem konvertibilnosti valut;

  • ugotoviti katere funkcije opravlja denar ter opisati strukturo vrednosti denarja z možnimi spremembami;

  • Tečajna lista, kalkulator.

    PRAVNI PREDPISI V GOSTINSTVU

  • razmejiti temeljne, splošne in posebne pravne predpise in uvrstiti zakon o gostinstvu;

  • navesti bistvene določbe in pomen:

  • Pravilnika o minimalnih tehničnih pogojih, ki se nanašajo na poslovne prostore, opremo in naprave ter o pogojih glede minimalnosti storitev v posameznih vrstah gostinskih obratov, pri sobodajalcih in na kmetijah (UL-23/96)

  • Pravilnika o merilih in načinih kategorizacije nastanitvenih obratov in marin (UL-29/97)

  • Pravilnika o merilih za določitev obratovalnega časa gostinskih obratov (UL-15/95)

  • Zakona o turistični taksi

  • Pravilnika o minimalni stopnji izobrazbe oseb, ki opravljajo dela v gostinski dejavnosti (UL-34-95);

  • obrazložiti pomen obstoja posebnih uzanc v gostinstvu ter notranjih pravnih predpisov v nekem gostinskem podjetju;

  •  

    PRAVNA UREDITEV PODJETIJ IN VRSTE PODJETIJ V GOSTINSTVU

  • navesti pogoje za nastanek »podjetja posameznika« (s.p.) na področju gostinske dejavnosti ter značilnosti takšnega podjetja;

  • opisati značilnosti »delniške družbe«, način upravljanja d. d. ter obveznosti in pravice delničarjev;

  • predstaviti »komanditno družbo« ter razlike glede na »tiho družbo«;

  • razložiti. da je »družba z neomejeno odgovornostjo« najznačilnejša osebna družba;

  • navesti pogoje za nastanek in značilnosti »družbe z omejeno odgovornostjo«;

  •  

    BORZA

  • razložiti pojem » borza vrednostnih papirjev« in način trgovanja na borzi;

  • opisati vrednostni papir »obveznica« ter navesti možne izdajatelje obveznic ter prikazati prednosti in slabosti obveznic za izdajatelje in kupce;

  • opisati vrednostni papir »delnica« ter navesti vrste delnic in prikazati prednosti in slabosti delnic za izdajatelja in kupca delnic;

  • razmejiti naslednje vrednostne papirje: blagajniški zapisi, komercialni zapisi in opcije;

  • izračunati po podatkih : glavnico d. d., dividendo, tržno vrednost delnice;

  • iz borzne tečajnice razbrati dogajanje v zvezi z izbranim vrednostnim papirjem;

  • Borzna tečajnica.

    PRVINE POSLOVNEGA PROCESA

  • navesti prvine poslovnega procesa ter njihove značilnosti;

  • na podlagi podanih primerov poiskati delovna sredstva oz. predmete dela ter izbiro utemeljiti;

  •  

    POSLOVNI PROCES V GOSTINSKEM PODJETJU

  • opisati naloge nabavne službe ter možno organizacijo dela s prednostmi in slabostmi;

  • obrazložiti, kako lahko organiziramo nakup z dokumentoma: naročilnica in zaključnica, s poslovnim pismom naročilo oz. s prodajno pogodbo;

  • prikazati kako organiziramo dobavo blaga in kateri blagovni dokumenti so lahko prisotni;

  • obračunati in voditi nadzor nabave (po podatkih : kupnino, nabavno ceno in nabavno vrednost za neko nabavljeno blago);

  •  oblikovati poslovni dopis ter razložiti na primeru poslovnega dopisa (povpraševanja ali ponudbe ali naročila ali potrditve naročila);

  • navesti in opisati pogoje za nastanek prodajne pogodbe ter navesti tudi pravne predpise, ki jih moramo pri tem upoštevati;

  • navesti in opisati pogoje za nastanek prodajne pogodbe ter tudi pravne predpise, ki jih moramo upoštevati pri tem;

  • navesti bistvene in nebistvene sestavine prodajne pogodbe ter sestaviti poenostavljeno shemo sestavljene izmišljene prodajne pogodbe;

  •  določiti količino in kakovost blaga v prodajni pogodbi;

  • razmejiti skonto in rabate;

  • navesti možne dobavne pogoje v prodajni pogodbi;

  •  možne plačilne pogoje v prodajni pogodbi;

  • uporabiti ukrepe za utrditev prodajne pogodbe in jih obrazložiti;

  • opisati naloge, vrste skladišč in možno organizacijo dela v skladiščih;

  • prikazati način gospodarnosti skladiščnega poslovanja;

  • prikazati faze dela skladiščne službe;

  • opisati pojem »delovni program kuhinje« in obrazložiti delovni proces, ki poteka v kuhinji;

  • obračunati kuhinjsko poslovanje pojem, pomen, vrste;

  • opisati kako nadzorujemo delo in uspešnost dela v kuhinji;

  • obrazložiti pojem »delovni program točilnice« in opisati delovni proces v točilnici;

  • navesti obračune točilniškega poslovanja pojem, pomen, vrste;

  • nadzorovati delo in uspešnost dela v točilnici;

  • opisati potek dela v prodajnih oddelkih prehrambenih gostinskih obratov;

  • prikazati delo sprejemne službe v prenočitvenem obratu (sprejem gostov, način rezervacij, namestitev gostov, opravljanje in zaračunavanje storitev, obračuni storitev, opravila ob odhodu gostov);

  • našteti naloge vratarja in gospodinje v nekem hotelu;

  • obrazložiti poslovne odnose med prenočitvenimi obrati in turističnimi agencijami;

  • razložiti pomen obstoja skupnih služb v nekem večjem gostinskem obratu;

  • navesti bistvene vzroke za izvajanje marketinških ukrepov v nekem gostinskem obratu in jih natančneje razložiti;

  • na primeru iz gostinstva obrazložiti možno segmentacijo tržišča ® določanje ciljnih trgov ® tržno pozicioniranje;

  • na primeru iz gostinstva zagovarjati, da je raziskava tržišča neobhodno potrebna, kdaj jo izvajamo in katere metode lahko uporabljamo;

  • Kalkulator.

    EKONOMIKA GOSTINSTVA IN GOSTINSKEGA PODJETJA

  • razložiti zakaj je potrebno v gostinstvu kot gospodarski panogi in tudi v vsakem posameznem gostinskem podjetju gospodariti in kaj to sploh pomeni;

  • razložiti povezavo med pojmoma »podjetništvo« in »ekonomika«;

  •  

    PREMOŽENJE IN VIRI PREMOŽENJA

  • razložiti pojma »premoženje podjetja« in »viri premoženja podjetja« ter jih nadalje razčleniti;

  •  predstaviti bilanco stanja podjetja ter sestaviti bilanco stanja po danih podatkih;

  • Kalkulator.

    STALNA SREDSTVA

  • obrazloži stalna sredstva vrste, značilnosti, pomen, pridobivanje teh sredstev;

  • določiti vrednosti stalnih sredstev po podatkih izračunati nabavno vrednost, sedanjo, odpisano ali revalorizirano vrednost stalnega sredstva;

  • definirati pojem »amortizacija stalnih sredstev« ter prikazati možne metode amortizacije ter razlike med njimi;

  • po danih podatkih izvesti amortizacijo nekega izbranega stalnega sredstva;

  • obračunati in narediti predračun amortizacije;

  • Kalkulator.

    GIBLJIVA SREDSTVA

  • opredeliti gibljiva sredstva vrste, značilnosti, pomen;

  • razložiti pomen obračanja gibljivih sredstev ter po podatkih izračunati koeficient obračanja nekega gibljivega sredstva ter obrazložiti rezultat;

  • našteti in opisati dejavnike, ki vplivajo na višino potrebnih gibljivih sredstev v nekem gostinskem podjetju;

  •  

    DELO IN DELAVCI

  • prikazati. od česa je odvisna dejanska plača delavca;

  • opisati postopek sklenitve delovnega razmerja;

  • navesti vzroke in možne načine prenehanja delovnega razmerja;

  •  

    PRIDOBIVANJE IN DELITEV CELOTNEGA PRIHODKA

  • prikazati prihodek podjetja pojem, pomen, vrste možnih prihodkov;

  • prikazati odhodke podjetja pojem, pomen, vrste možnih odhodkov;

  • v nekem podjetju ugotoviti bruto in nato še neto dobiček ter kako ga lahko še nadalje razdelijo;

  • ovrednotiti, kdaj se podjetje znajde v izgubi ter kakšne ima možnosti za njeno pokritje;

  •  

    STROŠKI

  • razmejiti pojme »potrošek«, »strošek«, »izdatek« in »lastna cena«;

  • obrazložiti stalne neomejene in omejene stroške in vpliv na velikost lastne cene;

  • narisati pripadajoče grafe ter jih opisati;

  • obrazložiti sorazmerne, napredujoče in nazadujoče spremenljive stroške in razložiti vpliv na velikost lastne cene narisati pripadajoče grafe ter jih opisati;

  • narisati in opisati možno gibanje lastne cene glede na prodajno ceno ter obrazložiti pojme »prag rentabilnosti«, »območje rentabilnosti« in »meja rentabilnosti«;

  • razložiti, kaj se zgodi s pragom rentabilnosti, če se v podjetju odločijo, da povišajo cene;

  • razložiti, kateri stroški se pojavijo v podjetju,če zaposlijo nove delavce in kako se bodo ti stroški obnašali, če se promet poveča ali zmanjša;

  • ovrednotiti, kdaj in zakaj nek gostinski obrat sprejme odločitev, da je potrebno zaradi zmanjšanja prometa obrat zapreti;

  • obrazložiti pojem »stroškovno mesto« ter vrste stroškovnih mest. , »stroškovni nosilec«;

  • ugotavljati stroške po stroškovnih mestih;

  • razložiti,kaj je OBOL in kako ga sestavljamo;

  • analizirati pojem »kalkulacija« ter našteti vrste in metode kalkulacij;

  • izbrati najprimernejšo metodo kalkulacije je za jedi in pijače;

  • obrazložiti maržo, kako jo izračunamo ter zakaj se po vrednosti razlikuje v različnih gostinskih obratih;

  • predstaviti prometni davek v gostinskih obratih pojem, pomen, vrste prometnih davkov, načini obračunov;

  • izdelati praktični primer kalkulacije za neko jed ali pijačo po danih podatkih;

  • izdelati kalkulacijo za prenočitev opisati možni uporabljeni metodi;

  • Kalkulator.

    EKONOMSKI KAZALCI USPEŠNOSTI

  • prikazati produktivnost pojem, način izračuna, dejavniki, ki vplivajo na produktivnost v podjetju;

  • ekonomičnost pojem, način izračuna, dejavniki, ki vplivajo na večjo ekonomičnost v podjetju;

  • rentabilnost pojem, način izračuna, navedi vplive za boljšo rentabilnost podjetij;

  • likvidnost pojem, način izračuna, navedi vplive za boljšo likvidnost podjetij;

  •  

    4. OCENJEVANJE ZNANJA

    Zgradba izpitne enote:

  • ustni izpit.

    4.1. USTNI IZPIT

    Vprašanja na izpitnem listku

    Vprašanja so kompleksna, jasna, nedvoumna ter ustrezno razčlenjena. Pri sestavljanju izpitnih listkov upoštevati preglednico vsebin in taksonomskih stopenj ter tako zagotoviti ustrezno pokritost vsebin ter zahtevnost ustnega izpita.

    Vprašanja morajo zajeti znanja iz poznavanja in razumevanja poslovanja v gostinstvu v odnosu do celotnega poslovanja gospodarstva (50%*), povezovanja teoretičnih znanja s praktičnimi primeri (25%*) in iz izračunavanja matematično ekonomskih nalog na praktično uporabnih primerih (25%*).

    * Delež posameznega vprašanja v oceni ustnega izpita.

    5. DOVOLJENI PRIPOMOČKI

    Dovoljeni pripomočki pri ustnem izpitu so določeni v poglavju 3.

    6. LITERATURA IN DRUGI VIRI

    Za kandidate je priporočena literatura in drugi viri objavljena v vsakoletnem Katalogu učbenikov za poklicne in strokovne šole za posamezno šolsko leto, ki ga izdaja Center RS za poklicno izobraževanje oziroma Zavod RS za šolstvo.