POKLICNI TEČAJ

Izobraževalni program: PREDŠOLSKA VZGOJA

IZPITNI KATALOG

Sprejeto na 23.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 4. 12. 1998

1. NAZIV IZPITNE ENOTE

PSIHOLOGIJA

2. IZPITNI CILJI

Na izpitu ocenjujemo:

  • poznavanje osnovnih psiholoških dejstev,

  • razumevanje osnovnih zakonitosti človekovega razvoja,

  • sposobnost uporabe teoretičnih spoznanj v praksi,

  • kritično presojanje in vrednotenje pridobljenih spoznanj,

  • razumevanje vzrokov otrokovega vedenja.

    3. ZNANJA, KI SE OCENJUJEJO

    Vsebine

    Znanja (cilji)

    Učna in delovna sredstva

     

  • Kandidati

  •  

    TEMELJNI DEJAVNIKI DUŠEVNEGA DELOVANJA

  • znajo opisati in kritično presoditi vplive dednosti, okolja in samoaktivnosti.

  • znajo pojasniti sovplivanje D, O, SA po predlogi v knjigi

  • Slika iz knjige

  • duševni procesi

  • znajo bistveno opisati in razlikovati vrste psihičnih procesov kot so kognitivni, motivacijski in emotivni

  •  

    OSEBNOST

     

     

  • opredelitev in problemi proučevanja osebnosti

  • znajo ločevati med znanstvenim in zdravorazumskim pojmovanjem osebnosti

  • ločujejo temeljna področja osebnostnih dimenzij. razumejo in znajo opisati strukturo osebnosti.

  •  

    RAZVOJNA PSIHOLOGIJA

     

     

  • predmet, metode in področja razvojne psihologije

  • razumejo razmerje znanost - praksa na področju psihologije

  •  

  • metode opazovanja

  • znajo uporabljati tehnike opazovanja

  • Zapis vaje iz opazovanja otrokovega vedenja.

  • razmejitev razvojnih obdobij ali periodizacija

  • znajo razmejiti in opisati razvojna obdobja po različnih kriterijih

  •  

  • zakonitosti duševnega razvoja

  • prepoznajo temeljne smernice duševnega razvoja

  •  

  • predporodno obdobje

  • znajo opisati značilnosti prenatalnega obdobja

  •  

  • rojstvo otroka in novorojenček

  • razumejo in opišejo temeljni ciklus novorojenčkovega vedenja

  •  

    PRVI DVE LETI ŽIVLJENJA ALI OBDOBJE ZAZNAVNO- GIBALNE RAVNI DUŠEVNEGA RAZVOJA

       

    KOGNITIVNI RAZVOJ

     

     

  • razvoj čutenja in zaznavanja

  • znajo opisati osnovni model zaznavanja in razlikovati dejavnike učenja in dozorevanja

  •  

  • razvoj pozornosti

  • opišejo osnovne značilnosti pozornosti

  •  

  • razvoj govora

  • razumejo in s primeri opišejo značilnosti in oblike govora v prvih dveh letih

  •  

  • zgodnji intelektualni razvoj

  • opišejo zgodnje stopnje v intelektualnem razvoju

  • razumejo in s primeri ponazorijo oblike zgodnjega intelektualnega razvoja

  •  

    SOCIALNO ČUSTVENI IN OSEBNOSTNI RAZVOJ

     

     

  • osnovni pojmi

  • znajo opisati psihosocialni razvoj po e. erichsonu

  •  

  • razvoj samopodobe

  • razumejo in znajo uporabljati tehnike, s katerimi podpiramo pozitivno samopodobo

  •  

  • trma

  • razumejo in znajo opisati pojav trme

  •  

  • čustveni in socialni razvoj

  • znajo in s primeri opišejo socialno čustveno prikrajšanost

  • razumejo in znajo opisati zgodnje oblike socialnega vedenja

  •  

    PREDŠOLSKI OTROK OD DRUGEGA DO SEDMEGA LETA STAROSTI ALI OBDOBJE NAZORNO- SIMBOLIČNE RAVNI DUŠEVNEGA RAZVOJA

     

     

    TELESNI IN MOTORIČNI RAZVOJ

  • znajo opisati osnovne značilnosti telesnega in motoričnega razvoja v predšolski dobi

  •  

    KOGNITIVNI RAZVOJ

     

     

  • razvoj čutenja in zaznavanja

  • znajo in opišejo razvojne značilnosti kognitivnega razvoja

  • s primeri opišejo posamezne kognitivne procese kot so:

  • zaznavanje

  • pozornost

  • mišljenje

  • govor

  • predstavljanje in domišljija

  •  

  • razvoj pozornosti

  •    

  • razvoj mišljenja in govora

  • znajo opisati in predstaviti situacije, ki kažejo na značilnost otrokovega načina mišljenja

  • znajo našteti in opisati značilnosti otroške govorice

  • Slika v knjigi

  • predstavljanje in domišljija

  • znajo pojasniti vlogo domišljijev otrokovi igri, tudi laži

  •  

    SOCIALNO EMOCIONALNI IN OSEBNOSTNI RAZVOJ

     

     

  • obdobje iniciativnosti

  • prepoznajo in s primeri opišejo značilne oblike socialnega vedenja predšolskega obdobja

  •  

  • razvoj samopodobe in spolne identitete

  • znajo opisati značilnosti samopodobe in identitete, vključno s spolno identiteto

  •  

  • oblike socialnega vedenja

  • poznajo in znajo opisati oblike prosocialnega in asocialnega vedenja

  •  

  • moralni razvoj

  • poznajo in znajo opisati stopnje moralnega razvoja

  •  

    IGRA IN RISBA PREDŠOLSKEGA OTROKA

  • poznajo in znajo opisati psihološke osnove igre in risbe- ponazorijo s primeri

  •  

    ZGODNJA NEVROTSKA SIMPTOMATIKA

  • razumejo in razlikujejo osnovne oblike nevrotske simptomatike

  •  

    ZRELOST ZA VSTOP V ŠOLO

  • razumejo in znajo opisati osnovne kriterije zrelosti za vstop v šolo

  •  

    MLAJŠI ŠOLAR ALI OBDOBJE KONKRETNO LOGIČNIH MISELNIH ZMOŽNOSTI

  • poznajo temeljna dejstva telesnega in duševnega razvoja

  •  

    MLADOSTNIŠTVO ALI ADOLESCENCA

  • razumejo in opišejo temeljna dejstva telesnega in duševnega razvoja v adolescenci, s poudarkom na razvoju identitete

  •  

    RAZVOJNA OBDOBJA PO ADOLESCENCI

  • znajo imenovati razvojna obdobja po adolescenci po različnih kriterijih

  •  

    Pri pripravi izpitnih nalog ter vprašanj upoštevajte »Navodila za pripravo in izvedbo 2. Izpitne enote«, pripravil CPI.

    4. OCENJEVANJE ZNANJA

    Zgradba izpitne enote:

  • ustni izpit.

    4.1. USTNI IZPIT

    Vprašanja na izpitnem listku

    Vprašanja so kompleksna, jasna, nedvoumna ter ustrezno razčlenjena. Pri sestavljanju izpitnih listkov upoštevati preglednico vsebin in taksonomskih stopenj ter tako zagotoviti ustrezno pokritost vsebin ter zahtevnost ustnega izpita.

    Vprašanja morajo zajeti poznavanje osnovnih psiholoških dejstev in zakonitosti človekovega razvoja (25%*); iz razumevanja in uporabe (35%*) ter iz analize, sinteze in vrednotenja (40%*).

    * Delež posameznega vprašanja v oceni ustnega izpita.

    5. DOVOLJENI PRIPOMOČKI

    Dovoljeni pripomočki pri ustnem izpitu so določeni v poglavju 3.

    6. LITERATURA IN DRUGI VIRI

    Za kandidate je priporočena literatura in drugi viri objavljena v vsakoletnem Katalogu učbenikov za poklicne in strokovne šole za posamezno šolsko leto, ki ga izdaja Center RS za poklicno izobraževanje oziroma Zavod RS za šolstvo.