Izobraževalni program: AVTOKLEPAR (ds)
TEHNIKA MOTORNIH VOZIL
s predmetnimi področji:
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
90 |
30 |
120 |
2. |
48 |
16 |
64 |
3. |
45 |
15 |
60 |
skupaj |
183 |
61 |
244 |
Predmet daje osnove za razumevanje pojavov s področja elektrotehnike ter sposobnost razumevanja delovanja električnih strojev in elektronskih komponent na motornih vozilih. Posreduje znanja o ostalih sklopih in agregatih na motornih vozilih ter o napravah, s katerimi se avtoklepar pri svojem delu srečuje. Spoznajo teoretične osnove pnevmatike, hidravlike, elektropnevmatike in elektrohidravlike ter postopke in orodja za preoblikovanje pločevine. Spoznajo zakonitosti delovanja sklopov in naprav.
Vajenci naj:
1. LETNIK
Informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Zgradba atoma. Električna napetost. Vrste električne napetosti. |
Vajenci spoznajo pomen elektrotehnike pri delu z motornimi vozili. Spoznajo mehanizem električne napetosti. Dobijo občutek za pojem napetosti in jih razlikujejo (AC, DC). Znajo izbrati ustrezno napetost za izbrani električni porabnik. Spoznajo poleg AC, DC še enofazno trifazno in enosmerno napetost v motornih vozilih. |
Razvijajo občutek za red in urejenost ter pedantnost. Razvija občutek za natančnost. |
VAJA: Zgradba enostavnega tokokroga. VAJA: Opazovanje z osciloskopom. |
Električni tok. Učinki električnega toka. |
Spoznajo mehanizem električnega toka. Znajo ločiti vrste toka (AC, DC) in določiti vrednosti električenega toka. Spoznajo vrste učinkovitosti: kemični, toplotni, magnetni in področje uporabe. Znajo določiti področja uporabe učinkov električnega toka. |
Razvijajo identifikacijo s poklicem, navajajo se na kvalitetno poklicno delo, razumejo relacije med tehniko, tehnologijo in človekom. |
VAJA: Merjenje električnega toka z A – m. |
Električna upornost. |
Spoznajo učinek električene upornosti v električenem tokokrogu. Znajo določiti potrebne vrednosti upornosti v tokokrogu ali izračunati že obstoječe. |
VAJA: Merjenje električne upornosti z O – metrom. VAJA: Segrevanje uporovne žice, magnetno polje. |
|
Načini nastanka električne napetosti. |
Spoznajo različne možnosti za nastanek el. napetosti. Kemični, indukcija, solarna celica. Znajo ločiti posamezne vire napetosti in razumejo delovanje in uporabnost. |
VAJA: Merjenje el. napetosti z V – metrom. |
|
Varnost pri delu z električno napetostjo. Varovalke- naloge in vrste. |
Spoznajo nevarnost el. toka za človeško telo. Razumejo pomen in delovanje nekaterih zaščitnih ukrepov. Razumejo pomen in delovanje nekaterih zaščitnih ukrepov Spoznajo pomen varovalke v električnem tokokrogu; |
VAJA: Ozemljitev in FID stikalom VAJA: Kratek stik v tokokrogu. |
|
Zgradba električnega tokokroga. Simboli v električnem tokokrogu. |
Spoznajo elemente električnega tokokroga: Znajo ločiti posamezne tokokroge in določiti elemente tokokroga. Spoznajo osnovne simbole ter simbole, ki so v el. načrtu motornega vozila. Na osnovi simbolov znajo iz načrta ugotoviti elemente in naprave in delovanje. |
VAJA: Izbor elementov na osnovi načrta in simbolov. |
|
Načrti priključitve in vezave. Označbe priključnih sponk. |
Spoznajo električne vezalne načrte v motornem vozilu in delovnem mestu. Znajo iz načrta ugotoviti delovanje posameznih naprav in vklopov. Spoznajo standardizirane označbe priključnih sponk v motornem vozilu. Ločijo osnovne oznake praktičnih sponk v motornem vozilu. |
VAJA: Vezava tokokroga po načrtu. VAJA: Vezava tokokroga s poudarkom na oznakah priključnih sponk. |
|
Ohmov zakon. Napetost v električnem tokokrogu. Padec napetosti. |
Spoznajo kako nastane padec napetosti in probleme v zvezi s tem Znajo določiti velikost padca napetosti in kje nastane |
VAJA: Simulacija padca napetosti in merjenje padca. |
|
Električna moč. |
Spoznajo pojem in sestavo električne moči. Kaj vpliva na velikost moči. Znajo oceniti in izračunati električna moč nekega porabnika. |
VAJA: Merjenje moči U-I, W-m. |
|
Kondenzator. Induktivnost. Magnetizem. Magnetna indukcija. |
Spoznajo zgradbo in delovanje ter vrste kondenzatorjev Znajo navesti področja uporabe kondenzatorjev in delovanje v teh primerih. Spoznajo induktivnost - lastnost tuljave in lastno indukcijo Razumejo vpliv induktivnosti in samoindukcije v tokokrogih z navitji. Spoznajo permanentni magnet in elektromagnet in elektromagnetno indukcijo. Razumejo uporabo elektromagnetne indukcije pri generatorju. |
VAJA: Kondenzator na DC in AC Merjenje U, I, Xc, C. VAJA: Vklop in izklop L -, .merjenje z osciloskopom VAJA: Nastanek inducirane napetosti. |
|
Kratek stik- nastanek, posledice, zaščita. |
Spoznajo problem kratkega stika in njegove posledice. |
VAJA: Kratek stik v tokokrogu; |
|
Označevanje kablov in priključnih sponk. |
Spoznajo pomen ustrezne urejenosti za delovanje naprav. |
VAJA: Vezava tokokroga po načrtu s pomočjo oznak. |
|
Instalacija, vodniki, oznake, simboli. |
Spoznajo osnovne elemente električnega tokokroga in njihove simbole. |
||
Usmerjanje izmenične napetosti Zgradba usmernika. |
Spoznajo potrebo po usmerjanju izmeničnih napetosti in tokov Razumejo princip delovanja usmernika. Spoznajo vrste usmernikov in njihovo uporabnost. Razumejo delovanje usmernika. Znajo preizkusiti elemente. |
VAJA: Usmerjanje. Meritve z osciloskopom . VAJA: Meritve in opazovanje U. |
|
Električni stroji. Transformator. Varilni transformatorji. |
Spoznajo pomen in uporabnost transformatorjev. |
VAJA: Ogled varilnega transformatorja in merjenje napetosti in tokov. |
|
Električni generator. Generator v motornem vozilu - alternator. |
Spoznajo uporabnost stroja za pridobivanje električne energije kot pretvornika energije. |
VAJA: Električna priključitev alternatorja z regulatorjem. |
|
Elektromotor. Elektromotorji na delovnem mestu in motornem vozilu. |
Spoznajo uporabnost stroja kot pogonskega stroja in pretvornika energije. |
VAJA: Priključitev motorja, sprememba smeri vrtenja. |
|
Elektromotorji. Enosmerni kolektorski motor. Izmenični kolektorski motor. Trifazni elektromotor. Enofazni elektromotor. |
Spoznajo pomen elektromotorja v delavnici in motornem vozilu. Vedo kje se stroji uporabljajo, zgradba in kako ravnamo z njimi. Spoznajo uporabnost teh strojev - Moment – Vrtljaji. Znajo ga priključiti, menjava smeri, vrtenja, regulacija vrtljajev. |
VAJA: Obratovalni primeri in meritve U, I. Simulacija napak VAJA: Priklop. Menjava smeri vrtenja. Zagon. |
|
Električna oprema kompresorja. |
Spoznajo potrebno električno opremo kompresorja. |
VAJA: Povezava tlačnega stikala z elektromotorjem in napetostjo. |
|
Elektronika- elektronski elementi in naprave v motornem vozilu. |
Spoznajo pomen elektronike in posameznih elementov. |
VAJA: Spoznavanje in merjenje elementov. |
|
Usmerjanje električnega toka in napetosti Usmerniška dioda (silicijeva). Transistorji. Multivibratorji. Senzorji. Vrste senzorjev. Primeri uporabe senzorjev. Osnove digitalne tehnike. |
Vajenci ponovijo AC, DC ter spoznajo primere in načine usmerjanja. Spoznajo uporabo in delovanje diode, mostiča. Znajo uporabiti in izbrati usmernik, diodo. Spoznajo pomen tranzistorja kot stikala v primerjavi z navadnim stikalom in relejem. Spoznajo uporabnost multivibratorja za proizvajanje impulzov in napetostnih nap. stanj v motornem vozilu. Spoznajo različne senzorje in njihovo zgradbo. Znajo razložiti delovanje raznih senzorjev in prednosti pred kontaktnimi (prekinjalnik). Spoznajo uporabnost raznih senzorjev v motornem vozilu. Spoznajo, kaj je digitalno in kaj analogno na primerih. Razumejo prednosti digitalnega signala v primerjavi z analognim (motnje). |
Razvijajo občutek za red in urejenost ter pedantnost. Razvija občutek za natančnost. |
VAJA: Merjenje diode, Uničenje diode. VAJA: Merjenje - ugotavljanje tipa transistorja in delovanje kot stikalo. VAJA: Preizkus delovanja multivibratorja. VAJA: Spoznavanje in merjenje delovanja senzorjev (induktivni, Hall). |
Mikroprocesor v sodobnem motornem vozilu. |
Spoznajo procesor v vlogi regulatorja. |
Razvijajo razumevanje osnovnih zakonitosti regulacije. |
VAJA: Ogled procesorja v motornem vozilu. |
Regulacija. Delovanje regulatorja. Regulacija električnega toka in napetosti. Regulacije v motornem vozilu - Lambda. Ostale regulacije v motornem vozilu. |
Spoznajo osnovni princip regulacije Znajo razlikovati med krmiljenjem in regulacijo Razumejo povratno zanko. Spoznajo princip regulacije primarnega toka vžigalne tuljave s transistorjem. Spoznajo potrebo po tej vrsti regulacije z osnovnimi elementi regulacijskega kroga. Spoznajo še druge vrste regulacij (ABS, EDC, ...). |
VAJA: Izvedba enostavne oblike regulatorja (napetostni regulator v motornem vozilu). |
|
Zaščita elektronskih elementov in naprav pri avtokleparskih delih. |
Spoznajo občutljivost (toplotno, tokovno in napetostno) elektronskih elementov. |
VAJA: Uničenje nekaterih elektronskih elementov ter ustrezne meritve pred in po uničenju. |
|
Razsvetljava na motornem vozilu in na delovnem mestu. |
Spoznajo vrste in pomen razsvetljave. |
VAJA: Zamenjava svetlobnih teles in osnovne vezave. |
|
Pregled pogostih napak na električnih napravah vozil in delovnem mestu. |
Spoznajo napake na vozilih in delovnem mestu in vzroke zaradi katerih pride do njih. |
VAJA: Simulacija nekaterih napak in odprava teh. |
2. LETNIK
Informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Deli motornega vozila in nalogo posameznega dela. |
Zna našteti važnejše dele vozila in navesti naloge posameznih delov na vozilih. |
Indentifikacija s poklicem. |
|
Štiritaktni Otto motorji. |
Razume delovanje štiritaktnega Otto motorja in to zna s svojimi besedami tudi povedati. Zna našteti važnejše dele motorja in opredeliti njihovo nalogo. Pozna osnove vzdrževanja motorjev. |
Pridobivajo odnos do pridobivanja mehanske energije. |
VAJA: Riše grafe tlakov v valju in se uči čitati skice delovanja motorjev. |
Dvotaktni motorji. |
Pozna značilnosti delovanja dvotaktnih motorjev, zna primerjati delovanje dvotaktnih motorjev s štiritaktnimi. Pozna osnove vzdrževanja dvotaktnih motorjev. |
VAJA: S pomočjo modela dvotaktnega motorja opisuje delovanje. |
|
Diesel motorji. |
Pozna značilnosti delovanja Diesel motorjev. Zna primerjati delovanje Diesel motorjev z Otto motorji in našteti bistvene razlike v sestavi in delovanju. |
VAJA: S pomočjo modela ali skic diesel motorja vadi delovanje motorja. |
|
Izpušne naprave štiritaktnih in dvotaktih motorjev ter motorjev na neosvinčeni bencin, mazanje. |
Pozna naloge izpušnih naprav, zna primerjati različne izvedbe med seboj, ve, kako so izpušne naprave pritrjene na vozilih. Je seznanjen z osnovnimi značilnostmi mazanja ter ve, da je kvalitetno mazanje pogoj za dobro delovanje in dolgo življenjsko dobo motorja in gibljivih sklopov vozila. |
Krepijo ekološko zavest. |
VAJA: Iz kataloga maziv išče lastnosti posameznih maziv in ugotavlja primernost uporabe. |
Vzmetenje vozila, obešanje koles krmilni mehanizmi, pnevmatike. |
Zna po slikah ugotoviti in razložiti načine vzmetenja vozil in obešanja koles. Zna razložiti delovanje krmilnega mehanizma in zna razčleniti pomen oznak na pnevmatikah. |
Razvijajo sposobnost za reševanje tehničnih problemov. |
VAJA: Čitanje slik in skic podvozja vozil in v katalogih iskati primerne pnevmatike. |
Zavore. |
Pozna različne vrste zavor in zna po njihovih skicah razložiti delovanje. |
VAJA: Čitanje slik in skic zavor. |
|
Sklopke, menjalniki, diferencial, kardanske gredi in polgredi. |
Zna s pomočjo slik in skic razložiti delovanje različnih sklopk, menjalnikov, diferencialov in kardanskih zglobov. |
VAJA:Čitanje slik in skic. |
|
Dvigala - naloga, osnove delovanja,vrste. Dvigala za majhne višine, hidravlična dvigala, dvigala za velike višine, škripčevje, avtomobilska dvigala. |
Razumejo funkcijo delovanja in prepoznajo vrsto dvigal. Poznajo varnostne ukrepe, ki so potrebni pri uporabi dvigal v različnih situacijah. Pozna principe delovanja značilnih avtomobilskih dvigal, jih zna med seboj primerjati po lastnostih dviganja. |
VAJA: Po slikah ugotavjati delovanje različnih dvigal. |
|
Toplota: kalorična vrednost goriv, specifična toplota, izparilna toplota, talilna toplota, toplotni ekvivalent. |
Znajo definirati naslednje pojme: temperatura. toplotna energija, kalorična vrednost, specifična toplota, izparilna in talilna toplota. Pozna ekološka načela pri izkoriščanju toplotne energije. |
Krepi ekološko zavest. |
|
Delovno okolje za ugodno počutje delavca. |
Poznajo biološko osnovo delovanja človeškega telesa s poudarkom o regulaciji in množin oddane toplote, razume, zakaj je zaželjeno različna dela opravljati pri različnih temperaturah. |
Zainteresiranje za odnos do delovnega okolja. |
VAJA: Brskanje po pravilnikih, ki urejejo delovne pogoje delavca na delovnem mestu. |
Klimatske naprave. |
Pozna princip delovanja klimatskih naprav in jih zna vzdrževati. |
VAJA: Pregledovanje načrtov klimatizacijskih naprav. |
|
Plinske turbine - namen, osnove delovanja, vrste. Plinske turbine na izpušne pline |
Razumejo funkcijo delovanja in prepoznajo vrsto plinske turbine |
||
Kompresorji in ventilatorji - namen, osnove delovanja, vrste. Batni, rotacijski kompresorji. Ventilatorji. Turbokompresor. |
Razumejo funkcijo delovanja in prepoznajo vrsto kompresorja ali ventilatorja in razumejo vlogo teh naprav za delovanje motorjev z notranjim zgorevanjem. Pozna primere uporabe stisnjenega zraka, zna obrazložiti delovanje kompresorjev in vzdrževanja kompresorske postaje Zna razložiti delovanje in pozna nalogo turbokompresorja na motornih vozilih. |
Razvija sposobnost za reševanje tehničnih problemov. |
VAJA: Vzdrževanje kompresorke postaje. |
Črpalke - naloga, osnove delovanja, vrste. Batne, rotacijske, zobniške črpalke |
Razumejo funkcijo delovanja in prepoznajo vrsto črpalk in razumejo vlogo teh naprav za delovanje motorjev z notranjim zgorevanjem. Pozna fizikalne osnove, ki omogočajo delovanje različnih črpalk in pozna osnove vzdrževanja črpalk. |
VAJA: Izračun kapacitete batnih črpalk. |
3. LETNIK
Informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Vajenec osvoji znanje : |
Vajenec: |
Vajenci se: |
|
Osnovne zakonitosti hidravlike: |
Obvlada nova znanja. Razvija sposobnosti uporabe teoretičnega znanja v reševanju konkretnih delovnih problemov. |
VAJA: Prenos tlaka in sile. |
|
|
Razvija sposobnosti uporabe elektrohidravličnih komponent v praksi. |
Navajajo izražati in komunicirati s pomočjo simbolov. |
VAJA: Uporaba stikal, relejev in senzorjev v hidravliki. |
|
Se nauči osnovne blok sheme, elemente in simbole. |
Znajo izražati s pommočjo vezalnih shem. |
VAJA: Osnovne vezalne sheme. |
Hidravlične tekočine: |
Se nauči o hidravličnih tekočinah. Zna pravilno izbrati in določiti vrsto hidravlične tekočine. Zna zamenjati hidravlično tekočino v določenih intervalih. Zna odkriti napake in motnje ter jih odpraviti. |
VAJA: Ročno in elektromagnetno vkrmiljen krmilnik poti. |
|
Hidravlični agregat: |
Obvlada nova znanja o hidravličnih agregatih in komponentah. Komponente po funkciji in uporabnosti zna uporabiti v praktičnem reševanju problemov. |
VAJA: Značilnica črpalke. Varnostni ventil. |
|
Kombinacije z osnovnimi elementi: |
Se nauči osnovne sheme. Uporabnost v praktičnem reševanju. |
Navajajo na timsko delo. |
VAJA: Enosmerni in dvosmerni cilinder. |
|
Obvlada osnovni princip. Nauči se različne sisteme za praktično reševanje problemov. |
. |
VAJA: Regulacijski krogi pri motornem vozilu. |
|
Obvlada osnove o hidravličnih tokovnih krogih. |
VAJA: Hidravlični tokovni krogi. |
|
|
Nauči se uporabiti znanja v praksi. |
Navajajo na timsko delo. |
|
|
Nauči se uporabiti znanja v praksi. |
Navajajo na timsko delo. |
VAJA: Vezalne sheme. |
|
Se nauči uporabiti znanja v praktičnem reševanju problemov. |
Navajajo na timsko delo. |
VAJA: Vezalne sheme. |
|
Obvlada nova znanja. Spozna tlačno energijo, uporabnost. |
VAJA: Prenos tlaka in sile. |
|
Osnove elektropnevmatike |
Nauči se nove komponente releje in senzorje ter jih zna v praksi uporabiti. |
VAJA: Uporaba relejev, stikal in senzorjev v pnevmatiki. |
|
|
Nauči se po DIN ISO 1219 standardu simbole. |
Navajajo izražati s pomočjo simbolov in shem. |
VAJA: Osnovne vezalne sheme EDC, DDC. |
|
Nauči se osnovne komponente. Zna uporabiti komponente v konkretnih primerih. |
VAJA: Samodejno prekrmiljenje v odvisnosti od poti. |
|
|
Obvlada osnovne komponente na motornem vozilu. Se nauči iskati, lokalizirati in odpraviti napako. |
Znajo reševati probleme. |
VAJA: Samodejno prekrmiljenje v odvisnosti od tlaka in časa. |
|
Obvlada osnovni princip zavornih sistemov in praktično reševanje. |
VAJA: Pnevmatski tokovni krogi. |
|
|
Se nauči uporabiti znanje v praksi. |
VAJA: Pnevmatski sistemi in motorna vozila. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Potrebno je predznanje iz matematike, fizike in računalništva. Močna je povezanost s tehnologijo (motornega vozila).