SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: AVTOKLEPAR (ds)

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

TEHNOLOGIJA

s predmetnimi področji:

  • kemija, gradiva,

  • varstvo pri delu, ekonomika in organizacija dela,

  • tehnologija strojna,

  • tehnologija motornih vozil.

    2. ŠTEVILO UR

    Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

    Letnik

    Oblike izobraževalnega dela

     

    Teorija (ur)

    Vaje (ur)

    Skupaj (ur)

    1.

    120

    30

    150

    2.

    80

    16

    96

    3.

    75

    15

    90

    skupaj

    305

    61

    336

     

    3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

    Pri tem predmetu vajenci spoznajo in pridobijo teoretične osnove in poklicna znanja, ki so potrebna za usposobitev za konkretno delo. Spoznajo zakonitosti delovanja sklopov in naprav.

    Vajenci naj:

  • spoznajo osnove podjetništva, obvladovanja stroškov in kalkulacij;

  • poznajo pojme, ki opredeljujejo ekološke in delovne pogoje;

  • razumejo odnose v naravi ter vplive na okolje, ki izhajajo iz izdelave, uporabe, vzdrževanja ali odstranjevanja strojev, naprav in njihovih sklopov, potrošnih izdelkov ipd.;

  • obvladajo, za svoje strokovno področje, pravilne postopke za rokovanje, skladiščenje in odstranjevanje (ev. reciklažo) za okolje škodljivih oziroma obremenjujočih snovi;

  • poznajo ukrepe in postopke za zmanjšanje škodljivih vplivov na okolje (npr. hrup, emisije, sevanja ipd.), s svojega strokovnega področja;

  • poznajo predpise in zakone, ki urejajo varstvo pri delu ter ukrepe za preprečevanje delovnih nezgod (materialne škode oziroma telesne in duševne poškodbe delavcev);

  • obvladajo varno in pravilno ravnanje z delovnimi sredstvi ter opreme za osebno varstvo;

  • obvladajo metode in postopke za racionalizacijo uporabe energije, materiala in časa;

  • znajo načrtovati in pripraviti potek dela, kot tudi kontrolirati in oceniti rezultate dela;

  • bodo usposobljeni za določitev postopka popravila na osnovi delovnih navodil;

  • obvladajo osnove zagotavljanja kvalitete opravljene storitve in dela delovne enote;

  • znajo organizirati lastno delo, tako da bi opravili s čim manj stroški;

  • poznajo lastnosti, zgradbo in uporabo osnovnih in pomožnih kovinskih in nekovinskih gradiv;

  • poznajo različne varilne postopke in znali variti, lotati ter termično razdvajati in spajati z lepljenjem kovinske in nekovinske materiale;

  • poznajo in obvladali različne postopke ročne obdelave in preoblikovanja ter rokovanja z ročnimi orodji;

  • poznajo uporabnost in obvladali različne postopke obdelave z odrezavanjem (strojna obdelava);

  • poznajo postopke pri površinski obdelavi gladkih pločevinastih površin, njihovi protikorozijski zaščiti in lakiranju in pri tem uporabljenih materialih;

  • poznajo tople in hladne postopke preoblikovanja in obvladali ročno in strojno preoblikovanje s poudarkom na pločevinah, profilih in ceveh;

  • poznajo postopke pri površinski obdelavi gladkih pločevinastih površin, njihovi protikorozijski zaščiti in lakiranju in pri tem uporabljenih materialih;

  • obvladajo znanja o obdelavi po popravilu nedostopnih notranjih površin in votlih delov z osnovnim premazom in lakiranjem

  • poznajo sestavne dele, sklope, naprave, sisteme motornih vozil in voznih sredstev ter motorja z notranjim izgorevanjem, njihove tehnične rešitve (izvedbe), funkcijo, gradiva za izdelavo  ter principe delovanja;

  • poznajo mehaniko in tehniko motornih vozil in voznih sredstev, s poudarkom na razdelitvi, zgradbi, funkciji in medsebojnem delovanju delov, sklopov in pomožnih naprav;

  • obvladajo znanja o funkciji in funkcijski povezavi sistemov tehnike motornih vozil s pomočjo tehnične dokumentacije in predpisov;

  • obvladajo diagnosticiranje, nastavljanje, vzdrževanje, popravilo, presojo funkcije in stanja sestavnih delov, sklopov, naprav, sistemov na motornih vozil in voznih sredstev ter motorju z notranjim izgorevanjem;

  • bodo usposobljeni za sistematično iskanja in lokaliziranja ter metodično postavitev diagnoze napak na motorju z notranjim izgorevanjem, mehaničnih, električnih, elektronskih, pnevmatskih in hidravličnih napravah, sklopih in delih;

  • bodo usposobljeni za presojo stopnje obrabe in preostale uporabnosti posameznih delov ob upoštevanju optimalnega delovanja, obremenljivosti in priporočljivosti preventivnega popravila;

  • obvladajo postopke ocenitve poškodb (škode) in urejanja odškodninskih  postopkov, kot tudi izdelavo predračunov in vseh ekonomskih izračunov v avtokleparski delavnici;

  • znajo meriti in kontrolirati z enostavnimi merilnimi in kontrolnimi napravami;

  • obvladajo preizkuse in meritve, ter njihovo zaporedje v tehniki motornih vozil kakor tudi ocenitev kontrolnih in merilnih rezultatov;

  • obvladajo poklicno usmerjena znanja o merilnih in kontrolnih postopkih ter uporabi merilnih (tudi računalniško vodenih) in kontrolnih naprav, orodij in strojev;

  • obvladajo vgradnjo, nastavljanje, vzdrževanje in popravilo dodatne opreme in naprav v vozila;

  • znajo pravilno postopati pri reševanju in transportu poškodovanih vozil in obvladali predpisov oziroma zakonov s področja cestnega prometa;

  • obvladajo znanja o notranjem transportu in transportnih sredstvih ter vzdrževanju naprav v delavnici kot so orodja, aparati, stroji in druge naprave;

  • imajo odgovoren odnos do kvalitete opravljenega dela, do strank, delovnih sredstev  in ekologije;

  • bodo sposobni kritičnega presojanja in odgovornega ravnanja na svojem delovnem področju;


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    1. LETNIK

    Informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Osnovni pojmi o tehnologiji, osnovnih tehnoloških postopkih v strojništvu in njihovih značilnostih:

  • litje

  • preoblikovanje

  • odrezavanje

  • posebni postopki 

  • obdelave.

  • znajo definirati pojem tehnologija,

  • znajo razlikovati različne tehnološke postopke, uporabne pri izdelavi izdelkov v strojništvu,

  • znajo navesti osnovne značilnosti teh postopkov.

  • Razvijajo si sposobnost reševanja tehničnih in tehnoloških problemov.

     

    Osnovna znanja o merjenju in kontroli v strojništvu, o osnovnih merilih in merilnih pripomočkih - merilne letve, tračna merila.

  • znajo pojasniti namen in pomen merjenja v strojništvu, našteti veličine, ki se najpogosteje merijo v strojništvu, in merske enote teh veličin;

  • znajo našteti in definirati vzroke napak pri merjenju;

  • znajo opisati uporabnost merilnih letev in tračnih meril, ter z njimi meriti.

  • Razvijajo si občutek odgovornosti za delo, ki ga sami opravijo.

    VAJA: Merske enote veličin in njih pretvarjanje.

    Kljunasta merila, in vijačna merila.

  • znajo našteti in opisati dele posameznih meril;

  • poznajo načine in principe merjenja z njimi;

  • znajo izbrati ustrezno merilo.

  • Navajajo se na natančnost in zbranost pri delu.

    VAJA: Merjenje s kljunastimi in vijačnimi merili.

    Merila za merjenje in kontrolo kotov in nagibov,

    nenastavljiva merila, merilni pripomočki in šablone.

  • znajo našteti in opisati  uporabnost kotnikov, našteti vrste, dele in uporabnost kotomerov;

  • znajo opisati princip delovanja libel;

  • v odvisnosti od zahtev znajo izbrati ustrezno nenastavljivo merilo ter poznajo osnovne principe dela z nenastavljivimi merili in kontrolnimi pripomočki.

  •  

    VAJA: Merjenje z merili za merjenje kotov in nagibov.

    Namen, postopek in orodja za zarisovanje.

  • znajo izbrati ustrezne pripomočke za zarisovanje ter ustrezno tehniko dela pri zarisovanju.

  •    

    Teoretične osnove odrezavanja:

  • gibanja pri odrezavanju,

  • izbira parametrov odrezavanja.

    Geometrijska oblika, orodja pri odrezavanju;

    Hlajenje in mazanje pri odrezavanju.

  • znajo opisati nastanek odrezka in gibanja orodja in obdelovanca pri posameznih postopkih odrezavanja;

  • znajo našteti postopke ročnega in strojnega odrezavanja, uporabne v avtokleparski dejavnosti, in ob uporabi ustreznih tabel izbrati rezalno hitrost, podajanje in globino rezanja;

  • znajo pojasniti medsebojno odvisnost osnovnih kotov na orodju v obliki klina in njihov pomen za proces odrezavanja.

  • prepoznajo pomen hlajenja in mazanja pri odrezavanju in vrste hladilno mazalnih sredstev.

  •  

    VAJA: Izbiranje parametrov odrezavanja  iz tabel.

    Postopki ročnega odrezavanja:

  • sekanje s sekači,

  • piljenje,

  • žaganje,

  • strganje.

  • znajo izbrati ustrezni postopek ročnega odrezavanja;

  • znajo izbrati ustrezno vrsto in obliko orodja;

  • teoretično tehnološko obvladajo postopke ročnega odrezavanja.

  •  

    VAJA: Izbiranje parametrov odrezavanja iz tabel.

    Postopki izdelave in obdelave valjastih izvrtin:

  • -vrtanje,

  • -grezenje,

  • -povrtavanje,

  • -vrezovanje navojev.

  • znajo izbrati ustrezni postopek izdelave oziroma obdelave valjastih izvrtin;

  • znajo izbrati ustrezno vrsto in obliko orodja,

  • znajo opisati  pripomočke, naprave in stroje, ki se uporabljajo v avtokleparski dejavnosti pri obdelavi izvrtin;

  • teoretično tehnološko obvladajo postopke izdelave in obdelave izvrtin.

  • Pridobivajo si sposobnosti za reševanje tehnoloških problemov v avtokleparski dejavnosti.

    VAJA: Izbiranje orodij in njihove geometrijske oblike iz tabel.

    Namen in pomen postopka brušenja v avtokleparski dejavnosti -

  • orodja, naprave in stroji za brušenje v avtokleparski dejavnosti.

  • znajo izbrati ustrezni postopek brušenja in ustrezno vrsto in obliko orodja;

  • znajo opisati za brušenje uporabljene pripomočke, naprave in stroje, ki se uporabljajo v avtokleparski dejavnosti in teoretično tehnološko obvladajo postopek brušenja s kotno brusilko in namiznim brusilnim strojem.

  •  

    VAJA: Izbira orodja za brušenje iz katalogov.

  • mehanske, fizikalne, kemijske in tehnološke lastnosti kovin in zlitin;

  • kristalna zgradba kovin;

  • zlitine in tipi kristalov v zlitinah.

  • razlikujejo mehanske, fizikalne, kemijske in tehnološke lastnosti kovin in zlitin;

  • razlikujejo kovine od amorfnih snovi; prepoznajo različne oblike kristalnih rešetk;

  • razlikujejo čiste kovine od zlitin in spoznajo tipe kristalov, ki se pojavljajo v zlitinah.

  • Razširjajo si področje strokovnih znanj in se tako motivirajo za nadaljnje delo.

     

    Ohlajevalne krivulje čistih kovin in zlitin, diagrami stanja binarnih zlitin.

  • spoznajo pomen poznavanja ohlajevalnih krivulj čistih kovin in njihovih zlitin ter pomen poznavanja diagramov stanja binarnih zlitin.

  • Navajajo se na uporabo literature in samostojno delo.

    VAJA: Diagrami stanja in ohlajevalne krivulje.

    Železo, zlitine železa in ogljika; diagram stanja Fe-Fe3C;

  • znajo navesti osnovne lastnosti čistega železa, analizirati pomen ogljika kot legirnega elementa,

  • navesti osnovne značilnosti ogljika,

  • ob uporabi literature prepoznati različne strukture v diagramu fe - fe3c in pomen diagrama.

  • Razvijajo si sposobnost samostojnega razmišljanja o problemih in sposobnost komuniciranja.

    VAJA: Diagram Fe - Fe3C.

  • Pridobivanje jekel in litin;

  • Razdelitev jekel in Fe litin;

  • Predelava jekel in Fe litin v polizdelke.

  • znajo opisati postopek pridobivanja jekel in litin in njihovo primarno predelavo;

  • znajo razdeliti jekla in litine glede na njihovo uporabo in poznajo postopke predelave jekla in fe litin v polizdelke.

  •  

    VAJA: Predelava jekel in Fe litin v polizdelke.

  • Sistematika označevanja jekel in Fe litin;

  • ob uporabi priročnika znajo pojasniti standardno oznako jekla ali litine.

  • Navajajo se na uporabo pisne literature in iskanja podatkov v priročnikih.

    VAJA: Označevanje jekel in litin.

  • Namen in načini toplotne obdelave;

  • Kaljenje  in lokalno kaljenje,

  • poboljšanje,

  • postopki žarenja,

  • postopki utrjevanja površin.

  • znajo razložiti pomen in namen toplotne obdelave ter razvrstiti načine toplotne obdelave;

  • znajo pojasniti namen kaljenja in razložiti dogajanja v materialu med postopkom kaljenja in lokalnega kaljenja;

  • znajo pojasniti namen in potek postopka poboljšanja;

  • znajo pojasniti namen in potek posameznih žarilnih postopkov;

  • znajo našteti in opisati postopke površinskega utrjevanja ter njihov namen.

  •  

    VAJA: Izbiranje temperatur toplotne obdelave iz tabel in priročnikov.

    Aluminij in njegove zlitine.

  • znajo našteti lastnosti aluminija in njegovih zlitin, poenostavljeno opisati postopek pridobivanja aluminija in

  • navesti uporabnost aluminija in njegovih zlitin v avtomobilski industriji.

  •    

    Baker in njegove zlitine.

  • znajo definirati lastnosti bakra in njegovih zlitin, poenostavljeno opisati postopek pridobivanja bakra in navesti uporabnost bakra in njegovih zlitin v avtomobilski industriji.

  •    

    Magnezij, kositer, svinec , cink in njihove zlitine.

    Loti.

  • znajo definirati lastnosti in uporabnost magnezija, kositra, svinca, cinka in njihovih zlitin zlasti v avtomobilski industriji;

  • ob uporabi literature znajo navesti vrste, uporabnost in sestavo posameznih vrst lotov.

  •  

    VAJA: Izbira lotov.

    Krom, nikelj, wolfram in njihove zlitine.

  • znajo navesti  lastnosti in uporabnost kroma, niklja, wolframa in njihovih zlitin zlasti v avtomobilski industriji.

  •    

    Preizkušanje kovinskih gradiv, vrste mehanskih preizkusov, natezni preizkus.

  • znajo navesti namen preizkušanja kovinskih gradiv in razvrstiti mehanske preizkuse;

  • znajo opisati natezni preizkus in ob uporabi literature oceniti rezultate nateznega preizkusa.

  •  

    VAJA: Izvedba nateznega preizkusa na pločevini.

    Merjenje trdote.

  • znajo definirati pojem trdote; znajo opisati različne načine merjenja trdote, izbrati ustrezni način merjenja trdote, ga izvesti in komentirati rezultate.

  •  

    VAJA: Merjenje trdote ROCKWELL; BRINELL; VICKERS.

    Tehnološki preizkusi pločevin,  trakov in cevi.

    Neporušne metode preizkušanja kovinskih gradiv.

  • znajo pojasniti pomen izvajanja tehnoloških preizkusov in našteti osnovne vrste tehnoloških preizkusov;

  • znajo samostojno izvesti tehnološke preizkuse pločevin in trakov in oceniti rezultate;

  • znajo našteti namen in vrste tehnoloških preizkusov cevi;

  • znajo opisati in našteti osnovne neporušne metode preizkušanja kovinskih gradiv.

  •  

    VAJA: Izvedba tehnoloških preizkusov pločevin in trakov.

    VAJA: Izvedba magnetne in penetracijske metode preizkušanja kovinskih gradiv.

    Korozija in priprava kovin za zaščito pred korozijo.

  • znajo našteti in opisati vzroke za pojav korozije, našteti in opisati možne načine priprave delov za zaščito pred korozijo.

  • Razvijajo si pravilni odnos do materialnih dobrin.

    VAJA: Oksidacija, galvanski člen.

    Zaščita pred korozijo, uporabna v avtomobilski industriji.

  • znajo našteti možne načine zaščite kovinskih delov pred korozijo, ki so uporabni v avtomobilski industriji;

  • znajo našteti in opisati postopke zaščite z raznimi premazi, s kovinskimi prevlekami, z raznimi nekovinskimi prevlekami.

  • Razvijajo si pravilni odnos do materialnih dobrin.

     

    Usnje, guma, steklo in keramika.

  • znajo našteti značilnosti usnja in navesti možnosti uporabe usnja v avtomobilski industriji, pojasniti uporabnost in lastnosti gume v avtotehniki;

  • znajo opisati postopek pridobivanja stekla ter našteti in opisati stekla, uporabna v avtomobilski industriji;

  • znajo opisati postopek sintranja, navesti značilnosti sintranih delov, ter njihovo uporabnost.

  •    

    Umetne snovi.

  • znajo razvrstiti umetne snovi glede na njihove osnovne lastnosti in jih tudi opisati;

  • znajo našteti in opisati možne načine predelave in obdelave umetnih snovi;

  • znajo opisati zgradbo kompozitnih materialov, njihove lastnosti in uporabo v avtomobilski industriji.

  •    

    Olja, maziva in goriva.

    Tehnično uporabni plini.

  • znajo našteti in razvrstiti olja in maziva v razrede, prepoznajo njihovo zgradbo in jih v odvisnosti od zahtev in ob uporabi literature znajo izbirati;

  • znajo pojasniti postopek pridobivanja tekočih goriv ter jih razvrstiti glede na njihove lastnosti;

  • znajo navesti, za uporabo, bistvene lastnosti tehnično uporabnih plinov - kisik, acetilen, ogljikov dioksid, argon...

  •  

    VAJA: Izbira olj in maziv iz kataloga.

    Barve, laki, kiti, topila, tesnilne mase in lepila v avtotehniki.

  • znajo razvrstiti barve, lake, topila, kite in tesnilne mase ter lepila, uporabna v avtomobilski industriji, in ob uporabi literature prepoznajo njihove lastnosti in možnosti uporabe.

  •  

    VAJA: Izbira obravnavanih gradiv na osnovi zahtev iz katalogov.

    Varstvo naravnega okolja in ekološko ravnanje z odpadki.

  • znajo za okolje neobremenilno in pravilno ravnati z odpadki.

  •  

    VAJA: Seminarska naloga varstvo naravnega okolja.

    Pomen, stanje in organizacija varstva pri delu v obratovalnicah.

  • znajo pojasniti pomen varstva pri delu, opisati stanje in organiziranost področja varstva pri delu, v obratovalnicah.

  •  

    VAJA: Seminarska naloga - varstvo pri delu v obratovalnici.

    Pravna ureditev področja varstva pri delu.

  • znajo opisati pravno ureditev področja varstva pri delu in našteti pravne akte, ki urejajo to področje;

  •    

  • pravice in dolžnosti s področja varstva pri delu;

  • odgovornost in ukrepi odgovornosti s področja varstva pri delu.

  • znajo našteti pravice in dolžnosti s področja varstva pri delu;

  • znajo pojasniti področje odgovornosti in našteti ukrepe odgovornosti s področja varstva pri delu glede na vrsto kršitve.

  • Razvijajo si sposobnost varnega in samostojnega ravnanja v delovnem procesu.

     

  • delovne nesreče, poškodbe in obolenja  pri delu;

  • viri in vzroki nesreč pri delu;

  • načini izobraževanja in vzgoje za varno delo.

  • znajo definirati pojme delovna nesreča, poškodba pri delu in obolenje-poklicna bolezen;

  • znajo našteti in pojasniti vire in vzroke nesreč pri delu;

  • znajo našteti in opisati različne načine izobraževanja in vzgoje za varno delo. 

  •  

    VAJA: Izdelava plakata.

  • zdravstveno in socialno varstvo delavcev;

  • higienski pogoji dela.

  • Znajo pojasniti pomen zdravstvenega varstva delavcev, našteti in opisati higienske pogoje dela ter pojasniti pomen socialnega varstva delavcev.

    Razvijajo si sposobnost humanega načina razmišljanja.

     

  • preventivni ukrepi s področja varstva pri delu,

  • varna ureditev delovnih prostorov in delovnih mest v avtokleparskih obratovalnicah;

  • vrste obremenitev pri delu.

  • znajo pojasniti pomen preventivnih ukrepov s področja varstva pri delu,

  • pojasniti in opisati varno ureditev delovnih prostorov in delovnih mest,

  • našteti obremenitve, katerim je izpostavljen delavec med delom, ter

  • našteti in opisati varnostne naprave na delovnih sredstvih v avtokleparski obratovalnici.

  • Navajajo se na upoštevanje in izvajanje ukrepov s področja varstva pri delu.

    VAJA: Na osnovi ogleda šolskih delavnic izdelajo poročilo o opremljenosti delavnic s področja varstva pri delu.

    Električne varnostne naprave v avtokleparskih obratovalnicah.

    osebna varnostna sredstva v avtokleparskih obratovalnicah.

    Navodila za varno delo v avtokleparskih obratovalnicah.

  • znajo našteti in opisati električne varnostne naprave v avtokleparski obratovalnici;

  • znajo našteti in opisati osebna varnostna sredstva v avtokleparski obratovalnici;

  • znajo našteti in opisati pogoje za varno uporabo strojev, naprav in orodij v avtokleparski obratovalnici;

  •  

    VAJA: Pripravijo poročilo o potrebnih varnostnih sredstvih in opremi v avtokleparski obratovalnici.

    Protipožarna varnost v avtokleparskih obratovalnicah.

  • znajo našteti in opisati ukrepe in sredstva za protipožarno ravnanje v avtokleparski obratovalnici;

  • Navajajo se na upoštevanje in izvajanje ukrepov s področja varstva pred požari.

    VAJA: Ogled protipožarne opreme v šolskih delavnicah.


    2. LETNIK

    Informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

     

    Vajenci/dijaki:

    Vajenci/dijaki:

     

    Preoblikovanje:

  • notranje napetosti pri preoblikovanju,

  • deformacije pri preoblikovanju;

  • veličine, ki vplivajo na proces preoblikovanja;

  • hladno in toplo preoblikovanje.

  • znajo pojasniti dogajanja v materialu med procesom preoblikovanja,

  • znajo pojasniti vpliv temperature, hitrosti deformacije in zgradbe kovine na proces preoblikovanja,

  • razlikovati postopke hladnega in toplega preoblikovanja,

  • pojasniti razliko med elastično in plastično deformacijo in vpliv elastične deformacije pri preoblikovanju.

  • Razvijajo si sposobnost strokovnega razmišljanja.

     

  • teoretične osnove rezanja - prirezovanja pločevin;

  • ročno in strojno rezanje pločevin na škarjah;

  • vrste in izvedbe ročnih in strojnih škarij.

  • znajo pojasniti dogajanja v materialu med procesom rezanja na škarjah,

  • izbrati parametre rezanja, zlasti zrak med rezili in vpliv na kvaliteto rezanja, ter našteti in opisati različne izvedbe ročnih in strojnih škarij.

  • Razvijajo si sposobnost samostojnega odločanja.

    VAJA: Določanje parametrov rezanja -zrak, koti na orodju ipd.

    Teoretične osnove upogibanja pločevin in parametri upogibanja pločevin.

  • znajo pojasniti dogajanja v materialu med procesom upogibanja ter

  • ob uporabi literature izbrati ustrezne parametre upogibanja in izračunati razvito dolžino pločevine.

  • Razvijajo si sposobnost samostojnega delovanja v delovnem procesu.

    VAJA: Določanje in računanje parametrov upogibanja.

  • ročno in strojno krivljenje pločevin;

  • vroče in hladno ravnanje pločevin;

  • upogibanje cevi in profilov.

  • znajo našteti postopke ročnega in strojnega krivljenja pločevin,

  • pojasniti tehnološke posebnosti postopkov krivljenja pločevin,

  • pojasniti tehnološke posebnosti postopkov vročega in hladnega ravnanja pločevin,

  • našteti in definirati tehnološke posebnosti postopkov upogibanja cevi in profilov,

  • opisati orodja in naprave za upogibanje cevi in profilov.

  •    

    Zgibanje, robljenje in žlebljenje pločevin.

  • znajo pojasniti tehnološke posebnosti postopkov zgibanja, robljenja in žlebljenja in njih uporabnost;

  • znajo opisati orodja in naprave za zgibanje, žlebljenje in robljenje pločevin ter poznajo področja uporabe posameznih postopkov.

  •    

    Strojno upogibanje pločevin.

  • znajo našteti načine strojnega upogibanja pločevin, našteti in opisati tehnološke posebnosti orodij za strojno upogibanje pločevin.

  •    

    Strojno ravnanje pločevin.

  • znajo opisati postopek strojnega ravnanja pločevin in našteti ter pojasniti razlike med raznimi izvedbami orodij za strojno ravnanje pločevin.

  •    

    Raztezanje, nakrčevanje in tanjenje.

  • znajo opisati postopke raztezanja, nakrčevanja in tanjenja, pojasniti uporabnost posameznih postopkov in našteti in opisati orodja za izvedbo posameznih postopkov.

  •    

    Globoko vlečenje.

  • znajo pojasniti dogajanja v materialu med procesom globokega vlečenja,

  • izbrati ustrezne parametre globokega vlečenja,

  • našteti in opisati posebnosti posameznih izvedb orodij za globoko vlečenje;

  • poznajo zahtevane lastnosti pločevine za globoko vlečenje.

  •  

    VAJA: Parametri globokega vlečenja.

    Rezilna orodja.

  • znajo  pojasniti dogajanja v materialu med procesom rezanja z rezilnimi orodji;

  • na osnovi zahtev znajo izbrati oziroma izračunati parametre rezanja, ter

  • našteti in opisati posebnosti posameznih izvedb rezilnih orodij.

  •  

    VAJA: Konstrukcije rezilnih orodij in njihove posebnosti - ogled orodij in katalogov.

    Stiskalnice.

  • znajo našteti izvedbe preoblikovalnih strojev in opisati osnovne principe njih delovanja in značilnosti posameznih izvedb.

  •    

  • Izdelava vijačnih zvez;

  • Izdelava kovičenih zvez.

  • znajo opredeliti tehnološki postopek vijačenja in upoštevati osnovne splošno veljavne napotke, zlasti pri vijačenju pločevin;

  • znajo opredeliti tehnološki postopek kovičenja in upoštevati osnovne splošno veljavne napotke, zlasti pri kovičenju pločevin.

  • Navajajo se na samostojnost pri delu.

    VAJA: Priprava tehnične in tehnološke dokumentacije za izvedbo vijačne ali kovične zveze.

    Varjenje - osnovne značilnosti in razdelitev postopkov.

    Plamensko varjenje, rezanje in ravnanje s pomočjo plamena.

  • znajo pojasniti dogajanja v materialu med procesom varjenja in

  • razdeliti postopke varjenja glede na vrsto energije.

  •  

  • znajo opisati postopke plamenskega varjenja, ravnanja in plamenskega rezanja, ter za posamezne postopke izbrati ustrezne parametre in opremo;

  • znajo našteti tehnološke posebnosti posameznih postopkov.

  •    

    Obločno varjenje.

  • znajo pojasniti proces obločnega varjenja, našteti in opisati naprave in

  • opremo za obločno varjenje;

  • ob uporabi literature znajo pojasniti oznako elektrode in za najenostavnejše primere izbrati ustrezno elektrodo;

  • poznajo karakteristike posameznih vrst elektrod.

  •  

    VAJA: Izbira in označevanje elektrod za obločno varjenje.

    Plazemsko rezanje.

  • znajo opisati značilnosti in uporabnost postopka plazemskega rezanja.

  •    

    Postopki varjenja v zaščitnih plinih.

  • znajo našteti in opisati postopke varjenja v zaščitnih plinih;

  • glede na posebnosti posameznih postopkov znajo izbrati ustrezni postopek in ustrezne parametre;

  • znajo izbrati tehniko varjenja.

  • Razvijajo si sposobnost strokovnega razmišljanja.

    VAJA: Določanje in izbira postopka in parametrov varjenja v odvisnosti od zahtev.

    Postopki uporovnega varjenja.

    Točkovno varjenje.

  • znajo definirati postopke in posebnosti uporovnega varjenja,

  • znajo opisati postopek, naprave in opremo za točkovno varjenje;

  • ob uporabi literature znajo izbrati parametre točkovnega varjenja.

  •  

    VAJA: Določanje parametrov točkovnega varjenja v odvisnosti od vrste in debeline pločevine.

    Spajkanje.

  • znajo definirati postopek spajkanja in ga primerjati z varjenjem;

  • razlikujejo mehko in trdo spajkanje;

  • znajo našteti opremo za mehko in trdo spajkanje ter opisati pripravo delov za spajkanje;

  • v odvisnosti od zahtev znajo izbrati ustrezno spajko in talilo.

  •  

    VAJA: Izbira spajk v odvisnosti od zahtev.

    Lepljenje.

  • znajo opisati postopek lepljenja in lastnosti lepljenih spojev,

  • navesti način priprave delov za lepljenje,

  • našteti različne vrste lepil in njihove lastnosti;

  • ob uporabi literature znajo v odvisnosti od zahtev izbrati ustrezno lepilo.

  •  

    VAJA: Izbira lepila v odvisnosti od zahtev.

    Varjenje umetnih snovi.

  • znajo razdeliti umetne snovi glede na varivost in opisati tehnološko pripravo delov za varjenje in izbiro dodajnega materiala;

  • znajo našteti postopke varjenja umetnih snovi in izbrati pravilni postopek glede na vrsto umetne snovi;

  •  

    VAJA: Izbira postopka varjenja in parametrov varjenja.


    3. LETNIK

    Informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

     

    Vajenci/dijaki:

    Vajenci/dijaki:

     

  • šasija vozil;

  • oblike karoserij vozil;

  • vrste gradenj karoserij vozil.

  • znajo pojasniti namen in sestavo šasije vozila,

  • našteti in opisati oblike karoserij;

  • poznajo različne vrste gradenj karoserij vozil.

  • Razvijajo si sposobnost tehničnega.

    VAJA: Ogled katalogov in risb.

  • varnost pri izdelavi vozila in  obremenitve posameznih delov, povezanih z varnostjo vozila.

  • znajo pojasniti pojem vgrajena varnost pri vozilih,definirati vrste obremenitev posameznih delov, ki so povezani z varnostjo vozila in poznajo pomen vgrajene varnosti.

  • Razmišljanja in reševanja problemov

    VAJA: Delo s katalogi.

  • ocenitev škode na vozilu;

  • izbira postopka demontaže posameznih delov;

  • priprava tehnologije avtokleparskega popravila.

  • znajo pojasniti postopek ocenitve škode na poškodovanem vozilu in razvrstiti dele glede na poškodovanost;

  • znajo izbrati pravilni vrstni red demontaže delov in pripraviti grobo tehnologijo dela pri popravilu;

  • poznajo pomen strokovne demontaže.

  • Razvijajo si sposobnost in smisel za reševanje tehničnih problemov.

    VAJA: Priprava protokola ocenitve škode na primeru in priprava tehnološkega postopka popravila.

  • meritve podvozja, ki so potrebne za popravilo vozila.

  • znajo pojasniti pomen meritev podvozja in našteti in opisati vrstni red posameznih faz dela ter uporabljati ustrezno dokumentacijo.

  • Razvijajo si sposobnost in smisel za reševanje tehničnih.

    VAJA: Delo s katalogi.

  • vrste in izvedbe ravnalnih miz, načini delovanja in merilni sistemi.

  • vajenec zna našteti in opisati osnovne principe in metode dela na ravnalnih mizah in opisati načine delovanja merilnih sistemov.

  • Problemov v avtokleparski dejavnosti in si

    VAJA: Delo s pomočjo katalogov.

  • pločevine in profili, uporabni v avtotehniki in sistem njih označevanja.

  • znajo pojasniti sistem označevanja različnih vrst pločevin in profilov uporabnih v atotehniki;

  • poznajo njihove lastnosti in uporabo.

  • Razvijajo zavest o pripadnosti poklicu

    VAJA: Sistematika označevanja pločevin in profilov - uporaba priročnika.

  • orodja in postopki za globoko vlečenje karoserijskih delov.

  • znajo pojasniti postopek in opisati orodja, s pomočjo katerih lahko globoko vlečemo karoserijske dele.

  • poznajo zahteve, ki jih mora izpolnjevati pločevina.

  • Razvijajo si pozitiven odnos do materialnih dobrin.

    VAJA: Izbira parametrov in orodij.

  • varjenje aluminija in nerjavnih jekel.

  • znajo izbrati in definirati postopek varjenja aluminija in nerjavnih jekel in poznajo ustrezno opremo.

  •  

    VAJA: Izbira parametrov varjenja.

  • vijačenje in kovičenje raznih karoserijskih delov.

  • znajo pripraviti tehnološki postopek izdelave vijačnih in kovičenih karoserijskih delov.

  • poznajo področja uporabe posameznih zvez in izbrati ustrezni vezni element.

  •  

    VAJA: Priprava tehnološke izvedbe vijačene in kovičene konstrukcije.

  • zaščita zamenjanih delov na nedostopnih mestih;

  • vrste zaščite raznih pločevin; kitanje neravnin.

  • znajo pripraviti tehnološki postopek zaščite zamenjanih karoserijskih delov na nedostopnih mestih;

  • pojasniti zaščito dekapirane, pocinkane in al. pločevine;

  • pojasniti postopek kitanja neravnin in našteti vrste kitov.

  •    

  • lepljenje in popravilo poškodovanih stekel, priprava lepil in montaža stekel.

  • znajo navesti tehnološki postopek popravila stekel in izbrati pravilni vrstni red operacij;

  • znajo izbrati pravilni postopek priprave lepila.

  •  

    VAJA: Izbira in priprava lepila po katalogu.

  • kontrola vozila in usklajenosti zamenjanih delov pred lakiranjem.

  • znajo navesti in opisati postopke pri kontroli vozila in usklajenosti zamenjanih delov pred lakiranjem.

  • Navajajo se na natančnost pri delu in odgovornost za svoje

    VAJA: Izdelava tehnološkega postopka.

  • lakiranje vozil.

  • znajo pojasniti postopek izbire barve ter opisati tehnologijo lakiranja vozila.

  • Delo.

    VAJA: Tehnologija določanja in izbire barve.

  • izračun tehnoloških časov v avtokleparski dejavnosti.

  • znajo izračunati osnovne tehnološke čase v avtokleparski dejavnosti ob uporabi ustreznih tabel.

  • Navajajo se na odgovoren odnos do dela in spoštovanje dogovorov.

    VAJA: Primer izračuna tehnološkega časa na primeru.

  • izračun stroškov, delovnih ur in materialnih stroškov v avtokleparski dejavnosti.

  • znajo grobo izračunati materialne stroške;

  • znajo izračunati delovne ure porabljene za popravilo, na osnovi kalkulacije se znajo odločiti o posameznih postopkih.

  •  

    VAJA: Primer izračuna materialnih stroškov in delovnih ur na primeru.

  • osnove izračuna cene in oblikovanje cene v avtokleparski dejavnosti.

  • znajo na osnovi ustreznih podatkov izračunati in oblikovati ceno storitve v avtokleparski dejavnosti.

  •  

    VAJA: Primer izračuna  in oblikovanja cene na primeru.

  • pravilni odnos do strank.

  • pripravijo se za pravilno vzpostavljanje kontakta in komuniciranje s strankami in znajo poiskati rešitev v konkretnih situacijah.

  • Pridobivajo si samozavest in komunikativnost.

    VAJA: Igra vlog: izvrševalec del -stranka.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • pisno (vaje),

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Potrebno je predznanje iz matematike, mehanike, tehniškega risanja, strojnih elementov in računalništva. Močna je povezanost s praktičnim poukom in tehniko motornih vozil.