SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: AVTOLIČAR (ds)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 43.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 10. 11. 2000

1. IME PREDMETA

GRADIVA

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

118

22

140

2.

32

16

48

3.

32

16

48

skupaj

182

54

236

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Predmet je podpora ostalim strokovnim predmetom, je temelj za uporabo materialov in razumevanje postopkov dela. Pomaga izgrajevati tehniško kulturo, identifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in navaja vajenca na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov.

Vajenci naj:

  • razumejo kemijske zakonitosti in jih povežejo s praktičnimi primeri;

  • poznajo zakonitosti procesov v naravi;

  • poznajo strokovno izrazoslovje;

  • osvojijo lastnosti različnih gradiv in razumejo njihovo uporabo v stroki;

  • poznajo surovine premazov, njihove lastnosti in uporabo;

  • poznajo vlogo in pomen materialov z vidika družbene ekonomije, razvoja in varstva okolja;

  • znajo spremljati nove dosežke na področju gradiv;

  • znajo uporabiti različno strokovno literaturo.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    1. letnik

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

     

    Vajenec

    Vajenec

     

    Snovi in njene spremembe

  • definira osnovne fizikalne lastnosti snovi;

  • pozna agregatna stanja in prehode med njimi;

  • na primerih razloži razliko med zmesjo in čisto snovjo, med elementom in spojino;

  • ob primerih zmesi se odloči za pravilni postopek ločevanja zmesi;

  • Razvija natančnost in strokovnost.

    Vaje:

  • ločevanje zmesi,

  • priprava spojine iz elementov.

  • Zgradba snovi

  • razlikuje med atomom, molekulo in ionom;

  • razloži periodni sistem elementov;

  • razume vzroke za povezovanje delcev;

  • pozna kristalne strukture;

  • razume povezavo zgradbe snovi in njene lastnosti;

  •  

    Vaje:

  • vzorci kristalov,

  • periodni sistem.

    Video

  • Voda in vodne raztopine

  • poveže strukturo vode in njene lastnosti;

  • pozna način mehčanja trde vode in uporabnost mehke vode;

  • prepozna glavne onesnaževalce vode;

  • definira pojme topilo, topljenec, raztopina;

  • poveže zgradbo topila in topljenca;

  • izračuna masno koncentracijo raztopin;

  • na osnovi eksperimenta sklepa na vzroke prevodnosti v povezavi s strukturo topljenca;

  • Razvija občutek za natančnost in varčnost pri delu ter ekološko zavest.

    Vaje:

  • dokaz vode z cuso4,

  • raztapljanje snovi v različnih topilih,

  • prevodnost raztopin,

  • vrelišče, tališče raztopin.

    Video

  • Kemijska reakcija

  • na primerih loči fizikalno in kemijsko spremembo snovi;

  • definira pojme : reaktant, produkt, energija kemijske reakcije in zakon o ohranitvi mase;

  • razlikuje endotermno in eksotermno reakcijo;

  • razume pomen toplote kemijske reakcije na izbranih primerih npr. ogljikovodiki;

  • definira hitrost kemijske reakcije;

  • razloži vpliv koncentracije, temperature in katalizatorja na hitrost kemijske reakcij;

  • razume pomen katalizatorjev;

  •  

    Vaje:

  • razlika med fizikalno in kemijsko spremembo snovi,

  • energija pri kemijski reakcij,

  • vplivi na hitrost,

  • kemijskih reakcij.

  • Kisline, baze soli

  • definira pojem indikator;

  • prepozna nekaj indikatorjev;

  • razlikuje kisline in baze na osnovi ph-vrednosti njihovih vodnih raztopin;

  • oceni jakosti kislin oz. baz na osnovi ph-vrednosti njihovih vodnih raztopin;

  • pozna nastanek topnih in netopnih soli;

  • definira reakcijo nevtralizacija;

  • spozna učinek kislih padavin;

  • Razvija ekološko zavest in osebno odgovornost.

    Vaje:

  • identifikacija kislin in baz s pomočjo indikatorjev,

  • določanje ph-vrednosti vodnih raztopin kislin in baz.

  • Zrak

  • pozna sestavo zraka in uporabo plinov iz zraka;

  • pozna onesnaževalce zraka;

  •    

    Kovine

         

  • kovine v naravi

  • predelava rud

  • značilne fizikalne lastnosti kovin

  • kemijske lastnosti kovin

  • elektrokemijska napetostna vrsta

  • pregled lastnosti posameznih kovin, ki jih uporabljamo v stroki

  • zlitine, vrste in pomen

  • ugotovi, da so osnove za pridobivanje kovin iz rud njihove kemijske lastnosti;

  • razume, da vse fizikalne značilnosti kovin izvirajo iz zgradbe in strukture kovin;

  • na osnovi redoks vrste poskuša napovedati kemijske lastnosti kovin in njihovo žlahtnost;

  • pozna železo in vrste jekel glede na uporabo in kemijsko sestavo;

  • pozna vrste jeklenih polizdelkov in izdelkov glede na način obdelave;

  • pozna lastnosti lahkih in težkih barvastih kovin;

  • razume pomen kovin v svojem poklicu, njihovo uporabnost v določenem okolju in za določen namen;

  • prepozna pomen in uporabnost zlitin;

  • Razvija odnos do stroke.

    Vaje:

  • merjenje gostote kovin,

  • merjenje prevodnosti kovin,

  • raztapljanje kovin v kislinah.

  • Ogljikove spojine

  • prepozna razliko med organskimi in anorganskimi spojinami;

  • opiše ogljikovodike in njihove lastnosti;

  •    

     

    2. Letnik

    Vsebine in informativni cilji

    formativni cilji

    Socializacijski cilji

    posebnosti v izvedbi

    Nekovinski materiali

    Vajenec

    Vajenec

     

  • polimeri

  • plastične mase iz sintetičnih

  • polimerov

  • plastične mase iz naravnih

  • polimerov

  • pozna naravne, sintezne polimere, oh, proteine;

  • prepozna prednosti in pomanjkljivosti plastičnih mas;

  • pozna postopke oblikovanja izdelkov iz plastičnih mas glede na njihove lastnosti;

  • razvrsti plastične mase po področjih uporabe in po obliki ter pozna njihovo označevanje;

  •  razume okoljske probleme;

  • Razvija ekološko zavest.

     

    Kavčuk, guma, sintetični kavčuk

  • razširi znanje o lastnostih in uporabi kavčuka;

  • primerja naravni in sintetični kavčuk;

  • definira vulkanizacijo;

  • prepozna pomen gume kot surovine za premaze;

  • Razvija poklicno odgovornost.

    Vaje:

  • lastnosti kavčuka in gume,

  • spremembe materialov v raznih reagentih in spremembe odvisnosti od temperature.

  • Nafta, frakcije nafte, oktanovo število

  • prepozna lastnosti nafte;

  • definira frakcije nafte in njihovo uporabo;

  • definira kreking in razume njegov pomen;

  • definira oktanovo število;

  • razume pomen naftnih derivatov kot surovine za premaze;

  •  

    Video: od surove nafte do bencina.

    Goriva

  • definira vrste goriv, njihovo sestavo in zahteve, ki jih mora izpolnjevati goriv;

  • definira kurilno vrednost goriv;

  • razume pomen alternativnih virov energije;

  • Razvija varčnost in ekološko zavest.

    Vaje:

  • izračun kurilne vrednosti,

  • izračun toplote pri zgorevanju.

  • Maziva - glede na izvor in predelavo

  • prepozna osnovne lastnosti maziv, načine pridobivanja;

  • razume njihov pomen in uporabo;

  •    

    Steklo, varnostno steklo

  • primerja vrste stekel in njihove lastnosti;

  •    

    Vrste kitov in polnil

  • razloži pomen in naloge kitov ter polnil;

  • razlikuje vrste kitov in polnil glede na njihovo sestavo, uporabo, način sušenja in nanašanja;

  • razlikuje med kiti in polnili;

  •    

     

    3. Letnik

    Vsebine in informativni cilji

    formativni cilji

    Socializacijski cilji

    posebnosti v izvedbi

    Surovine za premaze

    Vajenec

    Vajenec

     

    Pigmenti, barvila in polnila

  • pozna pigmente po izvoru in kvaliteti, po lastnostih in nalogah;

  • razume barvo kot fizikalni pojav ali kot zmes pigmenta in veziva;

  • primerja kriterije za oceno kvalitete pigmentov;

  • prepozna posebnosti bronz, kovinskih pigmentov in pigmentov z bisernim učinkom;

  • Razvija občutek za estetiko barvnih odnosov.

    Vaje:

  • priprava pigmenta,

  • vpliv okolja na vzorce določenih barv.

  • Olja

  • razlikuje med vrstami olj;

  • prepozna njihove lastnosti in uporabo;

  •    

    Smole, naravne smole, umetne smole (polimerizacijske in polikondenzacijske)

  • razvrsti smole v naravne in umetne;

  • razlikuje med lastnostmi naravnih in umetnih smol;

  • definira pojme : monomer, polimer, polimerizacija;

  • razvrsti umetne smole na termoplaste, duroplaste in elastoplaste glede na temperaturno obstojnost;

  • na primeru razloži adicijsko polimerizacijo in polikondenzacijo;

  • pojasni razliko med polimerizacijskimi in polikondenzacijskimi polimeri;

  • razume značilnosti in lastnosti smol ter njihovo uporabo za premaze;

  • oceni probleme razgradnje sinteznih polimerov v okolju;

  • Razvija ekološko zavest, poklicno in osebno odgovornost.

    Vaje:

  • v okolju poišče umetne snovi in ugotavlja njihove lastnosti,

  • priprava enostavne umetne smole,

  • razlika med termoplasti in duroplasti,

  • oblikovanje in odpornost termoplastov pri proizvodnji sintetičnih mas.

  • Topila in razredčila

  • razlikuje topila po lastnostih in sposobnostih raztapljanja;

  • loči med raztapljanjem in razredčevanjem;

  • razume vpliv topila in pravilnost uporabe na kvaliteto premaza;

  • upošteva fiziološki vpliv topil in njihov vpliv na okolje;

  • Razvija občutek za varovanje okolja.

    Vaje:

  • raztapljanje različnih snovi v topilih

  • hlapnost topil

  • Sušila ali sikativi

  • pojasni uporabnost sikativov in princip njihovega delovanja;

  •    

    Mehčala in dodatki

  • prepozna vlogo mehčal in dodatkov;

  • razume, da dodatki premazom lahko povečajo trdnost, oprijem elastičnost in sijaj;

  •    

    Premazi

     

     

     

  • oljni premazi

  • špiritni premazi

  • celulozni premazi

  • umetno smolni premazi ( alkidni, polivretanski, epoksidni, akrilni, vinilni itd.)

  • premazi na osnovi naravnega kavčuka in drugih polimerov

  • temperaturno odporni premazi

  • kombinacije premazov

  • praški

  • pozna vrste premazov z ozirom na topilo, vezivo in pigmente;

  • razvrsti premaze glede na:

  • amen uporabe,

    °zgradbo prevleke,

  • ačin nanašanja,

  • ovršinski učinek,

    °vrsto pigmentiranja,

  • ačin sušenja,

    °topila,

  • estavo veziva;

  • prepozna lastnosti enokomponentnih in dvokomponentnih lakov;

  • razume delovanje kovinskih lakov in lakov z bisernim učinkom;

  • pozna pomen praškov za lakiranje, njihovo sestavo in s tem povezano varovanje okolja, saj ne vsebuje škodljivih topil;

  • Razvija občutek za varovanje okolja.

    Razvija strokovnost in se zaveda poklicnih posebnosti.

    Vaje:

  • določanje kvalitete različnim vzorcem,

  • oblikovanje in odpornost,

  • termoplastov pri proizvodnji sintetičnih mas.

  • Sredstva za nego in zaščito premazov

  • pozna sredstva za nego premazov, zaščito pred udarci in vremenskimi vplivi;

  •    

    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • snovi in njene spremembe

  • Osnove strojništva

    Tehnologija ličarstva

    Praktični pouk

  • označevanje stanja površin;

  • ločevanje snovi;

  • mehanske fizikalne tehnološke in kemijske lastnosti gradiv;

  • spoznavanje podlag obdelovancev in vplivi okolja nanje, recikliranje topil;

  • kemijska reakcija

  • Tehnologija ličarstva

    Praktični pouk

  • korozija, postopki protikorozijske zaščite, premazi;

  • postopki protikorozijske zaščite;

  • nanašanje in sušenje premazov;

  • kovine in nekovinski materiali

  • Osnove strojništva

    Tehnologija ličarstva

    Praktični pouk

  • uporaba računalnika in podatkovnih baz,

  • predobdelava in obdelava površine;

  • poznavanje obdelovancev,

  • surovine za premaze

  • premazi

  • Osnove strojništva

    Osnove risanja in oblikovanja

    Tehnologija ličarstva

    Praktični pouk

  • uporaba računalnika in podatkovnih baz,

  • teorija barv,

  • nanašanje premaznih sredstev,

  • spremembe in napake premazov;

  • sušenje premazov,

  • priprava in uporaba premazov;

  • sušenje lakov, popravila napak po brizganju in sušenju;