SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: AVTOLIČAR (ds)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 43.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 10. 11. 2000

1. IME PREDMETA

osnove RISANJA IN OBLIKOVANJA

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

   

 

2.

12

36

48

3.

18

46

64

skupaj

30

82

112

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Predmet je opora ostalim strokovnim predmetom. Razvija oblikovno in barvno občutljivost ter prostorsko predstavo. Navaja na obrtniško preciznost pri estetsko oblikovnih nalogah. Pomaga razvijati oblikovno in barvno kulturo, razvija kreativen odnos do poklica.

Navaja vajence na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov, predvsem do oblikovnih nalog, povezanih z avtoličarskim poklicem.

Likovno oblikovne naloge so področja kompozicije, ploskovnih in grafičnih odnosov, prostorske predstave, aksiometrije, perspektive, barvne teorije, barvnih odnosov, barvnih kontrastov, tonske modelacije, mešanja barv, barvne harmonije in psihologije barv, modeliranja, likovno oblikovnih tehnik, oblikovne zgodovine avtomobilizma. Razvijajo splošno likovno kulturo in smisel za oblikovanje v okviru stroke, saj so naloge v kar največji meri zasnovane tako, da so nanjo aplicirane.

Predmet seznanja vajence z različnimi postopki tehnične izvedbe oblikovnih nalog in z uporabo različnih risarsko - slikarskih materialov in računalniškim oblikovanjem grafičnih programov za izvedbo teh nalog.

Najdirektnejša aplikacija tega znanja je prenos oblikovnih motivov in izvedbene iznajdljivosti na posamezne dele karoserij s pomočjo slikarskega pršilnega čopiča air-brush.

Vajenci naj:

  • spoznajo osnove prostorskih predstav, od enostavnih, aksiometričnih do perspektivičnih;

  • razvijajo sposobnost prostorskega členjenja enostavnejših in kompleksnejših prostorskih oblik;

  • spoznavajo urejanje likovnih prvin v kompoziciji;

  • poznajo barvno teorijo in razumejo principe mešanja barv;

  • razvijajo tonsko barvno občutljivost in občutek za sorodne barvne odtenke;

  • poznajo načela barvnih nasprotij in njihovo estetsko vrednost;

  • spoznajo barvno estetiko in harmonijo ter osnove psihologije barv;

  • spoznavajo osnove likovne teorije, risarskih, slikarskih in oblikovnih tehnik;

  • aplicirajo likovno znanje na oblikovno estetiko v zgodovini avtomobilizma;

  • razvijajo samostojno, kreativno in oblikovno presojanje, ki pomeni oporo pri preciznosti in ustvarjalnosti na njihovem poklicnem področju.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    2. Letnik

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

     

    Vajenec

       

  • prekrivanje ploskovnih elementov z variranjem debeline črt

  • nizanje ploskovnih planov – osnova prostorske predstave

  • razume osnovo likovno prostorske predstave;

  • ponazori in izpelje prostorski vtis z nizanjem in prekrivanjem ploskovnih elementov od sprednjega k oddaljenejšim planom, vezano tudi na postopno variiranje črt - od debelejše k tanjši;

  • Razvija občutek za estetski učinek tako dobljenega prekrivanja in občutek za natančnost izdelave.

    Ploskovni elementi so lahko kompleksnejši, npr. stilizirane slike avtomobilov (ob pomoči slikovnega gradiva).

  • ploskovno oblikovanje likov z različno rastrsko obdelavo

  • zna označiti raznoliko členjene ploskovne elemente z različno vrednostjo grafičnih sivin, dobljenih z variiranjem gostote in tipov rastra;

  • Razvija tonsko občutljivost - opazovanje grafičnih tonskih sivo-črnih vrednosti v povezavi s stroko.

    Naloga se lahko izdela ob slikovnem gradivu avtomobilskih znakov, tako starejšega kot novejšega tipa.

  • aksiometrično risanje različnih teles z rastrirano stransko ploskvijo

  • izdela trodimenzionalno aksiometrično risbo, ki jo izpelje iz ploskovnih elementov,

  • stopnjuje videz tridimenzionalnosti z rastriranjem stranske ploskve,

  • Razvija občutek prostorske pred-stave in ročno spretnost.

    Motivno se za izvedbo izdelka lahko uporabijo stilizirani predmeti in orodja iz okolja.

  • vrisovanje valjastih elementov v aksiometrično risane kocke in kvadre in njihovo sestavljanje v domiselne kombinacije

  • rastriranje plašča likov po v naprej risanih poljih s postopno gradacijo rastra v smislu senčenja od svetlega k temnemu

  • razume postopno gradacijo tonskih vrednosti,

  • izpelje risarsko modelacijo tridimenzionalno risanih likov,

  • Razvija precizen občutek za svetlo- temne tonske vrednosti.

    Izdelki so lahko tihožitja vijugastih in oglatih teles ali predmetov iz njihovega delovnega okolja.

  • perspektivično risanje kocke v enobežiščni, dvobežiščni ain trobežiščni perspektivi

  • razume precizno prostorsko predstavo;

  • izpelje vse naštete perspektivične variante;

  • Razvija občutek za ročno spretnost in prostorsko predstavo.

     

  • enobežiščna perspektiva z enakomernimi ritmičnimi razdelki, ki se ustrezno perspektivično ožajo

  • pridobi občutek za ritem in prostor;

  • izpelje perspektivično risbo z občutkom za proporcionalno gradacijo od večjega k manjšemu;

  • Razvija občutek za ritem in sorazmerje.

    Izdelek lahko predstavlja perspektivo ceste (železniški tir, most).

  • enobežiščna perspektiva - predstava členjenega telesa

  • razume precizno prostorsko predstavo,

  • izpelje perspektivično risbo oblikovno kompleksnejših likov;

  • Razvija občutek za natančnost.

    Izdelek je lahko slika stiliziranega tovornjaka.

  • dvobežiščna perspektiva - členjeno oglato telo

  • utrjuje in poglablja svojo prostorsko likovno predstavo,

  • izpelje kompleksnejšo perspektivično risbo,

  • Razvija občutek za ročno spretnost.

    Izdelek je lahko slika stilizirane stavbe, bencinske črpalke ali napisa.

  • prostorsko risanje po modelu

  • aplicira svoje dosedanje znanje trodimenzionalnega risanja v prostoročno kompleksno prostorsko risbo,

  • izpopolni tridimenzionalni vtis z uporabo rastriranja in senčenja;

  • Razvija občutek za oblikovno preciznost.

    Za motiv se lahko izbere starejši ali sodoben model avtomobila.

  • barvni krog

  • razume postopek mešanja primarnih, sekundarnih in terciarnih barv;

  • izdela barvni krog z uporabo zgolj primarnih barv;

  • Razvija občutek za barvo.

     

  • mešanje lokalne barve z belo in črno v postopni svetlo-temni gradaciji

  • pridobi občutek za minimalne svetlo-temne razlike;

  • osvoji pojem tonske modelacije;

  • Razvija tonsko občutljivost za barvo.

    Izdelek je lahko zasnovan kot kompozicija abstraktnih ploskev in likov, razdeljenih na tonske pasove, lahko pa motivno spominjajo na predmete iz delovnega okolja.

     

    3. letnik

    vsebine in informativni cilji

    formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

     

    Vajenec

    Vajenec

     

  • kompozicija

  • kompozicijska načela

  • razume kompozicijska načela;

  • uporabi znanje za izpeljavo izdelka,

  • Razvija občutek za kreativno reševanje likovno oblikovnih nalog.

    Izdelek je lahko vizitka za avtoličarsko delavnico ali poslikava karoserije itd.

  • perspektiva s pomikajočim se očiščem

  • izboljša in utrdi svoje razumevanje perspektivičnega prostora;

  • uporabi znanje za izpeljavo izdelka;

  • Razvija oblikovno prostorsko predstavo in ročno spretnost.

    Izdelek je lahko slika vijugajoče in vzpenjajoče se ceste.

  • modeliranje

  • razume osnove oblikovanja;

  • oblikuje izdelek;

  • Razvija občutek za ročno spretnost.

    Izdelek je lahko modelček avtomobila, oblikovan iz glinamola.

  • prepletanje valjastih in spiralnih oblik z variacijo debeline črt

  • pridobiva kompleksno oblikovno predstavo;

  • uporabi znanje za izpeljavo izdelka;

  • Razvija oblikovno preciznost in ustvarjalnost.

    Izdelek je lahko zasnovan kot preplet poslikav z različnimi motivi (motivi iz zgodovine avtomobilizma, preplet spiralnih in vijugastih likov, stilizirani motivi iz narave - ovijalke, veje,kače itd.).

  • kompozicijsko členjene ploskve

  • razume estetsko vrednost premišljeno oblikovane kompozicije;

  • uporabi znanje za izpeljavo izdelka;

  • Razvija ustvarjalnost.

    Izdelek lahko zasnovan kot plakat za tekmovanje športnih avtomobilov, rally itd.

  • sorodne barve

  • pridobiva barvno občutljivost;

  • naredi izdelek z množico kompleksno mešanih sorodnih barv;

  • Razvija barvno občutljivost.

    Izdelek je lahko ploskovno- prostorska abstraktna kompozicija, lahko pa je motivno vezan na predmete iz narave.

  • barvni kontrasti:

  • komplementarni

  • toplo hladni

  • kvalitativni (pestro - nepestri)

  • kvantitativni

  • svetlo - temni

  • razume načela barvnih kontrastov;

  • razvija občutek za izrazno možnost kontrastnih barv;

  • izpelje več izdelkov v ustreznih kontrastih;

  • Razvija kreativen odnos do barve.

    Izdelek je sestavljen iz več manjših enot, lahko sta združena dva ali več kontrastov v enem izdelku, npr. Komplementaren + kvalitativen + kvantitativen.

  • avtorske zamisli za poslikavo karoserije avtomobila

  • uporabi dosedanje barvno in oblikovno znanje za originalne avtorske posege v smislu dekoracije avtomobilske karoserije;

  • Samostojno in kreativno rešuje barvno oblikovne probleme (poklicna kompetentnost).

    Izdelek je lahko izveden na fotografiji avtomobila in nato prenesen na karoserijo.

  • oblikovanje znaka in grafita

  • samostojno oblikuje znak, grafit ali simbol;

  • razvija kreativno uporabo oblikovnega znanja;

  • Razvija oblikovno inovativnost.

    Izdelek je lahko zasnovan kot dekoracija motocikla ali motorja.

  • barvni kontrasti

  • barvna harmonija

  • psihologija barv

  • poglobi razumevanje barvne občutljivosti;

  • izpelje različne likovne naloge, povezane s problemom barve;

  • Razvija občutek za kreativno uporabo barve.

    Poslikava modela avtomobilske karoserije pokaže obvladanje barvnih kontrastov in harmonije ter psihologije barv.

  • oblikovna estetika v zgodovine avtomobilizma

  • izpelje izdelek, povezan s tematiko;

  • Razvija občutek za oblikovno ustvarjalnost.

    Tematsko je izdelek zasnovan na primerih iz zgodovine avtomobilizma.

  • oblikovanje prototipa

  • razume pojem inovativnosti;

  • Razvija občutek za oblikovno ustvarjalnost vezano na poklic.

    Izdelek je lahko izpeljan s pomočjo fotografij prototipov ali kot samostojen originalen predlog.

  • aplikacija oblikovnih nalog

  • zna aplicirati naloge v praksi;

  • Za tehnično izvedbo se lahko uporabi različne risarske in slikarske tehnike in računalniške programe.

    Znanje se kreativno uporabi pri delu s slikarskim pršilnim čopičem.

    Zahtevnost oblikovnih nalog se prilagaja likovni oblikovni sposobnosti vajencev, motivno in izvedbeno se jih lahko poenostavi, strne, ponovi itd.



    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • pisno (vaje in likovno oblikovni izdelki),

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • prostorske predstave

  • Matematika

  • geometrija;

  • perspektiva

  • Osnove strojništva

  • tehniško risanje;

  • oblikovno kompozicijske, barvne in prostorske naloge

  • Umetnost

  • področja umetnosti;

  • likovno snovanje;

  • teorija barv

  • Gradiva

    Tehnologija ličarstva

  • pigmenti;

  • določanje barvnega tona oz. niansiranje;

  • mešanje barv

  • Tehnologija ličarstva

  • nanašanje premazov;

  • oblikovna zgodovina avtomobilizma

  • Družbena znanja

  • novejša zgodovina;

  • oblikovna zgodovina avtomobilizma

  • Umetnost

  • moderna umetnost. pop art;

  • izvedba oblikovnih nalog

  • oblikovne naloge povezane z barvo

  • Praktični pouk

  • ročne spretnosti;

  • obrtniška preciznost;

  • barvna občutljivost;