SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: AVTOLIČAR (ds)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 43.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 10. 11. 2000

1. IME PREDMETA

PRAKTIČNI POUK

Vsebine predmeta so povezane s strokovno teoretičnimi predmeti:

  • osnove strojništva

  • osnove risanja in oblikovanja

  • gradiva

  • tehnologija ličarstva.

    2. ŠTEVILO UR

    Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

    Letnik

    Oblike izobraževalnega dela

     

    Teorija (ur)

    Vaje (ur)

    Skupaj (ur)

    1.

     

    168

    168

    2.

     

    96

    96

    3.

     

    96

    96

    skupaj

     

    360

    360

    * T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

    ** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

    3. USMERJEVALNI CILJI

    Praktično izobraževanje uvaja vajence v delo in praktično usposablja za poklic avtoličarja, pomaga razvijati ustvarjalne sposobnosti in delovne navade v povezavi s teoretično strokovnimi in splošno izobraževalnimi predmeti.

    Vajenci naj:

  • dopolnijo in nadgradijo osnovno splošno izobrazbo, s poudarkom na znanjih, ki so pomembna za življenjsko in poklicno uspešnost;

  • poznajo osnove računalništva in informatike, tako da bodo sposobni samostojno uporabljati programe s področja stroke;

  • razvijajo sposobnost uporabe in povezovanja teoretičnega in praktičnega znanja;

  • bodo sposobni povezovati med seboj vsebine z različnih strokovnih področij;

  • se navajajo na spremljanje novosti in uporabo različne strokovne literature s področja ličarstva;

  • znajo izbrati in določiti pravilen postopek dela, znajo brati tehnično dokumentacijo in jo sami tudi izdelati;

  • prepoznajo različne materiale in gradiva, ki se uporabljajo v ličarstvu, razne mehanizme in njihove tehnične lastnosti, jih pravilno pripravijo in uporabijo pri posameznem tehnološkem postopku;

  • poznajo delovanje strojev in orodij, obvladajo rokovanje z njimi, jih znajo pripraviti za delovanje in pravilno vzdrževati;

  • so sposobni reševati probleme s svojega strokovnega področja;

  • znajo pregledati in kontrolirati opravljeno delo, ugotoviti napake in jih tudi odpraviti;

  • spoznajo osnove podjetništva (nabava in obračunavanje stroškov porabljenega materiala, energije, delovni stroški);

  • razvijajo sposobnost natančnega opazovanja in vztrajnosti ter doslednosti pri delu;

  • urijo poklicne spretnosti in si pridobijo sposobnosti za odgovorno ravnanje na delovnem področju;

  • razvijajo sposobnosti za samostojno opravljanje dela in reagiranje v netipičnih situacijah;

  • razvijajo sposobnost prilagajanja delovnemu okolju in sodelovanju v kolektivu;

  • se seznanijo z varnostjo pri delu, delovno disciplino in odnosom do materialnih dobrin;

  •  bodo sposobni pravilnega rokovanja, skladiščenja in odstranjevanja okolju škodljivih in nevarnih snovi;

  • razvijajo ekološko zavest, varčnost in osebno odgovornost ob opravljanju dela;

  • bodo sposobni za samostojno opravljanje dela, strokovno odločanje, spremljanje in usvajanje novih znanj na svojem;

  • poklicnem področju.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    1. letnik

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    Uvod

    Vajenec

    Vajenec

     

  • hišni red v učnih delavnicah in obratovalnicah

  • ogled delovnih mest in razdelitev v skupine

  • delovna disciplina

  • nesreče pri delu

  • varstvo pri delu in njegov pomen

  • požarno varstvo

  • varstvo okolja

  • urejanje dokumentacije - delavniški dnevnik

  • se seznani s hišnim redom;

  • spozna delovno okolje in poklic;

  • zna se primerno vesti na delovnem mestu;

  • opiše najbolj pogoste nesreče in vzroke zanje;

  • upošteva varnostne predpise;

  • našteje in opiše vzroke požarov ter način ukrepanja ob nastanku požara ter gasilna sredstva;

  • opiše vire onesnaževanja okolice, posledice ter načine preprečevanja;

  • opiše postopke ravnanja z industrijskimi in komunalnimi odplakami;

  • nauči se pravilnega urejanja in izpolnjevanja delavniških poročil – dnevnika;

  • Razvija osebno in delovno odgovornost ter korekten, odgovoren odnos do soljudi in okolja.

    Nauči se sodelovanja s sodelavci, komunikativnosti, solidarnosti in zna reševati konfliktne situacije.

    Nauči se inovativnosti pri delu, kar mu omogoča lažje opravljanje poklica.

    Vaje - primeri iz prakse:

  • hišni red

  • pravilnik o varstvu pri delu

  • pravilnik o požarni varnosti

  • pravilnik o varstvu okolja in

  • delu z vnetljivimi in okolju nevarnimi snovmi

  • izpolnjevanje delovnega poročila (konkreten primer).

  • merjenje

     

     

     

  • vrsta orodij za merjenje in uporaba

  • pozna različna, tudi zahtevnejša orodja za merjenje;

  • zna pravilno uporabiti zahtevnejša merilna orodja in izvesti meritve dolžin in kotov;

  • pridobi si risarske spretnosti, natančnost in potrpežljivost;

  • Razvija občutek za točnost in natančnost ter tako dobiva občutek odgovornosti za opravljeno delo.

  • Vaja: pravilna uporaba merilnega orodja.

  • zarisovanje na kovinske predmete in žigosanje

     

     

     

  • vrste zarisovalnih orodij

  • uporaba zarisovalnega orodja

  • pozna različna orodja za zarisovanje kovin;

  • zna pravilno uporabiti zarisovalna orodja;

  • zna točno zarisati in zatočkati določeno vajo;

  • Razvija občutek za red, urejenost in preciznost.

  • Vaja: pravilna uporaba zarisovalnega orodja, točkanje.

  • ročna obdelava kovin - piljenje

     

     

     

  • razvrstitev pil

  • pravilno vpenjanje obdelovanca

  • uporaba postopkov piljenja

  • grobo in fino piljenje ravnih ploskev

  • posebni postopki finega piljenja

  • pozna vrste pil in jih zna razvrstiti;

  • zna izbrati ustrezno pilo glede na material;

  • zna obdelovati določen material s pilami;

  • obvlada kontroliranje ravnosti in kotnosti;

  • Razvija občutek za natančnost in estetiko, odgovornost za opravljeno delo, odnos do strokovnih standardov, zavest o potrebi po kvaliteti idr.

    Vaja:

  • urjenje dela s pilo,

  • pravilna drža telesa pri delu s pilo,

  • kontroliranje točnosti obdelave.

  • vrtanje kovin

     

     

     

  • vrste vrtalnih strojev

  • ostrenje svedrov

  • nastavitev vrtalne hitrosti

  • vrtanje lukenj v pločevino

  • nevarnosti pri delu z vrtalnim strojem

  • pozna različne vrtalne stroje in njihovo delovanje;

  • zna ostriti svedre;

  • zna nastaviti ustrezno vrtalno hitrost;

  • pozna nevarnosti pri delu z vrtalnim strojem;

  • obvlada zaščito in ukrepe (prva pomoč) ob morebitnih nesrečah pri delu z vrtalnim strojem;

  • Privzgojimo mu čut za opravljeno delo ter odgovoren odnos do delovnih sredstev.

    Vaja: pravilna uporaba vrtalnega orodja.

    rezanje navojev

     

     

     

  • navojni svedri in navojna rezila

  • rezanje notranjih in zunanjih navojev

  • preoblikovanje

  • zna izbrati premer izvrtine za rezanje notranjih navojev,

  • zna rezati notranje in zunanje navoje ter izmeriti korak navoja;

  •  

  • Vaja: rezanje notranjih in zunanjih navojev.

  • preoblikovanje tankih pločevin

     

     

     

  • (plamensko varjenje, co2 )

  • zna preoblikovati tanke pločevine;

  •    

    nega vozila

     

     

     

  • pravilno čiščenje in pranje vozila zunaj in znotraj, sesanje prahu

  • priprava in varna uporaba pripomočkov, mešanje šamponov

  • osebna zaščitna sredstva

  • zna pravilno pripraviti šampon in pripomočke za pranje avtomobila;

  • obvlada pravilno pranje in čiščenje vozila;

  • zna uporabiti osebna zaščitna sredstva pri opravljanju dela;

  • Pridobi občutek za odgovorno delo v skupini in medsebojno sodelovanje.

    Zaveda se pomena stalne uporabe zaščitnih sredstev pri svojem delu.

    Vaja:

  • primeri uporabe zaščitnih sredstev,

  • pranje in čiščenje avtomobila (skupinsko delo - razdelitev dela).

  • priprava vozila

     

     

     

  • demontaža električne napeljave, svetlobnih teles idr.

  • demontaža opreme vozila

  • pomen temeljite zaščite nebarvanih delov pred pričetkom ličarskih del

  • temeljita zaščita pred poškodbami

  • pozna električno napeljavo vozila, svetlobna telesa in ostalo opremo;

  • pozna pomen temeljite zaščite nebarvanih delov pred začetkom ličarskih del;

  • Pridobi občutek za odgovorno delo, razvijajo primeren odnos do sodelavcev, strank in tuje lastnine.

    Vaja: zaščita nebarvanih delov avtomobila.

    odstranjevanje poškodovanega naliča in rje

     

     

     

  • odstranjevanje poškodovanega naliča in rje s strugalom

  • -odstranjevanje poškodovanega naliča in rje s kotno brusilko

  • pozna vrstni red postopka in ga upošteva pri svojem delu;

  • pridobi občutek za primerno moč pritiska na strugalo in  pravilno držo strugala;

  • pridobi občutek za primerno držo brusilke in vpenjanje brusilnih sredstev na brusilko;

  • Pridobiva spoznanja o povezanosti življenja in tehnike.

    Vaja: odstranjevanje poškodovanega naliča in rje s strgalom in brusilko.

    suho ročno brušenje naliča in rje

     

     

     

  • gladkost in ravnost površin s pomočjo brusnih sredstev in blokov za izravnavanje površin

  • zna zgladiti in izravnati površine z uporabo brusnih sredstev in blokov za izravnavanje;

  • Pridobi občutek za natančnost pri delu.

    Vaja: suho ročno brušenje naliča in rje.

    izpihovanje in brisanje površin po odstranjevanju naliča in rje

     

     

     

  • uporaba zračne izpihovalke in različnih čistilnih krp

  • zna uporabiti zračno izpihovalko in različne čistilne krpe

  • Razvijajo natančnost in vztrajnost pri delu.

    Vaja: izpihovanje površin z zračno izpihovalko in brisanje površin s čistilnimi krpami.

    razmaščevanje

     

     

     

  • vrste topil za razmaščevanje

  • pozna postopek razmaščevanja;

  • zna pravilno izbrati ustrezno topilo;

  • Razvija ekološko zavest in odgovorno ravna s topili.

    Vaje: izbor topila in razmaščevanje površine avtomobila.

     

    2. letnik

    vsebine in informativni cilji

    formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    kitanje

    Vajenec

    Vajenec

     

  • nanašanje poliesterskega kita

  • kitanje ravnih in zaobljenih površin z dvokomponentnim kitom

  • orodje za nanašanje kitov

  • zna pravilno pripraviti poliesterski kit;

  • pridobi občutek za mešalno razmerje (kit: trdilec) in za količino potrebnega pripravka;

  • zna pravilno nanesti z ustrezno lopatico kit na površino;

  • Razvija natančnost in vztrajnost pri delu.

    Vaja:

  • priprava (mešanje) kita in trdilca,

  • nanašanje kita na površino,

  • čiščenje lopatic po uporabi.

  • suho ročno in strojno brušenje kita

     

     

     

  • vrste brusnih sredstev

  • vrste brusilk

  • pravilna drža brusnih blokov in brusilke

  • pozna vrste brusnih sredstev in brusilk;

  • zna pravilno vpeti brusilni papir na brusilko;

  • zna pravilno uporabljati brusilni blok in brusilko pri svojem delu;

  •  

    Vaja:

  • suho ročno brušenje površine z brusilnim blokom,

  • suho strojno brušenje površine z brusillko.

  • priprava površine za brizganje temeljne barve in kita za brizganje

     

     

     

  • izpihovanje in brisanje površin po brušenju kita

  • uporaba zračne izpihovalke in različnih čistilnih krp

  • zakrivanje nebarvanih delov vozila z lepilnim trakom in papirjem

  • razmaščevanje

  • odstranjevanje prašnih delcev

  • zna pravilno uporabiti zračno izpihovalko in različne čistilne krpe;

  • zna pravilno zakriti površine vozila pred nanašanjem temeljne barve;

  • zna pravilno izbrati ustrezno topilo in krpice;

  • zna razmastiti in odstraniti prašne delce s površin;

  • Razvija natančnost in vztrajnost pri delu.

    Razvija ekološko zavest in odgovorno ravna s topili in odpadki po opravljenem delu.

    Vaje:

  • zakrivanje površine vozila,

  • čiščenje površine vozila s topili in krpicami.

  • nanašanje temeljne barve z brizgalko

     

     

     

  • vrste temeljnih barv

  • zgradba brizgalke

  • uporaba mešalnih razmerij (mešalne palice)

  • priprava temeljne barve za brizganje

  • priprava brizgalke nastavitev brizgalke pred uporabo

  • pravilno brizganje površine vozil

  • čiščenje brizgalke po uporabi

  • spozna vrste temeljnih barv;

  • pozna dele brizgalke in njihovo vlogo pri delovanju le-te,

  • zna uporabiti mešalno palico za določitev ustreznega razmerja med barvo, trdilcem in razredčilom,

  • zna pravilno izbrati temeljno barvo in jo pripraviti za brizganje v ustreznem mešalnem razmerju, po navodilih proizvajalca;

  • zna pravilno nastaviti brizgalko in uravnati tlak kompromiranega zraka;

  • zna pravilno držati brizgalko in določiti ustrezno razdaljo med brizgalko in površino obdelave;

  • zna pravilno uporabiti brizgalko;

  • zna pravilno razstaviti brizgalko, očistiti njene sestavne dele in jo ponovno sestaviti;

  • Razvija ekološko zavest in odgovornem ravna s topili, barvami in odpadki.

    Po opravljenem delu razvršča odpadke, očisti, pospravi orodja in naprave.

    Vaje:

  • razstavljanje, sestavljanje in čiščenje brizgalke,

  • priprava temeljne barve,

  • brizganje površin z brizgalko.

  • nanašanje kita za brizganje

     

     

     

  • vrste kitov za brizganje

  • priprava kitov za brizganje

  • brizganje kita

  • pozna vrste kitov za brizganje;

  • zna pravilno pripraviti kit za brizganje;

  • zna pravilno nanašati kit za brizganje z brizgalko;

  • Zaveda se pomena stalne uporabe zaščitnih sredstev pri svojem delu.

    Vaje: priprava brizgalnega kita in brizganje z brizgalko

    preizkus suhega ročnega in strojnega brušenje kita za brizganje

     

     

     

  • izbira brusilnih papirjev, podložnih blokov

  • nastavitev in pravilna drža rotacijsko-vibracijske brusilke

  • čiščenje površine po brušenju

  • pozna vrste brusilnih papirjev in podložnih blokov;

  • zna uporabiti vibracijsko-rotacijsko brusilko pri brušenju brizgalnega kita na površini;

  • zna očistiti površino po brušenju;

  • Razvijajo natančnost in vztrajnost pri svojem delu.

    Vaja: uporaba podložnih blokov in vibracijsko-rotacijske brusilke za brušenje brizgalnega kita.

     

    3. letnik

    vsebine in informativni cilji

    formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    priprava – mešanje avtolakov

    Vajenec

    Vajenec

     

  • barvna koda (številka)

  • odčitavanje recepture za pripravo barve  na mikrofilmu in s pomočjo računalnika (z diskete)

  • priprava barve po recepturi

  • zna poiskati barvno kodo na vozilu in jo odčitati;

  • obvlada odčitavanje recepture z mikrofilma;

  • pozna odčitavanje recepture s pomočjo računalnika;

  • obvlada tehtanje barve z mikrotehtnico po recepturi;

  • Razvija natančnost in vztrajnost pri svojem delu.

    Vaje:

  • odčitavanje barvne kode z vozila, mikrofilma in računalnika,

  • priprava avtolaka po recepturi.

  • brizganje avtolakov

     

     

     

  • zgradba, delovanje in uporaba brizgalno-sušilne komore

  • priprava in brizganje dvokomponentnih avtolakov

  • priprava in brizganje dvoslojnih  dvokomponentnih kovinskih avtolakov

  • pozna zgradbo, delovanje in uporabo brizgalno-sušilne komore,

  • zna pripraviti dvokomponentni in kovinski lak s pomočjo merilne palice,

  • zna pravilno nanesti lak s pomočjo brizgalke,

  • Razvija ekološko zavest, varčnost in osebno odgovornost za dobro opravljeno delo in pravilno ravnanje z odpadki po končanem delu.

    Vaje:

  • priprava dvokomponentnega in kovinskega laka,

  • brizganje laka v komori.

  • poznavanje sušenja lakov

     

     

     

  • sušenje v brizgalni komori

  • sušenje z ir- sušilnikom

  • pozna postopek sušenja v komori;

  • pozna postopek sušenja z ir- sušilcem;

  • Strokovno in odgovorno opravi delo in razvija ekonomičen odnos do uporabe električne energije in goriv.

    Vaje: sušenje laka v komori in z IR- sušilcem.

    popravila napak po brizganju in sušenju

     

     

     

  • brušenje prašnih delcev in zatečenega laka

  • poliranje in čiščenje laka po brušenju

  • avtokozmetika

  • čiščenje celotnega vozila

  • pozna brusna sredstva za odpravljanje napak po lakiranju in sušenju in jih zna uporabiti (po potrebi);

  • pozna polirna sredstva za odpravljanje napak po brušenju in jih zna uporabiti (po potrebi);

  • pozna osnove avtokozmetike (avtošamponi, paste in tekočine za poliranje, zaščitni voski za lak, sredstva za nego plastike in gume, sredstva za čiščenje stekel) in jih zna uporabiti pri svojem delu;

  • zaključi delo s temeljitim čiščenjem vozila;

  •  

    Vaje:

  • poliranje (odpravljanje) napak,

  • končno čiščenje vozila.


  • 5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • s pregledom in ocenjevanjem delavniških dnevnikov ter

  • izdelkov oziroma storitev z zagovorom.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • merjenje

  • Osnove strojništva

  • merske napake;

  • ročna obdelava kovin

  • vrtanje kovin

  • rezanje navojev

  • Osnove strojništva

    Gradiva

    Tehnologija ličarstva

  • branje tehniških risb, strojni elementi,

  • kovine,

  • mehanske in tehnološke lastnosti gradiv, predobdelava površine kovin;

  • priprava površine

  • Gradiva

    Tehnologija ličarstva

    Osnove strojništva

  • snovi in njene spremembe;

  • poznavanje kovinskih in nekovinskih materialov;

  • teoretične osnove o mehanskem in kemičnem čiščenju površine, o napravah, strojih in orodjih;

  • vrste kitov in kitanje;

  • varstvo pri delu; varstvo okolja;

  • orodja in stroji;

  • priprava premaznih sredstev

  • Osnove strojništva

    Osnove risanja in oblikovanja

    Gradiva

    Tehnologija ličarstva

  • uporaba računalnika za mešanje barv;

  • teorija barv. barvna občutljivost;

  • surovine za premaze, kemijska reakcija, vrste premazov;

  • postopki nanašanja premazov glede na premazna sredstva, tehnike dela pri lakiranju;

  • varstvo pri delu, varstvo okolja in varnost v lakirnicah;

  • spremembe in napake premazov,

  • nanos premaznih sredstev

  • Osnove risanja in oblikovanja

    Gradiva

    Tehnologija ličarstva

    Osnove strojništva

  • ročne spretnosti;

  • barvna občutljivost;

  • kemijska reakcija;

  • postopki nanašanja premazov, industrijska in ročna obdelava;

  • lakirne komore in naprave za lakiranje;

  • varnost v lakirnici; varstvo okolja;

  • pnevmatika, stroji in naprave, energija;

  • sušenje premazov

  • popravila napak

  • Gradiva

    Tehnologija ličarstva

  • fizikalne in kemijske spremembe snovi;

  • postopki in naprave za sušenje;

  • uporaba teorije o gradivih;

  • kontrola kvalitete premaznih sredstev;

  • spremembe in napake premazov;