SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: AVTOLIČAR (ds)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 43.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 10. 11. 2000

1. IME PREDMETA

TEHNOLOGIJA LIČARSTVA

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

90

22

112

2.

80

16

96

3.

76

20

96

skupaj

246

58

304

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Predmet je podpora ostalim strokovnim predmetom in praktičnemu pouku. Je temelj za razumevanje postopkov dela in uporabo materialov. Pomaga izgrajevati tehniško kulturo, identifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in navaja vajenca na natančnost, zanesljivost pri reševanju problemov in kreativen odnos do poklica.

Vajenec naj:

  • pridobi sposobnosti za splošno razumevanje značilnosti avtoličarske stroke;

  • zna oceniti vrste in posledice korozije na posameznih izdelkih;

  • pridobi sposobnosti za odgovorno ravnanje na delovnem področju;

  • se usposobi za načrtovanje, organiziranje, izvajanje in kontrolo posameznih faz zaščite površine glede na funkcijo in uporabo izdelka, pri čemer upošteva optimalno izrabo časa, materiala in energije;

  • pridobi temeljna znanja tehnologije delovnih postopkov in procesov v stroki za izvedbo pripravljalnih del, priprave podlag ter obdelave površin;

  • pozna materiale podlag, barvnih nanosov ter zaščitnih premazov, pomožne materiale in njihove lastnosti;

  • zna izbrati ustrezne materiale za zaščito površin in ustrezno orodje v skladu z zahtevami obdelovanih površin;

  • usvoji delovanje orodij, strojev in naprav v stroki;

  • razvija sposobnost prilagajanja delovnemu okolju in sodelovanju v kolektivu;

  • spozna varnostne predpise, jih zna dosledno upoštevati pri delu ter obvlada varno in pravilno ravnanje z delovnimi sredstvi;

  • spozna pravilne postopke za rokovanje, skladiščenje in odstrajevanje okolju škodljivih snovi;

  • razvija ekološko zavest, varčnost in osebno odgovornost;

  • razvija sposobnosti z uporabo in povezovanjem teoretičnega in praktičnega znanja;

  • povezuje vsebine različnih strokovnih področij;

  • je pri delu samostojen, vztrajen, ustvarjalen;

  • se navaja na uporabo različne strokovne literature in se seznani z osnovami podjetništva.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    1. Letnik

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

     

    Vajenec

    Vajenec

     

    Ličarska delavnica

  • pozna predpise in zahteve, ki jim mora ustrezati ličarska delavnica,

  • spozna način uporabe delovnih orodij (orodja za montažo, orodja in druge delovne priprave za predobdelavo površine);

  • pozna delovno okolje in njegove značilnosti ter osnovne varnostne ukrepe;

  • razume delovanje osnovnih zaščitnih sredstev in njihov pomen,

  • Razvija občutek za natančnost, odgovornost za opravljeno delo in zavest o potrebi po kvalitetnem delu.

     

    Varstvo pri delu

     

     

     

  • splošni pojmi pravnih predpisov

  • osebna varstvena oprema

  • varstvo pri delu v ličarski delavnici

  • električna napeljava in nevarnost električnega toka v delavnici

  • požarna varnost

  • skladiščenje materialov

  • ravnanje z nevarnimi snovmi

  • razume pomen izobraževanja in vzgoje za varno delo;

  • se seznani s pravno ureditvijo in ekonomskimi vidiki varstva pri delu;

  • proučuje odnos delavec - delovno mesto in vpliv, ki ga ima delo na človeka;

  • pozna ukrepe za preprečitev škodljivih posledic in zahteve, ki jim mora ustrezati delovno mesto ter zahteve po njegovem vzdrževanju;

  • oceni nevarnosti pri delu in ukrepe za varno delo;

  • pozna osebno varstveno opremo ter način in pomen njene uporabe;

  • določi prostor in način skladiščenja in deponiranja materialov;

  • Zna poiskati vire informacij za področje varstva pri delu.

    Razvija pozitiven odnos do varnega dela v skladu s predpisi.

    Razvija sposobnost predvidevanja v danih okoliščinah.

     

    Varstvo okolja (zraka in vode), skladiščenje in odstranjevanje škodljivih in nevarnih odpadkov

  • pozna lastnosti nevarnih snovi in predvidi ustrezne varovalne ukrepe

  • razume pomen varovanja okolja in varovanja pred požarom

  • Razvija poklicno identifikacijo.

    Vaja: določanje onesnaženosti vode in zraka.

    Lastnosti snovi

  • razširi pojme : homogena,. heterogena zmes;

  • pozna postopke ločevanja snovi v industriji;

  • pozna različne lastnosti gradiv in razume pojme viskoznost, oprijemnost, kapilarnost, difuzija, osmoza;

  • Razvija sposobnost natančnega opazovanja.

    Razvija osebno odgovornost pri

    Upoštevanju varstvenih ukrepov.

    Vaje:

  • filtracija in destilacija,

  • merjenje trdnosti in trdote.

  • Elektrokemija

  • definira pojme: prevodnik, izolator, elektrolit in jih razloži na primerih;

  • definira oksidacijo in redukcijo glede na oddajanje in sprejemanje elektronov;

  • razloži redoks vrsto;

  • razume in nariše shemo elektrolize;

  • razume delovanje galvanskega člena;

  • poznajo pomen galvanskih odpadkov na okolje in možnost recikliranja;

  • Razvija osebno odgovornost.

    Vaje:

  • primer redoks reakcije,

  • galvanski člen,

  • primer elektrolize.

  • Korozija

     

     

     

  • vrste korozije

  • korozija kovin

  • vplivi na korozijo

  • elektrokemijska korozija

  • ocena stopnje korozije

  • prepozna in razume nastanek in vrste korozije, kompleksnost vplivov na ta pojav in škodljive posledice korozije;

  • glede na stopnjo korozije se odloči za način obdelave;

  • Razvija odnos do kvalitetnega dela.

    Vaje:

  • ugotavljanje kislosti padavin vplivi na korozijo železa,

  • ugotavljanje korozije na predmete v različnih okoljih.

  • postopki protikorozijske zaščite

  • materiali, odporni proti koroziji

  • poišče ustrezen način preprečevanja korozije;

  • pozna postopke zaščite s kovinskimi prevlekami in postopke, pri katerih se spremeni površina kovine;

  • oceni uporabnost oksidnih, kovinskih in nekovinskih prevlek;

  •  

    Ogled galvanske delavnice.

     

    2. letnik

    vsebine in informativni cilji

    formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

     

    Vajenec

    Vajenec

     

    Vrste podlag

  • pozna vrste podlag (les, kovine, umetne mase) in njihove lastnosti;

  •  

    Vaja: ugotavljanje lastnosti podlag na različnih vzorcih.

    Predobdelava in obdelava površine obdelovanca

  • razume brušenje kot postopek predobdelave ali fine obdelave;

  • pozna vrste brušenja glede na obdelovance in glede na delovne postopke,

  • pozna vrste brusilnih sredstev in brusna orodja;

  • pozna delovanje strojev za brušenje in naprave za odsesavanje;

  •    

    Mehansko čiščenje površine:

  • peskanje in naprave

  • brušenje (suho-mokro, ročno-strojno) in brusna sredstva

  • brusni stroji in naprave za odsesavanje

  • pozna postopek peskanja in naprave;

  • prepozna primernost posameznih vrst brušenja za določeno obdelavo in razume pomembnost uporabe zaščitnih sredstev pri brušenju;

  • predvidi napake pri brušenju;

  • določi primeren postopek čiščenja;

  • dojame pomembnost čistega okolja za delo;

  • pozna navodila za varno delo pri brušenju;

  • Razvija natančnost in strokovnost.

    Vaja: mehansko čiščenje površin z različnimi orodji.

    Razmaščevanje površine

    Jedkanje

    Fosfatiranje in pasiviranje

  • razume, da je le pri dobro očiščeni in pripravljeni podlagi zaščitni premaz učinkovit;

  • izbira ustrezne postopke in naprave glede na vrsto nečistoč in pozna prednosti oz slabosti posameznega postopka,

  • razume pomembnost fosfatiranja za zaščito proti koroziji;

  • Razvija ekološko zavest.

    Vaja: razmaščevanje površin različnih obdelovancev.

    Odstranjevanje starega premaza:

  • fizikalni načini

  • kemijski načini

  • oceni stanje starega premaza;

  • pozna sredstva za odstranjevanje lakov glede na njihovo sestavo;

  • izbira postopke glede na stanje starega premaza in tudi zaščitna sredstva za varno delo;

  • izbira postopke za odstranjevanje starega laka s kovinske ali plastične površine;

  •  

    Vaja: odstranjevanje starih premazov.

    Grundiranje, materiali za grundiranje

  • pozna sredstva za grundiranje (eno in dvokomponentne materiale), njihove naloge in postopke nanašanja;

  • razume, da so grundirna sredstva vez med podlago in gornjim premazom in so lahko tudi protikorozijska zaščita;

  •    

    Nanašanje kitov in polnil

  • pozna pomembnost pravilne izbire kita glede na pripravljeno površino,

  • pozna postopke dela z izbranim materialom (vlečenje, brizganje kita);

  • Pridobiva poklicno identiteto in razvija natančnost pri delu.

    Vaja: ocenjevanje lastnosti različnih kitov na primerih.

    Zaščita podvozja in votlih delov ter mase za tesnjenje

  • pozna postopke predobdelave za zaščito podvozja in votlih delov;

  • pozna sestavo mas za tesnenje,

  • razume, da je tesnenje pomemben postopek zaščite proti koroziji;

  •  

    Vaja: prikaz sheme zaščite.

    Zaščita nebarvanih delov pred brizganjem

  • razume pomen zakrivanja površin in materiale za zaščito (papir, lepilni trak idr.);

  •    

     

    3. letnik

    vsebine in informativni cilji

    formativni cilji

    socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Postopki nanašanja premazov

    Vajenec

    Vajenec   

  • postopki za nanašanje nerazpršenega laka

  • postopki za nanašanje razpršenega laka

  •  

    • razloži postopke za:

    • ročno nanašanje s čopičem,

    • nanašanje z razpršilnikom,

    • zračno brizganje (visokotlačni in nizkotlačni postopki) ter razume delovanje brizgalk,

    • vroče brizganje in brizgalke;

    • air less brizganje in brizgalke;

    • pozna in določa kriterije za izbiro postopka v odvisnosti od obdelovancev in želene kvalitete površine,

    • razume prednosti in pomanjkljivosti posameznega postopka;

    • razume razliko med industrijsko in obrtno obdelavo;

    • obvlada tehniko zračnega brizganja;

    • zna uporabiti opremo za varno delo;
    Pridobiva poklicno identiteto, odnos do izdelka, odnos do delovanja obratovalnice, odnos do strank.   

    Nanašanje premazov v električnem polju

     

     

     

  • elektrostatično nanašanje laka in naprave

  • elektrostatično nanašanje praška ter oprema in naprave

  • elektroforeza

  •  

    • pozna postopek in naprave pri elektrostatičnem nanosu premaza in spozna prednosti ter pomanjkljivosti nanašanja premaza brez topil;

    • spozna postopek elektroforeze in razume, da je za neoporečno kakovost takšnega lakiranja nujna neoporečna predobdelava;

    Razvije delovno odgovornost.

    Razvije natančnost.

    Ogled obrata za praškasto lakiranje.

    Naprave in oprema za lakiranje

     

     

     

  • komore za lakiranje

  • mešalnice

  • kompresorji

  • filtri

  •  

    • obvlada zgradbo, delovanje in uporabo brizgalno-sušilne komore, pozna sistem čiščenja, ogrevanja, ventilacije in filtriranja zraka;

    • pozna delovanje mešalnice;

    • zna odčitati recepturo za pripravo barve na mikrofilmu in s pomočjo računalnika;

    • razloži delovanje kompresorjev in čistilnikov zraka ter razume pomen čistega zraka za lakiranje;
    Razvija skrb za okolje.   

    Sušenje lakov in naprave

  • razlikuje fizikalni in kemijski način sušenja;

  • izbere postopek sušenja in napravo glede na premaz in obdelovanec;

  • razume pomembnost delovne temperature in vpliv vlage v okolju;

  • razloži vpliv hitrosti zraka na sušenje v komori;

  • Razvije tehnološko disciplino.

    Vaja: določanje kemijskih in fizikalnih načinov sušenja ob primerih.

    Industrijsko serijsko lakiranje

  • pozna in razume zaporedje postopkov pri industrijski obdelavi površine;

  • pozna postopke končne obdelave za zaščito podvozja in votlih delov;

  • razloži nanose umetnosmolnih premazov (enobarvni laki, kovinski laki ) v serijski obdelavi;

  • Razvija strokovnost in se zaveda poklicnih posebnosti.

    Ogled industrijskega lakiranja.

    Postopki obdelave površine v obrtnih delavnicah

  • razume nujnost poznavanja materialov za izboljšanje funkcionalnih in dekorativnih zahtev pri lakiranju (od kemične sestave obdelovanca je odvisna predobdelava, lakiranje in temperatura sušenja);

  • predvidi postopke obdelave površine glede na stanje in strukturo obdelovanca ter zahteve;

  • razume zaporedje postopkov dela, če je podlaga stari lak;

  • obvlada postopke enobarvnega lakiranja, lakiranja kovinskimi pigmenti ter enoslojnega in večslojnega lakiranja;

  • oceni stanje zaščitnega sloja podvozja in se odloči za primerno zaščito;

  • pozna postopke za zaščito notranjosti vozila;

  • Pridobiva odnos do izdelka.

    Razvija strokovnost.

    Vaja: določanje postopkov obdelave ob različnih vzorcih.

    Tehnike dela pri lakiranju

  • zna poiskati barvno kodo na vozilu in jo odčitati;

  • zna določiti barvni ton in pozna vzroke za odstopanja;

  • pozna barvni spektrometer;

  • razume postopke niansiranja;

  • zna določiti viskoznost lakov;

  • razume pomen brezprašnega okolja;

  • zna določiti delovno temperaturo pri nanosu premaza;

  • razloži tehnike brizganja, pravilno vodenje brizgalk in uravnavanje barvnega curka;

  • ugotovi vzroke napak pri brizganju in možnosti za njihovo odpravo;

  • pozna lakirne postopke za polepšanje izgleda vozila (okrasne linije, večbarvno lakiranje, poslikave idr.) in posebne brizgalke (air-brush);

  • pozna piktograme v lakirni dejavnosti in njihov pomen;

  • Razvija strokovnost.

     

    Spremembe in napake premazov

  • pozna zahteve pri lakiranju;

  • razloži napake pri grundiranju;

  • definira poškodbe lakirane površine;

  • oceni vzroke napak pri lakiranju;

  • pozna pravila shranjevanja premazov, pravilnosti delovnih operacij, posledice nepravilne uporabe premazov in napake zaradi neustrezno pripravljene podlage;

  •  

    Vaja: ugotavlja vzroke za napake ob različnih vzorcih.

    Kontrola kvalitete premaznih sredstev

  • seznani se z načini kontrole in ocene kvalitete gotovih premazov (debelina filma, oprijem, elastičnost, trdota, izgled, poroznost, odpornost proti kislinam in lugom, odpornost proti udarcem);

  • Razvija poklicno odgovornost.

    Ogled tovarne Helios.

    Vaja: določanje lastnosti premaznih sredstev in vplivi nanje.

    Vzdrževanje premaznih zaščitnih sistemov

  • pozna bistvo zaščite in nege ličanih delov, kromanih delov in umetnosmolnih delov;

  •  

    Vaja: Vpliv trdote vode na penjenje mila in sintetičnih pralnih sredstev.

    Varčevanje z energijo in materiali

  • razmišlja o varčevanju pri vseh fazah obdelave z organskimi premaznimi sredstvi;

  • Razvija občutek varčnosti in ekološko zavest.

    Vaja: načrt za smotrnejšo rabo energije in materialov pri zračnem brizganju.

    Varstvo okolja (emisijski produkti, ki nastanejo pri površinski zaščiti)

  • v zraku

  • v vodi

  • trdi in drugi odpadki

  • pozna metode ločevanja snovi, prečiščevanja zraka in obdelave odpadnih vod;

  • pozna navodila za odstranitev odpadkov;

  •  

    Ogled čistilne naprave.

    Varnost v lakirnicah (eksplozijska varnost, požarna varnost)

  • razume, da mora posebno pozornost posvetiti varnosti pred požarom in eksplozijo;

  • pozna predpise za preprečevanje nesreč in varnostna določila;

  • pozna maksimalne dopustne koncentracije zdravju škodljivih snovi;

  • Razvija osebno odgovornost.

     

    Poslovanje obrtne delavnice

  • uporablja računalniški program za izdelavo in obdelavo dokumentov, s katerimi se bo v delavnici dnevno srečeval;

  • spozna osnove podjetništva;

  • Razvija sposobnost komuniciranja.

     

    Baza podatkov

  • uporablja program za iskanje osnovnih podatkov o obdelovancu (barva in sestava premaza ) in za beleženje opravljenih del;

  •  

    Vaja: Iskanje podatkov s pomočjo računalnika.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • varstvo pri delu, varstvo okolja

  • Gradiva

    Praktični pouk

  • zrak, voda. surovine za premaze;

  • delovni procesi v ličarski delavnici;

  • ličarska delavnica z opremo, orodji, stroji in napravami

  • Osnove strojništva

    Praktični pouk

  • delavniška risba, branje risb,

  • delovni procesi v delavnici,

  • spoznavanje delovnih naprav, strojev in orodij;

  • elektrokemija

  • Gradiva

    Praktični pouk

  • kovine;

  • zaščita površine;

  • korozija

  • Gradiva

    Praktični pouk

  • poznavanje materialov. voda, zrak;

  • poznavanje podlag obdelovancev in vplivi okolja;

  • predobdelava in obdelava površine obdelovanca

  • Osnove strojništva

    Gradiva

    Praktični pouk

  • uporaba informatike za iskanje podatkov o materialih;

  • poznavanje delovni naprav;

  • kovinski in nekovinski materiali,

  • izbira postopkov in materialov za različne načine obdelave;

  • postopki nanašanja premazov

  • Osnove strojništva

    Osnove risanja in oblikovanja

    Gradiva

    Praktični pouk

  • uporaba računalnika za pripravo premaza,

  • stroji, naprave, orodja;

  • ročne spretnosti, obrtniška preciznost, barvna občutljivost;

  • surovine za premaz. kovinski in nekovinski materiali,

  • teoretične osnove za praktična dela;

  • sušenje lakov in naprave

  • Gradiva

    Praktični pouk

    Osnove strojništva

  • kemijska reakcija. surovine za premaze;

  • teoretične osnove o načinih in pogojih sušenja;

  • naprave, orodja, stroji;

  • spremembe in napake premazov

  • Osnove strojništva

    Gradiva

    Praktični pouk

  • uporaba računalnika. baza podatkov;

  • naprave, orodja, stroji;

  • snovi in njene spremembe. sestava premazov;

  • uporaba materialov. delovni postopek;

  • orodja, stroji in naprave,

  • varnost v lakirnici

  • Gradiva

    Praktični pouk

  • surovine za premaze. kemijska reakcija;

  • predpisi o zaščitnih ukrepih in predpisi v zvezi z onesnaževanjem okolja;