Izobraževalni program: AVTOMEHANIK
OSNOVE STROJNIŠTVA
s predmetnimi področji:
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
135 |
45 |
180 |
2. |
64 |
16 |
80 |
3. |
60 |
15 |
75 |
skupaj |
259 |
76 |
335 |
Predmet je podpora ostalim strokovnim predmetom in je temelj za čitanje in razumevanje tehniške dokumentacije ter sposobnosti tehniškega komuniciranja. Daje osnovno znanje za uporabo informacijskih sistemov in računalnika. Pomaga izgrajevati tehniško kulturo, indentifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in navaja učence na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov.
Vajenci naj:
1.LETNIK
Informativni cilji |
Formativni cilji | Socializacijski cilji | Posebnosti v izvedbi | |||
Osnove tehničnega risanja, pomen, formati, merila, črte na risbah |
Znajo uporabiti risanje v merilu, izbrati pravilen tip črt za posamezne robove in za risbo izbrati primeren standardni format |
Razvija občutek za red in urejenost ter pedantnost. |
||||
Tehniška pisava, geometrijske konstrukcije Elipsa, evolventa, vijačnica,.. Krožni prehodi |
Pridobijo si risarske spretnosti, natančnost, potrpežljivost, prepoznajo posamezne krivulje pri strojnih delih in jih znajo skonstruirati |
Razvija občutek za natančnost in estetiko, za odgovornost za opravljeno delo, odnos do strokovnih standardov, zavest o potrebi po kvaliteti,... |
Vaje: konstrukcija krivulj. |
|||
Kotiranje |
Uporabijo pravila kotiranja pri označevanju mer strojnih delov, prav tako pa znajo prebrati posamezne mere z risbe |
Vaja: kotiranje in brane mer iz risb. |
||||
Prostorske projekcije- izometrična, dimetrična Pravokotna projekcija Projekcije geometrijskih teles Risanje v pravokotni projekciji na osnovi izometrične projekcije Risanje v izometrični projekciji na osnovi pravokotne projekcije Skiciranje modelov |
Uporabijo pravila risanja v posameznem načinu risanja za prikazovanje geometrijskih teles in strojnih delov. Pri tem razvijajo občutek za prostorsko predstavljivost, natančnost, za uporabo določenih načinov prikazovanja strojnih delov v praksi, ločijo prednosti in slabosti posameznih načinov prikazovanja teles, znajo skicirati osnutek strojnega dela kar v delavnici,... |
Vaje: risanje projekcij geometrijskih teles,risanje v IP na osnovi PP, risanje v PP na osnovi IP. |
||||
Posebni pogledi, plašči teles |
Ugotovijo kdaj klasični načini prikazovanja teles ne dajo vseh potrebnih podatkov o izdelku in se naučijo prikazati posamezne ploskve ali plašče teles še na druge načine. |
|||||
Risanje v prerezu |
Znajo narisati izvrtine, utore in notranjo obliko obdelovanca, prav tako pa znajo poiskati te podatke na risbi. |
Vaja: risanje v prerezu, branje risb. |
||||
Polovični in četrtinski pogled |
Znajo prebrati risbe, ki prikazujejo strojne elemente na poenostavljen način, prav tako pa znajo sami uporabiti ta pravila risanja pri prikazovanju enostavnih teles. |
Vaja: prihranki na projekcijah - risanje in branje risb. |
||||
Risanje vijakov oz. navojev |
Znajo izdelati risbo vijaka ali izvrtine z vrezanim navojem. |
Vaja: risanje in kotiranje navojev. |
||||
Označevanje stanja površin |
Iz delavniške risbe znajo razbrati zahtevano kakovost obdelave in znajo določiti potreben postopek, da lahko to zahtevo dosežemo. Prav tako znajo sami za enostavne izdelke predpisati potrebno kakovost površine. |
Vaja: označevanje stanja površin. |
||||
Tolerance Lega in velikost tolerančnega polja Kotiranje toleriranih mer |
Iz delavniške risbe znajo poiskati zahtevane tolerance. Iz tabel se naučijo poiskati vrednosti odstopkov za določene tolerance in izračunati velikosti tolerančnih polj, kar je potrebno za natančno izdelavo strojnih delov. Ugotovijo zakaj so tolerance potrebne in s katerimi postopki lahko posamezne tolerance dosežemo. |
Vaje: določanje tolerance, kotiranje toleriranih mer. |
||||
Tolerance prostih mer, tolerance oblike |
Iz risbe znajo ugotoviti predpisane tolerance oblike, ki so pomembne pri izdelavi. Iz tabel znajo poiskati še dovoljene odstopke pri izdelkih, kjer toleranca ni posebej predpisana. |
|||||
Delavniška risba |
Znajo narisati delavniško risbo preprostega strojnega dela. Iz delavniške risbe, ki jo dobijo v dokumentaciji znajo poiskati vse potrebne podatke za izdelavo strojnega dela. |
Vaje: izdelava delavniške risbe, branje delavniških risb. |
||||
Sestavna risba |
Iz sestavne risbe znajo razbrati podatke, ki jih vsebuje in jo znajo uporabiti pri montaži sklopov ali celotnega izdelka. |
|||||
Ujemi |
Pri posameznih ujemih znajo izračunati zračnost ali presežek in glede na funkcijo izdelka znajo določiti potrebno vrsto ujema. |
Vaje: določanje ujemov. |
||||
Branje risb |
Berejo različne vrste tehniških risb in iz njih ugotavljajo potrebne parametre za izdelavo strojnih delov. |
|||||
Uporaba in sestavni deli računalnika |
Spoznajo področja uporabe in osnovne sestavne dele računalnika. |
|||||
Osnove operacijskega sistema WINDOWS |
Sposobni so izvesti osnovne manipulacije z datotekami in znajo si prilagoditi nastavitve lastnim potrebam. |
|||||
Risanje z CAD programom |
S pomočjo računalnika znajo izdelati enostavne risbe strojnih elementov v celoti ( narišejo, kotirajo, označijo stanja površin ) |
Vaja: risanje s programskim paketom CAD. |
||||
Osnove programskega paketa za oblikovanje besedil |
S pomočjo računalniškega programa znajo napisati in oblikovati določeno besedilo. Pri tem pridobijo občutek za primerno obliko dopisov ali drugih pisnih dokumentov. |
Vaja: delo s paketom za urejanje besedil. |
||||
Preglednice in grafi |
Zna oblikovati preprosto računalniško preglednico, uporabiti enostavne funkcije in izdelati graf. |
Vaja: izdelava preglednice in grafa. |
||||
Motorji z notranjim zgorevanjem Batni motorji Otto motor Diesel motor |
Znajo ločiti posamezne vrste motorjev in znajo definirati prednosti in slabosti posameznih izvedb. |
|||||
Kompresorji in ventilatorji Batni kompresorji Rotacijski kompresorji Ventilatorji |
Prepoznajo vrsto kompresorja ali ventilatorja in znajo ugotoviti osnovne napake, ki lahko nastopijo pri delovanju. Razumejo tudi vlogo teh naprav za delovanje motorjev z notranjim zgorevanjem. |
|||||
Plinske turbine Plinske turbine na izpušne pline |
Razumejo kako in zakaj se poveča zmogljivost motorja če uporabimo plinsko turbino. Znajo tudi določiti možne napake v delovanju. |
|||||
Črpalke - naloga Vrste črpalk - delitev Batne črpalke Rotacijske črpalke Zobniške črpalke |
Razumejo funkcijo črpalk pri delovanju motorja in znajo ugotoviti posledice, ki nastanejo, če pride do okvare. Prav tako znajo locirati možne okvare. |
|||||
Dvigala - splošno Dvigala za majhne višine Hidravlična dvigala Dvigala za velike višine Škripčevje Avtodvigala |
Razumejo principe delovanja dvigal, znajo predvideti možne napake in znajo uporabiti posamezna dvigala v različnih situacijah. Prav tako znajo izvesti potrebne varnostne ukrepe, ki so potrebni pri uporabi dvigal. |
2. LETNIK
Informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
ISO sistem merskih enot |
Znajo določiti merske enote za posamezne veličine, prav tako pa znajo pretvarjati enote iz različnih merskih sistemov v ISO sistem. |
Učenci razvijajo odnos do strokovnih standardov in |
Vaja: pretvarjanje enot. |
Zakoni statike, notranje sile, zunanje sile, sestavljanje sil s skupnim prijemališčem Moment sile v ravnini, ravnotežje |
Znajo določiti vpliv sil na opazovan strojni del, sestaviti in razstaviti več sil, ugotoviti kdaj nastopa moment in kakšen vpliv ima na opazovan sistem. |
identifikacijo s poklicem. Ozaveščajo relacije človek - znanost - tehnika - delo. |
Vaje: sestavljanje sil, moment sile v ravnini. |
Težišča črtovja, likov, teles Statična stabilnost teles |
Znajo določiti težišča črt, likov in teles in znajo izračunati kdaj je telo še v ravnotežju oz. kdaj pride do prevrnitve ( npr. Žerjav, naloženo vozilo,... ). |
Vaje: določanje težišča, izračun stabilnosti telesa. |
|
Napetosti in deformacije Natezna napetost Tlačna napetost Upogib Vztrajnostni in odpornostni moment prereza, vpliv oblike prereza na nosilnost Uklon Torzija Strig |
Znajo uporabiti tabele, znajo določiti vrste in velikost napetosti, ki v strojnih delih nastopijo. Znajo dimenzionirati preproste strojne dele. prav tako pa znajo določiti primerno obliko posameznih delov. |
Vaje: izračun napetosti, izračun vztrajnostnih in odpornostnih momentov. |
|
Gibanja - hitrost, pospešek Krožno gibanje Trenje |
Znajo izračunati osnovne veličine gibanja in iz tega določiti vplive gibanja na konstrukcijo strojnih delov ter ukrepe za zmanjšanje trenja. |
Vaje: izračun elementov gibanja, izračun trenja. |
|
Delo, energija, moč, izkoristek. |
Iz znanih podatkov znajo določiti ostale potrebne veličine, ki jih potrebujemo pri obratovanju strojev in naprav. Razumejo, zakaj želimo izboljšati izkoristek in tehnične ukrepe za dosego tega. |
Vaja: izračun izkoristka in moči. |
3. LETNIK
Informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Delitev strojnih elementov, standardna števila Oblikovanje strojnih delov |
Znajo uporabiti standardna števila pri dimenzioniranju, upoštevajo vplive napetosti in postopka pri oblikovanju strojnih delov. |
Pridobivajo spoznanja o povezanosti življenja in tehnike, možnost za delovno kariero. |
|
Vijačne zveze - vrste navojev, vrste vijakov in matic, varovanje proti odvitju. |
Iz tabel znajo poiskati primeren vijak glede na zahteve. Znajo poiskati vse potrebne podatke, ki jih moramo poznati pi določitvi vrste in mer vijaka. Znajo določiti potreben premer vijaka za konkretno obremenitev. Prav tako znajo določiti potrebne ukrepe za varovanje proti odvitju |
Vaja: preračun vijakov. |
|
Zatiči, sorniki Zveze pesta z gredjo Osna varovala |
Znajo določiti s pomočjo izračuna in tabel potreben element za zvezo pesta z gredjo. Določijo potrebna varovala in načine varovanja zvez, zna najti primere v praksi. |
Vaje: določanje standardnih elementov iz tabel. |
|
Nerazstavljive zveze - varjenje, lotanje Lepljenje, kovičenje |
Znajo določiti, katera vrsta nerazstavljive zveze je primerna v določeni situaciji. Znajo pripraviti izdelek za uporabo določene zveze. |
||
Vzmeti |
Znajo določiti osnovne napetosti, ki v vzmeteh nastopajo, znajo izbrati primerno vrsto vzmeti, način vgradnje in razloge za uporabo določene vrste vzmeti. |
||
Osi in gredi |
Ločijo, kdaj je nek element vzmet in kdaj gred-razumejo razliko. Znajo določiti potreben premer osi ali gredi glede na obremenitve, ki nastopajo. |
Vaja: določitev premera gredi. |
|
Drsni ležaji, kotalni ležaji Kotalni ležaji - izbira, vgradnja |
Znajo določiti vrsto ležaja ob upoštevanju pogojev, ki nastopajo, poznajp načine vgradnje, tesnenje, potrebno vzdrževanje-kako in kdaj ga izvajamo, mazanje,... |
Vaja: izbira ležaja iz kataloga. |
|
Gredne vezi in sklopke |
Znajo določiti potrebno vrsto sklopke glede na obratovalne pogoje. |
||
Znajo določiti prestavno razmerje, določijo potrebno vrsto prenosnika, primerjati posamezne vrste prenosnikov in njihove lastnosti, znajo določiti možne napake, iz katalogov in tabel znajo naročiti potrebne rezervne dele,.. |
Vaje: preračun osnovnih elementov prenosa |
||
Cevni vodi, elementi cevnih vodov |
Prepoznajo posamezne elemente in njihovo funkcijo znotraj sistema. |
||
Mehanizmi |
Poznajo osnove delovanja in vzdrževanja mehanizmov. |
||
Poslovanje obrtne delavnice-uporaba računalniškega prog. |
Znajo uporabljati računalniški program za izdelavo in obdelavo dokumentov, s katerimi se bodo v delavnici dnevno srečevali. |
Pridobivajo poklicno identiteto, odnos do delovanja obratovalnice, odnos do strank,.. |
Vaje: izstavljanje dokumentov. |
Baze podatkov |
Znajo izdelati formo za vstavljanje podatkov in v njo vstavljati in iz nje poiskati podatke. |
Vaja: izdelava forme za bazo podatkov, vstavljanje in iskanje podatkov v bazi. |
|
Iskanje podatkov o vozilu s pomočjo računalnika-CD ROM |
S pomočjo računalnika se znajo priključiti na baze podatkov in jih poiskati ter izpisati. |
Vaja: iskanje podatkov s pomočjo računalnika. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Predmet Osnove strojništva je praktično povezan z vsemi strokovnimi predmeti in s praktičnim poukom, saj mnogim daje potrebno osnovo za dopolnjevanje in nadgradnjo znanj.