Izobraževalni program: AVTOMEHANIK (ds)
TEHNIKA MOTORNIH VOZIL
s predmetnimi področji:
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
90 |
30 |
120 |
2. |
48 |
16 |
64 |
3. |
45 |
15 |
60 |
skupaj |
183 |
61 |
244 |
Pri tem predmetu učenci spoznajo teoretične osnove procesov, ki se odvijajo v motornem vozilu. Spoznajo zakonitosti delovanja sklopov in naprav.
Vajenci naj:
1. LETNIK
Informativni cilji |
Formativni cilji | Socializacijski cilji | Posebnosti v izvedbi | |||
Zgradba atoma Električna napetost |
Vajenci spoznajo pomen elektrotehnike pri delu z motornimi vozili. Spoznajo mehanizem električne napetosti. Dobijo občutek za pojem napetosti in jih razlikujejo (AC, DC) |
Razvija občutek za red in urejenost ter pedantnost Razvija občutek za natančnost |
Vaja: Zgradba enostavnega tokokroga. |
|||
Električni tok |
Spoznajo mehanizem električnega toka. Znajo ločiti vrste toka (AC, DC) in določiti vrednosti električnega. toka. |
Razvijajo identifikacijo s poklicem, navajajo se na |
Vaja: Merjenje električnega toka z A – metrom. |
|||
Električna upornost |
Spoznajo učinek električne upornosti v električnem tokokrogu. Znajo določiti potrebne vrednosti upornosti v tokokrogu ali izračunati že obstoječe. |
Kvalitetno poklicno delo, razumejo relacije med tehniko, tehnologijo in |
Vaja: Merjenje električne upornosti z W - metrom |
|||
Načini nastanka električne. napetosti |
Spoznajo različne možnosti za nastanek električne napetosti. Kemični, indukcija, solarna celica. Znajo ločiti posamezne vire napetosti in razumejo delovanje in uporabnost. |
človekom,... |
Vaja: Merjenje električne napetosti z V – metrom. |
|||
Učinki električnega toka |
Spoznajo vrste učinkovitosti: kemični, toplotni, magnetni in področje uporabe. Znajo določiti področja uporabe učinkov električne toka. |
Vaja: Segrevanje uporovne žice, magnetno polje. |
||||
Varnost pri delu z električno napetostjo |
Spoznajo nevarnost el. toka za človeško telo. Razumejo pomen in delovanje nekaterih zaščitnih ukrepov. |
Vaja: Ozemljitev in F – D. |
||||
Vrste električne napetosti |
Spoznajo poleg AC, DC še enofazno trifazno in enosmerno napetost v motornih vozilih. Znajo izbrati ustrezno napetost za izbrani električni porabnik. |
Vaja: Opazovanje z osciloskopom. |
||||
Zgradba električnega tokokroga |
Spoznajo elemente električnega tokokroga: enopolnega, dvopolnega, trifaznega, enofaznega. Znajo ločiti posamezne tokokroge in določiti elemente tokokroga. |
Vaja: Vezave tokokrogov. |
||||
Simboli v električnem tokokrogu |
Spoznajo osnovne simbole ter simbole, ki so v električnem načrtu motornega vozila. Na osnovi simbolov znajo iz načrta ugotoviti elemente in naprave in delovanje. |
Vaja: Izbor elementov na osnovi načrta in simbolov. |
||||
Načrti priključitve in vezave |
Spoznajo električne vezalne načrte v motornem vozilu in delovnem mestu. Znajo iz načrta ugotoviti delovanje posameznih naprav in vklopov. |
Vaja: Vezava tokokroga po načrtu. |
||||
Označbe priključnih sponk |
Spoznajo standardizirane označbe priključnih sponk v motornem vozilu. Ločijo osnovne oznake praktičnih sponk v motornem vozilu. |
Vaja: Vezava tokokroga s poudarkom na oznakah priključnih sponk. |
||||
Ohmov zakon |
Spoznajo zakonitost električnega tokokroga in razmerja med U,D, R. Znajo določiti posamezne veličine U, I, R. |
Vaja: Primeri U, I, R. |
||||
Napetost v električnem tokokrogu. Padec napetosti |
Spoznajo kako nastane padec napetosti in probleme v zvezi s tem znajo določiti velikost padca napetosti in kje nastane. |
Vaja: Simulacija padca napetosti in merjenje padca. |
||||
Električna moč |
Spoznajo pojem in sestavo električne moči. Kaj vpliva na velikost moči. Znajo oceniti in izračunati električno moč nekega porabnika. |
Vaja: Merjenje moči U-I, W-m. |
||||
Vezave uporov in porabnikov |
Spoznajo vezave in posebnosti posameznih vezav. Razumejo uporabnost posameznih vezav. |
Vaja: Vezave - zaporedno, vzporedno, kombinirano. |
||||
Delilnik napetosti |
Spoznajo delovanje in uporabnost delilnika. Znajo dimenzionirati elemente delilnika. |
Vaja: Merjenje U, I, R. |
||||
Temperaturno odvisni upori |
Spoznajo vrste (NTC, PTC) in uporabnost v motornem vozilu. Razumejo delovanje, delovanje (NTC, PTC) v tokokrogu za merjenje temperature. |
Vaja: Merjenje (NTC, PTC) R = f (T). |
||||
Kondenzator |
Spoznajo zgradbo in delovanje ter vrste kondenzatorjev. Znajo navesti področja uporabe kondenzatorjev in delovanje v teh primerih |
Vaja: Kondenzator na DC in AC Merjenje U, I, Xc,C. |
||||
Induktivnost |
Spoznajo induktivnost - lastnost tuljave in lastno indukcijo Razumejo vpliv induktivnosti in samoindukcije v tokokrogih z navitji. |
Vaja: Vklop in izklop L -, merjenje z osciloskopom. |
||||
Magnetizem Magnetna indukcija |
Spoznajo permanentni magnet in elektromagnet in elektromagnetno indukcijo. Razumejo uporabo elektromagnetne indukcije pri generatorju. |
Vaja: Nastanek inducirane napetosti. |
||||
Tuljava, releji Transformator, vžigalna tuljava |
Spoznajo tuljave, releje - vrste, uporaba. Transformator - vrste uporaba. Znajo uporabiti rele, izbrati in uporabiti transformator, vžigalno tuljavo. |
Vaja: rele, transformator Priklop, delovanje, merjenje U in I. |
||||
Generatorji Enosmerni generator |
Spoznajo pomen el. generatorja za enosmerni tok. Razumejo delovanje in uporabnost stroja. |
Vaja: Opazovanje nap. z osciloskopom. |
||||
Izmenični generator |
Spoznajo pomen generatorja za izmenični tok. Znajo uporabiti generator in razumejo delovanje stroja. |
Vaja: Merjenje z V-m in opazovanje z osciloskopom. |
||||
Trifazni izmenični generator |
Spoznajo pomen in prednosti stroja. Uporabnost v motornem vozilu – alternator. Razumejo nastanek trifazne napetosti ter usmerjanje napetosti. |
Vaja: Opazovanje napetosti z osciloskopom. |
||||
Regulacija napetosti v motornem vozilu |
Spoznajo problem spreminjanja napetosti v odvisnosti od vrtljajev in električne obremenitve. Razumejo ukrepe za zagotavljanje stabilne napetosti v motornem vozilu. |
Vaja: Merjenje in opazovanje napetosti z regulatorjem in brez. |
||||
Elektromehanski regulator |
Spoznajo možnosti za regulacijo napetosti z elektromehanskim regulatorjem. Znajo razložiti delovanje regulatorja in potek regulacije. |
Vaja: Priključitev in opazovanje delovanja regulatorja. Priklop defektnega regulatorja in opazovanje nap. generatorja. |
||||
Elektronski regulator |
Spoznajo elektronski regulator in prednosti v primerjavi z elektromehanskim. Razumejo potek regulacije in delovanje regulatorja. |
Vaja: Priključitev in opazovanje delovanja regulatorja Priklop defektnega regulatorja in opazovanje napetosti generatorja. |
||||
Prenapetostna zaščita |
Spoznajo možnost uničenja elektronskih elementov z napetostnimi sunki. Znajo navesti primere ko nastopijo napetostni sunki in ustrezna zaščita. |
Vaja: Delovanje zener – diode. |
||||
Elektromotorji Enosmerni kolektorski motor |
Spoznajo pomen elektromotorja v delavnici in motornem vozilu. Vedo kje se stroji uporabljajo, zgradba in kako ravnamo z njimi. |
Vaja: Obratovalni primeri in meritve U, I. Simulacija napak. |
||||
Izmenični kolektorski motor |
Spoznajo uporabnost the strojev - Moment – Vrtljaji. Znajo ga priključiti, menjava smeri, vrtenja, regulacija vrtljajev. |
Vaja: Obratovalni primeri in meritve U, I. Simulacija napak. |
||||
Trifazni elektromotor |
Spoznajo uporabnost stroja na vseh področjih. Znajo ga priključiti. Menjava smeri vrtenja in zagon. |
Vaja: Priklop, Menjava smeri vrtenja, Zagon. |
||||
Enofazni elektromotor |
Spoznajo razlike in uporabnost v primerjavi s trifaznim stroji znajo izbrati (moč, napetost) in priključiti, menjava smeri vrtenja. |
Vaja: Priklop, Menjava smeri vrtenja, Zagon. |
||||
Usmerjanje izmenične napetosti |
Spoznajo potrebo po usmerjanju izmeničnih napetosti in tokov. Razumejo princip delovanja usmernika. |
Vaja: Usmerjanje, Meritve z, osciloskop |
||||
Zgradba usmernika |
Spoznajo vrste usmernikov in njihovo uporabnost. Razumejo delovanje usmernika. Znajo preizkusiti elemente. |
Vaja: Meritve in opazovanje U, I. Osciloskop. |
2. LETNIK
Informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Usmerjanje električnega toka in napetosti. Usmerniška dioda (silicijeva). |
Vajenci ponovijo AC, DC ter spoznajo primere in načine usmerjanja. Spoznajo uporabo in delovanje diode, mostiča. Znajo uporabiti in izbrati usmernik, diodo. |
Razvija občutek za red in urejenost ter pedantnost. Razvija občutek za natančnost. |
Vaja: Merjenje diode. Uničenje diode. |
Transistorji. |
Spoznajo pomen tranzistorja kot stikala v primerjavi z navadnim stikalom in relejem. Znajo uporabiti transistor kot stikalo, Razumejo osnovno delovanje transistorja kot stikalo. |
Razvijajo identifikacijo s poklicem, navajajo se na Kvalitetno poklicno delo, |
Vaja: Merjenje - ugotavljanje tipa transistorja in delovanje kot stikalo. |
Multivibratorji. |
Spoznajo uporabnost multivibratorja za proizvajanje impulzov in napetostnih nap. stanj v motornem vozilu. Znajo razlikovati osnovne funkcionalne razlike med multivibratorji ter poznajo osnovno zgradbo. |
Razumejo relacije med tehniko, tehnologijo in človekom,... |
Vaja: Preizkus delovanja multivibratorja. |
Senzorji. Vrste senzorjev. |
Spoznajo različne senzorje in njihovo zgradbo. Znajo razložiti delovanje raznih senzorjev in prednosti pred kontaktnimi (prekinjalnik). |
Vaja: Spoznavanje in merjenje delovanja senzorjev (induktivni, Hall). |
|
Primeri uporabe senzorjev. |
Spoznajo uporabnost raznih senzorjev v motornem vozilu. Znajo izbrati ustrezen senzor in razumejo razlike med posameznimi senzorji. |
||
Osnove digitalne tehnike. |
Spoznajo, kaj je digitalno in kaj analogno na primerih. Razumejo prednosti digitalnega signala v primerjavi z analognim (motnje). |
||
Problemi analognega prenosa signala – informacije. |
Spoznajo prenos analognega signala in vstop motenj v signal Razumejo pomanjkljivosti analognega prenosa in spoznajo nekatere motrnje |
Vaja: Prenos napetostnega signala in motnja. |
|
Stikalna logika z osnovnimi digitalnimi vezji. |
Spoznajo princip stikalne logike v motornem vozilu – razsvetljava. Znajo na osnovi delovanja notranje razsvetljave vozila razložiti osnovni princip stikalne logike. |
Vaja: Preizkus delovanja osnovne logike. |
|
Osnovne logične funkcije. |
Spoznajo osnovne logične funkcije (IN, KLI, NE) z osnovnimi vezji, simboli in tabelami. Znajo pojasniti funkcije IN, ALI, NE. |
Vaja: Delovanje logičnih funkcij. |
|
Preoblikovanje vhodnih signalov. |
Spoznajo princip in potrebo preoblikovanja analognega signala v digitalnega. Znajo razložiti delovanje enostopenjskega pretvornika A/D za primer. Vstop: analogno 6V. Izstop: digitalno 0110 (kodirano). |
Vaja: Primer in preizkus A/D pretvornika - princip delovanja. |
|
Obdelava podatkov v sistemu motornega vozila – procesor. |
Spoznajo princip obdelave podatkov iz senzorjev in A/D pretvornikov v krmilni napravi. Razumejo: vstop podatkov, primerjavo podatkov v procesorju in ukrepanje preko izvršilne enote (črpalka, vžig, vbrizgavanje). |
||
Samokontrola sistema informacij v motornem vozilu. |
Spoznajo princip samonadzora delovanja sistemov kot prvo pomoč pri iskanju napake na servisu. Na primeru znajo pojasniti delovanje samonadzora senzorja temperature hladilne tekočine (NTC). |
||
Krmiljenje: analogno - binarno v motornem vozilu. |
Spoznajo princip krmiljenja. Znajo razložiti binarno, analogno in digitalno obliko krmiljenja. |
Vaja: Izvedbe osnovnih oblik krmiljenja. |
|
Regulacija. Delovanje regulatorja. |
Spoznajo osnovni princip regulacije. Znajo razlikovati med krmiljenjem in regulacijo. Razumejo povratno zanko. |
Vaja: Izvedba enostavne oblike regulatorja (napetostni regulator v motornem vozilu). |
|
Regulacija električnega toka in napetosti. |
Spoznajo princip regulacije primarnega toka vžigalne tuljave s transistorjem. Znajo na osnovi sheme pojasniti delovanje regulacije toka. |
||
Regulacije v motornem vozilu – Lambda. |
Spoznajo potrebo po tej vrsti regulacije z osnovnimi elementi regulacijskega kroga. Znajo razložiti princip delovanja – regulacije. |
||
Ostale regulacije v motornem vozilu. |
Spoznajo še druge vrste regulacij (ABS, EDC, ...). Znajo pojasniti elemente regulacijskega kroga in delovanje regulacije. |
3. LETNIK
Informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Vajenec osvoji znanje : |
Vajenec: |
Vajenci se: |
|
HIDRAVLIKA |
|||
|
Obvlada nova znanja. Razvija sposobnosti uporabe teoretičnega znanja v reševanju konkretnih delovnih problemov. |
Vaja : Prenos tlaka in sile. |
|
|
Razvija sposobnosti uporabe elektrohidravličnih komponent v praksi. |
Navajajo izražati in komunicirati s pomočjo simbolov. |
Vaja: Uporaba stikal, relejev in senzorjev v hidravliki. |
|
Se nauči osnovne blok sheme, elemente in simbole. |
Znajo izražati s pomočjo vezalnih shem. |
Vaja: Osnovne vezalne sheme. |
|
Se nauči o hidravličnih tekočina. Zna pravilno izbrati in določiti vrsto hidravlične tekočine. Zna zamenjati hidravlično tekočino v določenih intervalih.Zna odkriti napake in motnje ter jih odpraviti. |
Vaja: Ročno in elektromagnetno vkrmiljen krmilnik poti. |
|
|
Obvlada nova znanja o hidravličnih agregatih in komponentah. Komponente po funkciji in uporabnosti zna uporabiti v praktičnem reševanju problemov. |
Vaja: Značilnica črpalke. Varnostni ventil. |
|
|
Se nauči osnovne sheme. Uporabnost v praktičnem reševanju. |
Navajajo na timsko delo |
Vaja: Enosmerni in dvosmerni cilinder. |
|
Obvlada osnovni princip. Nauči se različne sisteme za praktično reševanje problemov. |
. |
Vaja: Regulacijski krogi pri motornem vozilu. |
|
Obvlada osnove o hidravličnih tokovnih krogih. |
Vaja: Hidravlični tokovni krogi. |
|
|
Nauči se uporabiti znanja v praksi. |
Navajajo na timsko delo. |
|
|
Nauči se uporabiti znanja v praksi. |
Navajajo na timsko delo. |
Vaja: Vezalne sheme. |
|
Se nauči uporabiti znanja v praktičnem reševanju problemov. |
Navajajo na timsko delo. |
Vaja: Vezalne sheme. |
PNEVMATIKA |
|||
|
Obvlada nova znanja. Spozna tlačno energijo, uporabnost |
Vaja: Prenos tlaka in sile. |
|
|
Nauči se nove komponente, releje in senzorje ter jih zna v praksi uporabiti. |
Vaja: Uporaba relejev, stikal in senzorjev v pnevmatiki. |
|
|
Nauči se po DIN ISO 1219 standardu simbole. |
Navajajo izražati s pomočjo simbolov in shem. |
Vaja: Osnovne vezalne sheme EDC, DDC. |
|
Nauči se osnovne komponente. Zna uporabiti komponente v konkretnih primerih. |
Vaja: Samodejno prekrmiljenje v odvisnosti od poti. |
|
|
Obvlada osnovne komponente na motornem vozilu. Se nauči iskati, lokalizirati in odpraviti napako. |
Znajo reševati probleme. |
Vaja: Samodejno prekrmiljenje v odvisnosti od tlaka in časa. |
|
Obvlada osnovni princip zavornih sistemov in praktično reševanje. |
Vaja: Pnevmatski tokovni krogi. |
|
|
Se nauči uporabiti znanje v praksi. |
Vaja: Pnevmatski sistemi in motorna vozila. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Potrebno je predznanje iz matematike, fizike in računalništva. Močna je povezanost s tehnologijo motornega vozila.