Izobraževalni program: AVTOMEHANIK (ds)
TEHNOLOGIJA
s predmetnimi področji:
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
120 |
30 |
150 |
2. |
96 |
16 |
112 |
3. |
90 |
15 |
105 |
skupaj |
306 |
61 |
367 |
Pri tem predmetu vajenci spoznajo in pridobijo teoretične osnove in poklicna znanja, ki so potrebna za usposobitev za konkretno delo. Spoznajo zakonitosti delovanja sklopov in naprav.
Vajenci naj:
1. LETNIK
Informativni cilji |
Formativni cilji | Socializacijski cilji | Posebnosti v izvedbi | |||
Vajenci: |
Vajenec: |
Vajenci: |
||||
|
Dobi pregled nad zakonskim področjem varstva pri delu. Poiskati si zna zakonska določila, ki jih mora poznati kot delojemalec. Zaveda se ukrepov odgovornosti s področja varstva pri delu glede na vrsto kršitve. |
Razvijajo sposobnost varnega in samostojnega ravnanja v delovnem procesu. |
||||
|
Navajajo se na varovanje pred poškodbami in obolenji, ki so posledica dela |
Razvijajo sposobnost varnega in samostojnega ravnanja v delovnem procesu |
||||
|
Pojasni pomen tehničnega varstva pri svojem delu. Opiše osnovne značilnosti delovnega okolja. Sestavijo seznam opravil, ki jih opravi delojemalec pri vzdrževanju delovnega mesta. |
Razvijajo sposobnost varnega in samostojnega ravnanja v delovnem procesu. |
||||
|
Pozna uporabo in način delovanja posameznih tehničnih ukrepov, ki jih srečuje v delovnem okolju. |
Razvijajo sposobnost varnega in samostojnega ravnanja v delovnem procesu. Navaja se na upoštevanje in izvajanje ukrepov s področja varstva pri delu. |
Vaja: Na osnovi ogleda šolskih delavnic izdela poročilo o opremljenosti delavnic s področja varstva pri delu. |
|||
|
Izdelajo predloge za opozorila za varno delo v delovnih prostorih. Navajajo se na uporabo zaščitnih sredstev za osebno varnost. |
Razvijajo sposobnost varnega in samostojnega ravnanja v delovnem procesu. Razvija občutek odgovornosti za delo, ki ga opravi sam Navaja se na natančnost in zbranost pri delu. |
Vaja: Pripravi poročilo o potrebnih varnostnih sredstvih in opremi v obratovalnici. |
|||
|
Opiše in zna izvajati ukrepe za protipožarno varnost v obratovalnici |
Se navaja na upoštevanje in izvajanje ukrepov s področja protipožarnega varstva |
Vaja: Ogled protipožarne opreme v šolskih delavnicah. |
|||
|
Povezujejo utrjeno znanje iz osnovne šole z novo učno snovjo. Interpretirajo posledice dušikovih in žveplovih oksidov na okolje. Uredi in poveže kemijske lastnosti tehnično važnih elementov v urejen sistem. Navede osnovne značilnosti ogljika. |
Pridobiva si sposobnost za reševanje tehnoloških problemov. Navaja se na samostojnost in samoiniciativnost pri delu. Razvija si pozitivni odnos do materialnih dobrin. Navaja se na uporabo različnih informacijskih virov. Razvija ekološko zavest. |
Vaja: Preverijo s pomočjo kemičnih poskusov, kako vplivajo dušikovi in žveplovi oksidi na okolje. |
|||
|
Primerjajo fizikalne lastnosti kovin in nekovin. Uporabi poznavanje kemijski lastnosti kovin pri spoznavanju nove učne snovi in tehnoloških postopkov. Razlikujejo kovine od amorfnih snovi. |
Vaja: Opravi merjenja fizikalnih lastnosti pri različnih kovinah in ovrednoti dobljene rezultate. Izvede sistem reakcij med kislinami in kovinami in sestavi lestvico reaktivnosti kovin. Opazuje sistem reakcij med kisikom in kovinami in sestavi lestvico reaktivnost kovin. |
||||
|
Navede osnovne lastnosti čistega železa. Analizira pomen ogljika kot legirnega elementa. Ob uporabi literature prepozna različne strukture v diagramu fe-fe3c in pomen samega diagrama. Opiše postopek pridobivanja jekel in litin in njihovo primarno predelavo. Pozna postopke predelave jekel in železovih litin v polizdelke. Razlikuje jekla in litine glede na njihovo uporabo. Ob uporabi priročnika pojasni standardno oznako jekla ali litine. Razloži pomen in namen toplotne obdelave (kaljenje, lokalno kaljenje, poboljšanje, žarenje, utrjevanje površin). Ločuje načine toplotne obdelave, glede na spremembe, ki jih dosežemo pri toplotni obdelavi. Opiše potek in spremembe, ki nastanejo pri posameznih toplotnih obdelavah (kaljenje, lokalno kaljenje, poboljšanje, žarenje, utrjevanje površin). |
Vaja: Poišče v priročniku oznako za dano jeklo in litino ( vsak svoje) v različnih standardih. |
||||
|
S svojimi besedami opiše postopek predelave aluminija in bakra iz njihovih rud. Uredi in poveže v sistem barvne kovine, ki jih uporabljajo v avtomobilski industriji, po kriteriju lastnosti in uporaba. |
|||||
|
Razloži namen preizkušanja kovinskih gradiv. Uredi in poveže v sistem mehanske in tehnološke preizkuse po kriterijih: vrste preizkusov, načini izvedbe, .... Definira pojem trdote in opiše postopke različnih načinov merjenja trdote. Razloži pomen izvajanja tehnoloških preizkusov. Izvede tehnološke preizkuse pločevine in trakov, preizkusi sposobnost pločevine za globoko vlečenje in oceni rezultate. Našteje in opiše osnovne neporušitvene metode preizkušanja gradiv. |
Vaja: Izvedba nateznega preizkusa na pločevini. Merjenje trdote po Rockwell, Brinell, Vickers. Izvedba tehnoloških preizkusov trakov. Izvedba preizkusov sposobnosti pločevine za globoko vlečenje. Izvedba magnetne in penetracijske metode preizkušanja gradiv. |
||||
|
||||||
|
Razloži kateri procesi pripeljejo do korozije kovine. Našteje in opiše možne načine priprave delov za zaščito pred korozijo. Uredi in poveže posamezne postopke antikorozijske zaščite v pojmovno mapo. |
Vaja: Izdelajo poskus pri.katerem opazujejo potek korozije pri različnih kovinah. Izberejo snovi za zaščito kovin pred korozijo iz literature. Izdelajo poskus za izbor ustreznega zaščitnega sredstva pred korozijo. |
||||
|
Definirajo pojme monomer, polimer, polimerizacija. Ločijo naravne in umetne polimere. Ločijo različne umetne polimere, glede na njihovo kemično sestavo in strukturne lastnosti. Poznajo varne postopke odstranjevanja polimerov. spoznajo pomen ločenega zbiranja polimerov. Izdelajo pojmovno mapo, v katero zajamejo umetne mase, ki jih uporabljajo v avtomobilski industriji. |
|||||
|
Uredijo in povežejo pojme in postopke, ki se navezujejo na steklo in keramiko. |
|||||
|
Razlikujejo med posameznimi vrstami naftnih derivatov. Izdela pojmovno mapo o uporabi in lastnostih naftnih derivatov, ki jih uporablja avtomobilska industrija. |
|||||
|
Razloži namen in pomen merjenja v strojništvu. Našteje veličine in pozna njihove merske enote, ki se najpogosteje merijo v strojništvu. Našteje in definira vzroke napak ,ki se pojavljajo pri merjenju. Na osnovi primerov zna pojasniti uporabnost merilnih letev in tračnih meril. Našteje in opiše dele posameznih meril. Pozna načine in principe merjenja z njimi. V odvisnosti od zahtev - natančnosti merjenja zna izbrati ustrezno merilo. Našteje in opiše uporabo kotnikov. Našteje vrste, dele in uporabnost kotomerov. Opiše princip delovanja libele v odvisnosti od zahteve; zna izbrati ustrezno nenastavljivo merilo, ter pozna osnovne principe dela z nenastavljivimi merili in kontrolnimi pripomočki. Izbere ustrezna orodja in pripomočke za zarisovanje ter ustrezno tehniko dela pri zarisovanju. |
Vaja: Merske enote v strojništvu merjenih veličin in njih pretvarjanje. Delo s kljunastim in vijačnim merili - nastavljanje mer in merjenje vzorcev. Delo z merili za merjenje kotov in nagibov. |
||||
|
Definira nastanek odrezka in za odrezovanje potrebna gibanja orodja in obdelovanca za postopek strojnega odrezovanja. Zna ob uporabi ustreznih tabel izbirati rezalni hitrost, podajanje in globino rezanja. Prepozna pomen hlajenja in mazanja pri odrezavanju. Zna pojasniti med medsebojno odvisnost osnovnih kotov na orodju v obliki klina in njihov pomen za proces odrezovanja. |
Vaja: Izbiranje parametrov odrezovanja iz tabel na osnovi zahteve tehnološkega postopka. |
||||
|
Zna v odvisnosti od zahtev izbrati ustrezni postopek ročnega odrezovanja V odvisnosti od izbranega postopka zna izbrati ustrezno vrsto in obliko orodja Teoretično tehnološko obvlada postopke ročnega odrezvanja |
|||||
|
Zna v odvisnosti od zahtev izbrati ustrezni postopke izdelave oziroma obdelave valjastih izvrtin. V odvisnosti od izbranega postopka zna ob pomoči tabel izbrati ustrezno vrsto in obliko orodja. Zna opisati za izdelavo oziroma obdelavo uporabljene pripomočke, naprave in stroje, ki se uporabljajo v avtomehanski dejavnosti. Teoretično tehnološko obvlada postopke izdelave in obdelave izvrtin. |
Vaja: Izbiranje orodij in njihovih geometrijske oblike iz tabel na osnovi tehnološkega zahtevka. |
2. LETNIK
Informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
1. Uvod v motorna vozila: |
Vajenci spoznajo: |
Vajenci: |
|
|
|
Pridobivajo motivacijo za poklic, spoznavajo relacije človek-tehnika-delo, razvijajo možnosti za poklicno kariero. |
Snov obravnavamo informativno. Kasneje obravnavamo postopno posamezne sklope in jih podrobno obdelamo glede na pomembnost, sestavo in delovanje. |
2. Izvedbe pogonov |
|||
|
|
Pridobivajo poklicno identifikacijo, razvijajo odnos do strokovnih standardov. |
Uporabiti prospekte proizvajalcev avtomobilov. |
3. Okvir vozila |
|||
|
|
Snov povežemo z mehaniko in trdnostjo. |
|
4. Preme |
|||
|
|
Pri podajanju snovi in demonstraciji uporabiti model toge in nihalne preme. |
|
5. Naprava za upravljanje vozila |
|||
|
|
Povezati s strojnimi elementi. |
|
6. Geometrija upravljanja |
|||
|
|
Demonstracija optične in računalniške nastavitve geometrije podvozja. |
|
7. Kolesa |
|||
|
|
Povezati s strojnimi elementi – ležaji. Povezati z gradivi - proizvodnja gum. Demonstrirati popravilo in montažo pnevmatike in uravnoteženje koles na ustrezni opremi. |
|
8. Vzmetenje |
|||
|
|
Povezati s strojnimi elementi – vzmeti. Demonstrirati kontrolo delovanja amortizerjev na preizkusni stezi. |
|
9. Zavorni sistemi |
|||
|
|
Povezati s fiziko - tlak v tekočinah, pojemek, vzvod, Povezati z TMV – kompresorji. Demonstrirati kontrolo zavor na zavornih valjih. |
|
10. Sklopka |
|||
|
|
Pri vajah izmeriti in izračunati radius lamele, moment prenosa, tlak na lamelo in na osnovi teh pojasniti zakaj sklopka spodrsava. |
|
11. Menjalnik |
|||
|
|
Povezava s strojni elementi – zobniki. Pri vajah izračunati prestavno razmerje menjalnika. |
|
12. Prenosna naprava |
|||
|
|
Povezava strojni elementi in mehanika - gredi, vrsta ozobljenja, vrtilni moment, gredi. Pri vajah uporabiti modele ali vozilo. |
|
13. Električna oprema vozila |
|||
|
|
Povezati z TMV - osnove elektrotehnike. Pri vajah demonstrirati merjenje napetosti na vodih in akumulatorju. |
|
14. Karoserija |
|||
|
|
Obisk avtokleparske delavnice in demonstracija ravnanja karoserije na ravnalni mizi. |
3. LETNIK
Informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
1. Zgorevalni motorji |
Vajenci spoznajo |
Vajenci |
|
|
|
Razvijajo pozitiven odnos do tehnike in tehnologije, sposobnost reševanja problemov,odnos do varovanja okolja,, občutek odgovornosti, potrebo po kvalitetno opravljenem delu. |
Snov povezati s fiziko. S pomočjo modelov simulirati delovanje dvo in štiri taktnega motorja. Pri vajah uporabiti modele in na njih izmeriti hod in premer bata, ter z računskimi primeri ugotoviti razlike v volumnih glede na konstrukcijo motorja. |
2. Karakteristike motorja |
|||
|
|
||
3. Rotacijski Wanklov motor |
|
Z modelom predstaviti Wanklov motor. |
|
4. Motorji s polnilci |
|
Model turbokompresorja. |
|
5. Mirujoči deli motorja |
|||
|
|
Snov povezati z gradivi. Pri vajah opraviti meritve obrabe valja, ugotoviti normalno in nenormalno obrabo, ter vzroke za to, s pomočjo datoteke določiti specialnost brušenja valjev. |
|
6. Ročični mehanizem |
|||
|
|
||
7. Krmilni mehanizem |
|||
|
|
Pri vajah demostrirati vgradnjo ventilov, Obnovo ventilskih sedežev in brušenje ventilov. |
|
8. Naprave za dovod svežih in odvod izgorelih plinov |
|||
|
|
Povezati s fiziko - kaj je zvok, frekfenca zvoka. Trenje zračnega toka v sesalni cevi. |
|
9. Gorivo |
|
Povezati z gradivi - nafta in naftni derivati. |
|
10. Naprave za dovod goriva pri Otto motorjih |
|||
|
|
Pri vajah demonstrirati sestavo uplinjača oz. Posameznih sestavnih delov. Poseben poudarek na varstvo pri delu. |
|
11. Vbrizgavanje goriva pri Otto motorjih |
|||
|
|
Povezati z TMV - elektronika, Pri vajah meriti sestavo izpušnih plinov pri različnih obremenitvah motorja pred katalizatorjem in po njem. |
|
12. Naprave za dovod goriva pri Diesel motorjih |
|||
|
|
Ogled specializirane delavnice za popravilo D-tlačilk. |
|
13. Mazanje motorja |
|||
|
|
Povezati: |
|
14. Hlajenje motorja |
|
||
|
|
. |
Vaje: merjenje odpornosti hladilne tekočine proti zmrzovanju. |
15. Električno vžiganje zmesi pri Otto motorjih |
|
||
|
|
Pri vajah: Nastavimo trenutek vžiga z stroboskopom. Z osciloskopom merimo napetosti na primarnem in sekundarnem tokokrogu. Na osnovi krivulj analiziramo delovanje vžigalne naprave. |
|
16. Električni generator |
|
||
|
|
Pri vajah: Izmeriti polnilni tok na alternatorju. Izmeriti praznilni tok na zaganjalniku. Demonstrirati priklop alternatorja. |
|
17. Električni zaganjalnik |
|||
|
|
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Potrebno je predznanje iz matematike, mehanike, tehniškega risanja, strojnih elementov in računalništva. Močna je povezanost s tehniko motornih vozil.