Izobraževalni program: FINOMEHANIK (ds)
OSNOVE STROJNIŠTVA
Vsebuje predmetna področja:
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
126 |
42 |
168 |
2. |
64 |
16 |
80 |
3. |
60 |
15 |
75 |
skupaj |
250 |
73 |
323 |
* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V - vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.
Predmet je podpora ostalim strokovnim predmetom in je temelj za čitanje in razumevanje tehniške dokumentacije ter sposobnosti tehniškega komuniciranja. Daje osnovno znanje za uporabo informacijskih sistemov in računalnika. Pomaga izgrajevati tehniško kulturo, indentifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in navaja učence na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov.
Vajenci naj:
1. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Osnove tehničnega risanja |
Vajenci |
Vajenci |
|
|
Znajo uporabiti risanje v merilu, izbrati pravilen tip črt za posamezne robove in za risbo izbrati primeren standardni format. |
Razvijajo občutek za red in urejenost ter pedantnost. |
Vaja: črte na risbah in tehniška pisava. |
geometrijske konstrukcije |
Pridobijo si risarske spretnosti, natančnost, potrpežljivost, prepoznajo posamezne krivulje pri strojnih delih in jih znajo skonstruirati. |
Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu. |
Vaje: konstrukcija krivulj, elipse in krožnih prehodov. |
kotiranje |
Uporabijo pravila kotiranja pri označevanju mer strojnih delov, prav tako pa znajo prebrati posamezne mere z risbe. |
Vaja: kotiranje in branje mer iz risb. |
|
projekcije |
Uporabijo pravila risanja v posameznem načinu risanja za prikazovanje geometrijskih teles in strojnih delov. Pri tem razvijajo občutek za prostorsko predstavljivost, natančnost in uporabo določenih načinov prikazovanja strojnih delov v praksi. Znajo skicirati modele v aksonometrični in ortogonalni projekciji ter jih pravilno kotirati. |
Razvijajo občutek za prostorsko predstavo predmetov in sposobnost za reševanje problemov. |
Vaje: :risanje projekcij geometrijskih teles, risanje v IP na osnovi PP, risanje v PP na osnovi IP, dopolnjevanje pogledov. |
posebni pogledi |
Ugotovijo kdaj klasični načini prikazovanja teles ne dajo vseh potrebnih podatkov o izdelku in se naučijo prikazati posamezne ploskve ali plašče teles še na druge načine. |
Razvijajo osebno odgovornost za kvaliteto opravljenega dela. |
Vaja: risanje v polovičnem in pogledu. |
prerezi |
|||
|
Poznajo pravila risanja prerezov. Znajo narisati enostavne oblike v eno in več prereznih ravninah. Obvladajo risanje zvrnjenih in delnih prerezov. Simetrične predmete znajo narisati v polovičnem in četrtinskem prerezu. Poznajo pravila in možnosti poenostavitev pri risanju. |
Razvijajo delovno in strokovno odgovornost, natančnost, ustvarjalnost, tolerantnost in drugo. |
Vaja : prerezi. |
risanje navojev |
|||
|
Poznajo pravila risanja in kotiranja zunanjih in notranjih navojev. Znajo izdelati delavniško in sestavno risbo strojnih delov z vijačnimi zvezami. |
Vaja: risanje in kotiranje navojev. |
|
označevanje stanja površin |
|||
|
Iz delavniške risbe znajo razbrati zahtevano kakovost obdelave in določiti potreben delovni postopek. Prav tako znajo sami za enostavne izdelke predpisati potrebno kakovost površine. |
Razvijajo sposobnost uporabe teoretičnega znanja v reševanju konkretnih delovnih problemov |
Vaja:označevanja stanja površin. |
tolerance in ujemi |
Iz delavniške risbe znajo poiskati zahtevane tolerance. Iz tabel se naučijo poiskati vrednosti odstopkov za določene tolerance in izračunati velikosti tolerančnih polj, kar je potrebno za natančno izdelavo strojnih delov. Ugotovijo zakaj so tolerance potrebne in s katerimi postopki lahko posamezne tolerance dosežemo. |
Vaje: določanje tolerance, kotiranje toleriranih mer, določanje ujemov. |
|
tolerance oblike in lege |
|||
|
Iz risbe znajo ugotoviti predpisane tolerance oblike, ki so pomembne pri izdelavi. Iz tabel znajo poiskati še dovoljene odstopke pri izdelkih, kjer toleranca ni posebej predpisana. |
Osvajajo strokovnost, natančnost, zanesljivost in druge lastnosti, vezane na poklicne zahteve. |
Vaja: tolerance oblike in lege. |
delavniška risba |
Znajo narisati delavniško risbo preprostega strojnega dela. Iz delavniške risbe, ki jo dobijo v dokumentaciji znajo poiskati vse potrebne podatke za izdelavo strojnega dela. |
Razvijajo skrb za kvaliteto opravljenega dela. |
Vaje: izdelava delavniške risbe. |
sestavna risba |
Iz sestavne risbe znajo razbrati podatke, ki jih vsebuje in jo znajo uporabiti pri montaži sklopov ali celotnega izdelka. |
Vaja: izdelava sestavne risbe. |
|
elektrotehniško risanje |
|||
|
Berejo in rišejo vezalne sheme električnih in elektronskih sistemov, se seznani z osnovnimi značilnostmi shematskega risanja in spozna sheme, ki se največ uporabljajo v elektrotehniki. |
Razvijajo sposobnost za reševanje problemov. |
Vaja: risanje vezalne sheme s področja elektrotehnike. V skupinah analizirajo načrte. |
uporaba in sestavni deli računalnika |
Spoznajo področja uporabe in osnovne sestavne dele računalnika. |
||
risanje z računalniškim programom |
S pomočjo računalnika znajo izdelati enostavne risbe strojnih elementov v celoti ( narišejo, kotirajo, označijo stanja površin) |
Razvijajo spretnosti, ki so pogoj za višjo raven kvalitete poklicnega dela. |
Vaja: risanje s programskim paketom. |
osnove programskega paketa za oblikovanje besedil |
S pomočjo računalniškega programa znajo napisati in oblikovati določeno besedilo. Pri tem pridobijo občutek za primerno obliko dopisov ali drugih pisnih dokumentov. |
Razvijajo sposobnosti komuniciranja s strankami. |
Vaja: delo s paketom za urejanje besedil. |
preglednice in grafi |
Zna oblikovati preprosto računalniško preglednico, uporabiti enostavne funkcije in izdelati graf. |
Vaja: Izdelava preglednice in grafa. |
2. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Vajenci |
Vajenci |
||
Iso sistem merskih enot |
Znajo določiti merske enote za posamezne veličine, prav tako pa znajo pretvarjati enote iz različnih merskih sistemov v ISO sistem. |
Razvijajo odnos do strokovnih standardov in Identifikacijo s poklicem. |
Vaja: pretvarjanje enot. |
Zakoni statike, notranje sile, zunanje sile, sestavljanje sil s skupnim prijemališčem Moment sile v ravnini, ravnotežje |
Znajo določiti vpliv sil na opazovan strojni del, sestaviti in razstaviti več sil, ugotoviti kdaj nastopa moment in kakšen vpliv ima na opazovan sistem. |
Ozaveščajo relacije človek - znanost - tehnika - delo. |
Vaje: sestavljanje sil, moment sile v ravnini. |
Napetosti in deformacije Natezna in tlačna napetost Upogib Vztrajnostni in odpornostni moment prereza, vpliv oblike prereza na nosilnost Uklon, torzija, strig |
Znajo uporabiti tabele, znajo določiti vrste in velikost napetosti, ki v strojnih delih nastopijo. Znajo dimenzionirati preproste strojne dele. Prav tako pa znajo določiti primerno obliko posameznih delov. |
Vaje: izračun napetosti, izračun vztrajnostnih in odpornostnih momentov. |
|
Gibanja - hitrost, pospešek Krožno gibanje Trenje |
Znajo izračunati osnovne veličine gibanja in iz tega določiti vplive gibanja na konstrukcijo strojnih delov ter ukrepe za zmanjšanje trenja. |
Osvajajo sposobnosti reagiranja v različnih situacijah. |
Vaje: izračun elementov gibanja, izračun trenja. |
Delo, energija, moč, izkoristek |
Iz znanih podatkov znajo določiti ostale potrebne veličine, ki jih potrebujemo pri obratovanju strojev in naprav. Razumejo, zakaj želimo izboljšati izkoristek in tehnične ukrepe za dosego tega. |
Vaja: izračun izkoristka in moči. |
|
Delitev strojnih elementov, standardna števila Oblikovanje strojnih delov |
Znajo uporabiti standardna števila pri dimenzioniranju, upoštevajo vplive napetosti in postopka pri oblikovanju strojnih delov. |
Razvijajo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov. |
|
Vijačne zveze |
Iz tabel znajo poiskati primeren vijak glede na zahteve. Znajo poiskati vse potrebne podatke, ki jih moramo poznati pri določitvi vrste in mer vijaka. Znajo določiti potreben premer vijaka za konkretno obremenitev. Prav tako znajo določiti potrebne ukrepe za varovanje proti odvitju. |
Pridobivajo spoznanja o povezanosti življenja in tehnike, možnost za delovno kariero. |
Vaja: preračun vijakov. |
Zatiči, sorniki Zveze pesta z gredjo Osna varovala |
Znajo določiti s pomočjo izračuna in tabel potreben element za zvezo pesta z gredjo. Določijo potrebna varovala in načine varovanja zvez, zna najti primere v praksi. |
Razvijajo identifikacijo z vrednotami kvalitetnega opravljanja poklica. |
Vaje: določanje standardnih elementov iz tabel. |
3. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
zveze v finomehaniki |
Vajenci |
Vajenci |
|
|
Znajo določiti, katera vrsta zveze je primerna v določeni situaciji. Znajo pripraviti izdelek za uporabo določene zveze. |
Razvijajo identifikacijo z vrednotami kvalitetnega opravljanja poklica |
|
vzmeti v finomehaniki |
Znajo določiti osnovne napetosti, ki v vzmeteh nastopajo, znajo izbrati primerno vrsto vzmeti, način vgradnje in razloge za uporabo določene vrste vzmeti. |
Razvijajo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov. |
|
osi in gredi |
Ločijo, kdaj je nek element os in kdaj gred-razumejo razliko. Znajo določiti potreben premer osi ali gredi glede na obremenitve, ki nastopajo. |
Vaja: določitev premera gredi. |
|
ležaji v finomehaniki |
Znajo določiti vrsto ležaja ob upoštevanju pogojev, ki nastopajo, poznajo načine vgradnje, tesnjenja, potrebno vzdrževanje-kako in kdaj ga izvajamo, mazanje,... |
Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za kvalitetno delo v finomehanskem poklicu. |
Vaja: izbira ležaja iz kataloga. |
gredne vezi in sklopke v finomehaniki |
Znajo določiti potrebno vrsto sklopke glede na obratovalne pogoje. |
||
torna gonila v finomehaniki |
|||
|
Znajo izbrati ustrezno vrsto tornega gonila, glede na uporabo in njihove konstrukcijske značilnosti. |
Oblikujejo sposobnost za tehnično mišljenje. |
Vaje: preračun osnovnih elementov prenosa. |
jermenska gonila |
|||
|
Poznajo lastnosti in konstrukcijske izvedbe posameznih jermenskih gonil. Znajo določiti prestavno razmerje, premere jermenic in vrtilne hitrosti. |
Vaja: izračun prestavnega razmerja. |
|
verižna gonila |
|||
|
Poznajo lastnosti konstrukcijske izvedbe in vzdrževanje verižnih gonil. |
Razvijajo identifikacijo z vrednotami kvalitetnega opravljanja poklica. |
|
zobniški prenosi |
|||
|
Znajo izračunati prestavna razmerja zobniškega gonila in osnovne dimenzije zobnika. Poznajo lastnosti, materiale in konstrukcijske izvedbe zobniških gonil. |
Razvijajo delovno in strokovno odgovornost, natančnost ustvarjalnost, tolerantnost, vztrajnost in drugo. |
Vaja: izračun prestavnega razmerja in osnovnih dimenzij zobnika. |
mehanizmi v finomehaniki |
Poznajo osnove delovanja in vzdrževanja mehanizmov. |
Prikaz praktičnih primerov elementov finomehanike. |
|
ročična gonila |
|||
|
Poznajo različne vrste ročičnih gonil, ki se uporabljajo na področju finomehanike in urarstva. |
Razvijajo zavest o strokovni odgovornosti in zahtevah poklica. |
|
obračalna gonila |
|||
|
Poznajo in razumejo funkcijo in delovanje posameznih obračalnih gonil. |
||
zapore |
|||
|
Poznajo in razumejo funkcijo, delovanje in zakonitosti različnih zapor na področju urarskih in finomehaničnih mehanizmov. |
Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
Informatika, CAD |
Tehnika v finomehaniki Tehnologija v finomehaniki Praktični pouk |
|
Tehniško risanje |
Tehnika v finomehaniki Tehnologija v finomehaniki Praktični pouk |
|
Fizika, mehanika |
Tehnika v finomehaniki Tehnologija v finomehaniki Praktični pouk |
|
Elementi finomehanike |
Tehnika v finomehaniki Tehnologija v finomehaniki Praktični pouk |
|