SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: FINOMEHANIK (ds)

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

OSNOVE STROJNIŠTVA

Vsebuje predmetna področja:

  • informatika, CAD, kalkulacije,

  • tehniško risanje,

  • fizika, mehanika, strojni elementi.

    2. ŠTEVILO UR

    Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

    Letnik

    Oblike izobraževalnega dela

     

    Teorija (ur)

    Vaje (ur)

    Skupaj (ur)

    1.

    126

    42

    168

    2.

    64

    16

    80

    3.

    60

    15

    75

    skupaj

    250

    73

    323

     

    * T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

    ** V - vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

    3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

    Predmet je podpora ostalim strokovnim predmetom in je temelj za čitanje in razumevanje tehniške dokumentacije ter sposobnosti tehniškega komuniciranja. Daje osnovno znanje za uporabo informacijskih sistemov in računalnika. Pomaga izgrajevati tehniško kulturo, indentifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in navaja učence na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov.

    Vajenci naj:

  • obvladajo osnove računalništva in informatike, tako da bodo sposobni samostojno uporabljati uporabniške programe s področja stroke (npr. urejevalnik teksta in preglednic, programi za vodenje strojev, diagnostičnih naprav, spremljanje proizvodnje oziroma dela itn.);

  • bodo sposobni matematično reševati tehnične probleme iz svojega strokovnega področja ter razumeti analitične in grafične statistične prikaze;

  • obvladajo in razumejo splošne principe (zakone, odnose) v finomehaniki;

  • znajo uporabiti in narisati enostavne delavniške risbe strojnih delov in sestavne risbe manjših sklopov v skladu s standardizacijo ter izdelavo in uporabo tabel in diagramov;

  • znajo brati delavniške, sestavne in shematske risbe s posebnim poudarkom na branju vezalnih shem električnih, elektronskih, pnevmatičnih in hidravličnih sistemov;

  • poznajo in znajo izbrati, načrtovati, izdelati in kontrolirati strojne dele oziroma elemente, ki se uporabljajo pri gradnji;

  • bodo sposobni samostojnega opravljanja dela, strokovnega odločanja, spremljanja in osvajanja novih znanj na svojem poklicnem področju;

  • poznajo sestavne dele, sklope, mehanizme , njihove tehnične rešitve (izvedbe), funkcijo, gradiva za izdelavo ter principe delovanja;


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    1. letnik

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Osnove tehničnega risanja

    Vajenci

    Vajenci

     

  • pomen, standardizacija, formati, merila,

  • črte na risbah, tehniška pisava.

  • Znajo uporabiti risanje v merilu, izbrati pravilen tip črt za posamezne robove in za risbo izbrati primeren standardni format.

    Razvijajo občutek za red in urejenost ter pedantnost.

    Vaja: črte na risbah in tehniška pisava.

    geometrijske konstrukcije

    Pridobijo si risarske spretnosti, natančnost, potrpežljivost, prepoznajo posamezne krivulje pri strojnih delih in jih znajo skonstruirati.

    Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu.

    Vaje: konstrukcija krivulj, elipse in krožnih prehodov.

    kotiranje

    Uporabijo pravila kotiranja pri označevanju mer strojnih delov, prav tako pa znajo prebrati posamezne mere z risbe.

     

    Vaja: kotiranje in branje mer iz risb.

    projekcije

    Uporabijo pravila risanja v posameznem načinu risanja za prikazovanje geometrijskih teles in strojnih delov. Pri tem razvijajo občutek za prostorsko predstavljivost, natančnost in uporabo določenih načinov prikazovanja strojnih delov v praksi.

    Znajo skicirati modele v aksonometrični in ortogonalni projekciji ter jih pravilno kotirati.

    Razvijajo občutek za prostorsko predstavo predmetov in sposobnost za reševanje problemov.

    Vaje: :risanje projekcij geometrijskih teles, risanje v IP na osnovi PP, risanje v PP na osnovi IP, dopolnjevanje pogledov.

    posebni pogledi

    Ugotovijo kdaj klasični načini prikazovanja teles ne dajo vseh potrebnih podatkov o izdelku in se naučijo prikazati posamezne ploskve ali plašče teles še na druge načine.

    Razvijajo osebno odgovornost za kvaliteto opravljenega dela.

    Vaja: risanje v polovičnem in pogledu.

    prerezi

         

  • pravila risanja prerezov,

  • označevanje prereznih ravnin,

  • zvrnjeni in delni prerezi,

  • polovični in četrtinski prerezi,

  • poenostavitve pri risanju.

  • Poznajo pravila risanja prerezov. Znajo narisati enostavne oblike v eno in več prereznih ravninah. Obvladajo risanje zvrnjenih in delnih prerezov.

    Simetrične predmete znajo narisati v polovičnem in četrtinskem prerezu. Poznajo pravila in možnosti poenostavitev pri risanju.

    Razvijajo delovno in strokovno odgovornost, natančnost, ustvarjalnost, tolerantnost in drugo.

    Vaja : prerezi.

    risanje navojev

         

  • osnove navojev,

  • risanje navojnih zvez,

  • kotiranje navojev.

  • Poznajo pravila risanja in kotiranja zunanjih in notranjih navojev. Znajo izdelati  delavniško in sestavno risbo strojnih delov z vijačnimi zvezami.

     

    Vaja: risanje in kotiranje navojev.

    označevanje stanja površin

         

  • razredi hrapavosti površin,

  • uporaba znakov za površinsko obdelavo,

  • označevanje hrapavosti površin na risbah.

  • Iz delavniške risbe znajo razbrati zahtevano kakovost obdelave in določiti potreben delovni postopek. Prav tako znajo sami za enostavne izdelke predpisati potrebno kakovost površine.

    Razvijajo sposobnost uporabe teoretičnega znanja v reševanju konkretnih delovnih problemov

    Vaja:označevanja stanja površin.

    tolerance in ujemi

    Iz delavniške risbe znajo poiskati zahtevane tolerance. Iz tabel se naučijo poiskati vrednosti odstopkov za določene tolerance in izračunati velikosti tolerančnih polj, kar je potrebno za natančno izdelavo strojnih delov. Ugotovijo zakaj so tolerance potrebne in s katerimi postopki lahko posamezne tolerance dosežemo.

     

    Vaje: določanje tolerance, kotiranje toleriranih mer, določanje ujemov.

    tolerance oblike in lege

         

  • označevanje tolerance oblike in lege na risbah.

  • Iz risbe znajo ugotoviti predpisane tolerance oblike, ki so pomembne pri izdelavi. Iz tabel znajo poiskati še dovoljene odstopke pri izdelkih, kjer toleranca ni posebej predpisana.

    Osvajajo strokovnost, natančnost, zanesljivost in druge lastnosti, vezane na poklicne zahteve.

    Vaja: tolerance oblike in lege.

    delavniška risba

    Znajo narisati delavniško risbo preprostega strojnega dela. Iz delavniške risbe, ki jo dobijo v dokumentaciji znajo poiskati vse potrebne podatke za izdelavo strojnega dela.

    Razvijajo skrb za kvaliteto opravljenega dela.

    Vaje: izdelava delavniške risbe.

    sestavna risba

    Iz sestavne risbe znajo razbrati podatke, ki jih vsebuje in jo znajo uporabiti pri montaži sklopov ali celotnega izdelka.

     

    Vaja: izdelava sestavne risbe.

    elektrotehniško risanje

         

  • -risanje vezalnih shem električnih in elektronskih sistemov.

  • Berejo in rišejo vezalne sheme električnih in elektronskih sistemov, se seznani z osnovnimi značilnostmi shematskega risanja in spozna sheme, ki se največ uporabljajo v elektrotehniki.

    Razvijajo sposobnost za reševanje problemov.

    Vaja: risanje vezalne sheme s področja elektrotehnike.

    V skupinah analizirajo načrte.

    uporaba in sestavni deli računalnika

    Spoznajo področja uporabe in osnovne sestavne dele računalnika.

       

    risanje z računalniškim programom

    S pomočjo računalnika znajo izdelati enostavne risbe strojnih elementov v celoti ( narišejo, kotirajo, označijo stanja površin)

    Razvijajo spretnosti, ki so pogoj za višjo raven kvalitete poklicnega dela.

    Vaja: risanje s programskim      paketom.

    osnove programskega paketa za oblikovanje besedil

    S pomočjo računalniškega programa znajo napisati in oblikovati določeno besedilo. Pri tem pridobijo občutek za primerno obliko dopisov ali drugih pisnih dokumentov.

    Razvijajo sposobnosti komuniciranja s strankami.

    Vaja: delo s paketom za urejanje besedil.

    preglednice in grafi

    Zna oblikovati preprosto računalniško preglednico, uporabiti enostavne funkcije in izdelati graf.

     

    Vaja: Izdelava preglednice in grafa.


    2. letnik

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

     

    Vajenci

    Vajenci

     

    Iso sistem merskih enot

    Znajo določiti merske enote za posamezne veličine, prav tako pa znajo pretvarjati enote iz različnih merskih sistemov v ISO sistem.

    Razvijajo odnos do strokovnih standardov in

    Identifikacijo s poklicem.

    Vaja: pretvarjanje enot.

    Zakoni statike, notranje sile, zunanje sile, sestavljanje sil s skupnim prijemališčem

    Moment sile v ravnini, ravnotežje

    Znajo določiti vpliv sil na opazovan strojni del, sestaviti in razstaviti več sil, ugotoviti kdaj nastopa moment in kakšen vpliv ima na opazovan sistem.

    Ozaveščajo relacije človek - znanost - tehnika - delo.

    Vaje: sestavljanje sil, moment sile v ravnini.

    Napetosti in deformacije

    Natezna in tlačna napetost

    Upogib

    Vztrajnostni in odpornostni moment prereza, vpliv oblike prereza na nosilnost

    Uklon, torzija, strig

    Znajo uporabiti tabele, znajo določiti vrste in velikost napetosti, ki v strojnih delih nastopijo. Znajo dimenzionirati preproste strojne dele. Prav tako pa znajo določiti primerno obliko posameznih delov.

     

    Vaje: izračun napetosti, izračun vztrajnostnih in odpornostnih momentov.

    Gibanja - hitrost, pospešek

    Krožno gibanje

    Trenje

    Znajo izračunati osnovne veličine gibanja in iz tega določiti vplive gibanja na konstrukcijo strojnih delov ter ukrepe za zmanjšanje trenja.

    Osvajajo sposobnosti reagiranja v različnih situacijah.

    Vaje: izračun elementov gibanja, izračun trenja.

    Delo, energija, moč, izkoristek

    Iz znanih podatkov znajo določiti ostale potrebne veličine, ki jih potrebujemo pri obratovanju strojev in naprav. Razumejo, zakaj želimo izboljšati izkoristek in tehnične ukrepe za dosego tega.

     

    Vaja: izračun izkoristka in moči.

    Delitev strojnih elementov, standardna števila

    Oblikovanje strojnih delov

    Znajo uporabiti standardna števila pri dimenzioniranju, upoštevajo vplive napetosti in postopka pri oblikovanju strojnih delov.

    Razvijajo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov.

     

    Vijačne zveze

    Iz tabel znajo poiskati primeren vijak glede na zahteve. Znajo poiskati vse potrebne podatke, ki jih moramo poznati pri določitvi vrste in mer vijaka. Znajo določiti potreben premer vijaka za konkretno obremenitev.

    Prav tako znajo določiti potrebne ukrepe za varovanje proti odvitju.

    Pridobivajo spoznanja o povezanosti življenja in tehnike, možnost za delovno kariero.

    Vaja: preračun vijakov.

    Zatiči, sorniki

    Zveze pesta z gredjo

    Osna varovala

    Znajo določiti s pomočjo izračuna in tabel potreben element za zvezo pesta z gredjo. Določijo potrebna varovala in načine varovanja zvez, zna najti primere v praksi.

    Razvijajo identifikacijo z vrednotami kvalitetnega opravljanja poklica.

    Vaje: določanje standardnih elementov iz tabel.

     

    3. letnik

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    zveze v finomehaniki

    Vajenci

    Vajenci

     

  • s spremembo materiala,

  • elastične zveze,

  • plastične zveze.

  • Znajo določiti, katera vrsta zveze je primerna v določeni situaciji. Znajo pripraviti izdelek za uporabo določene zveze.

    Razvijajo identifikacijo z vrednotami kvalitetnega opravljanja poklica

     

    vzmeti v finomehaniki

    Znajo določiti osnovne napetosti, ki v vzmeteh nastopajo, znajo izbrati primerno vrsto vzmeti, način vgradnje in razloge za uporabo določene vrste vzmeti.

    Razvijajo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov.

     

    osi in gredi

    Ločijo, kdaj je nek element os in kdaj gred-razumejo razliko. Znajo določiti potreben premer osi ali gredi glede na obremenitve, ki nastopajo.

     

    Vaja: določitev premera gredi.

    ležaji v finomehaniki

    Znajo določiti vrsto ležaja ob upoštevanju pogojev, ki nastopajo, poznajo načine vgradnje, tesnjenja, potrebno vzdrževanje-kako in kdaj ga izvajamo, mazanje,...

    Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za kvalitetno delo v finomehanskem poklicu.

    Vaja: izbira ležaja iz kataloga.

    gredne vezi in sklopke v finomehaniki

    Znajo določiti potrebno vrsto sklopke glede na obratovalne pogoje.

       

    torna gonila v finomehaniki

         

  • lastnosti, gradiva in vrste tornih gonil.

  • Znajo izbrati ustrezno vrsto tornega gonila, glede na uporabo in njihove konstrukcijske značilnosti.

    Oblikujejo sposobnost za tehnično mišljenje.

    Vaje: preračun osnovnih elementov prenosa.

    jermenska gonila

         

  • gonila s ploščatimi jermeni,

  • gonila s klinastimi jermeni.

  • Poznajo lastnosti in konstrukcijske izvedbe posameznih jermenskih gonil. Znajo določiti prestavno razmerje, premere jermenic in vrtilne hitrosti.

     

    Vaja: izračun prestavnega razmerja.

    verižna gonila

         

  • lastnosti gonila, oblike verig, izvedbe verižnikov, vzdrževanje.

  • Poznajo lastnosti konstrukcijske izvedbe in vzdrževanje verižnih gonil.

    Razvijajo identifikacijo z vrednotami kvalitetnega opravljanja poklica.

     

    zobniški prenosi

         

  • značilnosti, vrste ozobljenja,

  • osnove za dimenzioniranje,

  • gradiva za izdelavo zobnikov,

  • konstrukcijske izvedbe zobniških gonil.

  • Znajo izračunati prestavna razmerja zobniškega gonila in osnovne dimenzije zobnika. Poznajo lastnosti, materiale in konstrukcijske izvedbe zobniških gonil.

    Razvijajo delovno in strokovno odgovornost, natančnost ustvarjalnost, tolerantnost, vztrajnost in drugo.

    Vaja: izračun prestavnega razmerja in osnovnih dimenzij zobnika.

    mehanizmi v finomehaniki

    Poznajo osnove delovanja in vzdrževanja mehanizmov.

     

    Prikaz praktičnih primerov elementov finomehanike.

    ročična gonila

         

  • ročična gonila z nevrtljivimi pogonskimi členi,

  • ročična gonila z vrtljivimi pogonskimi členi.

  • Poznajo različne vrste ročičnih gonil, ki se uporabljajo na področju finomehanike in urarstva.

    Razvijajo zavest o strokovni odgovornosti in zahtevah poklica.

     

    obračalna gonila

         

  • -zaskočna, kolesna, prijemna obračalna gonila.

  • Poznajo in razumejo funkcijo in delovanje posameznih obračalnih gonil.

       

    zapore

         

  • zapah in prižema,

  • zobniška in torna enosmerna zapora,

  • omejilniki gibanja.

  • Poznajo in razumejo funkcijo, delovanje in zakonitosti različnih zapor na področju urarskih in finomehaničnih mehanizmov.

    Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost

     


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno,

  • vaje.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Informatika, CAD

    Tehnika v finomehaniki

    Tehnologija v finomehaniki

    Praktični pouk

  • razumevanje elektronike, digitalne tehnike, krmilja in regulacije;

  • razumevanje zgradbe finomehaničnih, biromehaničnih naprav;

  • ročna in strojna obdelava;

  • elektronika;

  • Tehniško risanje

    Tehnika v finomehaniki

    Tehnologija v finomehaniki

    Praktični pouk

  • razumevanje osnov elektrotehnike, elektronike;

  • tehnologija preoblikovanja, odrezavanja;

  • razumevanje tehniške dokumentacije;

  • Fizika, mehanika

    Tehnika v finomehaniki

    Tehnologija v finomehaniki

    Praktični pouk

  • osnove elektrotehnike, elektronike;

  • tehnologija preoblikovanja in odrezovanja;

  • vzdrževanje in enostavna popravila;

  • Elementi finomehanike

    Tehnika v finomehaniki

    Tehnologija v finomehaniki

    Praktični pouk

  • osnove elektrotehnike;

  • razumevanje zgradbe različnih finomehaničnih naprav;

  • vzdrževanje in enostavna popravila.