Izobraževalni program: FINOMEHANIK (ds)
PRAKTIČNI POUK
Vsebuje predmetna področja:
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
168 |
168 |
|
2. |
96 |
96 |
|
3. |
90 |
90 |
|
skupaj |
|
354 |
354 |
* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V - vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.
Vajenci v praksi preverijo in uporabijo teoretična znanja, ki so jih pridobili pri ostalih predmetih, še posebno pri strokovno teoretičnih predmetih, kot je tehnologija, tehnika v finomehaniki in osnove strojništva. Usposobijo se za opravljanje temeljnih praktičnih znanj, ki so osnova za nadalnje praktično izobraževanje za poklic finomehanika pri delodajalcu.
Vajenci naj:
1. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
priprava dela |
Vajenci |
Vajenci |
|
|
Spoznajo delovno mesto, orodja, stroje in naprave v učni delavnici. Znajo pojasniti in upoštevati ukrepe za varno delo. Seznanijo se z uporabo tehnične, tehnološke in delovne dokumentacije. |
Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za delo v poklicu. |
|
vzdrževanje |
|||
|
Spoznajo namen vzdrževanja in njegov vpliv na trajnost delovnih sredstev. |
Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost. |
|
merjenje in kontrola |
|||
|
Znajo meriti z pomičnimi in vijačnimi merili. Se seznanijo z merilnimi urami in komparatorji, kotniki, kotomeri ter nožastimi merili in vodno tehtnico. |
||
zarisovanje |
|||
|
Znajo prenašati mere in obliko iz risbe na pločevino, ki jo bodo obdelovali ter pri tem pravilno uporabljati risalno orodje in pribor. |
Razvijajo pozitiven odnos do delovnih sredstev in dokumentacije. |
|
osnove odrezavanja |
|||
|
Znajo piliti različne oblike na profilih in pločevini, žagati ter strgati jeklene in medeninaste površine. Obvladajo postopke vrtanja, povrtavanja in grezenja ter izdelavo notranjih in zunanjih navojev. Ob vrtanju različnih materialov se naučijo tudi brušenja vijačnih svedrov. Spoznajo postopke struženja in frezanja. |
Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu. |
|
osnove preoblikovanja |
|||
|
Poznajo osnovne postopke preoblikovanja ter znajo kriviti in upogibati pločevino in žico v hladnem stanju. |
Razvijajo občutek za natančnost in sposobnost za reševanje problemov. |
|
toplotno spajanje in lepljenje |
|||
|
Poznajo različne postopke spajanja materialov in njihove značilnosti. Obvladajo delovni postopek mehkega lotanja žice in pločevine in spoznajo trdo lotanje. Spoznajo postopke plamenskega, električno obločnega in točkovnega varjenja. Spoznajo varjenje termoplastov z vročim zrakom in vročim orodjem. Spoznajo postopke lepljenja |
Razvijajo natančnost, ustvarjalnost, ekonomičnost in delovno disciplino. |
|
površinska zaščita |
|||
|
Znajo pripraviti materiale za zaščito z zaščitnimi sredstvi. Naučijo se zaščititi kovinske strojne dele z mastmi in olji ter z barvami in laki. Spoznajo vrste zaščite s kemijsko prevleko. |
Osvajajo sposobnosti reagiranja v različnih situacijah. |
|
elektro-energetika |
|||
|
Seznani se z električno napetostjo, jakostjo električnega toka, trajanjem električnega toka, frekvenco, upornostjo tal in upornostjo človeškega telesa. Spozna zaščitne ukrepe pred previsoko napetostjo dotika. Se nauči postopka mehkega spajkanja. Zna izbrati ustrezno orodje, strokovno sneti izolacijo in pravilno izdelati ušesce, pri čemer delo poteka varno. Spozna delovanje kontaktorja in končnega stikala in možnosti nastopa različnih napetosti. Spozna montažo zaščitne diode pri relejih enosmernih napetosti. Nauči se merjenja z univerzalnim merilnim instrumentom. |
Oblikuje odnos do dela z električnimi napravami. Seznani se s hitrim ukrepanjem pri morebitni nesreči in nudenjem prve pomoči. Razvija odgovornost do izvajanja dela in varstvenih ukrepov. Razvija ročne spretnosti-motorične sposobnosti. Zna čitati načrte, se navaja na natančnost in upošteva predpise. Z vajami osvoji strokovnost merjenja z univerzalnim merilnim instrumentom. |
Izvaja, dopolnjuje in obnavlja svoje znanje iz varstva pri delu. Spajkalnik naj ima možnost regulacije temperature. Vajo preizkusi pod električno napetostjo, ki je lahko večja od 50 V. |
2. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Preiskava gradiv in toplotna obdelava |
Vajenci |
Vajenci |
|
|
Spoznajo postopke preizkušanja gradiv kot tudi postopke toplotne obdelave in možnosti plastične obdelave, kar vse jim bo pripomoglo pri kasnejšem odločanju pri izbiri gradiv za eventualne rezervne dele v finomehaniki. |
Razumevanje soodvisnosti kvalitete in izbora gradiva in zahtevanih mehanskih lastnosti ter parametrov obratovanja naprav v finomehaniki. Spodbujanje k samoiniciativnosti in seznanjanju s potrebo samoizobraževanja. Privzgojiti čut odgovornosti za opravljeno delo, odnos do gradiv, delovnih sredstev, poklicne etike, pravilnega vedenja. Razvijati sposobnost reagiranja v različnih situacijah. Zavedati se poklicne odgovornosti, natančnosti, zanesljivosti in podjetnosti. |
Uporabiti teoretično in empirično znanje pri praktičnih demonstracijah, pravilni uporabi merilnega orodja in postopkov meritev. Privzgajati odnos do pravilne uporabe tehnologije, zaščitnih sredstev, odnosa do varstva okolja in ravnanja z nevarnimi snovmi. Preverjanje in priprava dokumentacije, urejanje in vzdrževanje učnih pripomočkov in naprav. |
elektronika |
|||
|
Prepoznajo vrsto pasivnega elektronskega elementa, prepoznajo označevanje. Spoznajo različne vrste diod, znajo uporabljati kataloge proizvajalcev in znajo poiskati ekvivalente. Spoznajo merjenje z opazovanjem signala. Spoznajo vezja za usmerjanje in glajenje napetosti, spoznajo tiskano vezje in postopke izdelave, način montaže, spajkanje elementov, znajo zamenjati element v tiskanem vezju. Spoznajo različne vrste tranzistorjev, znajo izmeriti in nastaviti delovno točko. Spoznajo osnovne lastnosti tyristorja, diaca, triaca. |
Razvija sposobnost logičnega mišljenja in logični način reševanja problemov. Spoznava pomembnost tehnične dokumentacije. Razvija strokovnost in natančnost. |
Demonstracijski panoji, katalogi proizvajalcev. Osciloskop, eksperimentalna Plošča z elementi, simuliranje napak. Ustrezen prostor z opremo (jedkanje). |
pristop k servisni dejavnosti |
|||
|
Seznanijo se z ustreznim načinom vzpostavljanja stika s stranko. Znajo pridobiti od stranke potrebne informacije, da lažje diagnosticirajo problem. Poznajo tehnično in servisno dokumentacijo za nekaj tipičnih finomehaničnih naprav in praktično uporabo v servisnem posegu. Spoznajo se z dejavniki, ki vplivajo na ceno storitve in cenikom storitev. Spoznajo kataloge rezervnih delov s pripadajočimi ceniki. Se seznanijo z izdelavo kalkulacije: |
Naučijo se iskati informacije iz servisne dokumentacije. Naučijo se sistematičnega pristopa k servisni dejavnosti in natančnosti pri delu. Spoznavajo načine komuniciranja s strankami (pomembna vljudnost, potrpežljivost). Spoznajo se s pojmom konkurenčnosti. |
Pouk poteka v servisnem okolju. Pri spoznavanju potrebnega kontakta s stranko gre za »igro vlog«. Na osnovi izdelave kalkulacij dobijo občutek za vrednost svojega dela. |
3. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Elektrotehnika |
Vajenci |
Vajenci |
|
|
Prepoznajo vezja za izmenične signale, spoznajo vezja močnostnega ojačevalnika, spoznajo kataloge integriranih vezij. Prepoznajo osnovna vezja z operacijskimi ojačevalniki. Znajo zamenjati neuporabno integrirano vezje. Prepoznajo družine digitalnih vezij in znajo uporabiti katalog proizvajalcev. Znajo izdelati digitalna vezja.Znajo izvajati meritve in odpravljati napake v vezju. Prepoznajo tip pretvornika in znajo oceniti princip in natančnost pretvorbe. Znajo ločiti krmilne tokokroge od napajalnih. Znajo zamenjati neuporaben pretvornik. Razumejo pomen hlajenja in znajo iz kataloga izbrati ustrezno hladilno telo. Znajo pravilno izvesti montažo in demontažo polprevodniškega elementa na hladilno teko. Prepoznajo vezja za stabilizacijo in regulacijo. Znajo analizirati delovanje sklopa. Prepoznajo vezja krmilne tehnike in znajo izvesti enostavno krmilje. Znajo povezati elemente enostavnejšega krmilnega sistema. Znajo čitati načrte krmilij. Ločijo zvezno in nezvezno regulacijo. |
Razvija sposobnost logičnega mišljenja in logični način reševanja problemov. Spoznava pomembnost tehnične dokumentacije. Razvija strokovnost in natančnost. |
Učilnica z ustrezno opremo. Eksperimentalna plošča z elektronskimi elementi. Demonstracijski pano. Specialna učilnica za digitalno Tehniko krmilja in regulacije. |
razstavljanje in sestavljanje finomehaničnih elementov, sklopov in naprav |
|||
|
Spoznajo razstavljanje in sestavljanje posameznih elementov in sklopov finomehaničnih naprav, kot so: pisalni stroji, fotokopirne naprave, faksimilne naprave, računske naprave, register blagajne, tehtnice, šivalni stroji, printer naprave, igralni avtomati, mali gospodinjski aparati, bela tehnika, merilne naprave, zdravstveni in zobozdravstveni aparati, optični pripomočki ipd. Poznajo tehnološki postopek dela pri montaži. Znajo izbrati rezervne dele iz katalogov in jih zamenjati. Znajo izbrati čistilna sredstva in maziva ter izvesti čiščenje in mazanje. Kvaliteto opravljenega dela znajo kontrolirati z ustreznimi merilnimi in kontrolnimi napravami. |
Razvijajo sposobnost za strokovnost, občutek za red in urejenost ter varčnost in ekonomičnost. Skušamo jim privzgojiti občutek pripadnosti poklicu in tako prispevati, da bi delo opravljali z veseljem, bili zadovoljeni, posredno pa tudi stranke. |
OPOMBA:
Pri razstavljanju in sestavljanju finomehaničnih delov, sklopov in naprav je praktični pouk organiziran tako, da nudi vajencu informativna kot formativna znanja finomehaničnih naprav, ki mu jih delodajalec pri praktičnem izobraževanju ne more.
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
Ročna obdelava |
Osnove strojništva Tehnika v finomehaniki Tehnologija v finomehaniki |
|
Strojna obdelava |
Osnove strojništva Tehnika v finomehaniki Tehnologija v finomehaniki |
|
Elektrotehnika (elektroenergetika, elektronika, digitalna tehnika) |
Osnove strojništva Tehnika v finomehaniki Tehnologija v finomehaniki |
|
Toplotno spajanje kovin in lepljenje |
Osnove strojništva Tehnika v finomehaniki Tehnologija v finomehaniki |
|
Preizkušanje gradiv in toplotna obdelava |
Osnove strojništva Tehnika v finomehaniki Tehnologija v finomehaniki |
|
Pristop k servisni dejavnosti, vzdrževanju in popravilu, demontaže in montaže različnih elementov, sklopov in naprav |
Osnove strojništva Tehnika v finomehaniki Tehnologija v finomehaniki |
|