SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: FINOMEHANIK (ds)

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

PRAKTIČNI POUK

Vsebuje predmetna področja:

  • ročna obdelava,

  • strojna obdelava,

  • elektrotehnika (elektro-energetika, elektronika),

  • toplotno spajanje kovin in lepljenje,

  • preizkušanje gradiv in toplotna obdelava,

  • pristop k servisni dejavnosti,

  • demontaža in montaža finomehaničnih elementov, sklopov in naprav.

    2. ŠTEVILO UR

    Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

    Letnik

    Oblike izobraževalnega dela

     

    Teorija (ur)

    Vaje (ur)

    Skupaj (ur)

    1.

     

    168

    168

    2.

     

    96

    96

    3.

     

    90

    90

    skupaj

     

    354

    354

     

    * T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

    ** V - vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

    3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

    Vajenci v praksi preverijo in uporabijo teoretična znanja, ki so jih pridobili pri ostalih predmetih, še posebno pri strokovno teoretičnih predmetih, kot je tehnologija, tehnika v finomehaniki in osnove strojništva. Usposobijo se za opravljanje temeljnih praktičnih znanj, ki so osnova za nadalnje praktično izobraževanje za poklic finomehanika pri delodajalcu.

    Vajenci naj:

  • spoznajo osnovne tehnične in tehnološke značilnosti dela v strojništvu;

  • obvladajo temeljna znanja in ročne spretnosti pri obdelavi in preoblikovanju materialov (pozna merilne pripomočke-pomična merila, mikrometre za zunanje in notranje merjenje, merilne ure, kalibre, špijone ter zna z njimi opravljati meritve, obvlada ročno obdelavo-zarisovanje, točkanje, piljenje, žaganje, vrtanje, povrtavanje, grezenje, rezanje zunanjih in notranjih navojev, rezanje z ročnimi škarjami, hladno krivljenje, pozna postopke zaščito materiala proti koroziji in nekatere od njih znajo izvajati);

  • izdelajo enostavne izdelke na osnovi delovne dokumentacije, kar jih spodbuja k ustvarjalnemu razmišljanju ter povezovanju teorije in prakse;

  • spoznajo postopke preizkušanja gradiv za finomehaniko in toplotne obdelave le-teh;

  • spoznajo postopke toplotnega spajanja kovinskih materialov in plastičnih mas ter postopke lepljenja teh;

  • obvladajo postopek mehkega lotanja;

  • spoznajo postopke in njih uporabo strojne obdelave z odvzemanjem delcev (struženje, vrtanje, strojno rezanje navojev, rezkanje, brušenje);

  • spoznajo zakonitosti ter pomembnejše elemente elektrotehnike (energetike in elektronike), njih funkcije ter znajo čitati načrt;

  • znajo pravilno uporabljati orodja in naprave in jih pravilno vzdrževati;

  • seznanijo se z osnovnimi znanji, ki jih mora imeti servisna služba (odnos do stranke, pristop in odnos do servisne dokumentacije in finomehanične naprave, osnove kalkulacije itd.);

  • spoznajo se z razstavljanjem in sestavljanjem posameznih elementov, mehanizmov, sklopov in finomehaničnih naprav kot celote, vendar le tistih, za katere pri delodajalcu na praktičnem izobraževanju ne bodo imeli priložnosti dobiti niti informativnih znanj;

  • znajo brati in uporabljati ustrezna navodila in standarde za področja svojega poklicnega dela.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    1. letnik

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    priprava dela

    Vajenci

    Vajenci

     

  • spoznavanje delovnega mesta,

  • varnost pri delu,

  • tehnična, tehnološka in delovna dokument.

  • Spoznajo delovno mesto, orodja, stroje in naprave v učni delavnici. Znajo pojasniti in upoštevati ukrepe za varno delo. Seznanijo se z uporabo tehnične, tehnološke in delovne dokumentacije.

    Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za delo v poklicu.

     

    vzdrževanje

         

  • namen vzdrževanja,

  • vzdrževanje orodja, strojev in naprav.

  • Spoznajo namen vzdrževanja in njegov vpliv na trajnost delovnih sredstev.

    Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost.

     

    merjenje in kontrola

         

  • splošna navodila pri merjenju,

  • merjenje dolžin,

  • merjenje kotov

  • Znajo meriti z pomičnimi in vijačnimi merili. Se seznanijo z merilnimi urami in komparatorji, kotniki, kotomeri ter nožastimi merili in vodno tehtnico.

       

    zarisovanje

         

  • delovna navodila in pravila pri zarisovanju,

  • zarisovalno orodje,

  • zarisovanje oblike in točkanje.

  • Znajo prenašati mere in obliko iz risbe na pločevino, ki jo bodo obdelovali ter pri tem pravilno uporabljati risalno orodje in pribor.

    Razvijajo pozitiven odnos do delovnih sredstev in dokumentacije.

     

    osnove odrezavanja

         

  • piljenje, žaganje, strganje,

  • vrtanje, grezenje in povrtavanje,

  • brušenje vijačnih svedrov,

  • vrezovanje notranjih in zunanjih navojev,

  • struženje, frezanje.

  • Znajo piliti različne oblike na profilih in pločevini, žagati ter strgati jeklene in medeninaste površine.

    Obvladajo postopke vrtanja, povrtavanja in grezenja ter izdelavo notranjih in zunanjih navojev. Ob vrtanju različnih materialov se naučijo tudi brušenja vijačnih svedrov.

    Spoznajo postopke struženja in frezanja.

    Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu.

     

    osnove preoblikovanja

         

  • značilnosti in postopki preoblikovanja,

  • krivljenje in upogibanje pločevine.

  • Poznajo osnovne postopke preoblikovanja ter znajo kriviti in upogibati pločevino in žico v hladnem stanju.

    Razvijajo občutek za natančnost in sposobnost za reševanje problemov.

     

    toplotno spajanje in lepljenje

         

  • značilnosti in postopki spajanja,

  • mehko lotanje žice in pločevine,

  • trdo lotanje,

  • plamensko in točkovno varjenje,

  • električno obločno varjenja,

  • varjenje plastičnih mas,

  • lepljenje.

  • Poznajo različne postopke spajanja materialov in njihove značilnosti. Obvladajo delovni postopek mehkega lotanja žice in pločevine in spoznajo trdo lotanje.

    Spoznajo postopke plamenskega, električno obločnega in točkovnega varjenja.

    Spoznajo varjenje termoplastov z vročim zrakom in vročim orodjem.

    Spoznajo postopke lepljenja

    Razvijajo natančnost, ustvarjalnost, ekonomičnost in delovno disciplino.

     

    površinska zaščita

         

  • značilnosti in postopki površinske zaščite,

  • priprava materiala za zaščito,

  • zaščita z barvami in laki,

  • zaščita s kemijsko prevleko.

  • Znajo pripraviti materiale za zaščito z zaščitnimi sredstvi. Naučijo se zaščititi kovinske strojne dele z mastmi in olji ter z barvami in laki.

    Spoznajo vrste zaščite s kemijsko prevleko.

    Osvajajo sposobnosti reagiranja v različnih situacijah.

     

    elektro-energetika

         

  • varstvo pri delu:

  • vpliv električnega toka na človeško telo,

  • zaščitni ukrepi pred preveliko napetostjo dotika,

  • mehko lotanje;

  • snemanje izolacije ter izdelava zank in ušesc;

  • električni tokokrog;

  • v električni tokokrog vključeni relekontaktor in končno stikalo;

  • univerzalni merilni instrument.

  • Seznani se z električno napetostjo, jakostjo električnega toka, trajanjem električnega toka, frekvenco, upornostjo tal in upornostjo človeškega telesa.

    Spozna zaščitne ukrepe pred previsoko napetostjo dotika.

    Se nauči postopka mehkega spajkanja.

    Zna izbrati ustrezno orodje, strokovno sneti izolacijo in pravilno izdelati ušesce, pri čemer delo poteka varno.

    Spozna delovanje kontaktorja in končnega stikala in možnosti nastopa različnih napetosti. Spozna montažo zaščitne diode pri relejih enosmernih napetosti.

    Nauči se merjenja z univerzalnim merilnim instrumentom.

    Oblikuje odnos do dela z električnimi napravami. Seznani se s hitrim ukrepanjem pri morebitni nesreči in nudenjem prve pomoči.

    Razvija odgovornost do izvajanja dela in varstvenih ukrepov.

    Razvija ročne spretnosti-motorične sposobnosti.

    Zna čitati načrte, se navaja na natančnost in upošteva predpise.

    Z vajami osvoji strokovnost merjenja z univerzalnim merilnim instrumentom.

    Izvaja, dopolnjuje in obnavlja svoje znanje iz varstva pri delu.

    Spajkalnik naj ima možnost regulacije temperature.

    Vajo preizkusi pod električno napetostjo, ki je lahko večja od 50 V.


    2. letnik

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Preiskava gradiv in toplotna obdelava

    Vajenci

    Vajenci

     

  • spoznavanje, klasifikacija gradiv in njihovih standardov v finomehaniki;

  • tehnološki in mehanski gradiv v finomehaniki;

  • postopki toplotne obdelave in plastičnega preoblikovanja gradiv v finomehaniki;

  • postopki metalografskih preizkav gradiv v finomehaniki;

  • Spoznajo postopke preizkušanja gradiv kot tudi postopke toplotne obdelave in možnosti plastične obdelave, kar vse jim bo pripomoglo pri kasnejšem odločanju pri izbiri gradiv za eventualne rezervne dele v finomehaniki.

    Razumevanje soodvisnosti kvalitete in izbora gradiva in zahtevanih mehanskih lastnosti ter parametrov obratovanja naprav v finomehaniki.

    Spodbujanje k samoiniciativnosti in seznanjanju s potrebo samoizobraževanja.

    Privzgojiti čut odgovornosti za opravljeno delo, odnos do gradiv, delovnih sredstev, poklicne etike, pravilnega vedenja.

    Razvijati sposobnost reagiranja v različnih situacijah.

    Zavedati se poklicne odgovornosti, natančnosti, zanesljivosti in podjetnosti.

    Uporabiti teoretično in empirično znanje pri praktičnih demonstracijah, pravilni uporabi merilnega orodja in postopkov meritev.

    Privzgajati odnos do pravilne uporabe tehnologije, zaščitnih sredstev, odnosa do varstva okolja in ravnanja z nevarnimi snovmi.

    Preverjanje in priprava dokumentacije, urejanje in vzdrževanje učnih pripomočkov in naprav.

    elektronika

         

  • pasivni elektronski elemenrti (upori, kondenzatorji, tuljave in transformatorji);

  • diode (diode, mostična vezava);

  • osciloskop (oblike električnih signalov);

  • usmerjanje in glajenje (usmernik, glajenje napetosti);

  • izdelava tiskanega vezja (tiskano vezje, izdelava tiskanega vezja, spajkanje na tiskano vezje, smd elementi);

  • transistor (transistor, transistor kot stikalo, transistor kot ojačevalnik);

  • tyristor, diac, triac (regulacija napetosti s tyristorjem, regulacija napetosti s triacim in diacom);

  • Prepoznajo vrsto pasivnega elektronskega elementa, prepoznajo označevanje.

    Spoznajo različne vrste diod, znajo uporabljati kataloge proizvajalcev in znajo poiskati ekvivalente.

    Spoznajo merjenje z opazovanjem signala.

    Spoznajo vezja za usmerjanje in glajenje napetosti, spoznajo tiskano vezje in postopke izdelave, način montaže, spajkanje elementov, znajo zamenjati element v tiskanem vezju.

    Spoznajo različne vrste tranzistorjev, znajo izmeriti in nastaviti delovno točko.

    Spoznajo osnovne lastnosti tyristorja, diaca, triaca.

    Razvija sposobnost logičnega mišljenja in logični način reševanja problemov.

    Spoznava pomembnost tehnične dokumentacije.

    Razvija strokovnost in natančnost.

    Demonstracijski panoji, katalogi proizvajalcev.

    Osciloskop, eksperimentalna

    Plošča z elementi, simuliranje napak.

    Ustrezen prostor z opremo (jedkanje).

    pristop k servisni dejavnosti

         

  • kontakt s stranko;

  • dokumentacija in finomehanična naprava;

  • uporaba servisne dokumentacije pri konkretnih finomehaničnih napravah;

  • predračun in kalkulacija;

  • Seznanijo se z ustreznim načinom vzpostavljanja stika s stranko. Znajo pridobiti od stranke potrebne informacije, da lažje diagnosticirajo problem.

    Poznajo tehnično in servisno dokumentacijo za nekaj tipičnih finomehaničnih naprav in praktično uporabo v servisnem posegu.

    Spoznajo se z dejavniki, ki vplivajo na ceno storitve in cenikom storitev.

    Spoznajo kataloge rezervnih delov s pripadajočimi ceniki.

    Se seznanijo z izdelavo kalkulacije:

    Naučijo se iskati informacije iz servisne dokumentacije.

    Naučijo se sistematičnega pristopa k servisni dejavnosti in natančnosti pri delu.

    Spoznavajo načine komuniciranja s strankami (pomembna vljudnost, potrpežljivost).

    Spoznajo se s pojmom konkurenčnosti.

    Pouk poteka v servisnem okolju.

    Pri spoznavanju potrebnega kontakta s stranko gre za »igro vlog«.

    Na osnovi izdelave kalkulacij dobijo občutek za vrednost svojega dela.

     

    3. letnik

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Elektrotehnika

    Vajenci

    Vajenci

     

  • analogna vezja (izmenični ojačevalniki, povezava stopenj ojačevalnika, močnostni ojačevalniki, oscilatorji, operacijski ojačevalniki);

  • digitalna integrirana vezja (osnovna logična vrata, digitalne komponente, impulzna vezja, koderji, dekoderji, števci, vezja z digitalnimi ic);

  • pretvorniki (induktivni, kapacitivni, optični, temperaturni pretvorniki);

  • hlajenje polprevodniških elementov (pomen hlajenja, vrste hladilnih teles, montaža polprevodnikov na hladilno telo);

  • stabilizacija regulacija napetosti in toka (integrirana vezja za stabilizacijo in regulacijo napetosti in toka, preklopni stabilizatorji);

  • krmilja in regulacije (vezja v krmilni tehniki, zvezne in nezvezne regulacije, elementi, regulacijske zanke, regulatorji, elektropnevmatska in elektrohidravljična krmilja, krmilniki)

  • Prepoznajo vezja za izmenične signale, spoznajo vezja močnostnega ojačevalnika, spoznajo kataloge integriranih vezij.

    Prepoznajo osnovna vezja z operacijskimi ojačevalniki.

    Znajo zamenjati neuporabno integrirano vezje.

    Prepoznajo družine digitalnih vezij in znajo uporabiti katalog proizvajalcev.

    Znajo izdelati digitalna vezja.Znajo izvajati meritve in odpravljati napake v vezju.

    Prepoznajo tip pretvornika in znajo oceniti princip in natančnost pretvorbe. Znajo ločiti krmilne tokokroge od napajalnih.

    Znajo zamenjati neuporaben pretvornik.

    Razumejo pomen hlajenja in znajo iz kataloga izbrati ustrezno hladilno telo.

    Znajo pravilno izvesti montažo in demontažo polprevodniškega elementa na hladilno teko.

    Prepoznajo vezja za stabilizacijo in regulacijo. Znajo analizirati delovanje sklopa.

    Prepoznajo vezja krmilne tehnike in znajo izvesti enostavno krmilje.

    Znajo povezati elemente enostavnejšega krmilnega sistema. Znajo čitati načrte krmilij.

    Ločijo zvezno in nezvezno regulacijo.

    Razvija sposobnost logičnega mišljenja in logični način reševanja problemov.

    Spoznava pomembnost tehnične dokumentacije.

    Razvija strokovnost in natančnost.

    Učilnica z ustrezno opremo.

    Eksperimentalna plošča z elektronskimi elementi.

    Demonstracijski pano.

    Specialna učilnica za digitalno

    Tehniko krmilja in regulacije.

    razstavljanje in sestavljanje finomehaničnih elementov, sklopov in naprav

         

  • delovni postopki pri montaži;

  • orodja in naprave pri montaži;

  • kovičenje pločevinastih delov;

  • demontaža in montaža mehanizmov;

  • izbira nadomestnih delov po katalogu in montaža;

  • čistilna in mazalna sredstva, postopki dela pri čiščenju in mazanju

  • Spoznajo razstavljanje in sestavljanje posameznih elementov in sklopov finomehaničnih naprav, kot so: pisalni stroji, fotokopirne naprave, faksimilne naprave, računske naprave, register blagajne, tehtnice, šivalni stroji, printer naprave, igralni avtomati, mali gospodinjski aparati, bela tehnika, merilne naprave, zdravstveni in zobozdravstveni aparati, optični pripomočki ipd.

    Poznajo tehnološki postopek dela pri montaži.

    Znajo izbrati rezervne dele iz katalogov in jih zamenjati.

    Znajo izbrati čistilna sredstva in maziva ter izvesti čiščenje in mazanje. Kvaliteto opravljenega dela znajo kontrolirati z ustreznimi merilnimi in kontrolnimi napravami.

    Razvijajo sposobnost za strokovnost, občutek za red in urejenost ter varčnost in ekonomičnost.

    Skušamo jim privzgojiti občutek pripadnosti poklicu in tako prispevati, da bi delo opravljali z veseljem, bili zadovoljeni, posredno pa tudi stranke.

     

    OPOMBA:

    Pri razstavljanju in sestavljanju finomehaničnih delov, sklopov in naprav je praktični pouk organiziran tako, da nudi vajencu informativna kot formativna znanja finomehaničnih naprav, ki mu jih delodajalec pri praktičnem izobraževanju ne more.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • s pregledom in ocenjevanjem delavniških dnevnikov ter

  • izdelkov oziroma storitev z zagovorom.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Ročna obdelava

    Osnove strojništva

    Tehnika v finomehaniki

    Tehnologija v finomehaniki

  • uporaba tehniškega risanja za branje tehniške dokumentacije;

  • praktična izvedba teorije obdelave;

  • Strojna obdelava

    Osnove strojništva

    Tehnika v finomehaniki

    Tehnologija v finomehaniki

  • uporaba tehniškega risanja za branje tehniške dokumentacije;

  • praktična izvedba teorije obdelave;

  • Elektrotehnika (elektroenergetika, elektronika, digitalna tehnika)

    Osnove strojništva

    Tehnika v finomehaniki

    Tehnologija v finomehaniki

  • branje tehniške risbe s področja elektronike, elektrotehnike;

  • praktična uporaba osnov elektrotehnike, elektronike in digitalne tehnike;

  • praktična izvedba teorije o vzdrževanju in servisiranju;

  • Toplotno spajanje kovin in lepljenje

    Osnove strojništva

    Tehnika v finomehaniki

    Tehnologija v finomehaniki

  • branje tehniške risbe

  • uporaba in izbira gradiva, varstva pri delu;

  • Preizkušanje gradiv in toplotna obdelava

    Osnove strojništva

    Tehnika v finomehaniki

    Tehnologija v finomehaniki

  • branje tehniške risbe;

  • uporaba in izbira gradiva, varstva pri delu;

  • Pristop k servisni dejavnosti, vzdrževanju in popravilu, demontaže in montaže različnih elementov, sklopov in naprav

    Osnove strojništva

    Tehnika v finomehaniki

    Tehnologija v finomehaniki

  • branje tehniške dokumentacije;

  • praktična uporaba osnov elektrotehnike, elektronike in digitalne tehnike;

  • praktična izvedba teorije o vzdrževanju in servisiranju.