SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: FINOMEHANIK (ds)

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

TEHNIKA V FINOMEHANIKI

Vsebuje predmetna področja:

  • osnove elektrotehnike,

  • elektronika, digitalna tehnika,

  • regulacije in krmilja.

    2. ŠTEVILO UR

    Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

    Letnik

    Oblike izobraževalnega dela

     

    Teorija (ur)

    Vaje (ur)

    Skupaj (ur)

    1.

    84

    28

    112

    2.

    48

    16

    64

    3.

    45

    15

    60

    skupaj

    177

    59

    236

     

    * T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

    ** V - vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

    3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

    Predmet je podpora ostalim strokovnim predmetom in je temelj za razumevanje delovanja finomehaničnih in biromehaničnih naprav. Pomaga izgrajevati tehniško kulturo, indentifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in navaja vajence na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov.

    Vajenci naj:

  • spoznajo razvoj elektrotehnike, elektronike, digitalno tehniko in povezave s stroko;

  • poznajo osnovne zakone s področja elektrotehnike, elektronike in jih znajo uporabiti pri reševanju praktičnih nalog;

  • poznajo toplotne, magnetne, kemične in svetlobne učinke električnega toka;

  • poznajo vrste, zgradbo in uporabo električnih strojev

  • poznajo vrste, zgradbo in uporabo aktivnih in pasivnih elementov, ki sestavljajo elektronsko vezje;

  • poznajo vrste, zgradbo in delovanje finomehaničnih naprav;

  • na osnovi potrebne dokumentacije znajo sestaviti elektronsko vezje s polprevodniki, ki opravlja funkcijo merilnika časa;

  • znajo uporabljati različne merilne naprave, ki se uporabljajo za kontrolo in testiranje finomehaničnih naprav;

  • spoznajo zakonitosti, na osnovi katerih lahko opredelijo okvare finomehaničnih mehanizmov;

  • znajo uporabljati tehnično dokumentacijo in standarde na svojem poklicnem področju.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    1. Letnik

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Osnovni zakoni električnega tokokroga

    Vajenci

    Vajenci

     

  • elementi električnega tokokroga,

  • Ohmov zakon,

  • merjenje električnega toka in napetosti,

  • zakonitosti vezave uporov.

  • Poznajo osnovne elemente električnega tokokroga in zakonitosti med napetostjo, tokom in upornostjo. Znajo izmeriti osnovne veličine v tokokrogu in na posameznih elementih. Razumejo zakonitosti vzporedno in zaporedno vezanih uporov.

    Razvijajo sposobnost uporabe teoretičnega znanja v reševanju konkretnih delovnih problemov.

    Vaja:

  • merjenje električnega toka in napetosti,

  • vezave tokokrogov

  • Toplotni učinki toka

         

  • električna energija in moč,

  • merjenje električne energije in moči,

  • uporaba električne toplote,

  • varovanje tokokrogov.

  • Razumejo pojem dela in moči električnega toka v povezavi z osnovnimi veličinami. Znajo pojasniti pojav segrevanja ohmske upornosti in zveze s tokom.

    Poznajo ukrepe in načine varovanja električnih tokokrogov.

    Razvijajo identifikacijo z vrednotami kvalitetnega opravljanja poklica.

    Vaja: merjenje električne energije in moči.

    Kemični učinki toka:

         

  • kemični viri električne energije,

  • primarni in sekundarni elementi.

  • Poznajo kemične učinke toka in njihovo uporabo. Znajo razložiti procese in zgradbo galvanskih členov in akumulatorjev.

     

    Vaja: meritve galvanskih členov in baterij.

    Svetlobni učinki toka

         

  • svetlobni viri,

  • vrste razsvetljave glede na prostor,

  • merjenje osvetljenosti.

  • Poznajo izvore svetlobe na osnovi električnega toka. Znajo našteti različne izvore svetlobe in vrste razsvetljave glede na prostor.

    Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost.

    Vaja: merjenje osvetljenosti.

    Magnetni učinki toka

         

  • magnetno polje, pretok, gostota,

  • učinki v magnetnem polju,

  • ustvarjanje napetosti z indukcijo.

  • Poznajo magnetne učinke električnega toka in pojave v magnetnem polju. Znajo opisati delovanje elektromagneta pri električnem releju.

    Razvijajo strokovnost, varčnost in ekonomičnost.

    Vaja: nastanek inducirane napetosti.

    Tokokrog z izmeničnim tokom

       

     

  • izmenična napetost in tok,

  • porabnik v izmeničnem tokokrogu,

  • trifazni izmenični toki.

  • Poznajo lastnosti izmeničnega toka in prednosti pred enosmernim v elektro-energetskem sistemu. Znajo razlikovati med enofaznimi in trifaznimi izmeničnimi toki ter njihovimi porabniki.

    Razvijajo občutek za zanesljivost in sposobnost reševanja problemov.

     

    Električni stroji

         

  • razdelitev električnih strojev,

  • asinhronski in sinhronski stroji,

  • električni stroji.

  • Znajo razvrstiti električne stroje po kriterijih. Poznajo zgradbo, značilnosti in uporabo asinhronskih in sinhronskih strojev. Znajo opisati zgradbo in delovanje koračnih motorjev.

     

    Vaja: obratovalni primeri in meritve.

    Informacije in električni signali

         

  • pojem informacije,

  • analogni in digitalni signali,

  • preoblikovanje in prenos električnih signalov.

  •  Razumejo temeljne principe preoblikovanja informacij v električne signale in njihovo preobrazbo pri prenašanju na prenosni poti od oddajnika do sprejemnika. 

    Osvajajo strokovnost, natančnost, zanesljivost in druge lastnosti, vezane na poklicne zahteve.

     

    Elementi in vezja v elektroniki

         

  • razvojne stopnje v elektroniki,

  • aktivni in pasivni elektronski elementi,

  • vrste elektronskih vezij.

  • Poznajo razvojne stopnje v elektroniki in njen pomen v razvoju tehnike in tehnologije. Znajo našteti aktivne in pasivne elektronske elemente ter vrste in uporabo elektronskih vezij.

    Pridobivajo spoznanja o povezanosti življenja in tehnike in možnosti za poklicno uspešnost.

    Vaja: sestava elektronskega vezja.

    Električni upori

         

  • podatki o električnih lastnosti uporov,

  • tehnološke izvedbe uporov.

  • Poznajo  zgradbo, uporabo in izvedbe električnih uporov. Na osnovi podatkov o njihovih električnih lastnostih, znajo izbrati ustrezen upor.

     

    Vaja: merjenje uporov.

    Električni kondenzator

         

  • podatki o lastnostih kondenzatorjev,

  • tehnološke izvedbe kondenzatorjev.

  • Poznajo delovanje, zgradbo in vrste kondenzatorjev. Znajo našteti osnovne podatke o lastnostih kondenzatorja in jih znajo razlikovati med različnimi tehnološkimi izvedbami.

    Razvijajo moralno etične kvalitete in motivacijo za samoizobraževanje.

    Vaja: delovanje kondenzatorjev.

    Polprevodniška dioda

         

  • delovanje polprevodniške diode,

  • struktura polprevodniške diode,

  • primeri uporabe diod.

  • Poznajo zelo važen elektronski element, ki prevaja električni tok v eni smeri lažje kot v drugi. Razumejo delovanje polprevodniške diode, poznajo njeno strukturo in uporabo v sklopu elektronskega vezja.

    Razvijajo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov.

    Vaja: delovanje diode

    Tranzistorji:

         

  • zgradba in delovanje tranzistorja,

  • vrste tranzistorjev in uporaba,

  • primeri uporabe tranzistorjev.

  • Poznajo zgradbo in delovanje tranzistorja. Znajo našteti vrste tranzistorjev in pojasniti njihovo uporabo.

    S pomočjo sheme tranzistorskega vezja znajo  pojasniti delovanje tranzistorja kot ojačevalnika signalov in tranzistorja kot stikala.

    Razvijajo moralno etične kvalitete in motivacijo za samoizobraževanje.

    Vaja:

  • ugotavljanje tipa tranzistorja,

  • tranzistor kot stikalo.

  • Osnovna analogna vezja

         

  • ojačevalniki, oscilatorji,

  • usmerniki, električni filtri.

  • Poznajo vlogo in uporabo analognih vezij pri obdelavi signalov.

       

    Osnovna digitalna vezja

         

  • odločitvena vezja,

  • pomnilna vezja.

  • Poznajo vlogo in uporabo digitalnih vezij pri obdelavi signalov.

    Razvijajo strokovnost, natančnost in zanesljivost.

     

     

    2. Letnik

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Osnove digitalne tehnike

    Vajenci

    Vajenci

     

  • osnovni pojmi in lastnosti(kodiranje, računanje z binarnimi števili),

  • osnove stikalne tehnike,

  • logična vezja,

  • logične družine,

  • karakteristične lastnosti posameznih tehnologij.

  • Seznanijo se z osnovnimi pojmi digitalne tehnike in prepoznavajo lastnosti; znajo pojasniti osnove stikalne tehnike, logična vezja, logične družine in opišejo karakteristične lastnosti posameznih tehnologij.

    Upoštevajo grafične simbole, kateri so standardizirani po EN, ISO.

    Do izraza prideta natančnost in medsebojno sodelovanje.

    Vajenci izdelajo različna preprosta vezja.

    Sekvenčna vezja

         

  • R-S flip-flop.

  • Spoznajo sekvenčna vezja.

    Teoretično znanje nadgradijo s praktičnimi izkušnjami; so samostojni in kreativni.

    Vaje: meritve na različnih integrirnih vezjih.

    Analogno digitalni pretvorniki in digitalno analogni pretvorniki

         

  • analogno digitalni pretvorniki,

  • digitalno analogni pretvorniki.

  • Ločijo analogno digitalne od digitalno analognih pretvornikov.

    S pomočjo katalogov pregledajo različna digitalna vezja.

    Vaje na simulacijskem računalniškem programu.

    Obdelava podatkov (informacij)

         

  • osnovni pojmi(podatki, software, hardware),

  • prikaz alfanumeričnih znakov,

  • številski sestavi,

  • funkcijske enote naprave za obdelavo podatka,

  • mikroprocesor (enote,družina, periferija),

  • pomnilniki(centralni pomnilnik, periferni pomnilnik),

  • vhodno izhodne enote.

  • Naučijo se obdelovati podatke, osvojijo osnovne pojme, številske sestave, mikroprocesor, pomnilnike, vhodno izhodne enote in znajo razložiti funkcije posameznih elementov.

    Spoznavajo različne metode reševanja praktičnih problemov.

    Vaje: različni računski primeri.

     

    3. letnik

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Merilni pretvorniki in tipala

    Vajenci

    Vajenci

     

  • vrste tipal,

  • merilni pretvorniki za električne veličine,

  • motnje na merilnih vodih.

  • Spoznajo, da v krmilni in regulacijski tehniki

    Uporabljamo električne signale, ki so odvisni od posameznih

    Fizikalnih veličin.

    Ločijo pasivna in aktivna tipala.

    Spoznajo razliko med analognim in digitalnim prikazom

    Merilnega instrumenta.

    Spoznajo pomen digitalnih števcev pri merjenju frekvence,

    Časa in časa trajanja periode.

    Zavedajo se pomena tehniških strok.

    Navajajo se na skupinsko delo.

    Strokovnjakov različnih strokovnih področij.

    Dobijo občutek o pomembnosti tehniške dokumentacije.

    Spoznajo potrebo po stalnem

    Izobraževanju.

    Vaje z različnimi merilnimi pretvorniki in tipali.

    Krmilna tehnika

         

  • vrste krmilij,

  • analogna krmilja,

  • binarna krmilja,

  • numerična krmilja.

  • Spoznajo osnovne vrste krmilja.

    Ločijo analogne na amplitudne, pulzno širinske, fazne in

    Frekvenčne.

    Spoznajo odvisnost krmilja od časa in procesa.

    Ločijo pomnilniško programilna krmilja od trajno ožičenih. Spoznajo, kako pri analognih krmiljih s pomočjo vhodnih veličin vplivamo na zvezno nastavitev izhodne veličine. Spoznajo temeljno razliko med analognim in digitalnim krmiljem. Spoznajo pomen posameznih elementov numeričnega krmilja.

    Razvijajo občutek za varčnost in delovno disciplino.

    Razvijajo poklicno in osebno odgovornost  za kvaliteto opravljenega dela.

    Vaje iz krmilne tehnike.

    Pomnilniško programirana krmilja.

    Spoznajo sestavine pomnilniško programirnega krmilja.

    Spoznajo odnos krmilnih funkcij in programa.

    Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost.

     

    Regulacijska tehnika

         

  • osnovni pojmi,

  • nezvezni regulatorji,

  • zvezni regulatorji,

  • digitalni regulatorji.

  • Spoznajo razliko med krmiljenjem in regulacijo.

    Ločijo posamezne vrste regulacij.

     

    Vaje iz področja krmilne tehnike.



    5. OKVIRNI SEZNAM LITERATURE IN DRUGIH VIROV

  • Žalar: Osnove elektrotehnike, TZS  Ljubljana, 1995

  • Kenda-Zajc: Elektrotehnika, TZS  Ljubljana, 1983

  • Lorencon: Elektronski elementi in vezja Maya, Nova Gorica

  • Poniž-Kenda: Elektrotehnika, DZS Ljubljana,1982

  • Gorjanc: Elektrotehnika za tehniške šole, DDU Ljubljana,1980

  • Kenda-Zajc: Zbirka nalog iz elektrotehnike, TZS Ljubljana, 1984

    6. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno,

  • vaje.

    7. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Osnove elektrotehnike

    Osnove strojništva

    Tehnologija v finomehaniki

    Praktični pouk

  • tehniško risanje, fizika, mehanika;

  • razumevanje zgradbe finomehaničnih, biromehaničnih naprav in sistemov;

  • uporaba znanja demontaže in montaže finomehaničnih elementov, sklopov in naprav;

  • Elektronika, digitalna tehnika

    Osnove strojništva

    Tehnologija v finomehaniki

    Praktični pouk

  • uporaba informatike, fizike

  • uporaba znanja iz strokovne tehnologije;

  • pridobijo teoretične osnove za praktična dela;

  • Regulacije in krmilja

    Osnove strojništva

    Tehnologija v finomehaniki

    Praktični pouk

  • informatika, cad;

  • uporaba znanja iz strokovne tehnologije;

  • pristop k servisni dejavnosti in popravila.