Izobraževalni program: FINOMEHANIK (ds)
TEHNOLOGIJA V FINOMEHANIKI
Vsebuje predmetna področja:
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
140 |
140 |
|
2. |
96 |
16 |
112 |
3. |
90 |
15 |
105 |
skupaj |
326 |
31 |
357 |
* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V - vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah,
storitev.
Predmet tehnologija v finomehaniki je podpora vsem ostalim strokovnim predmetom in daje temeljna znanja, sposobnosti in spretnosti, ki so potrebna pri praktičnem izobraževanju.
Vajenci naj:
1. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Zgradba materialov |
Vajenci |
Vajenci |
|
|
Znajo našteti vrste kovinskih in nekovinskih materialov za potrebe strojništva in njihove značilne mehanske in tehnološke lastnosti. Poznajo kristalno zgradbo in strukturo zlitin. Seznanijo se z diagramom stanja železo – ogljik. |
Razvijajo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov. |
|
Železo in njegove zlitine |
Znajo okvirno pojasniti proces izdelave jekla od železove rude do izdelka. Razlikujejo železne zlitine med seboj in znajo pojasniti njihove lastnosti in uporabo. Znajo pojasniti sistem označevanja jekel in litin po ISO, DIN, EN standardih. |
Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost. |
|
Neželezne kovine in zlitine |
|||
|
Spoznavajo lastnosti in uporabo neželeznih kovin in zlitin. Znajo pojasniti lastnosti in uporabnost barvnih kovin in njihovih zlitin. Znajo pojasniti lastnosti in uporabnost plemenitih kovin. Poznajo najpomembnejše materiale in zlitine, ki se uporabljajo v finomehaniki. |
Razvijajo občutek za red in urejenost ter pedantnost. |
Vzorci rud, kovin in zlitin. |
Materiali v elektrotehniki in elektroniki: |
|||
|
Poznajo lastnosti in uporabo kovinskih in nekovinskih materialov, ki se uporabljajo na področju elektrotehnike in elektronike. |
Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu. |
Primeri varovalk |
Nekovinski in izolacijski materiali: |
|||
|
Poznajo vrste, lastnosti, uporabo in način pridobivanja nekovinskih materialov, ki se uporabljajo v finomehaniki. |
Vzorci mineralov, sljude, azbesta, stekla, keramike, celuloze, papirja, asfalta, bitumena. |
|
Preiskava materialov |
|||
|
Poznajo osnovne postopke preizkušanja materialov. Znajo pojasniti najpomembnejše trdnostne in tehnološke preizkuse ter načine preizkušanja trdote. |
Razvijajo identifikacijo z vrednotami kvalitetnega opravljanja poklica. |
Vaje iz preizkušanja materialov, merjenja trdote. |
Litje |
|||
|
Poznajo značilnosti posameznih postopkov obdelovalne tehnologije. Znajo pojasniti namen in značilnosti vlivanja različnih materialov. Razlikujejo med postopki litja v pesek, kokilnega litja in litja pod tlakom. |
||
Tehnologija prahov |
|||
|
Poznajo lastnosti in uporabo sintranih gradiv. Znajo okvirno pojasniti tehnološke faze sintranja. |
Razvijajo zavest o strokovni odgovornosti in zahtevah poklica. |
Različni sintrani vzorci, ki se uporabljajo v finomehaniki. |
Spajkanje |
|||
|
Poznajo lastnosti spajanja materialov z spajkanjem. Znajo razlikovati in pojasniti postopka mehkega in trdega spajkanja. |
Vzorec boraksa, kolofonije in različnih spajk. |
|
Toplotna obdelava |
|||
|
Poznajo značilnosti in vrste toplotnih obdelav. Znajo pojasniti strukturne in kristalne spremembe pri toplotni obdelavi. Znajo narisati diagram kalilnih temperatur in pojasniti postopek kaljenja in popuščanja jekla. Poznajo postopke površinskega utrjevanja in žarenja jekla. |
Osvajajo strokovnost, natančnost, zanesljivost in druge lastnosti, vezane na poklicne zahteve. |
|
Zaščita gradiv |
|||
|
Znajo pojasniti vzroke korozije, našteti vrste zaščitnih sredstev in opisati najpomembnejše postopke površinske zaščite. |
Razvijajo osebno odgovornost za kvaliteto opravljenega dela. |
|
Odrezavanje: |
|||
|
Znajo pojasniti značilnosti odrezavanja in opisati geometrijo rezalnega orodja. Poznajo značilnosti posameznih postopkov ročnega in strojnega odrezavanja ter določiti ustrezne režime dela. |
Vzorci različnih rezalnih orodij. |
|
Varstvo pri delu in okolju |
|||
|
Znajo našteti potrebne ukrepe za varno in kvalitetno delo na področju dela v finomehaniki (delo z električnim tokom). Poznajo osebna zaščitna sredstva in varnostne predpise pri delu. Seznanijo se z delom o nevarnih snoveh, reciklažo finomehaničnih naprav. |
Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za kvalitetno delo v poklicu. |
Izdelajo različne vaje s področja varovanja okolja in delovnega mesta. |
2. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Področje dela v biromehaniki in finomehaniki |
Vajenci |
Vajenci |
|
|
Spoznajo različna področja dela v obeh strokah. Prepoznavajo različne biro in finomehanične naprave. Seznanijo se z zgodovinskim razvojem ter z razvojem pri nas in v svetu. Znajo definirati osnovne pojme finomehanike in finomehanične konstrukcije. |
Pridobivajo teoretično znanje in ga znajo uporabiti pri praktičnem delu |
S praktičnimi primeri spoznavajo poklic finomehanik. |
Polizdelki |
|||
|
Spoznavajo različne polizdelke, ki se uporabljajo v finomehaniki |
Vzorci cevi, profilov, polizdelkov. |
|
Pravila sestavljanja (montaže) in razstavljanja (demontaže) različnih finomehaničnih naprav. |
Opazujejo, kako se sestavljajo in razstavljajo finomehanične naprave in znajo sami izvesti montažo in demontažo. |
Navajajo se na natančno opazovanje in preciznost. |
Vaje: razstavljanje in sestavljanje različnih finomehaničnih naprav. |
Električne meritve, merjenje elektronskih vezij, merilne metode: |
|||
|
Seznanijo se z električnim merjenjem in merilnimi instrumenti in obvladajo preproste merilne postopke. |
Dobijo občutek za natančnost in za odgovoren pristop k opravljanju meritev; krepijo zavest o nujnosti kvalitetne izvedbe. |
Vaje: merjenje različnih električnih veličin. |
Finomehanične naprave in sistemi (mehanske, elektronske register blagajne, namizni kalkulatorji, števci, šivalni stroji itd.) |
|||
|
Naučijo se razlikovati različne finomehanične naprave in osvojijo princip delovanja. Seznanijo se z register blagajnami in njihovim servisiranjem. Seznanjajo se tudi z ostalimi finomehaničnimi napravami (mehanske naprave in razni mali prenosni mehanizmi) |
Pridobljene izkušnje preizkusijo v praksi; navajajo se na vztrajnost in natančnost. Do izraza prideta iznajdljivost in inovativnost. |
Prikaz praktičnih finomehaničnih naprav. |
Namizni kalkulatorji(osnovni pojmi): |
|||
|
Spoznajo namizni kalkulator, njegovo sestavo in delovanje; posamezne enote znajo opisati in razložiti delovanje printerja. Pozorni so na pogoste napake, ki jih skušajo odpravit. |
|
|
Optika |
|||
|
Seznanijo se z osnovnimi zakoni optike. |
Prikaz optičnih primerov. |
|
Ugotavljanje napak finomehaničnih naprav |
|||
|
Znajo pojasniti vzroke za nastanek nekaterih napak finomehaničnih naprav in načine odpravljanja najpogostejših; naučijo se brati načrte iz servisne dokumentacije. Znajo priključiti posamezne finomehanične naprave. |
Razvijajo občutek za zanesljivost, natančnost in urejenost |
Vaje: ugotavljajo in odpravljajo napake na različnih finomehaničnih napravah |
Merilni instrumenti v elektroniki |
|||
|
Spoznajo različne merilne instrumente v elektroniki, njihovo sestavo in delovanje ter različne načine merjenja. |
Pri vajah razvijajo samostojnost in pridobivajo občutek za poklicno odgovornost. |
Vaje na simulacijskem računalniškem programu (analogna vezja). Vaje z osciloskopom. |
Pisalni sistemi: |
|||
|
Osvojijo različne pisalne sisteme in razlikujejo pisalne stroje med seboj ; znajo pojasniti njihovo zgradbo in delovanje; analizirajo nastale napake in jih odpravljajo. Znajo brati montažne načrte in plane položajev. |
Pri vajah dokažejo, da s pomočjo teoretičnega znanja lahko napravo sestavijo in razstavijo; pri delu so ustvarjalni in vztrajni. |
Vaje: razstavljanje in sestavljanje različnih pisalnih strojev. |
3. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Delo s strankami: |
Vajenci |
Vajenci |
|
|
Navajajo se na delo s strankami ter na različne načine komuniciranja med prodajalci, serviserji in strankami. |
Razvijajo strokovno in delovno odgovornost ter sposobnosti komuniciranja s strankami. |
|
Vzdrževanje, servisiranje, kontrola, popravila biro in finomehaničnih naprav |
|||
|
Spoznajo proces vzdrževanja, servisiranja, kontrole ter popravila finomehaničnih naprav. Opozorjeni so na pomen rednega in načrtnega vzdrževanja. Pridobivajo si začetne izkušnje s popravili finomehaničnih in biro naprav. Seznanijo se z različnimi predpisi servisiranja in vzdrževanja. Spoznajo pregled del in potrošnih rezervnih delov, ki jih je treba redno menjavati |
Izdelajo različne programe iz področja servisiranja in vzdrževanja ter izpolnjevanja servisne dokumentacije. |
|
Organizacija in ekonomika: |
|||
|
Seznanijo se z organizacijo dela v obrtni delavnici, temeljni vidiki ekonomije in tržnega gospodarstva. Razumejo poslovanje delovne organizacije in definirajo pogoje uspešnega poslovanja. |
Razvijajo določene spretnosti, ki so pogoj za višjo raven kvalitetnega dela in samostojnega poslovanja. Pridobivajo sposobnosti, ki so pomembne za samoizobraževanje. |
Oblikovanje in predstavitev nalog : organizacije dela v obrtni delavnici. |
Finomehanične in biro naprave, opreme in sistemi |
|||
|
Ločijo različne finomehanične in biro naprave; opišejo specifične lastnosti razmnoževalnih in kopirnih sistemov, telefaksov, tehtnic, merilnih instrumentov in naprav, itd. Znajo razložiti sestavo in delovanje kopirnih naprav, posameznih sestavnih delov in se usposobijo za samostojno ravnanje z njimi. Seznanijo se z dogajanji posameznih enot okrog fotoprevodnika. Informirajo se o pogojih nastavitve in namestitve različnih kopirnih naprav ter o uporabi. |
Razvijajo osebnostne lastnosti, ki so pomembne za delo v finomehaničnem poklicu. |
Utrditev znanja o procesu kopiranja z različnimi vajami s področja finomehaničnih in biro naprav. Izdelava naloge, ki zajema opis, princip delovanja, najpogostejše okvare, način vzdrževanja, popravila finomehanične ali biromehanične naprave. |
Barvno kopiranje(laserski barvni kopirni aparati). |
Seznanijo se z delovanjem barvnega kopirnega aparata in kopirnega procesa. |
Razvijajo občutek za vključevanje sodobnih razvojnih trendov v kopirni tehniki. |
|
Faksimilne naprave in sistemi |
|||
|
Seznanijo se z telefaks napravami, procesi delovanja; znajo opisati posamezne enote(optične bralne enote, modema, pretvorbe A/D signala itd.) In prepoznavajo različne načine tiskanja. Informirajo se z različnimi navodili proizvajalcev. |
Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost. |
Prikaz praktičnih primerov finomehaničnih naprav in sistemov. |
Laserski tiskalnik (faze laserskega tiska) |
Razumejo delovanje laserskega in drugih tiskalnikov |
||
InkJet tiskalnik (faze jet tiskalnika), BubbleJet |
|||
Tiskalniki z marjetico, iglični, s termo prenosom, itd |
Spoznajo delovanje igličnega, s termo prenosom, z marjetico in ostalih tiskalnikov. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
Gradiva, varstvo pri delu |
Osnove strojništva Tehnika v finomehaniki Praktični pouk |
|
Tehnologija preoblikovanja, odrezavanja |
Osnove strojništva Tehnika v finomehaniki Praktični pouk |
|
Finomehanične, biromehanične naprave in sistemi |
Osnove strojništva Tehnika v finomehaniki Praktični pouk |
|
Ekonomika in organizacija dela |
Osnove strojništva Tehnika v finomehaniki Praktični pouk |
|
Strokovna tehnologija |
Osnove strojništva Tehnika v finomehaniki Praktični pouk |
|