Izobraževalni program: INSTALATER STROJNIH INSTALACIJ (ds)
ENERGETSKE NAPRAVE
Vsebuje predmetna področja:
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
56 |
28 |
84 |
2. |
48 |
16 |
64 |
3. |
45 |
15 |
60 |
skupaj |
149 |
59 |
208 |
* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V - vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.
Vajenci spoznavajo teoretične osnove procesov, ki se odvijajo v toplotnih napravah in napeljavah. Spoznajo zakonitosti delovanja sestavin in naprav.
Vajenci naj:
1. Letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Vajenec |
Vajenec |
||
Električna napetost, vrste električne napetosti |
Ve za pomen elektrike pri energetskih napravah in napeljavah, razlikuje enosmerno in izmenično (AC, DC) ter enofazno in trifazno napetost, visoko in nizko napetost. Zna meriti električno napetost, zna mersko enoto. |
Razvija občutek za red in urejenost delovnega okolja, ter natančnost pri delu. |
Vaji: |
Načini nastanka električne napetosti (FIZ) |
Zna opisati pojav napetosti v galvanskem in toplotnem členu na piezoelektričnem kristalu, fotocelici ter pri magnetni indukciji. Pozna uporabnost posameznih virov električne napetosti. Ve za spreminjanje drugih vrst energije v električno energijo. |
Razvija analitično razmišljanje. |
Vaja: |
Jakost električnega toka in njegovi učinki |
Razločuje vrste toka in ga zna izmeriti, zna mersko enoto, opisuje kemične, toplotne in magnetne učinke električnega toka in našteva področja uporabe teh učinkov. |
Vaja: |
|
Električna upornost, specifična upornost, prevodniki in izolatorji |
Razlikuje prevodnost in izolacijsko sposobnost gradiv, zna meriti upornost in zna mersko enoto za upornost. |
Vaji:
|
|
Ohmov zakon, vezave uporov |
Zna izračunati enostavne naloge, loči zaporedno in vzporedno vezavo, ve za padce napetosti, zna določati in izračunati velikosti padcev napetosti, loči padce napetosti na porabnikih in instalacijah. |
Vaji: |
|
Zgradba električnega tokovnega kroga, vodniki/inštalacije |
Zna našteti elemente tokovnega kroga in skicira njihove standardne simbole, Ločuje porabnike nizke in visoke napetosti, AC ali DC. |
Zna se izražati strokovno s pomočjo tehničnih simbolov. |
Vaja: |
Varnost pri delu z električno napetostjo |
Zaveda se nevarnosti napetosti dotika in kratkega stika, zna osnovna določila varnostnih predpisov. Loči varnostna stikala od varovalk. Ločuje varovalke po izvedbah in nazivni jakosti. |
Razvija občutek odgovornosti do sočloveka in materialnih dobrin. |
Vaja: |
Dinamika |
Vaja: |
||
|
Zna definirati pojme kinetike, določiti merske enote za posamezne veličine, prav tako pa znajo pretvarjati enote iz različnih merskih sistemov v SI sistem. Zna računati enostavne primere in pretvarjati merske enote. |
Vajenec razvija odnos do strokovnih standardov in identifikacijo s poklicem . |
|
Električna moč, električno delo in energija ter izkoristek (FIZ. |
Zna definicijo za moč in ve za mersko enoto. Zna računati moč ohmskih porabnikov. Zna zakonitosti o ohranjanju in pretvarjanju energije, zna merske enote. Zna računati porabljeno energijo razlikuje koristni delež moči in energije od izgub. Računa izkoristek. |
Zaveda se omejenosti energetskih virov, čuti potrebo po preudarni rabi energije |
Vaja:
|
Električni grelniki, električni oblok, razsvetljava (FIZ.) |
Zna izbirati gradiva za grelnike, zna določati toplotno energijo grelnih teles. Zna opisati nastanek in uporabo električnega obloka. Loči načine osvetlitev delovnih mest. |
Razvija istovetenje s poklicem zna umeščati človeka v zdravo naravno okolje. |
|
Magnetizem, elektromagnetna indukcija, magnetna sila na vodnik. (FIZ.) |
Zna osnovne magnetne pojave, loči stalni magnet od elektromagneta, opisuje elektromagnetno indukcijo zna poiskati praktično rabo indukcije. |
|
|
Izmenični električni tok |
Vaja: |
||
|
Loči enosmerni tok od izmeničnega, ve za frekvenco in mersko enoto. Loči enofazni tok od trifaznega, našteva prednosti trifaznega toka pred enofaznim., zna označevati faze. Zna vezave trifaznega toka. |
|
|
Transformatorji, usmerniki, varilni stroji |
Zna teoretične osnove delovanja transformatorjev in zna opisati shemo polprevodniškega usmernika. Loči osnovne vrste varilnih strojev, pozna obremenilni količnik, ve za preobremenitve enofaznega omrežja z varilnimi stroji. |
Vaja: |
|
Generatorji |
|||
|
Zna osnove delovanje generatorja in loči izvedbe generatorjev. |
|
|
Elektromotorji |
Vaji: |
||
|
Loči osnovne izvedbe elektromotorjev na enosmerni in izmenični električni tok, njihove možnosti uporabe ter zna uporabiti značilnico elektromotorjev. Zna posebnosti servomotorjev (s stalnimi magneti, koračni). |
|
|
Polprevodniki, elektronika, prenapetostna zaščita |
Našteje polprevodnike, zna pogoje za prevodnost. Prepoznava standardne simbole osnovnih elektronskih gradnikov in ve za najpogostejša področja uporabe. |
Elektroniki zna prisoditi pomen za prehod v informacijsko družbo. |
Vaji: |
2. Letnik
Informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Osnove termodinamike |
Vajenec |
Vajenec |
|
|
Zna našteti osnovne enote in definicije, pozna značilnosti snovi. Zna ločiti nadtlak, podtlak in absolutni tlak. Loči termodinamične zakone. Zna pretvarjati osnovne in izpeljane merske enote. |
Razvija občutek za termodinamična dogajanja v svojem delovnem okolju. |
Vaja: |
Plinski zakoni. Agregatne preobrazbe in krožni procesi. Viri toplote in zgorevanje Prenos toplote in prenosniki Delo, energija, izkoristeK |
Zna zapisati plinsko enačbo za idealne pline. Zna spremembe stanja idealnega plina in ve za različna obnašanje realnih plinov. Razlikuje fazne spremembe. Loči delovni krožni proces od hladilnega (desni in levi krožni proces). Zna načine vračanja energije. Rešuje enostavne računske naloge. |
Razvija abstraktno mišljenje za opis procesov, ki jih bo srečeval pri strokovnem delu. Privzgoji si občutek za preudarno rabo energije in razvija ekološko zavest. |
Vaje: |
Hlajenje in hladilni procesi. Toplotna črpalka |
Zna navesti hladilna sredstva. Zna na osnovi shem razložiti delovanje hladilnih sistemov in opisuje njihove lastnosti. Ve za načine izvedb toplotnih črpalk in opisuje njihove lastnosti. |
Vaja: |
|
Hidrodinamični in toplotni stroji |
Vaje: |
||
|
Prepoznava energetske stroje in zna razlagati njihovo delovanje ter zna skicirati in uporabiti simbole. Loči prednosti in slabosti posameznih strojev. Zna navesti uporabo, možne okvare in načine vzdrževanja strojev. |
Razvija občutek za uporabo teoretičnih znanj na praktičnih primerih. |
|
3. Letnik
Informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Kibernetika |
Vajenec |
Vajenec |
|
|
Razlikuje sestavne dele tehničnega sistema in razumejo, kaj so vhodi in izhodi sistema. Razume pomen črne škatle. Dobi osnovo o originalih in modelih . Razlikuje signal in informacijo. |
Pridobi spoznanja o povezanosti življenja in tehnike in možnosti za strokovno napredovanje.. |
|
Krmilni sistemi in blokovne sheme |
|||
|
Loči krmilja in regulacijo. Zna brati blokovne sheme in skicirati tehnološke sheme, funkcijske diagrame, izdelati izjavnostno tabelo in prikazati vezja po DIN ISO 1219. Pridobi sistematičen pristop pri podajanju krmilnih zahtev. |
Spoznava vključitev človeka v kibernetske sisteme. |
|
Algebra logike |
Vaje: |
||
|
Spozna osnovne logične operacije in zna izdelati ustrezne kombinacijske tabele. Narisati zna vezalne sheme z ustreznimi simboli in reševati logične enačbe. |
|
|
Pomnilni in časovni členi |
Spozna RS pomnilnik v električni in pnevmatični izvedbi. Loči časovne člene. |
Vaje: |
|
Fluidna tehnika |
Vaje: |
||
|
Zna definirati fluidno tehniko. Razlikuje dobre in slabe lastnosti medijev, vključno z ekološkimi vprašanji. Loči naloge, ki jih opravljajo mediji. Razlikuje med podtlakom, nadtlakom in atmosferskim tlakom. Loči fizikaIne veličine. Razlikuje mersko število in enoto. Zna izračunati tlak in tok medija. Loči tlačno kinetično in potencialno energijo. Ve, kaj vpliva na viskoznost in znajo uporabljati diagram. Zna ugotavljati padce tlakov v cevovodih in kanalih. |
|
|
Pnevmatika |
Vaje: |
||
|
Loči načine pridobivanja in priprave stisnjenega zraka, izvedbo in simbole za kompresorje in pripravno enoto. Loči simbole izvršilnih organov. Loči sestavne dele valjev. Ve za pomen tesnjenja. Zna uporabiti kombinirane delovne enote. Razpoznava različne krmilnike poti in loči prednosti in pomanjkljivosti posameznih.izvedb. Loči delovne priključke in lege pri posrednem in neposrednem vkrmiljenju. Zna skicirati dušilko in povratni dušilni ventil. Razlikuje dušenje v dovodu ali odvodu. Zna skicirati enostavne pnevmatične sheme in brati zahtevnejše sheme. Po shemah zna montirati pnevmatične sisteme na tipskih učilih. Zna uporabiti navodila za vzdrževanje. |
|
|
Hidravlika |
Vaje: |
||
|
Zna naskicirati shemo najenostavnejšega hidravličnega agregata in opisovati pomen ter zgradbo osnovnih elementov agregata (črpalka, rezervoar, filter, varnostni ventil, manometer, indikatorji nivoja) Prepoznava simbole in zna naloge komponent. Zna risati najenostavnejše vezalne sheme in brati zahtevnejše vezalne sheme. Po shemah zna montirati elemente na tipskih učilih Pozna vzroke in posledice najpogostejših napak. Zna uporabiti navodila za vzdrževanje. |
|
|
Kombinirana krmilja Elektropnevmatika in elektrohidravlika Prostoprogramobilni krmilniki |
Zna povezati elemente po krmilni shemi in jih preskusit ter odpravljati napake. Loči kontaktna krmilja od elektronskih krmilj. |
Vaji: |
|
Regulacije v toplotni tehniki |
Vaje: |
||
|
Zna brati vezalne sheme za reguliranje parametrov delovanja centralnega ogrevanja v kombinaciji s sončnimi kolektorji, pripravo tople potrošne vode ali talnim ogrevanjem, regulacije prezračevalnih in klima naprav, regulacije hladilnih naprav. Zna opredeliti regulacijske kroge in njihovo prioriteto. Loči elemente regulacijskih naprav, nastavitve in njihovo osnovno delovanje. Loči tipala od termostatov. Loči nadzor, daljinsko vodenje, daljinski vklop in izklop. Zna vprogramirati vodilno veličino in zna ugotavljati motnje na povratnih zvezah. |
Razvija poklicno pripadnost in občutek za varčno rabo energije. |
|
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
elektrotehnika |
Osnove strojništva Tehnologija Praktični pouk |
|
elektronika |
Osnove strojništva Tehnologija Praktični pouk |
|
termodinamika |
Osnove strojništva Tehnologija Praktični pouk |
|
toplotni stroji |
Tehnologija Praktični pouk |
|
vodni stroji |
Tehnologija Praktični pouk |
|
krmilna tehnika |
Osnove strojništva Praktični pouk |
|
regulacijska tehnika |
Osnove strojništva Praktični pouk |
|