SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: KONSTRUKCIJSKI MEHANIK (ds)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 42.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 6. 10. 2000

1. IME PREDMETA

OSNOVE STROJNIŠTVA

Z vsebinskimi področji:

  • tehniško risanje

  • informatika

  • mehanika

  • strojni elementi.

    2. ŠTEVILO UR

    Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

    Letnik

    Oblike izobraževalnega dela

     

    Teorija (ur)

    Vaje (ur)

    Skupaj (ur)

    1.

    126

    42

    168

    2.

    64

    16

    80

    3.

    64

    16

    80

    skupaj

    254

    74

    328

    * T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

    ** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

    3. USMERJEVALNI CILJI

    Predmet je podpora ostalim strokovnim predmetom in je temelj za čitanje in razumevanje tehniške dokumentacije ter razvija sposobnosti tehniškega komuniciranja. Daje osnovno znanje za uporabo informacijskih sistemov in računalnika. Pomaga izgrajevati tehniško kulturo, identifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in navaja učence na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov.

    Vajenci naj:

  • obvladajo osnove računalništva in informatike tako, da bodo sposobni uporabljati uporabniške programe s področja stroke (npr. urejevalnik teksta in preglednic, programi za vodenje strojev, spremljanje proizvodnje oziroma dela itn.);

  • bodo sposobni reševati tehnične probleme s svojega strokovnega področja ter razumeti analitične in grafične statistične prikaze;

  • obvladajo in razumejo splošne principe (zakone, odnose) v strojništvu;

  • znajo uporabiti in narisati enostavne delavniške risbe strojnih delov in sestavne risbe manjših sklopov v skladu s standardizacijo ter izdelavo in uporabo tabel in diagramov;

  • znajo brati delavniške, sestavne in shematske risbe s poudarkom, da razumejo funkcijo posameznega elementa (dela) v celoti;

  • poznajo in znajo izbrati, načrtovati in kontrolirati strojne dele oziroma elemente, ki se uporabljajo pri gradnji;

  • bodo sposobni samostojnega opravljanja dela, strokovnega odločanja, spremljanja in osvajanja novih znanj na svojem poklicnem področju.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    1. letnik

    INFORMATIVNI CILJI

    formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Osnovni pojmi

    Vajenci

    Vajenci

     

  • risalno orodje

  • standardi

  • vrste črt

  • tehniška pisava

  • merila

  • formati

  • znajo izbrati in uporabiti risalno orodje

  • razumejo pomen in namen standardizacije

  • znajo izbrati pravilen tip črt in standardni format risbe

  • obvladajo tehnično pisavo

  • Si razvijajo občutek za red, urejenost in natančnost.

    VAJE:

  • tipi črt

  • tehnična pisava.

  • Geometrijske konstrukcije

         

  • krožni prehodi, elipse, mnogokotniki

  • znajo s svinčnikom narisati za poklic značilne geometrijske konstrukcije

  • Si razvijajo občutek za obliko.

    VAJE: geometrijske konstrukcije.

    Projekcije in vsebine opisne geometrije

     

     

     

  • aksonometrična in pravokotna projekcija

  • razvrstitev in izbira pogledov

  • preseki in predori teles

  • razvijanje enostavnih plaščev teles

  • znajo narisati predmete v aksonometrični in pravokotni projekciji na več projekcijskih ravnin; znajo razvrstiti poglede

  • razlikujejo posebnosti načinov prikazovanja teles

  • razlikujejo preseke in predore geometrijskih teles

  • znajo narisati in razviti plašče enostavnih teles

  • Si razvijajo logično mišljenje, natančnost in doslednost pri upoštevanju pravil.

    VAJE: projekcije geometrijskih teles v aksonoometrični projekciji na osnovi pravokotne projekcije in obratno.

    Pravila risanja in prikazovanja teles

     

     

     

  • prerezi: polni, polovični, delni, zvrnjeni in šrafure

  • razumejo pomen posameznih prerezov

  • jih znajo uporabiti na primerih

  • poznajo pravila šrafiranja prerezov

  • Si razvijajo sposobnost za doslednost.

    VAJE: predmeti v različnih prerezih.

    Kotiranje

     

     

     

  • elementi kotiranja, pravila, razvrstitev kot

  • znajo uporabiti pravila kotiranja pri označevanju mer strojnih delov

  • znajo prebrati iz risbe posamezne mere

  • Si razvijajo občutek za natančnost.

    VAJE: kotiranje teles in oblik ter branje mer z risb.

    Označevanje stanja površin

     

     

     

  • hrapavost površin

  • znaki za označevanje kakovosti površin

  • označevanje površinske zaščite

  • znajo iz delavniške risbe razbrati zahtevano kakovost površine

  • znajo določiti potreben postopek za dosego kakovosti površine

  • poznajo princip označevanja površinske zaščite

  • Si razvijajo občutek za različno kvaliteto obdelane površine.

    VAJE: označevanje stanja kakovosti površin in površinske zaščite.

    Tolerance – ISO tolerančni sistem

     

     

     

  • pojem tolerance, neposreden in posreden zapis

  • označevanje toleranc oblike in lege

  • spoznajo pojme: toleranca, mejna mera, odstopek

  • poznajo pravila označevanja toleranc na tehniških risbah

  • poznajo znake za tolerance lege in oblike

  • Razumejo pomen tolerančnega sistema pri zagotavljanju kakovosti in zamenljivosti delov.

    VAJE: določanje odstopkov, mejnih mer, velikosti tolerance, lege tolerančnega polja in označevanje in kotiranje toleriranih mer.

    Ujemi

     

     

     

  • vrste ujemov

  • so sposobni izračunati zračnost ali presežek pri posameznih ujemih in določiti potrebno vrsto ujema

  • Razumejo pomen ujemov pri zagotavljanju kakovosti in zamenljivosti delov.

    VAJE: določanje ujemov.

    Vrste risb

     

     

     

  • delavniška, sestavna, montažna, shematska risba

  • poznajo različne vrste tehniških risb

  • znajo narisati delavniško risbo preprostega strojnega dela

  • znajo iz risbe poiskati vse potrebne podatke za izdelavo ali montažo dela

  • Si razvijajo preglednost in povezanost osvojenega znanja.

    VAJE:

  • delavniška risba

  • iskanje podatkov iz sestavne risbe.

  • Osnove informatike

     

     

     

  • kalkulator, osebni računalnik, računalnik, internet, informacijske povezave

  • se naučijo razlikovati med osnovnimi pojmi in znajo pojasniti razlike med njimi

  • naučijo se osnovnih računskih operacij in operacij s funkcijskimi tipkami

  • poznajo dele računalnika in znajo izvesti osnovne nastavitve

  • Spoznavajo uporabnost sodobne tehnologije na vseh področjih.

    VAJE: uUporaba kalkulatorja in računalnika v računalniški učilnici.

    Oblikovanje besedil

     

     

     

  • urejevalniki besedil, delo z besedili

  • znajo napisati in oblikovati besedilo

  • spoznajo primerne oblike dopisov in drugih pisnih dokumentov

  • Dobijo občutek za primerno obliko dopisov in drugih pisnih dokumentov.

    VAJE: oOblikovanje besedila z računalnikom.

  • računalniško podprto risanje CAD

  • spoznajo delo s programskim paketom za računalniško podprto risanje

  • znajo narisati enostavne dele strojnih elementov in jih opremiti s potrebnimi podatki

  • Navajajo se na uporabo računalnika.

    VAJE: risanje s programskim paketom CAD.

     

    2. letnik

    INFORMATIVNI CILJI

    formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Osnovni pojmi iz mehanike

    Vajenci

    Vajenci

     

  • SI sistem merskih enot

  • osnovni zakoni mehanike

  • pojem sile

  • znajo določiti merske enote za posamezne veličine, jih pretvarjati in računati z njimi

  • spoznajo osnovne zakone mehanike v svojem okolju in razlikujejo pojem sile od drugih fizikalnih veličin

  • Si razvijajo odnos do strokovnih standardov in terminologije.

    VAJE:

  • preračunavanje merskih enot.

  • osnovni zakoni mehanike v okolju.

  • Sile in momenti

     

     

     

  • sile s skupnim prijemališčem in sile brez skupnega prijemališča

  • moment sile v ravnini

  • znajo sile razstaviti, sestaviti in razumejo pojem ravnotežja

  • razumejo vpliv momenta na obremenitev konstrukcijskih delov

  • Spoznavajo relacije človek – znanost – tehnika – delo.

    VAJE: grafično in analitično sestavljaje in razstavljaje sil in delo s pomočjo računalniškega programa.

    Težišča in statična stabilnost teles

  • razumejo osnovne pojme in za enostavne primere znajo izračunati težišča in statično stabilnost

  • Spoznavajo pomen stroke v vsakdanjem življenju.

    VAJE: reševanje nalog klasično in z računalnikom.

    Nosilci, podpore, reakcije

  • razumejo osnovne pojme in zakonitosti ter nadgradijo že pridobljena znanja z reševanjem enostavnih primerov.

  • Spoznavajo uporabnost snovi za svoje praktično delo.

    VAJE: reševanje enostavnih nalog po klasični poti in z računalnikom.

    Drsno in kotalno trenje

  • razlikujejo vrste trenja in vpliv trenja na obratovalne razmere

  • Razumejo pomen teoretičnih znanj.

     

    Osnovni pojmi iz trdnosti

     

     

     

  • napetosti, deformacije, dopustne napetosti, obremenitve

  • poznajo osnovne pojme in jih znajo povezati s primeri iz prakse

  • poznajo vpliv spremembe temperature na deformacije in na napetosti

  • Spoznavajo povezanost teorije s prakso.

    VAJE: natezni preizkus in analiza.

    Vrste obremenitev in napetosti

     

     

     

  • nateg, tlak in površinski tlak, upogib, strig, torzija, uklon, sestavljene obremenitve.

  • znajo uporabiti tabele, določiti vrste in velikost napetosti

  • znajo oceniti in razbrati potrebne dimenzije preprostih strojnih delov in določiti primerno obliko

  • Si razvijajo tehnično razmišljanje in identifikacijo s poklicem.

    VAJE: enostavni primeri dimenzioniranja in uporaba tabel ter in ocena nosilnosti.

    Kinematika

     

     

     

  • gibanja – hitrosti in pospeški pri premočrtnem in krožnem gibanju

  • znajo izračunati osnovne veličine gibanja in iz tega določiti vplive gibanja na konstrukcijo strojnih delov

  • Spoznavajo uporabnost obravnavane snovi v vsakdanjem življenju.

    VAJE: gibanje.

    Kinetika

     

     

     

  • vztrajnostne sile in momenti

  • delo, moč in izkoristek

  • iz znanih podatkov znajo določiti ostale potrebne veličine, ki jih potrebujemo pri obratovanju strojev, naprav in konstrukcij

  • razumejo, zakaj želimo izboljšati izkoristek in tehnične ukrepe za dosego tega

  • Spoznavajo uporabnost obravnavane snovi v vsakdanjem življenju.

    VAJE: izračun moči in izkoristka.

    Osnovni pojmi o strojnih elementih

     

     

     

  • stroj, pogonski stroj, delovni stroj, strojni del, postrojenje

  • spoznajo elemente in sklope ter splošno uporabljane termine v strojništvu

  • Si razvijajo strokovni jezik, potreben za komunikacijo z drugimi udeleženci.

     

  • oblikovanje strojnih delov

  • razumejo odvisnost oblike strojnih delov od namena, uporabe, obremenitve, števila kosov, gradiva in cene

  • seznanijo se s pomenom estetskega oblikovanja in z nujnostjo upoštevanja varnostnih predpisov

  • Pridobivajo spoznanja o povezanosti življenja in tehnike.

     

    Nerazstavljive zveze

     

     

     

  • .zakovi, zvarni spoji, lotni spoji in lepljeni spoji

  • poznajo elemente in značilnosti posameznih vrst spojev in načine priprav za njihovo izvedbo

  • spoznajo posebnosti označevanja teh spojev na tehničnih risbah

  • Spoznavajo povezanost teorije s prakso.

    VAJE: delavniška risba enostavnega zvarjenca.

     

    3. letnik

    INFORMATIVNI CILJI

    formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Vijačne zveze

    Vajenci

    Vajenci

     

  • navoji, vijaki, matice, varovala

  • znajo narisati značilne navojne zveze

  • razumejo razliko med vijačnico, navojem in vijakom. poznajo različne vrste vijakov in namen njihove uporabe

  • poznajo načine in namen varovanja vijačnih zvez

  • poznajo principe označevanja standardnih vijakov

  • Spoznavajo povezanost teorije s prakso.

    VAJE: preprost trdnostni preračun vijaka in izbira standardnih vijakov.

    Zatiči, sorniki in osna varovala

  • poznajo oblike zatičev, sornikov ter njihovo uporabo. poznajo funkcijo osnih varoval in znajo izbrati ustrezno osno varovalo.

  • Spoznavajo povezanost teorije s prakso.

    VAJE: trdnostni izračun ter uporaba standardov za izbiro sornikov in zatičev.

    Zveza pesta z gredjo

  • poznajo različne načine povezave pesta z gredjo in njihove značilnosti

  • Spoznavajo povezanost teorije s prakso.

    VAJE: izbiranje standardnih elementov iz tabel.

    Vzmeti

  • poznajo uporabnost kovinskih in nekovinskih vzmeti, njihove značilnosti in osnovne konstrukcijske izvedbe

  • poznajo razliko med karakteristiko in konstanto vzmeti

  • Spoznavajo povezanost teorije s prakso.

    VAJE: risanje vzmeti.

    Osi in gredi

  • poznajo razliko med gredjo in osjo

  • pomen pravilne montaže in točne izdelave gredi za pravilno delovanje stroja

  • Spoznavajo povezanost teorije s prakso.

    VAJE:

  • preračun osi ali gredi

  • izdelava risbe.

  • primerjava z računalniško izdelavo preračuna.

  • Ležaji

     

     

     

  • vloga in pomen ležajev

  • kotalni ležaji

  • drsni ležaji

  • mazanje in tesnenje

  • poznajo vlogo ležajev

  • seznanijo se z različnimi izvedbami drsnih in kotalnih ležajev

  • poznajo pomen mazanja in razne izvedbe tesnil

  • Spoznavajo povezanost teorije s prakso.

    VAJE: uporaba klasičnih in elektronskih katalogov ležajev.

    Gredne vezi in sklopke

  • poznajo funkcionalno razliko med grednimi vezmi in sklopkami

  • spoznajo nekatere značilne izvedbe

  • Si razvijajo sposobnost uporabe strokovne terminologije.

     

    Gonila

     

     

     

  • prestavno razmerje, izkoristek, vrtilni moment

  • jermenska, verižna,zobniška in torna gonila

  • poznajo osnovne pojme in se naučijo razlikovati posamezna gonila

  • poznajo prednosti in pomanjkljivosti posameznih gonil in možnost njihove uporabe

  • poznajo zahteve vzdrževanja posameznih vrst gonil

  • Si razvijajo sposobnost uporabe strokovne terminologije.

    VAJE: uporaba klasičnih in elektronskih katalogov gonil in elementov gonil.

    Elementi za transport tekočin in plinov

     

     

     

  • cevni vodi, izravnalni cevni elementi, cevne armature in tesnilni cevni elementi

  • poznajo vrste cevi, dimenzije in načini spajanja

  • osvojijo shematsko risanje cevnih vodov

  • poznajo različne izvedbe zapornih elementov

  • Si razvijajo sposobnost uporabe strokovne terminologije.

     

    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • pisno (vaje),

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • tehniško risanje

  • Tehnologija konstrukcij

    Praktični pouk

  • razumevanje tehnično-tehnološke dokumentacije in uporaba najnovejših tehničnih standardov

  • informatika

  •  

  • iskanje tehnično tehnoloških podatkov s pomočjo različnih elektronskih medijev in uporaba različnih računalniških programov

  • mehanika

  •  

  • razumevanje osnovnih fizikalno-mehanskih principov obnašanja jeklenih konstrukcij in sklopov

  • strojni elementi

  •  

  • razumevanje zgradbe in delovanja posameznih podsklopov strojev v delavnici in na gradbišču

  • vzdrževanje in preprosta popravila strojev