SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: KONSTRUKCIJSKI MEHANIK (ds)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 42.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 6. 10. 2000

1. IME PREDMETA

PRAKTIČNI POUK

Z vsebinskimi področji:

  • ročna obdelava

  • spajanje kovin

  • strojna obdelava

  • montaža in demontaža strojnih elementov.

    2. ŠTEVILO UR

    Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

    Letnik

    Oblike izobraževalnega dela

     

    Teorija (ur)

    Vaje (ur)

    Skupaj (ur)

    1.

     

    168

    168

    2.

     

    96

    96

    3.

     

    96

    96

    skupaj

     

    360

    360

    * T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

    ** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

    3. USMERJEVALNI CILJI

    Šola daje osnovna znanja za uporabo tehnoloških in tehniških operacij v praksi. Vajenci utrdijo in dopolnijo znanja strokovne teorije in pridobijo tista praktična znanja spretnosti in veščine, ki so za poklic konstrukcijski mehanik potrebna. Vajencem daje pozitiven odnos do novih tehnologij in vključevanja v kombinirane procese dela. Spoznajo delovne procese, postopke in operacije značilne za svoj bodoči poklic.

    Vajenci naj:

  • imajo sposobnost združevanja teoretičnih in praktičnih znanj;

  • obvladajo varno in pravilno ravnanje z delovnimi sredstvi, opremo in pripomočki za osebno zaščito ter upoštevajo varnostne predpise in predpise s področja ekologije;

  • bodo sposobni samostojnega opravljanja dela, strokovnega odločanja, spremljanja in osvajanja novih znanj na svojem strokovnem področju;

  • obvladujejo delovne postopke: ročne in strojne obdelave kovin, preoblikovanja, spajanja in ločevanja kovin, toplotne obdelave, površinske zaščite, montažnih del;

  • poznajo različne varilne postopke in znati variti, lotati ter termično ločevati in spajati;

  • se zavedajo, kako pomembno je izdelati elemente, sklope in konstrukcije mersko in estetsko v mejah toleranc;

  • obvladajo metode in postopke za racionalizacijo uporabe energije, materiala in časa.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    1. letnik

    INFORMATIVNI CILJI

    formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

     

    Vajenci

    Vajenci

     

    Predstavitev in spoznavanje učnega mesta

  • spoznajo način dela v šolskih delavnicah in praktičnem pouku

  • spoznajo osnovna orodja in stroje v delavnici za praktični pouk

  • seznanijo se z osnovnimi splošnimi navodili za varno delo

  • Se navajajo na delovno disciplino.

    Razlaga in ogled.

    Merjenje, merila

     

     

     

  • Merjenje s tračnim metrom, s kljunastim merilom, s kotomerom, z vijačnim merilom

  • Primerjanje s primerjalnimi merili

  • naučijo se meriti s tračnim metrom, s kljunastim merilom, z univerzalnim kotomerom in z vijačnim merilom

  • spoznajo merila za primerjanje in njihovo uporabo

  • se naučijo preverjati veličine s kotniki, kalibri, prizmami in pokončnimi merili

  • Se navajajo na samostojnost, natančnost in odgovornost pri delu ter pravilno uporabo delovnih pripomočkov.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

  • Merjenje z merilno uro

  • Merjenje strmin z naklonsko libelo

  • naučijo se uporabljati merilno uro

  • naučijo se meriti in primerjati nagibe z naklonsko libelo

  • Se navajajo na samostojnost, natančnost in odgovornost pri delu ter pravilno uporabo delovnih pripomočkov.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

    Zarisovanje in točkanje

     

     

     

  • zarisovanje s koničastim šestilom

  • zarisovanje z merilno letvijo

  • zarisovanje s pomočjo šablon

  • naučijo se prenašati mere s tehniške risbe na obdelovanec

  • znajo obtočkati obrise in zatočkati središča

  • naučijo se zarisovati s koničastim šestilom, z merilno letvijo in s pomočjo šablon

  • Se navajajo na natančnost pri delu in racionalno izrabo materiala.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

    Žaganje

  • znajo pravilno namestiti žagin list in ga napeti

  • znajo žagati

  • Se navajajo na pravilni način dela.

    Samostojno delo pod nadzorom.

    Izdelava polizdelka.

    Piljenje

     

     

     

  • piljenje faze

  • piljenje oblik

  • piljenje ujema

  • znajo izbrati ustrezno vrsto pile in piliti

  • znajo piliti v ravnost, kotnost in na mero

  • znajo piliti faze, različne oblike, notranje in zunanje radiuse

  • znajo izdelati ujem dveh delov

  • Se navajajo na pravilni način dela in na pravilno uporabo delovnih orodij.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

    Izdelava polizdelka.

    Sekanje in ročno obsekavanje

  • spoznajo orodja za sekanje

  • znajo pravilno vpenjati obdelovance v prime

  • znajo izsekati tanko jekleno pločevino

  • znajo izsekati žleb

  • pri popravilih konstrukcij znajo s sekanjem ločiti kovičene, vijačene in varjene spoje

  • znajo ročno obsekati robove

  • znajo pravilno vzdrževati rezila in glave sekačev

  • Se navajajo na pravilni in varni način dela ter pravilno uporabo delovnih orodij.

    Poudarek na varnem delu.

    Izdelava polizdelka.

    Vrtanje, grezenje, povrtavanje

     

     

     

  • vrtanje z ročnim vrtalnim strojem

  • vrtanje izvrtin na obdelovancih večjih dimenzij

  • ročno brušenje vijačnih svedrov

  • spoznajo ročni vrtalni stroj

  • znajo izbrati in vpeti sveder in izvrtati skoznjo ali slepo izvrtino

  • upoštevajo predpise in navodila za delo na konstrukcijah

  • na namenskem stroju se naučijo nabrusiti sveder

  • Se navajajo na pravilni način dela.

    Samostojno delo pod nadzorom.

  • vrtanje in grezenje na stabilnim vrtalnim stroju

  • spoznajo stabilne vrtalne stroje sveder ali grezilo

  • znajo vpeti obdelovanec

  • znajo izbrati in nastaviti režim obdelave in dovod hladilno mazalnega sredstva

  • znajo izvrtati in greziti skoznje in slepe izvrtine

  • Se navajajo na pravilni način dela.

    Izdelava polizdelka.

  • ročno in strojno povrtavanje

  • znajo izbrati in vpeti orodje za povrtavanje

  • znajo izbrati in nastaviti režim obdelave in mazanja

  • znajo povrtavati izvrtine

  • Se navajajo na samostojno delo.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

    Ročno vrezovanje zunanjih in notranjih navojev

    Vrezovanje navojev v slepe izvrtine

  • poznajo orodja za ročno vrezovanje zunanjih in notranjih navojev

  • znajo ročno vrezovati zunanje in notranje navoje

  • znajo vrezovati navoje v slepe izvrtine in določiti globino izvrtine za iztek

  • Se navajajo na pravilni način dela in pravilno uporabo delovnih orodij.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

    Izdelava polizdelka.

    Ročno brušenje na kolutnem brusilnem stroju

  • spoznajo kolutni brusilni stroj

  • znajo pripraviti stroj za varno delo

  • znajo naostriti točkalo, zarisno iglo in ploščati sekač in vijačni sveder

  • znajo zamenjati brusno ploščo

  • Se navajajo na varno in pravilno delo.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

    Poudarek na varstvu pri delu.

    Strojno žaganje s strojno locnato žago, krožno žago in tračno žago

  • znajo pripraviti posamezne vrste žag za kvalitetno in varno delo ter izbrati in nastaviti parametre

  • v odvisnosti od zahtev znajo vpeti obdelovanec

  • znajo žagati palični material, cevi, profile in tanke pločevine

  •    

    Priprava površin za površinsko zaščito

     

     

     

  • Osnovni premaz s temeljno barvo

  • spoznajo postopke, orodja in sredstva za čiščenje površin

  • spoznajo barve in znajo pripraviti barvo za osnovni – temeljni premaz

  • znajo ročno zaščititi površino jekla s temeljno barvo

  • Navajajo se na upoštevanje predpisov za varno in ekološko neoporečno delo pri barvanju.

    Samostojno delo pod nadzorom.

     

    2. letnik

    INFORMATIVNI CILJI

    formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

     

    Vajenci

    Vajenci

     

    Razrez paličnega materiala, profilov in cevi s torno rezalko

  • spoznajo stroj za torni razrez

  • naučijo se pravilno menjati rezalno ploščo

  • naučijo se rezati s torno rezalko

  • Navajajo se na samostojno in natančno delo.

    Samostojno delo ob navodilih.

    Rezanje in brušenje s kotnim brusilnim strojem

  • spoznajo kotni brusilni stroj

  • naučijo se rezati in brusiti s kotnim brusilnim strojem – varno uporabljati stroj

  • naučijo se zamenjati rezalne in brusne plošče

  • Navajajo se na uporabo zaščitnih sredstev in upoštevanje predpisov s področja varstva pri delu.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

    Obdelava in preoblikovanje pločevine

     

     

     

  • razrez pločevine z ročnimi in strojnimi škarjami

  • spoznajo različne ročne in strojne škarje

  • naučijo se rezati z ročnimi in s strojnimi škarjami

  • Navajajo se na samostojno in natančno delo.

    Samostojno delo ob navodilih.

  • tehnološki preizkusi pločevin, profilov in cevi

  • znajo izvesti in ovrednotiti delavniške tehnološke preizkuse pločevin, profilov in cevi

  • Navajajo se na samostojno in natančno delo.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

  • zgibanje, robljenje in žlebljenje tankih pločevin

  • spoznajo ustrezna orodja in pripomočke

  • naučijo se zgibati, robiti in žlebiti pločevinaste dele in polizdelke

  • Navajajo se na samostojno in natančno delo.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

  • krivljenje pločevin, profilov in cevi

  • spoznajo ustrezna orodja in pripomočke

  • znajo hladno in toplo kriviti pločevine, profile in cevi

  • Navajajo se na samostojno in natančno delo.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

  • upogibanje pločevin, profilov in cevi

  • spoznajo ustrezna orodja pripomočke in stroje

  • znajo upogibati pločevine profile in cevi ročno in strojno

  • Navajajo se na samostojno in natančno delo.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

  • ravnanje pločevin profilov in cevi

  • spoznajo ustrezna orodja pripomočke in stroje

  • znajo ravnati pločevine profile in cevi ročno in strojno ter hladno in toplo

  • Navajajo se na samostojno in natančno delo.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

  • toplo preoblikovanje debelih pločevin, profilov in cevi

  • spoznajo postopke, orodja, pripomočke, naprave in stroje , ki jih uporabljamo za toplo preoblikovanje

  • znajo toplo preoblikovati debele pločevine, profile in cevi

  • Navajajo se na samostojno in natančno ter varno delo.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

    Spenjalno kovičenje

  • v odvisnosti od zahtev znajo izbrati postopek kovičenja, pripraviti dele za kovičenje in kovičenje izvesti

  •    

    Izdelava vijačene zveze s prilagodnimi vijaki

    VAJA:

  • izdelava enostavne kovičene ali vijačene konstrukcije po sestavni risbi

  • tehnološko pravilno znajo izdelati vijačeno zvezo s prilagodnimi vijaki

  • naučijo se čitati sestavne risbe

  • znajo izdelati elemente po delavniškh risbah

  • znajo poravnati material

  • naučijo se pravilnega zaporedja sestavljanja in spenjanja elementov

  • znajo prekontrolirati konstrukcijo po sestavni risbi

  • znajo zaščititi konstrukcijo z osnovnim premazom

  • Navajajo se na samostojno in natančno delo.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

    Konstrukcija mora vizuelno, mersko in funkcionalno zadostiti zahtevam sestavne risbe.

    Samostojno delo ob pozitivnih vzpodbudah in navodilih.

    Toplotna obdelava

    Dinamični postopki merjenja trdote

    Iskrni preizkus materiala

  • praktično spoznajo postopke žarjenja in kaljenja

  • znajo izmeriti trdoto z dinamičnimi preizkusi

  • ob pomoči in uporabi primerjalnih slik znajo pojasniti rezultate iskrnega preizkusa

  • Navajajo se na pravilno delo.

    Demonstracija in razgovor.

    Plamensko varjenje

  • spoznajo plinsko postajo in varnostne predpise, ki veljajo zanjo

  • spoznajo naprave za plamensko varjenje in varnostne predpise pri skladiščenju, transportu in delu s plini, shranjenimi v jeklenkah

  • znajo izbrati in pritrditi plamenico na držaj gorilnika

  • znajo nastaviti delovne tlake plinov, prižgati plamen in ga nastaviti

  • seznanijo se s pretaljevanjem in navarjanjem

  • Navajajo se na varno in pravilno delo.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

    Poudarek na varstvu pri delu.

    Plamensko varjenje soležnih in kotnih zvarov

  • znajo nastaviti pravilne varilne parametre in dodajni material

  • naučijo se plamensko variti kotne in soležne zvare v vodoravni legi

  •    

    Trdo lotanje

  • v odvisnosti od zahtev znajo izbrati lot in pomožne materiale

  • naučijo se trdo lotati prekrovne in sočelne spoje

  • Navajajo se na varno in pravilno samostojno delo.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

    VAJA:

  • izdelava enostavne plamensko varjene konstrukcije

  • naučijo se prebrati enostavno sestavno risbo in po njej izdelati enostavno varjeno konstrukcijo z vključenimi vsemi tehnološkimi in pomožnimi postopki

  • Navajajo se na samostojno razmišljanje in samostojno reševanje problemov s poklicnega področja.

    Samostojno delo pod nadzorom ali delo v timu.

     

    3. letnik

    INFORMATIVNI CILJI

    formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

     

    Vajenci

    Vajenci

     

    Ročno elektroobločno varjenje

  • spoznajo naprave in stroje za elektro obločno varjenje in predpise s področja varstva pri delu

  • znajo nastaviti varilne parametre in izbrati najustreznejšo vrsto dodajnega materiala

  • seznanijo se s tehniko navarjanja

  • Navajajo se na varno delo in pravilno uporabo delovnih pripomočkov.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

    Poudarek na varstvu pri delu.

    VAJA:

  • ročno elektro obločno varjenje soležnih in kotnih zvarov

  • naučijo se ročno elektro obločno variti kotne in soležne zvare v vodoravni legi

  • Navajajo se na varno in pravilno samostojno delo.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

    VAJA:

  • izdelava enostavne elektroobločno varjene konstrukcije

  • naučijo se prebrati enostavno sestavno risbo in po njej izdelati enostavno varjeno konstrukcijo z vključenimi vsemi tehnološkimi in pomožnimi postopki

  • Navajajo se na samostojno razmišljanje in samostojno reševanje problemov s poklicnega področja.

    Samostojno delo pod nadzorom ali delo v timu.

    Varjenje v zaščiti plina CO2 – MAG varjenje

  • spoznajo naprave za mag varjenje

  • znajo nastaviti in preveriti varilne parametre (tok, žica zaščita)

  • seznanijo se s tehniko navarjanja

  • Navajajo se na varno delo in pravilno uporabo delovnih pripomočkov.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

    Poudarek na varstvu pri delu.

    VAJA:

  • varjenje v zaščiti plina CO2 – MAG

  • varjenje soležnih in kotnih zvarov

  • naučijo se po mag postopku variti kotne in soležne zvare v vodoravni legi

  • Navajajo se na varno in pravilno samostojno delo.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

    Varjenje v zaščiti plina argona – TIG, MIG postopek

  • spoznajo naprave za tig in mig varjenje

  • znajo nastaviti varilne parametre za različne materiale

  • naučijo se variti kotne in soležne zvare v vodoravni legi

  • Navajajo se na samostojno in natančno delo.

    Samostojno delo ob navodilih.

    Točkovno uporovno varjenje

  • spoznajo napravo za električno uporovno točkovno varjenje

  • znajo nastaviti varilni tok in čas varjenja

  • znajo točkovno spajati tanko jekleno pločevino

  •  

  • Navajajo se na varno delo in pravilno uporabo delovnih pripomočkov.

    Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

    Poudarek na varstvu pri delu.

    VAJA:

  • varjenje nerjavnih jekel ter barvnih kovin in zlitin

  • naučijo se variti nerjavna jekla in barvne kovine

  • Navajajo se na samostojno in natančno delo.

    Samostojno delo ob navodilih.

    VAJA:

  • varjenje sive litine

  • naučijo se variti sivo litino

  • Navajajo se na samostojno in natančno delo.

    Samostojno delo ob navodilih.

    Plamensko rezanje

  • spoznajo plamenski rezalnik in dodatne priprave za plamensko rezanje

  • znajo izbrati in nastaviti parametre plamenskega rezanja

  • naučijo se plamensko rezati

  • Navajajo se na samostojno in natančno delo.

    Samostojno delo ob navodilih.

    Rezanje s plazmo

  • spoznajo stroj za rezanje s plazmo.

  • naučijo se rezati s strojem za rezanje s plazmo.

  •  

  • Navajajo se na samostojno in natančno delo.

    Samostojno delo ob navodilih.

    Rezanje z laserjem.

    CNC vodeni rezalni stroji

  • spoznajo sodobne stroje za razrez

  • Seznanjajo se z dejanskim delovnim okoljem.

    Ogled obratovalnice, demonstracija in razgovor.

    Preizkušanje in kontrola zvarov

  • znajo izvesti tehnološke preizkuse zvarov ter kontrolo z magnetno metodo in penetrati

  • Navajajo se na samostojno in natančno delo.

    Samostojno delo ob navodilih.

    Ogled obratovalnice za izdelavo konstrukcij

  • spoznajo kompleten proizvodni ciklus od nabave materiala do prodaje izdelka:

  • skladiščenje materiala

  • čiščenje materiala

  • razrez materiala

  • obdelava elementov konstrukcije

  • sestavljanje in varjenje konstrukcije

  • kontrola in ravnanje konstrukcije

  • površinska zaščita

  • Seznanjajo se z dejanskim delovnim okoljem.

    Priprava na ekskurzijo in analiza.

    VAJA:

  • izdelava varjene vijačene ali kovičene konstrukcije po sestavni risbi

  • naučijo se čitati sestavne risbe

  • znajo izbrati in izdelati elemente po sestavni risbi ali delavniški risbi

  • znajo poravnati material

  • naučijo se pravilnega zaporedja sestavljanja in spenjanja elementov

  • naučijo se pravilnega varilnega zaporedja

  • znajo prekontrolirati konstrukcijo po sestavni risbi

  • naučijo se ravnati konstrukcije v hladnem in toplem stanju

  • znajo zaščititi konstrukcijo z osnovnim premazom

  • Navajajo se na samostojno in natančno delo v realnem delovnem okolju.

    Konstrukcija mora vizuelno, mersko in funkcionalno zadostiti zahtevam sestavne risbe.

    Upoštevati je treba predpise za varno delo in varstvo okolja.

    Samostojno delo ob pozitivnih vzpodbudah in navodilih.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • s pregledom in ocenjevanjem delavniških dnevnikov ter

  • izdelkov oziroma storitev z zagovorom.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Praktični pouk se navezuje na strokovno teoretične predmete,pri katerih vajenec pridobi teoretične osnove in jih nadgradi s praktičnimi znanji. Praktični pouk je v času, ki poteka na šoli, naravnan demonstracijsko, saj odmerjen čas ne dopušča širšega pridobivanja ustreznih delovnih izkušenj. Delovne izkušnje, ki so potrebne za varno in uspešno delo, dobi pri delodajalcu. V 2. in 3. letniku praktični pouk posreduje tista znanja, ki jih vajenec ne osvoji pri delodajalcu, so pa potrebna za obvladovanje znanj, ki jih opredeljuje narava poklica.

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  •  

  •  

  •