SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: ORODJAR (ds)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 44.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 1. 12. 2000

1. IME PREDMETA

OSNOVE STROJNIŠTVA

S predmetnimi področji:

  • informatika, CAD

  • tehniško risanje

  • fizika, mehanika, strojni elementi

  • sistemi kakovosti.

    2. ŠTEVILO UR

    Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

    Letnik

    Oblike izobraževalnega dela

     

    Teorija (ur)

    Vaje (ur)

    Skupaj (ur)

    1.

    126

    42

    168

    2.

    64

    16

    80

    3.

    64

    16

    80

    skupaj

    254

    74

    328

    * T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

    ** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

    3. USMERJEVALNI CILJI

    Predmet je podpora ostalim strokovnim predmetom in je temelj za branje in razumevanje tehniške dokumentacije ter sposobnosti tehniškega komuniciranja. Daje osnovno znanje za uporabo informacijskih sistemov in računalnika. Pomaga izgrajevati tehniško kulturo, identifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in navaja učence na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov.

    Vajenci naj:

  • obvladajo osnove računalništva in informatike, tako da bodo sposobni uporabljati uporabniške programe s področja stroke (npr. urejevalnik teksta in preglednic, programi za vodenje strojev, diagnostičnih naprav, spremljanje proizvodnje oziroma dela itn.);

  • bodo sposobni matematično reševati tehnične probleme s svojega strokovnega področja ter razumeti analitične in grafične statistične prikaze;

  • obvladajo in razumejo splošne principe (zakone, odnose) v strojništvu;

  • znajo uporabiti in narisati enostavne delovne risbe strojnih delov in sestavne risbe manjših sklopov v skladu s standardizacijo ter izdelavo in uporabo tabel in diagramov;

  • znajo brati delovne, sestavne in shematske risbe;

  • poznajo značilnosti, vrste in uporabnost strojnih elementov;

  • znajo dimenzionirati in preračunati posamezne strojne elemente v odvisnosti od njihovega namena in funkcionalnosti;

  • znajo izbrati, načrtovati in kontrolirati strojne dele oziroma elemente, ki se uporabljajo v strojništvu, zlasti na področju orodjarstva;

  • poznajo lastnosti, konstrukcijske izvedbe in vzdrževanje različnih gonil;

  • bodo sposobni samostojnega opravljanja dela, strokovnega odločanja, spremljanja in usvajanja novih znanj na svojem poklicnem področju;

  • razvijajo pravilno razumevanje kakovosti izdelka in obvladajo osnove zagotavljanja kvalitete opravljenega dela.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    1. letnik

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Osnove tehniškega risanja

    Vajenci

    Vajenci

     

  • pomen, standardizacija, formati, merila

  • črte na risbah, tehniška pisava

  • znajo uporabiti risanje v merilu, izbrati pravilen tip črt za posamezne robove in primeren standardni format za risbo;

  • Razvijajo občutek za red, urejenost in natančnost.

    Vaja: črte na risbah in tehniška pisava.

    geometrijske konstrukcije

     

     

     

  • konstrukcija mnogokotnikov, elipse, prehodov

  • razvijajo risarske spretnosti, natančnost, potrpežljivost, prepoznajo posamezne krivulje pri strojnih delih in jih znajo skonstruirati;

  • Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu.

    Vaja: konstrukcija krivulj, elipse in krožnih prehodov.

    kotiranje

     

     

     

  • elementi kotiranja, pravila, načini

  • uporabijo pravila kotiranja pri označevanju mer strojnih delov ter znajo prebrati posamezne mere z risbe;

  •  

    Vaja: kotiranje in branje mer z risb.

    projekcije

     

     

     

  • aksonometrične projekcije

  • ortogonalna projekcija

  • izbira pogledov

  • skiciranje v pravokotni in aksonometrični projekciji

  • dopolnjevanje pogledov

  • uporabijo risarska pravila pri posameznem načinu risanja za prikazovanje geometrijskih teles in strojnih delov;

  • razvijajo občutek za prostorsko predstavljivost, natančnost in uporabo določenih načinov prikazovanja strojnih delov v praksi;

  • znajo skicirati modele v aksonometrični in ortogonalni projekciji ter jih pravilno kotirati;

  • Razvijajo občutek za prostorsko predstavo predmetov in sposobnost za reševanje problemov.

    Vaje:

  • risanje projekcij geometrijskih teles,

  • risanje v IP na osnovi PP,

  • risanje v PP na osnovi IP,

  • dopolnjevanje pogledov.

  • posebni pogledi

     

     

     

  • plašči teles

  • polovični in četrtinski pogled

  • ugotovijo, kdaj klasični načini prikazovanja teles ne dajo vseh potrebnih podatkov o izdelku;

  • se naučijo prikazati posamezne ploskve ali plašče teles še na druge načine;

  • Razvijajo osebno odgovornost za kvaliteto opravljenega dela.

    Vaja: risanje v polovičnem in pogledu.

    prerezi

     

     

     

  • pravila risanja prerezov

  • označevanje prereznih ravnin

  • zvrnjeni in delni prerezi

  • polovični in četrtinski prerezi

  • poenostavitve pri risanju

  • poznajo pravila risanja prerezov;

  • znajo narisati enostavne oblike v eni in več prereznih ravninah;

  • obvladajo risanje zvrnjenih in delnih prerezov;

  • simetrične predmete znajo narisati v polovičnem in četrtinskem prerezu,

  • poznajo pravila in možnosti poenostavitev pri risanju;

  • Razvijajo delovno in strokovno odgovornost, natančnost, ustvarjalnost, strpnost in drugo.

    Vaja : prerezi.

     

    risanje navojev

     

     

     

  • osnove navojev

  • risanje in kotiranje navojnih zvez

  • poznajo pravila risanja in kotiranja zunanjih in notranjih navojev;

  • znajo izdelati delovno in sestavno risbo strojnih delov z vijačnimi zvezami;

  •  

    Vaja: risanje in kotiranje navojev.

    označevanje stanja površin

     

     

     

  • razredi hrapavosti površin

  • uporaba znakov za površinsko obdelavo

  • označevanje hrapavosti površin na risbah

  • z delovne risbe znajo razbrati zahtevano kakovost obdelave in določiti potreben delovni postopek;

  • prav tako znajo za enostavne izdelke samostojno predpisati potrebno kakovost površine;

  • Razvijajo sposobnost uporabe teoretičnega znanja pri reševanju konkretnih delovnih problemov.

    Vaja: označevanje stanja površin.

    tolerance in ujemi

     

     

     

  • netolerirane in tolerirane mere

  • lega in velikost tolerančnega polja

  • izračunavanje mejnih mer in toleranc

  • kotiranje toleriranih mer

  • vrste ujemov

  • izračun zračnosti in presežka ujemov

  • z delovne risbe znajo razbrati zahtevane tolerance;

  • se naučijo iz tabel poiskati vrednosti odstopkov za določene tolerance in izračunati velikosti tolerančnih polj, kar je potrebno za natančno izdelavo strojnih delov,

  • ugotovijo, zakaj so tolerance potrebne in s katerimi postopki lahko posamezne tolerance dosežemo;

  •  

    Vaje:

  • določanje toleranc,

  • kotiranje toleriranih mer,

  • določanje ujemov.

  • tolerance oblike in lege

     

     

     

  • označevanje tolerance oblike in lege na risbah

  • z delovne risbe znajo ugotoviti predpisane tolerance oblike, ki so pomembne pri izdelavi;

  • znajo iz tabel poiskati še dovoljene odstopke pri izdelkih, kjer toleranca ni posebej predpisana;

  • Usvajajo strokovnost, razvijajo natančnost, zanesljivost in druge lastnosti, vezane na poklicne zahteve.

    Vaja: tolerance oblike in lege.

    delovna risba

     

     

     

  • vsebina delovne risbe

  • znajo narisati delovno risbo preprostega strojnega dela. z delovne risbe, ki jo dobijo v dokumentaciji;

  • znajo razbrati vse potrebne podatke za izdelavo strojnega dela;

  • Razvijajo skrb za kvaliteto opravljenega dela.

    Vaja: izdelava delovne risbe.

    sestavna risba

     

     

     

  • vsebina sestavne risbe

  • s sestavne risbe znajo razbrati podatke, ki jih vsebuje, in jo uporabijo pri montaži sklopov ali celotnega izdelka;

  •  

    Vaja: izdelava sestavne risbe.

    Risanje vezalnih shem električnih in elektronskih sistemov

  • spoznajo vezalne sheme električnih in elektronskih sistemov;

  • Razvijajo sposobnost za reševanje problemov.

    Vaja: risanje vezalne sheme električnega vezja.

    Uporaba in sestavni deli računalnika

  • spoznajo področja uporabe in osnovne sestavne dele računalnika;

  •    

    Risanje z računalniškim programom

  • s pomočjo računalnika znajo izdelati enostavne risbe strojnih elementov v celoti (narišejo, kotirajo, označijo stanja površin);

  • Razvijajo spretnosti, ki so pogoj za višjo raven kvalitete poklicnega dela.

    Vaja: risanje s programskim paketom.

    Osnove programskega paketa za oblikovanje besedil

  • s pomočjo računalniškega programa znajo napisati in oblikovati določeno besedilo. Pri tem pridobijo občutek za primerno obliko dopisov ali drugih pisnih dokumentov;

  • Razvijajo sposobnosti za oblikovanje in estetski videz izdelka.

    Vaja: delo s paketom za urejanje besedil.

    Preglednice in grafi

  • znajo oblikovati preprosto računalniško preglednico, uporabiti enostavne funkcije in izdelati graf;

  •  

    Vaja: izdelava preglednice in grafa.

     

    2. letnik

    vsebine in informativni cilji

    formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

     

    Vajenci

    Vajenci

     

  • iso sistem merskih enot

  • znajo določiti merske enote za posamezne veličine in pretvarjati enote iz različnih merskih sistemov v iso sistem;

  • Razvijajo odnos do strokovnih standardov in identifikacijo s poklicem.

    Vaja: pretvarjanje enot.

  • zakoni statike, notranje sile, zunanje sile, sestavljanje sil s skupnim prijemališčem

  • moment sile v ravnini, ravnotežje

  • znajo določiti vpliv sil na opazovan strojni del, sestaviti in razstaviti več sil, ugotoviti kdaj nastopa moment in kakšen vpliv ima na opazovan sistem;

  • Ozaveščajo odnose: človek - znanost - tehnika - delo.

    Vaji: sestavljanje sil, - moment sile v ravnini.

  • napetosti in deformacije

  • natezna in tlačna napetost

  • upogib

  • vztrajnostni in odpornostni moment

  • uklon, torzija, strig

  • znajo uporabiti tabele ter določiti vrste in velikost napetosti, ki nastopijo v strojnih delih;

  • znajo dimenzionirati preproste strojne dele in določiti primerno obliko posameznih delov;

  • Razvijajo sposobnosti reagiranja v različnih situacijah.

    Vaji:

  • izračun napetosti,

  • izračun vztrajnostnih in odpornostnih momentov.

  • gibanja - hitrost, pospešek

  • krožno gibanje

  • trenje

  • znajo izračunati osnovne veličine gibanja in iz tega določiti vplive gibanja na konstrukcijo strojnih delov ter ukrepe za zmanjšanje trenja;

  •  

    Vaji:

  • izračun elementov gibanja,

  • izračun trenja.

  • delo, energija, moč, izkoristek.

  • iz znanih podatkov znajo določiti ostale potrebne veličine, ki jih potrebujemo pri obratovanju strojev in naprav;

  • razumejo, zakaj želimo izboljšati izkoristek in tehnične ukrepe za dosego tega;

  • Razvijajo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov.

    Vaja: izračun izkoristka in moči.

  • delitev strojnih elementov, standardna števila

  • oblikovanje strojnih delov

  • znajo uporabiti standardna števila pri dimenzioniranju, upoštevajo vplive napetosti in postopka pri oblikovanju strojnih delov;

  •    

    vijačne zveze

     

     

     

  • vrste, uporaba in označevanje navojev

  • vrste vijakov in matic

  • trdnostni izračun vijaka

  • varovanje vijačnih zvez

  • iz tabel znajo poiskati primeren vijak glede na zahteve;

  • znajo poiskati vse potrebne podatke, ki jih moramo poznati pri določitvi vrste in mer vijaka,

  • znajo določiti potreben premer vijaka za konkretno obremenitev;

  • Pridobivajo spoznanja o povezanosti življenja in tehnike ter o možnostih za delovno kariero.

    Vaja: preračun vijakov.

  • zatiči, sorniki

  • zveze pesta z gredjo

  • osna varovala

  • s pomočjo izračuna in tabel znajo določiti potreben element za zvezo pesta z gredjo,

  • določijo potrebna varovala in načine varovanja zvez;

  • znajo najti primere v praksi,

  • Razvijajo identifikacijo z vrednotami kvalitetnega opravljanja poklica.

    Vaje: določanje standardnih elementov iz tabel.

    nerazstavljive zveze

     

     

     

  • kovični spoji

  • zvarni spoji

  • lotni spoji

  • zlepni spoji

  • znajo določiti, katera vrsta nerazstavljive zveze je primerna v določeni situaciji;

  • znajo pripraviti izdelek za uporabo določene zveze;

  •  

    Vaja: risanje kovičnih in zvarnih spojev.

     

    3. letnik

    vsebine in informativni cilji

    formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    vzmeti

    Vajenci

    Vajenci

     

  • vrste vzmeti

  • deformacije in karakteristike

  • risanje vzmeti

  • znajo določiti osnovne napetosti, ki nastopajo v vzmeteh;

  • znajo izbrati primerno vrsto vzmeti, način vgradnje in razloge za uporabo določene vrste vzmeti;

  • Razvijajo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov.

    Vaja: risanje vzmeti.

    osi in gredi

     

     

     

  • uporabnost, oblike, material

  • dimenzioniranje osi in gredi

  • ločijo, kdaj je nek element vzmet in kdaj gred (razumejo razliko),

  • znajo določiti potreben premer osi ali gredi glede na obremenitve, ki nastopajo;

  •  

    Vaja: določitev premera gredi.

    ležaji

     

     

     

  • drsni ležaji

  • kotalni ležaji

  • mazanje, izbira, montaža

  • znajo določiti vrsto ležaja ob upoštevanju pogojev, ki nastopajo;

  • poznajo načine vgradnje, tesnenje, potrebno vzdrževanje (kako in kdaj ga izvajamo, mazanje, ...);

  • Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za kvalitetno delo v orodjarskem poklicu.

    Vaja: izbira ležaja iz kataloga.

    gredne vezi in sklopke

     

     

     

  • vrste, značilnosti, uporaba

  • znajo določiti potrebno vrsto sklopke glede na obratovalne pogoje;

  •    

    torna gonila

     

     

     

  • lastnosti, gradiva in vrste tornih gonil

  • znajo izbrati ustrezno vrsto tornega gonila glede na uporabo in njegove konstrukcijske značilnosti;

  • Oblikujejo sposobnost za tehnično mišljenje.

    Vaja: preračun osnovnih elementov prenosa.

    jermenska gonila

     

     

     

  • gonila s ploščatimi jermeni

  • gonila s klinastimi jermeni

  • poznajo lastnosti in konstrukcijske izvedbe posameznih jermenskih gonil,

  • znajo določiti prestavno razmerje, premere jermenic in vrtilne hitrosti;

  • Razvijajo identifikacijo z vrednotami kvalitetnega opravljanja poklica.

    Vaja: izračun prestavnega razmerja.

    verižna gonila

     

     

     

  • lastnosti gonila, oblike verig, izvedbe verižnikov, vzdrževanje

  • poznajo lastnosti konstrukcijske izvedbe in vzdrževanje verižnih gonil;

  •    

    zobniški prenosi

     

     

     

  • značilnosti, vrste ozobljenja

  • osnove za dimenzioniranje

  • gradiva za izdelavo zobnikov

  • konstrukcijske izvedbe zobniških gonil

  • znajo izračunati prestavna razmerja zobniškega gonila in osnovne dimenzije zobnika;

  • poznajo lastnosti, materiale in konstrukcijske izvedbe zobniških gonil;

  • Razvijajo delovno in strokovno odgovornost, natančnost ustvarjalnost, strpnost, vztrajnost in drugo.

    Vaja: izračun prestavnega razmerja in osnovnih dimenzij zobnika.

    ročična in obračalna gonila

     

     

     

  • ročična gonila z nevrtljivimi in vrtljivimi pogonskimi členi

  • zaskočna, kolesna, prijemna obračalna gonila

  • poznajo različne vrste ročičnih gonil, ki se uporabljajo na področju orodjarstva;

  • poznajo in razumejo funkcijo ter delovanje posameznih obračalnih gonil;

  • Razvijajo zavest o strokovni odgovornosti in zahtevah poklica.

    Vaja: skiciranje ročičnega in obračalnega gonila.

  • mehanizmi

  • poznajo zakonitosti delovanja in vzdrževanja mehanizmov na področju orodjarstva;

  •  

    Vaja: skiciranje zaskočnega mehanizma.

    elementi cevnih vodov

     

     

     

  • cevni vodi

  • naprave za zapiranje in pripiranje pretoka

  • poznajo vrste, značilnosti in izvedbe cevnih vodov ter naprav za zapiranje in pripiranje pretoka;

  • Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost.

     

    sistemi kakovosti

     

     

     

  • pojem kakovosti

  • sodobno pojmovanje kakovosti

  • karakteristike kakovosti

  • zagotavljanje kakovosti v delovnem okolju in uspešnost

  • standardi za kakovost

  • dokumentacija sistema kakovosti

  • presoja sistema kakovosti

  • razumejo, da je kakovost lastnost izdelka in da zanjo odgovarja tisti, ki je delal;

  • znajo definirati vidike kakovosti in poznajo elemente, ki vplivajo na kakovost procesa;

  • znajo našteti pogoje za kakovostno delo;

  • razumejo standard za kakovost kot enotni jezik med proizvajalci in kupci;

  • znajo uporabljati dokumentacijo;

  • Sprejemajo filozofijo kakovosti kot strategijo uspeha.

    Vaja: izdelava lastnih kriterijev za ocenjevanje (npr. lastnega dela v šoli, učiteljevega dela, itd.).


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • informatika, CAD

  • Tehnika orodjarstva

    Tehnologija orodjarstva

    Praktični pouk

  • preoblikovanje in prenos električnih signalov;

  • krmiljenje obdelovalnih strojev,

  • tehniško risanje

  •  

  • izdelava tehnične dokumentacije;

  • razumevanje tehnične dokumentacije;

  • fizika, mehanika

  •  

  • zakoni mehanike pri delovanju orodij;

  • razstavljanje in sestavljanje naprav in orodij;

  • strojni elementi

  •  

  • elementi orodij in obdelovalnih pripomočkov;

  • popravila in zamenjava strojnih elementov;

  • sistemi kakovosti

  •  

  • racionalizacija uporabe energije, materiala in časa;

  • kontrola in ocenjevanje rezultatov dela;