SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: ORODJAR (ds)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 44.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 1. 12. 2000

1. IME PREDMETA

TEHNIKA ORODJARSTVA

S predmetnimi področji:

  • osnove elektrotehnike in elektronike

  • strojeslovje

  • obdelovalne tehnike

  • avtomatizacija.

    2. ŠTEVILO UR

    Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

    Letnik

    Oblike izobraževalnega dela

     

    Teorija (ur)

    Vaje (ur)

    Skupaj (ur)

    1.

    84

    28

    112

    2.

    48

    16

    64

    3.

    48

    16

    64

    skupaj

    180

    60

    240

    * T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

    ** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

    3. USMERJEVALNI CILJI

    Predmet je podpora ostalim strokovnim predmetom in je temelj za razumevanje delovanja obdelovalnih strojev ter naprav. Pomaga izgrajevati tehniško kulturo, identifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in navaja učence na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov.

    Vajenci naj:

  • spoznajo razvoj elektrotehnike in njene povezave s stroko;

  • poznajo osnovne zakone s področja elektrotehnike in jih znajo uporabiti pri reševanju praktičnih nalog;

  • poznajo toplotne, magnetne, kemične in svetlobne učinke električnega toka;

  • poznajo vrste, zgradbo in uporabo električnih strojev;

  • spoznajo vrste, zgradbo in uporabo aktivnih in pasivnih elementov, ki sestavljajo elektronsko vezje;

  • poznajo različne energijske vire, njihove značilnosti in ukrepe za racionalno rabo energije;

  • poznajo pogonske stroje glede na vrsto energije, njihovo povezanost v postrojenja in namen;

  • poznajo osnovne načine merjenja in kontrole v proizvodnem procesu;

  • poznajo osnovne odrezovalne postopke, razumejo posebnosti posameznih postopkov in znajo izbrati ustrezen postopek obdelave;

  • poznajo pomen pravilnega vpetja obdelovancev glede na tehnološki postopek in režim dela;

  • poznajo delovanje posameznih strojev na področju orodjarstva;

  • poznajo osnove CNC tehnologije, robotike in avtomatizacije;

  • spoznajo vlogo in pomen krmilne tehnike v procesu avtomatizacije;

  • spoznajo osnovne sestavine krmilja in različne energije, ki nastopajo v krmiljih;

  • razumejo delovanje krmilja in znajo poiskati morebitno napako v njem;

  • se naučijo risati osnovna vezja, predvsem tista, ki so specifična za poklic orodjarja;

  • znajo načrtovati krmilja, ki jih potrebujejo v svojem poklicu.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    1. letnik

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    OSNOVE ELEKTROTEHNIKE IN ELEKTRONIKE

    Vajenci

    Vajenci

     

    Osnovni zakoni električnega tokokroga

     

     

     

  • elementi električnega tokokroga

  • Ohmov zakon

  • merjenje električnega toka in napetosti

  • zakonitosti vezave uporov

  • poznajo osnovne elemente električnega tokokroga in zakonitosti med napetostjo, tokom in upornostjo;

  • znajo izmeriti osnovne veličine v tokokrogu in na posameznih elementih,

  • razumejo zakonitosti vzporedno in zaporedno vezanih uporov,

  • Razvijajo sposobnost uporabe teoretičnega znanja pri reševanju konkretnih delovnih problemov.

    Vaja: merjenje električnega toka in napetosti.

    Vaja: vezave električnih tokokrogov.

    Toplotni učinki toka

     

     

     

  • električna energija in moč

  • merjenje električne energije in moči

  • uporaba električne toplote

  • varovanje tokokrogov

  • razumejo pojem dela in moči električnega toka v povezavi z osnovnimi veličinami,

  • znajo pojasniti pojav segrevanja ohmske upornosti in zveze s tokom,

  • poznajo ukrepe in načine varovanja električnih tokokrogov,

  • Razvijajo identifikacijo z vrednotami kvalitetnega opravljanja poklica.

    Vaja: merjenje električne energije in moči.

    Kemični učinki toka

     

     

     

  • kemični viri električne energije

  • redoks reakcije

  • primarni in sekundarni elementi

  • galvanski odpadki in recikliranje

  • elektroliza

  • poznajo kemične učinke toka in njihovo uporabo;

  • definirajo redoks reakcije,

  • znajo razložiti procese in zgradbo galvanskih členov in akumulatorjev;

  • poznajo vplive galvanskih odpadkov na okolje in možnosti recikliranja;

  • poznajo princip in uporabo elektrolize;

  •  

    Vaja: meritve galvanskih členov in baterij.

    Svetlobni učinki toka

     

     

     

  • svetlobni viri

  • vrste razsvetljave glede na prostor

  • merjenje osvetljenosti

  • poznajo izvore svetlobe na osnovi električnega toka;

  • znajo našteti različne izvore svetlobe in vrste razsvetljave glede na prostor;

  • Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost.

    Vaja: merjenje osvetljenosti.

    Magnetni učinki toka

     

     

     

  • magnetno polje, pretok, gostota

  • učinki v magnetnem polju

  • ustvarjanje napetosti z indukcijo

  • poznajo magnetne učinke električnega toka in pojave v magnetnem polju;

  • znajo opisati delovanje elektromagneta pri električnem releju,

  • Razvijajo strokovnost, varčnost in ekonomičnost.

    Vaja: nastanek inducirane napetosti.

    Tokokrog z izmeničnim tokom

     

     

     

  • izmenična napetost in tok

  • porabnik v izmeničnem tokokrogu

  • trifazni izmenični toki

  • poznajo lastnosti izmeničnega toka in prednosti pred enosmernim v elektroenergetskem sistemu,

  • znajo razlikovati med enofaznimi in trifaznimi izmeničnimi toki ter njihovimi porabniki;

  • Razvijajo občutek za zanesljivost in sposobnost reševanja problemov.

     

    Električni stroji

     

     

     

  • razdelitev električnih strojev

  • asinhronski in sinhronski stroji

  • električni stroji v orodjarstvu

  • znajo razvrstiti električne stroje po kriterijih;

  • poznajo zgradbo, značilnosti in uporabo asinhronskih in sinhronskih strojev;

  • znajo opisati zgradbo in delovanje koračnih motorjev;

  • Razvijajo strokovnost, natančnost, zanesljivost in druge lastnosti, vezane na poklicne zahteve.

    Vaja: obratovalni primeri in meritve.

    Informacije in električni signali

     

     

     

  • pojem informacije

  • analogni in digitalni signali

  • preoblikovanje in prenos električnih signalov

  • razumejo temeljne principe preoblikovanja informacij v električne signale in njihovo preobrazbo pri prenašanju na prenosni poti od oddajnika do sprejemnika;

  •    

    Elementi in vezja v elektroniki

     

     

     

  • razvojne stopnje v elektroniki

  • aktivni in pasivni elektronski elementi

  • vrste elektronskih vezij

  • poznajo razvojne stopnje v elektroniki in njen pomen v razvoju tehnike in tehnologije;

  • znajo našteti aktivne in pasivne elektronske elemente ter vrste in uporabo elektronskih vezij;

  • Pridobivajo spoznanja o povezanosti življenja in tehnike in o možnostih za poklicno uspešnost.

    Vaji:

  • sestava elektronskega vezja,

  • tranzistor kot stikalo.

  • osnovna analogna in digitalna vezja

  • poznajo vlogo in uporabo analognih in digitalnih vezij pri obdelavi signalov;

  • Razvijajo moralno-etične kvalitete in motivacijo za samoizobraževanje.

    Vaja: primeri naprav industrijske elektronike.

    Strojeslovje

     

     

     

    Energija, energijski tok

         

  • oblike, pretvorbe, ohranitev energije (1. gl. zakon)

  • energijski viri

  • varčevanje z energijo

  • poznajo vrste energij osnovne značilnosti, pretvorljivost, enote, energijski tok – moč, toplotni tok;

  • znajo izračunati delo, toploto, moč;

  • poznajo različne energijske vire, razlikujejo pomen obnovljivih virov;

  • spoznajo ukrepe racionalne rabe energije, recikliranje;

  • Razvijajo sposobnost racionalne rabe energije, materiala in časa.

     

    Prenos energije in toplotni stroji

     

     

     

  • zmožnost pretvorljivosti energij (2. gl. zakon)

  • znajo opisati osnovne načine za prenos energije in poznajo pojem izkoristek;

  • poznajo delovanje toplotnega stroja in njegov izkoristek;

  • razumejo, da vseh oblik energije ni mogoče pretvoriti v delo;

  •  

    Vaja: spoznavanje delovanja toplotnih strojev s pomočjo modelov.

    Osnove strojev

     

     

     

  • zgradba: pogonski, posredniki, delovni

  • vrste strojev: obdelovalni, transport., energetski

  • spoznajo strojništvo kot zelo široko področje;

  • razumejo delovanje osnovnih strojev in njihovo umeščenost v stroki;

  • Razvijajo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov.

    Vaja: delovanje, karakteristike in vzdrževanje pogonskih strojev, posrednikov in delovnih strojev.

    Osnove energetskih strojev

     

     

     

  • turbine, kompresorji, ventilatorji, črpalke

  • motorji z notranjim izgorevanjem

  • prenosniki toplote

  • poznajo pogonske stroje glede na vrsto energije, njihovo povezanost v postrojenja in namen;

  • znajo pojasniti delovanje toplotnega stroja in njegov izkoristek;

  • vedo, da vseh oblik energije ni mogoče v enaki meri izkoristiti za delo;

  • Razvijajo moralno-etične kvalitete in motivacijo za samoizobraževanje.

    Vaja: delovanje in karakteristike črpalk, kompresorjev in ventilatorjev.

    Stroji za obdelavo in preoblikovanje

  • spoznajo osnovne vrste in značilnosti obdelovalnih in preoblikovalnih strojev;

  •  

    Vaja: delovanje in karakteristike motorjev z notranjim Izgorevanjem.

     

    2. letnik

    vsebine in informativni cilji

    formativni cilji Socializacijski cilji Posebnosti v izvedbi

    obdelovalne tehnike

    Vajenci Vajenci:  

  • odrezovalna tehnika in stroji za odrezavanje

  •  

  •    

  • struženje (poudarek na notranjem struženju)

  • postopki za obdelavo izvrtin (vrtanje, grezenje, povrtavanje, vrezovanje navojev)

  • frezanje

  • visokohitrostna obdelava

  • brušenje

  • fini postopki obdelave

  • energetski postopki

  • se seznanijo s teorijo odrezavanja in poznajo osnovne odrezovalne postopke;

  • razumejo posebnosti posameznih postopkov in znajo izbrati ustrezen postopek obdelave;

  • spoznajo značilnosti in delovanje posameznih obdelovalnih strojev;

  • spoznajo osnovne dele in osnovne principe delovanja strojev za odrezavanje;

  • Razvijajo osebno odgovornost za kvalitetno opravljeno delo.

    Oblikujejo osnovne občutke razumevanja tehnike in tehnično razmišljanje.

    Vaja: demonstracijski prikaz posameznih postopkov odrezavanja.

     
    • znanje povezujejo s poznavanjem tehnologije in praktičnim delom na nekaterih strojih;

    • poznajo pravilne odločitve o optimalnem načinu vpenjanja obdelovancev glede na obliko obdelovanca in nadaljnjo obdelavo;

    • znajo določati režime obdelav na posameznih obdelovalnih strojih;

       

    vzdrževanje delovnih sredstev

     

     

     

  • vzdrževanje strojev, orodja in naprav

  • dokumentacija za vzdrževanje

  • varnost pri delu s stroji

    • razumejo pomen vzdrževanja strojev;

    • poznajo morebitne nevarnosti pri delu s posameznimi stroji;

     

    Razvijajo občutek za red, urejenost na delovnem mestu in pomen skupinskega dela.

     

    Vaja: izpolnjevanje

    Dokumentacije za

    Vzdrževanje.

    pripomočki za obdelovance in orodja

     

     

     

  • vpenjalni

  • merilni

  • kontrolni

  • obdelovalni

  • tehnološki

    • poznajo pomen pravilnega vpetja glede na tehnološke postopke;

    • poznajo pomembnost osnovnih baz v smislu hitrejše in bolj natančne obdelave ter kontrole;

     

    Razvijajo skrb za kvaliteto opravljenega dela.

     

    Vaja: uporaba pripomočkov za vpenjanje obdelovancev in orodij.

  • cnc tehnologija, robotika in avtomatizacija

    • spoznajo osnove cnc tehnologije, robotike in avtomatizacije;

    • znajo brati in napisati manj zahteven program;

     

    Pridobivajo spoznanja o povezanosti življenja in tehnike. Vaja: programiranje in obdelava na CNC strojih.

  • obdelava z elektroerozijo

    • poznajo uporabnost in značilnosti erozijskih postopkov;
       

  • izdelava prototipov (modelov):

  • stereolitografij

    • spoznajo vlogo in pomen prototipov pri izdelavi orodja;

     

    Razvijajo sposobnosti timskega dela.   

    3. letnik

    vsebine in informativni cilji

    formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    avtomatizacija

    vajenci

    Vajenci

     

    Krmilna tehnika v procesu avtomatizacije

  • spoznajo vlogo in pomen krmilne tehnike v procesu avtomatizacije;

  • ovrednotijo pojem avtomatizacije v tehniki in družbi;

  • Oblikujejo sposobnost za tehnično mišljenje in ustvarjalnost.

     

    Kibernetika

  • seznanijo se s pojmom upravljanja;

  • spoznajo prenosnike sporočila, objektov prenosa in odnosa med njimi;

  • znajo najti sorodnost upravljanja družbenih procesov s tehničnimi procesi;

  •    

    Osnovni vrsti krmilja:

  • krmilje brez povratne zveze

  • krmilje s povratno zvezo

  • znajo ločiti obe osnovni vrsti krmilja;

  • spoznajo zakonitosti obeh in njune sestavine;

  •  

    Značilnosti obeh vrst krmilij dijaki spoznajo na praktičnih primerih.

    Zgradba krmilja

  • spoznajo osnovne sestavine krmilja;

  • razumejo funkcijo senzoričnega, procesoričnega, aktoričnega dela;

  • spoznajo logične operacije in elemente za obdelavo signalov;

  • Razvijejo sposobnost uporabe teoretičnega znanja v reševanju konkretnih tehničnih problemov.

    Vsebine senzoričnega in aktoričnega dela krmilja se v tem poglavju podajo zgolj informativno.

    Elemente in operacije proc. Dela naj dijaki podrobneje spoznajo na primerih iz realnega okolja.

    Razčlemba krmilja po obliki energij

  • poznajo različne energije, ki nastopajo v krmiljih, in se seznanijo z njihovimi lastnostmi;

  • naučijo se izbirati obliko energije glede na specifične potrebe po delovnem okolju;

  • Pridobivajo občutek za racionalno uporabo energije v tehniki.

     

    Pnevmatska krmilja

  • -sestavine pnevmatskega krmilja

  • seznanijo se s pridobivanjem in čiščenjem zraka;

  • spoznajo signalne, krmilne in delovne elemente;

  • sestavine se naučijo risati in jih označevati;

  • Usvajajo strokovnost, razvijajo natančnost, zanesljivost in druge lastnosti, vezane na poklicne zahteve.

    Za spoznavanje elementov pnevmatskega krmilja lahko uporabimo programski paket AS.

    Načrtovanje pnevmatskih krmilj

  • naučijo se risati osnovna vezja, predvsem tista, ki so specifična za poklic orodjarja;

  • razumejo delovanje krmilja in znajo odkrivati napake v njih;

  • Razvijajo moralno-etične

    Kvalitete in motivacijo za samoizobraževanje.

    Vaje:

    Vpenjanje obdelovancev,

    Dvoročni varnostni vklop,

    Pnevmatska podajalna naprava.

  • hidravlična krmilja

  • seznanijo se s pridobivanjem hidravlične energije in čiščenjem olja;

  • spoznajo sestavine krmilja in jih znajo simbolično risati;

  • naučijo se izbirati elemente glede na specifične zahteve krmilja;

  • Oblikujejo sposobnost reševanja problemov pri timskem delu.

    Narisana krmilna vezja naj dijaki zgradijo na didaktični plošči.

  • načrtovanje hidravličnih krmilj

  • znajo načrtovati tista krmilja, ki jih potrebujejo v svojem poklicu;

  • razumejo delovanje krmilja in znajo poiskati morebitno napako v njem;

  •  

    Vaji:

    Krmiljenje hidravlične stiskalnice,

    Sinhrono gibanje dveh valjev.

  • elektro-pnevmatska krmilja

  • elektro-hidravlična krmilja

  • spoznajo elemente električnih krmilj;

  • naučijo se načrtovati osnovna krmilja in se seznanijo z njihovimi lastnostmi;

  • Razvijejo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov.

    Vaje, ki so bile izvedene v pnevmatski in hidravlični krmilni tehniki, prevedemo in izvedemo v hibridnih krmilnih tehnikah.

  • programobilna krmilja

  • spoznajo zgradbo programobilna krmilja ppk;

  • v enem od programirnih jezikov znajo opisati osnovna krmilja;

  •    

    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • osnove elektrotehnike in elektronike

  • Osnove strojništva

    Tehnologija orodjarstva

    Praktični pouk

  • vezalne sheme električnih in elektronskih sistemov;

  • elektroerozivna obdelava kovin, električni pogoni in krmiljenje strojev,

  • strojeslovje

  •  

  • delo,energija, moč, izkoristek,

  • pogoni obdelovalnih strojev;

  • obdelovalni stroji

  •  

  • mehanika, strojni elementi,

  • obdelovalne tehnologije,

  • strojna obdelava,

  • avtomatizacija

  •  

  • vezalne sheme električnih, pnevmatskih in hidravličnih krmilij;

  • krmiljenje obdelovalnih strojev in naprav za podajanje;