SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: ORODJAR (ds)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 44.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 1. 12. 2000

1. IME PREDMETA

TEHNOLOGIJA ORODJARSTVA

S predmetnimi področji:

  • kemija z gradivi

  • zdravje in varnost pri delu

  • predelovalne tehnologije

  • obdelovalne tehnologije

  • tehnologija orodij in obdelovalnih pripomočkov

  • organizacija in ekonomika dela.

    2. ŠTEVILO UR

    Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

    Letnik

    Oblike izobraževalnega dela

     

    Teorija (ur)

    Vaje (ur)

    Skupaj (ur)

    1.

    112

    28

    140

    2.

    80

    16

    96

    3.

    96

    16

    112

    skupaj

    288

    60

    348

    * T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

    ** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

    3. USMERJEVALNI CILJI

    Predmet predstavlja rdečo nit ostalim strokovnim predmetom in temelji na praktično-uporabnem znanju, podprtem s poznavanjem posameznih teoretskih osnov.

    Vajenci naj:

  • poznajo vrste kovinskih in nekovinskih materialov za potrebe strojništva in njihove značilne mehanske in tehnološke lastnosti;

  • spoznajo posredno in neposredno prisotnost strojništva in tehnologije v stroki in vsakdanjem življenju;

  • poznajo in razumejo odvisnost med sestavo materiala in njihovimi lastnostmi, pomembnimi za predelavo in uporabo;

  • na osnovi standardov znajo uporabljati kataloge, priročnike in drugo strokovno literaturo ter znajo analizirati oznake materialov;

  • razvijajo sposobnosti za prepoznavanje problemov okolja v okviru poklicnega področja;

  • poznajo postopke primarnega oblikovanja, preoblikovanja, odrezavanja, spajanja in oplemenitenja materialov;

  • obvladajo temeljno znanje na področju orodjarstva,

  • poznajo vrste in uporabo strojev, orodja in naprav, ki se uporabljajo v orodjarstvu;

  • poznajo različne tehnike preoblikovanja, odrezavanja in spajanja kovinskih materialov;

  • poznajo tehnike in postopke termične obdelave kovinskih materialov;

  • razumejo delovanje posameznih obdelovalnih pripomočkov in orodij ter znajo izdelati njihove sestavne dele;

  • poznajo nevarnosti dela in delovnega okolja ter znajo predvideti ukrepe varstva pri delu na svojem poklicnem področju;

  • poznajo zakonitosti, na osnovi katerih lahko opredelijo natančnost in kvaliteto končnega izdelka;

  • znajo uporabljati tehnično dokumentacijo in standarde na svojem poklicnem področju;

  • razvijajo odnos do varčne uporabe snovi in energijskih virov;

  • znajo vrednotiti delo in organizacijo v poklicu in življenju.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    1. letnik

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Zgradba materialov

    Vajenci

    Vajenci

     

  • lastnosti materialov

  • kristalna zgradba kovin

  • struktura zlitin

  • poznajo vrste kovinskih in nekovinskih materialov za potrebe strojništva, njihove značilne mehanske in tehnološke lastnosti

  • poznajo kristalno zgradbo in strukturo zlitin

  • znajo grafično prikazati in pojasniti pomen diagrama

  • Razvijajo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov.

    Vaja: prepoznavanje materiala praktičnih izdelkov iz vsakdanjosti in strojništva.

    Kemijske reakcije

     

     

     

  • gorenje in produkti gorenja

  • hitrost in vpliv na hitrost kemijske reakcije

  • znajo zapisati enostavne kemijske reakcije z enačbo, opredeliti eksotermno in endotermno reakcijo, pomen toplotne kemijske reakcije

  • poznajo probleme vpliva na okolje zaradi zgorevanja

  • poznajo vplivne faktorje na hitrost kemijske reakcije, opredelijo katalizo in spoznajo pomen katalizatorjev

  •  

    Vaja: kemijske reakcije (eksperimenti)

    Kisline, baze in soli

     

     

     

  • merilo - ph vrednost

  • znajo opredeliti kisline in baze, poznajo kisline baze in soli v vsakdanjem življenju

  • spoznajo učinke kislih padavin

  • Zavedajo se možnega škodljivega vpliva dela na njihovo zdravje.

    Vaje:

  • priprava raztopin,

  • merjenje pH (eksperimenti) vrednosti.

  • Redoks reakcije

     

     

     

  • galvanski člen, galvanski odpadki

  • korozija

  • definirajo redoks reakcije, spoznajo galvanski člen kot vir napetosti, poznajo vplive galvanskih odpadkov

  • definirajo vzroke za pojav korozije

  • opišejo pripravo kovin za zaščito pred korozijo in poznajo možne načine zaščite pred njo

  •  

    Vaje: raztapljanje kovin, elektroliza vode (eksperimenti).

    Sintezni materiali, polimeri, umetne snovi in guma

  • spoznajo naravne in sintezne polimere

  • znajo razvrstiti umetne snovi glede na njihove osnovne lastnosti in jih opisati

  • znajo našteti in opisati možne načine predelave in obdelave umetnih snovi

  • poznajo možnosti uporabe gume

  • znajo opisati zgradbo kompozitnih materialov, njihove lastnosti in uporabo

  • poznajo vplive obravnavanih materialov na okolje

  • Razvijajo zavest o pravilnemu odnosu do okolja, v katerem posameznik živi in deluje, ga varuje in ohranja.

    Vaja:

  • iskanje in urejanje podatkov,

  • delo z modeli,

  • uporaba baz podatkov,

  • multimedijski pristop (eksperimenti).

  • pridobivanje in uporaba kovinskih materialov

     

     

     

    Pridobivanje grodlja in jekla

  • poznajo postopek pridobivanja grodljev in jekel

  • Razvijajo zavest o strokovni odgovornosti in zahtevah poklica.

    Vaja: označevanje jekelin litin po ISO inSIST.

    Predelava grodljev v jekla in litine

     

     

     

  • razdelitev jekel in uporaba

  • razdelitev litin in uporaba

  • označevanje jekel in litin po iso

  • vpliv legirnih elementov

  • znajo okvirno pojasniti proces izdelave jekla od železove rude do izdelka

  • razlikujejo železove zlitine med seboj in znajo pojasniti njihove lastnosti in uporabo

  • poznajo sistem označevanja jekel in litin

  • Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost.

     

    Neželezne kovine in zlitine

     

     

     

  • lastnosti in uporabnost

  • aluminij, baker in njihove zlitine

  • svinec, kositer, cink

  • druge neželezne kovine

  • plemenite kovine

  • označevanje neželeznih kovin in zlitin

  • poznajo lastnosti in uporabo neželeznih kovin in zlitin

  • znajo pojasniti lastnosti in uporabnost barvnih kovin in njihovih zlitin ter lastnosti in uporabnost plemenitih kovin

  • poznajo najpomembnejše materiale in zlitine, ki se uporabljajo v orodjarstvu

  • Razvijajo občutek za red, urejenost in natančnost.

    Vaja: prepoznavanje materialov iz neželeznih kovin in zlitin iz strojništva ter elektrotehnike.

    Pridobivanje in uporaba nekovinskih materialov

     

     

     

  • plastične mase

  • goriva in maziva

  • keramični materiali

  • guma, steklo, les

  • poznajo vrste, lastnosti, uporabo in način pridobivanja nekovinskih materialov, ki se uporabljajo v orodjarstvu

  • poznajo glavne lastnosti termoplastov in duroplastov

  • Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu.

    Vaja: prepoznavanje vrste in lastnosti nekovinskih materialov.

    preizkusi materialov

     

     

     

  • trdnostni preizkusi

  • tehnološki preizkusi

  • preizkusi trdote

  • poznajo osnovne postopke preizkušanja materialov

  • znajo pojasniti najpomembnejše trdnostne in tehnološke preizkuse ter načine preizkušanja trdote

  •  

    Vaja: trdnostni in tehnološki preizkusi materialov.

    obdelovalne tehnologije

     

     

     

    Litje

     

     

     

  • namen in značilnosti vlivanja

  • metalurške osnove vlivanja

  • litje v pesek, v kokile in pod tlakom

  • poznajo značilnosti posameznih postopkov obdelovalne tehnologije

  • znajo pojasniti namen in značilnosti vlivanja različnih materialov

  • razlikujejo med postopki litja v pesek, kokilnega litja in litja pod tlakom

  • Razvijajo identifikacijo z vrednotami kvalitetnega opravljanja poklica.

    Vaja: preizkušanje trdote po HRc.

    Sintranje

     

     

     

  • lastnosti sintranih gradiv in uporaba

  • faze v tehnologiji sintranja

  • poznajo lastnosti in uporabo sintranih gradiv

  • znajo okvirno pojasniti tehnološke faze sintranja

  •  

    Vaja: prepoznavnje litih in sintranih izdelkov.

    Odrezavanje

     

     

     

  • osnove odrezavanja

  • postopki ročnega odrezavanja

  • postopki strojnega odrezavanja

  • znajo pojasniti značilnosti odrezavanja in opisati geometrijo rezalnega orodja

  • poznajo značilnosti posameznih postopkov ročnega in strojnega odrezavanja ter znajo določiti ustrezne režime dela

  • Razvijajo zavest o strokovni odgovornosti in zahtevah poklica.

    Vaja: postopki ročnega in strojnega

    odrezavanja.

    Varjenje in lotanje

     

     

     

  • vrste in lastnosti lotanih spojev

  • vrste in lastnosti varjenih spojev

  • poznajo lastnosti spajanja materialov z lotanjem in varjenjem

  • znajo razlikovati in pojasniti postopka mehkega in trdega lotanja

  •    

    Toplotna obdelava

     

     

     

  • strukturne in kristalne spremembe

  • kaljenje in popuščanje

  • površinsko utrjevanje jekla

  • žarjenje jekla

  • poznajo značilnosti in vrste toplotnih obdelav

  • znajo pojasniti strukturne in kristalne spremembe pri toplotni obdelavi, narisati diagram kalilnih temperatur

  • znajo pojasniti postopek kaljenja in popuščanja jekla

  • poznajo postopke površinskega utrjevanja in žarjenja jekla

  • Usvajajo strokovnost, razvijajo natančnost, zanesljivost in druge lastnosti, vezane na poklicne zahteve.

    Vaja: risanje diagrama kalilnih

    temperatur.

    Antikorozijska obdelava

     

     

     

  • vzroki korozije

  • zaščitna sredstva

  • postopki površinske zaščite

  • znajo pojasniti vzroke korozije

  • znajo našteti vrste zaščitnih sredstev

  • znajo opisati najpomembnejše postopke površinske zaščite

  • Razvijajo osebno odgovornost za kvaliteto opravljenega dela.

    Vaja: prepoznavanje postopkov površinske zaščite materialov.

    zdravje in varnost pri delu

     

     

     

  • ureditev in predpisi s področja varnosti in zdravja pri delu

  • nevarnosti dela in delovnega okolja

  • ukrepi varnosti in zdravja na poklicnem področju

  • poznajo kriterije za ocenitev zdravega in varnega delovnega mesta

  • seznanijo se s pravicami in dolžnostmi, ki jih imajo v zvezi z upoštevanjem predpisov varnega dela ter uporabo varovalnih sredstev pri delu

  • poznajo predpise in znajo varno delati z napravami na električni pogon

  • Zavedajo se možnega škodljivega vpliva dela na njihovo zdravje.

    Ogled izobraževalnega filma o najbolj izpostavljenih delih, uporabi varovalnih sredstev pri delu ter vedenju delavca pri delu.

     

    2. letnik

    vsebine in informativni cilji

    formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Značilnosti in razvoj orodij za množinsko proizvodnjo

    Vajenci

    Vajenci

     

  • razvoj obdelovalnih strojev

  • tehnično-tehnološki razvoj orodij za množinsko proizvodnjo

  • spoznajo značilnosti in vrste orodij za množinsko proizvodnjo, njihov tehnično-tehnološki razvoj in uporabnost

  • Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in identifikacijo s poklicem.

     

    Osnovna načela o konstrukciji orodij

     

     

     

  • specifični konstrukcijski elementi orodij za plastično preoblikovanje

  • osnovna načela pri konstruiranju orodij za množinsko proizvodnjo

  • znajo našteti in pojasniti konstrukcijske elemente orodij za plastično preoblikovanje

  • razumejo osnovna načela, ki vplivajo na konstrukcijo obdelovalnih pripomočkov in orodij za množinsko proizvodnjo

  • Razvijajo strokovnost in sposobnost timskega dela.

    Vaja: prepoznavanje konstrukcijskih elementov in orodij za plastično preoblikovanje.

    orodja za rezanje

     

     

     

    Postopki rezanja

     

     

     

  • izrezovanje, luknjanje, odrezovanje, zarezovanje, prebadanje

  • poznajo značilnosti rezanja s posebnimi rezilnimi orodji in znajo opredeliti posamezne postopke rezanja z njimi

  • Razvijajo strokovnost, natančnost, zanesljivost in druge lastnosti, vezane na poklicne zahteve.

    Vaja: prepoznavanje postopkov rezanja s pomočjo izdelkov in orodij.

    Osnove rezanja:

     

     

     

  • proces rezanja

  • konstrukcijski elementi orodja za rezanja

  • znajo pojasniti pojave pri rezanju s posebnimi rezilnimi orodji

  • poznajo osnovne konstrukcijske elemente orodij za rezanje in znajo opredeliti njihovo funkcijo

  •    

    Zrak med rezili in sile pri rezanju

     

     

     

  • vpliv zračnosti med reziloma

  • izračun optimalne zračnosti

  • izračun sile, potrebne za rezanje

  • določanje odprtine rezilne plošče in premer rezilnega pestiča pri izrezovanju in luknjanju

  • znajo določiti optimalno zračnost in pojasniti vpliv zračnosti med reziloma na kvaliteto izrezanega dela ter obstojnost orodja

  • znajo izračunati velikost sil potrebnih za rezanje

  • znajo določiti dimenzije odprtine rezilne plošče in dimenzije rezilnega pestiča pri izrezovanju in luknjanju

  • Razvijajo občutek za uporabo teoretičnih znanj v praksi.

    Vaja: izračun zračnosti med rezilnim pestičem in rezilno ploščo ter sile, potrebne za rezanje.

    Razporeditev izrezov in omejevanje podajanja

     

     

     

  • načela pri razporeditvi izrezov

  • različne razvrstive izrezov

  • izračun koeficienta izrabe materiala

  • omejevanje podajanja

  • poznajo načela pri razporeditvi izrezov in pomen racionalne izrabe materiala

  • znajo izračunati koeficient izrabe materiala in določiti optimalno razporeditev izrezov

  • poznajo različne konstrukcijske rešitve in znajo določiti velikost omejevanja podajanja traku

  • Oblikujejo sposobnost za tehnično mišljenje in ustvarjalnost.

     Vaja: izračun koeficienta izrabe materiala in omejevanja podajanja.

    Vodenje orodja:

     

     

     

  • rezilno orodje z vodilno ploščo

  • s stebri vodeno orodje

  • poznajo načine, konstrukcijske oblike, značilnosti in lastnosti posameznih načinov vodenja orodja

  •    

    Konstrukcijske izvedbe rezilnih orodij:

     

     

     

  • konstrukcijske izvedbe rezilnih orodij

  • montaža orodja na stroj

  • poznajo različne konstrukcijske izvedbe rezilnih orodij od prostega, postopnega do bločnega rezilnega orodja

  • znajo pojasniti postopek montaže orodja na stroj

  • Razvijajo osebno odgovornost za kvaliteto opravljenega dela

     Vaja: prepoznavanje različnih konstrukcijskih izvedb in tipov rezilnih orodij.

    Konstruiranje orodja

     

     

     

  • postopki pri konstruiranju orodja

  • od izdelka do delovne in sestavne risbe izdelka

  • znajo konstruirati enostavno rezilno orodje (izračunavanje in določanje posameznih veličin) in izdelati vso potrebno delovno dokumentacijo za izdelavo orodja

  • Oblikujejo sposobnosti za opravljanje timskega dela.

    Vaja: konstruiranje rezilnega pestiča in odprtine rezilne plošče za izrezovanje in luknjanje.

    orodja za upogibanje

     

     

     

    Osnovni pojmi plastičnega preoblikovanja

     

     

     

  • deformacije, napetosti

  • deformacijska trdnost, tečenje

  • sprememba trdote

  • poznajo osnovne pojme plastičnega preoblikovanja

  • znajo razložiti pojma deformacija in deformacijska trdnost, napetosti pri preoblikovanju in spremembo trdote

  •  

    Vaja: ugotavljanje najmanjšega upogibnega polmera in kota zravnavanja za različne materiale.

    Osnove upogibanja:

     

     

     

  • postopki upogibanja

  • proces upogibanja

  • najmanjši upogibni polmer

  • kot zravnavanja

  • sile pri upogibanju

  • določanje razvite dolžine

  • poznajo sestavne elemente upogibnih orodij, njihov namen in medsebojno povezanost

  • znajo opisati postopke preoblikovanja pločevine

  • poznajo vplive upogibnega polmera in kota zravnavanja pri upogibanju pločevine

  • znajo izračunati potrebne sile za upogibanje in razvito obliko upognjenih obdelovancev

  • Pridobivajo občutek za racionalno uporabo energije v tehniki.

     

    Vrste upogibnih orodij

     

     

     

  • orodje za žlebljenje in robljenje

  • orodje za zgibanje

  • orodje za ovijanje

  • orodje za oblikovalno štancanje

  • poznajo različne vrste upogibnih orodij, njihov namen in sestavne elemente posameznih orodij

  • poznajo materiale, iz katerih je izdelano upogibno orodje

  • znajo konstruirati enostavno upogibno orodje in izdelati potrebno dokumentacijo

  •  

    Vaja: določanje potrebne sile za upogibanje in razvite dolžine surovca za izdelavo upognjenca.

    orodja za vlečenje

     

     

     

    Postopki vlečenja

     

     

     

  • globoki vlek

  • vlečenje s tanjšanjem stene

  • potisno oblikovanje

  • vlečno oblikovanje

  • poznajo sestavne dele orodij, njihov namen in medsebojno povezanost v funkcionalni celoti

  • znajo pojasniti posamezne postopke vlečenja in njihove tehnološke značilnosti

  • Razvijajo moralno-etične kvalitete in motivacijo za samoizobraževanje.

    Vaja: prepoznavanje postopkov vlečenja votlih teles s pomočjo izdelkov in orodij.

    Osnove globokega vlečenja

     

     

     

  • vlečno razmerje

  • število stopenj vlečenja

  • določanje vlečne sile

  • določanje dimenzij rondel in platin za vlečenje

  • poznajo pojem vlečno razmerje. znajo določiti potrebno število stopenj vlečenja, potrebno silo pločevinskega držala, potrebno silo pri globokem vleku ter premere rondel in platin za vlečenje.

  • Usvajajo strokovna znanja, razvijajo natančnost, zanesljivost in druge lastnosti, vezane na poklicne zahteve.

    Vaja: določanje števila stopenj vlečenja, premerov pestičev in potrebne sile pločevinskega držala.

    Vrste vlečnih orodij

     

     

     

  • konstrukcijski deli vlečnega orodja

  • orodje za vlečenje profilov

  • orodja za globoki vlek

  • orodja za vlečenje s tanjšanjem stene

  • orodje za potisno oblikovanje

  • orodje za vlečno oblikovanje

  • poznajo sestavne dele vlečnega orodja, njihov namen in njihovo medsebojno povezanost v funkcionalno celoto

  • znajo pojasniti konstrukcijske značilnosti posameznih vrst vlečnih orodij

  • poznajo konstrukcijske značilnosti orodja za globoko vlečenje in dejavnike, ki vplivajo na kvaliteto izdelka

  • Razvijajo pozitiven odnos do delovnih sredstev in dokumentacije.

    Vaja: izračun premera rondele za različne obdelovance.

    kombinirana orodja

     

     

     

    Značilnosti kombiniranih orodij

     

     

     

  • značilnosti in delovanje kombiniranega orodja

  • poznajo značilnosti in ekonomičnost kombiniranih orodij ter princip delovanja

  •    

    Tipične vrste kombiniranih orodij

     

     

     

  • kombinirana orodja za rezanje in upogibanje

  • kombinirana orodja za vlečenje in rezanje po postopnem načinu

  • kombinirana orodja za vlečenje in rezanje po načinu bločnega rezila

  • znajo pojasniti konstrukcijske izvedbe in značilnosti kombiniranih orodij

  • Razvijajo zavest o strokovni odgovornosti in sposobnost reševanja problemov pri skupinskem delu.

    Vaja: prepoznavanje in analiziranje različnih tipov in kombinacij orodij.

     

    3. Letnik

    vsebine in informativni cilji

    formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    načrtovanje izdelave izdelka

    Vajenci

    Vajenci

     

  • izbiranje najboljših alternativ v izdelavi

  • delovne metode v vrednostni analizi

  • analiza funkcij

  • optimalne serije

  • poznajo prednosti in slabosti posamezne obdelovalne in predelovalne tehnologije

  • znajo presoditi uporabnost posamezne tehnologije glede na obliko in število izdelkov

  • Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za kvalitetno delo v urarskem poklicu.

    Vaja: načrtovanje izdelave izdelka (od ideje do končnega rezultata).

    orodja za hladno stiskanje

     

     

     

    Postopki hladnega stiskanja

     

     

     

  • hladno izstiskavanje

  • hladno nakrčevanje

  • hladno vtiskavanje

  •      

    Vrste orodij za hladno stiskanje

     

     

     

  • orodja za hladno izstiskavanje

  • orodja za hladno nakrčevanje

  • orodja za hladno vtiskavanje

  • poznajo značilnosti, postopke in tehnologijo hladnega stiskanja

  • poznajo vrste orodij, njihove sestavne dele in njihovo medsebojno povezanost v funkcionalno celoto

  • znajo razložiti delovanje in konstrukcijske značilnosti orodja za hladno izstiskavanje, orodja za hladno nakrčevanje in orodja za hladno vtiskavanje

  • poznajo lastnosti materialov, iz katerih so izdelana orodja

  • Razvijajo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov.

    Vaja: prepoznavanje vrste orodij za hladno stiskanje in njihovih sestavnih delov.

    orodja za kovanje

     

     

     

    Postopki kovanja

     

     

     

  • prosto in utopno kovanje

  • določanje sile pri kovanju

  • poznajo značilnosti plastičnega preoblikovanja v vročem stanju, področja temperatur za kovanje in določanje sile pri kovanju

  •    

    Utopna orodja

     

     

     

  • oblike utopov

  • izdelava utopov

  • utopi za kovanje v več stopnjah

  • vzdrževanje orodja

  • znajo pojasniti konstrukcijske značilnosti orodij za utopno kovanje

  • razlikujejo odprti in zaprti utop

  • znajo pojasniti in našteti dejavnike, ki jih je potrebno upoštevati pri izdelavi utopov

  • Razvijajo občutek za natančnost in zanesljivost.

    Vaja: prepoznavanje konstrukcijskih značilnosti orodij za utopno kovanje.

    orodja za brizganje plastičnih mas

     

     

     

    Osnovne značilnosti materiala

     

     

     

  • lastnosti in uporaba plastičnih mas

  • tehnološko pravilno oblikovanje izdelkov

  •      

    Predelava plastike

     

     

     

  • priprava materialov

  • nizkotlačni postopki predelave

  • tlačno oblikovanje mas v izdelke

  • ekstrudiranje

  • kalandiranje, oslojevanje in kaširanje

  • preoblikovanje

  • varjenje in lepljenje

  • novejši postopki predelave plastike

  • poznajo lastnosti in uporabnost plastičnih mas

  • znajo pojasniti smernice za tehnološko pravilnost oblikovanja izdelkov

  • znajo opisati faze delovanja stroja za brizganje plastičnih mas.

  • poznajo postopke in značilnosti predelave plastike

  • znajo pojasniti pripravo materialov in značilnosti postopkov predelave

  • poznajo postopke tlačnega oblikovanja plastičnih mas v izdelke.

  • poznajo tehniko ekstrudiranja, kalandiranja, oslojevanja in kaširanja ter tehnike preoblikovanja in spajanja plastičnih mas.

  • Razvijajo občutek za red, urejenost, natančnost in sposobnost za reševanje problemov.

    Vaja: demonstracija delovanja stroja za brizganje plastičnih mas.

    Vaja: prepoznavanje tehnike ekstrudiranja, kalandiranja, oslojevanja in kaširanja.

    Orodja za brizganje plastičnih mas

     

     

     

  • sistemi orodij – kokil

  • konstrukcijski elementi orodij za brizganje termoplastičnih mas

  • šobe cilindrov

  • dolivne puše, kanali in gnezda

  • sistemi dolivkov

  • odmični elementi

  • sistemi za izmetavanje

  • hlajenje - hladilni kanali

  • materiali za izdelavo orodij

  • vzdrževanje orodja

  • poznajo sestavne dele orodij, njihov namen, potrebne parametre in medsebojno povezanost

  • poznajo različne sisteme orodij - kokil, njihovo uporabnost in konstrukcijske značilnosti

  • poznajo vrste in lastnosti materialov za izdelavo orodij in njihovo obdelovalnost

  • znajo pojasniti konstrukcijske izvedbe posameznih funkcijskih elementov orodja in način njihove izdelave

  • poznajo možne napake in načine odpravljanja napak pri brizganju

  • Pridobivajo spoznanja o povezanosti življenja in tehnike ter o možnostih za poklicno kariero.

    Vaja: prepoznavanje sestavnih delov orodja za brizganje plastičnih mas in njihovih konstrukcijskih značilnosti.

    obdelovalni pripomočki:

     

     

     

  • elementi za pozicioniranje in oporo

  • elementi za pritrjanje in vpenjanje

  • izvedbe priprav za pritrjanje obdelovancev (vrtalne, frezalne, stružne, brusilne, varilne in sestavljive vpenjalne priprave)

  • vpenjala za orodje

  • poznajo vlogo in vrste obdelovalnih pripomočkov, ki jih uporabljamo na obdelovalnih strojih

  • poznajo najpogosteje uporabljene elemente za pozicioniranje in oporo ter pritrjanje in vpenjanje obdelovancev

  • znajo konstruirati enostavne priprave za pritrjanje obdelovancev pri različnih obdelovalnih postopkih

  • Razvijajo sposobnosti reagiranja v različnih situacijah indivudualnega in skupinskega dela.

    Vaja: prepoznavanje različnih obdelovalnih pripomočkov in njihovih konstrukcijskih značilnosti.

    organizacija in ekonomika

     

     

     

  • vloga in pomen organizacije dela

  • organiziranost poslovnega procesa

  • stroški poslovnega procesa

  • osnovne zakonitosti, ki zagotavljajo kakovost

  • poznajo vlogo in pomen organizacije dela na področju orodjarstva

  • znajo ovrednotiti stroške poslovnega procesa

  • razvijajo inovativnost, ustvarjalno mišljenje in spretnost logičnega reševanja problemov

  • Razvijajo natančnost, ustvarjalnost, ekonomičnost in delovno disciplino.

    Vaja: izdelava kalkulacije za izdelavo preprostega izdelka.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • gradiva

  • Osnove strojništva

    Tehnika orodjarstva

    Praktični pouk

  • gradiva posameznih strojnih elementov

  • mater. v elektrotehniki in strojegradnji

  • tehnološke lastnosti gradiv

  • obdelovalne tehnologije

  •  

  • fizika, mehanika

  • obdelovalne tehnologije

  • osnovni obdelovalni postopki

  • zdravje in varstvo pri delu

  •  

  • fizika, mehanika

  • varnostni ukrepi pri delu

  • ekonomika in organizacija dela

  •  

  • informatika, CAD

  • organizacija dela in kvaliteta proizvodov

  • strokovna tehnologija

  •  

  • strojni elementi v orodjarstvu;

  • avtomatizacija v delovnem procesu

  • izdelava orodij in obdelovalnih pripomočkov