Izobraževalni program: ORODJAR (ds)
Sprejeto na 44.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 1. 12. 2000
TEHNOLOGIJA ORODJARSTVA
S predmetnimi področji:
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
112 |
28 |
140 |
2. |
80 |
16 |
96 |
3. |
96 |
16 |
112 |
skupaj |
288 |
60 |
348 |
* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.
Predmet predstavlja rdečo nit ostalim strokovnim predmetom in temelji na praktično-uporabnem znanju, podprtem s poznavanjem posameznih teoretskih osnov.
Vajenci naj:
1. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Zgradba materialov |
Vajenci |
Vajenci |
|
|
|
Razvijajo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov. |
Vaja: prepoznavanje materiala praktičnih izdelkov iz vsakdanjosti in strojništva. |
Kemijske reakcije |
|
|
|
|
|
Vaja: kemijske reakcije (eksperimenti) |
|
Kisline, baze in soli |
|
|
|
|
|
Zavedajo se možnega škodljivega vpliva dela na njihovo zdravje. |
Vaje: |
Redoks reakcije |
|
|
|
|
|
Vaje: raztapljanje kovin, elektroliza vode (eksperimenti). |
|
Sintezni materiali, polimeri, umetne snovi in guma |
|
Razvijajo zavest o pravilnemu odnosu do okolja, v katerem posameznik živi in deluje, ga varuje in ohranja. |
Vaja: |
pridobivanje in uporaba kovinskih materialov |
|
|
|
Pridobivanje grodlja in jekla |
|
Razvijajo zavest o strokovni odgovornosti in zahtevah poklica. |
Vaja: označevanje jekelin litin po ISO inSIST. |
Predelava grodljev v jekla in litine |
|
|
|
|
|
Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost. |
|
Neželezne kovine in zlitine |
|
|
|
|
|
Razvijajo občutek za red, urejenost in natančnost. |
Vaja: prepoznavanje materialov iz neželeznih kovin in zlitin iz strojništva ter elektrotehnike. |
Pridobivanje in uporaba nekovinskih materialov |
|
|
|
|
|
Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu. |
Vaja: prepoznavanje vrste in lastnosti nekovinskih materialov. |
preizkusi materialov |
|
|
|
|
|
Vaja: trdnostni in tehnološki preizkusi materialov. |
|
obdelovalne tehnologije |
|
|
|
Litje |
|
|
|
|
|
Razvijajo identifikacijo z vrednotami kvalitetnega opravljanja poklica. |
Vaja: preizkušanje trdote po HRc. |
Sintranje |
|
|
|
|
|
Vaja: prepoznavnje litih in sintranih izdelkov. |
|
Odrezavanje |
|
|
|
|
|
Razvijajo zavest o strokovni odgovornosti in zahtevah poklica. |
Vaja: postopki ročnega in strojnega odrezavanja. |
Varjenje in lotanje |
|
|
|
|
|
||
Toplotna obdelava |
|
|
|
|
|
Usvajajo strokovnost, razvijajo natančnost, zanesljivost in druge lastnosti, vezane na poklicne zahteve. |
Vaja: risanje diagrama kalilnih temperatur. |
Antikorozijska obdelava |
|
|
|
|
|
Razvijajo osebno odgovornost za kvaliteto opravljenega dela. |
Vaja: prepoznavanje postopkov površinske zaščite materialov. |
zdravje in varnost pri delu |
|
|
|
|
|
Zavedajo se možnega škodljivega vpliva dela na njihovo zdravje. |
Ogled izobraževalnega filma o najbolj izpostavljenih delih, uporabi varovalnih sredstev pri delu ter vedenju delavca pri delu. |
2. letnik
vsebine in informativni cilji |
formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Značilnosti in razvoj orodij za množinsko proizvodnjo |
Vajenci |
Vajenci |
|
|
|
Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in identifikacijo s poklicem. |
|
Osnovna načela o konstrukciji orodij |
|
|
|
|
|
Razvijajo strokovnost in sposobnost timskega dela. |
Vaja: prepoznavanje konstrukcijskih elementov in orodij za plastično preoblikovanje. |
orodja za rezanje |
|
|
|
Postopki rezanja |
|
|
|
|
|
Razvijajo strokovnost, natančnost, zanesljivost in druge lastnosti, vezane na poklicne zahteve. |
Vaja: prepoznavanje postopkov rezanja s pomočjo izdelkov in orodij. |
Osnove rezanja: |
|
|
|
|
|
||
Zrak med rezili in sile pri rezanju |
|
|
|
|
|
Razvijajo občutek za uporabo teoretičnih znanj v praksi. |
Vaja: izračun zračnosti med rezilnim pestičem in rezilno ploščo ter sile, potrebne za rezanje. |
Razporeditev izrezov in omejevanje podajanja |
|
|
|
|
|
Oblikujejo sposobnost za tehnično mišljenje in ustvarjalnost. |
Vaja: izračun koeficienta izrabe materiala in omejevanja podajanja. |
Vodenje orodja: |
|
|
|
|
|
||
Konstrukcijske izvedbe rezilnih orodij: |
|
|
|
|
|
Razvijajo osebno odgovornost za kvaliteto opravljenega dela |
Vaja: prepoznavanje različnih konstrukcijskih izvedb in tipov rezilnih orodij. |
Konstruiranje orodja |
|
|
|
|
|
Oblikujejo sposobnosti za opravljanje timskega dela. |
Vaja: konstruiranje rezilnega pestiča in odprtine rezilne plošče za izrezovanje in luknjanje. |
orodja za upogibanje |
|
|
|
Osnovni pojmi plastičnega preoblikovanja |
|
|
|
|
|
Vaja: ugotavljanje najmanjšega upogibnega polmera in kota zravnavanja za različne materiale. |
|
Osnove upogibanja: |
|
|
|
|
|
Pridobivajo občutek za racionalno uporabo energije v tehniki. |
|
Vrste upogibnih orodij |
|
|
|
|
|
Vaja: določanje potrebne sile za upogibanje in razvite dolžine surovca za izdelavo upognjenca. |
|
orodja za vlečenje |
|
|
|
Postopki vlečenja |
|
|
|
|
|
Razvijajo moralno-etične kvalitete in motivacijo za samoizobraževanje. |
Vaja: prepoznavanje postopkov vlečenja votlih teles s pomočjo izdelkov in orodij. |
Osnove globokega vlečenja |
|
|
|
|
|
Usvajajo strokovna znanja, razvijajo natančnost, zanesljivost in druge lastnosti, vezane na poklicne zahteve. |
Vaja: določanje števila stopenj vlečenja, premerov pestičev in potrebne sile pločevinskega držala. |
Vrste vlečnih orodij |
|
|
|
|
|
Razvijajo pozitiven odnos do delovnih sredstev in dokumentacije. |
Vaja: izračun premera rondele za različne obdelovance. |
kombinirana orodja |
|
|
|
Značilnosti kombiniranih orodij |
|
|
|
|
|
||
Tipične vrste kombiniranih orodij |
|
|
|
|
|
Razvijajo zavest o strokovni odgovornosti in sposobnost reševanja problemov pri skupinskem delu. |
Vaja: prepoznavanje in analiziranje različnih tipov in kombinacij orodij. |
3. Letnik
vsebine in informativni cilji |
formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
načrtovanje izdelave izdelka |
Vajenci |
Vajenci |
|
|
|
Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za kvalitetno delo v urarskem poklicu. |
Vaja: načrtovanje izdelave izdelka (od ideje do končnega rezultata). |
orodja za hladno stiskanje |
|
|
|
Postopki hladnega stiskanja |
|
|
|
|
|||
Vrste orodij za hladno stiskanje |
|
|
|
|
|
Razvijajo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov. |
Vaja: prepoznavanje vrste orodij za hladno stiskanje in njihovih sestavnih delov. |
orodja za kovanje |
|
|
|
Postopki kovanja |
|
|
|
|
|
||
Utopna orodja |
|
|
|
|
|
Razvijajo občutek za natančnost in zanesljivost. |
Vaja: prepoznavanje konstrukcijskih značilnosti orodij za utopno kovanje. |
orodja za brizganje plastičnih mas |
|
|
|
Osnovne značilnosti materiala |
|
|
|
|
|||
Predelava plastike |
|
|
|
|
|
Razvijajo občutek za red, urejenost, natančnost in sposobnost za reševanje problemov. |
Vaja: demonstracija delovanja stroja za brizganje plastičnih mas. Vaja: prepoznavanje tehnike ekstrudiranja, kalandiranja, oslojevanja in kaširanja. |
Orodja za brizganje plastičnih mas |
|
|
|
|
|
Pridobivajo spoznanja o povezanosti življenja in tehnike ter o možnostih za poklicno kariero. |
Vaja: prepoznavanje sestavnih delov orodja za brizganje plastičnih mas in njihovih konstrukcijskih značilnosti. |
obdelovalni pripomočki: |
|
|
|
|
|
Razvijajo sposobnosti reagiranja v različnih situacijah indivudualnega in skupinskega dela. |
Vaja: prepoznavanje različnih obdelovalnih pripomočkov in njihovih konstrukcijskih značilnosti. |
organizacija in ekonomika |
|
|
|
|
|
Razvijajo natančnost, ustvarjalnost, ekonomičnost in delovno disciplino. |
Vaja: izdelava kalkulacije za izdelavo preprostega izdelka. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
|
Osnove strojništva Tehnika orodjarstva Praktični pouk |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|