SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: SLIKOPLESKAR (ds)

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

MATERIALI S KEMIJO

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

54

30

84

2.

22

10

62

3.

22

10

32

skupaj

98

50

148

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Pri predmetu vajenec:

  • spozna nekatere kemijske in fizikalne pojme povezane z razumevanjem slikopleskarske stroke,

  • pozna vrste podlag, njihovo sestavo in lastnosti ter ureditev za različne nanose,

  • spozna različne sestavine premaznih sredstev ter njihovo sestavo, lastnosti in uporabo,

  • razvija gospodaren odnos do uporabe materialov,

  • razvija čut odgovornosti do varstva okolja.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    Informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Kemija v slikopleskarski stroki

    Vajenec

    Vajenec

     

  • splošni pojmi o organski in anorganski kemiji,

  • kemijske reakcije,

  • oksidi,

  • baze,

  • kisline,

  • soli,

  • ogljikovodiki,

  • estri, alkoholi,

  • makromolekule.

  • zna našteti pomembne kovine in nekovine;

  • spozna pojem atom in njegovo zgradbo;

  • razlikuje pojem molekule in atoma;

  • loči eksotermne in endotermne reakcije;

  • spozna postopek oksidacije in redukcije;

  • pozna nevarnosti pri delu z bazami in kislinami;

  • definira pomen Ph vrednosti;

  • zna našteti karakteristične ogljikovodike;

  • loči postopke polimerizacije, polikondenzacije in adicije;

  • Pozna pomen ločevanja med kovinami in nekovinami.

    Razvija odgovornost in odnos do različnih vrst reakcij.

    Razvija skrbnost in ekološko odgovornost pri delu z bazami in kislinami.

    Vaja: kemijska reakcija.

    Vaja. Baze.

    Vaja: nevtralizacija.

    Vaja: soli.

    Vaja: estri.

    fizika v slikopleskarski stroki

     

     

     

  • -fizikalne količine,

  • topnost materialov,

  • -masa snovi,

  • agregatna stanja,

  • viskoznost,

  • tiksotropija,

  • trdnost,

  • elastičnost,

  • oprijemnost,

  • kapilarnost,

  • zračna vlažnost,

  • difuzija,

  • osmoza,

  • toplota.

  • pozna enote in razmerja pri fizikalnih količina;

  • pozna disperzni sistem,

  • razlikuje emulzijo in suspenzijo;

  • zna izmeriti viskoznost;

  • pozna vrste trdnosti materialov;

  • loči udarno in upogibno trdnost;

  • pozna princip oprijemnosti snovi;

  • razume vpliv zračne vlage na fizikalne lastnosti materialov;

  • zna opisati proces difuzije;

  • pozna proces osmoze;

  • zna predvideti spremembe materialov, ki nastanejo pod vplivom toplote;

  • Razvija strokovnost pri spremembi materialov, ki nastanejo pod vplivom toplote.

    Vaja: topnost materialov.

    Vaja: viskoznost.

    Vaja: trdnost in elastičnost materialov.

    Vaja: zračna vlažnost.

    Vaja: toplota.

    slikanje in pleskanje

     

     

     

  • sredstva,

  • barve.

  • spozna pomen in namen slikopleskarske stroke;

  • zna našteti sredstva za delo;

  • loči barvo kot svetlobni pojav in material;

  • Pridobi predstavo o barvi kot svetlobnem pojavu in vplivu na človekovo počutje.

    Vaja:barva kot svetlobni pojav.

    Vaja.(2uri):barva kot material-

    podlage

     

     

     

  • vrste podlag,

  • odstranjevanje korozije,

  • izolacije podlag,

  • obdelava podlag.

  • našteje lastnosti podlage mineralnega sestava, kovinske, lesene in steklene ter ostale podlage;

  • pozna faktorje, ki vplivajo na podlago;

  • pozna postopek odstranjevanja produktov korozije;

  • pozna postopek izolacije, nevtralizacije, impregnacije in grundiranja različnih podlag;

  • Razvija strokovnost in poklicno identifikacijo.

    VAJA: podlage mineralnega sestava.

    VAJA: kovinske podlage.

    VAJA. Lesene podlage.

    VAJA. Steklo.

    VAJA. Ostale vrste podlag.

    VAJA. Faktorji, ki vplivajo na podlago.

    VAJA. Odstranjevanje produktov korozije.

    VAJA. Izolacija in nevtralizacija podlage.

    VAJA. Impregnacija podlag.

    VAJA. Grundiranje podlag.

    veziva

     

     

     

  • vrste veziv,

  • anorganska veziva,

  • vodotopna organska veziva,

  • vodoredčljiva veziva,

  • olja.

  • spozna uporabo veziv in njihovo vlogo v premaznih sredstvih;

  • pozna uporabo apna,, cementa in vodnega stekla;

  • pozna uporabo celuloznih in kazeinskih lepil;

  • razlikuje med kostnim, kožnim in ribjim klejem;

  • zna uporabiti veziva kot emulzijo oziroma disperzijo;

  • pozna olja kot veziva;

  • pozna uporabnost lanenega olja;

  • Spozna pomen uporabnosti veziv za kvalitetno delo.

    VAJA. Apno.

    VAJA. Cement.

    VAJA. Vodno steklo.

    VAJA. Voidoodporna organska topila.

    VAJA. Kostni, kožni in ribji klej.

    VA JA. Emulzija.

    VAJA. Disperzija.

    laki

     

     

     

  • oljni laki,

  • vrste smol,

  • poliuretan,

  • klorsulfonirani poliuretan,

  • pvc,

  • polikloropren,

  • polivinilacetat,

  • celulozni nitrat,

  • šelak,

  • klorkavčuk,

  • razlikuje lastnosti alkidnih, poliesterskih in akrilnih smol;

  • pozna uporabne lastnosti sečninskih, fenolnih, melaminskih in silikonskih smol;

  • Razvija pozitiven odnos do varovanja okolja.

    VAJE (10ur): ugotavljanja lastnosti smol.

  • ciklokavčuk,

  • asfalt,

  • bitumen.

  •      

    topila in razredčila

     

     

     

  • fizikalne lastnosti,

  • kemijske lastnosti,

  • anorganska in organska topila in razredčila.

  • zna našteti pomembna topila in razredčila za slikopleskarska dela;

  • zna pripraviti ustrezne mešanice topil;

  • pozna škodljive vplive topil in razredčil na zdravje človeka;

  • zna določiti jakost topila;

  • razlikuje med pojmoma raztapljanje in topljenje;

  • Spozna pomen topil in razredčil v slikopleskarski stroki.

    Razvija odgovoren odnos do varovanja okolja.

    Vaje (4ure): lastnosti topil.

    barvila

     

     

     

  • naloga barvil,

  • vsebnost barvil v premazih,

  • tehnološke zahteve za barvila.

  • zna določiti vsebnost barvil v premazih;

  • loči aktivna in pasivna barvila;

  • pozna vlogo polnil;

  • pozna razdelitev pigmentov;

  • loči pigmente po sestavi;

  • opredeli lastnosti in področje uporabe zemeljskih, mineralnih in kovinskih barvil, bronze, živalskih in rastlinskih barvil, katranskih barvil in saj;

  • pozna škodljive vplive barvil na človekovo zdravje;

  • Razvija strokovnost pri delu.

    Razvija odgovornost za varovanje okolja

    Vaja (4ure): določanje vsebnosti barvil.

    dodatki

     

     

     

  • - vrste dodatkov.

  • pozna uporabnost mehčalcev, sušilcev in sikativov, zamreževalcev in zgoščevalcev;

  • zna uporabljati sredstva za preprečevanje filma, nastanka pene in mehurčkov;

  • pozna namen in uporabo baktericidov, fungicidov in insekticidov;

  • zna uporabljati sredstva za matiranje.

  • Razvija skrbnost in ekološko zavest pri ravnanju z materiali.

    VAJA (2uri): lastnosti dodatkov.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • pisno (laboratorijsko delo, seminarji in ostali izdelki),

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • Podlage;

  • Tehnologija

  • različni tehnološki postopki obdelave podlag;

  • topila in razredčila;

  • Varstvo pri delu

  • varno ravnanje z razredčili, topili, nevarnimi snovmi;

  • materiali;

  • Praktični pouk

  • uporaba slikopleskarskih materialov;