SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: STROJNI MEHANIK (ds)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 35.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 14. 1. 2000

1. IME PREDMETA

PRAKTIČNI POUK

S predmetnimi področji:

  • ročna obdelava,

  • spajanje kovin,

  • strojna obdelava,

  • strojegradnja in servisiranje,

  • vzdrževanje krmilnih mehanizmov,

  • montaža in demontaža strojnih elementov,

  • vzdrževanje strojev in naprav.

    2. ŠTEVILO UR

    Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

    Letnik

    Oblike izobraževalnega dela

     

    Teorija (ur)

    Vaje (ur)

    Skupaj (ur)

    1.

     

    168

    168

    2.

     

    96

    96

    3.

     

    96

    96

    skupaj

     

    360

    360

    * T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

    ** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

    3. USMERJEVALNI CILJI

    Vajenci pridobijo praktična znanja za opravljanje dela strojnega mehanika. Teoretična znanja znajo uporabiti v praksi. Usposobijo se za opravljanje poklica (vzdrževanje, popravilo, izdelava, montaža in demontaža, izvajanje varilskih del, dela na strojih in uvajanje delovnih sredstev v proizvodnjo). Vajenci obvladajo tudi diagnosticiranje, nastavljanje, vzdrževanje in popravilo strojev in naprav ( njihovih sklopov, delov).

    Vajenci:

  • so sposobni praktična znanja povezovati z ustreznimi teoretičnimi znanji,

  • usposobljeni so za upravljanje samostojnega dela, za strokovno odločanje, za spremljanje in osvajanja novih znanj na poklicnem področju,

  • povezujejo različna strokovna področja (interdisciplinarnost),

  • znajo se prilagoditi delu na različnih mehanskih tehnologijah,

  • obvladajo tehnologijo montaže strojnih delov in naprav,

  • osvojijo principe varstva pri delu in pri praktičnem delu upoštevajo varnostne predpise,

  • znajo ugotavljati napake in motnje in jih odpravljati,

  • poznajo osnove meritev CNC - strojev,

  • skrbijo za čisto okolje in pravilno ravnanje z odpadki.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    1. letnik

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Izvedba

    seznanitev s hišnim redom

    Vajenci

    Vajenci

     

  • spoznavanje delovnega mesta in pravilnika o varstvu pri delu (požarna varnost, ekologija in osebna zaščitna sredstva)

  • se naučijo primernega vedenja na delovnem mestu, upoštevajo varnostne predpise;

  • naučijo se uporabljati osebna zaščitna sredstva;

  • Razvijanje poklicne etike (sodelovanje s sošolci, ravnanje v konfliktnih situacijah, komunikativnost, solidarnost). Privzgajanje čuta odgovornosti za opravljeno delo in odnosa do delovnih sredstev.

    Ogled delavnic, skladišča.

    Poslušanje splošnih navodil za varno delo.

    merjenje

     

     

     

  • namen merjenja in merilni sistemi

  • vrste in uporaba merilnega orodja

  • napake pri merjenju

  • metode in načini merjenja

  • samostojno merijo z osnovnimi merili. naučijo se natančnega odčitavanja;

  • navajajo se na natančnost in doslednost pri delu;

  • pravilno vzdržujejo merilno orodje;

  • Razvijanje natančnosti, zanesljivosti, skrbnosti.

    VAJE:

  • merjenje s pomičnim merilom,

  • merjenje z vijačnim merilom,

  • kontrola ravnosti površin,

  • merjenje kotov s kotomerom,

  • primerjanje kotov z lasnim kotnikom,

  • kontrola z merili za primerjanje (šablone, kalibri).

  • zarisovanje - žigosanje

     

     

     

  • namen zarisovanja. zarisovalno orodje in pripomočki. postopki zarisovanja. postopki žigosanja. žigosno orodje

  • sposobni so samostojno izvajati metode in postopke zarisovanja;

  • poznajo zarisovalno in žigosno orodje;

  • pravilno prenašajo mere in obliko z risbe na obdelovanec;

  • znajo žigosati obdelovanec;

  • Razvijanje natančnosti, strokovnosti.

    VAJE:

  • priprava za zarisovanje,

  • zarisovanje vzporednih črt,

  • zarisovanje krogov in lokov,

  • zarisovanje oblik,

  • žigosanje simbolov.

  • odrezovanje – kosmačenje

     

     

     

  • pile: vrste, oblike, naseki

  • pravilna drža telesa in orodja

  • sposobni so delati po določenem tehnološkem postopku;

  • pridobijo si občutek za vodoravno vodenje pile;

  • sposobni so piliti v skladu z varnostnimi predpisi;

  • Pridobivanje smisla za doslednost in estetski videz ter občutek za sistematičen pristop k delu.

    VAJE:

  • priprava delovnega mesta in orodja,

  • povezava postopka z ostalimi postopki oblikovanja,

  • vpenjanje obdelovanca,

  • vodenje pile – prenos sile in težišča,

  • kosmačenje in glajenje U-jekla.

  • žaganje

     

     

     

  • namen žaganja

  • vrste žag in listov

  • načini žaganja

  • vpenjanje žaginih listov

  • so sposobni pravilno voditi žago;

  • ločijo strojno in ročno žaganje in žage glede na uporabo;

  • spoznajo pomen hlajenja pri strojnem žaganju;

  • upoštevajo varnost pri žaganju;

  • Krepitev delovnih vrednot:

    Strokovnost, odgovornost.

    VAJE:

  • priprava obdelovanca za žaganje,

  • vpenjanje žaginega lista,

  • gibi: delovni, povratni, prenos sile,

  • žaganje z ročno žago.

  • rezanje, striženje in krivljenje pločevine

     

     

     

  • preoblikovanje pločevine

  • vrste pločevine

  • rezanje in striženje pločevine

  • vrste ročnih škarij

  • strižno orodje

  • krivljenje in izračun iztegnjene dolžine traku

  • orodje in stroji za krivljenje

  • spoznajo značilnosti dela s pločevino;

  • dobijo občutek za razporeditev in izkoristek materiala,

  • režejo pločevino s škarjami;

  • izberejo ustrezno orodje in pripomočke za krivljenje pločevine;

  • sposobni so izdelati izdelke iz pločevine, žice, traku s pomočjo krivljenja;

  • upoštevajo varnostne predpise;

  • Osvajanje strokovnosti, poklicne odgovornosti, ustvarjalnosti, zanesljivosti.

    VAJE:

  • izdelava škatlice iz dekapirane pločevine,

  • oblikovanje raznih izdelkov iz žice,

  • izdelava objemk iz pločevinastih trakov.

  • klepanje

     

     

     

  • namen in način klepanja

  • orodje in stroji

  • postopki klepanja

  • uporaba

  • obvladajo osnove klepanja;

  • sposobni so preoblikovati material z udarci kladiva;

  • urijo enakomerno in pravilno udarjanje na določena mesta;

  • upoštevajo varnostne predpise;

  • Razvijanje ročnih spretnosti.

    VAJE: klepanje črke S in podaljševanje traku.

    vrtanje

     

     

     

  • vrtalni stroji

  • zagon stroja – vklop, izklop

  • izbira hitrosti

  • izbira pomikov

  • vpenjanje orodja

  • vpenjanje obdelovanca

  • vzdrževanje obdelovalnega stroja

  • sposobni so uporabljati namizni vrtalni stroj:

  • vklop - izklop, izbira rezalne hitrosti, vrtanje z vijačnim svedrom, hlajenje pri vrtanju, vpenjanje obdelovancev;

  • seznanijo se z ročnim in strojnim brušenjem vijačnih svedrov;

  • upoštevajo varnostne predpise;

  •  

    VAJE:

  • vrtanje z ročnim vrtalnim strojem,

  • strojno vrtanje izvrtin,

  • čiščenje,

  • merjenje.

  • izdelava navojev

     

     

     

  • namen in uporaba

  • orodje za izdelavo navojev:

  • navojni vrezniki

  • navojna rezila

  • valjanje navojev

  • uporaba tabel za navoje

  • osnovne vrste navojev

  • sposobni so ročno rezati navoje;

  • sposobni so uporabljati orodje za rezanje zunanjih in notranjih navojev;

  • spoznajo pomen mazanja pri rezanju navojev;

  • sposobni so določiti premer izvrtine za rezanje notranjih navojev;

  • sposobni so izmeriti korak navoja;

  •  

    VAJE:

  • pravilna izbira svedra za vrtanje izvrtine in rezanje notranjih navojev,

  • vpenjanje rezilnega orodja,

  • izdelava navojev.

  • strganje

     

     

     

  • strganje ravnih površin-vodil, delovnih miz

  • strganje ležajnih blazinic

  • orodje in pripomočki za strganje (ročna in strojna strgala, tuširna plošča, tuširna pasta letve, most, …)

  • dijaki spoznajo strgala po obliki, velikosti in namenu uporabe;

  • ločijo obdelavo s strganjem od obdelav z odvzemanjem delcev;

  • sposobni so pravilno voditi strgalo po obdelovancu (pravil en prosti kot, križno strganje);

  • sposobni so preverjati rezultate strganja (kontrola na tuširni plošči);

  • upoštevajo varnostne predpise;

  • Vrednotenje natančnosti pri delu in odgovornosti.

    VAJE:

  • priprava delovnega mesta; orodja in pripomočkov,

  • ročno strganje ravnih ploskev,

  • ugotavljanje in kontrola stičnih točk med strganjem in po njem.

  • varjenje

     

     

     

    plamensko varjenje

     

     

     

  • ogled in spoznavanje delovnega mesta

  • temeperature in vrste plamena

  • varilna oprema

  • zaščitna sredstva

  • dodajni materiali

  • tehnike varjenja

  • sposobni so pripraviti zvarni rob tanke pločevine in speti ali vpeti obdelovanec;

  • sposobni so izbrati ustrezen gorilnik, odpreti plin, naravnati ustrezen plamen ter zvariti nekaj zvarkov brez in z dodajnim materialom;

  • sposobni so izbirati dodajne materiale,

  • sposobni so oceniti kakovost zvarov (vizuelno);

  • upoštevajo varnostne predpise;

  • Upoštevanje delovnih navodil.

    Spoznavanje pomena natančnosti in doslednosti pri delu, strokovnosti, poklicne odgovornosti.

    Razvijanje pozitivnega odnosa do ekologije.

    VAJE:

  • priprava varjencev,

  • osebna zaščita in varnost,

  • vžig plamena,

  • varjenje brez dodajnega materiala,

  • izbira dodajnega materiala,

  • spenjanje, varjenje.

  • obločno varjenje

     

     

     

  • ročno obločno varjenje

  • varjenje v zaščitnem plinu (mag, mig, tig)

  • polariteta, uvar

  • sposobni so pripraviti varilni aparat , vzpostaviti oblok in variti;

  • pridobijo prve izkušnje z varjenjem v prisilnih legah;

  • spoznajo nevarnosti pri varjenju (osebna zaščitna sredstva);

  • upoštevajo varnostne predpise;

  •  

    Učiteljeva demonstracija in vajenčevo samostojno delo.

    VAJE:

  • upoštevanje varnostnih ukrepov,

  • priprava varilnega aparata, usmernika ali inverterja,

  • varjenje navadnega (konstrukcijskega) jekla,

  • varjenje malo legiranega jekla,

  • čiščenje in pospravljanje.

  •  

    2. letnik

    vsebine in informativni cilji

    formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    odrezovanje

    Vajenci

    Vajenci

     

  • ponovitev snovi iz prvega letnika

  • nastanek odrezka

  • koti rezalnega orodja

  • ploskve na rezalnem orodju

  • ponovijo in utrdijo znanja o odrezovanju, ki jih pridobijo v 1. letniku;

  •  

    VAJE: merjenje kotov na rezalnem orodju.

    struženje

     

     

     

  • zagon stroja – vklop, izklop

  • izbira hitrosti

  • izbira pomikov

  • vpenjanje orodja

  • vpenjanje obdelovanca

  • vzdrževanje obdelovalnega stroja

  • dijaki se seznanijo z delovnim mestom;

  • spoznajo in razlikujejo različne stružne nože;

  • spoznajo dele stružnice;

  • sposobni so jo zagnati;

  • znajo upravljati s strojem;

  • sposobni so vpenjanja orodja in obdelovanca;

  • samostojno izdelajo izdelek na stružnici;

  • predvidijo pomen vzdrževanja in čiščenja stroja;

  • upoštevajo varnostne predpise;

  •  

    VAJE:

  • priprava delovnega mesta,

  • rokovanje in zagon stružnice,

  • vzdrževanje stružnic,

  • plano struženje,

  • vzdolžno struženje,

  • notranje in zunanje struženje,

  • vrtanje na stružnici,

  • rezanje navojev na stružnici,

  • struženje v lineti,

  • struženje v plani plošči.

  • rezkanje

     

     

     

  • osnove rezkanja - istosmerno, protismerno

  • zagon stroja – vklop, izklop

  • izbira hitrosti

  • izbira pomikov

  • vpenjanje orodja

  • vpenjanje obdelovanca

  • vzdrževanje obdelovalnega stroja

  • seznanijo se z delovnim mestom;

  • spoznajo in razlikujejo različna frezala;

  • seznanijo se z rezkalnim strojem in njegovimi deli;

  • sposobni so upravljati s strojem;

  • sposobni so vpenjati orodje in obdelovanec;

  • znajo uporabljati delilnik;

  • samostojno izdelajo izdelek na frezalnem stroju;

  • predvidijo pomen vzdrževanja in čiščenja stroja;

  • upoštevajo varnostne predpise;

  • Navajanje na natančnost pri delu.

    Upoštevanje delovnih navodil.

    Spoznavanje pomena natančnosti in doslednosti pri delu.

    Razvijanje pravilnega odnosa do ekologije.

    VAJE:

  • zagon stroja – vklapljanje, izklapljanje,

  • vpenjanje orodja in obdelovancev,

  • izbira rezalnih hitrosti in pomikov,

  • vzdrževanje stroja,

  • čelno – valjčno rezkanje ravnih površin,

  • rezkanje utorov.

  • brušenje na vodoravnem brusilnem stroju

     

     

     

  • namen brušenja

  • zagon stroja – vklop, izklop

  • izbira hitrosti

  • izbira pomikov

  • vpenjanje orodja

  • vpenjanje obdelovanca

  • vzdrževanje obdelovalnega stroja

  • seznanijo se z delovnim mestom;

  • spoznajo lastnosti brusilnih strojev, njihovih delov;

  • spoznajo in razlikujejo različne bruse;

  • upravljajo s strojem;

  • sposobni so vpenjanja orodja in obdelovanca;

  • samostojno izdelajo izdelek na brusilnem stroju;

  • ocenjujejo kvaliteto obdelanih površin z brušenjem;

  • predvidi pomen vzdrževanja in čiščenja stroja;

  • upoštevajo varnostne predpise;

  •  

    VAJE:

  • upravljanje in zagon brusilnega stroja,

  • vpenjanje brusilnega koluta,

  • vpenjanje obdelovancev,

  • centriranje brusilnega koluta,

  • brušenje na vodoravnem brusilnem strojem,

  • okroglo brušenje.


  • 3. letnik

    vsebine in informativni cilji

    formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    delovno mesto strojnega mehanika

    Vajenci

    Vajenci

     

  • področja dela strojnega mehanika

  • vpliv na kvaliteto proizvodnje in poslovanja

  • spoznajo pomen dela strojnega mehanika in vplive na poslovni rezultat;

  • Razvijanje sposobnosti orientiranja v delovnem procesu.

    Razvijanje pravilnega odnosa do ekologije.

    VAJE: pravilen pristop k delu in zastavljanje ciljev.

  • novogradnja (postavitev strojev in strojne opreme)

  • vzdrževanje (vzdrževanje strojev in naprav)

  • spoznajo delovne postopke, ki so potrebni za postavitev strojev (priprava dela, infrastruktura);

  • spoznajo aktivnosti, ki omogočajo kvalitetno vzdrževanje strojev in naprav, upoštevajoč navodila proizvajalca,

  • upoštevajo varnostne predpise,

  • Krepitev zanesljivosti, odgovornosti, komuniciranja, tolerantnosti.

    VAJE: upoštevanje delovnih navodil. Postavitev strojev in strojne opreme.

    varstvo pri delu strojnega mehanika

     

     

     

  • zavarovanje delovnega mesta

  • ugotavljajo nujnosti varstva pri delu glede na njegovo specifičnost;

  •  

    Upoštevati navodila za varno delo.

    vzdrževanje strojev in naprav

     

     

     

  • vrste vzdrževanja glede na strategijo delovne organizacije. potrebe proizvodnje in varnosti (preventivno, kurativno, tekoče, investicijsko, časovno predvideno, generalni remont). čiščenje, pregledi, kontrola mazanja, zamenjava maziv.

  • kontrola tesnosti, zračnosti, nastavitve

  • kontrola hlajenja, kontrola gretja

  • sposobni so povezati prednosti in pomanjkljivosti različnih vrst vzdrževanja glede na strategijo podjetja in specifiko proizvodnje, tudi z vidika življenjske varnosti;

  • sposobni so ugotoviti stanje vitalnih delov in jih po potrebi zamenjati ali naročiti zalogo;

  • upoštevajo varnostne predpise;

  • Upoštevanje delovnih navodil.

    Razvijanje pravilnega odnosa do ekologije.

    VAJE:

  • določiti zaporedje delovnih operacij in preventivnih pregledov,

  • popravilo stroja s ponovno nastavitvijo,

  • menjava orodij in opreme,

  • čiščenje filtrov, ostrenje orodja,

  • ugotavljanje vzrokov okvar.

  • generalni remont – obnova stroja

     

     

     

  • popravilo stroja izven delovnega procesa. zagotavljanje prvotne kvalitete delovanja stroja

  • načrtovanje teh. postopkov

  • meritve

  • metode dela in planiranja

  • sposobni obnoviti stroj, zamenjati vse izrabljene dele, vzpostaviti ponovno geometrijo;

  • upoštevajo varnostne predpise;

  • Spoznavanje prednosti timskega dela.

    Krepijo si samozavest.

    VAJE:

  • odklop stroja, demontaža in montaža stroja,

  • geometrija stroja,

  • planiranje popravil.

  • montaža in demontaža strojnih elementov

     

     

     

  • manj zahtevna montažna dela

  • vijačenje vseh vrst vijakov in matic

  • zavarovanje pred odvitjem

  • razstavljanje in sestavljanje vskočnikov

  • priprava za vstavitev in razstavitev razcepk. montaža in demontaža vseh vrst zatičev

  • montaža in demontaža raznih moznikov (izdelava)

  • izdelava in montaža zagozde

  • zahtevnejša montažna dela

  • demontaža in montaža različnih jermenic

  • montaža in menjava kotalnih ležajev

  • razstavljanje in sestavljanje vreten in matic

  •  uporaba predhodnih znanj iz prejšnjih letnikov:

  • piljenje,

  • vrtanje,

  • povrtavanje,

  • grezenje;

  • upoštevajo učiteljeva navodila o zakonitostih razstavljanja;

  • sposobni so označevanja, beleženja in risanja strojnih delov;

  • pri delu upoštevajo že pridobljene izkušnje;

  • sposobni so uporabljati ustrezna orodja;

  • sposobni so samostojno opravljati zahtevane naloge;

  • upoštevajo varnostne predpise;

  • Razvijajo občutek za inovativnost.

    Spoznajo pomen doslednosti opravljenega dela.

    VAJE:

  • branje instalacijskih shem,

  • uporaba katalogov,

  • sistematična priprava vseh sestavin pred montažo

  • priprava orodij in strojev,

  • montaža in demontaža strojnih delov, posameznih priključkov na obdelovalnih strojih,

  • montaža in demontaža ležajev, vseh vrst strojnih elementov (zatičev, razcepk, zagozd, moznikov),

  • vretenjaka, menjalnikov, suportov, sklopk, vreten in matic.

  • merjenje cnc-obdelovalnih strojev

  • ugotavljanje natančnosti delovanja numerično krmiljenih strojev

  • sposobni so ugotoviti (prepoznati):

  • zračnost med vretenom in matico,

  • napako na prehodu, kjer je hitrost ene osi večja od druge,

  • bočno zračnost na vodilih,

  • ciklično napako na krogličnem vretenu,

  • napako neusklajenega delovanja pogona krogličnih vreten,

  • nepravokotnost med merjenima osema,

  • neravnost vodil,

  • napako na merilnih letvah,

  • stick-slip efekt,

  • vibracije v stroju;

  • upoštevajo varnostne predpise;

  • Ugotavljanje karakteristik stroja.

    Meritve po sistemu Renishaw QC-10 Ballbar.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • s pregledom in ocenjevanjem delavniških dnevnikov ter

  • izdelkov oziroma storitev z zagovorom.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Praktični pouk se navezuje na strokovno teoretične predmete,pri katerih vajenec pridobi teoretične osnove in jih nadgradi s praktičnimi znanji. Praktični pouk je v času, ki poteka na šoli, naravnan demonstracijsko, saj odmerjen čas ne dopušča širšega pridobivanja ustreznih delovnih izkušenj. Delovne izkušnje, ki so potrebne za varno in uspešno delo, dobi pri delodajalcu. V 2. in 3. letniku praktični pouk posreduje tista znanja, ki jih vajenec ne osvoji pri delodajalcu, so pa potrebna za obvladovanje znanj, ki jih opredeljuje narava poklica.

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  •  

  •  

  •