Izobraževalni program: STROJNI MEHANIK (ds)
Sprejeto na 35.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 14. 1. 2000
TEHNOLOGIJA VZDRŽEVANJA
S predmetnimi področji:
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
112 |
28 |
140 |
2. |
64 |
16 |
80 |
3. |
80 |
16 |
96 |
skupaj |
256 |
60 |
316 |
* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.
Predmet omogoča širše razumevanje osnovnih znanj ter razvija sposobnost tehniškega komuniciranja. Vajenci si pridobijo osnovna znanja o obdelovalnih strojih, sistemih v strojništvu, o stanjih strojev in naprav, o montažah in demontažah strojnih delov. Pridobijo si tudi znanja o napakah strojnih delov pri izdelavi, vgradnji in obratovanju. Obvladajo zakonitosti, ki veljajo v tehnologiji varjenja, lepljenja, preoblikovanja, montaže in pri ostalih postopkih popravil. Obvladajo osnovne načine vzdrževanja in popravljanja. Izgrajujejo tehniško kulturo, identifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in se navajajo na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov (upoštevajo tudi ekonomske zakonitosti).
Dijaki:
1. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Osnovni pojmi o tehnologiji |
Dijaki |
Dijaki |
|
|
|
Razvijanje sposobnosti reševanja tehničnih in tehnoloških problemov. |
|
osnove meritev in kontrole |
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
zarisovanje |
|
|
|
|
|
Razvijanje natančnosti, strokovnosti. |
VAJE: |
piljenje |
|
|
|
|
|
Pridobivanje smisla za doslednost. |
|
žaganje |
|
|
|
|
|
Krepitev strokovnosti, odgovornosti. |
|
osnove odrezavanja |
|
|
|
|
|
Razvijanje strokovnosti in ekološke osveščenosti (okolje in hladilno - mazalna sredstva). |
|
struženje |
|
|
|
|
|
Vrednotenje pomena posameznih postopkov obdelave v industriji. Spoznanje različnih načinov izdelave istega izdelka. Poglabljanje sposobnosti za sistematično delo. Pridobivanje prvih občutkov o delovanju CNC-stroja. |
Demonstracija - vzdolžno in prečno struženje. |
skobljanje in pehanje |
|
||
vrtanje |
|
|
|
|
|
Demonstracija - vrtanje, grezenje, povrtavanje. |
|
frezanje |
|
|
|
|
|
Demonstracija – istosmerno, protismerno in čelno frezanje. |
|
posnemanje |
|
Razvijanje strokovnosti, osebne odgovornosti, zavesti o pomenu tehnologije na življenje okoli sebe. |
|
brušenje |
|
|
|
|
|
Demonstracija - brušenja. |
|
fina obdelava |
|
|
|
|
|
Demonstracija - poliranja. |
|
peskanje, bobnanje, razmaščevanje |
|
||
elektroerozija |
|
|
|
|
|
Dojemanje pomena elektroerozije za obdelavo trdih materialov. |
|
preoblikovanje |
|
||
|
|
Razvijajo si občutek strokovnosti, ustvarjalnosti. |
|
varjenje |
|
|
|
|
|
Oblikujejo odnos do tega napornega in nevarnega postopka. |
|
|
|
||
|
|
||
|
|
Razvijajo strokovnost, natančnost, ustvarjalnost. |
|
|
|
Zavedanje odgovornosti. |
2. letnik
vsebine in informativni cilji |
formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
varjenje s pritiskom |
Dijaki |
Dijaki |
|
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
Razvijanje strokovnosti, skrbnosti. |
VAJA: izbira primernih lepil. |
|
|
||
montaža |
|
Osvajanje sposobnosti za sestavljanje strojnih delov. |
|
|
|
||
|
|
||
|
|
VAJA: izdelava praktičnega primera montažne strukture. |
|
|
|
||
|
|
||
|
|
Razvijanje timskega dela. |
VAJA: organizacija montaže nekega sklopa stroja ali naprave. |
|
|
VAJA: iz literature izberejo ustrezne elemente za montažo in jih z ustreznimi postopki sestavijo v uporabno celoto. |
|
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
VAJA: iz kataloga izbrati za predpisano gred ustrezen kotalni ležaj, s primerno zaščito in določiti ustrezen način montaže. |
|
|
|
||
|
|
||
|
|
3. letnik
vsebine in informativni cilji |
formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
vzdrževanje |
Dijaki |
Dijaki |
|
uvod |
|
Pravilno vrednotenje vzdrževanja. |
|
sistemi v strojništvu |
|
|
|
|
|
Primerjanje nežive in žive narave. Razvijanje pravilnega odnosa do energetskih virov in energetskih vrednot. |
|
|
|
VAJA: izdelava skupnega stanja delovanja za tri stroje z različnimi odpovedmi. |
|
|
|
||
teorija obrab |
|
|
|
|
|
||
|
|
||
|
|
||
vzdrževanje strojev in naprav |
|
||
fizična obraba |
|
||
staranje ekonomsko (tehnološko) staranje |
|
||
okvare in lomi |
|
Razvijanje pravilnega odnosa do timskega dela. |
VAJA: vajenci prinesejo zlomljene strojne dele in analizirajo lome. |
osnovni načini vzdrževanja |
|
|
|
|
|
Utrjevanje ekološke zavesti in občutka za timsko delo. |
VAJA: uporaba vzdrževanja. |
mala, srednja in velika popravila |
|
||
popravila opreme |
|
Uzaveščanje varčnosti. |
VAJA: izdelava postopka za vzdrževanje opreme. |
|
|
||
|
|
Poglabljanje delovnih vrednot. |
VAJA: izračun stroškov za enostavno vzdrževanje. |
|
|
||
|
|
Razvijanje natančnosti, strokovnosti, ustvarjalnosti, komuniciranja. |
|
|
|
||
|
|
VAJA: izdelava organizacijske sheme za izvedbo vzdrževanja stroja. |
|
|
|
||
|
|
||
izrabljenost drsnih ploskev in vodil |
|
|
|
|
|
||
popravila gredi in osi |
|
|
|
|
|
||
nastavljanje kotalnih in drsnih ležajev na glavnem vretenu |
|
|
|
|
|
VAJA: izdelava tehnološkega postopka nastavitve ležaja. |
|
vzdrževanje sklopk |
|
|
|
|
|
VAJA: Iskanje napak na sklopkah. |
|
vzdrževanje menjalnikov in predležij |
|
|
|
|
|
Uzaveščanje strokovnosti in delovne odgovornosti. |
VAJA: iskanje napak na strojnih delih. |
vzdrževanje pnevmatike in hidravlike |
|
|
|
|
|
VAJA: simulacija napak na pnevmatskem ali hidravličnem učnem pripomočku. |
|
vzdrževanje transportnih naprav |
|
|
|
|
|
VAJA: tehnološki postopek vzdrževanja transportnih naprav. |
|
vzdrževanje motorjev z notranjim zgorevanjem |
|
VAJA: iskanje možnih napak na motorju. |
|
vzdrževanje kompresorjev, ventilatorjev, črpalk in hidromotorjev |
|||
|
|
||
vzdrževanje motorjev z notranjim zgorevanjem |
|
VAJA: iskanje možnih napak na motorju. |
|
vzdrževanje orodij |
|
VAJA: kontrola orodij in primeri vzdrževanja. |
|
vzdrževanje cnc-obdelovalnih strojev |
|
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Predmet tehnologija vzdrževanja je povezan z vsemi strokovnimi predmeti in s praktičnim poukom, saj daje potrebno osnovo za dopolnjevanje in nadgradnjo znanj.
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
|
|