Izobraževalni program: URAR (ds)
PRAKTIČNI POUK
s predmetnimi področji:
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
168 |
168 |
|
2. |
96 |
96 |
|
3. |
90 |
90 |
|
skupaj |
|
354 |
354 |
Na praktično-tehničnem področju se od urarja zahteva obvladanje temeljnih postopkov organizacije dela in sposobnost za dojemanje funkcijskih povezav med elementi ure, kar zagotavlja zanesljivost pri ugotavljanju in odpravljanju napak.
Naloga in cilj praktičnega pouka je, da se skupaj s praktičnim izobraževanjem v delovnem procesu vajenca usposobi za samostojno reševanje praktično tehničnih problemov. Pomaga izgrajevati tehniško kulturo, indentifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in navaja učence na natančnost in zanesljivost.
Vajenci naj:
1. Letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Priprava dela |
Vajenci |
Vajenci |
|
|
Spoznajo delovno mesto, orodja, stroje in naprave v učni delavnici. Znajo pojasniti in upoštevati ukrepe za varno delo. Seznanijo se z uporabo tehnične, tehnološke in delovne dokumentacije. |
Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za delo v poklicu. |
|
vzdrževanje |
|||
|
Spoznajo namen vzdrževanja in njegov vpliv na trajnost delovnih sredstev. |
Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost. |
|
merjenje in kontrola |
|||
|
Znajo meriti z pomičnimi in vijačnimi merili, z merilnimi urami in komparatorji, kotniki in kotomeri ter nožastimi merili in vodno tehtnico. |
||
zarisovanje |
|||
|
Znajo prenašati mere in obliko iz risbe na pločevino, ki jo bodo obdelovali ter pri tem pravilno uporabljati risalno orodje in pribor. |
Razvijajo pozitiven odnos do delovnih sredstev in dokumentacije. |
|
osnove odrezavanja |
|||
|
Znajo piliti različne oblike na profilih in pločevini, žagati ter strgati jeklene in medeninaste površine. Obvladajo postopke vrtanja, povrtavanja in grezenja ter izdelavo notranjih in zunanjih navojev. Ob vrtanju različnih materialov se naučijo tudi brušenja vijačnih svedrov. |
Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu. |
|
osnove preoblikovanja: |
|||
|
Poznajo osnovne postopke preoblikovanja ter znajo kriviti in upogibati pločevino in žico v hladnem stanju. |
Razvijajo občutek za natančnost in sposobnost za reševanje problemov. |
|
toplotna obdelava |
|||
|
Poznajo značilnosti in postopke toplotne obdelave in znajo žariti obdelovance različnih materialov ter kaliti in popuščati obdelovance orodnih in hitroreznih jekel. |
||
spajanje |
|||
|
Poznajo različne postopke spajanja materialov in njihove značilnosti. Obvladajo delovni postopek mehkega lotanja žice in pločevine. Varijo plamensko in električno obločno ter čistijo zvare in analizirajo kvaliteto spoja. |
Razvijajo natančnost, ustvarjalnost, ekonomičnost in delovno disciplino. |
|
površinska zaščita |
|||
|
Znajo pripraviti materiale za zaščito z zaščitnimi sredstvi. Naučijo se zaščititi kovinske strojne dele z mastmi in olji ter z barvami in laki . Spoznajo vrste zaščite s kemijsko prevleko. |
Osvajajo sposobnosti reagiranja v različnih situacijah. |
|
montaža |
|||
|
Spoznajo delovne postopke montaže ter orodja in naprave pri tem delu. Znajo kovičiti pločevinske dele in profile ter vijačiti strojne dele v celostne sklope. |
Razvijajo občutek za red, natančnost in zanesljivost pri delu. |
2. Letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Vajenci |
Vajenci |
||
orodja, stroji in naprave v urarstvu |
Spoznajo urarska orodja, stroje in naprave. |
||
montaža velike ure |
|||
|
Znajo pravilno poimenovati posamezne sklope mehanične ure in njihove sestavne dele. Obvladajo postopek dela pri razstavljanju in sestavljanju urinega mehanizma. Pri delu znajo uporabljati tehnično in delovno dokumentacijo. Opravljeno nalogo znajo oceniti z kontrolo in testiranjem. |
Pridobivajo spoznanja o povezanosti življenja in tehnike ter možnosti za poklicno kariero. |
|
struženje z urarsko stružnico |
|||
|
Obvladajo tehniko dela na urarski stružnici, znajo določiti potrebne režime dela in izdelati izdelke zahtevanih toleranc in površinske hrapavosti. |
Razvijajo osebno odgovornost za kvaliteto opravljenega dela. |
|
kolesni mehanizem |
|||
|
Znajo razstavljati in sestavljati mehanizme velikih ur, ki so sestavljeni iz posameznih zobniških gonil. Razlikujejo med seboj različne izvedbe kolesnega mehanizma. Obvladajo delovni postopek struženja tečajev osi in gredi in njihovo vležajenje. Na osnovi v naprej izdelane delovne dokumentacije znajo izdelati sprednjo in zadnjo ploščo, med kateri nato vgradijo kolesni mehanizem. |
Razvijajo zavest o strokovni odgovornosti in zahtevah poklica. |
|
zaskočni mehanizem |
|||
|
Poznajo mehanske zakonitosti zaskočnega mehanizma, ki v največji meri vpliva na natančen tek ure. Znajo izvesti praktično nastavitev zaskočnih mehanizmov. |
Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost. |
|
nihajni mehanizem |
|||
|
Poznajo in praktično obvladajo nihajne zakonitosti mehaničnih urnih mehanizmov. Na osnovi tehnične in delovne dokumentacije znajo izdelati nihalo. |
||
kazalčni mehanizem: |
|||
|
Poznajo zakonitosti delovanja kazalčnega mehanizma in znajo izdelati kazalce s številčnico. |
Razvijajo moralno etične kvalitete in motivacijo za samoizobraževanje. |
|
mehanizem za bitje: |
|||
|
Znajo razstaviti in sestaviti različne mehanizme za bitje. Obvladajo nastavitev udarnega mehanizma . |
||
graviranje ur |
|||
|
Obvladajo tehniko ročnega in strojnega graviranja. |
Razvijajo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov. |
|
uravnavanje teka ure in testiranje: |
|||
|
Znajo uporabiti metode in merilnike za testiranje in uravnavanje mehaničnih velikih ur, ter na osnovi tega ugotavljati napake. |
||
električne ure: |
|||
|
Poznajo posamezne elemente in delovanje električnih urnih mehanizmov. Na osnovi meritev znajo ugotavljati napake in po potrebi zamenjati neustrezne dele. |
Razvijajo moralno etične kvalitete in skrb za delovno disciplino. |
3. Letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Vajenci |
Vajenci |
||
Urarsko orodje in naprave za male ure |
Znajo uporabljati in vzdrževati orodja in naprave za male ure. |
||
Montaža malih ur |
|||
|
Znajo razstavljati in sestavljati posamezne elemente in sklope mehanizma male ure. Poznajo tehnološki postopek dela pri montaži. Kvaliteto opravljenega dela znajo kontrolirati z ustreznimi merilnimi in kontrolnimi napravami. |
Razvijajo občutek za red in urejenost ter varčnost in ekonomičnost. |
|
Pogon in navijanje |
|||
|
Poznajo zakonitosti kronskega in avtomatskega navijanja. Znajo ugotavljati napake, ki se lahko pojavljajo pri delovanje navijalnega mehanizma. |
Razvijajo sposobnost uporabe teoretičnega znanja v reševanju konkretnih delovnih problemov. |
|
Kolesni mehanizem |
|||
|
Znajo izdelati kinematsko shemo kolesnega mehanizma in načine vležajenja. Obvladajo tehniko zamenjave ležajnih kamnov in znajo popraviti ali zamenjati poškodovane tečaje gredi. |
||
Zaskočni mehanizem |
|||
|
Razumejo zakonitosti delovanja različnih zaskočnih mehanizmov in znajo opraviti nastavitve po tehničnih navodilih proizvajalca ur. |
Osvajajo strokovnost, natančnost, zanesljivost in druge lastnosti, vezane na poklicne zahteve. |
|
Nihajni mehanizem |
|||
|
Znajo opraviti montažo in nastavitve nihajnega mehanizma pri mehaničnih malih urah. S pomočjo ustreznih merilnikov znajo opraviti meritve delovanja nihajnega mehanizma. |
||
Meritve mehaničnih malih ur |
|||
|
Znajo opraviti potrebne meritve, nastavitve in testiranja mehaničnih malih ur. |
||
Montaža elektronskih ur |
|||
|
Na osnovi tehnične dokumentacije znajo razstavljati in sestavljati digitalne in analogne elektronske ure. Zamenjati znajo posamezne elektronske elemente. Obvladajo tehniko spajkanja polprevodnikov. Izdelajo vezje s polprevodniki v povečani izvedbi kot časovni merilnik. Znajo opraviti potrebna testiranja elektronskega modula in izdelati protokol meritev. |
Razvijajo odnos do tehničnih standardov in indentifikacijo s poklicem. |
|
Izbira in montaža nadomestnih delov |
|||
|
Znajo opraviti pravilno izbiro nadomestnih delov ure po katalogu. |
Razvijajo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov. |
|
Izdelava gravur na ohišjih malih ur |
Obvladajo različne tehnike graviranja. |
||
Servisiranje ur |
|||
|
Poznajo potrebno servisno dokumentacijo in obvladajo postopke dela pri servisiranju. |
Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje, ustvarjalnost in zanesljivost poklicnega dela. |
|
Čiščenje in mazanje ur: |
|||
|
Poznajo čistilna in mazalna sredstva ter stroje in naprave za čiščenje in mazanje ur. Obvladajo postopke dela pri čiščenju in mazanju. |
||
Druge vrste ur |
|||
|
Poznajo princip delovanja različnih merilnikov časa npr. radijsko vodena ura, atomska ura in spremljajo razvoj na področju urarske tehnike in tehnologije. |
Razvijajo moralno etične kvalitete in odgovornost za kvaliteto opravljenega dela. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
Predmet |
Znanja |
|
Ročna obdelava |
Osnove strojništva Tehnika urarstva Tehnologija urarstva |
|
Strojna obdelava |
Osnove strojništva Tehnika urarstva Tehnologija urarstva |
|
Elektrotehnika (elektroenergetika, elektronika) |
Osnove strojništva Tehnika urarstva Tehnologija urarstva |
|
Spajanje gradiv in površinska zaščita |
Osnove strojništva Tehnika urarstva Tehnologija urarstva |
|
Preizkušanje gradiv in toplotna obdelava |
Osnove strojništva Tehnika urarstva Tehnologija urarstva |
|
Razstavljanje in sestavljanje urnih mehanizmov |
Osnove strojništva Tehnika urarstva Tehnologija urarstva |
|
Diagnosticiranje, popravila in testiranje urnih mehanizmov |
Osnove strojništva Tehnika urarstva Tehnologija urarstva |
|
Orodja, stroji in naprave v urarstvu |
Osnove strojništva Tehnika urarstva Tehnologija urarstva |
|