Izobraževalni program: URAR (ds)
TEHNIKA URARSTVA
s predmetnimi področji:
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
82 |
30 |
112 |
2. |
48 |
16 |
64 |
3. |
45 |
15 |
60 |
skupaj |
175 |
61 |
236 |
Predmet je podpora ostalim strokovnim predmetom in je temelj za razumevanje delovanja električnih in elektronskih ur. Daje osnovno znanje za opravljanje meritev pri elektronskih merilnikih časa in ugotavljanje napak pri njihovem delovanju. Pomaga izgrajevati tehniško kulturo, indentifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in navaja učence na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov.
Vajenci naj:
1.Letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Osnovni zakoni električnega tokokroga |
Vajenci |
Vajenci |
Vaja: |
|
Poznajo osnovne elemente električnega tokokroga in zakonitosti med napetostjo, tokom in upornostjo. Znajo izmeriti osnovne veličine v tokokrogu in na posameznih elementih. Razumejo zakonitosti vzporedno in zaporedno vezanih uporov. |
Razvijajo sposobnost uporabe teoretičnega znanja v reševanju konkretnih delovnih problemov. |
|
toplotni učinki toka |
|
|
|
|
Razumejo pojem dela in moči električnega toka v povezavi z osnovnimi veličinami. Znajo pojasniti pojav segrevanja ohmske upornosti in zveze s tokom. Poznajo ukrepe in načine varovanja električnih tokokrogov. |
Razvijajo identifikacijo z vrednotami kvalitetnega opravljanja poklica. |
|
kemični učinki toka |
|
|
|
|
Poznajo kemične učinke toka in njihovo uporabo. Znajo razložiti procese in zgradbo galvanskih členov in akumulatorjev. |
|
|
svetlobni učinki toka: |
|
|
|
|
Poznajo izvore svetlobe na osnovi električnega toka. Znajo našteti različne izvore svetlobe in vrste razsvetljave glede na prostor. |
Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost. |
|
magnetni učinki toka |
|
|
|
|
Poznajo magnetne učinke električnega toka in pojave v magnetnem polju. Znajo opisati delovanje elektromagneta pri električnem releju. |
Razvijajo strokovnost, varčnost in ekonomičnost. |
|
tokokrog z izmeničnim tokom |
|
|
|
|
Poznajo lastnosti izmeničnega toka in prednosti pred enosmernim v elektro-energetskem sistemu. Znajo razlikovati med enofaznimi in trifaznimi izmeničnimi toki ter njihovimi porabniki. |
Razvijajo občutek za zanesljivost in sposobnost reševanja problemov. |
|
električni stroji |
|
|
|
|
Znajo razvrstiti električne stroje po kriterijih. Poznajo zgradbo, značilnosti in uporabo asinhronskih in sinhronskih strojev. Znajo opisati zgradbo in delovanje koračnih motorjev. |
|
|
informacije in električni signali |
|
|
|
|
Razumejo temeljne principe preoblikovanja informacij v električne signale in njihovo preobrazbo pri prenašanju na prenosni poti od oddajnika do sprejemnika. |
Osvajajo strokovnost, natančnost, zanesljivost in druge lastnosti, vezane na poklicne zahteve. |
|
elementi in vezja v elektroniki |
|
|
|
|
Poznajo razvojne stopnje v elektroniki in njen pomen v razvoju tehnike in tehnologije. Znajo našteti aktivne in pasivne elektronske elemente ter vrste in uporabo elektronskih vezij. |
Pridobivajo spoznanja o povezanosti življenja in tehnike in možnosti za poklicno uspešnost. |
|
električni upori |
|
|
|
|
Poznajo zgradbo, uporabo in izvedbe električnih uporov. Na osnovi podatkov o njihovih električnih lastnostih, znajo izbrati ustrezen upor. |
|
|
električni kondenzator |
|
|
|
|
Poznajo delovanje, zgradbo in vrste kondenzatorjev. Znajo našteti osnovne podatke o lastnostih kondenzatorja in jih znajo razlikovati med različnimi tehnološkimi izvedbami. |
Razvijajo moralno etične kvalitete in motivacijo za samoizobraževanje. |
|
polprevodniška dioda: |
|
|
|
|
Poznajo zelo važen elektronski element, ki prevaja električni tok v eni smeri lažje kot v drugi. Razumejo delovanje polprevodniške diode, poznajo njeno strukturo in uporabo v sklopu elektronskega vezja. |
Razvijajo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov. |
|
tranzistorji |
|
|
|
|
Poznajo zgradbo in delovanje tranzistorja. Znajo našteti vrste tranzistorjev in pojasniti njihovo uporabo. S pomočjo sheme tranzistorskega vezja znajo pojasniti delovanje tranzistorja kot ojačevalnika signalov in tranzistorja kot stikala. |
Razvijajo moralno etične kvalitete in motivacijo za samoizobraževanje. |
|
osnovna analogna vezja |
|
|
|
|
Poznajo vlogo in uporabo analognih vezij pri obdelavi signalov. |
||
osnovna digitalna vezja |
|
|
|
|
Poznajo vlogo in uporabo digitalnih vezij pri obdelavi signalov. |
Razvijajo strokovnost, natančnost in zanesljivost. |
2. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
ELEKTRIČNE IN ELEKTRONSKE URE |
|||
Elektromehanične ure |
Vajenci |
Vajenci |
Vaja |
|
Poznajo zgradbo in princip delovanja elektromehanične ure ter poznajo razvoj električnih ur. Znajo pojasniti obremenitve tekalnega mehanizma pri mehaničnih in električnih urah. |
Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za kvalitetno delo v urarskem poklicu. |
|
sinhronske električne ure |
|
|
|
|
Poznajo princip električnega navijanja ure in znajo utemeljiti njegove prednosti. Razumejo princip delovanja ure z elektromagnetnim pogonom nemirke in z elektrodinamičnim pogonom nihala. |
|
|
elektronske ure |
|
|
|
|
Poznajo konstrukcijske značilnosti elektronskih merilnikov časa v njihovem kratkem, vendar zelo učinkovitem razvoju. |
Razvijajo zavest o strokovni in osebni odgovornosti ter zahtevah poklica. |
|
elektronske ure s kremenovim kristalom |
|
|
|
|
Poznajo zgradbo in delovanje elektronskih ur, ki so krmiljene s kremenovim kristalom in so točnejše od ur na nemirko. Znajo pojasniti funkcijo posameznih sklopov in njihovih sestavnih delov. Razlikujejo sisteme z analognim in digitalnim prikazom časa. |
Osvajajo strokovnost, zanesljivost, natančnost in podjetnost v stroki. |
|
pogon elektronskih ur |
|
|
|
|
Poznajo zgradbo miniaturne baterije, ki napaja z energijo vso elektroniko v uri. Med različnimi vrstami baterij znajo izbrati ustrezno in jo pravilno vgraditi v mehanizem. |
||
osnovni elektronski elementi v urarstvu |
|
|
|
|
Znajo pojasniti funkcijske značilnosti osnovnih elektronskih elementov, ki se uporabljajo v urarstvu. S pomočjo tehnične dokumentacije proizvajalcev ur znajo pravilno izbrati in zamenjati posamezne elektronske elemente. |
Razvijajo natančnost, ustvarjalnost in delovno ter strokovno odgovornost. |
|
elektronska vezja v urarstvu |
|
|
|
|
Poznajo tehnologijo izdelave tiskanega vezja. Znajo razložiti funkcijo integriranega vezja, ki je sestavljeno iz množice električno povezanih elektronskih elementov. |
Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost. |
|
digitalna elektronska vezja |
|
|
|
|
Poznajo vezja, ki preoblikujejo digitalne električne signale. |
||
analogna elektronska vezja |
|
|
|
|
Poznajo funkcijske izvedbe analognih elektronskih vezij za ojačevanje šibkih signalov, proizvajanje električnega nihanja določene frekvence in kot stikalo v vezju. |
Osvajajo sposobnosti reagiranja v različnih situacijah. |
|
optoelektronski elementi |
|
|
|
|
Poznajo elektronske elemente, ki pretvarjajo svetlobno energijo v električne signale ali pa električno energijo v svetlobo. |
||
elektronske ure s tranzistorskim krmiljenjem |
|
|
|
|
Združijo uporabna znanja s področja stikal, magnetizma, indukcije in polprevodnikov za pojasnitev električne ure s tranzistorskim krmiljenjem. |
Pridobivajo spoznanja o povezanosti teoretičnih in praktičnih znanj, potrebnih v poklicu. |
3. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
MERITVE IN KONTROLA UR |
|||
Merjenje, kontrola in justiranje v urarstvu |
Vajenci |
Vajenci |
Vaja |
|
Znajo pojasniti osnovne pojme merjenja, kontrole in justiranja v urarstvu. Poznajo metode merjenja in dejavnike, ki vplivajo na točnost pri merjenju. |
Razvijajo občutek za natančnost in sposobnost za reševanje problemov. |
|
Meritve mehaničnih ur |
|
|
|
|
Znajo pravilno uporabljati merilne naprave za merjenje in kontrolo mehaničnih malih ur. Poznajo metode dela in znajo izdelati protokol meritev. Posamezne sklope urinega mehanizma znajo tudi uravnati. |
Razvijajo občutek za varčnost in delovno disciplino. |
|
Elektronska naprava za naravnavanje teka ure |
|
|
|
|
Znajo uporabljati elektronsko merilno napravo za naravnavanje teka ure. S pomočjo te naprave znajo opraviti diagnozo motenj oz. napak in jih nato sistematično odpraviti. Napake ugotavljajo akustično in grafično (diagram). |
Razvijajo poklicno in osebno odgovornost za kvaliteto opravljenega dela. |
|
Izdelava protokola meritev |
|
|
|
|
Znajo izdelati protokol izvedenih meritev. Pri tem znajo iskati in primerjati izmerjene vrednosti z tovarniškimi standardi proizvajalcev ur. |
|
|
Kontrola in zamenjava baterije |
|
|
|
|
Znajo izmeriti napetost baterije, ugotoviti porabo, določiti življenjsko dobo in jo pravilno zamenjati z novo. |
Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost. |
|
Meritve električnih ur |
|
|
|
|
Poznajo naprave in instrumente za merjenje in kontrolo električnih ur. Obvladajo tehniko merjenja jakosti toka, napetosti in upornosti. Izmeriti znajo amplitudo nemirke in funkcijske elemente ter sklope različnih mehanizmov ure. Rezultate izmerjenih vrednosti znajo primerjati z dopustnimi odstopanji in standardi proizvajalcev ur. Poznajo kriterije za določanje kakovosti mehanizma ure. |
Oblikujejo odnos do poklicnih »skrivnosti« in razvijajo sposobnost delovanja v konfliktnih situacijah. |
|
Meritve elektronskih ur |
|
|
|
|
Znajo opraviti osnovne meritve elektronskih ur. Poznajo različne naprave in instrumente za merjenje elektronskih elementov in sklopov, ki sestavljajo elektronski modul ure. Na osnovi izvedenih meritev znajo ugotavljati motnje oz. napake in jih nato sistematično odpraviti. Znajo zamenjati nadomestne dele, jih uravnati in testirati. |
Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za kvalitetno delo v urarskem poklicu. |
|
Meritve in testiranja različnih ur |
|
|
|
|
Z ustrezno merilno tehniko znajo opraviti osnovne funkcijske meritve različnih mehaničnih, električnih in elektronskih ur. |
Osvajajo sposobnosti reagiranja v različnih situacijah. |
|
Diagnostiranje napak in kalkulacija stroškov |
|
|
|
|
Poznajo postopke diagnosticiranja napak, jih znajo finančno ovrednotiti in nato sistematično odpraviti. |
Razvijajo osebno odgovornost in poštenost do strank. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
Predmet |
Znanja |
|
Osnove elektrotehnike |
Osnove strojništva Tehnologija urarstva Praktični pouk |
|
Urna elektronika |
Osnove strojništva Tehnologija urarstva Praktični pouk |
|
Meritve in kontrola ur |
Osnove strojništva Tehnologija urarstva Praktični pouk |
|