SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: URAR (ds)

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

TEHNOLOGIJA URARSTVA

s predmetnimi področji:

  • gradiva,

  • varstvo pri delu,

  • odrezavanje, preoblikovanje,

  • tehnologija urarstva,

  • organizacija in ekonomika dela.

    2. ŠTEVILO UR

    Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

    Letnik

    Oblike izobraževalnega dela

     

    Teorija (ur)

    Vaje (ur)

    Skupaj (ur)

    1.

    140

     

    140

    2.

    96

    16

    112

    3.

    90

    15

    105

    skupaj

    326

    31

    357


    3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

    Predmet predstavlja rdečo nit ostalim strokovnim predmetom in temelji na praktično-uporabnem znanju, podprtem s poznavanjem posameznih teoretskih osnov.

    Pouk je usmerjen k posredovanju zgradbe in principom delovanja mehanskih in elektronskih ur. Pri tem je še posebej izpostavljena strokovno teoretična podlaga za iskanje napak in nastavljanje ur.

    Vajenci naj:

  • poznajo vrste kovinskih in nekovinskih materialov za potrebe strojništva in njihove značilne mehanske in tehnološke lastnosti,

  • poznajo in razumejo odvisnost med sestavo materiala in njihovimi lastnostmi, pomembnimi za predelavo in uporabo,

  • znajo uporabljati na osnovi standardov kataloge, priročnike in drugo strokovno literaturo ter znajo analizirati oznake materialov,

  • poznajo postopke primarnega oblikovanja, preoblikovanja, odrezavanja, spajanja in oplemenitenja materialov,

  • obvladajo temeljno znanje na področju urarstva,

  • poznajo vrste in uporabo strojev, orodja in naprav, ki se uporabljajo v urarstvu,

  • poznajo vrste in delovanje različnih naprav za merjenje časa,

  • razumejo delovanje posameznih elementov in sklopov ter znajo ugotavljati napake pri delovanju urnih mehanizmov,

  • poznajo zakonitosti, na osnovi katerih lahko opredelijo okvare urnih mehanizmov,

  • znajo uporabljati tehnično dokumentacijo in standarde na svojem poklicnem področju,

  • obvladajo organizacijo dela na svojem poklicnem področju.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    1. Letnik

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Zgradba materialov

    Vajenci

    Vajenci

     

  • lastnosti materialov,

  • kristalna zgradba kovin,

  • struktura zlitin,

  • diagram stanja železo-cementit.

  • Znajo našteti vrste kovinskih in nekovinskih materialov za potrebe strojništva in njihove značilne mehanske in tehnološke lastnosti. Poznajo kristalno zgradbo in strukturo zlitin. Znajo grafično prikazati in pojasniti pomen diagrama stanja železo - cementit

    Razvijajo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov.

     

    pridobivanje in uporaba kovinskih materialov

         

    a. pridobivanje grodljev

         

  • vložki v plavž, presnavljanje in produkti plavža.

  • Poznajo postopek pridobivanja grodljev. Okvirno znajo našteti in pojasniti vložke v plavž, proces presnavljanja in produkte plavža.

    Razvijajo zavest o strokovni odgovornosti in zahtevah poklica.

     

    b. predelava grodljev v jekla in litine

         

  • proces izdelave jekla,

  • predelava grodljev v litine,

  • lastnosti in uporaba posameznih litin,

  • označevanje jekel po iso standardu.

  • Znajo okvirno pojasniti proces izdelave jekla od železove rude do izdelka. Razlikujejo železne zlitine med seboj in znajo pojasniti njihove lastnosti in uporabo.

    Znajo pojasniti sistem označevanja jekel in litin po ISO standardu.

    Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost.

     

    c. neželezne kovine in zlitine

         

  • lastnosti in uporabnost,

  • aluminij, baker in njihove zlitine,

  • svinec, kositer, cink,

  • druge neželezne kovine,

  • plemenite kovine,

  • označevanje neželeznih kovin in zlitin.

  • Poznajo lastnosti in uporabo neželeznih kovin in zlitin. Znajo pojasniti lastnosti in uporabnost barvnih kovin in njihovih zlitin. Znajo pojasniti lastnosti in uporabnost plemenitih kovin. Poznajo najpomembnejše materiale in zlitine, ki se uporabljajo v finomehaniki, urarstvu in zlatarstvu.

    Razvijajo občutek za red in urejenost ter pedantnost.

     

    materiali v elektrotehniki in elektroniki

         

  • materiali za električne vodnike, kontakte, upore, trajne magnete, elektronske elemente.

  • Poznajo lastnosti in uporabo kovinskih in nekovinskih materialov, ki se uporabljajo na področju elektrotehnike in elektronike.

    Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu.

     

    pridobivanje in uporaba nekovinskih materialov

         

  • goriva in maziva,

  • guma, steklo, keramika, umetne mase.

  • Poznajo vrste, lastnosti, uporabo in način pridobivanja nekovinskih materialov, ki se uporabljajo v urarstvu in finomehaniki.

       

    preiskava materialov:

         

  • trdnostni preizkusi,

  • tehnološki preizkusi,

  • preizkusi trdote.

  • Poznajo osnovne postopke preizkušanja materialov. Znajo pojasniti najpomembnejše trdnostne in tehnološke preizkuse ter načine preizkušanja trdote.

    Razvijajo identifikacijo z vrednotami kvalitetnega opravljanja poklica.

     

    obdelovalne tehnologije

         

    a. litje

         

  • namen in značilnosti vlivanja,

  • metalurške osnove vlivanja,

  • litje v pesek, v kokile in pod tlakom.

  • Poznajo značilnosti posameznih postopkov obdelovalne tehnologije. Znajo pojasniti namen in značilnosti vlivanja različnih materialov. Razlikujejo med postopki litja v pesek, kokilnega litja in litja pod tlakom.

       

    b. sintranje

         

  • lastnosti sintranih gradiv in uporaba,

  • faze v tehnologiji sintranja.

  • Poznajo lastnosti in uporabo sintranih gradiv. Znajo okvirno pojasniti tehnološke faze sintranja.

    Razvijajo zavest o strokovni odgovornosti in zahtevah poklica.

     

    c. lotanje

         

  • lastnosti lotanih spojev,

  • mehko in trdo lotanje.

  • Poznajo lastnosti spajanja materialov z lotanjem. Znajo razlikovati in pojasniti postopka mehkega in trdega lotanja.

       

    d. toplotna obdelava

         

  • :strukturne in kristalne spremembe,

  • kaljenje in popuščanje,

  • površinsko utrjevanje jekla,

  • žarjenje jekla.

  • Poznajo značilnosti in vrste toplotnih obdelav. Znajo pojasniti strukturne in kristalne spremembe pri toplotni obdelavi. Znajo narisati diagram kalilnih temperatur in pojasniti postopek kaljenja in popuščanja jekla. Poznajo postopke površinskega utrjevanja in žarjenja jekla.

    Osvajajo strokovnost, natančnost, zanesljivost in druge lastnosti, vezane na poklicne zahteve.

     

    e. antikorozijska obdelava

         

  • vzroki korozije,

  • zaščitna sredstva,

  • postopki površinske zaščite.

  • Znajo pojasniti vzroke korozije, našteti vrste zaščitnih sredstev in opisati najpomembnejše postopke površinske zaščite.

    Razvijajo osebno odgovornost za kvaliteto opravljenega dela.

     

    f. odrezavanje

         

  • osnove odrezavanja,

  • postopki ročnega odrezavanja,

  • postopki strojnega odrezavanja.

  • Znajo pojasniti značilnosti odrezavanja in opisati geometrijo rezalnega orodja. Poznajo značilnosti posameznih postopkov ročnega in strojnega odrezavanja ter določiti ustrezne režime dela.

       

    varstvo pri delu:

         

  • osebna zaščitna sredstva,

  • varnostni ukrepi pri delu.

  • Znajo našteti potrebne ukrepe za varno in kvalitetno delo.

    Poznajo osebna zaščitna sredstva in varnostne predpise pri delu.

    Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za kvalitetno delo v poklicu.

     

     

    2. Letnik

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Zgodovina urarstva

    Vajenci

    Vajenci

     

  • zgodovinski razvoj merjenja časa,

  • ure skozi stoletja,

  • urarstvo na slovenskem.

  • Spoznajo zgodovinski razvoj merjenja časa in značilne ure skozi stoletja. Pojasniti znajo pomembne mejnike v razvoju urarstva na Slovenskem.

    Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in indentifikacijo s poklicem.

     

    mehanične velike ure

         

  • zgradba in delovanje mehanične ure,

  • zakoni mehanike v urarstvu.

  • Znajo našteti in pojasniti zgradbo ter delovanje mehanične ure. Razumejo osnovne zakone mehanike v urarstvu, ki temeljijo na majhnosti in preciznosti.

    Razvijajo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov.

     

    pogonski mehanizem

         

  • pogon z utežjo,

  • vzmetni pogon,

  • mehanizem za navijanje.

  • Znajo opisati konstrukciji utežnega in vzmetnega pogona. Ugotavljati in analizirati znajo njune prednosti in slabosti ter pojasniti delovanje mehanizma za navijanje.

       

    kolesni mehanizem

         

  • kinematika kolesnega mehanizma,

  • izvedbe kolesnega mehanizma,

  • geometrija zobatih koles,

  • prestavna razmerja in dimenzioniranje zobniškega gonila,

  • kazalčni mehanizem,

  • Znajo pojasniti vlogo kolesnega mehanizma in narisati shemo delovanja. Poznajo različne izvedbe kolesnega mehanizma in geometrijo zobatih koles, ki se uporabljajo v urarstvu. Znajo določiti posamezna prestavna razmerja in dimenzionirati zobniška gonila.

    Poznajo izvedbe in razmerja kazalčnega mehanizma.

    Razvijajo strokovnost, natančnost, zanesljivost in druge lastnosti, vezane na poklicne zahteve.

     

    zaskočni mehanizem

         

  • vloga in zgradba zaskočnega mehanizma,

  • zaskočni mehanizmi z povratnim gibanjem,

  • zaskočni mehanizmi z mirovanjem,

  • prosti zaskočni mehanizmi,

  • preizkušanje in regulacija zaskočnih mehanizmov.

  • Znajo pojasniti funkcijo zaskočnega mehanizma in opisati posamezne dele. Razumejo principe posameznih konstrukcijskih izvedb in zakonitosti delovanja. Znajo izvesti meritve in nastavitve posameznih zaskočnih mehanizmov.

    Razvijajo osebno odgovornost za kvaliteto opravljenega dela.

     

    nihajni mehanizem:

         

  • vloga in zgradba nihajnega sistema,

  • nihalo, nihalne zakonitosti,

  • obešala za nihala,

  • vrste in izvedbe izravnalnih nihal,

  • regulacija ur z nihalom.

  • Poznajo vlogo in zgradbo nihajnega mehanizma pri velikih stabilnih urah. Utemeljiti znajo nihajne zakonitosti in določiti matematično dolžino nihala.

    Poznajo različna obešala za nihala in znajo ugotavljati motnje nihajnega sistema. Znajo pravilno opraviti nastavitve nihajnega mehanizma.

    Razvijajo sposobnost uporabe pridobljenega znanja za reševanje konkretnih delovnih problemov.

     

    ohišje ure

         

  • nosilna konstrukcija ure,

  • ležaji in tečaji,

  • montaža ležajev,

  • številčnice, kazalci, stekla in ohišja.

  • zaščita ur pred zunanjimi vplivi.

  • Poznajo različne izvedbe ohišij za velike ure. Razumejo pomen pravilnega vležajenja in znajo pojasniti delovni postopek montaže ležajev.

    Poznajo konstrukcijske rešitve zaščite mehanizma ure pred zunanjimi vplivi (tesnenje ohišja).

    Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost.

     

    dodatni mehanizmi

         

  • mehanizem za bitje,

  • mehanizem z zaporno ploščo,

  • mehanizem z zobato letvijo,

  • mehanizmi budilke,

  • nastavitve in kontrola udarnega mehanizma,

  • justiranje sklopov in elementov ter preverjanje njihovih funkcij.

  • Znajo pojasniti zgradbo in delovanje mehanizma za bitje. Razlikujejo konstrukcijske izvedbe med mehanizmom z zaporno ploščo in mehanizmom z zobato letvijo.

    Poznajo različne izvedbe in delovanje mehanizmov budilke. Na praktičnih primerih znajo opraviti kontrolo in nastavitve udarnega mehanizma.

    Razvijajo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov.

     

    gradiva v urarstvu

         

  • najpomembnejši materiali v urarstvu,

  • postopki preizkušanja gradiv,

  • površinska zaščita materialov v urarstvu,

  • maziva v urarstvu,

  • čistilna sredstva.

  • Znajo našteti vrste in lastnosti najpomembnejših materialov, ki se uporabljajo v urarstvu. Poznajo postopke preizkušanja gradiv in načine za njihovo površinsko zaščito.

    Znajo izbrati ustrezno čistilno in mazalno sredstvo.

    Razvijajo identifikacijo z vrednotami kvalitetnega opravljanja poklica.

    Vaje: Preiskave materialov, ki se uporabljajo v urarstvu.

    urarsko orodje, stroji in naprave

         

  • oprema urarske delavnice,

  • vrste in uporaba urarskega orodja,

  • vrste in uporaba urarskih strojev in naprav.

  • Poznajo vrste orodja, strojev in naprav, ki se uporabljajo v urarstvu. Posamezna urarska orodja, stroje in naprave znajo tudi uporabljati in jih pravilno vzdrževati.

    Razvijajo odnos do delovnih sredstev in indentifikacijo s poklicem.

     

    gravura ur:

         

  • značilnosti in tehnike graviranja,

  • ročno in strojno graviranje.

  • Poznajo značilnosti in tehnologijo graviranja. Obvladajo različne tehnike ročnega in strojnega graviranja.

    Razvijajo odgovornost in iniciativnost za kvaliteto opravljenega dela.

     

    čiščenje, mazanje in preizkušanje velikih ur:

         

  • postopki čiščenja velikih ur,

  • mazanje velikih ur,

  • kontrola in umerjanje mehaničnih velikih ur.

  • Poznajo pomen in postopke čiščenja in mazanja funkcijskih delov mehaničnih velikih ur. Znajo opraviti kontrolo teka posameznih urnih mehanizmov, jih uravnati in testirati.

       

    servisiranje ur

         

  • servisna dejavnost v urarstvu,

  • servisna dokumentacija.

  • Znajo našteti, opisati in uporabljati vrste servisne dokumentacije, ki se uporablja v urarski servisni dejavnosti.

    Razvijajo sposobnosti za tehnično mišljenje in uporabo potrebne dokumentacije.

     

     

    3. letnik

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Mehanične male ure:

    Vajenci

    Vajenci

     

  • zgradba male mehanične ure,

  • razdelitev ur in njihove značilnosti.

  • Znajo našteti vrste malih ur in pojasniti njihove značilnosti. Poznajo sestavne dele in sklope male mehanične ure.

    Osvajajo strokovnost, natančnost, zanesljivost in druge lastnosti, vezane na poklicne zahteve.

     

    pogon in navijanje

         

  • značilnosti vzmetnega pogona,

  • kronsko navijanje,

  • avtomatsko navijanje.

  • Poznajo značilnosti in zakonitosti vzmetnega pogona. Razumejo princip kronskega in avtomatskega navijanja mehanizma ure in znajo ugotavljati napake pri njihovem delovanju.

       

    kolesni mehanizem

         

  • shema pogona kolesnega mehanizma,

  • prestavna razmerja zobniških gonil,

  • napake v vprijemih,

  • vležajenje kolesnega mehanizma,

  • varovanje pred sunki.

  • Znajo narisati shemo pogona tekalnega mehanizma mehanične ure. Izračunati znajo posamezna prestavna razmerja in dimenzionirati zobniško gonilo. Poznajo pomen pravilnega vležajenja tekalnega mehanizma in načine ugotavljanja napak v vprijemih. Poznajo načine varovanja pred sunki in udarci.

    Razvijajo zavest o strokovni odgovornosti in sposobnost za reševanje problemov.

     

    zaskočni mehanizem

         

  • vrste zaskočnih mehanizmov za prenosne ure,

  • valjasti zaskočni mehanizem,

  • siderni zaskočni mehanizmi,

  • faze delovanja zaskočnega mehanizma,

  • angleški siderni zask. Mehanizem,

  • švicarski siderni zask. Mehanizem,

  • siderni zask. mehanizem z zatiči,

  • preizkušanje zaskočnih mehanizmov,

  • kronometrski zaskočni mehanizem.

  • Poznajo vrste zaskočnih mehanizmov, ki se uporabljajo pri malih prenosnih urah.

    Razumejo principe posameznih konstrukcijskih izvedb in zakonitosti delovanja. Znajo opisati posamezne faze delovanja zaskočnega mehanizma in njegov vpliv na natančen tek ure.

    Znajo ugotavljati motnje in napake, ki so posledica nepravilnega delovanja mehanizma ure. Obvladajo meritve in nastavitve posameznih zaskočnih mehanizmov.

    Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za kvalitetno delo v urarskem poklicu.

    Vaja: preizkušanje zaskočnega mehanizma.

    nihajni mehanizem za prenosne ure:

         

  • zakonitosti nihajnega razmerja,

  • nemirka; vrste in uporaba,

  • spirala; oblike in lastnosti spiral,

  • nastavitve nemirke in spirale,

  • motnje nihajnega sistema,

  • izvensrediščno težišče nemirke,

  • izvensrediščno težišče spirale,

  • motnje izohronizma,

  • končne krivulje,

  • vpliv magnetizma na tek ure.

  • Poznajo in razumejo nihajne zakonitosti. Znajo pojasniti nalogo nemirke v sklopu nihajnega sistema in z njo povezati vlogo spiralne vzmeti. Poznajo različne oblike spiral in njihove lastnosti.

    Znajo izvesti optimalne nastavitve nemirke in spirale v funkcijski sklop. Poznajo napake, ki so posledica izvensrediščnega težišča nemirke in izvensrediščnega težišča spirale.

    Znajo pojasniti motnje pri delovanju nihajnega mehanizma zaradi vpliva izohronizma in magnetizma. Poznajo metode dela pri zamenjavi in justiranju spiralne vzmeti.

    Razvijajo strokovnost in sposobnost za reševanje problemov.

    Vaja: nastavitev nemirke in spirale.

    nastavitve ure:

         

  • nastavitve v navpičnem in vodoravnem položaju.

  • Znajo pojasnite metode in pomen optimalne nastavitve mehanizma ure v navpičnem in vodoravnem položaju.

    Razvijajo občutek za natančnost in zanesljivost.

    Vaja: nastavitve ur.

    ohišja malih ur:

         

  • ohišja; oblike, materiali in izbira številčnice, kazalci, stekla,

  • zaščita pred zunanjimi vplivi (tesnenje),

  • vodonepropustne ure.

  • Poznajo standarde, oblike in materiale različnih ohišij za male prenosne ure. Znajo pojasniti različne konstrukcijske izvedbe tesnenja. Razlikujejo med vodoodpornimi in vodonepropustnimi urami.

    Razvijajo identifikacijo z vrednotami kvalitetnega opravljanja poklica.

     

    oznake na urah

         

  • pomen oznak na urah,

  • ugotavljanje kvalitete ure.

  • Poznajo pomen oznak na mehanizmu in ohišju ure. Znajo ugotoviti kvaliteto ure in njen cenovni razred.

     

    Vaja: ugotavljanje kvalitete merilnika časa.

    restavriranje ur

         

  • restavriranje starih dragocenih ur,

  • tehnike in stroški obnavljanja.

  • Poznajo pomen in postopke restavriranja starih dragocenih urnih mehanizmov. Znajo določiti tehnološke postopke dela in izdelati potrebno dokumentacijo.

    Oblikujejo sposobnosti za tehnično mišljenje in ustvarjalnost.

     

    servisiranje ur

         

  • metode dela pri servisiranju,

  • servisna dokumentacija,

  • izpolnjevanje servisne dokumentacije

  • Poznajo metode dela pri servisiranju in potrebno servisno dokumentacijo. Pri opravljanju servisne dejavnosti znajo uporabljati in izpolnjevati servisno dokumentacijo.

    Razvijajo občutek za red, urejenost ter pedantnost in sposobnost za reševanje problemov.

    Vaja: izpolnjevanje servisne dokumentacije.

    različne vrste ur

         

  • radijsko vodena ura,

  • atomska ura,

  • kronometer,

  • ura štoparica,

  • druge vrste ur.

  • Poznajo princip delovanja radijsko vodene ure. Znajo opisati princip delovanja in natančnost merjenja časa atomske ure. Poznajo mehanizem mehanične ure štoparice in njegovo funkcijsko delovanje.

    Poznajo različne vrste ur in znajo opisati njihove funkcijske značilnosti.

    Pridobivajo spoznanja o povezanosti življenja in tehnike ter možnosti za poklicno kariero.

     

    organizacija in ekonomika dela

         

  • vloga in pomen organizacije dela,

  • organiziranost poslovnega procesa,

  • stroški poslovnega procesa,

  • prodaja in svetovanje kupcu.

  • Poznajo vlogo in pomen organizacije dela v urarski dejavnosti. Znajo organizirati in voditi storitveno dejavnost. Znajo ovrednotiti stroške poslovnega procesa. Poznajo temeljna načela prodaje in svetovanje kupcu.

    Razvijajo sposobnosti komuniciranja s strankami.

    Vaja: izdelava predračuna.

    Storitve


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • vaje,

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Gradiva

    Osnove strojništva

    Tehnika urarstva

    Praktični pouk

  • materiali posamičnih strojnih elementov v urarstvu,

  • mater. v urni elektroniki,

  • tehnološke lastnosti gradiv,

  • Obdelovalne tehnologije

    Osnove strojništva

    Tehnika urarstva

    Praktični pouk

  • fizika, mehanika,

  • integrirana vezja,

  • osnovni obdelovalni postopki,

  • Varstvo pri delu

    Osnove strojništva

    Tehnika urarstva

    Praktični pouk

  • fizika, mehanika,

  • toplotni in kemični učinki toka,

  • varnostni ukrepi pri delu,

  • Ekonomika in organizacija dela

    Osnove strojništva

    Tehnika urarstva

    Praktični pouk

  • informatika, cad,

  • diagnosticiranje in odpravljanje napak,

  • organizacija in kvaliteta opravljenih storitev,

  • Strokovna tehnologija

    Osnove strojništva

    Tehnika urarstva

    Praktični pouk

  • strojni elementi v urarstvu,

  • elektron. elementi in vezja,

  • razstavljanje in sestavljanje ur.