Izobraževalni program: ZLATAR (ds)
OBLIKOVANJE
s predmetnimi področji:
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
108 |
60 |
168 |
2. |
88 |
40 |
128 |
3. |
60 |
30 |
90 |
skupaj |
256 |
130 |
386 |
Vsebine poglavij obsegajo razumevanje likovne govorice po načelu podobnosti z risarsko obravnavo likovnih prvin: pika, vejica, črta, ploskev, volumen. Vajenci pojmovno z risarsko govorico zaznavajo predmete in prostor. Likovna govorica tako nastaja kot vez med čutnim doživljanjem prostora in oblik, primarno materializacijo na risalni ploskvi in kasnejšo materializacijo v posameznih materialih in različnih velikostih.
Vajenec nadaljuje prvinsko sporočilnost in dobiva možnost razvoja likovnega prostora. Razvija se mu podrobnejši občutek opazovanja in razmišljanja tudi v smislu iskanja novih idej in načinov sporočanja. Na ta način se razvija sporočilnost od podobnosti k simbolnosti in abstrakciji.Likovna govorica je internacionalna, s simbolnostjo in abstrakcijo pa izjemno bogata in razvija notranjo čutno dimenzijo človeške osebnosti.
Predanost opazovanju in likovni interpretaciji pomeni tudi pot in vzgojo senzibilne osebnosti, značilne za poklic.
Prostor zaznavanja in likovnega prostora se razume v najširšem smislu od risalnice do naravnega okolja, kjer naj se posamezne vsebine obdelajo v strnjenI obliki brez motenj večpredmetnosti istega dne. Po obvladovanju likovnega zapisa osnovnih likovnih prvin uporablja vajenec pridobljena znanja za zahtevnejše risbe iz sveta mineralov, botanike in anatomije. Poleg tega, da sledi in interpretira linijo v ploskev in volumen, zaznava in interpretira tudi strukturo, teksturo, svetlobo in senco. Barvne odtenke zaznava na papirju z različnimi risali.
Z likovnim izdelkom in delom je možno oblikovati močno motivacijsko polje posameznika in skupin.
Vsebine poglavij obsegajo poznavanje in uporabnost izhodišč likovne teorije do take mere, da je vajenec sposoben z analitičnim pristopom ovrednotiti likovne elemente izdelka v medsebojni odvisnosti, predlagati nekatere likovne izboljšave (redesign) in se lotiti poizkusov samostojnega likovnega snovanja manj zahtevnih izdelkov (manjši uporabni predmeti, modni in simbolni dodatki iz kovin in drugih materialov).
Vajenci se usposobijo za razumevanje likovne govorice in dojamejo zahtevnost poti od naročnika, ideje, likovnega snovanja do materializacije v končni izdelek. Vajenci dobijo primerna znanja za nadgradnjo permanentnega izobraževanja ter oblikovanje kritičnega in samostojnega pogleda na oblikovane predmete svojega delovnega področja. Naučijo se razumevanja duhovno miselnega procesa pri likovnem snovanju in približevanja oblikovalski zamisli v materializaciji in estetiki. Razvijajo čut za uporabno, okrasno, simbolno v soodvisnosti uporabljenih materialov, stroškov in tehnoloških možnosti.
Vsebine so prirejene doseganju višje stopnje likovno izobražene osebnosti, ki presega zgolj ozke tehnološko izvedbene okvire in omogoča razvojno širino in odprtost. Primerno je poudarjena umetniška ustvarjalnost teama, ki streže naročnikovim željam po kodeksu moralne in likovne etike. Posebno morajo biti izražene oblike poštenosti, resničnosti, čistost in preciznosti. Izvajalec končnega izdelka dobi vpogled, smisel in motiv pomembnega člena v verigi od naročila do končnega izdelka.
Vsebine obsegajo tudi temeljne pojme iz področja likovne umetnosti z obravnavo spomenikov arhitekture, kiparstva, slikarstva in drugih zvrsti kot izraz idej in estetske občutljivosti v posameznem obdobju.
Vloga in pomen poglavij so usmerjeni v predstavitev likovnih del preteklosti skozi čas, vpogled v estetsko in vsebinsko vrhunskost, s čimer razvijamo občutek za dojemanje in razumevanje resničnih likovnih vrednot ter vzbudimo radovedno in kritično mnenje o likovnih stvaritvah. Vajenec dojame pristop k likovni izraznosti izdelkov iz kovin, kot modnih dodatkov, votivnih in sakralnih predmetov.
Vajenec ob koncu spozna tudi nujnost varovanja kulturne dediščine in nekatere konservatorske in restavratorske metode. Predmet obravnava spomenike svetovne in slovenske ustvarjalnosti, ki sestavljajo zaokroženo celoto.
Pri pouku se prepletajo prvine teoretičnega znanja, kritičnega preverjanja ob spomenikih in seminarsko raziskovalni pristop (seminarsko delo, interpretacije, komentarji, raziskovalne naloge).
Predmetna poglavja spodbujajo vajenca k dialogu in tolerantni kritičnosti. Učne vsebine so predstavljene v takem obsegu, da tvorijo zaokroženo celoto in podajajo temeljno informacijo o zgodovinskem razvoju likovne umetnost, ključnih spomenikih, izdelkih in varstvu kulturne dediščine.
Vajenci naj:
1. Letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Likovne prvine |
Vajenci |
Vajenci |
|
|
|
Razvijajo možnost osebnega izražanja, likovni talent in veščine za lastno strokovno in likovno nadgradnjo. |
Vaje: risanje točk, črt,ploskev in teles. |
likovna teorija in praksa |
|
|
|
|
|
Razvijajo možnost osebnega izražanja, zavedajo se oblik v prostoru in globinskega dojemanja odnosov, z opazovanjem razvijajo razumevanje naravnih, likovnih, estetskih in merskih zakonitosti. |
Vaje: risanje osnovnih likovnih elementov v različnih barvah in njihovih odtenkih. |
|
|||
|
|
Razvijajo strokovnost, inovativnost in občutek za ustvarjalne prispevke preteklosti in s tem njihovo vrednotenje in varovanje. |
|
|
|
Razvijajo strokovnost in pripadnost poklicu. |
|
področja likovne umetnosti: |
|
|
|
|
|
Razvijajo strokovnost in pripadnost poklicu. |
|
kiparstvo |
|
|
|
|
|
Razvijajo strokovnost in pripadnost poklicu. |
|
arhitektura in urbanizem: |
|
|
|
|
|
Razvijajo strokovnost in pripadnost poklicu. |
2. Letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Vajenci |
Vajenci |
||
študije anorganskih in organskih oblik |
|
Z likovnim interpretiranjem razvijajo zlasti nekatere dejavnike učenja: opazovanje, logično mišljenje, možnost osebnega izražanja, raznovrstnost poti, načine gledanja na stvari in primerljivost |
Vaje: risanje različnih oblik na osnovi poznavanja likovnih prvin in lastne predstave likov in teles. |
študije anatomskih oblik |
|
Z likovnim interpretiranjem razvijajo zlasti nekatere dejavnike učenja: opazovanje, logično mišljenje, možnost osebnega izražanja, raznovrstnost poti, načine gledanja na stvari in primerljivost |
Vaje: risanje različnih oblik na osnovi poznavanja likovnih prvin in lastne predstave anatomskih delov človeškega telesa. |
likovne spremenljivke: |
|
|
|
|
|
Razvijajo čut za naravno ravnotežje, raznovrstnost, sporočilnost, estetiko, kompozicijo, merska razmerja, strukturo in teksturo. |
Vaje: prepoznavanje likovnih spremenljivk. |
oblikovanje |
|
Razvijajo ustvarjalno samozavest in dvigajo željo po lastni ustvarjalnosti in samodokazovanju. |
|
fotografija |
|
Razvijajo strokovnost in ustvarjalnost. |
|
uporabna in umetna obrt |
|
Razvijajo strokovnost in ustvarjalnost. |
|
pristop k likovnemu delu: |
|
||
vsebinska in oblikovna analiza |
|
Razvijajo strokovnost in ustvarjalnost. |
|
zgodovinski slogi in smeri: |
|||
|
|
Osvojijo pregled umetnostnih slogov, vplive na njihov nastanek in razprostranjenost. |
|
varstvo kulturne dediščine: |
|
|
|
|
|
Razvijejo občutek za ustvarjalne prispevke preteklosti in s tem njihovo vrednotenje in varovanje. |
3. Letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Načela likovnega reda |
Vajenci |
Vajenci |
|
|
|
Razvijajo likovno artikulacijo, kreativno inventivni razvoj osebnosti in občutek sokreativnosti in nujnosti v delovni skupini. |
Vaje: risanje in oblikovanje različnih oblik s povdarkom na razvijanju likovne likovne artikulacije in sokreativnosti. |
|
|
Razvijajo občutek za estetiko in kritičnost pogleda na posamezne dosežke. |
Vaje: risanje in oblikovanje različnih oblik s poudarkom na razvijanju občutka za estetiko. |
|
|
Razvijajo strokovnost, inovativnost in pripadnost poklicu. |
Vaje: risanje in oblikovanje različnih oblik po lastnih zamislih. |
Edi Berk, Janez Bogataj, Janez Pukšič: Ljudska umetnost in obrti v Sloveniji, DOMUS, 1993
Stane Bernik: Pogledi na novejšo slovensko arhitekturo in oblikovanje, PARK Ljubljana, 1992
Nina Šuštaršič: Likovna teorija, SŠOF Ljubljana, 1998
Jadranka Damjanov: Vizualni jezik I likovna umjetnost, Školska knjiga Zagreb, 1991
T.G.E. Powell: The Celts, London, 1994
H.W. Janson: History of ART, London, 1995
Höfler Janez: Umetnostna vzgoja, Osnove likovne umetnosti, DZS Ljubljana, 1988
Kulturni in naravni spomeniki Slovenije, Zbirka vodnikov, Zavod RS za varstvo naravne in kulturne dediščine
H. W. Janson: Istorija umjetnosti, Pregled razvoja likovnih umjetnosti od praistorije do danas, Izdavački zavod Jugoslavija, Beograd, 1966
Vrhunci likovne umetnosti, Cankarjeva založba, Ljubljana, 1995
Zgodovina slikarske, kiparske in arhitekturne umetnosti, več avtorjev, Modrijan, 1997
VHS kaseta filma “Podobe preteklosti”, dr. Nataša Golob in Tone Frelih, ORION film d.o.o., Ljubljana, 1997
Tone Rački: Veščina risanja – predmeti in prostor, Ljubljana, 1997
Tone Rački: Veščina risanja – človeška figura, Ljubljana, 1993
Milan Butina: Slikarsko mišljenje, Cankarjeva založba, Ljubljana, 1974
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
Predmet |
Znanja |
|
Oblikovanje |
Osnove tehnike Tehnologija zlatarstva Praktični pouk |
|
Risanje |
Osnove tehnike Tehnologija zlatarstva Praktični pouk |
|
Umetnostna zgodovina |
Osnove tehnike Tehnologija zlatarstva |
|
Restavratorstvo |
Osnove tehnike Tehnologija zlatarstva Praktični pouk |
|