Izobraževalni program: ZLATAR (ds)
OSNOVE TEHNIKE
s predmetnimi področji:
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
90 |
50 |
140 |
2. |
44 |
20 |
64 |
3. |
60 |
60 |
|
skupaj |
194 |
70 |
264 |
Predmet je podpora ostalim strokovnim predmetom in je temelj za čitanje in razumevanje tehniške dokumentacije ter sposobnosti tehniškega komuniciranja. Daje osnovno znanje za uporabo računalnika, informacijskih sistemov in 3D predstavitve, osnovna znanja iz področij fizike in mehanike ter osnovna znanja o vrstah strojev in naprav, ki se uporabljajo v stroki in so potrebna za razumevanje tehnoloških postopkov, ki se uporabljajo v zlatarstvu. Pomaga izgrajevati tehniško kulturo, indentifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in navaja učence na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov.
Vajenci naj:
1. Letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Osnove teh. Risanja, pomen, formati, merila, črte na risbah |
Znajo uporabiti risanje v merilu, izbrati pravilen tip črt za posamezne robove in za risbo izbrati primeren standardni format |
Razvijajo občutek za red in urejenost ter pedantnost. |
|
Tehniška pisava, geometrijske konstrukcije Elipsa, evolventa, vijačnica,.. Krožni prehodi |
Pridobijo si risarske spretnosti, natančnost, potrpežljivost, prepoznajo posamezne krivulje pri strojnih delih in jih znajo skonstruirati |
Razvijajo občutek za natančnost in estetiko, za odgovornost za opravljeno delo, odnos do strokovnih standardov, zavest o potrebi po kvaliteti,. |
Vaje:konstrukcija Krivulj. |
Kotiranje |
Uporabijo pravila kotiranja pri označevanju mer strojnih delov, prav tako pa znajo prebrati posamezne mere z risbe |
Razvijajo občutek za natančnost in se zavedajo pomena pravilnega kotiranja. |
Vaja:kotiranje in branje mer iz risb. |
Prostorske projekcije- izometrična, dimetrična Pravokotna projekcija Projekcije geometrijskih teles Risanje v pravokotni projekciji na osnovi izometrične projekcije Risanje v izometrični projekciji na osnovi pravokotne projekcije Skiciranje modelov |
Uporabijo pravila risanja v posameznem načinu risanja za prikazovanje geometrijskih teles in strojnih delov. Pri tem razvijajo občutek za prostorsko predstavljivost, natančnost, za uporabo določenih načinov prikazovanja strojnih delov v praksi, ločijo prednosti in slabosti posameznih načinov prikazovanja teles, znajo skicirati osnutek strojnega dela kar v delavnici,... |
Razvijajo občutek za prostorsko predstavo. |
Vaje:risanje projekcij Geometrijskih Teles,risanje v IP na osnovi PP, Risanje v PP na osnovi IP. |
Posebni pogledi, plašči teles |
Ugotovijo kdaj klasični načini prikazovanja teles ne dajo vseh potrebnih podatkov o izdelku in se naučijo prikazati posamezne ploskve ali plašče teles še na druge načine. |
Razvijajo občutek za prostorsko predstavo in se zavedajo pomena pravil tehniškega risanja. |
|
Risanje v prerezu |
Znajo narisati izvrtine, utore in notranjo obliko obdelovanca, prav tako pa znajo poiskati te podatke na risbi. |
Razvijajo občutek za prostorsko predstavo in se zavedajo pomena pravil tehniškega risanja. |
Vaja: risanje v prerezu, branje risb. |
Polovični in četrtinski pogled |
Znajo prebrati risbe, ki prikazujejo strojne elemente na poenostavljen način, prav tako pa znajo sami uporabiti ta pravila risanja pri prikazovanju enostavnih teles. |
Razvijajo občutek za prostorsko predstavo in se zavedajo pomena pravil tehniškega risanja. |
Vaja:prihranki na Projekcijah - risanje in branje risb. |
Risanje vijakov oz. Navojev |
Znajo izdelati risbo vijaka ali izvrtine z vrezanim navojem. |
Razvijajo natančnost, strokovnost in sposobnost komuniciranja preko tehniških risb. |
Vaja:risanje in kotiranje navojev. |
Označevanje stanja površin |
Iz delavniške risbe znajo razbrati zahtevano kakovost obdelave in znajo določiti potreben postopek, da lahko to zahtevo dosežemo. Prav tako znajo sami za enostavne izdelke predpisati potrebno kakovost površine. |
Razvijajo strokovnost in sposobnost komuniciranja preko tehniških risb. |
Vaja:označevanje stanja površin. |
Tolerance Lega in velikost tolerančnega polja Kotiranje toleriranih mer |
Iz delavniške risbe znajo poiskati zahtevane tolerance. Iz tabel se naučijo poiskati vrednosti odstopkov za določene tolerance in izračunati velikosti tolerančnih polj, kar je potrebno za natančno izdelavo strojnih delov. Ugotovijo zakaj so tolerance potrebne in s katerimi postopki lahko posamezne tolerance dosežemo. |
Razvijajo natančnost, strokovnost in sposobnost komuniciranja preko tehniških risb. |
Vaje:določanje tolerance, kotiranje toleriranih mer. |
Tolerance prostih mer, tolerance oblike |
Iz risbe znajo ugotoviti predpisane tolerance oblike, ki so pomembne pri izdelavi. Iz tabel znajo poiskati še dovoljene odstopke pri izdelkih, kjer toleranca ni posebej predpisana. |
Razvijajo natančnost, strokovnost in sposobnost komuniciranja preko tehniških risb. |
|
Delavniška risba |
Znajo narisati delavniško risbo preprostega strojnega dela. Iz delavniške risbe, ki jo dobijo v dokumentaciji znajo poiskati vse potrebne podatke za izdelavo strojnega dela. |
Razvijajo prostorsko predstavo, natančnost, strokovnost in sposobnost komuniciranja preko tehniških risb. |
Vaje:izdelava Delavniške Risbe, branje delavniških risb. |
Sestavna risba |
Iz sestavne risbe znajo razbrati podatke, ki jih vsebuje in jo znajo uporabiti pri montaži sklopov ali celotnega izdelka. |
Razvijajo prostorsko predstavo. |
|
Ujemi |
Pri posameznih ujemih znajo izračunati zračnost ali presežek in glede na funkcijo izdelka znajo določiti potrebno vrsto ujema. |
Razvijajo občutek za natančnost. |
Vaje:določanje ujemov. |
Branje risb |
Berejo različne vrste tehniških risb in iz njih ugotavljajo potrebne parametre za izdelavo strojnih delov. |
Razvijajo prostorsko predstavo, natančnost, strokovnost in sposobnost komuniciranja preko tehniških risb. |
|
Uporaba in sestavni deli računalnika |
Spoznajo področja uporabe in osnovne sestavne dele računalnika. |
Razvijajo sposobnost komuniciranja z računalnikom. |
|
Osnove operacijskega sistema WINDOWS |
Sposobni so izvesti osnovne manipulacije z datotekami in znajo si prilagoditi nastavitve lastnim potrebam. |
Razvijajo sposobnost komuniciranja z računalnikom. |
|
Risanje z CAD programom |
S pomočjo računalnika znajo izdelati enostavne risbe strojnih elementov v celoti ( narišejo, kotirajo, označijo stanja površin ) |
Razvijajo natančnost, strokovnost in sposobnost komuniciranja preko tehniških risb. |
Vaja:risanje s programskim paketom CAD. |
Risanje v 3D sistemu |
S pomočjo računalniškega programa znajo iz ortogonalne projekcije predmet preslikati v 3D sistem in obratno |
Razvijajo prostorsko predstavo in ustvarjalnost. |
Vaja: :risanje s programskim paketom CAD. |
Oblikovanje s pomočjo računalnika |
S pomočjo računalniškega programa znajo narisati različne pravilne in nepravilne oblike v 2D in 3D sistemu |
Razvijajo prostorsko predstavo in ustvarjalnost. |
Vaja: risanje s programskimi paketi za oblikovanje. |
Osnove programskega paketa za oblikovanje besedil |
S pomočjo računalniškega programa znajo napisati in oblikovati določeno besedilo. Pri tem pridobijo občutek za primerno obliko dopisov ali drugih pisnih dokumentov. |
Razvijajo občutek za estetiko in skrbnost ter sposobnost komuniciranja. |
Vaja:delo s paketom za urejanje besedil. |
Preglednice in grafi |
Znajo oblikovati preprosto računalniško preglednico, uporabiti enostavne funkcije in izdelati graf. |
Razvijajo sposobnost komuniciranja z računalnikom. |
Vaja: Izdelava preglednice in grafa. |
ISO sistem merskih enot |
Znajo določiti merske enote za posamezne veličine, prav tako pa znajo pretvarjati enote iz različnih merskih sistemov v ISO sistem. |
Učenci razvijajo odnos do strokovnih standardov in identifikacijo s poklicem. Ozaveščajo relacije človek - znanost - tehnika - delo. |
Vaja:pretvarjanje enot. |
Zakoni statike, notranje sile, zunanje sile, sestavljanje sil s skupnim prijemališčem Moment sile v ravnini, ravnotežje |
Znajo določiti vpliv sil na opazovan strojni del, sestaviti in razstaviti več sil, ugotoviti kdaj nastopa moment in kakšen vpliv ima na opazovan sistem. |
Razvijajo strokovnost, ustvarjalnost in poklicne posebnosti. |
Vaje:sestavljanje sil, moment sile v ravnini. |
Težišča črtovja, likov, teles Statična stabilnost teles |
Znajo določiti težišča črt, likov in teles in znajo izračunati kdaj je telo še v ravnotežju oz. Kdaj pride do prevrnitve ( npr. Žerjav, naloženo vozilo,... ). |
Razvijajo strokovnost, ustvarjalnost in poklicne posebnosti. |
Vaje:določanje težišča, izračun stabilnosti telesa. |
Napetosti in deformacije Natezna napetost Tlačna napetost Upogib Vztrajnostni in odpornostni moment prereza, vpliv oblike prereza na nosilnost Uklon Torzija Strig |
Znajo uporabiti tabele, znajo določiti vrste in velikost napetosti, ki v strojnih delih nastopijo. Znajo dimenzionirati preproste strojne dele. Prav tako pa znajo določiti primerno obliko posameznih delov. |
Razvijajo strokovnost, ustvarjalnost in poklicne posebnosti. |
Vaje:izračun napetosti, izračun vztrajnostnih in odpornostnih momentov. |
2. Letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Vajenci |
Vajenci |
||
Enakomerno in pospešeno gibanje - hitrost, pospešek Prosti pad, navpični met Krožno gibanje Trenje |
Znajo izračunati osnovne veličine gibanja in iz tega določiti vplive gibanja na konstrukcijo strojnih delov ter ukrepe za zmanjšanje trenja. |
Razvijajo strokovnost. |
Vaje:izračun elementov gibanja, izračun trenja. |
Delo, energija, moč, izkoristek. |
Iz znanih podatkov znajo določiti ostale potrebne veličine, ki jih potrebujemo pri obratovanju strojev in naprav. Razumejo, zakaj želimo izboljšati izkoristek in tehnične ukrepe za dosego tega. |
Razvijajo strokovnost. |
Vaja:izračun izkoristka in moči. |
Električni tokokrog Ohmov zakon, Kirchoffova zakona, Joulov zakon Kemični viri el. Energije Osnove elektronike |
Razvijajo strokovnost. |
||
Delitev strojnih elementov, standardna števila Oblikovanje strojnih delov |
Znajo uporabiti standardna števila pri dimenzioniranju, upoštevajo vplive napetosti in postopka pri oblikovanju strojnih delov. |
Pridobivajo spoznanja o povezanosti življenja in tehnike, možnost za delovno kariero. |
|
Vijačne zveze - vrste navojev, vrste vijakov in matic, varovanje proti odvitju. |
Iz tabel znajo poiskati primeren vijak glede na zahteve. Znajo poiskati vse potrebne podatke, ki jih moramo poznati pi določitvi vrste in mer vijaka. Znajo določiti potreben premer vijaka za konkretno obremenitev. Prav tako znajo določiti potrebne ukrepe za varovanje proti odvitju |
Razvijajo strokovnost. |
Vaja:preračun vijakov. |
Zatiči, sorniki Zveze pesta z gredjo Osna varovala |
Znajo določiti s pomočjo izračuna in tabel potreben element za zvezo pesta z gredjo. Določijo potrebna varovala in načine varovanja zvez, zna najti primere v praksi. |
Razvijajo strokovnost. |
Vaje:določanje standardnih elementov iz tabel. |
Nerazstavljive zveze - varjenje, lotanje Lepljenje, kovičenje |
Znajo določiti, katera vrsta nerazstavljive zveze je primerna v določeni situaciji. Znajo pripraviti izdelek za uporabo določene zveze. |
Razvijajo strokovnost. |
|
Vzmeti |
Znajo določiti osnovne napetosti, ki v vzmeteh nastopajo, znajo izbrati primerno vrsto vzmeti, način vgradnje in razloge za uporabo določene vrste vzmeti. |
Razvijajo strokovnost. |
|
Osi in gredi |
Ločijo os od gredi. Znajo določiti potreben premer osi ali gredi glede na obremenitve, ki nastopajo. |
Razvijajo strokovnost. |
Vaja:določitev premera gredi. |
Drsni ležaji, kotalni ležaji Kotalni ležaji - izbira, vgradnja |
Znajo določiti vrsto ležaja ob upoštevanju pogojev, ki nastopajo, poznajo načine vgradnje, tesnenje, potrebno vzdrževanje-kako in kdaj ga izvajamo, mazanje. |
Razvijajo strokovnost. |
Vaja:izbira ležaja iz kataloga. |
Gredne vezi in sklopke |
Znajo določiti potrebno vrsto sklopke glede na obratovalne pogoje. |
Razvijajo strokovnost. |
|
Prenosniki vrtilnega gibanja |
Znajo določiti prestavno razmerje, določijo potrebno vrsto prenosnika, primerjati posamezne vrste prenosnikov in njihove lastnosti, znajo določiti možne napake, iz katalogov in tabel znajo naročiti potrebne rezervne dele,.. |
Razvijajo strokovnost. |
Vaje:preračun osnovnih elementov prenosa. |
3. Letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Kompresorji in ventilatorji Batni kompresorji Rotacijski kompresorji Ventilatorji |
Prepoznajo vrsto kompresorja ali ventilatorja in znajo ugotoviti osnovne napake, ki lahko nastopijo pri delovanju. Razumejo tudi vlogo teh naprav za delovanje motorjev z notranjim zgorevanjem. |
Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti. |
|
Črpalke - naloga Vrste črpalk - delitev Batne črpalke Rotacijske črpalke Zobniške črpalke |
Razumejo funkcijo črpalk pri delovanju motorja in znajo ugotoviti posledice, ki nastanejo, če pride do okvare. Prav tako znajo locirati možne okvare. |
Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti. |
|
Električni stroji Transformatorji Sinhroni in asinhroni motorji Enosmerni stroji |
Spoznajo fizikalne pojave, ki pogojujejo delovanje električnih strojev, prepoznajo vrste električnih strojev in znajo opisati njihovo delovanje. |
Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti. |
|
Cevni vodi, elementi cevnih vodov |
Prepoznajo posamezne elemente in njihovo funkcijo znotraj sistema. |
Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti. |
|
Stroji za obdelavo z odvzemanjem materiala Stružnice, rezkalni stroji, skobelni stroji Vrtalni stroji, brusilni stroji, žage Obdelovalni centri, stroji za elektroerozijo Pantograf |
Spoznajo vrste strojev za odvzemanje materiala, njihovo zgradbo in znajo opisati njihovo delovanje. |
Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti. |
|
Rezilna orodja za stroje z odvzemanjem materiala |
Spoznajo vrste orodij, geometrijo orodij, namen uporabe, vrste materialov za orodja in jih znajo opisati. |
Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti. |
|
Stroji za obdelavo brez odvzemanja materiala Livarski stroji Valjarniški stroji, vlečni stroji Kovaška kladiva, stiskalnice |
Spoznajo vrste strojev za obdelavo brez odvzemanja materiala, njihovo zgradbo in znajo opisati njihovo delovanje. |
Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti. |
|
Orodja za stroje za obdelavo brez odvzemanja materiala |
Spoznajo vrste orodij, njihove sestavne dele, namen uporabe, vrste materialov za orodja in znajo opisati postopke dela z njimi. |
Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti. |
|
Orodja za stroje za obdelavo brez odvzemanja materiala |
Spoznajo vrste orodij, njihove sestavne dele, namen uporabe, vrste materialov za orodja in znajo opisati postopke dela z njimi. |
Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti. |
|
Stroji za galvansko obdelavo površin |
Spoznajo osnovne fizikalne in kemijske pojave, ki pogojujejo delovanje strojev za galvansko obdelavo površin, njihove sestavne dele in potrebne pripomočke za delo z njimi, ter znajo opisati njihovo delovanje. |
Razvijajo strokovnost in ekološko zavest, se zavedajo poklicnih posebnosti in pomena varstva pri delu. |
|
Mehanizmi |
Poznajo osnove delovanja in vzdrževanja mehanizmov. |
Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
Predmet |
Znanja |
|
Informatika, CAD |
Oblikovanje Tehnologija zlatarstva Praktični pouk |
|
Tehniško risanje |
Oblikovanje Tehnologija zlatarstva Praktični pouk |
|
Fizika, mehanika |
Tehnologija zlatarstva Praktični pouk |
|
Strojni elementi, strojeslovje |
Tehnologija zlatarstva Praktični pouk |
|
Osnove elektrotehnike |
Tehnologija zlatarstva Praktični pouk |
|