POKLICNI TEČAJ

Izobraževalni program: EKONOMSKO KOMERCIALNI TEHNIK

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 1.seji SS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 28. 3 1996

1. IME PREDMETA

EKONOMIJA

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

56

56

112

skupaj

56

56

112

* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Ekonomija je temeljni ekonomski predmet. Pri predmetu se dijaki usposobijo, za:

  • razumevanje ekonomske terminologije (pojmov in kategorij) ter načel in temeljev ekonomske teorije,

  • razumevanje sodobnih ekonomskih procesov ter njihovega pomena v širšem družbenem okolju in doma,

  • spoznavanje ekonomskih načel, tako da razumejo ekonomske podatke v obliki statističnih tabel, diagramov ali slik,

  • uporabo različnih virov informacij pri analizi konkretnih ekonomskih problemov,

  • uporabo ekonomskega znanja kot podlage za poslovne odločitve; pri tem dijaki oblikujejo ekonomsko logiko racionalne izbire in smotrnega ekonomskega ravnanja, ugotavljajo pomen sodelovanja med ljudmi in razvijajo ustrezen odnos do skupnega življenjskega prostora.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Ekonomski problem in gospodarjenje

     

     

     

  • ekonomski problem z vidika posameznika (gospodinjstva) in družbe

  • problem relativne redkosti dobrin in pomen gospodarjenja

  • temeljna ekonomska vprašanja vsake družbe

  • ekonomski krožni tok

  • razlike med ekonomskimi sistemi v svetu

  • temeljna logika ekonomskega koordinacijskega mehanizma

  • so sposobni razpravljati o temeljnih ekonomskih vprašanjih;

  • opisati proces materialne reprodukcije in ekonomski krožni tok;

  • prepoznati različne ekonomske koordinacijske mehanizme;

  • razumevati in ilustrirati ekonomski problem, krožni tok in sisteme na primerih;

  • Oblikovati in razvijati ekonomsko logiko racionalne izbire in smotrnega ekonomskega ravnanja v družbi.

    Ugotavljati pomen sodelovanja med ljudmi za dvig kakovosti življenja v družbi.

    Razvijati ustrezen odnos do skupnega življenjskega prostora.

    Izpopolniti se za timsko delo in sprejemanje argumentov drugih.

    Vaje:

  • ekonomski problem,

  • ekonomski krožni tok,

  • ekonomski sistem.

  • Gospodarska dejavnost in gospodarski subjekti

     

     

     

  • pojem in značilnosti ekonomske potrebe

  • razlika med dobrinami, produkti in blagom

  • vrste dobrin

  • pojem koristnosti in možnosti odločanja posameznika pri nakupih

  • elementi, ki vplivajo na proračun gospodinjstva

  • razvijati sposobnost ločiti različne vrste potreb in vrste dobrin, s katerimi potrebe zadovoljujemo;

  • razložiti, zakaj pride do padajoče mejne koristnosti;

  • sestaviti in analizirati družinski proračun;

  • Oblikovati in razviti ekonomsko logiko racionalnega ekonomskega odločanja v družini.

    Vaje:

  • ugotavljanje premika premice cen z računskimi primeri,

  • ugotavljanje temeljne zakonitosti optimalne košarice,

  • praktični primer sestave družinskega proračuna.

  • Produkcija kot tehnični in družbeni proces

     

     

     

  • pojem produkcije

  • faze gospodarskega procesa in njihova povezanost

  • produkcijski faktorji

  • pojem kapitala

  • organizacijska struktura gospodarstva

  • kriteriji uspešnega poslovanja

  • pridobiti sposobnost razumevanja medsebojne odvisnosti faz gospodarskega procesa in probleme produkcije kot tehničnega in družbenega procesa;

  • ugotoviti pomen kapitala za tehnološki razvoj in gospodarsko rast;

  • ločevati med različnimi vrstami podjetij in ugotoviti njihove prednosti in slabosti;

  • Pridobiti sposobnosti za kakovostno sodelovanje v procesih odločanja v fazi proizvodnje v vlogi producentov, občanov.

    Vaje:

  • primeri izračuna ekonomičnosti, produktivnosti, rentabilnosti,

  • primeri analize vrst podjetij,

  • alternativne možnosti produkcije in produkcijska izbira

  • vrste produkcijskih stroškov

  • možnosti optimalne kombinacije produkcijskih faktorjev

  • pojasniti problem produkcijske izbire;

  • uporabiti kriterije - merila uspešnega poslovanja;

  • opredeliti in narisati krivulje tipičnih proizvodnih stroškov;

  • ugotavljati kako posamezni produkcijski dejavniki vplivajo na obseg produkta;

  • Motivirati za poglabljanje in nadaljnje širjenje znanj na tem področju.

    Vzpodbuditi interes za povečanje produkcijske aktivnosti in gospodarnosti.

    Razviti podjetniški interes.

  • analiza konkretnih primerov alternativnih možnosti produkcijske izbire,

  • risanje in utemeljevanje značilnosti produkcijske funkcije,

  • povezava produkcijske funkcije in stroškov.

  • Trg in konkurenca

     

     

     

  • pojem trga in tržnega gospodarstva

  • temeljne kategorije trga: ponudbo, povpraševanje, konkurenco, tržno ravnotežje

  • pridobivati sposobnost razumevanja dogajanj na različnih vrstah trgov;

  • povpraševalcev na različnih primerih;

  • razumeti delovanje konkurence in vzpostavitve mehanizma normalne cene;

  • pojasniti obnašanje ponudnikov in

  • izračunati koeficient elastičnosti;

  • V okviru delovanja tržnega mehanizma razumeti delovanje podjetja in ravnanje gospodinjstev.

    Motivirati za nadaljnje usposabljanje na tem področju.

    Oblikovati in pojasniti svoja mnenja in stališča o dogajanjih na trgu.

    Vaje:

  • analiza trgov in konkurence na konkretnih primerih,

  • na konkretnih primerih povpraševanja v Sloveniji pojasniti odločitve kupcev,

  • na primerih izbranih podjetij pojasniti obnašanje ponudnikov,

  • risanje krivulj ponudbe, povpraševanja, diagrama tržnega ravnotežja,

  • sestavljanje lestvice lastnega povpraševanje po konkretnih dobrinah, risanje diagrama,

  • izračun koeficientov cenovne, dohodkovne elastičnosti.

  • Razdelitev dohodkov

     

     

     

  • pomen in vrste razdelitve v reprodukcijskem procesu

  • globalna razdelitev dohodka v podjetju

  • pojem in vrste mezd

  • delovanje trga delovne sile

  • vloga sindikatov pri oblikovanju mezde

  • pojem in vrste dobička, obresti in obrestne mere

  • pridobiti sposobnost, razumeti pomen razdelitve v družbi;

  • razumeti vlogo obresti in obrestne mere;

  • razumeti dogajanja na trgu delovne sile;

  • ugotoviti pomen dobička in njegove višine za podjetje in družbo;

  • sposobnost izračunati obrestno mero;

  • Razvijati sposobnost za sodelovanje v procesih odločanja o vprašanjih razdelitve.

    Reševati socialna vprašanja v družbi.

    Vaje:

  • analiza konkretnih primerov dobička – izgube,

  • pomen razdelitve plač za poslovanje podjetja,

  • pomen mezde kot vira dohodkov posameznika,

  • analiza primerov boja sindikatov za višje mezde,

  •      

  • problematika dobička in njegove razdelitve na konkretnih primerih - ugotovitve in poročanje,

  • izračun obresti in obrestne mere.

  • Potrošnja

     

     

     

  • pojem in vrste potrošnje

  • razumeti vpliv različnih vrst potrošnje na kvaliteto življenja v družbi;

  • razvijati sposobnost razumeti odločitve o vrsti, obsegu, strukturi in načinu financiranja potrošnje;

  • Razviti logiko racionalnega ekonomskega ravnanja - trošenja v družbi.

    Vaje:

  • analiza konkretnih primerov osebne potrošnje in družinskega proračuna,

  • analiza odločitev parlamenta o družbeni potrošnji in državnem proračunu,

  • ugotavljanje konkretne višine izdatkov državnega proračuna Slovenije za različne namene.

  • Družbeni produkt Slovenije in njegova uporaba

     

     

     

  • pojem BDP in razlikovanje med potencialnim in dejanskim BDP

  • raven razvitosti in možnost razvoja Slovenije

  • rast BDP in strukture BDP v Sloveniji

  • značilnosti uporabe BDP v Sloveniji

  • pridobivati sposobnosti za razumevanje dogajanj (transformacijskih procesov) v slovenski družbi;

  • pridobivati spretnosti branja statističnih tabel, grafov, podatkov;

  • Razviti razumevanje ekonomskih problemov v slovenski družbi in ustvariti interes za temeljitejše nadaljnje usposabljanje.

    Razviti interes za sodelovanje in prizadevanje ljudi za dvig kvalitete življenja v Sloveniji.

    Vaje:

  • komentiranje konkretnih podatkov o nominalnem in realnem bdp,

  • primerjava bdp Slovenije z drugimi evropskimi državami,

  • analiza problema investicij v Sloveniji,

  • analiza prihodkov javnega sektorja,

  • analiza in razprava proračuna v Sloveniji.

  • Ekonomski sistem in ekonomska politika

     

     

     

  • pojem družbene formacije družbeno ekonomskega sistema in ekonomske politike

  • pojem, nosilce, cilje ekonomske politike in instrumente ekonomske politike

  • pojem fiskalne, denarne politike in politike ekonomskih odnosov s tujino

  • pridobiti sposobnosti razumevanja ekonomskega sistema in utemeljevanja ter vrednotenja značilnosti in problemov ekonomske politike v Sloveniji;

  • razumevati vzročno posledične zveze med posameznimi makroekonomskimi agregati;

  • Razviti skrb za sodelovanje in prizadevanje vseh subjektov za dvig kvalitete življenja v Sloveniji.

    Vaje:

  • analiza aktualnih dogajanj v Sloveniji,

  • analiza izvajanja ekonomske politike v Sloveniji.


  • 5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    Znanje se preverja in ocenjuje:

  • 1 (enkrat) pisno ali z 2 (dvema) delnima pisnima izpitoma.

    Pogoj, ki ga morajo dijaki izpolnjevati za opravljanje izpita iz posameznega predmeta, so opravljene vaje.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • ekonomski problem in gospodarjenje

  • gospodarska dejavnost in gospodarski subjekti

  • trg in konkurenca

  • potrošnja

  • Praktično izobraževanje

  • nabava;

  • prodaja;

  • produkcija kot tehnični in družbeni proces

  • trg in konkurenca

  • potrošnja

  • Gospodarskim poslovanje

  • gospodarstvo in gospodarjenje;

  • produkcija kot tehnični in družbeni proces

  • razdelitev dohodkov

  • potrošnja

  • Računovodstvo in uporaba računalnika v računovodstvu

  • ekonomske kategorije, ki jih spremlja in proučuje računovodstvo;

  • medsebojna povezanost ekonomskih kategorij;

  • stroški;

  • ugotavljanje poslovnega izida;

  • gospodarska dejavnost in gospodarski subjekti

  • trg in konkurenca

  • razdelitev dohodkov

  • družbeni produkt Slovenije in njegova uporaba

  • Poslovna matematika in statistika

  • obrestni in obrestno obrestni račun;

  • prikazovanje statističnih podatkov;

  • strukture;

  • statistični koeficienti

  • indeksi;

  • trg in konkurenca

  • razdelitev dohodkov

  • družbeni produkt Slovenije in njegova uporaba

  • Poslovno sporazumevanje v tujem jeziku

  • mednarodna trgovina - poslovna korespondenca;

  • interpretacija statističnih podatkov, branje tabel, pogajanje;