POKLICNI TEČAJ

Izobraževalni program: EKONOMSKO KOMERCIALNI TEHNIK

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 1.seji SS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 28. 3 1996

1. IME PREDMETA

POSLOVNA MATEMATIKA IN STATISTIKA

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

56

56

112

skupaj

56

56

112

  • T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

    ** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

    3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

    Dijaki:

  • se seznanijo s poslovnimi računi in osnovnimi statističnimi metodami ter se usposobijo za samostojno reševanje praktičnih problemov,

  • razumejo in pravilno komentirajo rezultate ter razvijajo sposobnost oceniti rezultate ob spremenjenih pogojih,

  • povezujejo in uporabljajo tu pridobljena znanja pri drugih predmetih in se hkrati s tem usposobijo za celovito obravnavanje nekega problema,

  • so sposobni svetovati pri poslovnih odločitvah.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Premo in obratno sorazmerne količine v poslovni praksi in reševanje sklepnega računa

     

     

     

  • prema in obratna sorazmerja

  • pravilna uporaba sklepnega računa

  • izračunati neznano količino iz praktični primerov;

  • izpopolniti sposobnost pridobivanja novih informacij ob spremembi količin;

  • na primerih ugotoviti, da so rezultati zadovoljivi npr. na intervalu, na katerem se cena blaga ne spreminja;

  • spoznavanje postopkov reševanja praktični primerov;

  • Razviti odgovornost za natančnost in pravilno delo.

    Zavedati se odgovornosti pri strokovnem delu.

    Vaje: sklepni račun.

    Verižni račun

     

     

     

  • spoznati tuje merske enote

  • spoznati tečajno listo

  • obvladati postopek reševanja

  • na osnovi različnih podatkov izbrati pravilen postopek izračunavanja;

  • izračunati pričakovani iztržek oz. stroške nabavljenega blaga,

  • dokazati, da je postopek reševanja primeren, ko je treba obračunati neke dodatne stroške prodaje oz. nakupa (izvoza, uvoza);

  • poglobiti postopek reševanja nalog z verižnim računom;

  • natančno izračunati želeno vrednost in analizirati rezultate;

  • Razviti sposobnost natančnosti v vsakdanjem življenju in v podjetju.

    Prevzeti odgovornost za pravilne izračune oz. Sposobnost kontrole dokumentov iz drugih služb.

    Vaje: verižni račun.

    Razdelilni račun - enostavni in sestavljeni

  • razdeliti neko dano količino na dva ali več delov, ki so v nekem predpisanem odnosu;

  • pridobiti sposobnost razdeliti npr. ustvarjeno realizacijo, dobiček, izgubo, stroške, nagrade ipd. med fizične osebe, podjetja, proizvode;

  • uporabljati razdelilni račun pri reševanju praktičnih primerov in pojasniti rezultate;

  • Aktivno sodelovati s sodelavci drugih služb pri reševanju delovnih nalog.

    Razviti komunikativnost pri posredovanju rezultatov sodelavcem.

    Vaje: razdelilni račun.

    Zmesni račun

  • usvojiti postopke mešanja, da bi dosegli npr. večjo prodajo;

  • ugotoviti, da lahko mešamo samo istovrstno blago različnih kvalitet;

  • dokazati, da se dosežejo večji  ekonomski učinki ob pravilni uporabi znanja;

  • spoznavanje metod reševanja praktičnih primerov zmesnega računa;

  • Razvijati poklicno odgovornost.

    Osvajati odnos do veljavnih standardov, ki jih je potrebno upoštevati pri delu.

    Vaje: zmesni račun.

    Procentni račun

  • pridobiti spretnost ugotavljanja velikostnih odnosov med količinami in vrednostmi;

  • usvojiti postopke reševanja procentnega računa;

  • razložiti rezultate in predlagati rešitve;

  • spoznavanje metod reševanja nalog s procentnim računom in razvijati sposobnost komentiranja rezultatov;

  • Pridobiti zavest, da so strokovna znanja pomembna za uspešno podjetje.

    Zavedati se odgovornosti za pravilno in natančno delo ter razvijati iniciativnost pri posredovanju rezultatov.

    Vaje: procentni račun.

    Kalkulacije

  • uporabiti znanja iz prejšnjih poslovnih računov in izdelati kalkulacijo;

  • Izračunati lastno ceno izdelkov, prodajno ceno itd.;

  • razvijati sposobnosti za samostojno izdelavo kalkulacij in povezovanje z drugimi predmeti;

  • Zavedati se odgovornosti za pravilne izračune in sodelovati z drugimi službami v podjetju.

    Razvijati sposobnosti timskega dela pri pridobivanju in posredovanju informacij.

    Vaje: kalkulacije.

    Obrestni in obrestno obrestni račun

     

     

     

  • osnovni pojmi

  • izračun obresti

  • obračun hranilne vloge in tekočega računa

  • diskont glavnice

  • obračun menice

  • izračun periodičnih vlog izračun anuitete

  • izdelava amortizacijskega načrta posojila

  • izračun realne rasti glavnice

  • izračun zamudnih obresti

  • izračun donosnosti investicij

  • izračun obveznic

  • odkup terjatev

  • pridobiti sposobnost uporabe navadnega in obrestno obrestnega računa z relativno in konformno obrestno mero na vseh področjih poslovanja v podjetju ali banki;

  • izračunati obresti na praktičnih primerih ob upoštevanju predpisov in poslovne prakse;

  • Razvijati odgovornost in natančnost pri izračunavanju obresti in sposobnost sodelovanja z različnimi službami v podjetju.

    Razvijati natančnost in odgovornost ter pozitivni odnos do dela.

    Vaje: obrestni in obrestno obrestni račun.

    Temeljni pojmi v statistiki, statistično načrtovanje, opazovanje, obdelava podatkov, prikazovanje statističnih podatkov

     

     

     

  • pojmi v statistiki

  • posamezne faze v statističnem raziskovanju

  • grafično prikazovanje podatkov

  • pravilno uporabljati pojme;

  • usvojiti bistvo obravnavanih področij;

  • prikazati podatke;

  • utrditi prikazovanje podatkov na osnovi praktičnih primerov;

  • Razviti zavest o strokovni odgovornosti pri statističnih raziskovanjih v podjetju.

    Upoštevati čut odgovornosti, da so podatki prikazani realno.

    Vaje: prikazovanje statističnih podatkov.

    Strukture

     

     

     

  • izračun enorazsežnih in večrazsežne strukture na vse možne načine

  • grafični prikaz izračunanih struktur

  • ugotoviti, da izračunavanje struktur omogoča dober vpogled v notranjo zgradbo posameznega pojava ter da je obseg informacij še večji, če izračunamo strukture z upoštevanjem dveh spremenljivk;

  • izbrati ustrezno metodo izračunavanja struktur in način prikazovanja struktur;

  • razviti sposobnost analiziranja rezultatov;

  • Ugotoviti pomen odgovornosti za pravilne izračune.

    Sprejeti odgovornost za natančnost pri izračunavanju, prikazovanju in predstavitvi rezultatov.

    Vaje:

    Strukture

    Statistični koeficienti

  • izračunati razmerje med dvema raznovrstnima podatkoma, ki sta v vsebinski zvezi;

  • ugotoviti, da ima statistični koeficient mnogo večjo analitično vrednost, kot navajanje podatkov za vsak pojav posebej;

  • uporabiti različne izračune za čim bolj natančno analizo;

  • na praktičnih primerih poglobiti izračunavanje;

  • Upoštevati iniciativnost pri izbiri metod analize.

    Gojiti odgovoren odnos in natančnost pri delu.

    Vaje: statistični koeficienti.

    Indeksi

     

     

     

  • vrste indeksov

  • kazalci rasti povprečja iz verižnih indeksov, koeficientov, stopenj rasti

  • grafično prikazovanje indeksov

  • razlike in relativne razlike za relativna števila

  • pridobiti nazorno sliko o velikosti relativnih razlik in ugotoviti, da so indeksi pomembni pri analizi dinamike pojavov, ko ugotavljamo relativne spremembe pojavov med časovnimi trenutki oz. interval;

  • sposobnosti analizirati rezultate;

  • na osnovi praktičnih primerov izračunati in napovedati (ob enakih gibanjih) rezultate;

  • Prevzemati odgovornost za pravilno analizo pojavov v podjetju in posredovanje rezultatov.

    Vzpodbujati timsko delo pri pridobivanju in posredovanju informacij.

    Vaje:

    Indeksi-izračun ustreznih

  • grafični prikaz,

  • analiza podatkov v časovni in statistični vrsti.

  • Frekvenčne porazdelitve

     

     

     

  • pravila za oblikovanje razredov

  • izračun elementov iz frekvenčnih porazdelitev

  • grafični prikaz frekvenčne porazdelitve

  • pojasniti elemente frekvenčnih porazdelitev;

  • znati narisati frekvenčno porazdelitev;

  • na osnovi teorije praktično oblikovati frekvenčne porazdelitev, jih opisati in prikazati;

  • Imeti kooperativen odnos so sodelavcev, da bodo le-ti imeli boljši pregled nad podatki.

    Prevzeti odgovornost za strokovno delo.

    Vaje: frekvenčne porazdelitve.

    Srednje vrednosti

     

     

     

  • aritmetična sredina

  • mediana

  • modus

  • harmonična in geometrijska sredina

  • grafična določitev mediane in modusa

  • izračunati dobrega predstavnika vseh enot v opazovanem pojavu in s tem ugotovi enega od pomembnih parametrov;

  • na praktičnih primerih utrditi izračunavanje srednjih vrednosti;

  • Z odgovornim in natančnim delom vplivati tudi na odgovorno delo sodelavcev.

    Razvijati zavest, da je potrebno znati uporabljati analitične metode v svojem poklicu.

    Vaje: srednje vrednosti.

    Mere variabilnosti

     

     

     

  • variacijski razmik

  • varianca

  • ugotoviti, da je izračunavanje mer variabilnosti smiselno nadaljevanje analize srednjih vrednosti;

  • usposobiti za uporabo rezultatov;

  • razumevanje teorije in spoznavanje postopkov izračunavanja;

  • Upoštevati odgovornost za razumevanje ekonomskih pojavov v podjetju.

    Razvijati odgovoren odnos do dela.

    Vaje: mere variabilnosti.

    Analiza časovnih vrst

     

     

     

  • trend

  • smer razvoja

  • izračunati trend in določiti smer razvoja, kar je posebej pomembno pri analizi pojavov v gospodarstvu;

  • na praktičnih primerih izračunati in napovedati smer razvoja;

  • Odgovornost in natančnost pri izdelavi celovite analize podjetja.

    Z odgovornim delom pokazati pripadnost podjetju.

    Vaje: analiza časovnih vrst.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    Znanje se preverja in ocenjuje:

  • 1 (enkrat) pisno ali z 2 (dvema) delnima pisnima izpitoma.

    Pogoj, ki ga morajo dijaki izpolnjevati za opravljanje izpita iz posameznega predmeta, so opravljene vaje.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • sklepni račun

  • verižni račun

  • razdelilni račun

  • zmesni račun

  • procentni račun

  • kalkulacije

  • obrestni in obrestno obrestni račun

  • prikazovanje statističnih podatkov

  • strukture

  • statistični koeficienti

  • indeksi

  • frekvenčne porazdelitve

  • srednje vrednosti

  • mere variabilnosti

  • analiza časovnih vrst

  • Praktično izobraževanje

  • sekretariat (tajništvo);

  • kadrovska služba;

  • finančno - računovodska služba;

  • nabava;

  • prodaja;

  • verižni račun

  • kalkulacije

  • obrestni in obrestno obrestni račun

  • Gospodarsko poslovanje

  • prodajna pogodba, sklepanje, veljavnost, korespondenca in komuniciranje;

  • plačilni promet;

  • trgovina - notranja, zunanja in posredniki;

  • razdelilni račun - enostavni in sestavljeni

  • procentni račun

  • kalkulacije

  • obrestni in obrestno obrestni račun

  • Računovodstvo in uporaba računalnika v računovodstvu

  • obračun proizvodnje in storitev;

  • predračuni in obračuni stroškov;

  • kalkulacije v proizvodnji;

  • ugotavljanje poslovnega izida;

  • obrestni in obrestno obrestni račun

  • prikazovanje statističnih podatkov

  • strukture,

  • statistični koeficienti

  • indeksi

  • Ekonomija

  • gospodarska dejavnost in gospodarski subjekti;

  • trg in konkurenca;

  • razdelitev dohodkov;

  • družbeni produkt Slovenije in njegova uporaba;

  • obrestni in obrestno obrestni račun

  • prikazovanje statističnih podatkov

  • strukture

  • statistični koeficienti

  • indeksi

  • Poslovno sporazumevanje v tujem jeziku

  • interpretacija statističnih podatkov, branje tabel, pogajanje;