SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: ČRKOSLIKAR (ds)

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

TEHNIČNO IN STROKOVNO RISANJE

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

28

28

56

2.

16

16

32

3.

16

16

32

skupaj

60

60

120

 

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Tehnično in strokovno risanje posreduje temeljno strokovno teoretično znanje, ki je osnova in dopolnilo praktičnemu pouku.

Pri predmetu vajenci:

  • oblikujejo estetski odnos do okolice,

  • so pri poklicnem delu samoiniciativni, ustvarjalni, natančni in strpni,

  • poznajo zakonitosti, vsebino in uporabo načrtov,

  • znajo razbrati elemente in njihove dimenzije,

  • poznajo osnovna merila in proporce risbe,

  • spoznajo hierarhijo označevanja v načrtih,

  • razumejo osnove koncipiranja načrta,,

  • pridobijo pozitiven odnos do relacije projektant - izvajalec

  • spoznajo pomen nenehnega izobraževanja in uporabe novih znanj v praksi.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    OSNOVE TEHNIČNEGA RISANJA

    Vajenec

    Vajenec

    VAJE

  • risalni pribor,

  • tehnična pisava,

  • vrste črt,

  • formati papirja.

  • navaja se na uporabo risalnega pribora in orodja;

  • Pridobiva občutek za natančnost in urejenost pri delu.

  • pisava na mreži;

  • vrste črt in njihova uporaba;

  • formatiziranje papirja;

  • BRANJE NAČRTOV

     

     

     

  • oznake materialov,

  • merila,

  • kotiranje,

  • simboli opreme v načrtih,

  • načrt enostavnega objekta,

  • načrti detajlov.

  • spozna pomen in uporabo tehnične dokumentacije v gradbeništvu;

  • uči se brati načrte;

  • Razvija samostojnost pri uporabi tehnične dokumentacije.

  • ogled načrtov s komentarjem;

  • označevanje materialov v načrtih s črtnimi simboli;

  • risanje opreme v načrtih;

  • načrt enostavnega objekta po predlogi;

  • tlorisi;

  • prerezi;

  • fasade in pogledi;

  • detajli;

  • PROJEKCIJE

     

     

     

  • projiciranje,

  • prostorski kot,

  • projekcije,

  • pravokotna,

  • aksonometrija,

    § izometrija,

    § dimetrija,

  • centralna projekcija.

  • razvija sposobnost predstavitve predmetov na različne načine;

  • razvija občutek za prostorsko predstavo;

  • Postaja suveren v poklicni komunikaciji skozi tehnično risbo.

  • projiciranje in načini projiciranja (maketa);

  • prostorski kot (maketa);

    VAJE

  • pravokotna projekcija;

  • aksonometrija;

  • izometrija;

  • poševna izometrija;

  • kavalirna perspektiva;

  • dimetrija;

  • perspektiva:

    § z enim bežiščem

    § z dvema bežiščema

  • OSNOVNE RAVNINSKE KONSTRUKCIJE

     

     

     

  • pravokotnice, vzporednice, simetrale,

  • očrtan in včrtan krog,

  • delitev kotov,

  • konstrukcije mnogokotnikov,

  • konstrukcije elipse,

  • konstrukcije krivulj,

  • konstrukcije vijačnic.

  • uporablja teoretično znanje na črkoslikarskih primerih;

  • utrdi znanje uporabe risalnega orodja;

  • Pridobiva natančnost pri delu.

  • geometrijske vaje in vaje na primerih črkoslikarstva:

  • risanje pravokotnic, vzporednic in simetral,

  • očrtan in včrtan krog,

  • delitev kotov,

  • konstrukcije ravninskih likov,

  • (mnogokotniki, elipse, krivulje, ...).

  • KOORDINATNI SISTEM

     

     

     

  • koordinate točke, daljice, geometrijskega lika in telesa,

  • določanje prave dolžine daljice,

  • preseki teles z ravninami,

  • konstrukcija likov na ravninah.

  • pridobi občutek za orientacijo v koordinatnem prostoru;

  • Razvija sposobnost prenašanja teoretičnega znanja na konkretne naloge s področja stroke.

  • VAJE:

  • kotirana projekcija točke, daljice, geometrijskih likov in oglatih ter oblih teles;

  • določanje prave dolžine daljice z zvračanjem projekcije v eno od projicirnih ravnin;

  • krojenje likov na ravnini z najugodnejšo izrabo površine (določanje koordinat);

  • MREŽE TELES

     

     

     

  • mreže oglatih teles,

  • mreže oblih teles.

  • zna narisati razvito mrežo teles na ravnini;

  • razvija prostorsko predstavo;

  • Razvija občutek za natančnost in poklicno odgovornost.

    Pridobiva sposobnosti za skupinsko delo.

     

    PROPORCIONALNE POVEČAVE IN POMANJŠAVE

     

     

     

  • na mreži,

  • na transverzali.

  • nauči se tehnike pomanjševanja in povečevanja elementov

  •  

    VAJE

  • proporcionalno pomanjševanje in povečevanje ornamenta na mreži;

  • povečevanje in pomanjševanje ornamenta in reliefa s transverzalo;

  • KOMPOZICIJA IN PROPORCI

  • pridobiva občutek za razmerja elementov;

  • spozna pomen kompozicije;

  • pridobi občutek za kombiniranje elementov in njihovo razvrstitev;

  • razvija občutek za uravnoteženost elementov;

  • Razvija odgovornost za svoj prispevek k estetskemu izgledu izdelkov.

  • statična in dinamična kompozicija;

  • zlati rez;

  • vodoravna, navpična, trikotna, krožna in prosta kompozicija;

  • simetrija in asimetrija;

  • proporci in ravnotežje;

  • PROSTOROČNO RISANJE IN SKICIRANJE

  • razvija sposobnost prostoročnega risanja;

  • zna izbrati ustrezne zorne kote;

  • skicira model in poudari njegove značilnosti;

  • skicira senco modela;

  • Odkriva in razvija likovne sposobnosti.

    Razvija strokovno komunikacijo.

  • prostoročno risanje z viziranjem po modelu;

  • prostoročno risanje in skiciranje na terenu;

  • BARVE

  • pozna izrazni pomen barv v prostoru in kompoziciji;

  • Spozna vpliv barv na počutje človeka.

     

    KONSTRUIRANJE ČRK

  •  

  •  

     

  • optično spacioniranje teksta.

  • pridobiva občutek za izbiro pisave in oblikovanje napisa;

  • določi kompozicijo teksta;

  • osvoji pravila oblikovanja črk in pisave;

  • zna estetsko vkomponirati pisavo v zaključeno celoto;

  • obvlada skaliranje in optično korekcijo črk;

  • Razvija smisel za oblikovanje.

    Pridobiva risarske spretnosti.

    Razvija občutek za estetiko.

    VAJE

  • pregled tipov pisav s komentarjem;

  • konstruiranje črk;

  • klasične črke;

  • svobodne oblike črk;

  • blok pisava;

  • kapitalke;

  • kurziva;

  • optično spacioniranje napisa;

  • kombinacija teksta in ornamenta;

  • LOGOTIPI IN ZNAKI

  • pozna spacioniranje logotipov;

  • zna oblikovati celostno grafično podobo (združitev teksta in likovnih elementov);

  • spozna osnove dela s programskimi paketi za grafično oblikovanje.

  • Razvija smisel za oblikovanje.

    Pridobiva risarske spretnosti.

    Razvija občutek za estetiko.

  • izdelava preprostega logotipa na računalniku;



  • 5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • pisno (vaje, programi),

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • orientacija v koordinatnem prostoru;

  • ravninske konstrukcije;

  • prostoročno risanje in skiciranje;

  • Tehnologija

  • oblikovanje glasov;

  • ravninske konstrukcije;

  • projekcije;

  • konstruiranje črk;

  • Praktični pouk

  • izdelava table, panoja, svetleče table ali transparenta;

  • orientacija v koordinatnem prostoru;

  • ravninske konstrukcije;

  • kotirana projekcija;

  • Računalniško oblikovanje

  • računalniški grafični programi;