SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: KAMNOSEK (ds)

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

MATERIALI

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

54

30

84

2.

16

16

32

3.

   

 

skupaj

70

46

116

T* - teoretični pouk, seminarji, projektno delo.

V** - vaje, individualno projektno delo oz.projektno delo v skupinah, storitev. Pri vajah so vajenci deljeni v skupine.

*** - oznaka vsebin, integriranih iz kemijskega dela naravoslovnih predmetov.

3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Predmet materiali dopolnjuje strokovno teoretična znanja tehnologije, praktičnega pouka in osnov varovanja kulturne dediščine. V predmetu so integrirane kemijske vsebine naravoslovnih predmetov v obsegu najmanj 20 ur. Pri predmetu vajenci:

  • spoznajo splošne lastnosti gradbenih materialov,,

  • spoznajo vrste in lastnosti kamna,

  • spoznajo pomožne materiale za obdelavo in montažo kamna,

  • razlikujejo fizikalne, mehanske, kemijske in tehnološke lastnosti kamna in drugih materialov,

  • poznajo standarde in normative za kamen,

  • seznanijo se s standardiziranimi preizkusi za kamen,

  • razvrstijo kamnine po kriterijih delitve,

  • znajo določiti vrsto kamna za določen namen uporabe,

  • spoznajo ekološko problematiko pridobivanja in uporabe mineralnih surovin,

  • znajo izbrati in določiti ukrepe in sredstva za zaščito kamna,

  • usposobijo se za ekonomično uporabo kamna in drugih materialov.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    STANDARDIZACIJA

    Vajenec

    Vajenec

    VAJE

  • standardi s področja pridobivanja;

  • predelave in uporabe materialov ***;

  • spozna vrste standardov in se seznani z njihovo vsebino;

  • spozna pomen standardov za kvaliteto proizvodov;

  • Razume vlogo svojega poklica v povezavi z drugimi poklici.

    Razume pomen povezovanja različnih strok.

    Dobi vpogled v obsežnost dejavnosti širšega poklicnega področja.

  • obisk v šolski ali tehnični knjižnici;

  • poišče standarde iz svojega poklicnega področja;

  • MERSKI SISTEMI ***

  • spozna veljaven merski sistem in sistem merskih enot v gradbeništvu in kamnoseštvu;

  • zna pretvarjati enote in izražati količine;

  • Razvija odgovoren odnos do poklica.

  • pretvarjanje količin ***;

  • NAPETOSTI V MATERIALIH, KOT POSLEDICA DELOVANJA OBTEŽB

     

     

     

  • tlak in nateg,

  • upogib,

  • uklon,

  • strig,

  • vzvoj ali torzija.

  • določi deformacije elementov pod vplivom obtežbe;

  • razloži posledice delovanja obtežbe v materialih;

  • imenuje napetostna stanja v konstrukcijah;

  • določi konstrukciji primeren material;

  • Na osnovi začetnih spoznanj pridobiva poklicno identifikacijo.

  • preizkusi delovanja obtežb na modelih;

  • opazovanje deformacij različnih materialov do porušitve;

  • opazovanje obnašanja modelov konstrukcijskih sklopov pod obremenitvijo;

  • LASTNOSTI MATERIALOV

     

     

     

  • fizikalne,

  • mehanske,

  • kemijske ***,

  • tehnološke ***.

  • zna razvrstiti lastnosti materialov v skupine;

  • oceni pomembnost posameznih lastnosti za uporabnost materiala;

  • opredeli skupne lastnosti kamnin;

  • Pridobivajo spoznanja o povezanosti strokovnih predmetov.

  • preizkus odpornosti kamnin proti kislinam ***;

  • PREIZKUŠANJE LASTNOSTI MATERIALOV

     

     

     

  • vrste predpisanih preizkusov za kamen,

  • načini preizkušanja materialov,

  • vrednotenje rezultatov preizkusov.

  • opiše potek preizkusa;

  • razloži pomen poznavanja rezultatov preizkusov v stroki;

  • ovrednoti rezultate s pomočjo znanih podatkov (tabele);

  • Razvija čut za odgovornost pri izbiri materiala.

  • ogled laboratorija za preiskavo materialov in konstrukcij;

  • izdelava poročila o ogledu laboratorija;

  • LES

     

     

     

  • vrste lesa,

  • lastnosti lesa,

  • napake lesa,

  • uporaba in zaščita lesa,

  • uporabnost lesa v kamnoseštvu.

  • zna opredeliti tehnološke lastnosti lesa;

  • pozna kemijske lastnosti sestavin, ki so pri montažnih delih škodljive za kamen (vsebnost smol in tanina) ***;

  • razume delovanje lesa v konstrukcijah;

  • Razvija ekološko zavest in odgovornost do ekonomično uporabe naravnih virov.

  • ogled lesno predelovalnega obrata (kot del strokovne ekskurzije);

  • KERAMIČNO GRADIVO

     

     

     

  • vrste gline,

  • lastnosti gline,

  • keramični izdelki.

  • našteje vrste gline, njene lastnosti in izdelke iz posameznih vrst gline;

  • oceni možnosti kombinacije kamna in keramičnih izdelkov;

  • Razume pomen povezovanja z drugimi poklici v okviru gradbene stroke.

  • ogledi sejmov, razstav gradbenih materialov ter zbiranje prospektov in drugih virov;

  • VEZIVA ***

     

     

     

  • glina,

  • apno,

  • mavec,

  • cement,

  • CH veziva.

  • razlikuje lastnosti zračnih in hidravličnih veziv;

  • spozna načine proizvodnje veziv ***;

  • pozna kemijske reakcije pri vezanju veziv ***;

  • zna uporabiti pravo vezivo na pravem mestu;

  • zna izbrati primerna veziva pri montaži kamnoseških del;

  • pozna nevarnosti kemijskih reakcij PC cementov z organskimi snovmi v agregatih***;

  • Pridobiva ekološko zavest v zvezi s spoznanji o naravnih materialih.

  • vaje (posebna učilnica) v zvezi z mešanjem, strjevanjem, vezanjem in trdnostjo veziv ***;

  • MALTE

     

     

     

  • zračne malte,

  • hidravlične malte,

  • razloži razmerja sestavin in postopek mešanja malt;

  • pozna uporabnost malt;

  • opredeli uporabnost malt pri montaži kamna;

  • Razvija občutek za skupinsko delo.

  • zbirka agregatov za malte (okrogli in ostrorobi agregat)

  • BETONI

     

     

     

  • sestavine za betone,

  • vrste betona,

  • kvaliteta betona,

  • marka betona,

  • priprava in transport betona,

  • vgrajevanje betona.

  • spozna dobre in slabe lastnosti betona;

  • pozna mešalna razmerja in načine priprave betona (ročno in strojno);

  • pozna načine vgrajevanja betona;

  • zna preprečiti segregacijo betona;

  • zaveda se pomembnosti pravilnih postopkov doziranja;

  • mešanja in vgrajevanja za kvaliteto in trajnost betona***;

  • pozna vlogo betona pri kamnoseških delih;

  • Krepi poklicno odgovornost.

    Zaveda se obveznosti spoštovanja gradbenih predpisov.

    Zaveda se posledic napačnih odločitev.

  • ogled betonarne***;

  • KOVINE

     

     

     

  • lastnosti kovin,

  • vrste kovin (lito železo, armaturno jeklo, orodno jeklo, nerjaveče jeklo, svinec za zalivanje, baker in cink, ...),

  • uporaba in zaščita kovin.

  • pozna vrste kovin in njihove temeljne lastnosti;

  • pozna tehnološke postopke, ki vplivajo na lastnosti kovin (vlivanje, vlečenje, valjanje, kovanje, kaljenje, žilavljenje, ...);

  • pozna vrste in lastnosti orodnega jekla;

  • pozna postopek taljenja in zalivanja s svincem;

  • zna določiti zaščitne ukrepe za jekla;

  • pozna armaturno jeklo;

  • Pridobiva motivacijo za širjenje področja poklicnih znanj.

  • ogled kovaške ali strojne delavnice s poudarkom na servisiranju kamnoseškega orodja;

  • IZOLACIJSKI MATERIALI

     

     

     

    hidroizolacije***,

  • hidroizolacijski premazi,

  • bitumenski trakovi.

  • razloži toplotno prevodnost in toplotni tok;

  • spozna zakonitosti gradbene fizike na področju izolacij;

  • razloži pojav difuzije vodne pare in pomen parne zapore;

  • Zaveda se pomena timskega dela.

  • ogled gradbišča v primerni fazi montaže izolacijskih materialov (oblaganje fasade, toplotna ali hidroizolacijska zaščita strehe, hidroizolacije temeljev ali kletnih zidov, toplotna izolacija tlakov, zvočna zaščita zidov);

  • toplotne izolacije

  • mineralna volna,

  • steklena volna,

  • polistireni,

  • poliuretani,

  • naravni izolacijski materiali.

  • primerja toplotno prevodnost materialov in toplotni tok skozi sloje različnih materialov;

  • spozna osnove akustike;

  • zna predvideti pravilne tehnološke rešitve pri vgraditvi izolacij (hidro, toplotnih in zvočnih);

  •  

     

    zvočne izolacije

         

    LEPILA, KITI IN TESNILNE MASE

     

     

     

  • vrste in sestava lepil,

  • plastične mase in umetne snovi - polimeri***,

  • kiti in tesnilne mase,

  • silikoni.

  • spozna lastnosti in uporabo lepil in tesnilnih mas;

  • razume škodljivi vpliv kislih sestavin tesnilnih mas na kamnine karbonatnega izvora;

  • spozna pomen umetnih mas pri restavratorskih delih na kamnu;

  • Pridobiva sposobnost povezovanja različnih strokovnih znanj.

  • demonstracija uporabe lepil, tesnilnih mas in umetnih smol ***;

  • KAMEN

     

     

     

  • klasifikacija kamnin po nastanku, obliki nastanka, rudninski sestavi ter kemijski sestavi***.

  • spozna nove pojme in izraze;

  • razvrsti kamnine po navedenih kriterijih;

  • bere osnovne podatke iz geološke karte;

  • Napreduje pri uporabi strokovne terminologije.

  • razvrščanje vzorcev kamnin po načelih osnovne klasifikacije;

  • branje geološke karte Slovenije;

  • LASTNOSTI KAMNIN

     

     

     

    FIZIKALNE

     

     

     

  • struktura,

  • tekstura,

  • zlog kamnin,

  • barva,

  • gostota,

  • prostorninska masa,

  • razpokanost,

  • poroznost, relativna poroznost in kompaktnost,

  • zmrzlinska obstojnost,

  • odpornost proti ognju.

  • spozna problematiko lastnosti naravnega kamna s področja njegove obdelave, uporabe, vgraditve in zaščite;

  • ovrednoti rezultate poizkusov na kamnu

  • določi strukturne in teksturne lastnosti kamnin z opazovanjem vzorcev;

  • prepozna vrsto kamnine glede na nastanek

  • izračuna maso kamnine;

  • izračuna % pornega prostora;

  • izračuna koeficient kompaktnosti kamnine;

  • zna izbrati kombinacijo več kamnin za tlake glede na obstojnost in podobno obrusno odpornost;

  • S poglabljanjem strokovnega znanja pridobiva poklicno samozavest.

    Motiviran je za prenos teoretičnega znanja v praktično obdelavo naravnega kamna.

  • opazovanje vzorcev kamnin z določanjem strukturnih in teksturnih lastnosti;

  • določanje prostorninske mase vzorcev;

  • KEMIJSKE***

     

     

     

  • petrografska sestava,

  • obstojnost proti kislinam,

  • delovanje živih organizmov.

  •    

     

    MEHANSKE

     

     

     

  • trdota,

  • trdnost,

  • žilabost,

  • obrusna odpornost.

  •    

  • določanje uporabnosti kamnin v praksi na osnovi podatkov iz tabel in drugih virov o:

  • gostoti,

  • prostorninski masi,

  • tlačni trdnosti,

  • upogibni trdnosti,

  • obrusni odpornosti,

  • relativni poroznosti,

  • zmrzlinski obstojnosti naravnega kamna.

  • TEHNOLOŠKE

     

     

     

  • cepljivost,

  • sposobnost klesanja,

  • sposobnost poliranja,

  • odpornost proti rezanju.

  • zna razvrstiti kamnine po tehnoloških lastnostih in opredeliti kamnini primeren način obdelave;

  • loči izotropne in anizotropne kamnine;

  • razume razloge za plamensko obdelavo kamnin silikatnega izvora;

  • pozna načine določanja nevarnih razpok v kamnitih obdelovancih;

  •  

  • ogled preizkusov na kamnu v laboratoriji za preiskavo materiala in konstrukcij;

  • SLOVENSKI KAMEN

     

     

     

  • delujoči kamnolomi naravnega arhitektonskega kamna,

  • opuščeni kamnolomi na slovenskem.

  • razloži izvor imen kamnin;

  • našteje vse slovenske kamne (iz aktivnih kamnolomov);

  • pozna lastnosti, posebnosti in uporabnost slovenskih kamnin;

  • Zaveda se izjemnosti in raznolikosti nahajališč slovenskih kamnin v evropskem in svetovnem merilu ter s tem krepi zavest o nujnosti ekonomične izrabe naravnih surovin.

    Razvija čut za varovanje okolja.

  • vajenci v treh letih izobraževanja v okviru strokovnih ekskurzij obiščejo vse delujoče kamnolome arhitektonskega kamna v Sloveniji (Lipica, Povir, Hotavlje, Jezersko, Oplotnica, Cezlak, Lesno Brdo, ter nekaj opuščenih kamnolomov, ...);

  • POMOŽNI MATERIALI ZA OBDELAVO KAMNA

     

     

     

  • ABRAZIVNA SREDSTVA

  •  

  •  

     

  • smirek, kremenčev pesek, korund, silicijev karbid, diamant,

  • pozna vrste in lastnosti abrazivnih sredstev;

  • pozna uporabo abrazivnih sredstev pri razrezu in površinski obdelavi kamna;

  • pozna izbiro abrazivnih sredstev pri proizvodnji brusov;

  • Zaveda se povezanosti različnih strok.

  • ogled proizvodnje abrazivnih sredstev v okviru strokovnih ekskurzij;

  • BRUSI ZA KAMEN

     

     

     

  • VEZAVA BRUSOV: magnezitna, keramična, porcelanska, sintetična, šelakova

  • pozna vrste, oblike, vezave in uporabnost brusov za različne kamnine;

  •  

     

    OBLIKE BRUSOV: Frankfurt, Munchen, Cassani, zvezdasti, konusni, ledvičniki, brusni zvonci

  • razloži tehnološke zahteve brusov za ročno in strojno obdelavo trdih in mehkih kamnin;

  • Razvija samostojnost.

  • ogled proizvodnje brusov v okviru stokovnih ekskurzij;

  • MATERIALI ZA POLIRANJE KAMNA

     

     

     

  • plovec, morska pena, polirni prah, detelna sol, oksalna kislina, polirni svinec,

  • pozna lastnosti polirnih sredstev za kamen;

  • zna izbrati vrsti kamna primerno polirno sredstva;

  • Razvija ekološko zavest.

  • zbiranje vzorcev poliranih kamnin;

  • dopolnjevanje šolske zbirke kamnin;

  • MATERIALI ZA KAMNOSEŠKA ORODJA

     

     

     

    ROČNO

     

     

     

  • orodno jeklo,

  • vidia - karbidne trdine,

  • železna orodja.

  •  

     

    STROJNO

     

     

     

  • Diamantna rezila

  • Diamantni brusi

  • razloži razlike med materiali za ročno in strojno obdelavo kamna;

  • pozna zahteve za vzdrževanje orodij;

  • Krepi čut za odgovorno delo in varčno ravnanje z materiali.

  • servisiranje ročnega orodja v kovaški ali strojni delavnici;

  • VZDRŽEVANJE IN ČIŠČENJE KAMNA

     

     

     

  • površinska zaščita,

  • čiščenje z vodo in paro

  • čiščenje z detergenti

  • peskanje

  • kemično čiščenje

  • mehansko čiščenje

  • čistilne obloge

  • prografitni premazi

  • pozna sredstva in načine za čiščenje in vzdrževanje kamna;

  • zna izbrati način čiščenja glede na vrsto umazanije;

  • pozna škodljive učinke čiščenja;

  • pozna lastnosti materialov za preventivno zaščito kamnitih površin.

  • Razvija čut za estetiko in kvaliteto dela.

  • čiščenje umazanih kamnitih površin na terenu.


  • 5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • vrste kamnin,

  • mehanske in tehnološke lastnosti kamnin,

  • pomožni materiali za obdelavo, montažo in zaščito kamna,

  • Tehnologija

  • kamnite konstrukcije,

  • tehnologija ročne in strojne obdelave,

  • groba, površinska in profilirana obdelava masivnih elementov,

  • varstvo pri delu,

  • vrste kamnin,

  • lastnosti kamnin,

  • abrazivna sredstva,

  • vezave brusov,

  • orodje za ročno obdelavo kamna,

  • diamantna orodja,

  • Praktični pouk

  • groba obdelava kamna,

  • groba in fina površinska obdelava kamna,

  • profilna obdelava kamna,

  • vrste kamnin,

  • lastnosti kamnin,

  • čiščenje in vzdrževanja kamna.

  • Osnove varovanja kulturne dediščine

  • patologija materialov,

  • izbira nadomestnega kamna za popravila.