SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: KAMNOSEK (ds)

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

TEHNOLOGIJA

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

150

60

210

2.

73

32

105

3.

75

30

105

skupaj

298

122

420

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

**V - vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev;

***  integrirane vsebine kemijskega dela naravoslovnih predmetov (5 ur).

3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Tehnologija posreduje temeljno strokovnoteoretično znanje, ki je osnova in dopolnilo praktičnemu pouku.

Pri predmetu vajenci:

  • spoznajo osnove gradbeništva in gradbenih elementov,

  • spoznajo osnove konstrukcij in njihovih sklopov,

  • spoznajo zakonitosti oblikovanja in načrtovanja za kamen,

  • znajo uporabiti projektno dokumentacijo,

  • spoznajo tradicionalne oblike oblikovanja in obdelave kamna,

  • razlikujejo posebnosti ročne in strojne obdelave kamna,

  • znajo izdelati kalkulacijo za enostaven kamnoseški izdelek,

  • pridobijo sposobnosti organiziranja lastnega dela,

  • pridobijo sposobnosti vrednotenja kvalitete kamnoseških del,

  • naučijo se odgovornega dela in gospodarne porabe materiala,

  • spoznajo predpise za varnost in zdravje pri delu,

  • pridobijo čut za estetiko in skrb za okolje.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    GRADBENA DEJAVNOST

    Vajenec

    Vajenec

    VAJE

  • visoke gradnje,

  • inženirske gradnje.

  • spozna širše gradbeno področje;

  • osvaja poklicno terminologijo;

  • Pridobiva zanimanje za gradbeno stroko.

    Zaveda se pomena timskega dela.

  • zasnova terminološkega slovarja, ki ga učenci vodijo skozi celotno izobraževanje tudi v povezavi s prakso;

  • ZAKLJUČNA GRADBENA DELA

     

     

     

  • obrtniška dela,

  • montaža oblog in opreme,

  • zunanje ureditve.

  • spozna vrste zaključnih gradbenih del;

  • opredeli vlogo kamnoseških del med zaključnimi deli;

  • spozna področje zunanjih ureditev terena ter opreme ulic;

  • Pridobiva poklicno identifikacijo.

  • obisk gradbišča z izdelavo poročila;

  • KAMNOSEŠKA DEJAVNOST

     

     

     

  • kamnolomi,

  • obrtna dejavnost,

  • kamnarska industrija,

  • restavratorska dela

  • kiparska dela,

  • kamnoseška galanterija.

  • spozna različne dejavnosti znotraj kamnoseške stroke;

  • razlikuje obrtna dela od industrijske proizvodnje;

  • spozna zgodovinske in sodobne načine pridobivanja kamna;

  • spozna kamnoseška dela v zvezi z ohranjanjem kulturne dediščine;

  • seznani se z izdelki kamnite galanterije;

  • Pridobiva motivacijo za kvalitetno delo.

  • ogled diapozitivov s komentarjem;

  • OSNOVE GRADBENIH KONSTRUKCIJ

     

     

     

  • obtežbe na objektih,

  • gradbeni sistemi,

  • masivni,

  • skeletni

  • izvedba gradbenih del,

  • monolitna,

  • montažna,

  • polmontažna.

  • spozna vpliv obtežbe na materiale in konstrukcije;

  • določi deformacije konstrukcij zaradi delovanja obtežb;

  • izbere ustrezen material za konstrukcije glede na posledice delovanja obtežb;

  • spozna vrste ležišč elementov;

  • razlikuje gradbene sisteme;

  • rešuje primere konstrukcijskih sklopov glede na izbrani material;

  • določi konstrukcije, ki jih je smiselno graditi iz kamna;

  • Pridobiva poklicno samozavest

    Razvija samostojnost..

  • skiciranje konstrukcijskih sklopov;

  • skiciranje masivnih kamnitih konstrukcij;

  • PRIPRAVA GRADBENIH DEL

     

     

     

  • prenos podatkov iz načrta na teren,

  • zakoličevanje,

  • profiliranje,

  • zemeljska dela - izkop temeljev,

  • ukrepi varstva pri zemeljskih delih.

  • spozna načine in tehnike prenašanja podatkov na teren;

  • spozna obseg pripravljalnih del pri montaži kamnitih elementov na terenu;

  • razloži postopek izkopa terena za enostavne temelje;

  • Razume pomen poznavanja in upoštevanja gradbenih predpisov za lastno varnost.

    Vaje na terenu:

  • zakoličba in izdelava gradbenih profilov za enostaven kamniti element na terenu.

  • GRADBENI ELEMENTI

     

     

     

  • temelji,

  • zidovi,

  • stebri,

  • plošče,

  • preklade,

  • nosilci,

  • stropovi,

  • loki,

  • oboki,

  • kupole,

  • stopnice,

  • strehe,

  • okna, vrata in vzidave,

  • izolacije,

  • talne in stenske obloge.

  • spozna nalogo in delovanje gradbenih elementov od temeljev do strehe;

  • razume gradbeno fiziko in osnove mehanike;

  • določi vrste materialov, uporabnih za posamezne elemente;

  • razloži posledice delovanja obremenitev na gradbenih elementih;

  • zna določiti tiste elemente, ki jih je mogoče izdelati iz kamna;

  • zna skicirati in narisati posamezne elemente;

  • zna načrtovati detajle enega ali spoje več elementov;

  • načrtuje elemente iz kamna v okviru pristojnosti svojega poklica;

  • poveže znanja s spoznanji iz drugih strokovnih in splošnih predmetov;

  • Pridobiva poklicno identifikacijo.

    Zaveda se pomena kvalitetnega dela.

    Pridobiva občutek za sodelovanje z drugimi poklici v okviru gradbene stroke.

    Krepi vztrajnost in natančnost.

  • izdelava načrtov in maket gradbenih elementov;

  • ogled sejmov in razstav s področja gradbeništva***;

  • KAMEN V ZGODOVINI

     

     

     

    Pregled kamnitih elementov v arhitekturnih obdobjih:

  • Mezopotamija,

  • Egipt,

  • megalitska kultura,

  • Grčija,

  • Rim,

  • romanika,

  • gotika,

  • renesansa,

  • barok,

  • klasicizem,

  • historični slogi,

  • modern,

  • zna kronološko uvrstiti kamnite elemente po arhitekturnih obdobjih;

  • pozna oblikovnne značilnosti kamnitih elementov po obdobjih;

  • zna imenovati značilne člene kamnitih elementov iz različnih obdobij;

  • pozna elemente zgodovinskih profilov;

  • spozna klasične tehnike obdelave kamna skozi zgodovinska obdobja;

  • Poglablja občutek za kulturne vrednote.

    Širi spoznanja o povezanosti “sveta”.

    Bogati besedni zaklad.

    Razvija samostojnost v poklicni komunikaciji.

    Seminarska naloga:

  • izdelava plakata in poročilo o značilnih kamnitih elementih izbranega obdobja v zgodovini arhitekture.

  • PRIDOBIVANJE KAMNA

     

     

     

  • rezanje, lomljenje, žaganje,

  • obrezava blokov,

  • kategorizacija blokov,

  • cepljenje kock in robnikov,

  • transport in dobava kamna,

  • deponiranje kamna.

  • spozna sodobne stroje in načine za pridobivanje kamna;

  • razloži razliko med pridobivanjem granitov in apnencev oz. marmorjev;

  • pozna tehnologijo cepljenja kock in robnikov;

  • pozna vse slovenske kamnolome;

  • pozna načine transportiranja kamna;

  • Krepi ekološko zavest.

    Zaveda se dragocenosti naravnih virov.

  • ogled vseh kamnolomov arhitektonskega kamna v Sloveniji v okviru strokovnih ekskurzij ***;

  • ogled transportnih naprav in deponije blokov ter izdelkov v večjem kamnoseškem podjetju;

  • UPORABA KAMNITIH PLOŠČ V SODOBNI ARHUTEKTURI

     

     

     

  • prezračevana fasada,

  • kontaktna fasada,

  • notranje stenske obloge,

  • zunanji tlaki,

  • notranji tlaki,

  • marmete.

  • rezane okenske police.

  • rezane obložene stopnice.

  • spozna gradbene predpise s področja sidranja kamnitih plošč;

  • spozna razliko med delovanjem prezračevane in kontaktne fasade s stališča gradbene fizike;

  • razume vpliv delovanja gradbenih konstrukcij na kamnite obloge;

  • spozna vrste sider in tehnike sidranja kamnitih plošč;

  • razlikuje mokro, polsuho in suho montažo oblog;

  • zna narisati fasadni pas z detalji;

  • zna razložiti postopke polaganja tlakov na klasično podlago ali na lepilo;

  • zna razložiti postopek oblaganja stopnic z rezanimi ploščami;

  • pozna postopek montaže rezane okenske police;

  • pozna ukrepe varnosti pri oblaganju stenskih in talnih oblog;

  • Razvija smisel za estetiko.

    Krepi natančnost.

    Razvija sposobnost povezovanja znanj med strokovnimi predmeti.

  • fasadni pas;

  • vrste tlakov:

  • standardni,

  • nestandardni,

  • rimski,

  • venecianski,

  • dvojci in četverci,

  • zvezde,

  • veliki mozaik,

  • mali mozaik,

  • tlakovanje s kockami,

  • detajli izdelave in vzidave rezane okenske police;

  • načrt oblaganja armiranobetonskih stopnic s kamnitimi ploščami;

  • dimenzioneranje;

  • oblikovanje;

  • izdelava kosovnice;

  • načrt oblaganja kopalnice z marmetami;

  • KAMNOSEŠKI PROFILI

     

     

     

    Osnovni profili:

     

     

     

  • žleb,

  • greben,

  • pas,

  • pasni kot,

  • objeti valj ali palica,

  • obvalj ali žlebasti profil,

  • val.

  • pozna strokovno terminologijo;

  • zna konstruirati enostavne in sestavljene profile;

  • zna izdelati šablone, protišablone in delne šablone za poljubne profile;

  • upošteva proporcionalne velikosti elementov sestavljenega profila;

  • Pridobiva prostorsko predstavo.

    Povezuje teoretična znanja na konkretnih primerih iz prakse.

  • skiciranje profilov;

  • geometrijske konstrukcije osnovnih profilov;

  • zasnove kombiniranih profilov po lastni zamisli;

  • Oblike enostavnih ali sestavljenih profilov:

     

     

     

  • tekoči profil,

  • profilni kot,

  • profilni vogal,

  • krivinski profil,

  • krožni profil.

  • razloži postopek izdelave profilov s postopnim odvzemanjem materiala;

  • zna konstruirati tlorisni profil elementov;

  • zna kombinirati več oblik profila pri zapletenih kamnoseških izdelkih;

  •  

  • načrt profiliranega kamnitega elementa z obveznimi sestavinami:

  • karakteristični pogled,

  • karakteristični prerezi,

  • aksonometrični prikaz.

  • MASIVNI ELEMENTI IZ KAMNA

     

     

    Načrtovanje za kamen:

  • kamniti zidovi,

  • obloge iz debelih plošč,

  • stebri,

  • masivne stopnice,

  • loki, oboki in kupole,

  • pozna oblikovne zakonitosti masivnih kamnitih izdelkov;

  • zna zasnovati stike sestavljenih kamnitih sklopov;

  • zasnuje izdelku primeren profil;

  • določi površinsko obdelavo;

  • Krepi vztrajnost in natančnost.

    Zaveda se pomena klasičnega kamnoseškega dela.

    Pridobiva poklicno samozavest.

  • zasnova izdelka,

  • skiciranje,

  • karakteristični pogledi in prerezi,

  • načrtovanje detajlov,

  • kosovnica.


  • okenski okvirji,

  • vratni okvirji,

  • masivne okenske police,

  • venci,

  • konzole,

  • rozete,

  • balustri.

  • pozna tehniko ročne obdelave elementov;

  • pozna tehniko strojne obdelave elementov;

  • zna pripraviti dokumentacijo do oddaje del v delavnico;

  • razloži potek montaže elementov;

  • pozna ukrepe zaščite zunaj vgrajenih elementov;

  • Zaveda se odgovornosti za kvaliteto del.

  •  

  • DEKORATIVNA KAMNITA OPREMA

     

     

     

  • vrtne mize,

  • vrtne klopi,

  • senčnice,

  • vodnjaki,

  • kamini,

  • svetilniki,

  • posode.

  • spozna značilnosti urejanja eksteriera po slovenskih pokrajinah;

  • po lastni zasnovi načrtuje dekorativne elemente zunanjih ureditev iz kamna;

  • upošteva predpisane dimenzije zunanje opreme;

  • spoštuje tradicijo oblikovanja po področjih;

  • zna načrtovati izdelku primeren ornament ali relief;

  • pozna postopke montaže in zaščite elementa;

  • Krepi odnos do kulturne dediščine.

    Pridobi sposobnost reševanja strokovnih nalog na osnovi teoretičnega znanja.

  • načrti dekorativnih elementov iz kamna;

  • zasnova in načrt kamnite posode za izdelavo pri praktičnem pouku:

  • skica,

  • karakteristični pogledi in prerezi,

  • detajli,

  • šablone za profile,

  • risba ornamenta ali reliefa.

  • MEMORIALNA ARHITEKTURA

     

     

     

  • spomeniki po namenu (oseba, dogodek, kraj, ...),

  • “mesta mrtvih” v zgodovini,

  • tradicija arhitekture spomina na slovenskem,

  • tipi spomenikov,

  • izdelava spomenikov.

  • pozna predpise s področja izdelave spomenikov;

  • upošteva statične zakonitosti pri zasnovi spomenika;

  • zna načrtovati skladno oblikovan spomenik;

  • zna izbrati obliki spomenika primerno vrsto kamna in kamnu primerno površinsko obdelavo;

  • pozna tehniko ročne in strojne izdelave napisov;

  • pozna več tipov pisav;

  • pozna tehniko barvanja in zlatenja črk;

  • pozna tehniko montaže kovinskih črk;

  • zna narisati skico za večstopenjski relief;

  • zna razložiti potek opravil pri montaži spomenika;

  • zna izbrati pomožne materiale za montažo spomenika;

  • pozna ukrepe za zaščito in vzdrževanje spomenikov;

  • pozna ukrepe varnosti pri montaži spomenika;

  • Pridobiva občutek za estetiko.

    Širi besedni zaklad s strokovnega področja.

    Zaveda se pomembnosti spoštovanja tradicionalnih vrednot kamnoseškega poklica.

    Načrti:

  • spominska plošča,

  • kompozicija napisa in simbola,

  • spominski steber,

  • edikula, stela, “piramida”,

  • klasični nagrobni spomenik,

  • simetrična zasnova,

  • zasnova v zlatem rezu,

  • uravnotežene poljubna zasnova.

  • ORODJA IN STROJI V KAMNOSEŠTVU

     

     

     

  • ročna orodja,

  • kotni strojčki,

  • kompresorska orodja,

  • stroji za razrez kamna,

  • stroji za obrezavo kamna,

  • stroji za površinsko obdelavo kamna,

  • specialni stroji,

  • CNC stroji.

  • pozna vrste ročnega orodja za obdelavo kamna;

  • pozna vrstni red uporabe orodij pri ročni obdelavi;

  • razlikuje videz površinske obdelave pri ročnem orodju in orodju na komprimiran zrak;

  • pozna vrste in delovanje strojev za razrez, obrezavo in površinsko obdelavo;

  • pozna možnosti obdelave kamna s specialnimi stroji;

  • pozna ukrepe varnosti pri delu z ročnim orodjem in s stroji;

  • Razume nujnost upoštevanja predpisov varnosti pri delu.

    Razlikuje kvaliteto strojnega in ročnega dela.

    Usposobi se za strokovne odločitve v konkretnih situacijah.

  • zbiranje slikovnega gradiva;

  • izdelava plakata s poročilom na temo orodja ali strojev v kamnoseštvu;

  • ogled sejmov in razstav;

  • DELOVNA EVIDENCA IN DOKUMENTACIJA

     

     

     

  • načrti, delavniške risbe,

  • projektna dokumentacija,

  • delovni nalog,

  • gradbena knjiga,

  • gradbeni dnevnik,

  • standardi in normativi,

  • kalkulacije.

  • spozna standarde in normative s poklicnega področja;

  • zna brati načrte;

  • zna izpolniti delovno dokumentacijo;

  • zna narediti predizmere in kalkulacijo enostavnega dela ali storitve.

  • Pridobi spoznanje o pomenu natančnega dokumentiranja svojega dela.

    Usposobi se za dosledno spoštovanje predpisov iz širšega strokovnega področja.

  • simulacije naročil;

  • izpolnjevanje obrazcev delovne evidence;

  • kalkulacija enostavnega izdelka ali storitve;

  • branje in komentar projektne dokumentacije;


  • 5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • vaje (po smiselno zaključenih vsebinah),

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • gradbeni elementi;

  • ročno in strojno poliranje kamna;

  • montaža kamnitih elementov;

  • zaščita in vzdrževanje kamna;

  • Materiali

  • izbira materiala primernih lastnosti za prenašanje obremenitev na objektu;

  • abrazivna sredstva, brusi, polirni praški in paste;

  • veziva in malte;

  • tesnilne mase in kiti;

  • materiali za površinsko zaščito kamna;

  • profili;

  • kamnite konstrukcije;

  • masivni kamniti elementi;

  • napisi,simboli in ornamenti;

  • Tehnično risanje z opisno geometrijo

  • merila;

  • kotiranje;

  • projekcije;

  • prostoročno risanje;

  • proporcionalne povečave;

  • planimetrijske konstrukcije;

  • postopek ročne obdelave kamna;

  • postopek strojne obdelave kamna;

  • varnost in zdravje pri delu;

  • Praktični pouk in praktično izobraževanje v delovnem procesu

  • ročna obdelava kamna;

  • strojna obdelava kamna;

  • upoštevanje predpisov varnosti pri delu;

  • zgodovinski elementi iz kamna;

  • zgodovinski profili;

  • Osnove varovanja kulturne dediščine

  • merjenje profilov na terenu;

  • izdelava šablon za profile;

  • CNC tehnologija.

  • Računalništvo

  • računalniško risanje profila;

  • računalniško risanje šablon.