SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: PEČAR-KERAMIK (ds)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 39.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 19. 5. 2000

1. IME PREDMETA

MATERIALI

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

59

25

84

2.

22

10

32

3.

   

 

skupaj

81

35

116

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Pomaga razvijati tehniško kulturo in pozitiven odnos do novih tehnologij. Predmet dopolnjuje strokovno teoretična znanja tehnologije, praktičnega pouka in osnov varovanja kulturne dediščine.

Vajenci:

  • spoznajo lastnosti gradbenih materialov in načine preizkušanja njihovih lastnosti ter kvalitete;

  • spoznajo vrste in lastnosti keramičnih izdelkov;

  • spoznajo različne vrste keramičnih ploščic, pečnic in pomožnega materiala;

  • razlikujejo fizikalne, mehanske, kemijske in tehnološke lastnosti materialov;

  • pridobijo osnovna znanja o standardizaciji materialov;

  • znajo določiti ustrezno vrsto ploščic za določen namen uporabe;

  • znajo določiti vrsto veziv, lepil in fugirnih mas za določen namen uporabe;

  • spoznajo ekološko problematiko pridobivanja in uporabe mineralnih surovin;

  • znajo pravilno in gospodarno uporabljati materiale v gradbeništvu;

  • razumejo in upoštevajo navodila proizvajalca.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    LASTNOSTI MATERIALOV

    Vajenec

    Vajenec

     

  • fizikalne

  • mehanske

  • kemijske

  • tehnološke

  • zna razvrstiti lastnosti materialov v skupine

  • zna opisati lastnosti materialov po kriterijih

  • opredeli lastnosti keramičnih in opečnih izdelkov

  • Razvija sposobnost za sistematično in samostojno opazovanje, razločevanje in primerjanje.

     

    PREIZKUŠANJE LASTNOSTI MATERIALOV

     

     

     

  • vrste predpisanih preizkusov za keramično gradivo – odpornost na kisline in baze

  • načini preizkušanja materialov – odpornost na kisline in baze

  • vrednotenje rezultatov preizkusov

  • opiše potek preizkusa

  • opredeli kisline in baze na osnovi pH vrednosti njihovih vodnih raztopin

  • razloži pomen poznavanja rezultatov preizkusov v stroki

  • ovrednoti rezultate s pomočjo podatkov (tabele)

  • pozna kisline, baze in soli v vsakdanjem življenju

  • definira hitrost kemijske reakcije

  • Razvija osebno odgovornost pri izbiri materiala.

    Ogled laboratorija za raziskavo materialov in konstrukcij.

    Poročanje o ogledu laboratorija.

    STANDARDIZACIJA

     

     

     

  • spozna standarde s področja pridobivanja, predelave in uporabe materialov

  • spozna vrste standardov in se seznani z njihovo vsebino

  • spozna pomen standardov za kvaliteto proizvodov

  • Razvija odgovoren odnos do poklica.

    Spozna širino poklicnega področja.

    V knjižnici ali na internetu poišče standarde s svojega poklicnega področja.

    LES

     

     

     

  • vrste lesa

  • lastnosti lesa

  • vpliv okolja na obliko dreves

  • uporabnost lesa na področju polaganja in pečarstva

  • gorenje in produkti gorenja

  • gorljivost lesa

  • galvanski odpadki in recikliranje

  • spozna kemijske lastnosti lesa, ki so pri polaganju ploščic na leseno podlago škodljive

  • zna upoštevati delovanje lesa pri vgraditvi lesenih elementov

  • predvidi izkoristek energije

  • pozna vplive galvanskih odpadkov in možnosti izgorevanja

  • pozna probleme onesnaževanja okolja zaradi zgorevanja fosilnih goriv in nekatere napore za preprečevanje onesnaževanja

  • Razvija ekološko zavest in odgovornost do uporabe naravnih virov.

    Strokovna ekskurzija: ogled lesno predelovalnega obrata.

    KAMEN

     

     

     

  • razvrstitev kamnin po načinu in obliki nastanka

  • uporaba kamna na področju pečarstva in keramičarstva

  • zna razvrstiti kamnine po načinu in obliki nastanka

  • oceni možnosti kombinacije kamna in keramičnih izdelkov

  • Razvija sposobnost izbire in uporabe gradiv.

    Ogled muzejske zbirke kamnin.

    VEZIVA

     

     

     

  • zračna

  • hidravlična

  • šamotna

  • surovine

  • lastnosti

  • uporaba

  • čas vezanja in strjevanja

  • hitrost kemijske reakcije

  • pH vrednost kot merilo kislosti in bazičnosti

  • razvija sposobnosti za poznavanje lastnosti posameznih vrst veziv

  • spozna načine proizvodnje veziv

  • zna uporabiti pravo vezivo za določena dela

  • zna izbrati primerna veziva pri keramičarskih in pečarskih delih

  • ugotovi vpliv temperature in koncentracije na hitrost kemijske reakcije

  • opredeli kisline in baze na osnovi pH vrednosti njihovih vodnih raztopin

  • Razvija zavest v zvezi s spoznavanjem naravnih materialov.

    Vaje: mešanje, vezanje, strjevanje in trdnost veziv (15 ur) ***.

    MALTE

     

     

     

  • zračne

  • hidravlične

  • šamotne

  • delitev malt po sestavi, pripravi in uporabi

  • vplivi na hitrost kemijske reakcije

  • zna uporabiti različne vrste malt

  • opredeli uporabnost malt pri polaganju ploščic in pri pečarskih delih

  • Razvija občutek zahtevnosti kvalitetnega dela.

    Vaja: analiza navodil proizvajalcev.

    BETONI

     

     

     

  • sestavine za beton

  • dejavniki, ki vplivajo na kvaliteto betona

  • vrste betona

  • specialne vrste (aluminati, lafarž)

  • marka betona

  • priprava in transport betona

  • vgrajevanje betona

  • nega vgrajenega betona

  • hitrost kemijske reakcije

  • spozna dejavnike, ki vplivajo na kvaliteto betona

  • spozna dobre in slabe lastnosti betona

  • pozna načine za pripravo betona

  • pozna načine vgrajevanja betona

  • zna preprečiti segregacijo betona

  • pozna uporabo betona pri različnih delih

  • definira hitrost kemijske reakcije

  • Se zave nujnosti natančnega izvajanja in reševanja problemov.

    Se zaveda posledic nepravilnih odločitev.

    Razvija občutek za strokovno odgovornost.

    Ogled betonarne.

    KOVINE

     

     

     

  • vrste kovin (lito železo in jeklo, Cu, Al, Zn, Pb, …)

  • lastnosti kovin

  • uporaba in zaščita kovin

  • vpliv temperature in drugi vplivi na hitrost kemijske reakcije

  • usposobi se za prepoznavanje vrste kovin

  • spozna tehnološke postopke, ki vplivajo na lastnosti kovin

  • spozna zaščitne ukrepe za vrste jekla

  • pozna kovinske izdelke, ki se uporabljajo v pečarstvu

  • ugotovi vplive na hitrost kemijske reakcije

  • Razvija strokovnost pri delu.

    Ekskurzija na gradbišče.

    IZOLACIJSKI MATERIALI

     

     

     

  • ogljikovodiki

  • postopek suhe destilacije

  • spozna vse vrste izolacij tudi glede na kemijsko sestavo

  • Razvija čut za skupinsko delo.

     

    Hidroizolacije

     

     

     

  • hidroizolacijski premazi

  • bitumenski trakovi

  • razloži pojav difuzije vodne pare in pomen parne zapore

  •    

    Toplotne izolacije

     

     

     

  • mineralna volna

  • keramična volna

  • kamena volna

  • polistireni

  • poliuretani

  • naravni izolacijski materiali

  • primerja toplotno prevodnost materialov skozi različne materiale

  • Razvija ekološko zavest.

    Spozna pomen varčevanja.

    Predstavitev izolacije s pomočjo vzorcev, prospektov, slikovnega materiala ali video posnetka.

    Zvočne izolacije

  • spozna različne akustične obloge

  •  

     

    KERAMIČNO GRADIVO

     

     

     

    Glina

     

     

     

  • vrste

  • lastnosti

  • glinokopi

  • našteje vrste glin in razloži njihove lastnosti

  • našteje aktivne glinokope v Sloveniji

  • Razvija poklicno identiteto.

    Ogled opekarne.

    Nariše shemo postopka.

    Opečni izdelki

     

     

     

  • nosilni elementi

  • elementi za predelne stene

  • elementi za strope

  • strešni elementi

  •  specialni elementi

  • razvija sposobnost izbire izdelka

  • pozna opečne izdelke, ki so na tržišču

  • Razvija strokovno odgovornost.

    Razvija poklicno samostojnost.

     

    Keramične ploščice

     

     

     

  • notranje:

  • stenske

  • talne

  • zunanje:

  • fasadne

  • talne

  • bazenska keramika

  • kislinsko odporne ploščice

  • pozna lastnosti keramičnih ploščic

  • razlikuje med stenskimi in talnimi ter zunanjimi in notranjimi keramičnimi ploščicami

  • zna izbrati keramične ploščice glede na lokacijo obloge ter specialne zahteve

  • spozna lastnosti bazenske keramike

  • spozna lastnosti kislinsko odpornih keramičnih ploščic in njihovo uporabo

  • pozna učinke kislih padavin na okolje in ukrepe za preprečevanje onesnaževanja

  •  

  • Razvija zavest o povezavi teoretičnega in praktičnega znanja.

    Zaveda se posledic nepravilnih odločitev.

    Vaja:

  • izdelovanja izbranega izdelka (ploščice, pečnice, opeka) (10 ur),

  • merjenje ph vrednosti vodnih raztopin kislin in baz.

    Ogled vzorcev in prospektov različnih proizvajalcev keramičnih ploščic.

  • Šamotni izdelki

     

     

     

  • zidaki

  • ploščice

  • cevi

  • vpliv temperature na hitrost kemijske reakcije

  • pozna lastnosti šamotnih izdelkov in njihovo uporabo

  • Razvija samostojnost.

    Razvija strokovno znanje.

     

    Pečarski izdelki

     

     

     

  • surovine

  • oblikovanje

  • sušenje

  • žganje

  • krčenje

  • glazura

  • temperaturne obremenitve

  • pečnice različnih oblik in dimenzij ter ostali zaključni elementi za peči

  • pozna lastnosti gline, primerne za izdelavo pečnic

  • razlikuje ročno in strojno oblikovanje gline

  • pozna pomen sušenja izdelkov

  • razloži potek žganja pečnic

  • razloži krčenja gline

  • razloži postopek nanašanja glazure

  • zna definirati vpliv dinamičnih temperaturnih sprememb

  • zna upoštevati proizvajalčeva navodila za uporabo

  • pozna različne oblike in velikosti pečnic ter zaključne elemente

  • razvršča pečnice glede na lego

  • zna umestiti pečnico na ustrezno mesto glede na njeno funkcijo

  • Razvija občutek za estetiko.

    Razvija poklicno identiteto in sposobnost samostojnega odločanja.

    Ogled:

  • obrata za strojno izdelavo pečnic,

  • pečarske delavnice za ročno izdelavo pečnic.

  • LEPILA IN PREDPREMAZI ZA KERAMIČNE PLOŠČICE

     

     

     

  • sintezni polimeri

  • vrste lepil in predpremazov:

  • notranja

  • zunanja

  • vodoodporna

  • hitro vezljiva

  • z visoko trdnostjo

  • za debelejše sloje

  • za kamen

  • trajno elastična

  • za lepljenje na porozne materiale

  • za lepljenje na kovinsko podlago

  • pozna lastnosti in uporabo sinteznih materialov

  • pozna vplive polimerov na okolje

  • pozna lastnosti različnih lepil

  • razlikuje lepila za različne podlage

  • zna izbrati lepilo za notranje in zunanje podlage

  •  razume navodila proizvajalca

  • pozna posledice napačne odločitev pri uporabi

  • Razvija strokovnost.

    Razvija ekološko zavest.

    Se usposobi za spremljanje novosti na področju materialov.

    Analiza podatkov proizvajalcev.

    Ogled predstavitve proizvajalca lepil za keramiko.

    Ugotavljanje lastnosti sinteznih polimerov.

    FUGIRNE MASE

     

     

     

  • talne, stenske

  • bele

  • barvaste

  • fugirne mase za peči

  • silikonske fugirne mase

  • kislinsko odporne fugirne mase

  • hitro vezljive fugirne mase

  • pozna lastnosti fugirnih mas

  • zna izbrati ustrezno fugirno maso

  • razume navodila proizvajalca

  • zna uporabljati pH vrednost kot merilo kislosti oziroma bazičnosti

  • Razvija zavest o varovanju okolja.

    Razvija občutek za estetske vrednote.

    Analiza navodil proizvajalca.

    POMOŽNI MATERIALI

     

     

     

  • vogalne letvice

  • kotne letvice

  • dilatacijske letvice

  • distančniki

  • zaključne letvice

  • pozna različne vrste pomožnega materiala in njihovo uporabo

  • Razvija poklicno samostojnost.

    Analiza pomožnega materiala različnih proizvajalcev.

    LASTNOSTI KERAMIČNIH IZDELKOV

     

     

     

    Fizikalne

     

     

     

  • poroznost

  • obstojnost v ognju

  • odpornost proti mrazu

  • prostorninska masa

  • razpokanost

  • spozna problematiko lastnosti keramičnega gradiva glede na njegovo predelavo, obdelavo, uporabo

  • ovrednoti rezultate poizkusov

  • zna izbrati stenske oziroma talne ploščice glede na obstojnost in obrabno odpornost

  • Razvija poklicno samozavest.

    Razvija zavest o povezavi teoretičnega in praktičnega znanja.

    Vaje: (10 ur)

  • določanje koeficienta krčenja,

  • določanje prostorninske mase vzorcev.

  • Kemijske

     

     

     

  • odpornost proti kislinam in ostalim agresivnim snovem

  •  

  •    

    Mehanske

     

     

     

  • trdota

  • trdnost

  • obrusna odpornost

  • odpornost proti udarcu

  • razlikuje med trdoto in trdnostjo izdelka

  • zna izbrati keramične ploščice glede na obrusno odpornost

  •  

    Ogled preizkusov keramičnega gradiva v laboratorijih za raziskavo materiala in konstrukcij.

    Tehnološke

     

     

     

  • rezanje

  • brušenje

  • luknjanje

  • pozna možnosti brušenja, rezanja in luknjanja keramičnih ploščic

  •    

    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    MATERIALI

       

  • poznavanje lastnosti materialov

  • veziva, malte, fugirne mase in lepila

  • šamotni material

  • keramične ploščice in pečnice

  • gorljivost lesa

  • Tehnologija

  • gradbeni elementi

  • zidanje in ometavanje

  • stenske in talne obloge

  • zidanje lončene peči

  • kurivo za peči

  • gradbeni materiali

  • Tehnično risanje z osnovami opisne geometrije

  • oznake materialov v načrtih

  • vrste in lastnosti glin

  • vrste in lastnosti malt

  • lastnosti keramičnih ploščic in pečnic

  • vrste in lastnosti kovinskih delov peči

  • Praktični pouk

    Praktično izobraževanje v delovnem procesu

  • malte za zidanje in ometavanje

  • keramične ploščice in pečnice

  • šamotni materiali

  • kovinski elementi, vgrajeni v peči

  • žganje pečnic

  • glazure

  • Osnove varovanja kulturne dediščine

  • hrbtna in frontalna stran pečnic

  • lom pečnic