SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: PEČAR-KERAMIK (ds)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 39.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 19. 5. 2000

1. IME PREDMETA

OSNOVE VAROVANJA KULTURNE DEDIŠČINE

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

   

 

2.

   

 

3.

33

15

48

skupaj

33

15

48

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Predmet spodbuja pozitiven odnos do kulturne dediščine, širi obzorja in razvija občutek za likovne in estetske vrednote

Vajenci:

  • spoznajo strokovno terminologijo;

  • spoznajo dejavnost varovanja naravne in kulturne dediščine;

  • pridobijo pozitiven odnos do kulturne dediščine;

  • razvijajo zavest o kompleksnosti in zahtevnosti projekta za obnovo kulturne dediščine;

  • spoznajo vpliv različnih zgodovinskih obdobij na členjenost in arhitekturno podobo lončene peči in obliko pečnice;

  • razvijajo zavest o pomembnosti raziskovalnega dela in strokovne analize.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    Socializacijski cilji

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

     

    Vajenec

    Vajenec

     

    UVOD

  • spozna razliko med naravno in kulturno dediščino

  • spozna različne primere spomenikov s področja kulturne dediščine

  • Razvija pozitiven odnos do naravne in kulturne dediščine.

    Prosojnice z različnimi primeri spomenikov s področja kulturne dediščine.

    TERMINOLOGIJA

         

  • adaptacija

  • ambient

  • dediščina

  • degradacija

  • dokumentacija

  • kategorija

  • konservatorstvo

  • konservacija

  • obnova

  • ogroženost

  • ohranitev

  • prenova

  • reintegracija

  • restavratorstvo

  • sanacija

  • sondiranje

  • veduta

  • spozna in razume strokovne pojme s področja naravne in kulturne dediščine

  • Bogati svoj besedni zaklad.

    Razvija zavest o kompleksnosti pomena besede ali pojma.

    Razvija sposobnost opazovanja in analiziranja.

    Razvija pozitiven odnos do kulturne dediščine.

    Razvija samozavest.

    VAJE:

  • piše svoje asociacije na besede,

  • sestavlja križanke,

  • rešuje križanke.

    SEMINARSKA NALOGA (4 ure):

  • izbere besedo iz terminologije,

  • definira besedo,

  • izbere kulturni spomenik v domačem kraju,

  • razloži vsebinski pomen besede s pomočjo izbranega spomenika,

  • fotografira objekt,

  • riše skice,

  • poišče podatke v knjižnici, arhivu in muzeju,

  • zbrano gradivo predstavi kot celoto.

  • ORGANIZACIJA NA PODROČJU VAROVANJA KULTURNE DEDIŠČITE

     

     

     

  • zavod za varstvo naravne in kulturne dediščine

  • restavratorski centri

  • zavod za raziskavo materialov

  • projektant

  • spozna institucije, ki sodelujejo pri varovanju in obnovi kulturne dediščine

  • spozna dejavnosti posameznih institucij

  • razume pomen povezovanja in sodelovanja različnih strok pri enem kulturnem spomeniku

  • Razvija spoznanje o pomembnosti sodelovanja različnih strok.

    Razvija strokovno identiteto.

    Obisk in ogled ustanove, ki se ukvarja z varstvom naravne in kulturne dediščine.

  • izvajalec

  • investitor

  • spozna vlogo poklica pri obnovi kulturnega spomenika

  •    

    PROJEKTNA DOKUMENTACIJA

     

     

     

  • opis stanja konstrukcije

  • ocena ogroženosti objekta

  • ojačitev in sanacijski ukrepi

  • izračun nosilnosti in odpornosti konstrukcije

  • popis in predračun

  • načrti

  • seznani se z vsebino projekta za sanacijo

  • spozna različne elemente projektne dokumentacije

  • razume kompleksnost projektne dokumentacije

  • spozna pomembnost potresne varnosti objekta

  • Razvija spoznanje o kompleksnosti in zahtevnosti projekta za obnovo kulturne dediščine.

    Spozna pomen timskega dela.

    Razvija poklicno samozavest.

    Pregled in analiza projektne dokumentacije.

    RAZVOJ PEČI

     

     

     

  • obokana peč

  • konična peč

  • peč v gotiki

  • peč v renesansi

  • peč v baroku

  • peč v rokokoju

  • peč v klasicizmu

  • meščanska peč

  • spozna razvoj in členjenost peči skozi različna zgodovinska obdobja

  • zna narisati členjenost peči različnih zgodovinskih obdobij

  • prepozna notranje konstrukcije peči

  • Razvija občutek za estetiko in pomen likovnih vrednot.

    Razvija zavest o vplivu različnih zgodovinskih obdobij na členjenost in arhitekturno podobo lončene peči.

    Obisk muzeja, ki ima lončene peči v svoji zbirki.

    VAJA:

  • v muzeju izmeri peč in nariše skico,

  • nariše in kotira peč,

  • opiše površinsko obdelavo peči in barvo,

  • opredeli obdobje peči.

  • RAZVOJ PEČNIC

     

     

     

  • skledaste pečnice v obliki posod

  • konveksne in konkavne pečnice

  • pečnice v gotiki

  • pečnice v renesansi

  • pečnice v baroku

  • sposoben je razlikovati pečnice po obliki

  • primerja pečnice in ugotavlja razlike

  • povezuje obliko pečnice in peči v različnih zgodovinskih obdobij

  • Razvija spoznanje o vplivu različnih zgodovinskih obdobij na obliko pečnice.

    Spozna pomen raziskovanja kulturne dediščine s področja pečarstva.

    Razvija sposobnost analiziranja.

    Ogled pečnic v muzejskih zbirkah.

    VAJA

  • v muzeju izmeri pečnico in jo skicira,

  • nariše pečnico v merilu in jo kotira,

  • opiše površinsko obdelavo pečnice.

  • ARTEFAKTI PEČNICE

     

     

     

  • čiščenje artefakta pečnice

  • prelom pečnice

  • zna očistiti in oprati pečnico

  • zna določiti frontalno in hrbtno stran pečnice

  • zna ugotoviti stopnjo žganja pečnice

  • spozna delo arheologa

  • Razvija sposobnost analiziranja.

    Razvija sposobnost ustvarjalnega dela in ročne spretnosti.

    Ogled artefaktov pečnic v muzeju.

     

  • obvlada sestavljanje fragmentov pečnice v celoto

  • predvideva obliko manjkajočih fragmentov

  • Razvija zavest o pomembnosti dela in raziskovanja arheologov.

    VAJA (3 ure):

  • fragmente pečnic očisti in opere,

  • sestavi fragmente v celoto,

  • določi obdobje pečnice.

  • MOTIVNI SVET PEČNIC

     

     

     

  • pečnice z geometrično motiviko

  • pečnice z rastlinsko motiviko

  • pečnice z geometrično in rastlinsko motiviko

  • pečnice s figuralno-sakralno motiviko

  • pečnice s heraldično motiviko

  • pečnice z arhitekturnimi okrasi

  • spozna motivni svet pečnic

  • razlikuje motive na pečnicah

  • analizira elemente motivov na pečnicah

  • razume vsebino motiva

  • spozna rekonstrukcijo manjkajočih delov na pečnicah

  • obvlada sestavljanje najdenih fragmentov motivnega sveta pečnic

  • predvideva motiv manjkajočih delov pečnice

  • razvija ročne spretnosti

  • Razvija zavest o vplivu načina življenja in kulture na motivni svet pečnic.

    Razvija zavest o pomembnosti raziskovalnega dela.

    Razvija sposobnost analiziranja.

    Razvija sposobnost sklepanja na osnovi analize.

    Razvija ustvarjalnost.

     razvija sposobnost skupinskega dela.

    Ogled muzejske zbirke pečnic.

    VAJA (2 uri): izdelava pozitiva in negativa originalne pečnice v mavcu.

    BARVITOST PEČNIC

  • spozna različne obravnave barvnih elementov pečnice

  • na osnovi uporabe barvnih tonov zna oceniti obdobje pečnice

  • zna določiti ustrezni barvni odtenek

  • Razvija sposobnost strokovne analize.

    Razvija občutek za estetiko in pomen likovnih vrednot.

    VAJA (6 ur):

  • izdela odlitek pečnice v mavcu,

  • barva odlitek pečnice,

  • pri barvanju upošteva vse odtenke barv na originalni pečnici.

  • POSODJE

  • spozna različne oblike lončevine

  • spozna lončarstvo kot predhodno obliko pečarstva

  • povezuje prvotne oblike pečnic z obliko lončenih posod

  • Razvija strokovnost.

    Širi svoja obzorja.

    Ogled muzejske zbirke posode.

    MOZAIK

     

     

     

  • motivi mozaika

  • barvitost mozaikov

  • talni mozaiki

  • stenski mozaiki

  • pozna motive in njihov pomen na mozaiku

  • spozna barvitost mozaikov v različnih kulturah

  • Razvija občutek za likovne in estetske vrednote.

    Razvija pozitiven odnos do preteklosti.

    Ogled mozaikov na arheoloških lokacijah in v muzejskih zbirkah.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • pisno (seminarska naloga),

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • vpliv zgodovinskih obdobij na razvoj in uporabo lončenih peči

  • Umetnost

  • zgodovinska obdobja

  • razvoj peči in pečnic skozi različna zgodovinska obdobja

  • notranja konstrukcija peči

  • Tehnologija

    Praktični pouk

  • delovanje lončene peči

  • funkcija pečnic

  • hrbtna in frontalna stran pečnic

  • lom pečnice

  • Materiali

  • žganje pečnic

  • glazure

  • historične peči

  • barvitost pečnic

  • Tehnično risanje z osnovami opisne geometrije

  • prostoročno skiciranje

  • barve

  • merjenje