SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: PEČAR-KERAMIK (ds)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 39.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 19. 5. 2000

1. IME PREDMETA

TEHNOLOGIJA

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

159

65

224

2.

99

45

144

3.

99

45

144

skupaj

357

155

512

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oz. projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Tehnologija posreduje temeljno strokovno teoretično znanje, ki je osnova in dopolnilo praktičnemu pouku.

Vajenci:

  • spoznajo osnove gradbeništva in gradbenih elementov;

  • razvijajo sposobnost razumevanja in uporabljanja arhitekturnih in gradbenih načrtov;

  • razvijajo prostorsko predstavo in čut za mere v prostoru;

  • spoznajo, da so mere človeka izhodišče za določanje velikosti uporabnih predmetov;

  • usposobijo se za odgovorno reševanje poklicnih nalog;

  • razvijajo sposobnosti za povezovanje strokovnega in teoretičnega znanja s praktičnim;

  • razvijajo sposobnost ekonomične uporabe materiala;

  • pridobijo sposobnost organiziranja lastnega dela;

  • razvijajo občutek za estetsko delo;

  • razvijajo sposobnost komunikacije;

  • razvijajo sposobnost analiziranja od celote do detajla;

  • spoznajo predpise za varnost pri delu in varno uporabo izdelkov.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    GRADBENIŠTVO

         

    SPLOŠNI POJMI

    Vajenec

    Vajenec

     

  • gradbeništvo kot gospodarska panoga

  • vrste gradbenih dejavnosti

  • zaključna gradbena dela

  • spozna pomen in organizacijo gradbeništva

  • pridobi sposobnost prepoznavanja

  • visokih in inženirskih gradenj

  • spozna vrste zaključnih gradbenih del

  • Razvija odnos do izobraževanja in poklica.

    Zaveda se pomena poklicnega dela.

    Razvija poklicno identiteto.

    Ogled diapozitivov.

    Ogled gradbišča.

    GRADBENI ELEMENTI

     

     

     

  • nosilni elementi zgradbe

  • nenosilni elementi zgradbe

  • načini izvedbe gradbenih del

  • monolitna

  • montažna

  • polmontažna

  • konstrukcijski sistemi

  • masivni

  • skeletni

  • spozna funkcijo nosilnih in nenosilnih elementov zgradbe ter zna izbrati ustrezne materiale

  • razlikuje načine izvedbe, razloži vzroke za izbor določenega načina

  • razlikuje konstrukcijske sisteme in spoznava pomen pravilne konstrukcijske zasnove objekta

  • Razvija sposobnost samostojnega mišljenja ter povezovanja teoretičnega in praktičnega znanja.

    Razvija čut za odgovorno strokovno delo.

    Vaja skicira primere.

    PRIPRAVLJALNA GRADBENA DELA

     

     

     

  • organizacija gradbišča

  • pripravljalna dela

  • preiskave terena

  • zemeljska dela

  • prenos podatkov iz načrta v teren:

  • zakoličevanje

  • profiliranje

  • zunanja ureditev

  • varstvo pri delu

  • spozna pomen ustrezne org. gradbišča

  • spozna osnovna pripravljalna dela

  • seznani se s pomenom in načini preiskav terena

  • seznani se z načini izvajanja zemeljskih del, osnovnim orodjem in gradbenimi stroji

  • spozna načine prenašanja podatkov

  • usposobi se za izvedbo enostavne zakoličbe

  • spozna postopek prenosa tlorisnih in višinskih podatkov iz načrta na teren

  • Razume pomen upoštevanja predpisov varstva pri delu.

    Razvija čut za strokovno odgovornost.

    Vaja

  • skicira primer organizacije manjšega gradbišča,

  • zakoličba in prenos podatkov iz načrta na teren (4 ure).

  • OBREMENITVE GRADBENIH KONSTRUKCIJ

     

     

     

  • lastna teža objekta

  • koristna teža objekta

  • dinamične obremenitve objekta

  • osnovna napetostna stanja:

  • tlak

  • nateg

  • upogib

  • uklon

  • strig

  • torzija

  • razlikuje med vrstami obtežb

  • prepozna osnovna napetostna stanja in njihov vpliv na gradbeno konstrukcijo

  • Razvija sposobnost logičnega povezovanja dejstev.

    Ponazoritev z modeli.

    GRADBENI ELEMENTI

     

     

     

  • temelji

  • zidovi

  • stebri

  • mednadstropne konstrukcije

  • preklade

  • nosilci

  • AB zidne vezi

  • loki

  • oboki

  • kupole

  • stopnice

  • strehe

  • dimniki

  • ventilacije

  • okna in vrata

  • izolacije

  • spozna nalogo posameznega gradbenega elementa

  • razume nujnost uporabe ustreznega materiala

  • razume različne obremenitve in deformacije AB plošč

  • spozna različne načine izvedbe

  • razloži deformacijo oz. poškodbo kot posledico strokovne napake

  • zna narisati gradbeni element oz. izdelati maketo

  • spozna uporabo in sestavne dele Shunt, Schiedel, kovinskih in keramičnih dimnikov

  • seznani se z načini vzidav oken in vrat

  • spozna nalogo, materiale in načine izvedbe za hidroizolacijo, toplotno in zvočno izolacijo

  • določi pozicijo hidroizolacije za kopalnico, balkon oz. teraso

  • Pridobiva poklicno identifikacijo.

    Razvija občutek za sodelovanje z drugimi gradbenimi poklici.

    Razvija poklicno odgovornost.

    Razvija ekološko zavest.

    Spozna pomembnosti natančnega in strokovnega dela.

    Vaja:

  • skiciranje in izdelava modelov gradbenih elementov,

  • risanje detajlov,

  • analiziranje tehničnih podatkov iz prospektov proizvajalcev.

    Ogled:

  • gradbenih elementov na gradbišču, razstavi, sejmu,

  • prospektov,

  • vzorcev izolacijskih materialov.

  • ZIDANJE

     

     

     

  • postopek dela

  • pravila zidanja z NF opeko

  • opečne zveze

  • ravne okončave

  • pravokotni vogali

  • pravokotni odcepi

  • križanja

  • dimniki

  • zidovi okrogle in zaobljene tlorisne zasnove

  • loki (ravni, polkrožni, segmentni)

  • oboki (polkrožni, segmentni)

  • zidanje z modularnimi bloki

  • pravila zidanja ravnih zidov

  • pravokotnih vogalov, odcepov in križanj

  • uporaba potresnih votlakov

  • zidanje z elementi iz plinobetona

  • spozna faze dela

  • nariše in iz modelčkov sestavi različne primere zidov, dimnikov, lokov in obokov

  • zna narisati tlorise za različne primere zasnov zidov

  • Razvija strokovnost.

    Razvija prostorsko predstavljivost.

    Vaja

  • nariše in sestavi iz modelov zidove v debelinah 6,5 cm, 12 cm, 25 cm in 38 cm ter dimnike,

  • nariše primere ravnih, polkrožnih in segmentnih lokov.

  • OMETI, FASADE

     

     

     

  • funkcija

  • vrste in načini izdelave

  • kontaktne fasade

  • prezračevane fasade

  • varstvo pri delu

  • spozna lastnosti, uporabo in tehnologijo izdelave različnih vrst notranjih in zunanjih ometov ter fasad

  • spozna razliko med kontaktno in prezračevano fasado

  • navede ukrepe varstva pri zidarskem delu

  • Razvija smisel za natančno delo in estetiko.

    Razvija ekološko zavest.

    Spozna nujnost upoštevanja predpisov o varstvu pri delu.

    Vaja: nariše prerez fasadnega pasu po predlogi.

    KANALIZACIJA

     

     

     

  • vrste in funkcija

  • elementi kanalizacijskega omrežja

  • hišna kanalizacija

  • spozna pomen kanalizacije, razlikuje med javno in hišno kanalizacijo ter spozna elemente kanalizacijskega omrežja

  • zna izračunati višinske kote in naklone

  • Razvija ekološko zavest.

    Spozna pomembnost natančnega dela.

    Vaja: analizira enostaven načrt hišne kanalizacije.

    OBLAGANJE S KERAMIČNIMI PLOŠČICAMI

     

     

     

  • vrste ter uporaba keramičnih ploščic, lepil, fugirnih mas in pomožnega materiala

  • ročno in strojno orodje za obdelavo keramičnih ploščic

  • obdelava keramičnih ploščic

  • spozna uporabo keramičnih izdelkov in drugega pomožnega materiala

  • našteje ter opiše ročno in strojno orodje ter pojasni njegovo uporabo

  • pozna postopke zarisovanja, rezanja, brušenja in izdelave lukenj

  • Razvija poklicno identiteto.

    Spozna pomembnost natančnega in strokovnega dela.

    Prospekti, vzorci.

    Ogled orodja in njegove uporabe.

    oblaganje notranjih tlakov

     

     

     

  • priprava podlage

  • postopek polaganja

  • iz načrta zna poiskati potrebne podatke ter izračunati svetlo ter etažno višino prostora

  • izračunati zna najvišje in najnižje točke ter ustrezne naklone

  • pozna potreben material in postopek dela

  • razloži pomen izravnalnih mas

  • zna izračunati najvišjo in najnižjo točko končnega tlaka, višino vodilnih točk in pasov

  • Pridobiva poklicno identiteto.

    Spozna pomembnost natančnega in strokovnega dela.

    Branje podatkov iz načrta.

    Vaja: nariše risbo za različne primere oblaganja.

    oblaganje sten in stebrov

     

     

     

  • na lepilo

  • v cementno malto

  • zna izračunati potrebno količino keramičnih ploščic, veznega in pomožnega materiala

  • zna narisati načrt oblaganja

  • pozna potreben material in postopek dela

  • zna izračunati potrebno količino keramičnih ploščic in pomožnega materiala

  • Razvija smisel za estetiko.

    Vaja: v načrt kopalnice oz. kuhinje nariše predlog polaganja talne in stenske keramike.

    oblaganje stopnic

     

     

     

  • dimenzioniranje enoramnih in dvoramnih stopnic

  • oblaganje stopnic s keramičnimi ploščicami

  • zna dimenzionirati zunanje in notranje stopnice

  • pozna potreben material in postopek oblaganja

  • zna izračunati potrebno količino keramičnih ploščic in pomožnega materiala

  • Spozna pomembnost natančnega in strokovnega dela.

    Pridobi smisel za estetiko.

    Vaja:

  • dimenzionira in nariše tloris ter vertikalni prerez skozi stopnice,

  • nariše detajle obloge s keramičnimi ploščicami.

  • zunanji tlaki

     

     

     

  • iz keramičnih ploščic

  • iz opečnih tlakovcev

  • razume vzroke za izbiro ustrezne podlage glede na predvidene obremenitve

  • pozna potreben material in postopek dela

  • zna izračunati potrebno količino keramičnih ploščic, opečnih tlakovcev in pomožnega materiala

  • Spozna pomembnost natančnega in strokovnega dela.

     pridobi smisel za estetiko.

    Vaja: nariše primer izbranega zunanjega tlaka.

    MOZAIK

     

     

     

  • izvor besede

  • zgodovina mozaika

  • sestavljanje mozaikov

  • spozna mozaik skozi zgodovino

  • spozna polaganje mozaika na dva načina: pozitivno in negativno

  • Razvija čut do likovnih vrednot.

    Ogled mozaika na arheološkem terenu (3 ure).

    LONČENA PEČ

     

     

     

  • arhitektura peči

  • spozna, da so mere človeka izhodišče za dimenzioniranje uporabnih oblik, kot so klop, miza, stol

  • zna določiti mere za arhitekturne elemente na lončeni peči

  • zna brati arhitekturne načrte za lončeno peč

  • Razvija prostorsko predstavo in čut za mere v prostoru.

    Razvija ustvarjalnost.

    Razvija zavest o strokovni odgovornosti.

    Vaje:

  • določanje velikosti arhitekturnih elementov na lončeni peči in risanje teh,

  • izdelava modela arhitekture lončene peči po projektu v predstavitveni tehniki papirja (15 ur).

  • ogrevalna površina lončene peči

  • zna izračunati ogrevalno površino lončene peči

  • sposoben je razložiti način oddajanja toplote lončene peči

  • razume vpliv akumulacije toplote na izvedbo peči

  •  

  • računanje volumna ogrevanega prostora,

  • računanje ogrevalne površine peči in določanje števila pečnic,

  • izračun in določanje velikosti rešetke in prečnega preseka dimnih kanalov.

  • podstavek

  • prostor za pepel

  • kurišče

  • dimni kanali

  • čistilna odprtina

  • venec

  • pokrov

  • priključek na dimnik

  • zna izračunati potrebno število pečnic

  • zna uporabiti tehnične podatke proizvajalca pečnic

  • spozna delovanje, lego in obliko funkcionalnih elementov lončene peči

  • zna izračunati dimenzije funkcionalnih elementov peči

  • zna narisati shemo lege dimnih kanalov v peči

  • zna določiti višino odprtine v steni za priključek na dimovod

  • sposoben je narisati tlorise in prereze enostavne lončene peči

  • zna narisati detajle funkcionalnih elementov peči

  • pozna lastnosti materialov za zidanje lončene peči

  • razume pomen dovoda zraka za izgorevanje

  • Razvija ekološko zavest.

    Razvija motivacijo za kakovostno delo.

    Krepi samozavest.

    Razvija ročne spretnosti.

    Razvija poklicno odgovornost.

    Razvija zavest o odgovornosti svojega dela.

    Vaje:

  • izdelava modela konstruktivnih delov lončene peči v predstavitveni tehniki kartona in papirja (10 ur),

  • risanje tlorisov, prerezov in narisov lončene peči,

  • obisk proizvajalca lončenih peči,

  • meritev in analiza postavljene lončene peči.

  • postavljanje in vezanje pečnic

  • zna razložiti postopek zidanja lončene peči

  • zna narisati horizontalno in vertikalno povezovanje pečnic

  • spozna lastnosti in postopek dela s pečarskimi vezivi

  • Razvija zavest o pomembnosti upoštevanja navodil.

    Vaje: risanje povezovanja pečnic.

  • pripravljalna dela in organizacija delovnega prostora

  • zna razložiti potek pripravljalnih del

  • razume pomen dobre organizacije delovnega prostora

  • razume obremenitev teže lončene peči na mednadstropno konstrukcijo

  • razume pomen upoštevanja predpisov s področja požarne varnosti

  • Razvija sposobnost analiziranja in sklepanja.

    Razvija občutek za urejenost in sistematičnost pri svojem delu.

     

    LONČENA PEČ S TOPLIM ZRAKOM

     

     

     

  • elementi peči

  • delovanje peči

  • oddajanje toplote

  • spozna konstruktivne elemente

  • zna razložiti delovanje peči s toplim zrakom

  • sposoben je razložiti način oddajanja toplote peči

  • primerja oddajanje toplote običajne lončene peči in toplozračne peči

  • zna narisati presek peči in označiti osnovne elemente

  • zna uporabiti tehnične podatke

  • Razvija sposobnost opazovanja in analiziranja.

    Razvija strokovnost.

    Tehnični podatki peči s toplim zrakom.

    Ogled peči s toplim zrakom.

    ZIDAN ŠTEDILNIK

     

     

     

  • podstavek

  • prostor za pepel

  • dimni kanali

  • zunanje stene štedilnika

  • pekač

  • kotliček za vodo

  • jeklena plošča

  • spozna elemente zidanega štedilnika

  • zna narisati prerez zidanega štedilnika in poimenovati vse elemente

  • sposoben je razložiti delovanje zidanega štedilnika

  • pozna lastnosti materialov, vgrajenih v štedilnik

  • zna uporabiti tehnične podatke

  • Razvija čut za poklicno odgovornost.

    Vaja:

  • risanje prereza zidanega štedilnika,

  • izdelava modela konstruktivnih elementov zidanega štedilnika v predstavitveni tehniki papirja (5 ur).

    Ogled proizvodnje zidanih štedilnikov.

  • ZIDANA KRUŠNA PEČ (KMEČKA PEČ)

     

     

     

  • podpeček

  • obok podpečka

  • kurišče

  • obok nad kuriščem

  • dimni kanali

  • zaslon ustja

  • vrata peči

  • plašč peči

  • klop

  • spozna arhitekturne elemente peči

  • pozna konstrukcijske elemente kmečke peči

  • pozna funkcijo "ustja" pri kmečki peči

  • zna razložiti delovanje kmečke peči

  • zna narisati tloris in prerez po predlogi

  • zna prebrati načrt kmečke peči

  • Razvija občutek vrednotenja kulturne dediščine.

    Razvija odnos do preteklosti, sedanjosti in prihodnosti.

    Bogati svoje strokovno znanje.

    Grafični posnetek konstrukcijskih elementov zidane kmečke peči.

    Zapis o starih krušnih pečeh.

    Vaja: izdelava modela (5 ur) konstrukcijskih elementov v predstavitveni tehniki papirja.

    SODOBNA KRUŠNA PEČ

     

     

     

  • industrijsko izdelano kurišče

  • postavitev kurišča

  • priključitev na dimni vod

  • obzidava kurišča

  • spozna konstrukcijo in material industrijsko izdelanega kurišča

  • zna uporabiti navodila proizvajalca za vgraditev kurišča

  • zna določiti višino postavljanja kurišča

  • Zna ovrednotiti vpliv industrijskih izdelkov na pečarstvo.

    Razvija sposobnosti razumevanja in upoštevanja navodil.

    Razvija čut o vplivu ergonomije na prostor.

    Analiza tehničnih podatkov proizvajalca in navodil za montažo.

    KAMIN

     

     

     

  • arhitektura kamina

  • kurišče

  • stene kurišča

  • loputa in zajem dima pod loputo

  • dimniška cev

  • priključek na dimniško cev

  • pepelišče

  • tla pred kuriščem

  • dovod svežega zraka v kurišče

  • tehnični predpisi

  • kamini in adaptacije

  • nepravilno delovanje kamina

  • spozna arhitekturo kamina in postavitev kamina v prostoru

  • spozna vse elemente kamina

  • imenuje elemente kamina in razlaga njihovo delovanje

  • zna uporabljati tehnične podatke za določanje velikosti elementov kamina

  • sposoben je narisati horizontalni in vertikalni prerez kamina

  • spozna pomembnost dovoda svežega zraka v kurišče

  • spozna različne možnosti zajema svežega zraka glede na lego kamina v hiši

  • pozna predpise s področja gradbeništva in varstva pred požarom

  • spozna možne nepravilnosti delovanja kamina

  • zna razložiti ukrepe za odpravo napak

  • Razvija občutek za likovne vrednote.

    Razvija spoznanje o povezavi pečarske stroke z gradbeno panogo.

    Pozna pomen upoštevanja predpisov s področja varstva pred požarom.

    Razvija samozavest, strokovnost, čut za strokovno odgovornost.

    Razvija ekološko zavest.

    Tehnični podatki.

    Analiziranje tehničnih podatkov.

    Slikovni material.

    Vaja:

  • risanje horizontalnega in vertikalnega prereza kamina (po predlogi) in označevanje vseh elementov (5 ur),

  • izdelava modela konstrukcijskih delov kamina (10 ur).

  • SODOBNE TEHNOLOGIJE KAMINA

  • spozna industrijsko izdelane kamine

  • zna prebrati tehnične podatke proizvajalca

  • Razvija zavest o stalnem izobraževanju.

    Analiza tehničnih podatkov proizvajalca (2 uri).

    REDNO VZDRŽEVANJE

     

     

     

  • lončena peč

  • lončena peč s toplim zrakom

  • krušna peč

  • kamin

  • spozna pomen rednega vzdrževanja grelnih teles na trda goriva

  • zna izbirati ustrezno in kakovostno gorivo

  • pozna pravilne načine kurjenja

  • pozna posledice nepravilnega kurjenja

  • pozna dejavnike, ki vplivajo na toplotno prehodnost

  • Razvija ekološko zavest.

    Razvija čut odgovornosti.

    Razvija zavest o varovanju okolja.

     

    DELOVNA EVIDENCA IN DOKUMENTACIJA

     

     

     

  • projektna dokumentacija

  • gradbena knjiga

  • gradbeni dnevnik

  • primopredajni zapisniki

  • standardi in normativi

  • spozna projektno

  • dokumentacijo in pozna njen pomen za izvajalca del

  • zna brati podatke iz projektne dokumentacije

  • spozna pomen gradbene knjige in gradbenega dnevnika

  • spozna pomen primopredajnih  zapisnikov

  • spozna standarde in normative

  • Razvija zavest o pomenu upoštevanja predpisov.

    Razvija strokovnost.

    Analiza projektne dokumentacije (5 ur).

    Analiza primopredajnega zapisnika.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

        TEHNOLOGIJA

     

     

  • gradbeni elementi

  • zidanje in ometavanje

  • stenske in talne obloge

  • zidanje lončene peči

  • kurivo za peči

  • Materiali

  • poznavanje lastnosti materialov

  • veziva, malte, fugirne mase in lepila

  • šamotni material

  • keramične ploščice in pečnice

  • gorljivost lesa              

  • načrtovanje keramičarskih in pečarskih izdelkov

  • površinski načrti sten

  • izmeritve prostorov

  • izbira barv

  • Tehnično risanje

  • merila, kotiranje

  • projekcije

  • prostoročno risanje

  • barva

  • pravila zidanja

  • postopki ometavanja

  • postopek  polaganja oblog

  • postopek postavljanja lončene in krušne peči

  • elementi zidanega štedilnika in kamina

  • izračun naklonov in višinskih kot

  • sodobne tehnologije kamina
    in krušne peči

  • varnost pri delu

  • Praktični pouk

    Praktično izobraževanje v delovnem procesu

  • zidanje

  • ometavanje

  • polaganje keramičnih oblog

  • postavljanje lončene peči, zidanega štedilnika, krušne peči in kamina

  • postavljanje kamina in krušne peči po sodobnih tehnologijah

  • delovanje lončene peči

  • funkcija pečnic

  • Varovanje kulturne dediščine

  • razvoj peči in pečnic skozi različna zgodovinska obdobja