Učni načrt za računalništvo je bil sprejet na 20. seji Strokovnega sveta RS za splošno izobraževanje, 29. 10. 1998.
VSEBINA
a) Narava predmeta
b) Opis predmeta
1 Cilji predmeta
1.1 Splošni cilji predmeta
1.2 Operativni cilji predmeta in/ali vsebine
2. LETNIK
3. LETNIK
4. LETNIK
2 Standardi znanj
KATALOG ZNANJ
2. LETNIK
ARHITEKTURA IN ORGANIZACIJA RAUNALNIŠKIH SISTEMOV (40 ur)
KOMUNIKACIJE IN OMREŽJA (30 ur)
3. LETNIK
PROGRAMIRANJE (105 ur)
4. LETNIK
PROGRAMIRANJE (35 ur)
INFORMATIKA (70 ur)
III. SPECIALNO-DIDAKTIČNA PRIPOROČILA
Predmet računalništvo je izbirni strokovni maturitetni predmet tehniške gimnazije. Predmet zajema splošna znanja računalništva, ki jih potrebujejo izobraženci v informacijskih družbah. Pridobljena znanja so tudi temelj za univerziteti študij na tehničnih in naravoslovnih fakultetah. Predmet je načrtovan tako, da dijakinje in dijaki pridobijo teoretična in tudi praktična znanja. Posebej pri tem je v ospredju aktivna vloga dijakov. Možnost izbiranja vsebin pri izbiri projektnih nalog spodbuja osebni in strokovni razvoj dijakov in ponuja možnost za povezovanje med predmeti, sodelovanje z učitelji drugih predmetov, zunanjimi strokovnjaki in dijaki drugih sorodnih šol. Vsebine predmeta računalništvo dopolnjujejo vsebine preostalih predmetov na dva načina. Znanje naravoslovja dijakinje in dijaki utrdijo z izdelavo svojih izdelkov (projektov), ki obravnavajo določene probleme. Na podlagi predvsem praktičnih znanj, pridobljenih pri računalništvu, pa dijaki lahko poglabljajo znanja s področja družboslovja in humanistike.
V 2. letniku dijakinje in dijaki pridobijo osnovna znanja s področja računalniških mrež, metodologij in tehnik iskanja in zbiranja informacij in tudi osnovna znanja o strojni opremi računalnika. Tretji in četrti letnik sta namenjena programski opremi in informatiki. V tretjem letniku se dijaki naučijo algoritmičnega mišljenja, spoznajo tehniko strukturiranega programiranja in implementacijo algoritma v danem programskem jeziku. V četrtem letniku ta znanja poglobijo in dopolnijo z razumevanjem svojih lastnih podatkovnih tipov, tabelaričnih podatkovnih tipov in datotek. Seznanijo se z osnovami informatike in informacijskih sistemov.
b) Opis predmeta
V drugem letniku sta predmetu namenjeni po dve uri, v tretjem in četrtem pa po tri ure na teden. Vsebinska razdelitev: tretjina časa je namenjena podajanju nove snovi, tretjina reševanju primerov, demonstracijam in poskusom in tretjina ponavljanju, utrjevanju in preverjanju znanja. Izvedba: v drugem, tretjem in četrtem letniku dijaki pri 80 % ur sodelujejo pri teoretičnem pouku, pri 20 % ur pa se razdelijo na dve skupini (največ 17 dijakov) in opravljajo vaje. Pri vajah sodeluje poleg učitelja tudi laborant. Poleg tega ima dijak v četrtem letniku še dodatnih 5 ur namenjenih individualnim konzultacijam z mentorjem seminarske naloge.
Dijaki
2. LETNIK
Cilji |
Vsebine |
Pojmi |
Ure |
Povezave |
|
Von Neumanov model računalnika Glavne veje računalniških organizacij |
procesor: aritmetično logična enota, krmilna enota pomnilnik: predpomnilnik, primarni (glavni) pomnilnik, sekundarni (pomožni) pomnilnik vhodno/izhodne enote: tipkovnica, zaslon, tiskalnik, miška povezave: direktne, serijska/paralelna vodila model: pomnilnik-pomnilnik (CISC) model: register-register (RISC) tekoči trak (pipeline) |
12 | matematika fizika |
|
Ukaz Sled ukazov |
zgradba ukaza, operand:celo število, število v pomični vejici, oktet (pogojno znak), četverka, bit naslov: fizičen, logičen načini naslavljanja: vsebovano, takojšnje, neposredno, posredno, relativno (na programski števnik in indeksni register) zaporedje ukazov, vejitev (brezpogojna in pogojna) klic podprograma in vračanje iz podprograma prekinitev: aparaturna in programska past |
12 | matematika fizika |
|
Sloji v arhitekturi računalnika |
elektriška vezja, logični operatorji in pomnilne celice, strojni ukazi, ukazi v zbirniku, stavki v programskem jeziku, tolmačenje ( interpretiranje ), prevajanje |
8 |
matematika fizika |
|
Razlaga s sklepom ZŠŠ določenega operacijskega sistema |
viri - zmožnosti računalnika, vhodno/izhodni podsistem, datotečni (diskovni podsistem), proces, opravilo, posel, kreiranje, odstranjevanje in premikanje imenikov (direktorijev) in datotek |
7 |
|
|
neposreden in posreden vpliv na zdravje, možnost za zaposlitev oviranih |
delovno mesto, zaslon, tipkovnica, delo na domu |
1 |
|
|
Povezovanje računalniških sistemov |
omrežje, uporabiška dostopna točka, informacijsko komunikacijski sistem, lokalna omrežja, prostrana omrežja, dostop do podatkov |
2 |
labor. vaje sociologija |
|
Razvoj računalniških komunikacij
|
prva računalniška omrežja, vzroki za povezavo, internet |
1 |
zgodovina sociologija |
|
Informacijske storitve (storitve interneta) |
oddaljeni dostop, prenos datotek, elektronska pošta, nadzor in upravljanje, značilni standardi |
7 |
labor. vaje sociologija |
|
Zgradba in delovanje komunikacijskega sistema |
protokol, standard, plast, večplastna arhitektura računalniških omrežij |
4 |
labor. vaje fizika matematika |
|
Zgradba transportnega sistema |
transportni sistem, topologija omrežja, končna povezava, preklapljanje povezav, preklapljanje sporočil, preklapljanje paketov |
8 |
labor. vaje matematika |
|
Medmrežno povezovanje |
ponavljalnik (repeater), most (bridge), usmerjevalnik (router), protokolni konverter (gateway) |
6 |
računalniški sistemi in omrežja labor. vaje |
3. LETNIK
Cilji |
Vsebine |
Pojmi |
Ure |
Povezave |
|
Predstavitev različnih programskih jezikov in namen uporabe |
zbirni jezik, višji programski jezik, postopkovni programski jezik, objektno orientirani programski jezik, deklarativni programski jezik |
1 |
slovenski jezik matematika sociologija |
|
Zagon programskega paketa s prevajalnikom Grafično okolje programskega paketa Uporaba pomoči |
meniji, bližnjice, pomoč in nastavitve delovnega okolja |
1 |
|
|
Definicija algoritma Lastnosti algoritmov Diagram poteka Primer programa
|
deklaracija, inicializacija, postopek, konstanta, spremenljivka, rezervirana beseda, operator, algoritem, razumljivost, ustavljivost, enoumnost, razčlenjenost |
2 |
matematika sociologija |
|
Osnovni podatkovni tipi Celoštevilčni tip Realni tip Znakovni tip Logični tip Vhodno/izhodne operacije Krmilni stavki Prevajanje Uporaba razhroščevalnika Testiranje in dokumentiranje programov |
podatkovni tip, cela števila, realna števila, znaki, priredilni stavek, vhodni/izhodni stavek, predhodna vrednost, naslednja vrednost, vgrajene matematične funkcije, tabela znakov, ordinalna vrednost, logične vrednosti, primerjalni operatorji, logični operatorji, definiranje zaloge vrednosti, urejenost, pogojni stavek, zanke |
40 |
matematika slovenski jezik fizika |
|
Pretvorba algoritma v program in obratno |
|
6 |
|
|
Podprogrami Uporaba vgrajenih podprogramov Pravila za posredovanje parametrov |
podprogrami, klic podprograma, vračanje iz podprograma, parametri podprogramov, prenos parametrov po vrednosti, prenos parametrov po referenci |
16 |
|
|
Tabele Enodimenzionalne tabele Delo z enodimenzionalnimi tabelami Večdimenzionalne tabele Delo z večdimenzionalnimi tabelami |
|
18 |
|
|
Tipi Nizi Zapisi Izdelava in uporaba uporabniških knjižnic
|
naštevni in intervalni podatkovni tipi, nizi, deklaracija niza, zgradba niza, zapis v pomnilniku; iskanje znaka, brisanje znaka, iskanje in brisanje podniza zapisi, zgradba in deklaracija enonivojskega zapisa, gnezdeni zapisi; operacije nad zapisi, delo z gnezdenimi zapisi |
21 |
matematika |
4. LETNIK
Cilji |
Vsebine |
Pojmi |
Ure |
Povezave |
|
Tekstovne datoteke Datoteke zapisov Zaporedni in neposredni dostop do podatkov v datoteki Napake pri delu z datotekami Binarne datoteke |
fizična datoteka, logična datoteka, tekstovna datoteka, zaporedni dostop do zapisa na datoteki, naključni dostop do zapisa na datoteki, napake pri delu z datotekami, binarne datoteke |
24 |
|
|
Informacijska družba |
podatek, informacija, računalništvo, informatika, informacijska tehnologija |
1 |
ekonomija sociologija |
|
Varnost, tajenje, lažno predstavljanje, združevanje informacij iz različnih zbirk, urejen dostop do informacij |
šifriranje, gesla, pravice, zasebni podatki |
2 |
|
Spoznati pomen in vlogo informacijskega podsistema znotraj organizacije kot sistema |
Informacijski sistem |
opredelitev IS znotraj organizacije, aktivnosti IS, vrste IS |
7 |
|
|
Programsko inženirstvo |
definicija programskega inženirstva, življenjski cikel programske opreme, problemi razvoja programske opreme, kaskadni model razvoja programske opreme, organizacija programskega projekta, cena programske opreme, dokumentiranje programske opreme |
3 |
|
|
Metodologija informacijskega inženirstva |
metoda, tehnika, metodologija |
1 |
|
|
Faze in razsežnosti razvoja informacijskega sistema |
strateško načrtovanje IS, analiza funkcijskih področij, načrtovanje aplikacijsega sistema, izvedba IS |
2 |
|
|
Procesna plat razvoja programske opreme |
diagrami toka podatkov, podatkovni slovar, specifikacija prvinskih procesov (mini specifikacije) |
33 |
poljubno področje (biologija, geografija, jeziki ...) |
|
Kako so zaščiteni osebni podatki, potreba po zaščiti poslovih podatkov. Kako reševati dilemo med potrebo po povezavi z omrežjem in preprečevanje vdora škodljivim vplivov. | osebni podatki, poslovni podatki, zloraba gesel in nepooblaščen dostop, vdor v računalniški sistem, računalniški virusi, globalna vas | ||
|
Podatkovna plat razvoja programske opreme |
oblikovanje konceptualnega modela, model ER, relacijski model, preslikava modela ER v relacijski model, SQL, ukazi za kreiranje tabel (CREATE TABLE, ALTER TABLE, DROP TABLE, CREATE INDEX, DROP INDEX), ukazi za delo s podatki (SELECT, UPDATE, INSERT, DELETE). |
33 | poljubno področje, izbrano pri procesni plati razvoja programske opreme |
Dijak
Standardi bodo podrobneje določeni z maturitetnim katalogom.
KATALOG ZNANJ
2. LETNIK
ARHITEKTURA IN ORGANIZACIJA RAČUNALNIŠKIH SISTEMOV (40 ur)
Dijak
KOMUNIKACIJE IN OMREŽJA (30 ur)
Dijak
3. LETNIK
PROGRAMIRANJE (105 ur)
Dijak
4. LETNIK
PROGRAMIRANJE (35 ur)
Dijak
INFORMATIKA (70 ur)
Dijak
Pri pouku računalništva dijakinje in dijaki spoznajo osnovno zgradbo in delovanje računalniškega sistema, spoznajo programski jezik, rešujejo praktične primere; pri tem pa se posvetujejo tudi z učitelji drugih predmetov; tako dobijo različne ideje za izdelavo seminarskih nalog.
Teoretične ure potekajo z razlago, pogovorom med dijaki, dijakinjami in učiteljem. Pri tem dijaki in dijakinje spoznavajo in predlagajo postopke za reševanje različnih problemov s pomočjo računalnika. Prav tako sistematizirajo svoje znanje in ga še poglobijo.
Vsebine neposrednega pouka ob računalnikih se navezujejo na teoretični del, pri tem pa dijaki in dijakinje praktično uporabijo in preverijo obravnavana teoretična spoznanja.
Pri vajah dijaki in dijakinje izdelajo tudi najmanj dva praktična izdelka na leto. Pri nalogi lahko sodeluje več dijakov, če je le-ta obsežnejša.
Temeljna naloga učitelja pri predmetu je omogočiti dijakom in dijakinjam doseči zastavljene globalne cilje predmeta. Dijake in dijakinje seznanja z novostmi in težnjami v računalništvu, jim svetuje pri izbiri nalog, spremlja njihovo dejavnost in jih opozarja na nepravilnosti, jih motivira in vzpodbuja pri njihovem delu in analizira ocenjuje njihova prizadevanja. Dijakom in dijakinjam ne vsiljuje svojih zamisli in predlogov, ampak jih spodbuja pri iskanju svojih rešitev. Predlagane rešitve s predlagatelji analizira glede na individualne zmožnosti in razpoložljivost opreme ter si prizadeva za uspešno izvedbo rešitev.
Informacije postajajo vedno več vredno sredstvo, ki omogoča vpliv in odpira možnosti. V učni načrt so kot samostojne teme vključene tudi vsebine, ki obravnavajo to plat. Kvalitetna obravnava teh tem je možna le, če so nenehno prisotne v procesu poučevanja. Kot samostojne nastopajo le, kadar želimo poudariti njihov pomen.
Pri predmetu dobi dijak v vsakem letniku najmanj dve oceni iz praktičnih izdelkov in tri ocene iz predpisanih šolskih nalog. Pri ocenjevanju praktičnih izdelkov ocenjujemo kakovost, izvirnost in obsežnost izdelka, uporabnost izdelka, primernost izbranih metod glede na problem, izvirnost uporabljene rešitve in kakovost predstavitve. Pri šolskih nalogah ocenjujemo stopnjo poznavanja in razumevanja predelane snovi. Struktura šolskih nalog naj bo podobna strukturi maturitetnih pol (vprašanja izbirnega tipa, vprašanja s kratkimi odgovori in strukturirana vprašanja). Pri končni oceni naj ocena šolskih nalog predstavlja 65 % končne ocene in ocena praktičnih vaj 35 %.