Model skupnega izvajanja izobraževalnih programov srednjega poklicnega izobraževanja v gradbeništvu - izobraževalni program:
Tehnologija z vajami posreduje dijakom oz. vajencem temeljna strokovno-teoretična znanja, ki so osnova in dopolnilo k praktičnemu pouku in praktičnemu izobraževanju v delovnem procesu.
Pri predmetu dijak oz. vajenec :
Informativni cilji |
Formativni cilj
idijak oz. vajenec: |
Socializacijski cilji
dijak oz. vajenec: |
Posebnosti v izvedbi |
1. letnik |
GRADBENI ELEMENTI |
|
|
|
- nosilni elementi zgradbe;
- nenosilni elementi zgradbe;
- načini izvedbe gradbenih del;
- monolitna;
- montažna;
- polmontažna;
- konstrukcijski sistemi;
- masivni;
- skeletni.
|
- spozna funkcijo nosilnih in nenosilnih elementov zgradbe ter zna izbrati ustrezne materiale;
- razlikuje načine izvedbe, razloži vzroke za izbor določenega načina;
- razlikuje konstrukcijske sisteme in spoznava pomen pravilne konstrukcijske zasnove objekta.
|
- Razvija sposobnost samostojnega mišljenja ter povezovanja teoretičnega in praktičnega znanja.
- Razvija čut za odgovorno strokovno delo.
|
Vaja
|
PRIPRAVLJALNA GRADBENA DELA |
|
|
|
- organizacija gradbišča;
- pripravljalna dela;
- preiskave terena;
- zemeljska dela;
- prenos podatkov iz načrta v teren;
- zakoličevanje;
- profiliranje;
- zunanja ureditev;
- varstvo pri delu.
|
- spozna pomen ustrezne org. gradbišča;
- spozna osnovna pripravljalna dela;
- seznani se s pomenom in načini preiskav terena;
- seznani se z načini izvajanja zemeljskih del, osnovnim orodjem in gradbenimi stroji;
- spozna načine prenašanja podatkov;
- usposobi se za izvedbo enostavne zakoličbe;
- spozna postopek prenosa tlorisnih in višinskih podatkov iz načrta za teren.
|
- Razume pomen upoštevanja predpisov varstva pri delu.
- Razvija čut za strokovno odgovornost.
|
Vaja: - skicira primer organizacije manjšega gradbišča,
- zakoličba in prenos podatkov iz načrta na teren
|
GRADBENI ELEMENTI |
|
|
|
- temelji,
- zidovi,
- stebri,
- mednadstropne konstrukcije,
- preklade,
- nosilci,
- AB zidne vezi,
- loki,
- oboki,
- kupule,
- stopnice,
- strehe,
- dimniki,
- ventilacije,
- okna in vrata,
- izolacije.
|
- spozna nalogo posameznega gradbenega elementa;
- razume nujnost uporabe ustreznega materiala;
- razume različne obremenitve in deformacije ab plošč;
- spozna različne načine izvedbe;
- razloži deformacijo oz. poškodbo kot posledico strokovne napake;
- zna narisati gradbeni element oz. izdelati maketo;
- spozna uporabo in sestavne dele shunt, schiedel, kovinskih in keramičnih dimnikov;
- seznani se z načini vzidav oken in vrat;
- spozna nalogo, materiale in načine izvedbe za hidroizolacijo, toplotno in zvočno izolacijo;
- določi hidroizolacije za kopalnico, balkon, oz. teraso.
|
- Pridobiva poklicno identifikacijo.
- Razvija občutek za sodelovanje z drugimi gradbenimi poklici.
- Razvija poklicno odgovornost.
- Razvija ekološko zavest.
- Spozna pomembnosti natančnega in strokovnega dela.
|
Vaja: - skiciranje in izdelava modelov gradbenih elementov,
- risanje detajlov,
- analiziranje tehničnih podatkov iz prospektov proizvajalcev,
Ogled:
- grabenih elementov na gradbišču, razstavi, sejmu,
- prospektov,
- vzorcev izolacijskih materialov.
|
TEMELJI |
|
|
|
|
- spozna s plitvim in globokim temeljenjem;
- pozna tehnologijo izvedbe plitvih temeljev: točkovnih, pasovnih, temeljnih plošč in posebnih oblik;
- pozna tehnologijo izvedbe globokih temeljev: pilotov, vodnjakov, kesonov;
- zna upoštevati dejavnike, ki vplivajo na obliko in izvedbo temeljev;
- zna zakoličiti enostavni objekt;
- zna upoštevati dejavnike, ki vplivajo na obliko temeljev
|
- razvije odnos do varovanja okolja;
|
- Vaja: Izdelava modelov različnih vrst temeljev in jih med seboj primerjajo.
|
2. letnik |
FIZIKALNE OSNOVE |
|
|
|
- merski sistem, dolžina, površina, prostornina, masa
- gibanje: pot, hitrost, pospešek
- sila, teža, moment
- energija, moč, delo
- tekočine in plini
- toplota, temperatura
- izkoristek
|
- obvlada merske enote, ki se pojavljajo na njegovem poklicnem področju: razloži na primeru
- - obvlada pretvarjanje enot
- utrdi in poglobi pojme fizike na primerih iz bodoče strokovne prakse
|
- razvija natančnost in odgovornost pri delu
- razvija pripadnost poklicu
- razvija sposobnost opazovanja in ugotavljanja povezav
|
|
ELEKTROTEHNIKA |
|
|
|
|
- obvlada osnovne pojme elektrotehnike
- npr. tok, napetost, moč
- razume osnove elektrotehnike v napeljavi
- razume pojem in pomen elektronike
|
- razvija zavest o varovanju sebe in drugih (nesreče z elektriko!)
|
|
|
|
|
|
- pogonski in delovni stroj,
- fiziološki stroj: vzvod, škripec, zagozda...
- parni pogoni
- vodni pogoni
- alternativni pogoni in viri energije
|
- razloži razliko med pogonskim in delovnim strojem na primerih
- našteje primere uporabe fizioloških strojev
- opiše delovanje parnega pogona
- opiše osnovni princip hidroelektrarne
- našteje nekaj obnovljivih virov energije, pozna razliko med obnovljivimi in neobnovljivi viri
|
- razvija zavest o vzročno-posledičnih povezavah
- razvija sposobnost tehničnega razmišljanja in opazovanja
- spozna pomen gospodarnega in ekološkega vedenja pri uporabi dobrin
|
|
- ogrevanje: centralno, lokalno, toplotna izolacija, toplotni most, sončni kolektorji...
|
- pozna osnovne principe delovanja, našteje osnovne sestavne dele ogrevalnih sistemov
|
- se zave svetovnega energetskega problema
|
|
- hlajenje: hladilnik, klima naprava, toplotna črpalka...
|
- razloži podobnost delovanja hladilnih in ogrevalnih naprav
|
- razvija sposobnost sklepanja (glede na podobnost delovanja)
|
|
MOTORJI Z NOTRANJIM IZGOREVANJEM |
|
|
|
- zgodovinski razvoj, uporaba
- ottov 4 taktni motor
- dizelski 4 taktni motor
- ottov 2 taktni motor
|
- našteje primere uporabe teh motorjev
- opiše delovanje, uporabo
- pozna prednosti in slabosti, primerja posamezne načine delovanja
|
- razvija sposobnost primerjanja, ugotavljanja razlik
- razvija sposobnost sklepanja
|
|
- sestavni deli motorjev
- mazanje, hlajenje motorjev
- izpušni sistem, katalizator
|
- našteje, opiše funkcijo, sklepa o obremenitvah in materialu sestavnega dela
- opiše delovanje, namen, možne okvare
|
- razvija čut za odgovornost (čut za preprečevanje okvar)
|
|
OSNOVE HIDRAVLIKE IN PNEVMATIKE |
|
|
|
|
- opiše osnovne elemente hidravlike in pnevmatike
- razloži njihovo uporabo na gradbenih strojih
|
- razvija sposobnost analitičnega in sinteznega mišljenja
|
|
OSNOVE GRADBENIH STROJEV |
|
|
|
|
- našteje osnovne gradbene stroje in področja njihove uporabe
|
- razvija pripadnost poklicu in čut za povezanost poklicev v panogi
|
|
MATERIALI NA GRADBENIH STROJIH |
|
|
|
- lastnosti, kovine, nekovine (goriva, maziva...), korozija in zaščita pred njo
- varovanje okolja
|
- na primeru razloži osnovne fizikalne in tehnološke lastnosti materiala
- pozna osnovne materiale na strojih in jih primerja po fizikalnih in tehnoloških lastnostih
- dijak spozna nevarnosti za okolje, ki jo predstavljajo gradbeni stroji
|
- razvija čut za ekonomično uporabo materialov in čut za varovanje okolja
|
- Vaje (32 ur) laboratorij
- Testiranje fizikalnih in tehnoloških lastnosti materialov
|
OSNOVNI POSTOPKI OBDELAVE KOVIN |
|
|
|
- struženje, vrtanje, frezanje, brušenje
|
- loči med seboj osnovne postopke obdelave kovin, navede primere uporabe
|
- razvija čut povezanosti z ostalimi poklici
- razvija čut odgovornosti
|
|
|
- pozna osnovne postopke varjenja
- pozna primere uporabe, prednosti in slabosti posameznega postopka
|
- razvija sposobnost primerjanja
|
|
DIZELSKI MOTOR |
|
|
|
- poglobitev, sistemi na motorju, uporaba na gradbenih strojih
|
- pozna delovanje, možne okvare, osnovno vzdrževanje, sisteme na dizelskem motorju gradbenega stroja
|
- razvija vztrajnost, čut za pomembnost stalnega izobraževanja
|
|
POSEBNE OBLIKE MOTORJEV |
|
|
|
- (wanklov motor, plinska turbina)
|
- razloži delovanje teh motorjev, primerja lastnosti in uporabnost
|
- razvija sposobnost primerjanja lastnosti
|
|
ELKTRIČNE NAPRAVE NA DELOVNIH STROJIH |
- razloži delovanje osnovnih električnih naprav na gradbenih strojih, pozna povezavo med njimi, možne okvare in osnovno vzdrževanje
|
- razvija čut za spremljanje tehnološkega razvoja
|
|
ČRPALKE, VENTILATORJI, KOMPRESORJI |
- prepozna napravo, navede primere uporabe in osnovne tehnološke lastnosti
|
- razvija sposobnost sinteznega mišljenja
|
|
HIDRAVLIKA INPNEVMATIKA NA GRADBENIH STROJIH |
- razloži delovanje hidravličnih in pnevmatskih naprav na gradbenih strojih,
- pozna povezavo med njimi, možne okvare in vzdrževanje
|
- razvija čut za vestno delo, odgovornost za stroj
- razvija sposobnost povezovanja vzrokov in posledic
|
|
3. letnik |
TRANSPORTNE NAPRAVE |
|
|
|
- elementi transp. naprav
- žerjavi
- dvigala
- transportni trakovi
- viličarji
- avtodvigala
|
- pozna elemente transportnih naprav in njihove funkcije
- prepozna napravo, navede primere uporabe in osnovne lastnosti
|
- razvija sposobnost sinteznega razmišljanja
|
|
NAPRAVE ZA PRENOS MOČI |
|
|
|
- (menjalniki, sklopke, diferencial, kardanski zglob...)
|
- opiše sestavne dele, navede primere uporabe na gradbenih stojih
|
- razvija sposobnost sinteznega mišljenja
|
|
KRMILNE NAPRAVE, VZMETENJE IN OBESE, ZAVORE, KOLESA IN GOSENICE |
- pozna delovanje, pozna primere uporabe na gradbenih strojih
|
- razvija sposobnost sinteznega mišljenja
|
|
GRADBENI STROJI |
|
|
|
- stroji za zemeljska dela: bagri, rovokopači, dozerji, skreperji, grederji
- pnevmatski stroji: pnevmatska kladiva, vrtalne garniture, kompresorji
- stroji za utrjevanje terena: vibro plošče, valjarji
|
- prepozna stroj, ga opiše, opiše delovanje, navede primere uporabe v praksi
|
- razvija pripadnost poklicu
|
|
STROJI ZA TRANSPORT GRADBENEGA MATERIALA |
|
|
|
- tovornjaki, damperji, nakladalci, žičnice, betonske črpalke, avtomešalec
|
- opiše delovanje strojev, primere uporabe
|
- razvija čut za ekonomično rabo časa in prostora
|
|
STABILNA POSTROJENJA |
|
|
|
- betonarna, asfaltna baza, separacija (drobilci, sita)
|
- opiše postopke, ki potekajo v postrojenju, pozna vstopne materiale
|
- razvija pripadnost poklicu
|
|
VARSTVO PRI DELU |
|
|
|
|
- pozna osnovne predpise, postopke, sankcije v zvezi z varstvom pri delu na gradbenih strojih
|
- razvija čut odgovornosti zase in za sodelavce
|
|