NIŽJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: POMOČNIK KMETOVALCA

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

PRAKTIČNI POUK – ČEBELARSTVO (izbirni)

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

   

 

2.

 

55

55

3.

 

51

51

skupaj

 

106

106


3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Dijaki:

  • spoznajo tehnološke postopke čebelarjenja,

  • povežejo pridobljena teoretična znanja s praktičnim delom,

  • spoznajo in se naučijo posameznih  opravil pri čebelah,

  • razvijajo delovne navade, ki jih zahtevajo sodobni tehnološki postopki,

  • dojemajo pomen znanja za uspešno čebelarjenje,

  • spoznajo pomen organizacije dela za uspešno proizvodnjo,

  • se vključujejo v dela in naloge za varstvo okolja.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    2. letnik:

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

     

    Dijaki:

    Dijaki:

     

    ZGRADBA ČEBELJEGA TELESA

  • ločijo telesne dele: glavo, oprsje, zadek;

  • spoznajo organe za dihanje, krvotok, izločanje, čutila, žleze, želo, spolne organe;

  •  

    Slike, videoposnetki, model.

    ČEBELJA DRUŽINA

  • spoznajo sestavo čebelje družine,

  • delitev dela v družini,  gnezdo čebelje družine;

  • Pridobijo spoznanja o čudoviti organiziranosti čebelje družine.

    Slike, videoposnetki.

    Ogled družine v čebelnjaku.

    UREJENOST ČEBELJEGA BIVALIŠČA

  • spoznajo satnice, sate, matičnike, razporejenost medu, zalege ter cvetnega prahu v bivališču;

  • Pridobijo vedenje, kako natančna je razporeditev posameznih elementov v gnezdu.

    Satovje.

    Poseg v naseljenem panju.

    POGOJI ZA ŽIVLJENJE ČEBELJE DRUŽINE

  • spoznajo kakšna je primerna vlažnost, temperatura v gnezdu, kako se ga primerno zrači in kako čebele gradijo satje;

  • Pridobijo občutek, kako in kdaj smejo posegati v gnezdo.

    Delo v čebelnjaku.

    SPOMLADANSKI ZAČETEK ZALEGANJA IN PRVI POSEG V PANJ

  • znajo ugotoviti  kdaj se zaleganje prične, kar je pogojeno z izletavanjem čebel in vnosom svežega cvetnega prahu;

  • Spoznajo, da je opazovanje nujni pogoj za prepoznavanje zaleganja v panju.

    Ogled izletavanja pred čebelnjakom,dražilno krmljenje,pregled matric in drobirja.

    OBDOBJE PORASTA ŽIVALNOSTI ČEBELJE DRUŽINE

  • spoznajo kdaj in zakaj čebelja družina številčno narašča,

  • spoznajo potrebne ukrepe v tem času in jih izvršijo;

  • Pridobijo občutek za pravilno postopanje s čebelami v tem obdobju.

    Pregled čebelje družine v tem času in ukrepanje za pospeševanje razvoja družine.

    ROJENJE

  • spoznajo vzroke rojenja;

  • Razvijejo občutek za ukrepanje.

    Preprečijo rojenje,uredijo roj in izrojenca.

    SPORAZUMEVANJE, IZLETAVANJE ČEBEL

  • spoznajo načine sporazumevanja med člani čebelje družine;

  • Pridobijo občutek, da le z opazovanjem lahko razlikujejo različno vedenje čebel.

    Videoposnetki.

    Pregled čebel na mreži panja,satja,žrela in opazovalnem panju.

    NABIRANJE NEKTARJA, MANE, VODE, CVETNEGA PRAHU IN PROPOLISA

  • spoznajo, kdaj rastline medijo, kje dobijo čebele vodo,

  • spoznajo kako nabirajo in prinašajo cvetni prah in propolis;

  • Pridobijo občutek kdaj in kako se to odraža na obnašanju čebel.

    Opazovanje čebel na paši, pred žrelom in na satju in potrebni ukrepi za večji donos.


    3. letnik:

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

     

    Dijaki:

    Dijaki:

     

    PRIPRAVA ČEBEL NA JESEN IN ZIMO

  • spoznajo razmere v družini jeseni in pozimi;

  • spoznajo potrebo po spodbujanju razvoja z dokrmljevanjem;

  • spoznajo, kako dopolniti zaloge hrane za zimo;

  • Pridobijo občutek za upadanje razvoja čebel po usihanju medenja in krajšanju dneva.

    Posegi v družine v tem obdobju.

    DOBA ZIMOVANJA

  • spoznajo zimsko gručo in njene potrebe po hrani, miru in toploti;

  • Razvijejo občutek  za količine zaloge in razporeditev hrane v panju,mir in izoliranje panja.

    Pregled zazimljenih panjev.

    POMEMBNEJŠE MEDEČE RASTLINE IN GOZDNA PAŠA

  • spoznajo najpomembnejše medeče rastline in proizvajalce mane;

  • Razvijejo občutek o soodvisnosti med rastlinami, čebelami in ekonomiko.

    Opazovanje medovitih rastlin v fazi medenja in proizvajalcev mane.

    OPRAŠEVANJE KMETIJSKIH RASTLIN

  • spoznajo pomen opraševanja s čebelami za razmnoževanje in povečanje količine pridelkov kmetijskih in drugih rastlin;

  • Razvijejo občutek o soodvisnosti med rastlinami, čebelami in ekonomiko.

    Ugotavljanje oprašenosti rastlin in kontrola donosov medu.

    VRSTE IN OPREMA PANJEV

  • spoznajo Janšev panj, Alberti-Žnidaršičev panj, nakladni panj (LR);

  • Pridobijo občutek, da vsak panj ni za vsakega čebelarja.

    Delo z različnimi tipi panje.

    IZBIRA VRSTE PANJEV, STOJIŠČA ZA ČEBELNJAK ALI PANJE

  • spoznajo, da je potrebno pri tem upoštevati pašne vire, znanje čebelarja, porabo časa in možnosti prodaje proizvodov in čebel;

  • Pridobijo občutek, da vsak panj ni za vsakega čebelarja.

    Delo z različnimi tipi panjev.

    OPREMA ČEBELARJA

  • spoznajo kakšna oprema je potrebna za čebelarjenje;

  • Razvijejo občutek za enostavnejše in varno poseganje v panj v opremi.

    Ogled in uporaba opreme.

    HRANA IN KRMLJENJE ČEBEL MED LETOM

  • spoznajo v katerem času dneva dokrmljujemo in zakaj dokrmljujemo v posameznih mesecih leta;

  • Pridobijo občutek za primeren čas in količino dodane hrane.

    Krmljenje v različnih obdobjih z različnimi vrstami krme in različnimi pitalniki v različnih panjih.

    JESENSKA OPRAVILA PRI ČEBELAH IN NEVARNOST ROPANJA

  • spoznajo kdaj in zakaj je potrebno zmanjšati prostor čebelam v različnih panjih in različno močnih družinah ter zožati vhode v panj, zaradi preprečevanja ropanja;

  • Pridobijo občutek za preprečevanje ropanja.

    Ureditev panjev in družin v tem obdobju.

    ZAZIMOVANJE ČEBELJIH DRUŽIN

  • spoznajo potrebnost zožitve bivalnega prostora in primerno toplotno izolacijo le-tega;

  • Pridobijo občutek, da je tudi čebelam v hudih zimah nujno potrebna toplota za preživetje.

    Zožitev gnezda in paženje z različnimi materiali.

    POMLADANSKA OPRAVILA

  • spoznajo kako ocenimo zalogo hrane in potrebo po dopolnitvi le-te;

  • spoznajo brezmatičnost, oslabelost družine ter nujnost pridruževanja takih družin normalnim družinam;

  • spoznajo potrebo po razširitvi ali zožanju prostora posameznim družinam v panjih in potrebo po zamenjavi satja;

  • spoznajo, da je potrebno vzpodbujati hitrejši razvoj družin z dodatnim (dražilnim) krmljenjem;

  • Oblikujejo spoznanje, da je hrana pogoj za preživetje družine.

    Razvijejo občutek, da je živalnost pogoj za preživetje družine.

    Pridobijo občutek kdaj ima družina premalo ali preveč prostora.

    Pridobijo občutek, da je dodatno krmljenje za razvoj družine nujno.

    Ugotavljanje potreb po dopolnitvi zalog krme in morebitno krmljenje.

    Združevanje in pridruževanje oslabelih ter brezmatičnih družin.

    Iznačevanje,jačanje ali slabitev posameznih družin

    Dražilno krmljenje in potrebni posegi.

    OBNOVA MATIC

  • spoznajo zakaj in kako se menja matice;

  • Pridobijo občutek kdaj je potrebna zamenjava matic.

    Vzgoja in zamenjava matic.

    PRIDELOVANJE MEDU

  • spoznajo opremo za točenje medu, posodo in nego medu;

  • Pridobijo si mnenje o naporu, ki ga je potrebno vložiti pri pridelavi medu.

    Oprema za točenje (točilo, cedilo, pribor za odkrivanje satja, posode).

    PRIDELAVA CVETNEGA PRAHU

  • spoznajo smukalnike, postopek in pravilno shranjevanje cvetnega prahu;

  • Razvijejo občutek za pravilen postopek s cvetnim prahom.

    Nameščanje smukalnikov,odvzem in nega cvetnega prahu.

    PRIDELAVA MATIČNEGA MLEČKA

  • spoznajo postopek pridobivanja matičnega mlečka;

  • Razvijajo občutek preciznosti za pridobivanje matičnega mlečka.

    Priprava družin za pridobivanje mlečka,cepljenje ličink in odzemanje mlečka ter njegova nega.

    VAROOZA

  • spoznajo nevarnost hude razmnožitve zajedalca in preprečevanje obolenja;

  • Oblikujejo si mnenje o obolenju.

    Ugotavljanje okužbe in zdravljenje.

    POAPNELA ZALEGA

  • spoznajo škodo, ki jo povzroča ta in podobne bolezni;

  • Pridobijo občutek kako je pomembno pregledovanje družin.

    Ugotavljanje vzrokov in preprečevanje bolezni.

    HUDA GNILOBA

  • spoznajo trdoživost povzročiteljev in nujnost sistematičnega zatiranja;

  • Pridobijo spoznanje o nevarnosti posameznih obolenj z zakonodajo.

    Prvenstveno zdravljenje.

    PRAŠIČEVOST, NOSEMAVOST, MAJSKA BOLEZEN

  • spoznajo vzroke in posledice ter možnost zdravljenja teh bolezni;

  •  

    Ugotavljanje,preprečevanje in zdravljenje.

    VOŠČENI MOLJ, ČEBELJA UŠ, MIŠI, MRAVLJE, OSE, SRŠENI

  • spoznajo kakšno in kolikšno škodo naredijo ti škodljivci čebelam in možnosti preprečevanja;

  • Pridobijo občutek kako je treba čebele zaščititi pred škodljivci.

    Nastavitev pasti za miši, sršene, ose.

    Sredstva za zatiranje moljev.

    VARSTVO ČEBEL PRED ZASTRUPITVAMI

  • spoznajo koliko intenzivnost kmetijstva zmanjšuje število medečih rastlin in kateri pesticidi zastrupljajo čebele in čebelje proizvode;

  • Pridobijo občutek kako zavarovati čebele pred zastrupitvami in možnostjo ohranjanja čebeljih paš.

    Ogled mrtvic pred panji.

    Ugotavljanje števila medečih rastlin na negnojenih in intenzivno gnojenih ter škropljenih kmetijskih površinah.

    Eventuelno zapiranje ali odvoz ogroženih čebeljih družin.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • delavniški dnevnik,

  • izdelek ali storitev z zagovorom.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Splošno: znanja tega predmeta se nadgrajujejo z znanji predmetov Poljedelstvo, Sadjarstvo in vinogradništvo

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • zgradba čebeljega telesa;

  • poljedelstvo

  • žuželke;

  • pomembnejše medeče rastline;

  • poljedelstvo

    sadjarstvo

  • ogrščica, repica;

  • sadno drevje;

  • varstvo čebel pred zastrupitvami;

  • poljedelstvo

    sadjarstvo

    vinogradništvo

  • varstvo rastlin;

  • škropljenje sadnih dreves;

  • varstvo vinske trte;