NIŽJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: POMOČNIK V ŽIVILSTVU

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 35.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 14. 1. 2000

1. IME PREDMETA

OSNOVE EKONOMIKE

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

   

 

2.

65

5

70

3.

   

 

skupaj

65

5

70

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Dijaki:

  • spoznajo temeljne pojme gospodarjenja (ekonomike),

  • spoznajo poslanstvo podjetja, njegovo sestavo in delovanje,

  • spoznajo stroške in razvijajo zavest o zmanjševanju stroškov,

  • spoznajo ugotavljanje poslovnega izida,

  • spoznajo trg in delovanje tržnega mehanizma,

  • spoznajo tržno (marketinško) usmeritev podjetja,

  • zavedajo se pomena tržnega razmišljanja in obnašanja vseh zaposlenih v podjetju,

  • razvijajo pozitivne moralne vrednote pri gospodarjenju.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    OSNOVNI POJMI GOSPODARJENJA

    Dijaki

    Dijaki

     

  • potrebe in dobrine

  • spoznajo življenjske, osebne, družbene in druge pomembne potrebe;

  • spoznajo naravne, gospodarske, duhovne in druge vrste dobrin;

  • Razvijajo zavest o pravilnem odnosu do naravnih dobrin in o prizadevanjih za ohranjanje naravnih dobrin.

     

  • ekonomika

  • ugotovijo, da je omejenost dobrin osnovni gospodarski problem;

  • ločijo med gospodarjenjem države in gospodarjenjem podjetja;

  • Se zavedajo, da je koristno poznati temeljne ekonomske izraze.

     

  • proizvodnja

  • ločijo med obrtniškim in industrijskim načinom proizvodnje;

  • naštevajo temeljne elemente proizvodnje (stroje, surovine, delavce, storitve);

  • Se zavedajo, da je proizvodnja temeljni način pridobivanja dobrin (drugi načini so: prisila, prosjačenje, menjava).

     

    OSNOVNI POJMI GOSPODARJENJA DRŽAVE

  • ugotavljajo dejavnike, ki vplivajo na voljo za delo;

  • na primeru bruto domačega proizvoda in državnega proračuna se seznanijo s problemom razdelitve dobrin;

  • spoznajo vlogo denarja in se seznanijo s pojmom inflacija;

  • seznanijo se s problemom brezposelnosti;

  • razlikujejo med gospodarskimi in negospodarskimi dejavnostmi;

  • spoznajo pojem infrastruktura;

  • spoznajo povezanost živilske industrije z drugimi dejavnostmi;

  • Se zavedajo, da nobeno pošteno delo ni manjvredno.

    Razmišljajo o svojem odnosu do denarja.

    Razmišljajo o reševanju problematike brezposelnosti.

    Razmišljajo o pomembnosti živilske industrije.

    Vaja: izdelajo plakate o infrastrukturi in o različnih dejavnostih (o kmetijstvu, industriji, trgovini ipd.).

    OSNOVNI POJMI GOSPODARJENJA PODJETJA

  • opredelijo cilje podjetja;

  • ločijo med izrazi podjetje, firma, obrat;

  • ugotavljajo prednosti in slabosti majhnih in velikih podjetij;

  • spoznajo pomen kratic s.p., d.o.o. in d.d.;

  • naštevajo glavne aktivnosti poslovanja (nabavo, proizvodnjo, prodajo, skladiščenje in finance);

  • seznanijo se s pojmi menedžer, podjetnik in poslovni načrt;

  • spoznajo pomen in vpliv dobre komunikacije med zaposlenimi na uspešnost poslovanja;

  • Razmišljajo o poslovanju podjetij glede morale in ekološke osveščenosti.

    Razpravljajo o težavah pri organiziranju.

     

  • premoženje podjetja

  • spoznajo temeljna sredstva, obratna sredstva, rezervna sredstva in sredstva solidarnosti;

  • Razvijajo zavest o odgovornem ravnanju in uporabi premoženja doma, v šoli in podjetju.

     

  • stroški v podjetju

  • obračunavanje stroškov

  • ugotovijo, da lahko zmanjša stroške vsako podjetje;

  • ločijo med izdatki in prejemki;

  • seznanijo se z delitvijo stroškov po stroškovnih mestih;

  • spoznajo pomen poznavanja stalnih stroškov na enoto (kom, kg ipd.) pri različnih količinah proizvodnje;

  • naštevajo ukrepe za zmanjševanje stroškov;

  • seznanijo se z enostavno delitveno kalkulacijo (vse stroške deli(jo) s proizvedeno količino);

  • seznanijo se s sestavo prodajne cene;

  • Razmišljajo o solidarnosti med ljudmi v družbi.

    Razvijajo zavest o odgovornosti za nastale stroške.

    Razmišljajo o prizadevanjih, kaj lahko sami naredijo, za zmanjševanje stroškov in izdatkov doma, v šoli in podjetju.

    Vaja: z metodo brainstorming (burjenje možganov) naštevajo prizadevanja za zmanjšanje stroškov.

  • investicije v podjetju

  • ugotavljajo razloge za investiranje v podjetju (izboljšanje delovnih razmer, modernizacija poslovanja, odprava ozkega grla ipd);

  • seznanijo se s pojmi investitor, investicijski objekt, izvajalec investicijskih del;

  • Zavedajo se pomena varčevanja in odrekanja, ki sta potrebna za investicije v družini in podjetju

     

    TRG

  • spoznajo pojem trga;

  • ločijo med popolno konkurenco in monopolom na trgu;

  • spoznajo temeljni zakon ponudbe in povpraševanja in delovanje tržnega mehanizma;

  • ugotovijo glavne udeležence na živilskem trgu;

  • ugotavljajo dejavnike, ki vplivajo na ponudbo hrane in na povpraševanje po hrani;

  • ugotavljajo probleme in potrebe, zaradi katerih je smiselno in prav, da se v delovanje trga vmešava država;

  • Razmišljajo o zdravi konkurenci.

    Zavedajo se problema pomanjkanja hrane v svetu in si oblikujejo spoštljiv odnos do hrane.

    Vaja: obiščejo tržnico in napišejo poročilo

    TRŽENJSKA (MARKETINŠKA) USMERITEV PODJETJA

         

  • tržna usmeritev zaposlenih v podjetju

  • spoznajo nastanek in razvoj tržne usmeritve podjetij,

  • seznanijo se z raziskavo trga;

  • naštevajo instrumente trženja (izdelek, mesto prodaje, promocija, cena);

  • ugotavljajo pomen tržnega razmišljanja in obnašanja vseh zaposlenih za uspešno prodajo izdelkov;

  • Se zavedajo, da imamo za oblikovanje in kombiniranje instrumentov omejeno sredstev.

    Razmišljajo o pripadnosti podjetju, trudu in ustvarjalnosti, ki nikoli ne moreta biti popolnoma poplačana z denarjem.

    Vaja: izdelajo plakate na temo trženja.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • inputi proizvodnje (delo, surovine, stroji)

  • delitev dela

  • Družboslovje

  • delo;

  • družbene dejavnosti;

  • potrebe in dobrine

  • Tehnologija

  • prehrana in živila;

  • organizacija podjetja

  • Praktični pouk

  • obrat;

  • proizvodnja

  • temeljna in obratna sredstva

  • stroški, gospodarnost

  • skladiščno poslovanje

  • trženje

  • Tehnologija

    Praktični pouk

  • proizvodnja;

  • surovine, stroji;

  • oprema, stroji, naprave surovine;

  • čiščenje;

  • skladiščenje;

  • izdelek (higiena, kakovost),