INFORMATIVNI CILJI
|
FORMATIVNI CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
POSEBNOSTI V IZVEDBI
|
|
Dijak
|
Dijak
|
|
Kombinacijska logika:
4 ted
-
IN vrata,
-
ALI vrata,
-
negacija,
-
NOR in NAND,
-
XOR,
-
logične tabele,
-
logične enačbe,
-
osnovni logični teoremi,
-
zapis v obliki mintermov in makstermov.
|
-
zna narisati simbole za vse osnovne logične funkcije;
-
zna napisati pravilnostne tabele vseh osnovnih funkcij;
-
zna zapisati, uporabiti in sestaviti logično enačbo vezja, ki je podano s preprostim opisom;
-
iz podane logične enačbe zna narisati logično vezje;
-
iz podane tabele zna napisati logično enačbo v obliki mintermov (PDNO);
-
iz podane tabele zna napisati logično enačbo v obliki makstermov (PKNO);
-
zna napisati in uporabiti osnovne logične teoreme z eno ali dvema spremenljivkama ?
|
-
Navaja se na sistematičen pristop pri reševanju logičnih vezij in spoznava gradnike logičnega sklepanja;
-
ugotavlja, da so isti problemi rešljivi na več načinov in da probleme lahko zapišemo v matematični obliki;
-
povezuje različna znanja (matematika, praktični pouk,…).
|
Primera vaj v laboratoriju:
-
iz podane logične tabele izdela enačbe, jih pretvori v lestvični diagram in funkcijo realizira v EWB-ju,
-
iz podanega opisa izdela pravilnostno tabelo, logične enačbe in lestvični diagram ter vezje realizira v EWB-ju.
|
Minimizacija:
4 ted
-
minimizacija z uporabo teoremov,
-
minimizacija z VK diagrami,
-
vaje iz reševanja problemov,
-
pretvorba v NAND in NOR obliko.
|
-
Uporablja VK diagrame za minimizacijo;
-
iz podane tabele za štiri spremenljivke zna napisati logično enačbo in jo minimizirati z VK diagrami;
-
z uporabo teoremov zna minimizirati logično funkcijo dveh spremenljivk;
-
pri minimizaciji upošteva redundance;
-
za poljubno tabelo z redundancami na strani vhodov in izhodov zna izdelati VK diagram, iz njega izpeljati logične enačbe in narisati ter izdelati vezje z osnovnimi logičnimi gradniki;
-
zna pretvoriti vezje iz NOR v NAND in obratno.
|
-
Spoznava, da je isto funkcijo moč realizirati na različne načine;
-
širi si pogled na dani problem;
-
s sistematskim pristopom pri zapisu logičnih tabel se navaja na analizo problemov, ki jih bo srečeval v vsakdanjem življenju.
|
Primeri vaj v laboratoriju:
-
iz podane tabele izdela vezje,
-
z uporabo logičnih vrat TTL izdela enostavne funkcije.
|
Sestavljeni elementi:
2 ted
-
multiplekser,
-
demultiplekser,
-
7-segmentni dekodirnik.
|
-
Zna opisati delovanje multiplekserja in demultiplekserja;
-
iz podane pravilnostne tabele vezja MUX zna razložiti njegovo delovanje;
-
MUX zna uporabiti kot vezje za izvajanje logičnih funkcij brez eliminacije spremenljivk;
-
zna zapisati predstavitev številk v obliki 7-segmentne kode;
-
zna izdelati poljuben prekodirnik.
|
-
Navaja se na uporabnost tehnične literature in na iskanje informacij iz različnih medijev;
- utrjuje znanje angleškega in slovenskega jezika;
- spoznava večplastnost – več podatkov na eni sami liniji, a ne istočasno.
|
Dijak naj sam poišče informacije o različnih elementih in jih predstavi drugim v obliki referatov.
Primer vaje v laboratoriju:
-
z uporabo MUX izdela podano logično funkcijo.
|
Realna vezja:
5 ted
-
LED prikazovalnik,
-
zgradba vrat z diodami,
-
zgradba v DTL,
-
logični napetostni nivoji,
-
tokovi,
-
hitrosti,
-
Schmitt triger,
-
tristanjsko vezje.
|
-
Loči CA in CK prikazovalnik;
-
loči med izhodnimi tokovi pri CA in CK vezavi prikazovalnika ali LED diod;
-
zna izračunati velikost omejilnega upora pri LED;
-
primerja in razlikuje vezja IN in ALI vrat z diodami;
-
nariše in opiše delovanje vezja invertorja s tranzistorjem;
-
zna razvrstiti napetostne nivoje logičnih vezij,
-
prepozna prepovedano območje vezja,
-
našteje in opiše osnovne parametre TTL in CMOS vezij,
-
pravilno spoji CMOS in TTL elemente,
-
predvidi pojav zakasnitve signalov na logičnih vezjih,
-
zna opisati in uporabiti Schmittovo preklopno vezje,
-
razloži pomen visoke impedance in tristanjske logike.
|
-
Spozna, da so v realnosti omejitve, ki precej porušijo idealizirano sliko;
- navaja se na samostojnost pri iskanju informacij;
- informacije sprejema kritično;
- spoznava uporabnost teorije v povezavi z elementi v realnem svetu.
|
Omejimo se samo na TTL in HCT vezja. Poglavje nujno zahteva vaje v laboratoriju.
Primeri vaj v laboratoriju:
-
krmiljenje LED diode s 7400,
-
meritev prenosne funkcije TTL in CMOS vezja,
-
meritev izhodnih in vhodnih tokov logičnih vezij.
|
Sekvenčna vezja - uvod:
4 ted
-
samodržni spoj z releji,
-
RS flip-flop,
-
sinhroni RS,
-
JK,
-
D,
-
T.
|
-
Zna opisati delovanje vezja z releji, ki je krmiljeno s tipkami – samodržni kontakt;
-
dobro zna opisati in analizirati delovanje RS flip-flopa;
-
našteje in opiše različne tipe RS flip- flopov;
-
zna narisati zgradbo JK flip- flopa;
-
opiše časovni odziv JK flip-flopa;
-
razloži delovanje D in JK flip-flopa;
-
nariše časovni odziv T flip-flopa;
-
loči med različnimi tipi proženja.
|
-
Spozna nov pojem 'pomnenje' v povezavi s tehniškimi problemi;
-
dosedanje predstave organizira v novi shemi: sinhronsko/asinhronsko;
-
z grafičnim prikazom časovnega poteka predstavlja in dokazuje rešitve praktičnega problema.
|
Zaradi široke uporabe v sodobnih krmiljih je najpomembnejši element tega poglavja RS ff, ki se veliko uporablja v mikroprocesorskih sistemih.
Primeri vaj v laboratoriju:
-
realizacija vklopa in izklopa žarnice z isto tipko,
-
meritev časovnega odziva RS, JK in D flip-flopa,
-
meritev delilnika frekvence s T flip-flopi.
|
Uporaba flip-flopov:
7 ted
-
vezja z RS flip-flopi,
-
funkcijski načrti,
-
vezja s T flip-flopi,
-
števci po modulu N,
-
sinhroni števci,
-
pomikalni registri.
|
-
Zna uporabiti RS flip-flop za krmiljenje (časovnik);
-
analizira delovanje poljubnega vezja, ki ima dva RS flip-flopa in poljubna kombinacijska vezja;
-
zna izdelati števec s T flip-flopi, ki šteje do 8, 16, 32…;
-
loči med delilnikom frekvence in števcem;
-
zna izdelati asinhroni števec do N;
-
zna narisati časovni diagram poljubnega sinhronega ali asinhronega števca;
-
iz podanega vezja z dvema FF zna narisati časovni diagram delovanja;
-
razloži delovanje pomikalnih registrov;
-
razlikuje med asinhronimi in sinhronimi vezji;
-
zna projektirati sinhroni števec z uporabo D ali JK FF, ki šteje do N, N<8.
|
-
Časovno sosledje dogodkov si predstavlja v obliki sistematično urejenih relacij;
-
povezuje tabelarični zapis in časovni diagram;
-
spoznava, da je potrebno vsako informacijo shrani na določeno mesto;
-
ugotavlja, da je v življenju veliko realnih problemov povezanih s štetjem in s števili,
-
primerja štetje, čas in frekvenco kot tesno povezane veličine;
-
ocenjuje svoj napredek pri povezovanju teorije in prakse;
-
odloča se za poglabljanje znanja na svojem interesnem področju.
|
Natančno je potrebno obdelati sekvenčna vezja z uporabo RS ff.Naučimo jih logike konstruiranja asinhronih in sinhronih vezij. Poudarek je na časovnih diagramih in povezavi med tabelami stanj in časovnimi diagrami.
Primeri vaj v laboratoriju:
-
števec do 16 z uporabo TTL T flip-flopov,
-
uporaba 7493 in 7490,
-
uporaba 4520 in 4518,
-
realizacija krmiljenja z uporabo PLK, ki ima vsaj eno pomnilniško funkcijo (RS),
-
realizacija polnjenja vode v rezervoar,
-
krmiljenje gretja v prostoru – histereza,
-
krmiljenje klima naprave,
-
krmiljenje dvigala.
|
Lestvični diagrami:
8 ted
-
risanje krmilnih shem in označevanje elementov v shemah,
-
pojem delovnega in mirovnega kontakta,
-
prehod na lestvična vezja,
-
uporaba PLC v krmilnih vezjih,
-
izdelava sheme za krmiljenje enostavnih strojev,
-
izmenični stik,
-
tabela vhodov in izhodov,
-
programiranje iz razumevanja problema,
-
časovniki.
|
-
Iz podane sheme je sposoben izvesti analizo delovanja vezja;
-
loči med delovnimi in mirovnimi kontakti relejev;
-
opiše vlogo mirovnih kontaktov v varnostni verigi;
-
iz opisa zahtev delovanja krmilja (kombinacijsko) zna izdelati lestvični diagram;
-
pravilno izdela referenčno listo vezja;
-
napiše tabelo vhodov in izhodov;
-
uporablja enega izmed programov za programiranje industrijskih krmilnikov (Mitsubishi, Omron...);
-
izdela projektno nalogo za dani problem;
-
zna uporabljati funkcijo za nazor delovanja krmilnika;
-
zna izdelati krmiljenje z uporabo zakasnitve pri vklopu in pri izklopu.
|
-
Spoznava nove načine predstavitve zapisov istih vsebin;
- srečuje naprednejše (novejše) tehnologije;
- z uporabo lestvičnih diagramov se navaja na časovno sosledje izvajanja različnih operacij;
- spoznava univerzalnost profesionalnih programskih izdelkov in se navaja na njihovo uporabo;
- pridobiva sposobnost povezovanja znanj, pridobljenih pri različnih predmetih.
|
To poglavje je namenjeno utrditvi pridobljenih znanj in aktualizaciji predmeta. Znanja, ki jih bo pridobil o PLC, bo potreboval že v začetku 4. letnika pri meritvah, zato tega poglavja ne smemo izpustiti.
Poglavje naj bo obdelano z reševanjem realnih problemov.
Primeri vaj v laboratoriju:
-
izdelava programa za krmiljenje žarnice z izmeničnim stikom,
-
krmiljenje dvigala,
-
krmiljenje delovanja klimatske naprave.
(Vsaka izdelana vaja mora vsebovati vse elemente projektnega dela.)
|
INFORMATIVNI CILJI
|
FORMATIVNI CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
POSEBNOSTI V IZVEDBI
|
|
Dijak
|
Dijak
|
|
Zgradba mini računalnika:
3 ted
-
osnovni sklopi mini računalnika,
-
vodila.
|
-
Razlikuje vlogi programskega in podatkovnega pomnilnika;
-
razlikuje vloge naslovnega, podatkovnega in kontrolnega vodila;
-
loči med naslovi vhodno izhodnih enot in pomnilnika;
-
zna našteti, opisati in povezati sestavne dele mini računalnika;
-
zna opisati pojem multipleksiranje.
|
-
Dojema računalnik kot orodje za reševanje nalog;
-
predstavlja si konkretne sestavne dele računalnika;
-
razume pomen vodil za prenos podatkov.
|
Poglavje se naj obdeluje tako dolgo, da bodo dijaki razumeli pretoke informacij in naslovov v sistemu.
Primer vaje v laboratoriju:
-
vaje iz spoznavanja zgradbe PC računalnika, tipkovnica, tiskalnik in serijski vmesnik, disk, pomnilnik...
|
Pomnilniška vezja:
3 ted
-
diodna matrika,
-
ROM, EPROM,
-
EEPROM, Flash,
-
SRAM, DRAM,
-
naslavljanje,
-
paralelni vmesnik.
|
-
Opiše mehanizem delovanja pomnilnika z diodno matriko;
-
razloži mehanizem dekodiranja naslovov v pomnilniku;
-
opiše pojem pomnilniško preslikanega prostora,
-
razlikuje med podatki in naslovi;
-
pozna delovanje in programiranje EPROM vezja;
-
loči med različnimi tipi pomnilnikov;
-
pozna šestnajstiški številski zapis;
-
pozna naslovno dekodiranje;
-
pozna vlogo paralelnega vmesnika.
|
-
Spoznava, da je urejenost pogoj za uspešno delo;
-
razume, da je množico informacij moč obvladovati samo z dobrim sistemom naslovov;
-
razume razliko med informacijami – naslov, vsebina;
-
spozna pomen odlagališča podatkov in hranjenja informacij.
|
Ker dijaki o tem poglavju že veliko vedo iz literature in vsakdanjega življenja, je poglavje primerno za referate.
Primeri vaj v laboratoriju:
-
izdelava vezja z EPROM-om in števcem;
-
sekvenčni avtomat z uporabo EPROM vezja;
-
leteče luči, semafor...
|
Mikroprocesor:
6 ted
-
CPE,
-
ALU, akumulator,
-
dekoder ukazov,
-
programski števec,
-
cikli in potek izvrševanja ukaza.
Aritmetična vezja:
-
dvojiški zapis števila,
-
računanje v dvojiškem sistemu,
-
seštevalnik,
-
odštevanje,
-
množilniki.
|
-
Pozna osnovne sklope mikroprocesorja;
-
pozna vlogo in funkcijo ALU;
-
loči med taktom in programskim ciklom;
-
pozna vlogo PC;
-
zna opisati potek enega cikla v mikroprocesorju,
-
razume vlogo dekoderja ukazov;
-
zna zapisati števila v različnih številskih sistemih;
-
uporablja binarni zapis števila;
-
zna pretvarjati med binarnim in desetiškim sistemom;
-
v dvojiškem sistemu zna sešteti in odšteti dve števili;
-
uporablja mehanizem seštevanja več števil,
-
loči med eniškim komplementom in negativnim številom
-
loči med predznačenim in nepredznačenim zapisom števila,
-
določi dolžino zapisa pri predznačenih številih,
-
opiše delovanje polnega seštevalnika;
-
razloži pojem C-prenosa;
-
precizira mehanizem delovanja odštevalnika.
|
-
Spoznava povezavo med hitrostjo izvajanja operacij in zmogljivostjo procesorja;
-
spoznava, da v realnem svetu dogodki niso enako urejeni kot v svetu računalnikov;
-
z izvajanjem računov v različnih številskih sestavih razvija logični način mišljenja;
-
spoznava, da je s pravilnim pristopom mogoče enostavno premagati tudi zahtevnejše naloge;
-
ugotavlja trajnost in univerzalnost določenih znanj.
|
V tem poglavju obdelamo le osnovne enote mikroprocesorja.
Primeri vaj v laboratoriju:
-
vaje na simulatorju, ki nazorno predstavi delovanje mikroprocesorja;
-
dijaki naj opazujejo potek izvajanja enega ukazni cikla,!!! s poudarkom na vlogi dekoderja ukazov, PC in ALU;
-
vaje iz pretvorbe med različnimi številskimi sistemi;
-
vaje iz načinov zapisa števila (poudarek na predznačenih in nepredznačenih zapisih);
-
primer seštevanja ali odštevanja različnih števil - vaja naj pokaže pomen predznačenosti in nepredznačenosti ter dolžine zapisa;
-
vaja iz seštevanja s poudarkom na pojavu prenosa;
-
ločevanje med prenosom in predznakom.
|
Zbirnik:
3 ted
-
programski model – registri,
-
osnovni ukazi za delo z bitnimi spremenljivkami,
-
programski skoki,
-
vloga statusnega registra,
-
osembitne operacije –števci,
-
matematične operacije.
|
-
Našteje in opiše osnovne registre mikroprocesorja;
-
zna uporabiti ukaze za izvajanje logičnih enobitnih ukazov;
-
razloži uporabo glavnih zastavic stanj;
-
uporablja osnovne ukaze za pogojne skoke;
-
v programu uporabi osnovne operacije za prenos podatkov;
-
v programu uporabi osnovne aritmetične ukaze;
-
uporablja ukaze za delo s podprogrami.
|
-
Razvija sposobnost ločevanja med dogodki;
-
spozna pomen natančnega opisa dogajanj;
-
razvija sposobnost definicije enostavnih opravil;
-
kompleksno nalogo zna razstaviti na drobna opravila.
|
Dijaki naj spoznajo nekaj osnovnih ukazov mikroprocesorja. Ukazi naj bodo v zbirniku, ker bodo tako lažje razumeli delovanje sistema.
Primeri vaj v laboratoriju:
-
izdelava programa in programiranje malega mikrokrmilnika;
-
izdelava programa za krmiljenje dvigala samo gor/dol;
-
izdelava programa za krmiljenje klima naprave;
-
izdelava programov z uporabo kombinacijske enobitne logike brez FF.
|
Algoritmi:
2 ted
-
osnovni algoritmi za reševanje logičnih kombinacijskih problemov,
-
RS flip flop,
-
več flip-flopov.
|
-
Zna izdelati algoritem RS flip-flopa;
-
zna izdelati algoritem programa z več FF;
-
razloži pomen algoritma;
-
iz algoritma zna napisati program za izbran mikrokrmilnik;
-
zna izdelati algoritem za števec.
|
-
Razvija sistematičen pristop k opisovanju dogodkov;
-
razvija smisel za urejenost pri opisovanju dogodkov in upošteva vrstni red ter pogoje za prehod med dogodki.
|
Poglavje je namenjeno pridobivanju sposobnosti analize problema in sistematičnega pristopa k izdelavi programa.
Primeri vaje v laboratoriju:
-
izdelava krmilja za enostaven stroj, ki vključuje kombinacijsko logiko in največ dva FF.
|
Programiranje:
4 ted
-
realizacija programa za kombinacijsko vezje,
-
program z vključenim flip-flopom,
-
koračna krmilja.
|
-
Zna izdelati algoritem programa, ki vključuje števec, komparator in logična vezja;
-
zna napisati program za opravljanje aritmetične operacije s seštevanjem in odštevanjem ter uporabo prenosa;
-
zna napisati program koračnega krmiljenja za poljubno število korakov.
|
-
Loči med naročeno nalogo - programom in podatki za obdelavo,
-
spoznava, da je dober - razčlenjen opis procesa pomemben za izvedbo avtomatizacije tega procesa;
-
razvija sistematičen pristop k opisu procesov;
-
razume pojem stanje in prehod med stanji.
|
V tem delu se dijaki srečujejo s povezavo zgradbe mikroprocesorja in algoritmi. Poglavje ni strogo limitirano v okvir te snovi - lahko se razprši čez več ostalih poglavij in programiranje spoznavamo skupaj s spoznavanjem zgradbe mikrokrmilnika.
Primer vaje v laboratoriju:
-
izdelava programa, ki vključuje analogni vhod – klimatsko napravo z analognim merilnikom temperature.
|
Mikrokrmilnik:
2 ted
-
Prekinitve,
-
časovniki,
-
vezje za serijski prenos podatkov.
|
-
Predvidi dogajanje ob prekinitvah;
-
zna precizirati lokacije prekinitvenega vektorja,
-
zna razložiti delovanje serijskega vmesnika;
-
zna uporabiti časovnike v enostavnem programu,
-
uporablja različne načine delovanja časovnika,
-
zna opisati vlogo sklada in kazalca sklada.
|
-
Spoznava, da za hitre odzive na dogodke potrebujemo tudi povsem namenska vezja;
-
srečuje se z omejitvami in jih sprejema;
-
razume pojem prenosa podatkov.
|
Dijaki spoznajo osnovne periferne sklope, ki so vgrajeni v mikrokrmilnik. Vedo naj za možnosti, ki jih nudi mikrokrmilnik, vendar ne učimo pomena posameznih registrov in njihove nastavitve.
Primer vaje v laboratoriju:
|
Vhodno izhodne enote:
3 ted
-
vhodna digitalna enota,
-
izhodna tranzistorska enota,
-
izhodna relejska enota,
-
AD in DA pretvornik,
-
PWM.
|
-
Zna uporabiti optoločilnik v vezju,
-
nariše in opiše vhodno enoto z ločitvijo mase;
-
nariše in opiše analogno vhodno enoto;
-
nariše in opiše tranzistorsko izhodno enoto,
-
zna opisati osnovni princip AD in DA pretvorbe;
-
opiše princip PWM kot nadomestek analognega izhoda.
|
-
Spozna, da sama teoretična razglabljanja o problemih ne pomenijo rešitve problema;
-
znanja iz teoretičnih poglavij zna prenesti v realni svet mikrokrmilnikov;
-
zna povezati teoretično jedro problema z dogajanji v realnem svetu.
|
To poglavje je namenjeno spoznavanju teoretičnih osnov zgradbe perifernih enot PLC -PPS sistemov. Naj bo vez med mikrokrmilnikom in prosto programirljivim sistemom. Dobro je treba obdelati digitalno!!! vhode izhodne enote.
Primeri vaj v laboratoriju:
-
priklop induktivnega stikala na PLC;
-
priklop analognega senzorja na PLC;
-
uporaba PLC za krmiljenje klimatske naprave;
-
uporaba PLC za regulacijo osvetlitve v prostoru.
|
Prosto programabilni sistemi – 27:
2 ted
-
pregled trga,
-
načini programiranja,
-
osnovne enote PLC.
|
-
Pregleda krmilnike, ki so dostopni na domačem tržišču;
-
loči med različnimi PLC moduli;
-
uporablja osnovne programske pristope: lestvičnega, funkcijskega in mnemoničnega;
-
zna oceniti ustrezno konfiguracijo PLC za dani problem.
|
-
Ugotavlja velikost trga in tehta ponudbe za poljubne rešitve nalog;
-
navaja se na tržni pristop k rešitvi problemov krmilij.
|
Dijaki naj dobijo občutek o raznolikosti te opreme na trgu.
Domača naloga:
Dijaki naj raziščejo trg PLC-jev.
|
Pristopi k programiranju:
3 ted
-
logične funkcije,
-
uporaba stikal: delovni in mirovni kontakti,
-
realizacija flip-flopov,
-
alarmi,
-
zapahovanje,
-
števci,
-
primerjalniki.
|
V enem izmed izbranih načinov programiranja (lestvični diagrami, funkcijski bloki, inštrukcije) zna:
-
uporabiti pravilno vrsto končnega stikala (delovni ali mirovni kontakt);
-
realizirati funkcijo zapahovanja izhodov;
-
napisati program za javljanje napake;
-
napisati program za števec izdelkov;
-
razložiti delovanje primerjalnika.
|
-
Dijak si ustvarja celostno sliko o krmiljih;
-
razvija sposobnost povezovanja različnih dejstev, ki so navidez med sabo nepovezana;
-
spoznava, da v realnem svetu veljajo zakoni in dogovori, ki veljajo tudi za tehniko (standardi),
-
spoznava, da je v realnem svetu manj prostora za raziskave in več za uporabo že sprejetih dogovorov in standardov,
-
spoznava, da je dobro narejeno delo pogoj za preživetje;
-
dojame pomen standardov kakovosti.
|
Poglavje naj zaokroži predmet in ponovno opozori dijake na pravilen, sistematičen in s standardi določen pristop k pisanju katerih koli programov, posebej pa še programov za PPS.
Primeri vaj v laboratoriju:
-
izdelava krmiljenja garaže s štetjem avtomobilov;
-
izdelava dvigala z izbiranjem nadstropja.
|
Praktični primeri uporabe pridobljenega znanja
2 ted
|
-
Ponavlja snov iz obeh letnikov;
-
izdela projektno ali seminarsko nalogo.
|
-
Dijak povezuje snov celotnega predmeta.
|
Ponovitev celotne snovi in zaokrožitev predmeta.
|
Znanje preverjamo ustno in z ocenjevanjem dela ter poročil vaj v laboratoriju.
Ustno preverjamo z vprašanji iz teorije snovi s poudarkom na razumevanju pojmov in povezovanju snovi v funkcionalno znanje.
Pri laboratorijskem delu preverjamo razumevanje, natančnost, izvirnost, inovativnost, sodelovanje v skupini, uspešnost uporabe virov informacij in vrednotenje le-teh ter racionalnost izrabe virov.