SREDNJE POKLICNO TEHNIŠKO IZOBRAŽEVANJE

IZOBRAŽEVALNI PROGRAM KMETIJSKO-PODJETNIŠKI TEHNIK

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA:

RAZVOJ PODEŽELJA

2. ŠTEVILO UR PO POSAMEZNIH LETNIKIH IN OBLIKAH IZOBRAŽEVALNEGA DELA

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

Skupaj

Teorija

Vaje skupaj

Vaje z delitvijo

1.

2.

68

50

18

-

Skupaj

68

50

18

-

3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Dijak se usposobi za:

4. OPERATIVNI CILJI PREMETA

VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

FORMATIVNI CILJI

SOCIALIZACIJSKI CILJI

POSEBNOSTI V IZVEDBI

POJEM PODEŽELJA

Dijak:

Dijak:

Kaj je podeželje?

  • razloži pojem podeželja
  • razloži značilnosti podeželja v različnih slovenskih pokrajinah glede na naravne pogoje in značilnosti kmetijske pridelave
  • našteje naravne in družbene elemente podeželja (kulturna krajina, prebivalci, naselja, infrastruktura,…)
  • ugotovi pomen podeželja za družbeni in gospodarski razvoj v državi
  • se zave pomena podeželja za družbeni in gospodarski razvoj v državi
  • se zave prednosti in odgovornosti življenja na podeželju
  • Večfunkcionalni značaj podeželja

  • našteje gospodarske in družbene dejavnosti na podeželju
  • razloži povezanost in soodvisnost med različnimi dejavnostmi na podeželju
  • razume medsebojno odvisnost med
  • naravnimi in družbenimi elementi podeželja za njegov celosten razvoj;
  • opiše pomen kmetijstva za trajnostni razvoj podeželja;
  • se zave nujnosti uravnoteženega razvoja na podeželju
  • Vaja:

  • ogled in opazovanje izbranega podeželskega prostora
  • Spreminjanje podeželja

  • opiše demografske, socialne, ekonomske in funkcijske spremembe na podeželju
  • razloži pojme: depopulacija, deagrarizacija, zaraščanje kmetijskih zemljišč, degradacija podeželja in jih utemelji s konkretnimi primeri iz svojega okolja
  • opiše dejavnike in vzroke sprememb
  • razloži posledice depopulacije in deagrarizacije za razvoj podeželja
  • opiše urbanizacijo in suburbanizacijo na podeželju (kaj povzroča te procese in kakšne so njihove posledice)
  • razloži socialne in ekonomske odnose med podeželskim in urbanim okoljem
  • primerja spremembe na podeželju v Sloveniji in EU
  • se zave posledic družbene in naravne degradacije podeželja
  • razvije čut za opazovanje in analiziranje sprememb na podeželju
  • Vaja:

  • analizira spreminjanje podeželja na izbranih primerih iz neposrednega okolja
  • DEJAVNIKI RAZVOJA PODEŽELJA

    Okoljski dejavniki za razvoj podeželja

  • razložijo pomen okoljskih dejavnikov za naselitev ter kmetijske in nekmetijske gospodarske dejavnosti na podeželju
  • primerja vplive okoljskih dejavnikov v različnih pokrajinah na kmetijstvo, poseljenost ter razvoj drugih dejavnosti na podeželju (turizem, storitve, industrija)
  • našteje vire energije na podeželju
  • analizira nove tehnologije in organizacijske dosežke na področju rabe energije
  • razloži rabo obnovljivih virov (les in drugo biomaso, male vodotoke, sončno energijo, geotermalno energijo in veter)
  • razloži pomen vodnega gospodarstva za razvoj podeželja;
  • pozna možnosti razvoja podeželja v lokalnem okolju,
  • oblikuje pozitivni odnos do okolja in upošteva njihov vpliv na gospodarsko in družbeno dogajanje na podeželju
  • razvije ekološko zavest
  • se zave nujnosti uporabe obnovljivih virov energije za trajnostni razvoj podeželja
  • se zave posledic neustrezne rabe kmetijskih zemljišč
  • Vaja:

  • popis vseh obnovljivih virov na konkretnem območju-domača vas, naselje
  • Demografski in socialni razvoj podeželja

  • opiše izobrazbeno, starostno dejavnostno sestavo prebivalcev na podeželju
  • opiše socialno sestavo podeželskega prebivalstva (kmečko in nekmečko prebivalstvo)
  • opiše tipe kmečkih gospodinjstev na podeželju (čiste, mešane in dopolnilne kmetije,…)
  • razloži dejavnike in vzroke spreminjanja socialne sestave na podeželju
  • uporabi metode zbiranja podatkov
  • se zave pomena znanja za razvoj kmetijstva in podeželja
  • Vaja:

  • analizira demografski razvoj v izbranem podeželskem naselju (anketa)
  • Zemljiško - posestne razmere na podeželju

  • opiše značilnosti zemljiško-posestne strukture na podeželju
  • našteje vzroke in posledice razdrobljenosti zemljiške posesti v Sloveniji;
  • opiše spreminjanje zemljiško-posestne strukture na podeželju (zmanjševanje števila kmetij, povečanje obsega kmetij)
  • se zave nujnosti povečevanja obsega kmetij za utrjevanje ekonomičnosti slovenskega kmetijstva
  • Vaja:

  • kartiranje rabe kmetijskih zemljišč na izbranem območju
  • Naravni pogoji ter kmetijstvo in gozdarstvo

  • razloži pomen naravnih pogojev za kmetijstvo
  • opiše prilagajanje kmetijstva različnim naravnim pogojem
  • opiše gozd in gozdni prostor kot naravno, prostorsko krajinsko in kulturno danost slovenskega podeželja
  • razloži gospodarski, socialni in naravovarstveni pomen kmetijstva in gozdarstva
  • se zave pomena ohranjanja in varovanja kmetijskih zemljišč in njihove proizvodne funkcije
  • Nekmetijske dejavnosti na podeželju

  • našteje nekmetijske dejavnosti na podeželju (storitvene in proizvodne obrti, turizem,…)
  • razloži pomen nekmetijskih dejavnosti za razvoj podeželja
  • razloži pomen infrastrukture za razvoj podeželja (komunalna, cestna, energetska infrastruktura)
  • razloži usklajen razvoj nekmetijskih dejavnosti s ciljem trajnostnega razvoja podeželja (turizem - varovanje naravnih virov ter ohranjanje podeželske identitete, obrt in podjetništvo - zaposlovanje presežne delovne sile na podeželju,…)
  • razloži slabosti in prednosti nekmetijskih dejavnosti na podeželju
  • se zave pomena infrastrukture in oskrbe za ohranjanje poseljenosti
  • se zave pomena nekmetijskih dejavnosti za ohranjanje poseljenosti
  • Vaja:

  • opis možnosti za razvoj turizma na podeželju (v izbranem naselju) in izdelava (turistično) predstavitve vasi
  • Vaja:

  • primerjava rabe obnovljivih virov energije v Sloveniji in EU
  • Raznolikost podeželja

  • opiše različne tipe krajin (kulturna, naravna, obmejna, ubana, kmetijska,….)
  • razloži dejavnike, ki posamezni krajini zagotavljajo razvojne možnosti
  • UREJANJE, NAČRTOVANJE IN RAZVOJ PODEŽELJA

    Planiranje in urejanje podeželja in podeželskih naselij

  • razloži cilje urejanja podeželja
  • opiše politiko in ukrepe na področju urejanja podeželja pri nas in v EU
  • opiše ukrepe in načine prenove in urejanja podeželskih naselij
  • razloži principe celostnega urejanja in načrtovanja podeželja (uravnotežen gospodarski in družbeni razvoj na podeželju)
  • razvije občutek za usklajevanje različnih interesov na podeželju
  • razvije sposobnost komunikacije, sodelovanja in dela v skupini
  • Ogled:

    ogled oddelka za urejanje in načrtovane prostora v občini in geodetskega urada;

    Urejanje kmetijskega prostora

  • ugotovi razlike med tipi poljske razdelitve v odnosu do naravnih razmer v posameznih slovenskih pokrajinah
  • opiše vrste zemljiških operacij in posegov (agromelioracije, hidromelioracije, komasacije, arondacije, namakanje,…)
  • opiše načine oskrbe z vodo (osuševanje, namakanje)
  • razloži upravičenost in ekonomičnost uvedbe zemljiških operacij in posegov
  • opiše postopek prometa s kmetijskimi zemljišči
  • se zave pomena sodelovanja med kmetovalci pri urejanju kmetijskega prostora
  • se zave pomena trajnostnega urejanja kmetijskega prostora
  • Varovanje podeželja

  • opiše zavarovana območja: parki, rezervati, vodovarstvena območja,…
  • opiše značilnosti krajinskega parka, naravnih rastišč
  • upošteva principe trajnostnega razvoja na podeželju
  • razloži alternativne oblike obdelovanja zemlje kot varstvo krajine;
  • opiše načela dobre kmetijske prakse
  • se zave pomena zavarovanih območij za razvoj podeželja
  • se zave povezanosti in odvisnosti človeka in narave
  • Načrtovanje razvoja podeželja

  • opiše aktualne ukrepe in razvojne programe na podeželju (CRPOV, regijski razvojni programi za podeželje…)
  • ugotovi uspešnost razvojnih programov v svojem okolju
  • Vaja:

  • ugotavljanje uspešnosti podeželskih razvojnih programov iz svojega okolja
  • ZAKONODAJA V POVEZAVI Z RAZVOJEM PODEŽELJA

    Zakonodaja na področju varovanja okolja

  • razloži cilje in vsebino aktov na področju varovanja okolja
  • razloži zakonodajo za varstvo voda
  • upošteva predpise pri svojem delu
  • razvije občutek za natančnost in odgovornost
  • razvije občutek za spoštovanje pravnega reda
  • Zakonodaja na področju agrarne in regionalne politike

  • razloži cilje in vsebino aktov agrarne in regionalne politike v Sloveniji in EU (Strategija razvoja kmetijstva, Zakon o regionalnem razvoju,…)
  • upošteva predpise pri svojem delu;
  • Zakonodaja na področju urejanja prostora

  • razloži metode in postopke urejanja prostora na lokalni ravni (prostorski plan, zazidalni načrt,…
  • razloži zakonske določbe, ki urejajo kmetijsko-zemljiških ukrepe (agrarne operacije, namakanje zemljišč, komunalni ukrepi)
  • upošteva predpise, ki urejajo investicije bivalnih in gospodarskih poslopjih na podeželju;
  • našteje osnovne usmeritve strategije prostorskega planiranja (nova zakonodaja)
  • razvije občutek za varovanje kmetijskih zemljišč pred nenamensko rabo
  • GEOGRAFSKE, NARAVNE, ARHITEKTURNE IN ETNOLOŠKE ZNAČILNOSTI SLOVENSKIH POKRAJIN

    Naravna in družbena pestrost Slovenije

  • opiše naravne in družbene posebnosti slovenskih pokrajin (panonski, subpanonski, alpski, predalpski, primorski svet,…)
  • razloži družbene in gospodarske probleme slovenskih pokrajin
  • opiše regionalizacijo Slovenije
  • se zave pomena naravne in družbene pestrosti Slovenije za oblikovanje nacionalne identitete
  • Tipi podeželskih naselij in kmečkih hiš
  • primerja tipe podeželskih naselij in kmečkih hiš v različnih slovenskih pokrajinah
  • prepozna arhitekturne značilnosti kmečke hiše - domačije in jih razlikuje od trške, mestne, primestne;
  • opiše prostore v kmečki hiši in obnjej;
  • opiše značilnosti kmečkih vrtov in dvorišč;
  • ugotovi dejavnike, ki vplivajo na raznolikost naselij v slovenskih pokrajinah
  • pojasni varovanje in rabo stavbne in naselitvene dediščine na Slovenskem
  • se zave pomena naselitvene in stavbne dediščine na podeželju za oblikovanje slovenske identitete v EU
  • razvije občutek za varovanje in rabo stavbne in naselitvene dediščine
  • razvije čut za estetiko
  • Vaja:

    - izdelava skice ( značilne zgradbe ali kmečkega vrta)

    Naravna in kulturna dediščina slovenskih pokrajin

  • opiše naravno in kulturno dediščino slovenskih pokrajin
  • opiše vrste rastja: drevje, grmovnice, okrasne rastline, zelišča, ki so značilna za krajinska območja v Sloveniji
  • pojasni dediščino gostoljubnosti, družinskih, vaških, krajevnih šeg, navad, glasbene in plesne kulture
  • razloži metode in postopke varovanja dediščine
  • razloži rabo dediščine v današnjem času.
  • - razvije pozitivni odnos do kulturne dediščine na podeželju.

    Vaja:

    - izdelava inventarizacije naravne in kulturne dediščine v izbranem naselju in predlog njihove zaščite in rabe


    5. OKVIRNI SEZNAM LITERATURE

    6. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    7. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Vsebine predmetov so povezane predvsem s skupnimi in temeljnimi strokovnimi predmeti, posebej z znanjem iz predmetov: