VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
POMEN VARSTVA OKOLJA IN RASTLIN |
Dijak: |
Dijak: |
|
Varstvo rastlin in okolja |
- razloži pomen zdravega okolja in zdravih rastlin;
- opiše negativne posledice kmetijske proizvodnje;
|
razvije poklicno odgovornost;
se zave vpliva kmetovanja na okolje; |
Slikovni material naravnih in degradiranih okolij |
PREPOZNAVANJE BOLEZNI, ŠKODLJIVCEV IN PLEVELOV |
|
|
|
- Neživi povzročitelji poškodb
- Klimatske razmere
- Talne razmere
- Gojitveni ukrepi
- Onesnaženo okolje
|
- razlikuje žive in nežive povzročitelje poškodb;
- našteje nežive povzročitelje poškodb in prepozna značilne simptome;
- ve, kako se lahko izogne poškodbam rastlin zaradi neživih vzrokov;
- pojasni posledice neustrezne vlažnosti, pomanjkanja oziroma presežkov poglavitnih hranil, reakcije, gnojenja, obdelave tal in neustrezne uporabe FFS;
|
- se zave problema klimatskih sprememb;
- se zave, koliko poškodb lahko povzročimo z nepravilno obdelavo in oskrbo;
- se zave lastne odgovornosti za zdravje rastlin;
|
Vaja:
- spremljanje agrometeoroloških poročil prek interneta
Vaja:
- ugotavljanje vpliva relativne zračne vlage na razvoj bolezni
|
Živi povzročitelji poškodb
|
- opiše značilnosti parazitizma;
- loči saprofite od obligatnih in fakultativnih parazitov;
- opiše infekcijo, pogoje za njen nastanek in vdor parazitov v rastline;
- razlikuje pojma primarna in sekundarna infekcija;
- razloži pojma inkubacijska in fruktifikacijska doba;
- pojasni vpliv ekoloških dejavnikov na razvoj bolezni;
|
- razvije čut za strokovnost;
- se zave pomena bolezni, škodljivcev in plevelov pri pridelovanju kulturnih rastlin;
|
Vaja:
iskanje internetnih strani fito-info, ter obvestil in napovedi povezanih z varstvom rastlin |
Bolezni in simptomatika
|
- opiše zgradbo, razmnoževanje in širjenje gliv;
- prepozna simptome glivičnih bolezni;
- opiše zgradbo, razmnoževanje in širjenje bakterij;
- prepozna simptome bakterijskih bolezni;
- opiše zgradbo, razmnoževanje in širjenje virusov in mikoplazem;
- prepozna simptome virusnih bolezni;
- pozna škodljivost parazitskih cvetnic;
|
razvije čut za opazovanje; |
Vaja:
- opazovanje glivičnih bolezni pod mikroskopom
- opazovanje bakterijskih bolezni pod mikroskopom
Vaja:
- prepoznavanje znakov virusnih bolezni
|
Škodljivci in simptomatika
|
- pozna zgradbo žuželk;
- primerja načine razmnoževanja in preobrazbe izbranih žuželk;
- opiše zgradbo in razmnoževanje pršic;
- opiše zgradbo in razmnoževanje
- ogorčice;
- razlikuje poškodbe,ki jih povzročijo ptiči, polži in glodalci;
|
razvije natančnost; |
Prikaz:
- zgradba žuželk s pomočjo modela
|
Pleveli |
- pozna klasifikacijo plevelov glede na življenjsko dobo in obliko ter način razmnoževanja;
- poznan gospodarsko pomembne plevele;
- spremlja razvoj plevelov;
|
|
Vaja:
prepoznavanje plevelov |
Gospodarsko pomembne bolezni in škodljivci sadnih rastlin |
- prepozna bolezni sadnih rastlin (jablanov škrlup, pepelovka sadnih rastlin, hrušev škrlup, hrušev ožig, breskova kodravost, luknjičavost koščičarjev, sadna gniloba);
- prepozna virusne bolezni;
- spremlja razvoj sadne pršice, jabolčnega zavijača, cvetožerja, hruševe bolšice, hruševe brstarice, breskovega zavijača in češnjeve muhe;
|
- razvije sposobnost opazovanja v danem trenutku (točnost);
- se zave pomena pravočasnega odkrivanja škodljivcev in bolezni;
|
Slike najpomembnejših rastlinskih bolezni in škodljivcev
Vaja:
- iskanje rastlinskih bolezni in škodljivcev s pomočjo lupe
Ogled:
- bolezni in škodljivci na polju in v nasadih
|
Gospodarsko pomembne bolezni in škodljivci vinske trte
|
- prepozna peronosporo vinske trte, oidij in sivo grozdno plesen;
- razlikuje poškodbe brstnih pršic in grozdnih sukačev;
|
|
|
Gospodarsko pomembne bolezni in škodljivci poljščin in vrtnin
|
- prepozna snežno plesen, sneti, rjo, pepelasto plesen in rjavenje žitnih plev od žitnih nožnih bolezni;
- spremlja razvoj ogorčic, strun, švedske mušice, žitnega strgača, koruzne vešče in listnih uši na žitih;
- določi najpomembnejše škodljivce skladišč;
- prepozna gospodarsko pomembne bolezni krompirja in pese;
- razlikuje poškodbeki jigh povzroči koloradski hrošč in krompirjeva ogorčica;
- analizira vpliv gospodarsko pomembnih bolezni in škodljivcev na pridelke stročnic, oljnic in izbranih vrtnin;
|
- razvije čut za gospodarnost;
- razvije čut za natančnost;
|
|
PREVENTIVNI UKREPI |
|
|
|
- Posredno varstvo rastlin
- Zdravo okolje in tla
- Žlahtnenje
- Ohranjanje naravnega ravnotežja
|
- razloži pomen zdravega okolja;
- prepozna zdrava tla;
- razloži pomen žlahtnjenja za vzgojo odpornih sort;
- pozna možnosti uvajanja drugih, neobčutljivih rastlin;
- razloži, kaj vse je pomembno za ohranjanje naravnega ravnotežja;
- pozna nevarnosti prenašanja različnih rastlin;
- pozna pomen karantene in rastlinske higiene;
|
- se zave odgovornosti pridelovanja zdrave hrane;
- se zave, kako pomembno je preprečiti in kako težko je zdraviti;
- se zave lastne vloge pri preprečevanju poškodb rastlin;
|
Terensko delo:
- izbera ustrezne poljščine na izbranem rastišču in predvidi potek agrotehničnih del
|
- Neposredno varstvo rastlin
- Rastišče in rajonizacija
- Odporne sorte
- Neoporečen semenski material
- Kolobar
- Agrotehnika
- Obdelava
- Gnojenje
- Setev
- Namakanje in osuševanje
Poznavanje zahtev rastline |
- izbere za rastlino najboljša tla in lego ter ustrezno rastišče;
- izbere rastišču in klimi najprimernejšo rastlino in kultivar;
- izbere odporne sorte;
- uporabi neoporečen semenski material;
- izdela kolobar;
- izbere ustrezen agrotehničen postopek;
- načrtuje uravnoteženo gnojenje;
- načrtuje potreben vnos organske snovi v tla;
- določi najboljšo obdelavo tal, namakanje in/ali osuševanje;
- določi najprimernejši način in roke setve;
- našteje zahteve izbrane rastline;
- preprečuje vnos tujih povzročiteljev poškodb;
|
razvije čut opazovanja;
razvije občutek poklicne odgovornosti; |
Vaja:
- ugotavljanje odpornih sort v sortni listi
|
SEMENSKI IN SADILNI MATERIAL |
|
|
|
- Pridelava semenskega materiala seme, sadika)
- Trženje semenskega materiala in
- predpisi s področja semenskega materiala
|
- opiše možnosti prenašanja bolezni glede na način razmnoževanja ;
- našteje semenski material, njegove posebnosti in značilnosti;
- opiše tehnologijo pridelovanja semenskega materiala;
- opiše postopek dodelave semenskega materiala;
- pozna zahteve, ki jih mora izpolnjevati semenski material;
- upošteva predpise s področja pridelovanja, uvoza in trženja semenskega materiala;
- pozna obveznosti oseb, ki se ukvarjajo s pridelavo, uvozom in trženjem semenskega materiala;
- upošteva sortno listo in pozna njen pomen;
- spremlja delo uprave RS za varstvo rastlin in semenarstvo;
|
- se zave pomena avtohtonih sort in ohranjanja biodiverzitet;
- razvije občutek za doslednost;
- razvije občutek za natančnost;
- razvije poklicno odgovornost;
|
Vaja:
- vpis v register pridelovalcev
- poznavanje predpisov
Zakon o zdravstvenem varstvu rastlin in
Zakon o semenskem materialu kmetijskih rastlin semenskega materiala |