Sprejeto na 62. seji Strokovnega sveta RS za poklicno in strokovno izobraževanje, 17. 12. 2002
VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI
|
FORMATIVNI CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
POSEBNOSTI V IZVEDBI
|
RAZVOJ SKUPINE
-
model podjetniškega učenja
- delovno okolje za podjetniško učenje
PODJETNIŠKO VODENJE
-
dela in naloge vodje
- vodstvene spretnosti
SESTAVA MANAGERSKE PODJETNIŠKE SKUPINE
-
igra imen, pozdravljanje in spoznavanje
- razgovori v parih ali v skupinah po štiri
- kako se pogajati za manjkajoči predmet
- nesreča na luni; kaj bi storil - moralna dilema
-
določitev vodje v skupini
|
Dijaki:
- opredelijo delovno okolje za podjetniško učenj
- spoznajo pomen podjetniškega obnašanja
- spoznajo spretnosti in zmožnosti podjetniškega obnašanja pri kateremkoli predmetu v izobraževalnem programu
-
opredelijo lastnosti dobrega vodje v skupini
- spoznajo člane dobre podjetniške skupine
- sprejemajo odločitve pri doseganju enotnega mnenja
- dosegajo dogovor
- sodelujejo v skupini
|
Dijaki:
-
razvijajo delovno okolje, ki je prežeto s podjetniškim"duhom"
- navajajo se na spoštovanje, samozaupanje in samozavedanje
- spoznajo, da v dobri skupini (timu) ima vsak član pomembno vlogo
- razvijajo občutek pripadnosti skupini
- navajajo se na dosledno spoštovanje elementov, ki omogočajo razvoj medsebojnih odnosov, dela v skupini in zavedanja samega sebe
- razvijajo moralne vrednote
- razvijajo pogajalske sposobnosti
-
naučijo se pravilno komunicirati v skupini
|
- plakat: prikaz delovnega okolja za podjetniško učenje
-
shema: prikaz vodstvenih sposobnosti uspešnega vodje
-
vaja: pogajalec se pogaja za manjkajoči predmet
-
vaja: dijaki preberejo scenarij, opisan na delovnem listu in razpravljajo, kaj bi naredili
|
ZAVEDANJE PODJETNIŠTVA
-
razvoj podjetništva v Sloveniji in v svetu
- cilji podjetništva
- lastnosti podjetnika
- lastnosti uspešnega podjetnika, odločitev za podjetništvo in podjetnika
- kako priti do podjetniške ideje
- viharjenje idej, vaja z zidakom
- organiziranje obiskov - obisk podjetnika v razredu
- ključni dejavniki podjetništva
- uporaba videa
|
- zavedajo se, da podjetniško učenje omogoča učencem fleksibilnejše učne situacije, dopušča kontrolo, vzpodbuja odgovornost, omogoča pregled nad dogajanjem, vključuje elemente negotovosti, ohranja sproščenost...
-
spoznavanje pomena podjetništva in kakšen je prispevek novih, malih podjetij
-
spoznajo pomen lastništva nad idejo
-
občutijo, kako pomembna je povezava skupine, skupinsko delo in sodelovanje v skupini
-
spoznajo pomen povezovanja teorije s prakso
-
spodbujajo sodelovanje med šolo in podjetji
-
predstavijo lik podjetnika
|
- navajajo se na pošteno in etično ravnanje
-
dojemajo pomen doslednega upoštevanja zakonov
-
prepoznavajo pomen pravilnega in nepravilnega ravnanja
-
razvijajo osebno mnenje o zbranih zamislih
-
razvijajo sposobnosti razpravljanja
-
dojemajo pomen ustreznih medsebojnih odnosov
-
navajajo se na ohranitev dobrih odnosov do sodelujočih
- razumevajo pomen dobre organizacije
|
- plakat: poglavitni elementi podjetništva in zaželenih lastnosti, ki bi jih naj imela podjetniška oseba
-
delavnica v manjših skupinah
-
izdelava posterja: zakaj so podjetniki pomembni za naš kraj
-
vaja: zbiranje idej s pomočjo razgovora z znanci in prijatelji o predmetih, ki jih pogrešajo v vsakodnevnem življenju
-
vaja: samostojno zbiranje zamisli in zbiranje v skupini
-
vaja: organizacija obiskov in dogovori s podjetniki, pisanje zahvalnih pisem
-
ogled video filma
|
OSEBNOSTNI RAZVOJ
- razvrščanje, kakšen sem, igra s košem za papir
- samoocenjevanje, vaja vodenja
- učinkovito odločanje in vodenje
ISKANJE IDEJ
Reševanje problemov
-
problem z vrvico, problem z luknjo
- ulovite hrčka, problem stolpa iz papirja
- problem z opeko, težave z vlakom
|
- spoznajo sebe, svoj značaj in presodijo, kako jih sprejemajo drugi
-
razčlenijo svoje prednosti in slabosti, spoznajo svoje zmožnosti in si tako povečajo motivacijo
-
spoznajo lastne zmožnosti in ravni pričakovanj pri vodenju
-
spoznajo, da je večino problemov mogoče rešiti, toda včasih je rešitev težko prepoznati
-
pojasnijo možnosti za reševanje problemov po različnih poteh
-
poročajo o organiziranju in sodelovanju v skupinah
-
razvijajo ustvarjalno mišljenje
-
razvijajo logiko pri reševanju problemov
-
razvijajo domiselnost in ustvarjalno mišljenje
|
- razvijajo samozavedanje
-
dojemajo pomen zaupanja in razvijanja pozitivne podobe o sebi
-
dojemajo pomen tveganja in izziva, zadovoljstva, frustracije in razočaranja
-
raziskujejo in razvijajo spretnosti vodenja
-
razvijajo možnosti izražanja
|
- igra: učenci se postavijo pred koš za papir v oddaljenosti, pri kateri še zadenejo vanj - zadetki se ocenjujejo s točkami
-
izpolnjevanje vprašalnika: dijaki izpolnjujejo vprašalnik na tri načine
-
vaja: dijaki se razvrstijo po parih in se privežejo tako, kot kaže risba
-
vaja: dijaki imajo na voljo papir A4 in škarje in naj izrežejo tolikšno luknjo, da bodo lahko zlezli skoznjo
-
vaja: učenci, razdeljeni v skupine, dobijo komplet kart z besedilom, iz katerega morajo rešiti tri probleme
-
vaja: učenci naredijo stolp iz papirja en meter visok v desetih minutah
|
ISKANJE LASTNIH IDEJ
-
iskanje lastnih idej, izdelava seznama
- razvijanje idej z viharjenjem idej v skupini
- kako do ideje - izdelava prazničnih okraskov
- kaj je pomembno, da ideja postane poslovna ideja;
- tržno vrednotenje
- tehnično vrednotenje
|
-
urijo ročne spretnosti
-
poiščejo pot do poceni izdelkov, ki so uporabni in zanimivi za prodajo
- prepoznavajo razlike med tistimi, ki odločajo o nakupu, tistimi, ki izdelek ali storitev kupujejo, in onimi, ki ju uporabljajo
- spoznajo, da je zamisel uporabna takrat, če jo je mogoče prodati na trgu
- spoznajo pomen tveganja
- usmerijo se na prepričevanje tistega, ki odloča o nakupu
|
- razvijajo čut odgovornosti, da premagujejo težave in ne da jih prikrivajo
-
dejemajo, da je boljše zamisli razvijati, kot pa čakati, da se nam same porodijo
|
- plakat: prikaz najljubših poslovnih zamisli s področja proizvodnje, nabave, prodaje, storitev
-
delavnica: izdelava prazničnih okraskov - novost na trgu
|
PREVERJANJE ZAMISLI - IDEJ
-
preverjanje idej, prednosti nakupovanja - karte
- kitajska restavracija
- vaje s spodnjicami
- spoznajo nekatere tržne koncepte
- naučijo se segmentirati trg
|
- opogumijo se, da vrednotijo zamisli sami in se o tem pogovorijo z ljudmi, ki poznajo take dejavnosti
-
spoznajo, da je zamisel brez trga neuporabna
-
ugotovijo, zakaj in ne kaj ljudje kupujejo
- razumejo, da prodajamo koristi, ne izdelkov
-
spoznajo nekatere tržne koncepte
|
- dojemajo, da zamisli lahko postanejo resničnost le, če delo načrtujemo
-
ugotavljajo, katere koristi ljudje iščejo, ko kupujejo
|
- igra: učenci v skupinah po pet ugotovijo, zakaj ljudje kupujejo nekatere reči - na osnovi kart z besedilom in sliko
-
vaja: v skupinah skušajo ugotoviti, katere skupine gostov bodo zahajale v kitajsko restavracijo
-
vaja: na osnovi delovnega lista učenci, razdeljeni v skupine, razčlenjujejo trg po spolu in starosti - kdo kupuje spodnje perilo
|
PODJETJE
-
zakaj obstajajo podjetja
- nastanek in razvoj podjetij
- konkurenčno okolje podjetja
- odločitveni proces v podjetju
- obveznosti in odgovornosti podjetij
- delovni sestanki
PROIZVODNJA
-
prvine poslovnega procesa
- proizvodnja in preskrba
- proizvodni načrt
- celostno obvladovanje kakovosti
- spoznavajo pomen kakovosti vseh stopenj procesa za uspešno poslovanje
|
-
spoznajo različne organizacijske oblike podjetij
- razumejo pomen razdelitve nalog in odgovornosti
- naučijo se organizirati delovne sestanke, pisanje vabil in zapisnikov
- spoznajo koncepte, kot so: proizvodnja, zaloge, kontrola kakovosti, zaposleni, zdravje in varnost, upravljanje, načrtovanje, oprema...
- povezujejo informacije iz različnih virov
- pridobijo si izkušnje za reševanje problemov ob uporabi raziskave
- naučijo se izdelati proizvodni načrt
|
- občutijo pomen delitve dela, vlog in odgovornosti
-
zavedajo se, da ima podjetnik obveznosti do ožje in širše družbene skupnosti
-
gojijo pozitiven odnos do uzakonjenih odgovornosti
|
- shema: prikaz odgovornosti podjetja do ožje in širše družbene skupnosti
-
vaja: pisanje vabil in zapisnikov
-
vaja: simulacija sestanka, dogovor, kaj bo kdo delal in kako načrtuje poslovanje
-
shema: proizvodni proces
-
vaja: izdelava proizvodnega načrta; učenci odgovorijo na določena vprašanja, ki zadevajo proizvodnjo izdelka
-
shema: prikaz kroga obvladovanja kakovosti
|
STROŠKOVNI VIDIK PROIZVODNJE
-
pojmovanje stroškov
- obvladovanje stroškov
- vpliv stroškov na prodajno ceno
- spoznajo pomen skrbi za stroške
FINANCE
-
vrste denarja
- vrednost denarja
- tržni sistem kreditiranja
- bančni sistem
- potrebni zagonski kapital
- evidenca prejemkov in izdatkov
- dobiček, dohodek in odhodki
- izkaz uspeha, bilanca stanja, bilanca finančnih tokov
- temeljni princip ekonomike
|
- ločijo med posameznimi vrstami stroškov
-
naučijo se izbirati med pomembnimi, manj pomembnimi oziroma nepomembnimi stroški
-
naučijo se, da izposojen denar pomeni dodatni strošek
-
občutijo pomen dotoka denarja v proizvodnjo (pravočasno in v ustrezni višini)
-
ločijo med posameznimi termini, ki so povezani z denarjem
-
naučijo se, kdaj denar prinaša prihodek
- presodijo, koliko in katera sredstva bodo potrebovali za zagon podjetja
- spoznajo, kako si lahko izposodijo denar
-
naučijo se voditi evidenco prejemkov in izdatkov
|
-
pridobijo občutek, da je potrebno pretehtati odločitev tudi z vidika stroškov
- zavedajo se pomena finančnih institucij v okolju
- razvijajo občutek za natančnost in doslednost
- razvijajo občutek za denar
- spoznajo pomen strpnosti
- navajajo se na skromnost
- zavedajo se pomena izvirnosti in originalnosti
|
-
shema: stroški v proizvodnji
- prikaz: sestava prodajne cene
- vaja: prikaz odplačila bančnega posojila
- igranje vlog: učenci organizirajo šolsko razstavo in pripravijo finančno poročilo o prejemkih in izdatkih
- delavnica: učenci simulirajo proizvodnjo račk
|
OBLIKOVANJE IZDELKOV (DESIGN)
-
oblikovanje izdelkov
- pridobivanje informacij o oblikovanju izdelkov
- proces oblikovanja
- preglednica za zapis informacij, potrebnih za oblikovanje
- strategija razvoja izdelka
ZDRAVJE IN VARNOST
|
- spoznajo pomen dobro oblikovanega izdelka
-
spoznajo pomen pojmov: oblikovanje, zdravje, varstvo
-
razumejo pomen pridobivanja informacij o oblikovanju izdelka
-
uporabljajo preglednico za preverjanje informacij, potrebnih pri oblikovanju
-
spoznajo pomen razvoja že obstoječega izdelka
-
preverijo, ali so izpolnjeni varnostni in zdravstveni pogoji dela ter kako vpliva proizvodnja na okolje
|
-
razvijajo občutek za lepo
- prepoznavajo, da je le dobro oblikovan izdelek ustrezen in izvedljiv
- razvijajo disciplino in natančnost pri preverjanju, ali so izpolnjeni varstveni in zdravstveni pogoji dela
|
-
prikaz zgledov dobro oblikovanih izdelkov
- vaja: izdelava preglednice za zapisovanje informacij pri oblikovanju
- prikaz: razvojne oblike izdelka (npr. čevlji)
- k pouku povabimo strokovnjaka za varnost pri delu v podjetju
|
TRG IN POTREBE KUPCEV
-
kdo so vaši kupci (industrijski, individualni)
-
kaj potrebujejo vaši kupci
-
analiza trga (anketiranje kupcev, uporaba informacij)
-
kako oblikovati trženjski splet
-
analiza konkurence
-
ugotavljajo, da je poznavanje konkurence tako pomembno kot poznavanje lastnega podjetja
- trženje v šoli
|
- analizirajo kupce zaradi oblikovanja izdelkov/storitve
-
prepoznavajo potencialne kupce, njihove potrebe in trženjski splet
-
razvijajo znanje za delo z računalnikom
- uporabljajo izsledke tržnih raziskav
-
rešujejo probleme z možgansko nevihto
-
spoznajo osnovna navodila za izdelavo vprašalnika
-
spoznajo vpliv različnih dejavnikov konkurence
-
spoznajo pomen trženja
|
- razvijajo občutek za primerno oblikovanje vprašalnika
-
prepoznavajo, kako pomembno je lepo vedenje pri doseganju ciljev
|
- vaja: na osnovi slike učenci zbirajo različne vrste kupcev, ki bi morda potrebovali njihove izdelke /storitve
-
shema: prikaz možnosti, za katere lahko najdemo trg
-
vaja: izdelava vprašalnika za raziskavo trga
-
shema: izdelava trženjskega spleta (izdelek, prostor, cena in oblika promocije)
-
shema: prikaz prednosti in slabosti konkurence
-
vaja: skupina po 6 dijakov simulirajo trženje v šoli: sestavijo dnevni red, izpeljejo sestanek in poročajo, kako bi pridobili dijake na svojo šolo in jih obdržali kljub hudi konkurenci
|
PROMOCIJA IN OGLAŠEVANJE
-
načini promocije in oglaševanja
- oglaševanje
- načini oglaševanja (kateri mediji so najpomembnejši)
- učinkovito oglaševanje
- kreiranje ustreznega imagea
- kako oblikovati image podjetja
- ciljna skupina
- kako promovirati svoj proizvod
- zakonske zahteve
- kako načrtovati oglaševalsko kampanjo
- stroški reklame in propagande
|
- spoznajo pomen in vlogo oglaševanja za izdelek/storitev
-
raziščejo lastnosti in vlogo oblik oglaševanja
-
spoznajo proces raziskave, analize, načrtovanja, razvijanja, izdelave, uresničitve in evalvacije
-
spoznajo pojem promocije, katerega del je oglaševanje
-
naučijo se načrtovati oglaševalsko akcijo
-
zavejo se, da je namen oglaševanja pritegniti, vplivati in prepričati
-
razumejo, kako pomembno je narediti dober vtis na kupca
-
spoznajo, na kak način pritegniti pozornost določene skupine ljudi
-
oblikujejo oglas za izdelek/storitev, razmislijo, kako bi bil njihov izdelek /storitev za kupca privlačnejši od konkurenčnega
-
spoznajo uzakonjene zahteve oglaševanja
-
spoznajo učinkovito načrtovanje oglaševalske akcije
|
- dojemajo pomen biti boljši od konkurence
-
ustvarjati pozitiven odnos do kupca
-
pridobijo sposobnost komunikacije
-
dojemajo pomen natančnosti in doslednosti pri delu
-
razvijajo lastno kreativnost in elastičnost
-
razvijajo doslednost pri upoštevanju kodeksa oglaševalske etike
-
razvijajo pozitiven odnos do uzakonjenih zahtev oglaševanja
-
razvijajo občutek za estetiko
-
pridobijo občutek za verodostojnost podatkov
|
- plakat: prikaz načinov promocije in oglaševanja
-
vaja: učenci ugotovijo ali sta oglaševalski sporočili ustrezni, učinkoviti
-
delavnica: učenci oblikujejo propagandno sporočilo na različne teme - v skupinah
-
delavnica: učenci oblikujejo slogan za svojo dejavnost
-
simulacija: predstavitev izdelka/storitve
-
igranje vlog: načrtovanje oglaševalske akcije
-
vaja: učenci si naredijo primerjalno tabelo medijev po stroških, obsegu in trajanju reklame
|
POSLOVNI NAČRT PODJETJA
-
glavne sestavine poslovnega načrta
-
proizvod
-
trg
-
proizvodnja in potrebni resursi
-
trženje
-
vodenje(management)
-
kritično tveganje
-
terminski načrt
-
ocena poslovnega uspeha
|
-
spoznajo se z osnovnimi dokumenti, ki predstavljajo izhodišče za zagon samostojnega podjetja
-
spoznajo, da na uspešnost delovanja podjetja vpliva več dejavnikov
-
naučijo se prikazati oceno poslovnega uspeha (dobiček, izguba)
|
-
občutijo povezanost okolja s podjetjem
-
zavedajo se obveznosti podjetja do skupnosti
-
razvijajo lastno samozavest, odločnost, izvirnost, taktnost
|
-
shema: sestavine poslovnega načrta
-
vaja: po skupinah pripravijo predstavitev naše ideje o bodoči proizvodnji izdelka / storitve potencialnemu vlagatelju denarja
-
delavnica: učenci izdelajo oceno poslovnega uspeha
|