INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE
|
FORMATIVNI CILJI
|
Socializacijski cilji
|
Posebnosti
v izvedbi
|
I.
SEZNANITEV DIJAKA Z ZDRAVSTVENO USTANOVO IN DELOVNIM OKOLJEM
|
Dijak
|
Dijak
|
Dijak
|
spozna prostorsko ureditev ustanove in razporeditev
prostorov
spozna bolniški oddelek
obnovi teoretična znanja iz predmeta zdravstvene nege
bolnika
se seznani
z organizacijo dela na oddelku
zna
obnoviti znanja o higienskem umivanju, razkuževanju rok in uporabi rokavic
pojasni
pomen vzdrževanja osebne higiene in urejenosti za delo v zdravstvu
našteje osebna zaščitna sredstva in način njihove
uporabe
|
svoja znanja dokazuje s pravilnim, smiselnim gibanjem
v ustanovi in kliniškem prostoru
razvrsti zdravstvene delavce v negovalnem timu
razmeji obseg njihovih odgovornosti in delovnih
nalog,
v dani situaciji uporabi ustrezen način higienizacije
rok
pokaže higiensko umivanje rok, razkuževanje in
uporabnost rokavic
se
ustrezno uredi za delo z bolnikom
pokaže
glavne nevarne točke za eksplozijo, požar, sevanje in zna izpeljati varnostne
postopke
|
Oblikuje
pozitiven odnos do bolnikov in zdravstvenega osebja in gradi profesionalen
odnos.
Razvija
odgovornost do dela in poklicno pripadnost.
Upošteva
ekonomičnost in varčnost pri delu.
Predvidi
posledice neupoštevanja pravilnih postopkov za varno delo.
Se
zaveda pomembnosti čistih rok pri preprečevanju intrahospitalnih infekcij.
|
Izdela
tlorisni načrt bolniškega oddelka.
Opredeli
vsebino in namen funkcionalnih prostorov.
|
II.
DIHANJE
|
|
|
|
zna
opazovati dihanje
pozna normalen in patološki tip dihanja
zna razložiti strokovne pojme v zvezi s tipom dihanja
našteje optimalne pogoje za zagotovitev nemotenega
dihanja
zna pomagati bolniku pri izkašljevanju
pozna pripravo izvajalca, bolnika, pripomočkov in
aparat za aspiracijo dihal
pozna komplikacije in ukrepe
pozna zdravstveno vzgojne intervencije v zvezi z
obolenji dihal
pozna nego bolnika s traheostomo
pozna komplikacije in ukrepe pri bolniku s
traheostomo
|
zabeleži frekvenco dihanja v ustrezno dokumentacijo
razpozna spremembe pri dihanju in pravilno ukrepa
opiše izgled bolnika
namesti bolnika v ustrezen položaj za olajšanje
dihanja
v dani situaciji zagotovi ustrezno mikroklimo
pravilno oskrbi bolnika po izkašljevanju
oceni količino in opiše barvo sputuma
izvede aspiracijo skozi nos in usta po znanih
postopkih in oskrbi bolnika po aspiraciji, pospravi pripomočke in pripravi
aspirator za sterilizacijo
z ustreznimi ukrepi preprečuje širjenje
intrahospitalnih infekcij
|
Upošteva
pravila dela pri rokovanju s kužninami.
Razvija
odgovornost pri opazovanju in spremljanju stanja bolnika.
Se zaveda pomena prenosa informacij med člani
tima.
Zaveda se pomena zdravega načina življenja za
preprečevanje obolenj dihal.
Se zaveda nevarnosti kontaminacije okolja s
kužninami.
|
na
oddelku se vključuje v procesno obdelavo bolnika z respiratornimi obolenji in
poškodbami prsnega koša.
|
Aplikacija
kisika
|
|
|
|
ponovi
teoretična znanja o aplikaciji kisika
spozna pripomočke in načine aplikacije kisika na
oddelku
predvidi možne posledice nepravilne izvedbe
pozna komplikacije terapije s kisikom
|
aplicira kisik na različne načine
oskrbi pripomočke po končani aplikaciji
zabeleži aplikacijo v bolnikovo dokumentacijo
|
Na
bolnikovem oddelku sodeluje s ostalimi člani tima pri procesni obdelavi
bolnika.
Se zaveda osebne odgovornosti pri delu in
natančnosti.
Sodeluje pri zbiranju in prenosu informacij.
Upošteva
varnostne predpise pri rokovanju s kisikom.
Se
zaveda pomembnosti psihične priprave in vzpodbude bolnika pri aplikaciji
kisika in inhalacijah.
|
|
Inhalacije
|
|
|
|
pozna pomen in načine inhalacij
sposoben je ugotoviti potrebo po zdravstveno vzgojni
intervenciji pri bolniku z obolenji dihal
|
pripravi bolnika in pripomočke za inhalacije
oskrbi bolnika po inhalaciji
|
Se
zaveda strokovnega povezovanja s širšim zdravstvenim timom – fizioterapevtom.
Vključuje
se v zdravstveno vzgojno delo z ostalmi člani tima.
Sodeluje
pri motivaciji bolnika in razvija individualen pristop.
|
spremlja fizioterapevta pri izvajanju
respiratorne fizioterapije.
|
III.
PREHRANJEVANJE IN PITJE
|
|
|
|
obnovi teoretična znanja iz različnih strokovnih
predmetov
pozna vrste, namen in vpliv dietne prehrane pri
različnih obolenjih
zna servirati hrano in pijačo
pozna organizacijo naročanja in dostavljanja hrane na
bolniške oddelke
zna pripraviti bolnika na hranjenje in mu pomagati
zna bolnika pravilno hraniti
prepozna
motnje pri hranjenju
zna
bolnika pravilno oskrbeti po hranjenju
zna
pravilno hraniti otroka po steklenici
pozna
pomen vodenja bilance tekočin
zna tehtati bolnika in izračunati normalno telesno
težo
razloži pomen kontrole telesne teže
zna pravilno stehtati otroka
pozna tehniko in pomoč pri hranjenju
|
pravilno servira hrano in pijačo in preverja dieto
ustrezno pripravi bolnika na hranjenje in pitje
pravilno hrani bolnika
ustrezno ukrepa pri motnjah pri hranjenju
pravilno uredi bolnika in okolico po hranjenju in
pitju
ustrezno pripravi pribor za hranjenje po steklenici
izvede hranjenje po steklenici po znanih postopkih
upošteva posebno izbiro mleka
pravilno oskrbi otroka in pripomočke po hranjenju
zabeleži na temperaturni list
stehta bolnika in otroka
zabeleži podatke
upošteva varnostne ukrepe pri tehtanju
pravilno zabeleži težo na temperaturni list
pristavi novorojenčka k prsim in pomaga pri dojenju
kontrolira učinkovitost dojenja s tehtanjem
|
Razvija
odgovornost in natančnost pri urejanju bolnika in okolja na hranjenje.
Upošteva
kulturo hranjenja.
Razvija
strpen odnos do bolnika pri hranjenju.
Razvija
sposobnost motivacije bolnika k samostojnemu hranjenju in pitju.
Upošteva
bolnikove prehrambene navade, ki izhajajo iz verskega prepričanja in
socialnega okolja.
Oblikuje
pravilen odnos do bolnika s težavami pri hranjenju.
Se zaveda možnosti prenosa infekcij s hrano.
Razvija
odgovornost in skrb do neješčih otrok in odraslih.
Razvija
natančnost opazovanja in strpen odnos pri hranjenju.
Upošteva
varnostne ukrepe pri vzdrževanju higiene stekleničk in pribora.
Se zaveda pomena dojenja za vsestranski razvoj
otroka.
Glede
na svoje znanje in kompetence izvaja zdravstveno vzgojno intervencijo.
|
Izvaja
nego bolnika po bolniških standardih in upošteva posebnosti glede
prehranjevanja in pitja.
|
Enteralno
hranjenje bolnika
|
|
|
|
pozna teoretična znanja o enteralnem prehranjevanju
pozna delovanje črpalke za enteralno prehranjevanje
pozna kontrolo delovanja enteralne črpalke
pozna komplikacije enteralnega prehranjevanja
predstavi vzroke za enteralno hranjenje
zna opazovati bolnika med in po enteralnem hranjenju
zna zabeležiti količino sprejete hrane, tekočine v
ustrezno dokumentacijo
pozna različne sisteme za enteralno hranjenje
|
pripravi
enteralno črpalko za delovanje
nastavi naročeno količino hrane in pijače
izvede pripravo izvajalca, bolnika in pripomočkov za
hranjenje po enteralni črpalki, gastrostomi in jejunostromi
opazi znake komplikacij enteralnega prehranjevanja in
obvesti odgovorno osebo
zabeleži količino sprejete hrane in tekočine v
ustrezno dokumentacijo
|
Se
zaveda pomena opazovanja in poročanja o bolniku.
Se
aveda pomembnosti psihološke priprave bolnika na poseg.
Čuti
odgovornost za natančno opazovanje bolnika.
Sodeluje
pri učenju bolnika in svojcev.
Spodbuja
bolnika in mu nudi psihično oporo.
|
Izračuna
24 bilanco pri bolniku z gastrostomo in jejunostomo.
Opravi
kontrolo vstopnega mesta gastrostome in jejunostome in prevezo po potrebi.
Oceni
potrebe pri bolniku z enteralnim hranjenjem in izvaja nego po določenih
standardih.
|
Parenteralno
prehranjevanje
|
|
|
|
pozna infuzijske tekočine za parenteralno
prehranjevanje
našteje vzroke za parenteralno prehranjevanje
pozna načine parenteralnega hranjenja (s parenteralno
črpalko ali brez)
obrazloži pomen ustne nege pri odsotnosti hranjenja
skozi usta
|
izvede kontrolo sistema za parenteralno
prehranjevanje glede pretoka
opazuje bolnika glede komplikacij in sporoča
spremembe odgovorni osebi
|
|
|
Pomoč
bolniku pri bruhanju
|
|
|
|
našteje vzroke bruhanja
opiše izgled izbruhane mase in ustrezno dokumentira
zna rokovati z bolnikovimi izločki
|
zna pomagati bolniku med in po bruhanju
izvaja ukrepe za lajšanje neugodnosti bolnika
pomaga bolniku med bruhanjem in ga oskrbi po bruhanju
|
Se
zaveda odgovornosti pri rokovanju s sistemi za parenteralno prehranjevanje
glede preprečevanja komplikacij.
Spozna
pomen timske povezanosti in obdelave bolnika pri nefiziološkem prehranjevanju
bolnika.
Premaguje
lasten odpor do bolnikovih izločkov in razvija profesionalen odnos.
|
Izvaja
nego bolnika s stalnim urinskim katetrom po procesu.
Izvaja
nego bolnika z urinsko stomo po procesu.
Izdela
seminarsko nalogo o negi bolnika s stomo.
Se
poveže s stomaterapevtom v bolnišnici.
|
IV.
IZLOČANJE URINA IN BLATA
|
|
|
|
Izločanje
urina
|
|
|
|
obvlada teoretična znanja iz predmeta somatologije,
ZNPP in ostalih predmetov glede izločanja urina
opredeli normalno količino in barvo urina
zna razložiti pojme kot so mikcija, diureza,
inkontinenca urina, hematurija, retenca urina
pozna beleženje izločanja urina na temperaturni list
in ostalo dokumentacijo
pozna način odvzema urina po metodi čistega mokrenja
pozna način higienskega vzdrževanja nočne posode in
urinske steklenice
pozna vrste urinskih katetrov
pozna različne vrečke in način praznjenja
razloži pomen zaprte drenaže urina
pozna znake in postopke pri retenci urina
|
izvede podlaganje in odstranjevanje nočne posode
nadomesti in odstrani urinsko steklenico
odvzame urin za laboratorijske preiskave po metodi
čistega mokrenja
higiensko oskrbi nočno posodo in urinsko steklenico
izmeri diurezo v določenem času in specifično gostoto
urina
pripravi pripomočke za katetrizacijo moškega in
ženske
sodeluje pri katetrizaciji moškega in ženske
pomaga pri umivanju anogenitalnega predela telesa
izvede anogenitalno nego pri moškem in ženski
opravi anogenitalno nego pri ženski z menstruacijo
zna pripraviti pripomočke za kateterizacijo opravi
anogenitalno nego pri bolniku s stalnim urinskim katetrom
zamenja
urinsko vrečko
izprazni
urinsko vrečko
nastavi urinal
nastavi urinal kondom
namesti pleničko za enkratno uporabo
preveri vhodno mesto suprapubičnega katetra
|
Se
zaveda odgovornosti pri rokovanju z bolnikovimi izločki.
Zaveda
se zanesljivosti in natančnosti pri opazovanju, merjenju in beleženju
izločkov bolnika.
Dojema
pomembnost zagotavljanja bolnikove intimnosti pri negi.
Zaveda se odgovornost pri preprečevanju infekcij.
Upošteva bolnikove posebnosti glede navad pri
izločanju in izvajanju intimne higiene.
Razmišlja
o kvaliteti življenja bolnika s stomo.
Se
zaveda pomembnosti timskega reševanja problemov.
Se
zaveda pomena vzpodbujanja bolnika k samostojnosti pri umivanju.
Deluje
vzgojno na bolnika glede osebne hygiene.
Pomaga
bolniku s stomo na sprejemanje svoje telesne drugačnosti.
Se
zaveda pomena aseptične tehnike pri negi bolnika s stalnim urinskim katetron
in različnimi drenažnimi sistemi.
|
|
Izločanje
blata
|
|
|
|
obvlada teoretična znanja o izločanju blata
definira pojme obstipacija, diareja, melena
opredeli in opiše normalno konsistenco, količino,
barvo blata , vonj in odstopanja
zna zabeležiti izločanje blata
pozna načela odvzema blata za preiskave
našteje vzroke za izpeljavo črevesja – stomo
pozna oskrbo črevesne stome
pozna pripomočke za črevesno in urinsko stomo
pozna komplikacije črevesne stome
zna spodbuajti peristaltiko z masažo trebuha
|
izvede nego bolnika po defekaciji
aplicira odvajalno svečko
naredi mikroklizmo
izvede čistilno klizmo po znanih postopkih
pomaga
bolniku z obstipacijo
opažene
patološke posebnosti sporoča odgovorni osebi
zabeleži izločanje blata na temperaturni list
uvede in odstrani črevesno cevko
pravilno odvzame vzorec
blata za laboratorijske in mikrobiološke preiskave
uporablja različne pripomočke za črevesno stomo
pravilno namešča urinsko vrečko in ostale drenažne
sisteme
|
Se
zaveda pomena komunikacije z bolnikom in svojci.
Razvija
natančnost pri nameščanju pripomočkov za stomo in vestnost pri negi kože
okoli stome.
Po potrebi izvaja zdravstvene vzgojne
intervencije.
|
|
Izpiranje
želodca
|
|
|
|
zna pripraviti bolnika, izvajalca in pripomočke za
izpiranje želodca
pozna sodelovanje pri izpiranju želodca
našteje in opiše znake komplikacij pri izpiranju
želodca
|
pripravi izvajalca,bolnika in pripomočke za izpiranje
želodca
izvaja nego bolnika po izpiranju želodca
|
Poskuša
premagovati negativne občutke in rešuje svoje stiske skozi pogovor.
|
|
V.
GIBANJE IN USTREZNA LEGA
|
|
|
|
upošteva bolnikove zmožnosti, bolezensko stanje in
želje
pozna pomen mobilizacije bolnika, njeno postopnost in
opazovanje (barvo kože, pulz, krvni pritisk, počutje)
pozna posledice dolgotrajnega ležanja in
preprečevanja komplikacij na dihalih, tromboz, kontraktur)
razloži
ukrepe pri kolapsu
ponovi postopek prvega vstajanja
spozna vlogo zdravstvenega tehnika pri pripravi na
vizito in pomoč pri viziti
|
zna namestiti bolnika v ustrezne položaje
(relaksacijske, terapevtske, preiskovalne)
izvede
različne položaje bolnika
izbere prave pripomočke za razbremenitev telesa
ustrezno vzdržuje pripomočke
izvaja ukrepe za preprečevanje razjede zaradi
pritiska
zna rokovati in nameščati antidekubitor blazino
oceni bolnikovo ogroženost za nastanek razjede zaradi
pritiska s pomočjo Nortonove tabele
izvede pravilen
preiskovalni položaj
namesti bolnika v drenažne položaje
pripravi bolnika na posedanje na rob postelje, na
stol in na voziček
opazuje bolnika in prepreči nastanek komplikacij
izvede prvo vstajanje
pravilno dviguje, prelaga in prenaša bolnika brez in z
uporabo pripomočkov
pripravi pripomočke, voziček in bolnika na vizito
|
Upošteva
bolnikovo individualnost in zasebnost pri nameščanju bolnika v razne
položaje.
Se
zaveda vpliva zmanjšane gibljivosti na psihofizično počutje bolnika.
Se
zaveda pomena gibanja za samostojno življenje in zadovoljevanje temeljnih
potreb.
Upošteva
pravila za varno dviganje in prenašanje bremen.
Razvija
zdrav odnos do gibanja in vzdrževanja lastne fizične aktivnosti.
Sodeluje
s člani zdravstvenega tima.
Vključuje
se v zdravstveno vzgojno delo in z ostalimi člani tima izvaja posamezne
zdravstveno vzgojne intervencije.
Razvija
čut za odgovorno delo do bolnika.
|
Neguje
bolnika z zvišano telesno temperaturo pri različnih vrstah obolenj po
procesni metodi dela.
|
VI.
SPANJE IN POČITEK
|
|
|
|
pozna načine o zagotavljanju potreb po spanju in
počitku
našteje moteče dejavnike, ki ovirajo spanje in
počitek
spozna bolnikove individualne potrebe glede na
starost, obolenje in navade
pozna pomen urejenosti bolnikovega ležišča
pozna različne tipe postelj in rokovanje z njimi
zna razpoznati moteče dejavnike, ki ovirajo spanje in
počitek ter jih pomaga odpraviti
|
pripravi ležišče za dober počitek in spanje
upošteva ukrepe za preprečevanje intrahospitalnih
infekcij pri rokovanju z bolniškim perilom
prestilja in postilja nezasedeno in zasedeno bolniško
posteljo glede na gibljivost in pokretnost bolnika v postelji
menjuje in namešča posamezne dele posteljnine
vzdržuje higieno postelje, nočne omarice, vozičke za
nego in shrambo za perilo
zna koordinirati gibe in razvija ročne spretnosti
pripravi bolnika na spanje
prezrači sobo, omogoči tiho in varno okolje
zna urediti bolniško posteljo po znanih postopkih
|
Zaveda
se vpliva spanja in počitka na potek bolnikovega zdravljenja.
Razvija
natančnost, načrtnost in vestnost pri delu.
Razvija
empatičnost do bolnika.
V
sklopu negovalnega tima sodeluje pri zbiranju podatkov o bolnikovih potrebah
po spanju.
|
Izvaja
nego nog pri sladkornih bolnikih po določenih standardih.
|
VII.
OBLAČENJE IN SLAČENJE
|
|
|
|
pozna vrste in značilnosti bolniškega perila
pozna načine pri oblačenju in slačenju srajce, pižam,
kirurških srajc, jutranjk
pozna načine oblačenja in slačenja ter previjanja
dojenčka in malega otroka
seznani se s shranjevanjem in transportom čistega
bolniškega perila na oddelku
pozna postopek ravnanja z umazanim perilom
zna izbrati ustrezno in varno obutev
seznani se
z nameščanjem protez in opornic
razume pomen povijanja nog z elastičnim povojem in
nameščanjem elastičnih nogavic
|
izbere ustrezno bolniško perilo
izvede oblačenje in slačenje bolnika
nudi individualno pomoč bolniku glede na stopnjo
prizadetosti in sposobnosti samooskrbe
upošteva varnostne predpise pri rokovanju s čistim in
umazanim perilom
pravilno shranjuje perilo
pravilno rokuje s čistim in umazanim perilom
pomaga bolniku
pri obuvanju
izvede pravilno nameščanje opornic in protez
izvede povijanje nog in namešča elastične nogavice
uči bolnika pravilnega povijanja nog z elastičnim
povojem
sodeluje pri učenju bolnika glede oblačenja
|
Razvija
čut za estetsko urejenost in spoštuje bolnikovo zasebnost.
Razvija
psihomotorične spretnosti za varno oblačenje dojenčka.
|
|
VIII.
VZDRŽEVANJE NORMALNE TELESNE TEMPERATURE
|
|
|
|
pozna načela vzdrževanja normalne telesne temperature
pozna dejavnike, ki vplivajo na spremembo telesne
temperature
pozna vrste termometrov in njihovo uporabo
našteje postopke ogrevanja bolnika in pozna
pripomočke
opiše postopke ohlajevanja bolnika
pozna komplikacije pri ogrevanju in ohlajevanju
bolnika
|
izvaja različne načine merjenja in beleženja in
beleži na temperaturni list
opazuje in neguje bolnika z visoko temperaturo
oskrbi in shrani pripomočke po opravljenem merjenju
izvede splošno in lokalno ogrevanje terhlajenje
bolnika
varuje bolnika pred pregretjem in podhladitvijo
zagotavlja toplotno ugodje bolnika
|
Razmišlja
o vplivu oblačenja, življenjskem stilu in obolenjih na nihanje telesne
temperature.
Se zaveda pomena natančnega merjenja, beleženja
in prenosa podatkov.
Razvija čut za varnost pri rokovanju z
električmi aparati.
Vključuje se v izvajanje zdravstveno vzgojnih
intervencij.
|
|
IX.
OSEBNA HIGIENA IN UREJENOST
|
|
|
|
razume vpliv osebne higiene in urejenosti na dobro
počutje bolnika in preprečevanje komplkacij
pozna načine umivanja bolnika glede na stopnjo
pokretnosti, gibljivosti, splošne prizadetosti in sposobnostjo samooskrbe
pozna načine izvajanja intimne toalete
pozna pomen umivanja posameznih delov telesa
pozna načine umivanja las in lasišča
pozna nego nosu, ušes in oči
razloži pomen nege ustne votline in razloži posledice
zanemarjenosti
pozna načine izvedbe ustne nege
pozna načine britja in uporabo brivskih pripomočkov
|
pripravi sebe, pripomočke, prostor in bolnika za
ustrezen način umivanja
pomaga
bolniku pri umivanju
samostojno umije bolnika
izvede nego popka
kopa bolnika na različne načine ( pod prho, sedežno
prhanje, kopanje v kadi, na vozičku in v postelji)
oceni bolnikovo sposobnost za sodelovanje
zna bolnika
pripraviti na nočni počitek
izvaja masažne gibe za poživitev cirkulacije
oskrbi kopalnico in pripomočke
upošteva in izvaja varnostne ukrepe
opazuje bolnika med postopkom umivanja
opazuje stanje kože in zazna patološke spremembe
opazuje stanje lasišča in izvede nego las in lasišča
na različne načine
izvede postopke za odstranjevanje uši
obvlada postopke za odstranjevanje temenc
izvede umivanje bolnika in osvežilno kopel pred
nočnim počitkom,
izvede intimno toaleto pri ženski in pri moškem z
upoštevanjem posebnosti (inkontinenca, menstruacija)
izvede nego rok, nog in nohtov pri bolniku,
neguje stopala in odstranjuje poroženele dele,
izvaja ustno nego zdrave in bolne ustne votline,
izvede ustno nego pri nezavestnem in nemočnem
bolniku,
obrije bolnika
|
Spoštuje bolnikovo zasebnost, dostojanstvo,
navade in želje pri vzdrževanju osebne higiene.
Razvija čut za estetsko urejenost in dobro
počutje bolnika.
Se zaveda
vpliva bolnikove urejenosti in telesne higiene na bolnikovo samopodobo.
Razvija
čut za odgovorno, natančno in varno delo
Razmišlja
o pomembnosti higiene telesa pri različnih obolenjih.
Se
sooča s problemi, ki jih v skladu s svojim znanjem rešuje in se tako poklicno
in osebnostno razvija.
Razvija občutek za varčnost pri postopkih.
|
|
X.
IZOGIBANJE NEVARNOSTIM V OKOLJU
|
|
|
|
spoznava nevarnosti, ki ogrožajo bolnikovo
zdravstveno stanje v bolnišnici
razume svojo vlogo pri opazovanju bolnika glede
preprečevanja poškodb, izogibanju nevarnostim in poslabšanju zdravstvenega
stanja
pozna ukrepe in posebnosti zdravstvene nege pri
izolaciji bolnika
|
zna vsestransko zagotoviti bolnikovo varnost
namešča posteljo v varno višino za bolnika
namešča posteljne ograjice in zvonec
odstranjuje nevarne predmete iz bolnikove okolice
vzdržuje
higieno igrač
uporablja zaščitna sredstva in postopke za varnost
bolnika pred intrahospitalnimi infekti
ustrezno zaščiti sebe in bolnika pred viri sevanja
pomirja bolnika in nudi občutek varnosti bolniku
opazuje bolnika pri motnjah zavesti in ukrepa pri
nemirnih, agresivnih in suicidalnih bolnikih
zna namestiti in uporabljati pripomočke za zaščito
bolnika pred nevarnostmi
zna ukrepati pri nemirnih in agresivnih bolnikih
|
Se zaveda , da je skrb za bolnikovo varnost
sestavni del vsakega postopka in opravila pri bolniku.
Razvija
skrb za lastno varnost in zdravje.
Razmišlja
o prikritih nevarnostih, ki ogrožajo bolnika.
Razvija
zavest za doslednost pri delu in sposobnosti opazovanja ter predvidevanja.
Razmišlja
o posledicah nupoštevanja pravil varstva pri delu.
|
|
XI.
ODNOSI Z LJUDMI IN KOMUNIKACIJA
|
|
|
|
pozna pomen profesionalnega odnosa zdravstvenih
delavcev pri zdravstveni negi
pozna pomen izražanja čustev, doživljanj, občutkov in
potreb
pozna načine verbalne in neverbalne komunikacije z
bolnikom
razume pomen terapevtskega dotika
|
bolnika
posluša, se z njim pogovarja
bolnika informira in uči
varuje in upošteva bolnikove pravice
nudi
bolniku terapevtski dotik
omogoča
izražanje bolnikovih občutkov, duhovnih, socialnih in seksualnih potreb
komunicira z bolnikom in njegovimi svojci
|
Pridobiva
in razvija sposobnosti profesionalnega odnosa, komuniciranja in upošteva
bolnika kot celovite osebnosti.
Zaveda se pomena prenosa informacij,
komuniciranja med člani tima.
Sprejema
načela kodeksa glede odnosa do bolnika in poklicne molčečnosti.
|
|
Izražanje
verskih čustev
|
|
|
|
zna vzpostavljati stike s predstavniki verskih
skupnosti
|
omogoča bolniku izražanje svojih verskih čustev,
udeležbo pri verskih obredih in obiske verskih predstavnikov
|
Spoštuje versko prepričanje bolnika.
Razmišlja o pomenu duhovnih potreb.
|
|
Nega
umirajočega in oskrba umrlega
|
|
|
|
spozna posebnosti pri zadovoljevanju fizičnih,
psihičnih in socialnih potreb pri umirajočem bolniku
pozna proces umiranja in žalovanja
spozna pristop do umirajočega bolnika in njegovih
svojcev
seznani se s postopki v bolnišnici glede nege
umirajočega in umrlega bolnika
|
neguje umirajočega bolnika in mu nudi psihično oporo
oskrbi umrlega po izdelanih standardih
omogoči svojcem prisotnost ob bolniku in jih
vključuje v nego
zna oskrbeti umrlega
|
Razmišlja o umiranju in smrti.
Se
sooča s smrtjo in jo sprejema kot sestavni del življenja.
Razvija
sposobnosti spremljanja umirajočega bolnika.
Spoštuje
kulturne in verske običaje.
Razvija
spoštlijv odnos in pieteto do umrlega.
|
|
Koristno
delo, razvedrilo in rekreacija
|
|
|
|
pozna pomen dela, rekreacije in razvedrila za dobro
počutje bolnika
|
vzpodbuja in aktivira bolnika za izvajanje delovne
terapije
sodeluje z bolnikom in organizira razvedrilne
dejavnosti
omogoča obiske
|
Vzpostavlja
pristen human odnos z bolnikom in s svojci.
Sodeluje
z delovnim terapevtom in svojci.
|
|
XII.
INTERVENCIJE V ZVEZI Z DAJANJEM ZDRAVIL
|
|
|
|
pozna
različne načine shranjevanja zdravil
pozna organizacijo delitve zdravil
našteje
načine dajanja zdravila
razloži
varnostne ukrepe pri delitvi zdravil
pozna napake pri delitvi, njihovo preprečevanje in
ukrepanje
pozna pravilo 5 P – jev
pozna stranske pojave, znake in ukrepe pri alergičnih
reakcijah
razloži varnostne kriterije in posebnosti pri
narkotikih
razloži nastanek odvisnosti od zdravil
|
pripravi voziček za dajanje zdravil
sodeluje pri aplikaciji zdravil
aplicira zdravila na različne načine (per os, na
sluznice, na kožo, rektalno, vaginalno, z inhalacijami, po sondi, …)
informira bolnika in opazuje učinke zdravila pri
bolniku,
izvaja pravilo 5 – P
ukrepa ob nastopu komplikacij
|
Se
zaveda pomena upoštevanja zdravnikovih naročil in pozna svoje kompetence.
Se zaveda pomembnosti in odgovornosti zaupane
naloge.
Upošteva
psihično pripravo bolnika.
Odklanja
odvisnost od zdravil.
Se
zaveda moralno etične in kazenske odgovornosti pri strokovnih napakah.
Se zaveda potrebe po permanentnem izobraževanju.
|
Dijak
aplicira zdravila pod nadzorom mentorja ali zdravstvenega delavca.
|
Parenteralna
aplikacija zdravil
|
|
|
|
pozna ukrepe pri vbodu z ostrimi predmeti
pozna načine in vzroke za dajanje zdravila
parenteralno
pozna prednosti in slabosti dajanja zdravila
parenteralno
obnovi teoretična znanja in izraze (asepsa,
antisepsa, injekcija, …)
pozna kratice za predpisovanje načina aplikacije –
s.c, i.v, i.m.
zna pripraviti bolnika, sebe
pripomočke za dajanje zdravil,
pozna mesta aplikacije injekcije
pozna varne načine odstranjevanja igel
|
pripravi bolnika, pripomočke, sebe za aplikacijo
zdravila
izbere in pripravi mesto aplikacije,
aplicira
zdravilo s.c.
aplicira
zdravilo i.m.
aplicira
zdravilo i.d.
izvaja
ukrepe za zmanjševanje bolečine
|
Se zaveda odgovornosti pri delu z ostrimi
kužnimi predmeti in njihovega odstranjevanja.
Upošteva pravila za varnost pri delu.
Se zaveda bolečnosti posega in prednosti,ki jih
tak način prinaša.
|
Izvaja
nego bolnika z infuzijo po izdelanem standardu.
|
i.v.
kateter
|
|
|
|
seznani se
z različnimi tipii.v. katetra
pozna
različna vstopna mesta i.v. katetra
obvlada
aseptično tehniko pri kontroli vhodnega mesta in kontroli pretoka
prepozna
komplikacije pri bolniku z i.v. katetrom
|
oceni vbodno mesto i.v. katetra in prepozna
komplikacije
sporoča podatke odgovorni osebi
opazi motnje v pretoku in ustrezno ukrepa
|
Se zaveda svojih kompetenc.
Se zaveda pomena opazovanja bolnika.
|
|
Infuzijska
terapija
|
|
|
|
pozna vrste infuzijskih tekočin
opredeli namen infuzije
pozna komplikacije infuzijske terapije
našteje znake komplikacij
pozna različne infuzijske sisteme
|
zamenja infuzijsko steklenico in nastavi hitrost
iztekanja infuzije,
odstrani infuzijsko steklenico in infuzijski system
opazuje bolnika, vbodno mesto i.v.kanile
ob nastanku komplikacij ustrezno ukrepa
|
Se zaveda bolnikovih omejitev zaradi infuzije in
nudi bolniku pomoč pri zadovoljevanju osnovnih življenjskih aktivnostih.
|
Dijak
ima možnost oceniti rezultate svojih postopkov pri bolniku, ki ga previja.
|
XIII. IZVAJANJE MEDICINSKO TEHNIČNIH POSEGOV
|
|
|
|
Preveza
rane
Aplikacija
sterilnih obkladkov
Irigacija
rane
|
|
|
|
pozna teoretična znanja o vrstah rane, o celjenju
rane, principih zdravljenja, komplikacijah – iz ostalih strokovno teoretičnih
predmetov
zna pripraviti sebe kot izvajalca, bolnika, prostor
in pripomočke za prevezo rane, aplikacijo sterilnih obkladkov, pozna osnovne
principe irigacije rane
pozna dekontaminacijo inštrumentov in njihovo
pripravo na sterilizacijo
pozna organizacijo previjanja ran na operativnem
oddelku
zna postopati s sterilnim materialom
|
pripravi bolnika psihično in fizično na poseg
zamenja
obvezilni material brez preveze pri čistih ranah
preveže čisto rano po znanih postopkih
preveže septično rano po znanih postopkih
pri uporabi razkužil, sterilnih tekočin in ostalega
upošteva zdravnikove odredbe
aplicira sterilen obkladek
uporablja principe aseptične tehnike
poseg dokumentira
informira zdravstveni tim o spremembah v zvezi z rano
|
Pridobiva občutek za strokovnost pri delu.
Spoštuje bolnikovo intimnost.
Se
zaveda pomena timske obdelave bolnika in reševanja problemov.
Upošteva
principe in merila za varnost pri delu glede preprečevanja bolnišničnih
infekcij.
Se
zaveda pomena estetskega rezultata svojega dela.
|
|
Namestitev
bolnika na ekstenzijo
|
|
|
|
pojasni
principe zdravljenja z ekstenzijo
pozna
pravila za delovanje vleke
našteje
komplikacije, njihove znake in preventivne ukrepe za njihovo preprečevanje
pozna namestitev postelje, bolnika, in pripomočkov za
nemoteno delovanje ekstenzije
pojasni
principe zdravljenja z mavcem
|
pripravi posteljo, bolnika, pripomočke za namestitev
na ekstenzijo
neguje bolnika in mu zagotavlja zadovoljevanje
njegovih potreb
skrbi za delovanje ekstenzije
preprečuje nastajanje komplikacij
prepozna znake komplikacij in jih sporoča odgovorni
osebi
|
Se
zaveda timske obravnave bolnika in timskega reševanja problemov.
Se zaveda pomena psihične podpore bolnika.
|
Dijak
neguje bolnika na ekstenziji po procesu in izdela seminarsko nalogo.
|
Priprava
bolnika na operacijo
|
|
|
|
pozna psihično in fizično pripravo bolnika na oddelku
pozna dokumentacijo v zvezi s pripravo bolnika na
operacijo,
našteje vrsto anestezije in pojasni posebnosti
zna oskrbeti in opazovati bolnika po sprejemu bolnika
iz operacijske sobe na oddelek
našteje in opiše znake zgodnjih in poznih komplikacij
po operaciji
pozna ravnanje z bolnikom po dobljeni premedikaciji
|
bolnika psihično pripravi na operacijo
sodeluje pri fizični in specifični pripravi bolnika
pred operacijo
pripravi posteljo, bolnika na dan operacije
sprejme bolnika pri vrnitvi iz operacijske sobe
ocenjuje bolnikovo stanje po operaciji ter sporoča
posebnosti timu
|
Se zaveda se pomembnosti individualne priprave
bolnika na operativni poseg.
Se zaveda rizičnosti operativnega posega in
pomena vloge zdravstvenega tehnika pri operirancu.
|
Opravi
določeno število ur v operacijskem bloku, kjer spozna način dela, si ogleda
določene operacije.
|
Priprava
bolnika na diagnostične preiskave
|
|
|
|
pozna vrste, namen in pripravo bolnika na: RTG, UZ,
CT, izotopske in endoskopske preiskave
pozna posebnosti priprave prebavnega trakta na
endoskopske in kontrastne rentgenske preiskave pri srčnih, ledvičnih in ostalih
bolnikih
pozna nevarnosti in zaščitne ukrepe pri diagnostičnih
preiskavah
pozna vrste punkcij, pripravo bolnika in pripomočkov
na punkcije
pozna osnovne komplikacije po posamezni punkciji
opiše osnovne fizikalne značilnosti delovanja
aparatur za diagnostiko
|
sodeluje pri psihofizični pripravi bolnika na
posamezne preiskave
sodeluje pri pripravi prostora in pripomočkov na
preiskave
izvede pripravo prebavnega trakta za preiskave
nudi bolniku psihično oporo
opazuje bolnika med in po intervencijah
prepozna znake komplikacij in ustrezno ukrepa
pripravi posteljno enoto za sprejem bolnika
sprejme bolnika in ga namesti po znanih bolniških
postopkih
|
Se zaveda pomena ustrezne priprave za uspešnost
preiskave.
Se zaveda nevarnosti za bolnika
Se zaveda varnostnih ukrepov pri rokovanju s
punktatom.
Upošteva zaščitne mere pred sevanjem.
Razvija
human in vljuden pristop do bolnika in njegovih svojcev.
|
Spremlja
bolnika na različne preiskave in se seznani z delom na rtg, uz, endoskopijah
in na nuklearni medicini glede na možnosti bolnišnice.
|
Sprejem,
odpust in premestitev bolnika
|
|
|
|
pozna teoretična znanja
pozna posebnosti urgentnega sprejema
pozna posebnosti sprejema glede starosti bolnika in
vzroka sprejema
spozna različno negovalno dokumentacijo ob sprejemu,
premestitvi in odpustu
|
spoznava in opazuje bolnika
pripravi bolnika na premestitev in ga premesti z
ustrezno dokumentacijo
fizično
pripravi bolnika na odpust
oskrbi posteljno enoto po odpustu in premestitvi
|
Razvija
sposobnosti hitrega odločanja in ukrepanja pri urgentnem sprejemu.
Se
zaveda pomena dobre seznanitve bolnika z bolnišničnim okoljem in
informiranostjo.
|
|
XIII.
NEGOVALNE INTERVENCIJE
|
|
|
|
Antropološke
meritve
|
|
|
|
pozna in razume pomen različnih meritev za bolnika
seznani se
z različnimi merilnimi aparati in pripomočki
pozna načine in postopke merjenja
|
izvaja merjenje in evidentiranje telesne teže pri
otroku in odraslem
izvaja
merjenje telesne višine
izmeri različne obsege pri bolniku in otroku
rokuje z različnimi vrstami tehtnic
beleži rezultate na temperaturni list
|
Razvija
natančnost merjenja in odčitavanja rezultatov.
Razvija
spretnosti opazovanja in rokovanja z merilnimi napravami.
|
|
Merjenje in evidentiranje pulza in krvnega pritiska
|
|
|
|
pozna teorijo merjenja pulza in krvnega tlaka
pozna mesta merjenja pulza in normalne vrednosti
pozna merilne aparature
pozna postopke ob prenehanju delovanja srca
|
pripravi bolnika in pripomočke za merjenje
izmeri, zabeleži pulz
ukrepa ob patoloških vrednostih vitalnih znakov
izvaja ročno masažo srca in pokliče pomoč
izmeri krvni pritisk, zabeleži vrednosti
|
Razvija
sposobnosti ovrednotenja rezultatov in ukrepanja.
Razmišlja
o vplivu nezdravega načina življenje na zvišanje krvnega pritiska.
Sodeluje
pri izvajanju zdravstveno – vzgojnih intervencij.
|
V
okviru praktičnega pouka spoznava vlogo tehnika zdravstvene nege v
specialističnih ambulantah in na urgentnem bloku.
|
Opazovanje
stanja zenic in stanja zavesti
|
|
|
|
pojasni pomen in načine opazovanja bolnikove zavesti
pozna stanja motene zavesti in navede najpogostejše
vzroke
pozna pomen opazovanja zenic
|
opazuje
bolnikovo zavest
prenaša informacije o stanju in motnjah zavesti
opazuje stanje, velikost in reakcijo zenic
izvaja zdravstveno nego nezavestnega bolnika različne
etiologije in nego bolnika s poškodbo glave po procesu
|
Se
zaveda pomena opazovanja in pravočasnega ukrepanja pri patoloških stanjih
zenic in zavesti.
|
Si
ogleda enoto za intenzivno terapijo, kjer se seznani z nego vitalno ogroženih
bolnikov.
|