SREDNJE POKLICNO TEHNIŠKO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: VRTNARSKI TEHNIK

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 53. seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 30. 11. 2001

1.   IME PREDMETA

OKRASNE ZELNATE RASTLINE Z ARANŽERSTVOM

2.   ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

Vaje z delitvijo***

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

 

1.

50

20

70

20

2.

48

20

68

10

skupaj

98

40

138

30

* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V - vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev;

*** delitev dijakov v skupine.

3.   USMERJEVALNI CILJI

Pri predmetu dijak:

°         pozna gospodarski pomen okrasnih zelnatih rastlin v vrtnarstvu

°         spozna in razume binarno nomenklaturo in strokovno terminologijo

°         se seznani z vsemi načini razmnoževanja in zna razlikovati vegetativno, generativno in meristemsko razmnoževanje rastlin

°         pozna različne tehnologije pridelovanja okrasnih zelnatih rastlin v zaščitenem prostoru in na prostem

°         pridobi znanja s področja vzgoje, razmnoževanja, oskrbe in varstva ter zaščite rastlin

°         se seznani z najpomembnejšimi rodovi, vrstami in sortami, primernimi za vzgojo na Slovenskem

°         je sposoben razlikovati seme posameznih enoletnic, dvoletnic, trajnic in lončnic

°         je sposoben razlikovati čebulo, gomolj in koreniko

°         po botaničnih lastnostih se nauči razločevati enoletnice, dvoletnice, trajnice, rastline s čebulo, gomoljem in koreniko ter lončnice

°         spozna različne možnosti zasaditve enoletnic, dvoletnic, trajnic, rastlin s čebulo, gomoljem in koreniko na prostem

°         razvija sposobnost prilagajanja trgu in tržnim zakonitostim in sledi napredku znanosti in tehnike

°         razvija sposobnost opazovanja, ugotavljanja podobnosti in razlik, razmišlja o vzrokih in pogojih pridelovanja

°         spozna metode in načine siljenja okrasnih zelnatih rastlin

°         se seznani z uporabo posameznih skupin okrasnih zelnatih rastlin, s pogoji uspevanja na prostem in v notranjih prostorih

°         pozna pojem sonaravnega vrtnarjenja

°         pozna avtohtone in varovane rastline na Slovenskem ter možnosti razširitve pridelovanja v vrtnarijah

°         razlikuje posamezne možnosti razmestitve lončnic v prostoru, kombinacije lončnic v nasadkih, ureditev teras, balkonov, cvetličnega okna in izložb

°         spozna epifitno deblo in bonsaje

°         razvije čut za estetiko

°         razvije čut za ustvarjalnost.

4.   OPERATIVNI CILJI

1. letnik

 

VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

FORMATIVNI CILJI

SOCIALIZACIJSKI CILJI

POSEBNOSTI V IZVEDBI

Dijak

Dijak

Dijak

 

RAZMNOŽEVANJE ZELNATIH RASTLIN

 

 

 

  • pozna posamezne načine razmnoževanja

  • pozna pogoje razmnoževanja rastlin s semenom in načine setve

  • zna vzgojiti in oskrbovati sejance in sadike

  • obvlada pojem kakovostna sadika

  • pozna oskrbo po sajenju

  • obvlada vse načine vegetativnega razmnoževanja

  • spozna hormone, rastne regulatorje
  • razlikuje generativni in vegetativni način razmnoževanja

  • razlikuje razmnoževanje s potaknjenci, z delitvijo in z meristemom

  • utrdi pridobljena znanja o razmnoževanju z drugih področij

  • razlikuje pojme seme, sejanec, sadika

  • razloži pomen ločevanja terminske obdelave zemlje

  • definira pomen časovne razporeditve posameznega načina razmnoževanja

  • spozna delovanje in uporabo hormonov pri razmnoževanju s potaknjenci
  • Razvija poklicno in osebno odgovornost za svoje delo.

    Razvija natančnost, zanesljivost in vztrajnost pri delu.

    Razvija sposobnost strokovne komunikacije s strankami.

    Demonstracija: ogled razmnoževanja rastlin v šolskem rastlinjaku in na vrtnariji.

    Vaja: seme, plod, sadika, potaknjenec – ugotavljanje osnovnih botaničnih lastnosti.

    ENOLETNICE ali annuele – prepoznavanje in razločevanje posameznih družin, rodov, vrst in sort

     

     

     

  • zna deliti enoletnice glede na uporabno vrednost

  • zna deliti enoletnice glede na okrasno vrednost

  • obnovi znanje o boleznih in škodljivcih enoletnih rastlin
  • razloži pomen delitve enoletnic po uporabni in okrasni vrednosti

  • razvija sposobnost izbiranja najprimernejših rodov, vrst in sort za skupinske zasaditve, rezanje, za vzpenjanje in ovijanje, za zasaditev posod na balkonih in terasah in pri tem upošteva modne trende

  • zna izbrati najprimernejše enoletnice glede na  klimatske razmere na Slovenskem

  • razlikuje in primerja posamezne rodove, vrste in sorte enoletnic med seboj

  • prepozna posamezne bolezni in škodljivce

  • se nauči pravilne uporabe sredstev za zatiranje bolezni in škodljivcev
  • Razvija čut za opazovanje in razlikovanje.

    Razvija natančnost in doslednost.

    Razvija pripadnost slovenskemu trgu in materialu, vzgojenem pri nas.

    Razvije ekološko osveščenost pri uporabi okolju prijaznih zaščitnih sredstev.

    Strokovna ekskurzija: ogled enoletnic v vrtnariji.

    Vaja:

  • iskanje informacij o razširjenosti enoletnic v Sloveniji z ozirom na klimatske razmere

  • iskanje novosti s področja okrasnih zelnatih rastlin po internetu.

    Ogled: diapozitivi: enoletnice glede na botanične značilnosti in uporabno vrednost.

  • DVOLETNICE ALI BIENE - prepoznavanje in  razločevanje posameznih družin, rodov, vrst in sort

     

     

     

  • pozna načine razmnoževanja

  • pozna posamezne rodove in vrste najpogostejših dvoletnic na Slovenskem
  • izbere različne tehnologije pridelovanja glede na posamezno vrsto in jih terminsko opredeli

  • določi uporabno vrednost dvoletnic
  • Razvije pravilen odnos do sadilnega materiala.

    Krepi strokovnost in zanesljivost pri delu.

    Ogled: diapozitivi: dvoletnice glede na botanične značilnosti in višino rasti.

    PREPOZNAVANJE IN RAZLOČEVANJE TRAJNIH RASTLIN V VRTU IN PARKU

     

     

     

  • zna razdeliti trajnice glede na botanične lastnosti

  • ponovi načine razmnoževanja in pozna načine, ki se uporabljajo pri trajnih rastlinah

  • obvlada vzgojo in oskrbo sejancev, sadik, potaknjencev
  • razloži posamezne načine razmnoževanja trajnih rastlin
  • Razvija racionalnost glede izkoriščanja prostora za vzgojo sadilnega materiala.

    Pridobi odnos do slovenske kakovosti.

    Ceni delo slovenskih vrtnarjev in se zave vrednot.

    Vaja:

  • iskanje najpomembnejših rodov, vrst in sort trajnic v literatura in na internetu

  • razvrščanje trajnic po času sajenja na prostem.

    Ekskurzija: ogled trajnic pri vrtnarju, ki se ukvarja z razmnoževanjem, vzgojo, oskrbo in prodajo trajnic.

  • obnovi znanje o boleznih in škodljivcih s poudarkom na trajnih rastlinah

  • razume pomen in potrebo zimske zaščite trajnic

  • pozna pomen sonaravnega  vrtnarjenja
  • prepozna najpogostejše bolezni in škodljivce, ki se pojavljajo v rastlinjakih in na prostem

  • pojasni pomen zimske zaščite trajnih rastlin

  • poskrbi za primerno kondicijo rastlin in na ta način prepreči pojav nekaterih bolezni
  •  

    Ogled: pravilna priprava sadik za prodajo.

  • pozna  posamezne rodove, vrste in sorte trajnic

  • razume pomen ločevanja posameznih rodov, vrst in sort trajnic glede na čas cvetenja, habitus, lego, okrasno in uporabno vrednost ter prezimovanje

  • pozna vzgojo in oskrbo trajnic

  • pozna varstvo pred boleznimi in škodljivci
  • našteje rodove trajnic glede na čas cvetenja (spomladi cvetoče, poleti cvetoče, jeseni cvetoče trajnice)

  • loči posamezne rodove, vrste in sorte trajnic glede na habitus

  • razlikuje rodove trajnic glede na rastišča

  • našteje rodove, vrste in sorte trajnic z okrasnimi plodovi

  • razlikuje rodove, vrste in sorte trajnic glede na prezimovanje

  • razvrsti trajnice, glede na vegetacijsko stanje v zimskem času

  • zna razlikovati trajnice po zahtevnosti vzgoje in oskrbe

  • poskrbi za primerno varstvo ob morebitnem obolenju rastline ali napadu škodljivca
  • Razvija ekološko zavest pri uporabi zaščitnih sredstev, gnojil, substratov.

    Razvija čut za varovanje narave kot pomembnega dela naravne dediščine.

    Razvija sposobnost opazovanja trajnic v naravnem okolju in prenašanja podobnih združb rastlin v urbana naselja.

    Vaja:

  • trajnice, glede na uporabo,

  • zasaditev cvetličnih korit na balkonu, terasi.

    Ogled: javni park, obhišnega vrta, zasaditev grobov.

  • VODNE IN OBVODNE RASTLINE

     

     

     

  • obvlada posamezne rodove, vrste in sorte enoletnic in trajnic, ki so primerne za zasajevanje ob vodi in v vodi

  • pozna pogoje za rast in razvoj vodnih in obvodnih rastlin
  • našteje enoletnice in trajnice, primerne za zasaditev ob vodi in v vodi

  • se nauči izbrati najprimernejše rastline za zasajevanje ob vodi in v vodi

  • določi pogoje za rast in razvoj vodnih in obvodnih rastlin, primernih za naše klimatske razmere
  • Razvija čut za estetiko

    Razvija osebno odgovornost.

    Ogled: diapozitivi: vodne in obvodne rastline.

    Vaja: grafični prikaz oblikovanja vodnega objekta z naravnim izgledom.

    Demonstracija: ogled obvodnega vrta.

    OKRASNE TRAVE

     

     

     

  • pozna rodove, vrste in sorte okrasnih trav glede na uporabno vrednost

  • pozna pogoje za rast in razvoj okrasnih trav

  • pozna možne načine razmnoževanja okrasnih trav
  • razdeli rodove in vrste ter sorte trav glede na višino rasti

  • predvidi pomen vključevanja in prepoznavanja okrasnih trav v sklopu okrasnih zelnatih rastlin

  • ugotovi primernost zasajanja določenih površin z okrasnimi travami
  • Razvije poklicno odgovornost.

    Razvija doslednost.

    Razvija čut za estetsko pri vključevanju okrasnih trav v zasaditve  z zelnatimi  trajnicami.

    Vaja:

  • izdelava herbarija okrasnih trav

  • uporabnost trav v našem prostoru

  • iskanje  okrasnih trav v strokovni literaturi in na internetu, primernih za naše klimatsko območje.

  • Ogled: diapozitivi: okrasne trave.
  •  

    2. letnik

     

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    Dijak

    Dijak

    Dijak

     

    ZELNATE TRAJNICE S ČEBULO, GOMOLJEM IN KORENIKO

     

     

     

  • pozna posamezne rodove, vrste in pomembne sorte čebulnic

  • pozna botanične lastnosti čebule in načine razmnoževanja rastlin s čebulo

  • pozna botanične lastnosti gomolja in načine razmnoževanja rastlin z gomolji

  • pozna botanične lastnosti korenike in načine razmnoževanja rastlin s koreniko
  • razlikuje posamezne rodove, vrste in pomembne sorte glede na botanične lastnosti, uporabo, čas cvetenja in habitus

  • razlikuje posamezne načine razmnoževanja čebulnic, gomoljnic in rastlin s koreniko

  • izbere najprimernejše vrste in sorte čebulnic glede na modne trende

  • izbere najprimernejše vrste in sorte čebulnic glede na klimatske razmere

  • izbere najpogostejše gomoljnice primerne za vzgojo pri nas
  • Razvija pravilen odnos do dela.

    Razvija sposobnost hitrega reagiranja v določeni situaciji.

    Razvija sposobnost opazovanja, razlikovanja.

     

  • pozna posamezne rodove, vrste in sorte gomoljnic

  • pozna posamezne rodove, vrste in sorte rastlin, ki oblikujejo koreniko

  • zna razdeliti okrasne zelnate trajnice s čebulo, gomoljem in koreniko, ki se vzgajajo na prostem in v zaščitenem prostoru

  • zna razdeliti okrasne trajnice glede na uporabnost

  • pozna različne postopke siljenja čebulnic in gomoljnic

  • pozna pomen poznavanja bolezni in škodljivcev teh trajnic in sredstev za njihovo zatiranje

  • pozna pogoje skladiščenja in vzdrževanja v zimskem času
  • razloži pomen in potrebo pridelovanja čebulnic in gomoljnic v zaščitenem prostoru

  • razloži pomen poznavanja uporabnosti teh trajnic

  • razloži postopke in pogoje siljenja

  • prepozna najpogostejše bolezni in škodljivce čebulnic in gomoljnic ter rastlin s koreniko

  • izbere ustrezen in najbolj ekološko srejemljiv način varstva in zaščite gomoljnic in čebulnic

  • izbere najprimernejše načine skladiščenja čebulnic in gomoljnic
  • Razvija inovativnost.

    Razvija čut za estetiko.

    Razvija sposobnost razločevanja in primerjanja.

    Krepi vztrajnost pri delu.

    Ogled: diapozitivi, čebulnice, gomoljnice in rastline s korenikami.

    Demonstracija: ogled gomoljnic in čebulnic v vrtu.

    Ekskurzija ogled vrtnarije, kjer pridelujejo čebulnice in gomoljnice ter rastline s koreniko za rezanje.

    Vaja: uporaba čebulnic in gomoljnic v zunanjih zasaditvah ob upoštevanju pogojev rasti.

    Ogled: videokaseta: tullipani, narcise in potonke.

    LONČNICE

     

     

     

  • zna razdeliti lončnice glede na botanične značilnosti

  • pozna izvor in domovino lončnic

  • zna razložiti vse načine razmnoževanja lončnic
  • določi pomen poznavanja izvora lončnih rastlin

  • razlikuje posamezne načine razmnoževanja med seboj (vegetativno, generativno, meristemsko, s trosi…)
  • Razvije čut za estetiko.

    Razvija sposobnost opazovanja in razlikovanja.

    Razvija inovativnost.

    Demonstracija: diapozitivi posameznih rodov, vrst in sort lončnic glede na njihovo okrasno vrednost.

  • pozna pogoje generativnega razmnoževanja

  • pozna pogoje pri različnih načinih vegetativnega razmnoževanja

  • zna oskrbeti lončnice v vrtnariji, cvetličarni in ostalih notranjih prostorih
  • razloži pomen ustrezne oskrbe lončnic v vrtnariji in v notranjih bivalnih in poslovnih prostorih

  • razlikuje posamezne rodove, vrste in sorte lončnic glede na botanične lastnosti, zahtevnost oskrbe in uporabno vrednost

  • razlikuje in zna razložiti pojma lončnica in posodovka
  • Se zave odgovornosti do dela.

    Razvija strokovnost.

    Razvija sposobnost komuniciranja.

    Razvija poklicno odgovornost.

    Razvija sposobnost prenašanja teoretičnega znanja na živa bitja – rastline.

    Razvija sposobnost prilagajanja tržnim razmeram.

    Ogled: lončnice v šolskem rastlinjaku, na šolskem hodniku in v vrtnem centru.

    Vaja: izdelava seznama najpogostejših lončnic, ki se pojavljajo v javnih prostorih : banki, bolnišnici – na osnovi seznama izdelava grafičnega prikaza.

  • pozna lončne rastline, primerne za vzgojo na prostem - posodovke

  • pozna rodove in vrste palm

  • pozna rodove in vrste praproti

  • pozna kakteje in sukulentne rastline

  • razloži pojem mesojeda rastlina

  • pozna pogoje vzgoje mesojedih rastlin

  • pozna posamezne rodove in vrste mesojedih rastlin

  • razloži pojem bonsaj

  • pozna pogoje za vzgojo bonsajev

  • razloži pojem epifitno deblo

  • obvlada rodove in vrste, primerne za izdelavo epifitnega debla
  • razlikuje posamezne rodove in vrste palm

  • razlikuje posamezne rodove in vrste mesojedih rastlin

  • razlikuje kakteje od sukulentnih rastlin

  • določi pogoje vzgoje in oskrbe orhidej v notranjih prostorih

  • razlikuje posamezne rodove orhidej med seboj

  • razlikuje posamezne tipe orhidej glede na življenjske pogoje

  • razlikuje načine vzgoje posameznih rodov in vrst bonsajev;

  • določi najprimernejše rastline za epifitno deblo

  • izbere primerno posodo za nasadek

  • razloži pojem nasadek in pozna načela oblikovanja in združevanja lončnic

  • razloži načela oblikovanja in združevanja lončnic
  • Razvija sposobnost spremljanja novosti v stroki.

    Se zave pomena strokovnega znanja za delo v stroki.

    Krepi zdrave delovne navade.

    Krepi sposobnost prilagajanja dani situaciji.

    Vaja:

  • uporabna vrednost lončnic (samostojne zasaditve, zasaditve v nasadku, uporaba v aranžerstvu)

  • izdelava epifitnega debla v obliki programa

  • izdelava zaprtega cvetličnega okna v obliki programa

    Ogled videokasete: zasebno življenje rastlin; titanski kačnik, cvetenje fikusa, mesojede rastline, ananasovke in orhideje.

  • razloži pojem nasadek

  • zna poiskati najpomembnejše rodove in vrste lončnic za zasajevanje nasadkov

  • pozna in loči orhidejo od ostalih rastlin

  • pozna posamezne rodove in vrste orhidej

  • pozna cvetlično okno

  • loči posamezne tipe cvetličnih oken med sabo

  • pozna pogoje vzgoje rastlin v cvetličnih oknih
  • določi najprimernejše rastline za zasaditev cvetličnega okna

  • določi najpomembnejše pogoje za vzgojo rastlin v cvetličnemu oknu

  • razloži pojem cvetlično okno
  •  

     

     


    5.   OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

    °         ustno.

    6.   POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Enoletnice

    Botanika

    Varstvo rastlin

    Cvetlične vezave

    Praktični pouk

  • zgradba cveta, oblika listov, korenina

  • enoletnice

  • bolezni in škodljivci enoletnic

  • enoletnice, uporabne v cvetličarstvu
  • Dvoletnice

    Varstvo rastlin

    Cvetlične vezave

    Praktični pouk

  • dvoletnice

  • bolezni in škodljivci dvoletnic

  • dvoletnice, uporabne v cvetličarstvu
  • Trajnice

    Varstvo rastlin

    Cvetlične vezave

    Praktični pouk

  • znanja o trajnicah

  • bolezni in škodljivci trajnic

  • trajnice, uporabne v cvetličarstvu
  • Lončnice

    Botanika

    Splošno vrtnarstvo

    Varstvo rastlin

    Praktični pouk

  • oblike cvetov, listov

  • lončnice

  • substrati

  • bolezni in škodljivci lončnic
  • Vodne in obvodne rastline

    Krajinsko vrtnarstvo

    Praktični pouk

  • vodni objekti

  • sajenje rastlin
  • Okrasne trave

    Botanika

    Praktični pouk

  • okrasne trave

  • oblike socvetij
  • Čebulnice, gomoljnice in rastline s koreniko

    Botanika

    Praktični pouk

    Varstvo rastlin

  • podzemni organi

  • čebulnice in gomoljnice ter rastline s koreniko

  • bolezni in škodljivci čebulnic,gomoljnic in rastlin s koreniko
  • Osnove oblikovanja

    Barve

    Rezano cvetje

    Praktični pouk

  • oblikovanje cvetličnih vezav
  •