SREDNJE POKLICNO TEHNIŠKO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: VRTNARSKI TEHNIK

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 53. seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 30. 11. 2001

1.   IME PREDMETA

OKRASNE ZELNATE RASTLINE Z ARANŽERSTVOM – izbirni predmet

2.   ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

 

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

60

10

70

2.

0

0

0

skupaj

60

10

70

*  T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3.   USMERJEVALNI CILJI

Dijak:

°         zna uporabiti pravila dobrega oblikovanja pri izdelavi cvetličnih vezav in pri tem upošteva osnovna načela in načine oblikovanja

°         prepoznava skladne barve in jih zna pravilno družiti v cvetličnih izdelkih

°         razlikuje različne tipe površinskih struktur rastlin in iz njih sestavlja skladne celote

°         se seznani z rastlinami in njihovimi okrasnimi deli, ki jih lahko uporabi pri svojem delu

°         pozna postopke rezanja, pakiranja, prevoza in kakovostnega ohranjanja svežih rezanih rastlin pri skladiščenju in v cvetličarni

°         zna pravilno oceniti čas rezanja rastlin in pozna postopke sušenja in skladiščenja posušenih rastlin

°         zna uporabljati raznovrstna natikalna sredstva, veziva, dopolnilni okrasni material, orodja in pripomočke

°         razvije čut za estetiko

°         razvije čut za ustvarjalnost

°         pozna gospodarski pomen pridelovanja lončnic

°         pozna posebnosti razmnoževanja lončnic

°         pozna botanične lastnosti in razlikuje posamezne rodove, vrste in sorte lončnic

°         si pridobi znanja s področja vzgoje,oskrbe, varstva in zaščite lončnic.

4.   OPERATIVNI CILJI

VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

FORMATIVNI CILJI

Socializacijski cilji

Posebnosti v izvedbi

Dijak

Dijak

Dijak

 

OSNO
VE OBLIKOVANJA

 

 

 

  • razume pojem oblikovanje

  • pozna različne načine oblikovanja

  • obvlada osnovna načela oblikovanja
  • spozna osnovne značilnostmi ustvarjalnega oblikovanja

  • usvoji osnovne načine oblikovanja: vrsto, aranžma s težiščem, skupino

  • spozna osnovne zakonitosti dobrega oblikovanja

  • primerja enostavno in ritmično vrsto

  • uporabi teoretično znanje pri oblikovanju izdelka

  • opazuje velikostna razmerja

  • razlikuje pojma simetrija in asimetrija

  • razvija občutek za optično ravnotežje

  • je sposoben izdelati cvetlične vezave in pri tem upoštevati osnovna načela oblikovanja

  • je sposoben povezovati posamezna načela pri izdelavi določene cvetlične vezave
  • Razvija sposobnost primerjave in povezave.

    Razvija sposobnost razločevanja in primerjave.

    Razvija sposobnost ustvarjalnega mišljenja.

    Razvija čut in sposobnost a opazovanje.

    Razvija ustvarjalnost.

    Razvija in krepi čut za oblikovanje.

    Razvija čut za natančnost.

    Krepi vztrajnost.

    Prikaz:

  • cvetlične vezave (fotografije, diapozitivi, izdelki)

  • risba enostavne in ritmične vrste (grafoskop).

    Vaja: uporaba načel oblikovanja pri izdelavi preprostih cvetličnih vezav.

  • TEŽIŠČE

     

     

     

  • pozna pomen težišča in linij v cvetličnih vezavah
  • prepozna mesto težišča v posameznem izdelku

  • razloži povezanost linij s težiščem

  • opiše načine, kako poudariti težišče
  • Razvija sposobnost prostorske orientiranosti.

    Krepi strokoven odnos do dela.

    Uri čutila.

    Krepi ustvarjalnost.

    Prikaz: prepoznavanje težišča v različnih cvetličnih vezavah (risbe, fotografije v strokovnih knjigah in revijah).

    Vaja: samostojno oblikovanje izdelka z uporabo pridobljenega znanja.

    OBLIKE

     

     

     

  • pozna značilnosti večdimenzionalnih oblik in linij z vidika njihove uporabnosti v cvetličnih vezavah
  • nariše različne večdimenzionalne oblike in linije rastlin

  • opazi značilne razlike med oblikami

  • nauči se poiskati primere rastlin za posamezno obliko

  • opazuje vpliv določene oblike rastline z vidika njene uporabe v izdelku
  • Razvija sposobnost opazovanja in povezovanja.

    Krepi sposobnost razločevanja in primerjave.

    Razvija estetski čut.

    Prikaz: poenostavljene oblike rastlin s pomočjo skic.

    BARVE

     

     

     

  • pozna barve kot element cvetličnih izdelkov
  • spozna fizikalno osnovo barv

  • utemelji barvni red

  • nariše barvni krog

  • si je sposoben predstavljati barvno kroglo

  • razvija čut za skladnost barv

  • spozna zakonitosti kombiniranja skladnih barv

  • razlikuje vrste svetlobe in njihov vpliv na dojemanje barv

  • je sposoben v cvetlični vezavi združiti elemente skladnih barv
  • Krepi čut za dojemanje barv.

    Izostri čut za skladno druženje barv.

    Se zave prostorske dimenzije barv.

    Je sposoben ustvarjalno oblikovati.

    Krepi čut za estetiko.

    Vaja:

  • določanje primarnih, sekundarnih in terciarnih barv v barvnem krogu

  • določanje skladnih barv s pomočjo barvnega kroga in barvne krogle.
  • POVRŠINSKE STRUKTURE RASTLIN

     

     

     

  • zna določiti značilnosti različnih površinskih struktur

  • pozna površinske strukture in njihov vpliv na celoto izdelka
  • opazi in razlikuje različne površinske strukture rastlin

  • opiše občutja ob dotiku s posameznimi površinskimi strukturami

  • poišče konkretne primere površinskih struktur pri rastlinah

  • se zaveda pomena druženja različnih površinskih struktur za izdelavo celovite cvetlične vezave

  • uskladi izbiro posode z vrsto površinske strukture rastlin
  • Razvija sposobnosti čutil.

    Krepi sposobnost izražanja občutij.

    Se zave raznolikosti in pestrosti rastlin.

    Izostri občutek za skrbnost.

    Razvija inovativnost.

    Demonstracija:

  • spoznavanje površinske strukture rastlin z otipom

  • sestavljanje različnih rastlinskih površinskih struktur.
  • MATERIALI IN PRIPOMOČKI ZA DELO V CVETLIČARSTVU

     

     

     

  • pozna natikalna sredstva, različna veziva, dopolnilni okrasni material, posode

  • pozna orodja in jih zna pravilno uporabljati

  • obvlada uporabo pripomočkov za lažje delo
  • razlikuje različna natikalna sredstva in je sposoben izbrati najustreznejše sredstvo glede na okoliščine

  • se nauči strokovno in varno uporabljati orodja in pripomočke

  • izbere ustrezne materiale za oblikovanje cvetličnih vezav
  • Razvija čut za varčnost.

    Razvija sposobnost za odgovorno in varno delo.

    Krepi čut za natančnost.

    Razvija ekološko zavest.

    Razvija delovne navade.

    Ogled:

  • cvetličarna s pripomočki in orodji za strokovno delo

  • skladišče z okrasnim dopolnilnim materialom.
  • REZANO CVETJE, ZELENJE IN PLODOVI

     

     

     

  • pozna značilnosti in posebnosti strokovnega rezanja rastlin

  • obvlada strokovno pakiranje in pogoje za ustrezen prevoz rezanih rastlin

  • pozna zahteve za ohranjanje kakovostnih rezanih rastlin pri skladiščenju in v cvetličarnah

  • pozna pravilne postopke sušenja rastlin in njihovega skladiščenja
  • se nauči pravilnih postopkov rezanja rastlin

  • razlikuje potrebe rastlin in posebnosti njihove obdelave pri rezanju prevozu in skladiščenju

  • predvidi primeren čas rezanja rastlin glede na fazo njihovega razvoja

  • uporabi pravilne metode za sušenje rastlin
  • Razvija odnos do rastlin.

    Razvija sposobnost prilagajanja zahtevam tržišča.

    Razvija sposobnost komuniciranja.

    Razvija čut za natančnost.

    Ogled: skladišče rezanega cvetja, zelenja in plodov.

    LONČNICE

     

     

     

  • razume pojem lončna rastlina

  • pozna izvor in domovino lončnic

  • zna razložiti vse načine razmnoževanja lončnic
  • razlikuje lončne rastline od ostalih

  • določi pomen poznavanja izvora lončnih rastlin

  • razlikuje posamezne načine razmnoževanja med seboj (vegetativno, generativno, meristemsko, s trosi, …)
  • Razvije čut za estetiko.

    Razvija sposobnost opazovanja in razlikovanja.

    Razvija inovativnost.

    Demonstracija: diapozitivi posameznih rodov, vrst in sort lončnic, glede na njihovo okrasno vrednost.

  • pozna pogoje generativnega razmnoževanja

  • pozna pogoje pri različnih načinih vegetativnega razmnoževanja

  • zna oskrbeti lončnice v vrtnariji, cvetličarni in ostalih notranjih prostorih

  • zna razdeliti lončnice glede na botanične lastnosti

  • pozna rodove, vrste in sorte cvetočih lončnih rastlin

  • pozna posamezne rodove, vrste in sorte lončnic, okrasnih v listju

  • pozna posamezne rodove, vrste in sorte lončnic z okrasnimi ovršnimi listi
  • razloži pomen ustrezne oskrbe lončnic v vrtnariji in v notranjih prostorih – bivalnih in poslovnih

  • razlikuje posamezne rodove, vrste in sorte lončnic glede na botanične lastnosti, zahtevnost oskrbe in uporabno vrednost

  • razloži pomen ustrezne oskrbe lončnic v vrtnariji, cvetličarni in v notranjih bivalnih in poslovnih prostorih

  • razlikuje in primerja lončnice z okrasnimi listi in lončnice z ovršnimi listi
  • Se zave odgovornosti do dela.

    Razvija strokovnost.

    Razvija osebno in poklicno odgovornost.

    Razvija sposobnost komuniciranja.

    Razvija sposobnost prenašanja teoretičnega znanja na živa bitja – rastline.

    Razvija sposobnost prilagajanja tržnim razmeram.

    Ekskurzija: ogled lončnic na vrtnariji, vrtnem centru ali botaničnem vrtu.

    Vaja:

  • izdelava seznama najpogostejših lončnic, ki se pojavljajo na javnih prostorih: v banki, bolnišnici, poslovnem prostoru

  • izdelava grafične primerjave

  • okrasna vrednost lončnic (ločevanje po habitusu, barvi cvetov, barvi in strukturi listov.

  • 5.   OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

    °         ustno.

    6.   POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Osnove oblikovanja

    Barve

    Rezano cvetje

    Praktični pouk

  • oblikovanje cvetličnih vezav
  • Lončnice

    Botanika

    Splošno vrtnarstvo

    Varstvo rastlin

    Praktični pouk

  • oblike cvetov, listov

  • lončnice

  • substrati

  • bolezni in škodljivci lončnic
  •