SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: GOZDAR

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 39.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 19. 5. 2000

1. IME PREDMETA

BILOGIJA Z EKOLOGIJO

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

55

15

70

2.

29

6

35

3.

   

 

skupaj

84

21

105

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Dijaki:

  • spoznajo osnovne pojme in zakonitosti s področja življenskih procesov;

  • spoznajo značilnosti in predstavnike večjih taksonomskih enot rastlin in živali v gozdnem ekosistemu;

  • razvijejo sposobnosti za opazovanje, za preučevanje in reševanje problemov v okviru svoje stroke ter razvijejo odgovoren odnos do vseh živih bitij;

  • znajo uporabiti pridobljena znanja;

  • spoznajo soodvisnost med živimi organizmi in okoljem;

  • seznanijo se s problematiko onesnaževanja ter možnostmi za ustrezno zaščito okolja in varovanja narave ter ohranjanja biodiverzitete;

  • spoznajo, da je človek sestavni del narave in da je odgovoren za ohranitev njene celovitosti;

  • znajo uporabiti pridobljena znanja v novih situacijah;

  • spoznajo ekosisteme in procese v njih (ekosistemski pristop).


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    UVOD V BIOLOGIJO

    Dijak

    Dijak

     

  • značilnosti živega

  • opredeli vlogo in pomen biologije v vsakdanjem življenju

  • našteje in opiše značilnosti živih bitij

  •  

    1.VAJA (2 uri): Raziskovanje neznane snovi.

  • mikroskop in mikroskopiranje

  • pozna zgradbo in princip delovanja mikroskopa

  • zna uporabljati mikroskop

  • Razvija smisel za natančnost pri delu.

    Mikroskopiranje.

    CELICA - OSNOVNA ŽIVLJENSKA ENOTA

     

     

     

  • celične strukture

  • nukleinske kisline

  • delitev celice

  • definira celico

  • opiše osnovno zgradbo celice

  • našteje in opiše celične strukture

  • ob modelu razloži zgradbo DNK

  • opredeli vlogo in pomen DNA

  • opiše potek mitoze in mejoze

  •  

    2. VAJA ( 1 ura): Mikroskopiranje rastlinske celice.

    3. VAJA (1ura): Lastnosti celične membrane.

    4.VAJA (2 uri): Delitev rastlinske celice.

    OSNOVNI ŽIVLJENSKI PROCESI

     

     

     

  • encimi

  • pozna pomen encimov

  •  

    5. VAJA (2uri): Delovanje enostavnih katalizatorjev.

  • vrenje

  • našteje dejavnike, ki vplivajo na potek encimske reakcije

  • razume potek alkoholnega vrenja

  •  

    6. VAJA (1ura): Preučevanje alkoholnega vrenja.

  • fotosinteza

  • svetlobne in temotne reakcije fotosinteze

  • pojasni pomen fotosinteze

  • pozna dejavnike, ki vplivajo na proces fotosinteze

  • zna opisati potek reakcij

  •  

    7.VAJA (2uri): Porabljanje ogljikovega dioksida in sproščanje kisika.

    8. VAJA (2 uri): Barvila v zelenih listih.

  • dihanje

  • povezanost življenjskih procesov

  • pojasni proces razgradnje ogljikovih hidratov

  • primerja avtotrofne s heterotrofnimi organizmi

  • Razvija sposobnost za delo v skupini.

     

    ORGANIZACIJSKI TIPI ŽIVIH BITIJ

     

     

     

  • nivoji notranje organizacije

  • prokarioti

  • glive

  • lišaji

  • definira pojme: celica, tkivo, organ, organizem

  • opiše prokariotsko celico pojasni pojma aerobnost in anaerobnost

  • opredeli ekološke tipe gliv

  • obrazloži pomen mikorize

  • razloži zgradbo lišajev in pojasni simbiozo

  •    

    RASTLINSKI SISTEM

     

     

     

  • alge

  • mahovi

  • praprotnice

  • semenke

  • golosemenke

  • kritosemenke

  • prepozna glavne značilnosti in značilne predstavnike alg, mahov ter praprotnic

  • opiše metagenezo praprotnic

  • opiše osnovne značilnosti golosemenk in kritosemenk ter dvojno oploditev

  •  

    9. VAJA(2uri): Prepoznavanje osnovnih predstavnikov praprotnic in semenovk.

    ŽIVALSKI SISTEM

     

     

     

  • praživali

  • nečlenarji

  • mnogočlenarji

  • strunarji

  • pozna nekaj predstavnikov večjih taksonomskih enot živali v gozdnem ekosistemu

  •  

     

    OSNOVNI POJMI IZ EKOLOGIJE

  • opredeli pojem ekologije

  •  

     

  • ekosistem

  • definira pojem ekosistem

  • pojasni pojme habitat in ekološka niša

  • Spozna pomen ohranjanja gozdnega ekosistema.

     

  • živi in neživi dejavniki okolja

  • našteje nekaj biotskih in abiotskih dejavnikov

  •    

  • populacija

  • lastnosti populacije

  • definira populacijo

  • našteje in opiše lastnosti populacije

  • opredeli in obrazloži pojem

  • nosilnosti okolja in trajnostni razvoj

  • Razvija sposobnost za delo v skupini.

    10.VAJA (2uri): Živi svet prst.

  • nosilnost okolja

  • pojasni pojme producent,

  • konzument, dekompozitor

  • Spozna pomen varovanja vodnih ekosistemov.

     

  • kroženje in pretok energije v naravi

  • obrazloži pomen prehranjevalne verige in prehranjevalnih spletov našteje primarne in sekundarne producente v gozdu

  •    

  • primarna in sekundarna produkcija v gozdu

  •    

    11. VAJA (2uri): Določanje rastlinskih vrst v gozdu.

  • energijske piramide

  • pojasni energijske piramide

  •    

  • odnosi med organizmi

  • našteje in opiše odnose med organizmi iste vrste in organizmi različnih vrst

  •    

  • ekosistemi-kopenski - vodni

  • našteje in opiše posamezne ekosisteme

  • obrazloži pomen ohranjanja biodiverzitete

  • pozna njihove značilnosti

  •    

  • onesnaževanje okolja

  • našteje glavne onesnaževalce

  • pozna škodljivi učinek najpomembnejših polutantov v vodi in zraku

  •  

    12. VAJA (2uri): Lišaji kot bioindikatorski organizmi.

  • varovanje naravne dediščine

  • opredeli pojem naravne dediščine

  • razloži pomen varovanja naravne dediščine

  • našteje najbolj ogrožene ekosisteme ter vrste v Sloveniji in svetu

  • predlaga ustrezne ukrepe za varovanje naravne dediščine

  • Razvija poklicno odgovornost.

     

    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • pisno (izdelki pri vajah),

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • celica, celične strukture

  • Dendrologija

  • mikroskopska zgradba lesa

  • rastlinski sistem

  •  

  • sistematika najpomembnejših domačih lesnatih rastlin

  • ekosistemi

  • Gojenje in varstvo gozdov

  • gozd, gozdni sestoji

  • onesnaževanje okolja

  •  

  • biotski in abiotski škodljivi vplivi v gozdu

  • varstvo gozdov

  • živi in neživi dejavniki okolja

  •  

  • ekologija gozda

  • nosilnost okolja

  •  

  • biotski škodljivi vplivi

  • fotosinteza

  •  

  • ekologija gozda

  • delitev celice

  •  

  • osnovni pojmi genetike