SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: OSKRBNIK/OSKRBNICA

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

KULTURA BIVANJA

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

   

 

2.

70

 

70

3.

70

 

70

skupaj

140

 

140

 

3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Dijaki:

  • poznajo bivalno okolje in stanovanjske prostore,

  • poznajo razloge za vzdrževanje bivalnega okolja in materiale za vzdrževanje,

  • znajo estetsko urediti bivalni prostor,

  • sposobni so izbrati in urediti prostor za oskrbovanca,

  • znajo načrtovati ustrezno prehrano starostnikov in oseb s posebnimi potrebami,

  • poznajo možnosti, pri katerih se vključijo k oskrbi na domu,

  • poznajo psihofizični razvoj človeka v vseh starostnih obdobjih in pomen njihovih telesnih, duševnih in socialnih potreb,

  • so usposobljeni za dejavnosti, ki omogočajo kvalitetno preživetje prostega časa starostnikov in oseb s posebnimi potrebami.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

     

    Dijaki

    Dijaki

     

    Bivalno okolje

  • poznajo pojme - bivalno okolje, eksosistem, kultura bivanja;

  • poznajo tipe naselij, njihove značilnosti in ekološko problematiko naselij;

  • Razvijajo občutek za različna bivalna okolja in prednosti posameznih okolij.

    Razvijajo pozitiven odnos do prizadevanj za ohranitev zdravega okolja.

    Seminarske naloge obisk zavoda za urbanizem.

    Zgradbe

  • poznajo vrste in značilnosti zgradb po namenu;

  • Povezujejo vrste zgradb z njihovo uporabo.

     

    Stanovanje

  • poznajo stanovanjske prostore;

  • poznajo funkcijo in opremo prostorov;

  • seznanjeni so z različnimi materiali v stanovanju;

  • poznajo nevarnosti v stanovanju in predvidijo ravnanje v primeru nesreč;

  • Razvijajo smisel za funkcionalnost, estetsko ureditev prostora in skrb za čiste bivalne prostore.

    Seminarske naloge.

    Energija

  • spoznajo energetske vire;

  • sklepajo o možnosti uporabe posameznih vrst energij;

  • poznajo pomen zračenja in vrste ogrevanja stanovanj;

  • Razvijajo ekološko zavest

    Zavedajo se pomena racionalne porabe energije.

    Ekskurzije.

    Vzdrževanje bivalnega okolja

  • poznajo razloge za vzdrževanje;

  • znajo čistiti bivalne prostore ter pravilno uporabljati mehanična in kemična čistilna sredstva;

  • poznajo vpliv čistil na okolje;

  • Razvijajo natančnost in sposobnost izbire pri uporabi čistilnih sredstev ter ekološko zavest.

    Seminarske naloge.

    Rastline v bivalnem okolju

  • poznajo pomen rastlin v prostorih in na prostem;

  • zanjo razvrstiti ustrezne eksterierne in interierne rastline, seznanjeni so z njihovim razmnoževanjem in ravnanjem z njimi;

  • poznajo vrste rezanega cvetja in ravnanje z njim;

  • spoznajo vrtove, naravne zakonitosti njihove ureditve in zasaditev;

  • Razvijajo čut za estetski izgled prostora.

    Pridobivajo znanje, izkušnje ter občutek za negovanje rastlin.

    Razvijajo smisel za okrasitev prostora in ureditev okolice bivalnega prostora.

    Obisk cvetličarne in vrtnarije.

    Živali v bivalnem okolju

  • seznanijo se s posebnimi zahtevami živali v bivalnem okolju;

  • naučijo se priporočil za nego domačih živali;

  • znajo oceniti bolezensko stanje živali in poiskati ustrezno pomoč;

  • Razvijajo občutek prijetnosti družbe z živalmi in odgovornosti do njihove nege.

    Obisk veterinarske postaje.

    Oskrba na domu

  • poznajo potrebe oskrbovanca na domu;

  • znajo načrtovati nego pri kratkotrajnih in dolgotrajnih nevšečnostih;

  • znajo poiskati pravo pomoč in stik z zdravstvenimi delavci;

  • spoznajo možnosti, pri katerih se vključijo k oskrbi tudi bližnji družinski člani;

  • znajo spodbujati oskrbovanca, da ostane kar se da samostojen;

  • znajo nuditi občutek varnosti, vedrosti in razpoloženosti;

  • Razvijajo čut odgovornosti do ljudi, ki potrebujejo pomoč, sposobnost odločanja, komunikativnost in medsebojno strpnost in spoštovanje.

    Obisk doma ostarelih in zavoda oseb s posebnimi potrebami

    Ureditev bivalnega prostora

  • sposobni so izbrati primeren prostor za nego in ga funkcionalno urediti;

  • poznajo zahteve temperature, vlage v prostoru;

  • sestaviti znajo seznam potrebne opreme - pribora za umivanje, posteljnine, nočnega perila ter druge prirejene opreme;

  • poznajo pomembnost pravilnega čiščenja bivalnega prostora in uporabo materialov za čiščenje in vzdrževanje;

  • znajo poskrbeti za udobje v ležiščih in naslonjalih;

  • poznajo in obvladajo načine premeščanja in premikanja bolnika;

  • Razvijajo čut za urejeno, zdravo in čisto bivalno okolje.

    Projektno delo.

    Seminarske naloge.

    Osnove splošne nege

  • znajo pomagati oskrbovanemu pri vzdrževanju osebne higijene in estetske urejenosti;

  • znajo nuditi pomoč pri oblačenju;

  • seznanjeni so s škodljivimi posledicami dolgotrajne neaktivnosti in osnovami rehabilitacije;

  • znajo pomagati pri hranjenju in izločanju;

  • Obvladujejo pravila delovne in poklicne etike.

    Razvijajo sposobnosti prijazne, vedre in spodbudne komunikacije.

    Urijo se v reševanju problemov v različnih situacijah.

     

    Spremljanje varovanca

  • poznajo bolezni pri katerih je priporočljiva oskrba na domu;

  • seznanijo se s stanji varovanca in poročanjem zdravstvenemu osebju;

  • znajo nuditi potrebno oskrbo;

  • znajo nuditi psihofizično oporo;

  • poznajo znake, na katere so pozorni pri oskrbi;

  • seznanjeni so s kopelmi, šamponi, obkladki,

  • inhalacijami in njihovo uporabo

  • Razvija sposobnosti dobre komunikacije, še posebno neverbalne.

    Razvijajo sposobnosti zaznavanja potreb sočloveka in odzivanja nanje.

     

    Dieta in prehrana

  • poznajo temeljne prehrambene potrebe , hranilne vrednosti živil in vpliv hrane na telo;

  • znajo izbrati in pripraviti ustrezno dieto;

  • poznajo zakonitosti hranjenja otrok, mladostnikov in starejših oseb;

  • Razvijajo zdrav odnos do prehrane in pridobivajo izkušnje o vplivu določene vrste prehrane na zdravje.

    Seminarske naloge.

    Posebne potrebe na domu

  • seznanjeni so s potrebami otrok in dojenčkov – gibanje, počitek po igri, po čustvu, toplini in socialni varnosti;

  • poznajo osnovno osebno nego;

  • prepoznavajo simptome otroških bolezni, starostnikov - gibljivosti in neodvisnosti odsamostojnosti in telesnih težav;

  • znajo zagotoviti varnost na domu;

  • seznanjeno so z oskrbo invalidov, prizadetih otrok in mladostnikov;

  • znajo biti v pomoč odraslim invalidom;

  • spoznajo človekov psihofizični razvoj v vseh starostnih obdobjih in razumejo značilnosti ljudi z motnjami v telesnem in duševnem razvoju;

  • so usposobljeni za dejavnosti za kvaliteto preživetja prostega časa starostnikov in oseb s posebnimi potrebami;

  • seznanjeni so s psihičnimi stanji oseb s posebnimi potrebami in s spremljanjem umirajočega.

  • Bolje razumejo človekovo psiho v različnih razvojnih obdobjih in pri različnih motnjah

    Dojemajo pomen ustreznega zadovoljevanja telesnih, duševnih in socialnih potreb.

    Razvijajo kreativen odnos do uporabe prostega časa.

     

    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • pisno (v obliki krajših testov in vaj),

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Ureditev bivalnega prostora

    Praktični pouk – priprava in serviranje

  • učna kuhinja, inventar, vzdrževanje, pogrinjki;

  •  

    Praktični pouk – oblikovanje tekstila

  • izdelava kuhinjskega perila;

  •  

    Osnove ekonomike in prava

  • vodenje gospodinjskega knjigovodstva;

  •  

    Računovodstvo

  • gospodarnost v gospodinjstvu;

  • Prehrana in diete pri negi otroka

    PPS

  • diete;

  •  

    Osnove ekonomike in prava

  • potrošnja;

  •  

    Poslovna informatika

  • oblikovanje jedilnikov;

  • Posebne potrebe na domu (oskrba na domu)

    Praktični pouk – priprava in serviranje

  • diete;

  •  

    Praktični pouk – oblikovanje tekstila

  • izdelava, popravila in vzdrževanje oblačil.